Löysin tämän mielenkiintoisen tietopaketin äskettäin.
Nykyisen pyhäinmiesten päivän paikkeilla oli ennen vuodenkiertomme suurin ja tärkein juhla - kekri. Sana on vanhaa perua, ja sillä tarkoitettiin vuoden viimeistä päivää joka päätti satokauden. Vanhaa uuttavuotta lokakuun ja marraskuun vaihteessa on vietetty kaikkialla pohjoisessa Euroopassa. Brittein saarilla samoihin aikoihin vietetty juhla tunnettiin nimellä samhain eli All Hallow's Eve, jonka irlantilaiset emigrantit veivät mukanaan Amerikkaan. Matkan varrella naurikset vaihtuivat kurpitsoiksi ja vanha vainajien muistopyhäpäivä joutui mainosmiesten imagonmuokkauksen tuloksena muuttumaan kaupalliseksi halloweeniksi, jota nyt myydään takaisin Eurooppaan.
Eli jos haluaa juhlia suomalaisittain halloweeniä niin juhlitaan kekriä 4.11
suomalainen halloween
1
770
Vastaukset
- kekrin viettoon
Tuossa kun asiaa vielä hieman pohdin niin kekrin viettämisessä voisi yhdistää suomalaista vanhaa maaseutuperinnettä ja amerikkalaista halloweeniä. noihin kun vielä liitetään keväällä juhlittavan pääsiäisen aineksia niin lapsille riemullinen juhla on valmis.
järjestä lapsille karkin etsintää. piilota karkkia ympäri taloa, ja piirrä aarrekartta. Karkit on sitten piilottanut kekrinoita tai vastaava. Kekrikarkit on oiva nimitys herkuille.
Ennen vanhaa kekrinä Haltioille valmistettiin ruokia ja juomia, jotka vietiin navettaan tai talliin onnea tuottamaan. Tehtiin taikoja ja ennustettiin tulevaa vuotta. Kekrinä voi valaa myös tinoja.
Tee lasten kanssa pähkinöistä ja siemenistä eläimille herkkuateria ja viekää ulos (onnea tuomaan)lintulaudalle tai maahan.
Polttakaa kokkoja, laulakaa hauskoja lauluja, kertokaa pelottavia satuja, tehkää koristeita, ja syökää hyvin.
Pitäisköhän itse alkaa tekemään jonkinlaista kekri- tai syyspäiväntasauksen juhlaperinnettä. Vai miltä kuulostaisi tuonenyön juhla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1101084
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82824Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat264606Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede17605- 67557
- 93535
- 26512
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.47491- 43476
- 47437