jäälyhty

taihna

olisko kellään ideoita erinlaisiin jäälyhtyihin,ei aina ämpärillä.entä voisko muotteja itse tehä helposti..

11

10408

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hankikoriste

Itse olen nähnyt sellaisen tosi kauniin pienen maitopurlista tehdyn lyhdyn. Toiseksi näin myös sellaisen hankikoristeen, jossa maitopurkkiin veteen oli jäädytetty ruusu. Tosi kaunis valkoista hankea vasten.

• ellit

Itse olen tehnyt myös kakkuvuokiin,mutta niistä tulee aika matalia,onhan ne matalatkin kivoja.
        Melkein mitä vain voi käyttää muottina,kunhan se on tasaseinäinen, toisesta päästä avonainen ja kestää kylmyyttä...ja pitää vettä ;)

Tavallisiin jäälyhtyihin voit laittaa karamellivärejä, leimasinväriä ja erilaisia mehuja. Joa haluat huurteisen lyhdyn, laita tilkka maitoa veteen.
        Viinimarjamehusta tulee punaisia lyhtyjä,mustikka-ja mustaviinimarjamehuista tummanpunaisia. Värisävy riippuu väriaineen määrästä.

Veteen voi laittaa vaikkapa pihlajanoksia joissa on marjoja, viljan tähkiä, käpyjä ym ym..

• Tää on kivaa

Olen tehnyt sellaisen, jossa tein isosta pahvista muotin. Esim. 8 kulmaisen ja n. metrin korkuisen.
      Täytin lumella ja jäädytin veden avulla. Sit täytin todella monta ilmapalloa vedellä ja jäädytin ne. Pallojen muovi lähtee erittäin helposti irti. Ota huomioon särkymävara.
      Otin pahvimuotin pois jalustasta kun oli jäätynyt ja sit ''muurasin'' vesi-lumisohjolla pallot ikään kuin wanhanajan lumipallolyhdyn tyyliin jalustan päälle. Jätin aukon, josta voi kynttilän laittaa. Joskus olen laittanut valosarjan lyhdyn sisään, niin ei tartte olla kynttilöitä ostamassa... Lyhdyn sisään kannattaa laittaa esim. lautanen tms. niin kynttilä ei sulata jalustaa ja uppoa sinne.
      Jalustan korkeus kantsii olla tosiaan aika korkea, kun sitä lunta tuppaa satamaan...
      Voi kuulostaa työläältä, mutta ei ole sitä. Eka kerralla ehkä...
      Suosittelen vedenpitäviä käsineitä tai kumihanskoja sormikkaiden päälle. Kohmeisilla, tunnottomilla sormilla muuraus ei niin kovin mieltä ylentävää.. nimim. näinkin on käyny ;-)
      Lopputulos kuitenkin palkitsee...

• Kiitos!

Nyt on pieniä ja isoja jääpalloja jäätymässä. Katsotaan mitä niistä saa tehtyä.

Olen myös jäädyttänyt ruusuja (ja vaikka mitä kukkia, kuten hyasintteja) maitopurkkeihin ja koonnut niistä "ruusutiilistä" sitten sen lyhdyn.

Kauniita talvikoristeita tavallisenkin jäälyhdyn seuraksi, kun lisää siihen vaikkapa katajanoksia päälle (ei jään sisään siis) ja jäädyttää jääpalamuotissa simupukkaketjua koristeeksi. Rautalankaa mutkille siten, että se käväisee mutkan jokaisessa jääpalamuotissa ja syntyy kaunis ketju.

Kauniita jääkoristeita saa myös siten, että laittaa rautalankaa kauniille kiekuralle erilaisiin pieniin kakkuvuokiin (niihin vanhanaikaisiin annosvuokiin) ja jäädyttää "kakut". Etenkin ne pisaranmuotoiset ovat aivan ihania ikkunan takana olevissa oksissa.

