Muutama kysymys.

tietämätön.

Elikkäs, minkä ikäisenä on mahdollista lähteä vaihto-oppilaaksi? Alin ikä?

Minua kiinnostaisi lähteä Japaniin tai Australiaan. Jos aikoo Japaniin, niin pitää osata Japania kunnolla? Ja sitten, onko Japanin kouluissa kauhea kuri? Paljonkin erilainen kuin suomessa? Jos on kokemuksia, niin kertokaa ihmeessä. Sillä vähän pelottaa, että millaista se kuri siellä oikeasti on.

Jos aikoo Australiaan, niin kuinka hyvin pitää osata puhua englantia?

Siinäpä nyt ainakin aluksi pari kysymystä.. :D

21

3581

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      "Minkä ikäisenä on mahdollista lähteä vaihto-oppilaaksi? Alin ikä?"

      Peruskoulun jälkeen voi lähteä.

      "Jos aikoo Japaniin, niin pitää osata Japania kunnolla?"

      Ei tarvitse, missäs sitä muka voisi Suomessa opiskellakaan kuin korkeintaan hieman alkeita? Eihän siinä tapuksessa sinne pääsisi kukaan. Toki alkeiden osaamisesta on hyötyä, mutta kyllä englanti riittää.

      "Onko Japanin kouluissa kauhea kuri? Paljonkin erilainen kuin suomessa? Sillä vähän pelottaa, että millaista se kuri siellä oikeasti on."

      Suomalaiseen systeemiin tottuneelle kuri voi olla hankala oppia, mutta kaikkeen tottuu. Eikö aivan erilainen koulusysteemi olisikin mielenkiintoista kokea? Ulkomaalaisia katsotaan läpi sormien, ainakin jossain määrin.

      "Jos aikoo Australiaan, niin kuinka hyvin pitää osata puhua englantia?"

      Eiköhän sellainen keskitaso riitä, tyydyttävä arvosana koulusta (tosin eihän sitä koulunumeroilla puhuta, mutta järjestöt vaativat). Oppimaanhan sinne mennään, mitäs mieltä on mennä maahan, jonka kieltä osaisi jo valmiiksi sujuvasti?

      • Yuuuup

        Sinne vois siis mennä perukoilun jälkeen vaikka johonkin ammattiin opiskeleen, jos ei vaikka tahdo käydä lukiota? :D

        Aijaa, no, osaan pikkasen Japania, ja englantia jotenki. :D että kait minä pärjäisin. 8)

        "Onko Japanin kouluissa kauhea kuri? Paljonkin erilainen kuin suomessa? Sillä vähän pelottaa, että millaista se kuri siellä oikeasti on."

        ''Suomalaiseen systeemiin tottuneelle kuri voi olla hankala oppia, mutta kaikkeen tottuu. Eikö aivan erilainen koulusysteemi olisikin mielenkiintoista kokea? Ulkomaalaisia katsotaan läpi sormien, ainakin jossain määrin.''

        -Tottakai olisi ^^ mutta kuri on vähän pelottanut vain ^^D


      • Yuuuup
        Yuuuup kirjoitti:

        Sinne vois siis mennä perukoilun jälkeen vaikka johonkin ammattiin opiskeleen, jos ei vaikka tahdo käydä lukiota? :D

        Aijaa, no, osaan pikkasen Japania, ja englantia jotenki. :D että kait minä pärjäisin. 8)

        "Onko Japanin kouluissa kauhea kuri? Paljonkin erilainen kuin suomessa? Sillä vähän pelottaa, että millaista se kuri siellä oikeasti on."

        ''Suomalaiseen systeemiin tottuneelle kuri voi olla hankala oppia, mutta kaikkeen tottuu. Eikö aivan erilainen koulusysteemi olisikin mielenkiintoista kokea? Ulkomaalaisia katsotaan läpi sormien, ainakin jossain määrin.''

        -Tottakai olisi ^^ mutta kuri on vähän pelottanut vain ^^D

        Niin se teki. Otti ja vaihtui.


      • ...
        Yuuuup kirjoitti:

        Sinne vois siis mennä perukoilun jälkeen vaikka johonkin ammattiin opiskeleen, jos ei vaikka tahdo käydä lukiota? :D

        Aijaa, no, osaan pikkasen Japania, ja englantia jotenki. :D että kait minä pärjäisin. 8)

        "Onko Japanin kouluissa kauhea kuri? Paljonkin erilainen kuin suomessa? Sillä vähän pelottaa, että millaista se kuri siellä oikeasti on."

        ''Suomalaiseen systeemiin tottuneelle kuri voi olla hankala oppia, mutta kaikkeen tottuu. Eikö aivan erilainen koulusysteemi olisikin mielenkiintoista kokea? Ulkomaalaisia katsotaan läpi sormien, ainakin jossain määrin.''

        -Tottakai olisi ^^ mutta kuri on vähän pelottanut vain ^^D

        "Sinne vois siis mennä perukoilun jälkeen vaikka johonkin ammattiin opiskeleen, jos ei vaikka tahdo käydä lukiota?"

