ompelukone/saumuri gallup

minä vaan

Uuden ompelukoneen ja saumurin hankinta olisi edessä.

Vanha mummolta perimäni 80-luvun pfaff on menossa äiteelle käyttöön ja itselle olisi tarkoitus hommata tuliterä - onko suosituksia merkistä/mallista? Mitään kirjovaa laitetta en tarvitse, mutta napinlävet ja jousto-ompelet helppo puolaus ja langoitus olisi vaatimuslistalla. Ja kankaita pitäisi tietenkin pystyä ompelemaan ohuista vuorisilkistä ainakin farkkuun.

Saumuri on ollut 4-lankainen pfaff, joka on viimeiset vuodet reistaillut ja tilalle haluisin oikeastaan 5-lankaisen. Onko Pfaff se paras merkki, vai onko esim. Singeristä kilpailijaksi?

Mielipiteitä, kokemuksia?

13

16501

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ompelijaOmena

Ostaessani itse koneen pari vuotta sitten kiertelin eri liikkeissä kysymässä asiaa.Olin ostanut Singerin muutama vuosi aiemmin ja se oli täysi fiasko, ei pitänyt säätöjä esimerkiksi.
      Muutaman liikkeen koluttuani (käsityöliikkeitä jossa myös työntekijät itse ompelivat) minulle suositelltiin melkein kaikkialla Berninaa, jota kuulemma ammmatikseen ompelevat käyttävät paljonkin.
      Ostin Berninan ja en ole katunut ostosta yhtään kertaa. Hiljainen ja varma.Kyselykierroksellani selvisi, että Singer oli ennen hyvä, mutta nykyään sen osat tehdään muovista ja siksi se ei tahdo enää kestää.Sitä myös palautetaan koneista eniten liikkeisiin.
      Suosittelen Berninaa.

Ompelukoneista käsitykseni mukaan hyviä olisivat ainakin Bernina ja Pfaff, Pfaffissa on yläsyöttö mukana ja Berninaan saa kai ostaa sellaisen erikseen. Janomekaan ei varmaan olisi hullumpi valinta. Saumuriksi valitsisin Berninan.

• ehkä tuhat huoltanut

Bernina ei valmista saumureita, kuten ei myöskään pfaff, husqvarna, singer, royal...!

• saumuria etsimässä
        ehkä tuhat huoltanut kirjoitti:

Bernina ei valmista saumureita, kuten ei myöskään pfaff, husqvarna, singer, royal...!

Pakko on informoida, kun itsekin saumuria etsin, että Bernina mallia löytyy ainakin kahta mallia, pfaffia löytyy ja brotheria ainakin neljää mallia. Siksi tässä onkin hirveä valinnan vaikeus kun kaikki tuntuu hyviltä.

• dorisxx

Sama Bernina ollut 20 vuotta. Tehty toppahaalarista vanhojenpäivä pukuun, alusvaatteista tekoturkkiin, pvc-housuja, ym aina toiminut moitteettomasti.

• alan ammatttilainen

Näin se vain on, Bernina sen olla pitää.Jos hinta on raju, koita löytää kätettynä.Toisaalta,kerran se vain kirpaisee.Oma Bernina on 20-30v. vanha ja ompele kun unelma (muista puhditaa & öljytä silloin tällöin)).En kaipaa uudempaa, niissä on vain turhia hilavitkuttimia.Lisänä on poljettava Singeri (vain suoraommel)korvaa teollisuuskoneen ja on kaunista katseltavaa.Jälleenmyyntiarvo olematon, käyttöarvo korvaamaton.
        Esim oppilaitokset, työväenopistot ym käyttävät myös berninaa.

• tilkkuilija
        alan ammatttilainen kirjoitti:

Näin se vain on, Bernina sen olla pitää.Jos hinta on raju, koita löytää kätettynä.Toisaalta,kerran se vain kirpaisee.Oma Bernina on 20-30v. vanha ja ompele kun unelma (muista puhditaa & öljytä silloin tällöin)).En kaipaa uudempaa, niissä on vain turhia hilavitkuttimia.Lisänä on poljettava Singeri (vain suoraommel)korvaa teollisuuskoneen ja on kaunista katseltavaa.Jälleenmyyntiarvo olematon, käyttöarvo korvaamaton.
        Esim oppilaitokset, työväenopistot ym käyttävät myös berninaa.

Olen ommellut Janomella jo yli kymmenen vuotta, äskettäin vaihdoin uuteen Janomeen, koska olen innostunut tilkkutöistä. Ihana kone, kiinteä yläsyöttö, sakset ylä/alalangan katkaisuun. Puolatakin voi samalla kun ompelee ym. ym. Eli ei hassumpi valinta tämäkään.