Uunipelleille ja isoihin, mataliin piirakkavuokiin olen jäädyttänyt kauniita viherkasveja pihatauluiksi. Joskus olen tehnyt pihatien varteen lumikuoppia ja asettanut niiden etuseinäksi tällaisia jäätauluja ja sinne kuoppaan kynttilän loistamaan.

• Tää on kivaa
        Kiitos! kirjoitti:

Nyt on pieniä ja isoja jääpalloja jäätymässä. Katsotaan mitä niistä saa tehtyä.

Olen myös jäädyttänyt ruusuja (ja vaikka mitä kukkia, kuten hyasintteja) maitopurkkeihin ja koonnut niistä "ruusutiilistä" sitten sen lyhdyn.

Kauniita talvikoristeita tavallisenkin jäälyhdyn seuraksi, kun lisää siihen vaikkapa katajanoksia päälle (ei jään sisään siis) ja jäädyttää jääpalamuotissa simupukkaketjua koristeeksi. Rautalankaa mutkille siten, että se käväisee mutkan jokaisessa jääpalamuotissa ja syntyy kaunis ketju.

Kauniita jääkoristeita saa myös siten, että laittaa rautalankaa kauniille kiekuralle erilaisiin pieniin kakkuvuokiin (niihin vanhanaikaisiin annosvuokiin) ja jäädyttää "kakut". Etenkin ne pisaranmuotoiset ovat aivan ihania ikkunan takana olevissa oksissa.

Uunipelleille ja isoihin, mataliin piirakkavuokiin olen jäädyttänyt kauniita viherkasveja pihatauluiksi. Joskus olen tehnyt pihatien varteen lumikuoppia ja asettanut niiden etuseinäksi tällaisia jäätauluja ja sinne kuoppaan kynttilän loistamaan.

ajattelin vain, et kun nyt on välillä ollut plussan puolella...
        Kantsis malttaa odottaa paukkupakkasia niitä palloja ajatellen.
        Tulee kauniimpia ja kestävempiä, kun jäätyvät kerralla.. Ihan kirkkaita.
        Ai niin, kun lasket vettä palloihin, ota ns.ilmastin pois hanasta, ettei tule kuplia tai jos se ei ole mahdollista laske vesi hitaasti..
        itelläki sormet syyhyäis lyhtyä rakentamaan, jemmasin jo ison pahvin ;-)

• uusavutonko?

Ideoa on siis aivan herkullisen ihana...

Mutta sitä en tajunnut, että miten se aukko kynttilälle jätetään... miten ja mihin?

Kiitos, jos vielä joku voisi vastata tomppelille!

PS: Luin lehdestä sellaisen ei jää- mutta lumilyhdyn ohjeen että otetaan iso jätesäkki ja leikataan pohja auki. Sitten lapataan se täyteen lunta (pitänee olla suojalunta tai sitten vedellä autellaan) ja kun säkki on täynnä ja tasoiteltu, otetaan säkki pois ja kaivellaan vaan lyhdyn paikka "tolpan" päähän.

• Tää on kivaa
        uusavutonko? kirjoitti:

Mutta sitä en tajunnut, että miten se aukko kynttilälle jätetään... miten ja mihin?

PS: Luin lehdestä sellaisen ei jää- mutta lumilyhdyn ohjeen että otetaan iso jätesäkki ja leikataan pohja auki. Sitten lapataan se täyteen lunta (pitänee olla suojalunta tai sitten vedellä autellaan) ja kun säkki on täynnä ja tasoiteltu, otetaan säkki pois ja kaivellaan vaan lyhdyn paikka "tolpan" päähän.