        Oletin, että haluat mennä Japaniin vaihto-oppilaaksi. Ammattiin opiskelu ulkomailla onkin sitten jo ihan toinen juttu, kuten varmaan tiedätkin. Silloin vaaditaan jo sujuvaa kielitaitoa ja kykyä ottaa selvää opiskelumahdollisuuksista ja maahanmuuttomuodollisuuksista. Siinä tapauksessa mitään tuskin katsotaan läpi sormien, vaikka olisitkin ulkomaalainen. Vaihto-oppilaana olo on lähinnä maahan tutustumista ja kielen oppimista, eikä koulunkäyntiä tarvitse ottaa ihan niin tosissaan, kun jos olisit siellä opiskelemassa koko tutkintoa. Helpompi käydä lukio Suomessa ( mahdollinen vaihtovuosi) ja lähteä sitten yliopistoon ulkomaille.


      • Yuuuup
        ... kirjoitti:

        "Sinne vois siis mennä perukoilun jälkeen vaikka johonkin ammattiin opiskeleen, jos ei vaikka tahdo käydä lukiota?"

        Oletin, että haluat mennä Japaniin vaihto-oppilaaksi. Ammattiin opiskelu ulkomailla onkin sitten jo ihan toinen juttu, kuten varmaan tiedätkin. Silloin vaaditaan jo sujuvaa kielitaitoa ja kykyä ottaa selvää opiskelumahdollisuuksista ja maahanmuuttomuodollisuuksista. Siinä tapauksessa mitään tuskin katsotaan läpi sormien, vaikka olisitkin ulkomaalainen. Vaihto-oppilaana olo on lähinnä maahan tutustumista ja kielen oppimista, eikä koulunkäyntiä tarvitse ottaa ihan niin tosissaan, kun jos olisit siellä opiskelemassa koko tutkintoa. Helpompi käydä lukio Suomessa ( mahdollinen vaihtovuosi) ja lähteä sitten yliopistoon ulkomaille.

        Tämäpäs meni monimutkaiseksi. :D En taida käydä luokiota ollenkaan. Eli silloin ei vaihto-oppilasjuttu onnistu ollenkaan? :D
        Hmm, voishan tota mennä joskus ulkomaille opiskeleen... Ainakin niin on ollu jtn suunnitelmia, jos lukiota en käy... 8-)
        Mutta ehtiihän sitä sitte joskus miettiä tarkemmin... =D


      • kyllä
        Yuuuup kirjoitti:

        Tämäpäs meni monimutkaiseksi. :D En taida käydä luokiota ollenkaan. Eli silloin ei vaihto-oppilasjuttu onnistu ollenkaan? :D
        Hmm, voishan tota mennä joskus ulkomaille opiskeleen... Ainakin niin on ollu jtn suunnitelmia, jos lukiota en käy... 8-)
        Mutta ehtiihän sitä sitte joskus miettiä tarkemmin... =D

        Ammattikoulustakin voi lähteä vaihto-oppilaaksi. Tietääkseni ainoastaan Rotarit eivät kelpuuta ammattikoululaisia (älä kysy miksi, en tiedä), mutta kaupallisilla järjestöillä onnistuu, eli AFS, YFU, ASSE ja STS lähettävät vaihtareita Japaniin (kuten myös Rotarit).


      • sasae
        kyllä kirjoitti:

        Ammattikoulustakin voi lähteä vaihto-oppilaaksi. Tietääkseni ainoastaan Rotarit eivät kelpuuta ammattikoululaisia (älä kysy miksi, en tiedä), mutta kaupallisilla järjestöillä onnistuu, eli AFS, YFU, ASSE ja STS lähettävät vaihtareita Japaniin (kuten myös Rotarit).

        Japanissa ammattikoulut ovat pääasiassa lukion jälkeisiä kouluja, eli voi olla kinkkistä lähteä Suomen amiksesta, opiskelukaveritkin siellä Japanissa olisi sua vanhempia. Ja missä asuisit?


      • Yuuuup
        kyllä kirjoitti:

        Ammattikoulustakin voi lähteä vaihto-oppilaaksi. Tietääkseni ainoastaan Rotarit eivät kelpuuta ammattikoululaisia (älä kysy miksi, en tiedä), mutta kaupallisilla järjestöillä onnistuu, eli AFS, YFU, ASSE ja STS lähettävät vaihtareita Japaniin (kuten myös Rotarit).

        oook.


      • Yuuuup
        sasae kirjoitti:

        Japanissa ammattikoulut ovat pääasiassa lukion jälkeisiä kouluja, eli voi olla kinkkistä lähteä Suomen amiksesta, opiskelukaveritkin siellä Japanissa olisi sua vanhempia. Ja missä asuisit?

        En minä vain tiedä. :D


    • täytyy osata

      puhua kunnolla jos Australiaan lähtee. Samoin jos lähtee Japaniin on osattava englantia sekä useisiin paikkoihin vaaditaan että on opiskellut Japania (ainakin nyt alkeet) suomessa. Ja muutenkin ei ole mitään järkeä lähteä maahan jos ei tiedä siitä mitään/puhu kieltä ollenkaan.
      Käy ensin koulut suomessa ja lähde sitten vaihto-oppilaaksi/opiskelemaan ulkomaille. Sitäpaitsi Lämpimästi suosittelen lukioo ja sen jälkeen amk:ta/yliopistoa jos ulkomaille haluat opiskelemaan. Näin se vaan on.