• ommeltajatartar

Itselläni on 10v vanha saumuri, Bernette for Bernina funlock 006D.Hiljan huollatin,kun meni neulojen ajoitus pieleen.
      Mutta erinomainen kone, valmisvaatteissa on usein paljon huonommat saumurisaumat, kuin mitä tuo tekee.
      Ompelukoneena oli Pfaff yli kymmenen vuotta, mutta nyt vaihdoin kesällä Janome Indigo 14:een.
      Ja hyvä kun vaihdoin, loppui loputon tappelu ylälangan kiristyksen kanssa!

Ompelukoneelle, varsinkin vanhemmille, riittää pitkään se pelkkä öljyäminen, mutta saumurit pitää säännöllisesti huollattaa,jotta neulojen ajoitus säilyy.Itse en muistanut huollattaa ja nyt sitten oli pakko, kun neulat katkesi silmille! Onneksi oli lasit,tunsin kun pala napsahti linssiin!

• aloittaja

kiitoksia mielipiteistä - ei kun kauppoihin tutkailemaan...

Niin, ettei jää väärää käsitystä, niin olen tuota saumuriani kyllä pariin otteeseen huollattanutkin, mutta tuntuu että ei kauaa pysy kunnossa huollon jälkeen - liekö sitten susikappale vai huono huolto?

Tuohon mummon vanhaan ompelukoneeseen on vaihdettu muoviosien tilalle metallia (kaikkeen sitä muovia on 80-luvulla tungettu) ja hyvin on sen jälkeen pelittänyt, mutta äiskä tarvii koneen.

• tuli ostettua

Vein nyt sitten vanhat koneet huoltoon (jotta äiskäkin saa sitten huolletun ja putsatun ompelukoneen) ja samalla reissulla tarttui mukaan Janome 525S, elikkä tuohon indigoon verrattuna on lisänä ainakin 1-vaiheinen napinläpi. Yläsyötön voi ostaa lisävarusteena, vielä en sitä ottanut, täytyy nyt testailla ensin ilman. Maksoin 600e, joka mielestäni aika kohtuullinen tästä mallista. Ja on muuten viiden vuoden takuu.

Ei kun testailemaan...

• on kyllä

itselläni. Ensimmäistäkään vikaa ei ole löytynyt. Ja täysin huoltovapaa kone. Ei rasvausta eikä ruuvinvääntöä. suosittelen.

• Tiinatinttamaaria

Olen kouluja käynyt pukuompelija ja näin kotiäitinä ompelen paljon kotosalla ollessani.. Mulla on ollut Husqvarna vuosikausia, mutta haluaisin Berninan, koska huskissani en saa kaksoisneulaommelta koskaan toimimaan kunnolla. Muuten täyden kympin kone, luotettava ja varma kaikinpuolin. Haikeutta tunnenkin jos sen joudun myymään uuden tieltä, mutta tuo kaksoisneulan toimivuus olis mulle melko tärkeä.

• saumurin omistaja
        Tiinatinttamaaria kirjoitti:

Olen kouluja käynyt pukuompelija ja näin kotiäitinä ompelen paljon kotosalla ollessani.. Mulla on ollut Husqvarna vuosikausia, mutta haluaisin Berninan, koska huskissani en saa kaksoisneulaommelta koskaan toimimaan kunnolla. Muuten täyden kympin kone, luotettava ja varma kaikinpuolin. Haikeutta tunnenkin jos sen joudun myymään uuden tieltä, mutta tuo kaksoisneulan toimivuus olis mulle melko tärkeä.

Heippa ompelijat.

Tietääkö teistä kukaan onko olemassa mitään saumurien vaihto-osia tai niiden keräilijöitä taikka myyjiä?
        Onko kukaan ylipäätään missään kiinnostunut rikkinäisestä saumurista Suomessa?

Minulla on yksi ylimääräinen josta haluaisin selvittää onko sillä mitään arvoa ja saako sitä kuntoon. Tai no kyllä se ihan ompelee, mutta ommel ei ole täysin kohdallaan. Vaihdatin laakerit polkimeenkin jne. mutta en osaa pidemmälle arvioida sen korjausmahdollisuuksia itse.

Voi laittaa myös tänne sähköpostiin tietoa jos en älyä tulla foorumilla myöhemmin enään käymään: [email protected]

Kiitos paljon (:

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6535
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      555
      2261
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1847
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      82
      1224
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      97
      1022
    6. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      970
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      78
      907
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      833
    9. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      31
      827
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      146
      751
    Aihe