Elikkä se varsinainen lyhty, jonka sisään kynttilä tulee rakennetaan niistä jääpalloista jalustan päälle.
        Isommat pallot alimpaan kerrokseen vieriviereen, jätä käden ja kynttilän mentävä aukko. Seuraava kerros sit aina pallo ns.saumakohtaan. Rakenna pyöreään pyramidimuotoon, kunnes mahtuu enää yks pallo, voila valmista. Ajatus on se, et lyhty on umpinainen lukuunottamatta kynttiläaukkoa. Lumi ei pääse sisään sammuttamaan kynttilää. Aukko kantsii tehdä suojaiselle puolelle.
        Toivottavasti tästä oli apua. Kuva tosin kertois enemmän ku tuhat sanaa :-)

• Tää on kivaa
        uusavutonko? kirjoitti:

Tuota jätesäkki-ideaa voi käyttää tähän vallan mainiosti. Nimittäin sen jalustan tekemiseen.
        Sen jääpallolyhdyn voipi tehdä sen tolpan päähän.
        Ja myönnän jääpallolyhty idean olevan herkullinen, olenhan tämän ihan itse keksinyt ;-D

• uusavutonko?
        Tää on kivaa kirjoitti:

Tuota jätesäkki-ideaa voi käyttää tähän vallan mainiosti. Nimittäin sen jalustan tekemiseen.
        Sen jääpallolyhdyn voipi tehdä sen tolpan päähän.
        Ja myönnän jääpallolyhty idean olevan herkullinen, olenhan tämän ihan itse keksinyt ;-D

No nythän mä hokasin :-)

Pakko on kuitenkin kertoa mitä näet ensin (hätäisesti, ihan liian hätäisesti) lukemalla ajattelin;
        Meillä oli aikoinaan mummolassa sellainen tolpan päässä oleva lamppu: korkea tolppa ja siinä iso lasinen pallokupu. Jotenkin ajattelin, että olisi vain yksi jääpallo kupuna ja mietin, että mitenkäs siihen se aukko saatais....

Mutta nyt onnistuu, joten eikun pakkasia odottelemaan. Kiitos kaunis vinkistä!

• Tää on kivaa
        uusavutonko? kirjoitti:

No nythän mä hokasin :-)

Pakko on kuitenkin kertoa mitä näet ensin (hätäisesti, ihan liian hätäisesti) lukemalla ajattelin;
        Meillä oli aikoinaan mummolassa sellainen tolpan päässä oleva lamppu: korkea tolppa ja siinä iso lasinen pallokupu. Jotenkin ajattelin, että olisi vain yksi jääpallo kupuna ja mietin, että mitenkäs siihen se aukko saatais....

Mutta nyt onnistuu, joten eikun pakkasia odottelemaan. Kiitos kaunis vinkistä!

Pakkasia minäkin odottelen, mut ei ihan vielä... Jos vaikka joulun alla..
        Ai niin, kokeilin viime talvena ledi-valo sarjaa lyhdyn sisään. Johan oli komee! Laitoin sarjan ensin isoon lasiseen tölkkiin ja lyhdyssä oli jo iso lautanen sisällä, niin ei valunut valot jalustaan. Näinkin voip käydä, ku kuumentuessaan sulattaa jäätä...

• Valokate

Hei! Viime talvena otin käyttöön suuren kakkuvuoan teflon pintaisen. tein paljon kakkuja.
      Ja kauniita oli myös ämpärin lumikakut. jotka oli suojalunta. Keskelle kaivoin kynttiläaukon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      94
      1763
    2. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      358
      1179
    3. Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"

Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1178
    4. Mikä on horoskooppisi?

Entä tiedätkö kaivattusi?
      Ikävä
      96
      1038
    5. Onks se väärin jos

Tutustuttaisiin edes vähän enemmän?
      Ikävä
      62
      833
    6. Vanhemmalle naiselle

Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam
      Ikävä
      36
      811
    7. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      754
    8. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan? Sinusta paljon kiinni
      Ikävä
      46
      706
    9. Lapuan liike nyt! rähinöimässä Tampereella

Avoimen rasistisen ja fasistisen sinimustan liikkeen poprukat riehuvat Tampereella parasta aikaa.
      Maailman menoa
      132
      698
    10. En vaan ymmärrä

Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla
      Ikävä
      42
      680
    Aihe