      • ...

        "Ja muutenkin ei ole mitään järkeä lähteä maahan jos ei tiedä siitä mitään/puhu kieltä ollenkaan.
        Käy ensin koulut suomessa ja lähde sitten vaihto-oppilaaksi/opiskelemaan ulkomaille."

        Väärin ja väärin. Suomesta lähtee paljon vaihtareita maihin, joiden kieltä he eivät osaa etukäteen. Kyllä sen siellä paikan päällä sitten oppii. Lisäksi vaihtari-ikäisenä omaksutaan parhaiten uusi kieli, joten en väheksy lukio/ammattikouluikäisenä tehtyä vaihtoa. Tosin edullisinta on lähteä vaihtoon korkeakoulusta, mutta ko. vaihto on tavoitteeltaan hieman erilainen. Kaupalliset vaihtarivuodet ovat nykyään todella hintavia (=hinnoissa reilusti ilmaa).

        Joka tapauksessa kaikenlainen kokemus ulkomailta on aina plussaa, tavalla tai toisella.


      • Yuuuup
        ... kirjoitti:

        "Ja muutenkin ei ole mitään järkeä lähteä maahan jos ei tiedä siitä mitään/puhu kieltä ollenkaan.
        Käy ensin koulut suomessa ja lähde sitten vaihto-oppilaaksi/opiskelemaan ulkomaille."

        Väärin ja väärin. Suomesta lähtee paljon vaihtareita maihin, joiden kieltä he eivät osaa etukäteen. Kyllä sen siellä paikan päällä sitten oppii. Lisäksi vaihtari-ikäisenä omaksutaan parhaiten uusi kieli, joten en väheksy lukio/ammattikouluikäisenä tehtyä vaihtoa. Tosin edullisinta on lähteä vaihtoon korkeakoulusta, mutta ko. vaihto on tavoitteeltaan hieman erilainen. Kaupalliset vaihtarivuodet ovat nykyään todella hintavia (=hinnoissa reilusti ilmaa).

        Joka tapauksessa kaikenlainen kokemus ulkomailta on aina plussaa, tavalla tai toisella.

        "Ja muutenkin ei ole mitään järkeä lähteä maahan jos ei tiedä siitä mitään/puhu kieltä ollenkaan..."

        Hmm, ihmetyttää silleen, että eikö isnne mennä juuri sen takia, että halutaan tietää maasta, ja oppia sen kulttuuria ja tutustua erimaalaiseen kouluun ja ympäristöön? Ja tiedoksi vain, että Japanista ainakin nyt tiedän yhtä ja toista, on niin monet sivut tullu luettua, ja täällä Japani keskusteluja kateltua ja kyseltyä muiden kokemuksista. Ja japania osaan vähän puhua, mutta en mitenkään hyvin, muutami lauseita ja silleen. Ja ehtis sitä vielä opiskellakkin. Että kyllä hei ainakin ollenkaan puhun ;> Australiasta en tiedä niin paljon, mutta ainahan siit voi selvää ottaa. Ja englantiakin voi aina harjoitella ja opiskella lisää. Ja kiinnostaisi myös muitakin kieliä alkaa opiskelemaan.. mm. espanjaa. muttajoo.


      • te ehkä
        Yuuuup kirjoitti:

        "Ja muutenkin ei ole mitään järkeä lähteä maahan jos ei tiedä siitä mitään/puhu kieltä ollenkaan..."

        Hmm, ihmetyttää silleen, että eikö isnne mennä juuri sen takia, että halutaan tietää maasta, ja oppia sen kulttuuria ja tutustua erimaalaiseen kouluun ja ympäristöön? Ja tiedoksi vain, että Japanista ainakin nyt tiedän yhtä ja toista, on niin monet sivut tullu luettua, ja täällä Japani keskusteluja kateltua ja kyseltyä muiden kokemuksista. Ja japania osaan vähän puhua, mutta en mitenkään hyvin, muutami lauseita ja silleen. Ja ehtis sitä vielä opiskellakkin. Että kyllä hei ainakin ollenkaan puhun ;> Australiasta en tiedä niin paljon, mutta ainahan siit voi selvää ottaa. Ja englantiakin voi aina harjoitella ja opiskella lisää. Ja kiinnostaisi myös muitakin kieliä alkaa opiskelemaan.. mm. espanjaa. muttajoo.

