Eli minkä tyyppiset pyörät ovat hyviä millaisen ajoon?
Mikä uusista Hondan malleista on paras? Varadero, shadown vai kyykkypyörä? Eri mallit parempia kuin Honda?
Kevareiden vertailu täällä!
10
4825
Vastaukset
- sherlock
enskapyörä hyvä hiekkateille sekä maastoon. asvaltilla isot nappularenkaat on huonot, mut siisteillä pikkunappuloilla ajaa asvaltilla hyvin. tehokkaat kisaenskat (ktm, tm) soveltuvat myös crossiradoille täysitehoisina.
supermotopyörä hyvä kikkailuun ja katuajoon. matkaakin voi tehdä, parhaimmillaan kuitenkin pienemmillä teillä, jossa saa kantata mielin määrin mutkaan. hiekallakin smotopyörä on parempi kuin kyykkypyörä ajoasentonsa takia, mutta enskapyörälle häviää sileiden asvalttikumien takia hiekkateillä sekä maastossa. enska/smotopyörissä matkaa tehdessä joutuu selkä koville. enska/smotopyörällä kaaduttaessa on suurempi mahdollisuus välttyä suuremmilta vahingoilta, kuin kyykkypyörässä, lähinnä leveän ja suojaavan tangon ja vähäisten katteiden takia.
kyykkypyörä on paras vaihtoehto moottoritielle ja matkantekoon aerodynaamisuuden takia. huono ajaa hiekalla. raskas keula vielä kevariluokan alhaisissa tehoissa rajoittaa kikkailua (esim. keulimista). kyykyllä ajavat saavat valitella pitkillä matkoilla ranteita ja käsiä, koska ne joutuvat kannattelemaan kehon painoa nojatessa eteenpäin. kyykyt, joissa asento on pystympi, luokitellaan matkakyykyiksi ja ne on erityisesti tehty matkantekoon. niissä on jalkatappien ja penkin väli suurempi, kuin normaaleissa kyykyissä. kyykkypyörässä on se huono puoli, että kaatuessa ei voi vahingoilta välttyä. yleensä menee vähintään toinen puoli katteista pilalle ja uudet maksavat hunajaa. erikseen naku- ja faitteripyörät, joista ei katteita niinkään paljoa löydy...
honda ei nykyään enää taida edes tehdä 2-tahtikevareita suomen markkinoille. 4-tahtisista pitävän valinta on honda, joka jyrää markkinoilla 4-tahtisten puolella valttinaan cbr (selvästi myydyin pyörä parin viime vuoden aikana).
paremmuudesta voi kiistellä maailman tappiin saakka. eri ihmiset pitää eri asioista, joka tekee paremmuudesta hankalan käsitteen...
2-tahtipyörän osto ei mun mielestä kannata, jollei siitä poista kuristuksia ja näin ollen riko lakia... 2-tahdin luonne pilataan noilla kuristusosilla. nykyajan 4-tahtikevarit on tehty kuristamattomana alle 11kW tehoihin ja ne on mukavempia ajaa verratessa kuristettuihin 2-tahteihin. täysitehoisina 2-tahdit on tietty puolet tehokkaampia ja omasta mielestä mukavempia vempaimia. kukin omalla tavallaan... - Kaksi päällä
Juniorille ostin varaderon ja eipä ole tarvinnut katua .ISo pyörä ja hyvä myös kaskipäällä ja todellakin jaksaa mennä matkavauhtia 100km/h kahdestaankin ,pikku parannuksin tosin mutta se 15hp riittää ja vääntää hyvin heti.
- kevarikuski88
Ajokortinkin kun saa niin en jaksa mitään kalliimpia pyöriä ruveta ostamaan. Saakos tuossa 4000€ lähettyvillä olevia pyöriä? Katsoin tuon Hondan enduron ja ihan mukavalta näytti. Aprilian enduro oli jo liian kallis. Saakos sitä perää nostaa esim. tossa Honda xr:ssä? Olisiko muita 4 tonnin pyöriä? Kiitos
- kevarikusk88
kevarikuski88 kirjoitti:
Ajokortinkin kun saa niin en jaksa mitään kalliimpia pyöriä ruveta ostamaan. Saakos tuossa 4000€ lähettyvillä olevia pyöriä? Katsoin tuon Hondan enduron ja ihan mukavalta näytti. Aprilian enduro oli jo liian kallis. Saakos sitä perää nostaa esim. tossa Honda xr:ssä? Olisiko muita 4 tonnin pyöriä? Kiitos
kilpailussa mukana?