        ymmärsitte hiukan väärin. En mä nyt tarkoittanut, että täytyy täydellisesti puhua ja osata kaikki ennen kuin lähtee.Totta on että sinne mennään oppimaan. Mutta jos on matkustellut yhtään maailmalla tai on kavereita jotka on käynyt esim. vaihto- vuotta viettämässä, niin olet varmaan kuullut että ei kukaan ihan ummikkona pärjää. Voi olla että joku lähtee vaikka espanjaan, vaikka ei espanjaa puhu hyvin, mutta osaa kuitenkin englantia. Plussaa on jos puhuu edes jotenkin paikallista kieltä.
        Enkä minä tässä sano että älä lähde, mutta vaikeeta voi olla paikan päällä. Ja saattaa olla vaikeeta myös päästä heikoilla tiedoilla/koulutuksella. Vaikka eiköhän aina joku firma löydy joka vaihtoon lähettää kun vaan tarpeeksi maksaa, mutta onko se nyt mielekästä? Todellakin olen sitä mieltä että kannattaa maailmalle lähteä. Ja Australia ja Japani kuulostaa todella hienoilta paikoilta. Ja kyllä siellä pärjää, mutta ei ole huono juttu ottaa realistisia mahdollisuuksia huomioon. Esim. amk:sta ja yliopistoista kun lähtee, niin vaihto on ilmaista ja ulkomaille saa jopa opintotukea. Suomessa voi myös opiskella esim. kieliä ennen kuin lähtee. Omassa yliopistossani on esim. japaninkielen opiskelu pakollista jos Japaniin mielii. Ja se on hyvä se. Japanissa ei englantia joka paikassa hyvin puhuta ja on varmaan kiva saada matkasta jotain irti heti alussa. On myös turvallista jos puhuu kieltä edes jotenkin ymmärrettävästi. Ja kielen opiskelu ei ole hirveän helppoa paikanpäällä jos ei edes ymmärrä opetusta? Ne ei siellä suomeksi opeta!


      • ...
        te ehkä kirjoitti:

        ymmärsitte hiukan väärin. En mä nyt tarkoittanut, että täytyy täydellisesti puhua ja osata kaikki ennen kuin lähtee.Totta on että sinne mennään oppimaan. Mutta jos on matkustellut yhtään maailmalla tai on kavereita jotka on käynyt esim. vaihto- vuotta viettämässä, niin olet varmaan kuullut että ei kukaan ihan ummikkona pärjää. Voi olla että joku lähtee vaikka espanjaan, vaikka ei espanjaa puhu hyvin, mutta osaa kuitenkin englantia. Plussaa on jos puhuu edes jotenkin paikallista kieltä.
        Enkä minä tässä sano että älä lähde, mutta vaikeeta voi olla paikan päällä. Ja saattaa olla vaikeeta myös päästä heikoilla tiedoilla/koulutuksella. Vaikka eiköhän aina joku firma löydy joka vaihtoon lähettää kun vaan tarpeeksi maksaa, mutta onko se nyt mielekästä? Todellakin olen sitä mieltä että kannattaa maailmalle lähteä. Ja Australia ja Japani kuulostaa todella hienoilta paikoilta. Ja kyllä siellä pärjää, mutta ei ole huono juttu ottaa realistisia mahdollisuuksia huomioon. Esim. amk:sta ja yliopistoista kun lähtee, niin vaihto on ilmaista ja ulkomaille saa jopa opintotukea. Suomessa voi myös opiskella esim. kieliä ennen kuin lähtee. Omassa yliopistossani on esim. japaninkielen opiskelu pakollista jos Japaniin mielii. Ja se on hyvä se. Japanissa ei englantia joka paikassa hyvin puhuta ja on varmaan kiva saada matkasta jotain irti heti alussa. On myös turvallista jos puhuu kieltä edes jotenkin ymmärrettävästi. Ja kielen opiskelu ei ole hirveän helppoa paikanpäällä jos ei edes ymmärrä opetusta? Ne ei siellä suomeksi opeta!

        En ymmartanyt yhtaan vaarin. Lukiovaihdossa voi jopa ottaa "riskeja", silla vaihtovuotta ei kuitenkaan lasketa kouluvuodeksi. Silloin kannattaa kokeilla, milta tuntuu asua maassa, jonka kielta ei etukateen ole opiskellut. Se tosin vaatii kanttia, jota ei kaikilta loydy. Toisaalta taas ei valttamatta etukateen tieda, kuinka koville se sitten loppujen lopuksi ottaa, mutta elamassa on otettava riskeja, ja mita aikaisemmin niita oppii ottamaan, sen parempi. Lukiovaihdon riskit ovat aika pienet, on jarjesto ja isantaperhe turvana, eika tavallaan "meneta" mitaan, vaikkei nyt ihmeita oppisikaan tai saisi mitaan aikaiseksi koulussa. (rahaa se toki vie).

        Itse lahdin maahan, jonka kielta en juurikaan osannut, eika siella oikeastaan kukaan puhunut englantia, eli omasta englannintaidosta ei juurikaan ollut hyotya. Uskon, etta yhteisen kielen puuttumisen ansiosta opin maan kielen todella hyvin (suullisen taidon), jota olen vaihtovuoden jalkeen kehittanyt eteenpain. Siina mennaan ihmistenvalisen viestinnan alkulahteille, ensin puhutaan kasilla ja osoitellaan asioita ja toistetaan perassa, tai sitten ihmiset etsivat sanan sanakirjastani kun halusivat kertoa jotain minulle. Taman varsin opettavaisen kokemuksen jalkeen en pelkaa enaa mitaan, mutta kovillehan se aluksi otti. Lopussa se kiitos seisoo, kunhan on jaksanut olla karsivallinen ja paneutua kielen oppimiseen. Se on taman lukiovaihdon tarkoitus, ei se opiskelu siella koulussa niinkaan, vaan tutustuminen kulttuuriin ja kieleen. Suomessa on jarjestoja, jotka eivat vaadi kielitaitoa ennen vuotta, silla jarjeston mukaan "opit sen takuulla vuoden aikana".

        Korkeakouluvaihto on todellakin eri asia, silloin paaasia on opiskelussa. Opiskelu korkeakoulussa ulkomailla vaatii jonkinlaista kielitaitoa, mikali aikoo saada opintosuorituksia tehtya. Silloin kannattaa valita maa, jonka kielta osaa edes lyhyen oppimaaran verran. Tiedan kylla, etta jotkut menevat maahan, jonka kielta eivat osaa, ja opiskelevat englanniksi, sekin on ihan ok. Pointti on kuitenkin se, etta eikohan jokainen saa jotain irti vaihtoajastaan, jos ei opintosuorituksia, niin ainakin kielitaitoa, kokemusta ja kavereita.

        Kannattaa myos muistaa, etta Suomeen tulee paljon vaihtareita, jotka eivat osaa suomea eivatka valttamatta edes kunnollista englantia. Silti monet heista selviavat vuotensa lapi kunnialla ja jopa oppivat vaikeana pidetyn suomen. Toki on niitakin, joilla ei henkinen kantti kesta, mutta he lienevat vahemmisto.

        Tiedan mista puhun, silla olen ollut seka lukiovaihdossa etta korkeakouluvaihdossa. Idea on sama, mutta tavoitteet hieman erilaiset. 16-vuotiaalta lukiovaihtarilta ei voi vaatia samaa kielitaitoa kuin parikymppiselta korkeakouluvaihtarilta.

        (Anteeksi, kun puhun pelkastaan lukiovaihdosta, toki ammattikoulustakin voi lahtea vaihtoon, mutta selvyyden vuoksi kirjoitan vain lukiovaihdosta.)


      • ...
        ... kirjoitti:

        En ymmartanyt yhtaan vaarin. Lukiovaihdossa voi jopa ottaa "riskeja", silla vaihtovuotta ei kuitenkaan lasketa kouluvuodeksi. Silloin kannattaa kokeilla, milta tuntuu asua maassa, jonka kielta ei etukateen ole opiskellut. Se tosin vaatii kanttia, jota ei kaikilta loydy. Toisaalta taas ei valttamatta etukateen tieda, kuinka koville se sitten loppujen lopuksi ottaa, mutta elamassa on otettava riskeja, ja mita aikaisemmin niita oppii ottamaan, sen parempi. Lukiovaihdon riskit ovat aika pienet, on jarjesto ja isantaperhe turvana, eika tavallaan "meneta" mitaan, vaikkei nyt ihmeita oppisikaan tai saisi mitaan aikaiseksi koulussa. (rahaa se toki vie).

        Itse lahdin maahan, jonka kielta en juurikaan osannut, eika siella oikeastaan kukaan puhunut englantia, eli omasta englannintaidosta ei juurikaan ollut hyotya. Uskon, etta yhteisen kielen puuttumisen ansiosta opin maan kielen todella hyvin (suullisen taidon), jota olen vaihtovuoden jalkeen kehittanyt eteenpain. Siina mennaan ihmistenvalisen viestinnan alkulahteille, ensin puhutaan kasilla ja osoitellaan asioita ja toistetaan perassa, tai sitten ihmiset etsivat sanan sanakirjastani kun halusivat kertoa jotain minulle. Taman varsin opettavaisen kokemuksen jalkeen en pelkaa enaa mitaan, mutta kovillehan se aluksi otti. Lopussa se kiitos seisoo, kunhan on jaksanut olla karsivallinen ja paneutua kielen oppimiseen. Se on taman lukiovaihdon tarkoitus, ei se opiskelu siella koulussa niinkaan, vaan tutustuminen kulttuuriin ja kieleen. Suomessa on jarjestoja, jotka eivat vaadi kielitaitoa ennen vuotta, silla jarjeston mukaan "opit sen takuulla vuoden aikana".

        Korkeakouluvaihto on todellakin eri asia, silloin paaasia on opiskelussa. Opiskelu korkeakoulussa ulkomailla vaatii jonkinlaista kielitaitoa, mikali aikoo saada opintosuorituksia tehtya. Silloin kannattaa valita maa, jonka kielta osaa edes lyhyen oppimaaran verran. Tiedan kylla, etta jotkut menevat maahan, jonka kielta eivat osaa, ja opiskelevat englanniksi, sekin on ihan ok. Pointti on kuitenkin se, etta eikohan jokainen saa jotain irti vaihtoajastaan, jos ei opintosuorituksia, niin ainakin kielitaitoa, kokemusta ja kavereita.

        Kannattaa myos muistaa, etta Suomeen tulee paljon vaihtareita, jotka eivat osaa suomea eivatka valttamatta edes kunnollista englantia. Silti monet heista selviavat vuotensa lapi kunnialla ja jopa oppivat vaikeana pidetyn suomen. Toki on niitakin, joilla ei henkinen kantti kesta, mutta he lienevat vahemmisto.

        Tiedan mista puhun, silla olen ollut seka lukiovaihdossa etta korkeakouluvaihdossa. Idea on sama, mutta tavoitteet hieman erilaiset. 16-vuotiaalta lukiovaihtarilta ei voi vaatia samaa kielitaitoa kuin parikymppiselta korkeakouluvaihtarilta.