- sherlock
kevarikusk88 kirjoitti:
kilpailussa mukana?
4-tahtipiikit ei oikein ole mitään tehoihmeitä. ne painii luonnollisesti samassa sarjassa a1-tehoisten (alle 11kW) 2-tahtien kanssa mut jos ajatuksena on alunperin tehdä pyörästä täysitehoinen, on 2-tahti kuitenkin se oikea valinta. lain puitteissa ajettaessa 4-tahti on ihan hyvä valinta myös. senda on siis piikkisenä 4-tahti ja kantaa yamahan konetta. luotettava ja bensapihi siis, muttei tosiaan tehoilla juhlita...
- kevarikuski88
sherlock kirjoitti:
4-tahtipiikit ei oikein ole mitään tehoihmeitä. ne painii luonnollisesti samassa sarjassa a1-tehoisten (alle 11kW) 2-tahtien kanssa mut jos ajatuksena on alunperin tehdä pyörästä täysitehoinen, on 2-tahti kuitenkin se oikea valinta. lain puitteissa ajettaessa 4-tahti on ihan hyvä valinta myös. senda on siis piikkisenä 4-tahti ja kantaa yamahan konetta. luotettava ja bensapihi siis, muttei tosiaan tehoilla juhlita...
hyvä kaikin puolin? En rupea sitä virittelemään eli ajan kiltisti vakiona. Saako tota perää nostaa esim tossa xr jos sen vie korjaamolle? Paljonko tommosella p'ä'see?
- sherlock
kevarikuski88 kirjoitti:
hyvä kaikin puolin? En rupea sitä virittelemään eli ajan kiltisti vakiona. Saako tota perää nostaa esim tossa xr jos sen vie korjaamolle? Paljonko tommosella p'ä'see?
enskamalliset 4-tahdit jää nopeudessa tuonne 100km/h paikkeille melkeinpä kaikki. kyllähän vähän kaikista pyöristä voi perää nostaa, helpoiten käy varmaankin korotuspalalla sinne takajousen alle. ja tuo, onko pyörä hyvä, on ihan mielipidekysymys... ite en ottais, koska olen tykästynyt 2-tahteihin, mut 4-tahdista pitävä voi pitääkin hyvänä.
- kevarikuski88
kevarikuski88 kirjoitti:
hyvä kaikin puolin? En rupea sitä virittelemään eli ajan kiltisti vakiona. Saako tota perää nostaa esim tossa xr jos sen vie korjaamolle? Paljonko tommosella p'ä'see?
Kun joissakin pyörissä esim Varaderosa lukee että hyvä 2 päällä ajoon, ketä silä edes saa kyydittää 16 vuotiaana laillisesti? Jos mopoihin laittaa tehoputken niin poliisithan suuttuu? Saako kevariin liattaa sellaisen jos se muutta vain ääntä erilaiseksi? Ja kevareissahan vissin on tuo raja max 11 kW. Muita rajoituksia siis ei ole.
Talvella ajosta. Tuommoiseen Xr:ään saa varmasti jostain nastarenkaat. Onko hintatietoja? Olettekos nähneet jonkun ajavan noilla kyykkypyörillä talvella? Tehdäänkö nuihin pyöriin mitään uudistuksia esim. vuoden välein? Saakos esim. Xr 5 vuoden päästä? - sherlock
kevarikuski88 kirjoitti:
Kun joissakin pyörissä esim Varaderosa lukee että hyvä 2 päällä ajoon, ketä silä edes saa kyydittää 16 vuotiaana laillisesti? Jos mopoihin laittaa tehoputken niin poliisithan suuttuu? Saako kevariin liattaa sellaisen jos se muutta vain ääntä erilaiseksi? Ja kevareissahan vissin on tuo raja max 11 kW. Muita rajoituksia siis ei ole.