        (Anteeksi, kun puhun pelkastaan lukiovaihdosta, toki ammattikoulustakin voi lahtea vaihtoon, mutta selvyyden vuoksi kirjoitan vain lukiovaihdosta.)

        "Lukiovaihdon riskit ovat aika pienet, on jarjesto ja isantaperhe turvana, eika tavallaan "meneta" mitaan, vaikkei nyt ihmeita oppisikaan tai saisi mitaan aikaiseksi koulussa."

        Tahan viela lisaisin, etta eikohan jokaisesta ulkomaan kokemuksesta jaa aina _jotain_ kateen, ns. huonostakin. Mielestani vaikeat kokemukset jopa kasvattavat henkisesti eniten. Mina pumpulissa elanyt ja pystymetsasta vaihtoon lahtenyt sain kokea ensimmaisia kunnon vastoinkaymisia vaihtovuoteni aikana, mutta selvisin niista ja opin, ettei elama ole pelkkaa ruusuilla tanssimista. Se oli opettavainen kokemus, silla nyttemmin osaan jo suhtautua rauhallisemmin kaikenlaisiin ongelmiin, joita elama naaman eteen viskaa. Vaihtovuoden tarkoituksena ei siis ole, etta kaikki olisi kivaa ja pelkkaa aurinkoa, vaan tavallista elamaa iloineen ja suruineen. Vaihtovuosi ei ole mikaan kielikurssi, vaan kieli tavallaan opitaan siina sivussa. Siksi on turha korostaa liikaa kielen osaamista jo ennen vaihtoaikaa. Tama tietenkin johtuu suomalaisesta kieltenopetusperinteesta, jonka mukaan virheita tulee karttaa ja niiden sattuessa tulee haveta. Kuitenkin, jos haluaa oppia sujuvan vieraan kielen taidon, on osattava ensin puhua vaarin ja tehtava kaikki mahdolliset mokat. Eli loppujen lopuksi, elamassa ja kielten oppimisessa virheet opettavat eniten.


      • Yuuuup
        ... kirjoitti:

        En ymmartanyt yhtaan vaarin. Lukiovaihdossa voi jopa ottaa "riskeja", silla vaihtovuotta ei kuitenkaan lasketa kouluvuodeksi. Silloin kannattaa kokeilla, milta tuntuu asua maassa, jonka kielta ei etukateen ole opiskellut. Se tosin vaatii kanttia, jota ei kaikilta loydy. Toisaalta taas ei valttamatta etukateen tieda, kuinka koville se sitten loppujen lopuksi ottaa, mutta elamassa on otettava riskeja, ja mita aikaisemmin niita oppii ottamaan, sen parempi. Lukiovaihdon riskit ovat aika pienet, on jarjesto ja isantaperhe turvana, eika tavallaan "meneta" mitaan, vaikkei nyt ihmeita oppisikaan tai saisi mitaan aikaiseksi koulussa. (rahaa se toki vie).

        Itse lahdin maahan, jonka kielta en juurikaan osannut, eika siella oikeastaan kukaan puhunut englantia, eli omasta englannintaidosta ei juurikaan ollut hyotya. Uskon, etta yhteisen kielen puuttumisen ansiosta opin maan kielen todella hyvin (suullisen taidon), jota olen vaihtovuoden jalkeen kehittanyt eteenpain. Siina mennaan ihmistenvalisen viestinnan alkulahteille, ensin puhutaan kasilla ja osoitellaan asioita ja toistetaan perassa, tai sitten ihmiset etsivat sanan sanakirjastani kun halusivat kertoa jotain minulle. Taman varsin opettavaisen kokemuksen jalkeen en pelkaa enaa mitaan, mutta kovillehan se aluksi otti. Lopussa se kiitos seisoo, kunhan on jaksanut olla karsivallinen ja paneutua kielen oppimiseen. Se on taman lukiovaihdon tarkoitus, ei se opiskelu siella koulussa niinkaan, vaan tutustuminen kulttuuriin ja kieleen. Suomessa on jarjestoja, jotka eivat vaadi kielitaitoa ennen vuotta, silla jarjeston mukaan "opit sen takuulla vuoden aikana".

        Korkeakouluvaihto on todellakin eri asia, silloin paaasia on opiskelussa. Opiskelu korkeakoulussa ulkomailla vaatii jonkinlaista kielitaitoa, mikali aikoo saada opintosuorituksia tehtya. Silloin kannattaa valita maa, jonka kielta osaa edes lyhyen oppimaaran verran. Tiedan kylla, etta jotkut menevat maahan, jonka kielta eivat osaa, ja opiskelevat englanniksi, sekin on ihan ok. Pointti on kuitenkin se, etta eikohan jokainen saa jotain irti vaihtoajastaan, jos ei opintosuorituksia, niin ainakin kielitaitoa, kokemusta ja kavereita.

        Kannattaa myos muistaa, etta Suomeen tulee paljon vaihtareita, jotka eivat osaa suomea eivatka valttamatta edes kunnollista englantia. Silti monet heista selviavat vuotensa lapi kunnialla ja jopa oppivat vaikeana pidetyn suomen. Toki on niitakin, joilla ei henkinen kantti kesta, mutta he lienevat vahemmisto.