Talvella ajosta. Tuommoiseen Xr:ään saa varmasti jostain nastarenkaat. Onko hintatietoja? Olettekos nähneet jonkun ajavan noilla kyykkypyörillä talvella? Tehdäänkö nuihin pyöriin mitään uudistuksia esim. vuoden välein? Saakos esim. Xr 5 vuoden päästä?kevarilla saa kyydittää 16-vuotiaana ketä tahansa. kevari on siis ison moottoripyörän asemessa kyyditysasioissa. kevareissa rajotukset kulkee siinä, et tehoa saa olla enintään tuo 11kW ja sylinteritilavuus pitää olla alle 125cc.
tehoputken saa laittaa, jos se on E-hyväksytty. esimerkiks cbr:ään saa devilin putkistoa, joka on E-hyväksytty noisekillerillä varustettuna. tehot ei sais sillä tehoputkella nousta yli 11kW. välityksiä saa kevareissa vaihdella vapaammin, ku mopoissahan ei niitä sais vaihtaa yhtään. äänet ei saa nousta liian koviksi, jotkut desibelirajat noille on säädetty, en nyt niitä muista. sen muistan, et devil on sallittu tuolla noisekillerillä mut ilman noisekilleriä äänet on liian kovat. muistaakseni 20% verran saa myös välityssuhdetta muuttaa.
saa varmaan kaikkiin pyöriin nastarenkaat, hinta kulkee yleensä käsi kädessä laadun kanssa. kyykkypyörillä ei kukaan viitsi talvella ajaa, koska kaatuessa menee aina jotain rikki ja katteet maksaa mansikoita. vakuutus on kiva kaveri, mut omavastuu sinnekin suuntaan on yleensä 150e luokkaa... nuo enskapyörät sit erikseen, koska niissä ei niin paljoa yleensä kaatuessa hajoa, koska katteet on vähän suojassa tangon leveyden takia.
pyöriin tehdään uudistuksia, muttei kukaan voi vielä sanoa mitä xr:lle tapahtuu 5 vuoden päästä. se on ihan yamahan insinööreistä kiinni. yleensä jotain pientä uudistusta tulee ulkonäköpuolelle. joskus harvemmin sit tekniikkaan jotain pientä uutta. - kevarikuski88
sherlock kirjoitti:
kevarilla saa kyydittää 16-vuotiaana ketä tahansa. kevari on siis ison moottoripyörän asemessa kyyditysasioissa. kevareissa rajotukset kulkee siinä, et tehoa saa olla enintään tuo 11kW ja sylinteritilavuus pitää olla alle 125cc.
tehoputken saa laittaa, jos se on E-hyväksytty. esimerkiks cbr:ään saa devilin putkistoa, joka on E-hyväksytty noisekillerillä varustettuna. tehot ei sais sillä tehoputkella nousta yli 11kW. välityksiä saa kevareissa vaihdella vapaammin, ku mopoissahan ei niitä sais vaihtaa yhtään. äänet ei saa nousta liian koviksi, jotkut desibelirajat noille on säädetty, en nyt niitä muista. sen muistan, et devil on sallittu tuolla noisekillerillä mut ilman noisekilleriä äänet on liian kovat. muistaakseni 20% verran saa myös välityssuhdetta muuttaa.
saa varmaan kaikkiin pyöriin nastarenkaat, hinta kulkee yleensä käsi kädessä laadun kanssa. kyykkypyörillä ei kukaan viitsi talvella ajaa, koska kaatuessa menee aina jotain rikki ja katteet maksaa mansikoita. vakuutus on kiva kaveri, mut omavastuu sinnekin suuntaan on yleensä 150e luokkaa... nuo enskapyörät sit erikseen, koska niissä ei niin paljoa yleensä kaatuessa hajoa, koska katteet on vähän suojassa tangon leveyden takia.
pyöriin tehdään uudistuksia, muttei kukaan voi vielä sanoa mitä xr:lle tapahtuu 5 vuoden päästä. se on ihan yamahan insinööreistä kiinni. yleensä jotain pientä uudistusta tulee ulkonäköpuolelle. joskus harvemmin sit tekniikkaan jotain pientä uutta.Noista vastauksista oli minulle paljon apua!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?
Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k744016- 1013545
SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa
SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah823368Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?
Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia382769- 1251673
Nyt meni lopulliset lämmöt.
Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta361536Sulla on avaimet ja keinot
Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi191154Meitä ei tule
Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌221134Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla
Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?421120Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta
Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk141061