        Tiedan mista puhun, silla olen ollut seka lukiovaihdossa etta korkeakouluvaihdossa. Idea on sama, mutta tavoitteet hieman erilaiset. 16-vuotiaalta lukiovaihtarilta ei voi vaatia samaa kielitaitoa kuin parikymppiselta korkeakouluvaihtarilta.

        (Anteeksi, kun puhun pelkastaan lukiovaihdosta, toki ammattikoulustakin voi lahtea vaihtoon, mutta selvyyden vuoksi kirjoitan vain lukiovaihdosta.)

        Kiitoskun vastasit. En ole kyllä vielä menossakaan minnekkään, ja en edes tiedä pystyisinkö menemään, mutta näin alustavasti olen täällä ajatellut kysellä, että jos sitten muutaman vuoden päästä. Ja tiedän kyllä jos kieltä ei osaa, mutta hieman jo osaan ainakin japania, ja on tässä vielä aikaa opiskella, ja jos en mene lukioon ja siellä vaihda, niin olen miettinyt, että jos sitten opiskelemaan tai jotain, mutta sitä ennen opettelisin kumminkin japanin kunnolla. Ja kielet ovat minusta muutenkin kiinnostavia, että ei siitä pelkoa, etten opettelisi.

        Silloinkun olin vielä pienempi, kouluumme ja maahamme muutti tyttö perheineen jostain ulkomailta, ja hän aloitti koulun, eikä osannut yhtään puhua suomea, ja ei paljon suutansa aukassut, mutta esimerkiksi koulunköyntiavustaja auttoi häntä, ja pari vuotta suomessa oltuaan hän puhui suomea jo ihan hyvin.

        En nyt itse ihan kieltätaitamatta menisi. =) Ja saa nähdä sitten joskus..


      • ...
        Yuuuup kirjoitti:

        Kiitoskun vastasit. En ole kyllä vielä menossakaan minnekkään, ja en edes tiedä pystyisinkö menemään, mutta näin alustavasti olen täällä ajatellut kysellä, että jos sitten muutaman vuoden päästä. Ja tiedän kyllä jos kieltä ei osaa, mutta hieman jo osaan ainakin japania, ja on tässä vielä aikaa opiskella, ja jos en mene lukioon ja siellä vaihda, niin olen miettinyt, että jos sitten opiskelemaan tai jotain, mutta sitä ennen opettelisin kumminkin japanin kunnolla. Ja kielet ovat minusta muutenkin kiinnostavia, että ei siitä pelkoa, etten opettelisi.

        Silloinkun olin vielä pienempi, kouluumme ja maahamme muutti tyttö perheineen jostain ulkomailta, ja hän aloitti koulun, eikä osannut yhtään puhua suomea, ja ei paljon suutansa aukassut, mutta esimerkiksi koulunköyntiavustaja auttoi häntä, ja pari vuotta suomessa oltuaan hän puhui suomea jo ihan hyvin.

        En nyt itse ihan kieltätaitamatta menisi. =) Ja saa nähdä sitten joskus..

        Vastasin lähinnä siksi, että halusin tuoda uuden näkökulman vaihto-opiskeluun, oli kyseessä sitten mikä tahansa vaihto. Vaihto-oppilas/opiskeluvuosi ei ole mikään kielikurssi, niitä kyllä löytyy erikseen. Vaihtovuoden tarkoitus on lähinnä se, että nuori kasvaa ihmisenä, ja kuten jo sanoin, kielen oppiminen tapahtuu (tai pitäisi tapahtua) siinä sivussa. Toki moni lähtee maailmalle lähinnä kielten oppiminen mielessään, mutta huomaakin sitten, että vaihtoaika on paljon muutakin. Kielitaito on sitten pelkkää plussaa. Ja vaikka kuinka osaisit englantia ei-englanninkielisessä maassa, törmäät takuulla ihmisiin, jotka eivät sitä osaa. Silloin muiden kielten osaaminen on arvossaan.


      • Yuuuup
        ... kirjoitti:

        Vastasin lähinnä siksi, että halusin tuoda uuden näkökulman vaihto-opiskeluun, oli kyseessä sitten mikä tahansa vaihto. Vaihto-oppilas/opiskeluvuosi ei ole mikään kielikurssi, niitä kyllä löytyy erikseen. Vaihtovuoden tarkoitus on lähinnä se, että nuori kasvaa ihmisenä, ja kuten jo sanoin, kielen oppiminen tapahtuu (tai pitäisi tapahtua) siinä sivussa. Toki moni lähtee maailmalle lähinnä kielten oppiminen mielessään, mutta huomaakin sitten, että vaihtoaika on paljon muutakin. Kielitaito on sitten pelkkää plussaa. Ja vaikka kuinka osaisit englantia ei-englanninkielisessä maassa, törmäät takuulla ihmisiin, jotka eivät sitä osaa. Silloin muiden kielten osaaminen on arvossaan.

        Jeep. Ei kyllä englannin taitonikaan mikään maailman paras ole, ja niinkuin jo sanoin, osaan japania jonkun verran, ja sit' voi aina opiskella lisää, ko koitan kokoajan opetella lisää yms. Isompana mahdollisesti jonnekkin opiskeleen sitä, niin japanissakin kielen puolesta sitten pärjää.


      • Mun mielestä
        Yuuuup kirjoitti:

        Jeep. Ei kyllä englannin taitonikaan mikään maailman paras ole, ja niinkuin jo sanoin, osaan japania jonkun verran, ja sit' voi aina opiskella lisää, ko koitan kokoajan opetella lisää yms. Isompana mahdollisesti jonnekkin opiskeleen sitä, niin japanissakin kielen puolesta sitten pärjää.

        lähes kaikki jotka lukioon lähtee (ja varsinkin haaveilee vaihto-oppilaaksi lähdöstä)puhuu ihan tarpeeksi hyvin englantia. Joten taidat osata kieliä ihan hyvin...
        Ja enpä ole törmännyt suomeen tulleeseen vaihto-oppilaaseen joka ei englantia ole osannut. Hyvä jos te olette...


      • mennä viesti perille...
        Mun mielestä kirjoitti:

        lähes kaikki jotka lukioon lähtee (ja varsinkin haaveilee vaihto-oppilaaksi lähdöstä)puhuu ihan tarpeeksi hyvin englantia. Joten taidat osata kieliä ihan hyvin...
        Ja enpä ole törmännyt suomeen tulleeseen vaihto-oppilaaseen joka ei englantia ole osannut. Hyvä jos te olette...

        "lähes kaikki jotka lukioon lähtee (ja varsinkin haaveilee vaihto-oppilaaksi lähdöstä)puhuu ihan tarpeeksi hyvin englantia. Joten taidat osata kieliä ihan hyvin...
        Ja enpä ole törmännyt suomeen tulleeseen vaihto-oppilaaseen joka ei englantia ole osannut. Hyvä jos te olette..."

        Vaikka kuinka osaisit englantia, niin esim. Latinalaisessa Amerikassa siitä ei erityisemmin ole hyötyä. Vaihtarijärjestön työntekijät osaavat kyllä englantia, joten heidän kanssa kommunkointi onnistuu, mutta esim. paikallisessa koulussa voi olla ehkä yksi tai kaksi ihmistä, joiden kanssa voi keskustella englanniksi edes jotenkin. Joten turha lähteä sinne päin maailmaa henkseleitä paukutellen ja luulla, että englannilla hoituu kaikki. Näin ei asia ole.

        Tiedän Suomessa olleita vaihtareita, joiden englannin taidot olivat aika surkeat. Lisäksi on isäntäperheitä, jotka koostuvat vanhemmista pariskunnista, joiden englannin taito on arvoitus. Joten väännänpä vielä kerran rautalangasta: Vaikka kuinka osaisit englantia, se ei välttämättä riitä, sillä moni muu ei sitä osaa. Ei kannata kuvitella, että "kaikkihan nyt englantia osaa". Hirveän moni toki ymmärtää joten kuten, mutta ei pysty kommunikoimaan kuin omalla äidinkielellään.


      • rautalangasta
        mennä viesti perille... kirjoitti:

        "lähes kaikki jotka lukioon lähtee (ja varsinkin haaveilee vaihto-oppilaaksi lähdöstä)puhuu ihan tarpeeksi hyvin englantia. Joten taidat osata kieliä ihan hyvin...
        Ja enpä ole törmännyt suomeen tulleeseen vaihto-oppilaaseen joka ei englantia ole osannut. Hyvä jos te olette..."

        Vaikka kuinka osaisit englantia, niin esim. Latinalaisessa Amerikassa siitä ei erityisemmin ole hyötyä. Vaihtarijärjestön työntekijät osaavat kyllä englantia, joten heidän kanssa kommunkointi onnistuu, mutta esim. paikallisessa koulussa voi olla ehkä yksi tai kaksi ihmistä, joiden kanssa voi keskustella englanniksi edes jotenkin. Joten turha lähteä sinne päin maailmaa henkseleitä paukutellen ja luulla, että englannilla hoituu kaikki. Näin ei asia ole.

        Tiedän Suomessa olleita vaihtareita, joiden englannin taidot olivat aika surkeat. Lisäksi on isäntäperheitä, jotka koostuvat vanhemmista pariskunnista, joiden englannin taito on arvoitus. Joten väännänpä vielä kerran rautalangasta: Vaikka kuinka osaisit englantia, se ei välttämättä riitä, sillä moni muu ei sitä osaa. Ei kannata kuvitella, että "kaikkihan nyt englantia osaa". Hirveän moni toki ymmärtää joten kuten, mutta ei pysty kommunikoimaan kuin omalla äidinkielellään.

        vääntää niin myös sinullekin. En tajua mitä kinaat. Olen sun kanssa aivan samaa mieltä. Jos ongelmia tulee niin englannilla pärjää jos on jonkun organissation kautta mennyt vaihtoon. Muuten muut kielet plussaa. En jaksa enää keskustella tästä. Hyvää jatkoa kummallekin teille!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1117
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      113
      910
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      279
      679
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      658
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      621
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      556
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      520
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe