oon huomannu et lukio ei oo mun juttu ja haluaisin keskeyttää sen.viime viikolla en ollu ku keskiviikkona koulussa.(torstai ja perjantai oli vapaata) ja tänäänkää en jaksanu mennä.en vaan jaksa sitä hullua pänttäämistä.huomenaki varmaan vaan jään kotiin.
haluaisin vaihtaa amikseen,mutta pitäis muuttaa toiselle paikkakunnalle enkä oo viel valmis muuttamaan yksin.vuoden päästä voisin muuttaa kaverin kanssa,mutta joutuisin pitämään välivuoden koska kaverini on nyt ysillä.
mietinkin,että mitä tapahtuu jos ei vaan mene kouluun? tai siis ku siitähän pitäis kai jutella ryhmänohjaajan ja opon kanssa ja pyytää eroa.mutta en jaksais ees tätä tehdä.niin että,jos en vaan mene kouluun,niin tapahtuuko sitten jotain erityistä?reputtaisin tietenki kurssit,mutta mitä muuta siitä seuraa?
kiitos jos jaksatte vastata.
lukion keskeyttäminen
12
6693
Vastaukset
- vapaasti
Lukio ei ole oppivelvollisuuskoulu. Kohteliasta on, jos ilmoitat koululle, joko rehtorille tai koulusihteerille tai ryhmänohjaajalle, että olet eronnut koulusta.
Mitään erityistä ei tapahdu, jos et tee mitään. Ryhmänohjaaja kysynee asiaa puhelimitse tai kirjeellä, mutta sinut yksinkertaisesti katsotaan koulusta eronneeksi, jos et käy tunneilla etkä selvitä poissaolojasi mitenkään. Et ole oppivelvollinen ja voit erota lukiosta milloin haluat. Koulu saattaa olla tyytyväinen, että heikon koulunkäyntimotivaation omaava oppilas lähtee vapaaehtoisesti, se vähentää mahdollisten improbatureiden määrää. - ramiSK
hei pepsodentti!
Jos lukio ei oo sun juttu pänttäämisen vuoksi, niin todennäköisesti mikään koulu ei sillon ole sun juttu. Harvat ovat opiskelemassa sen ihanuuden vuoksi, ja mielestäni ihmisen pitäisi lukioiässä kyetä tekemään asioita jotka tuntuvat epämiellyttäviltä mutta jotka vaativat itsensä haastamista ja kehittämistä. Koulu on aina koulua, oli sitten lukiossa tai amiksessa, vaikka amiksessa saattaa pänttääminen jäädä vähemmälle. Itsekkin kirosin lukiossa monet kerrat kun ei olisi jaksanut, mutta aikuistuessa sitä huomaa että kaikki ihmiset kykenevät paljon enempään kuin mitä "jaksaisivat" ja että näin nuorena kerkeää käymään amikset ja lukiot plus monet muut koulut vaikka peräkkäin. Yritä Pepsodentti nyt miettiä vielä ketä varten olet lukiossa, ja miksi muut sinnittelevät ja sinulle lukio on muka ylivoimaista pänttäämistä? Haasta itsesi, et muuten pääse pitkälle jos pakenet asioita mitkä kyllästyttää tai ei kiinnosta;) En missään nimessä halua saarnata, mutta samojen fiilisten kokeneena haluan vaan kertoa ettei minkään toisen asteen koulun suorittamiseen tarvita loppujen lopuksi kovinkaan paljoa:) Hyvää alkavaa talvea!- pepsodentti
luulen ettei lukio olisi muuten näin raskasta minulle,mutta kun en yläasteella ottanut koulunkäyntiä vakavasti.en tehnyt läksyjä(varsinkaan kielten),vaan kopioin ne aina joltain kaverilta.kokeisiinkaan en lukenut melkein koskaan.ja jos luin,niin en edes yhtä kertaa koealuetta läpi.ja lukiossahan täytyisi aina tehdä läksyt,lukea kappale tunnille ja muutenkin olla ahkerampi kuin peruskoulussa,ettei jäisi jälkeen.
asiaan vaikuttaa myöskin se,että eräs läheinen ihminen on huonossa kunnossa ja perheessäkin on ongelmia(isä pettänyt äitiä.asia ei muuten vaivaisi näin paljon,mutta kun suhde toiseen naiseen oli kestänyt puoli vuotta ja nainen tuli ilmeisesti raskaaksi.tästä asiasta oli myöskin lehdessä juttu).ja tiedän miltä äidistäni tuntuu,koska minuakin on petetty.
minulla tulee päivittäin sellainen fiilis,että haluan huutaa pää punaisena,heitellä ja rikkoa tavaroita jne.en syö,vaikka olisikin nälkä ja valvon yömyöhään.
en vain jaksaisi opiskella kaiken tämän keskellä.. - et ole
pepsodentti kirjoitti:
luulen ettei lukio olisi muuten näin raskasta minulle,mutta kun en yläasteella ottanut koulunkäyntiä vakavasti.en tehnyt läksyjä(varsinkaan kielten),vaan kopioin ne aina joltain kaverilta.kokeisiinkaan en lukenut melkein koskaan.ja jos luin,niin en edes yhtä kertaa koealuetta läpi.ja lukiossahan täytyisi aina tehdä läksyt,lukea kappale tunnille ja muutenkin olla ahkerampi kuin peruskoulussa,ettei jäisi jälkeen.
asiaan vaikuttaa myöskin se,että eräs läheinen ihminen on huonossa kunnossa ja perheessäkin on ongelmia(isä pettänyt äitiä.asia ei muuten vaivaisi näin paljon,mutta kun suhde toiseen naiseen oli kestänyt puoli vuotta ja nainen tuli ilmeisesti raskaaksi.tästä asiasta oli myöskin lehdessä juttu).ja tiedän miltä äidistäni tuntuu,koska minuakin on petetty.
minulla tulee päivittäin sellainen fiilis,että haluan huutaa pää punaisena,heitellä ja rikkoa tavaroita jne.en syö,vaikka olisikin nälkä ja valvon yömyöhään.
en vain jaksaisi opiskella kaiken tämän keskellä..luku ihmisiä vaan käytäntö ihminen tai muutenvaan monipuolisempi kiinnostaa lähe ihmeessä.. Kuitenkin välivuotta parempi vaihtoehto olisi joko työ tai lukiosta kursseja jotka kiinnostavat... eim matikka jne.. aina hyötyä.. :) Tee itsellesi sopiva ratkaisu.
Ei kaikkia pänttääminen kiinnosta.. ;) - lukion käynyt
pepsodentti kirjoitti:
en vain jaksaisi opiskella kaiken tämän keskellä..No nyt kuulostaa siltä, että sun koulunkäyntiä häiritsee ihan jokin muu kun saamattomuus.
Onko teillä kuraattoria tai koulupsykologia? Tuo nimittäin kuulostaa aika pahasti masennukselta. Kipitä psykologille, kerro että jaksaminen on vaikeaa, ja kysy jos voisit saada sairaslomaa. Tai jos ei onnistu, niin pidä välivuosi. Ei koko koulunkäyntiä kannata hukkaan heittää, jos ongelma on tilapäinen (niinkuin sinulla saattaisi olla).
Yläasteen laiskottelusta on ihan mahdollista oppia pois: itse en tehnyt yläasteella mitään, mutta lukiossa aloin opiskella (vaikeaa aluksi, mutta helpottaa kyllä) ja kirjoituksista nappasin viisi ällää. Arvaa vituttaisiko nyt jos olisin mennyt amitsuun alkuvaikeuksien takia.
- hammasharja
Tiedätkö, että mulla on sama juttu. Mulla meni jo koulu innostus yläasteel, mut menin sit lukioon kun en oikein tiennyt mihin ammattiin sitä menisi. Nyt tuolla lukiossa on sitten ihan poikki.
Jos viikon yrittää täysillä on seuraava viikko niin väsyksissä, et pitää olla kotona et saa vähän lisä energiaa ja joten ei se hyvin mene. Mulla selittämättömät poissaolot täynnä jo joka aineesta, koe viikolla en lukenut yhteenkään kokeeseen kun en jaksanut/huvittanut eikä kiinnostanut.
Itse kanssa ajattelin vaihtaa varmaankin ammattikouluun, jos tuo ei lähde mitenkään sujumaan. Harmittaa vain kun kyseiselle linjalle ei välttämättä pääse, niin tekisi mieli olla kotona koko vuosi, mutta sitten äiti prässää niskaan "sun on pakko ny mennä kouluun tai vien sut hoitoon" tyyliin.
Siinä sitten menee aina järki. Voi kyllä olla mahdollista, että ammattikouluun pääsee, mutta saas nähdä.. Mun pitää tuossa huomen aamuna mennä opolle puhuun, niin saa nähdä. Pitää tuo koulu juttu vain pian päättää mitä tekee. Joko vähennän kursseja tai sitten menen amikseen.
Mulla vain ei ole tuolla lukiossa mitään mielenkiintoista asiaa, joka sinne vetäis. Nytkin on 8 tuntia päivässä pelkkiä lukuaineita, niin tämän viikon ollut poissa sen takia, kun ei millään jaksa.- adskd
Luuletteko te, että kaikki muut ovat jotenkin kovin motivoituneita/ innoissaan koulunkäynnistä?? Ei se kenellekkään helppoa ole. Itsellä ollut jo pitkään motivaatiopula, joka alkoi kakkosen syksyllä. Nyt siis abivuosi menossa. Ei löydy mistään kiinnostusta virtaa. Kaikki on samantekevää. En kuitenkaan halua heittää elämääni hukkaan ´vaan painan parhaani mukaan. Olenkin huomannut, tehneeni ennen ihan liikaa!
Jos lukio tuntuu kovin rankalta (8h päiviä) niin miksette kävisi lukiota neljässä vuodessa? Paljon löysemmin voisi ottaa ja riittäisi aikaa opiskelun lisäksi muuhunkin... Miettisin tätä vaihtoehtoa. - hammasharja
adskd kirjoitti:
Luuletteko te, että kaikki muut ovat jotenkin kovin motivoituneita/ innoissaan koulunkäynnistä?? Ei se kenellekkään helppoa ole. Itsellä ollut jo pitkään motivaatiopula, joka alkoi kakkosen syksyllä. Nyt siis abivuosi menossa. Ei löydy mistään kiinnostusta virtaa. Kaikki on samantekevää. En kuitenkaan halua heittää elämääni hukkaan ´vaan painan parhaani mukaan. Olenkin huomannut, tehneeni ennen ihan liikaa!
Jos lukio tuntuu kovin rankalta (8h päiviä) niin miksette kävisi lukiota neljässä vuodessa? Paljon löysemmin voisi ottaa ja riittäisi aikaa opiskelun lisäksi muuhunkin... Miettisin tätä vaihtoehtoa.Se voisi olla yksi ratkaisu, mutta kun on ongelmia paljon, niin lukion käyminen on äärettömän hankala ratkaisu sen epämielenkiintoisuuden vuoksi, joka vaikuttaa yleiseen jaksamiseen. Ja toisen lisää ne ongelman mitä on.
- möökö__
adskd kirjoitti:
Jos lukio tuntuu kovin rankalta (8h päiviä) niin miksette kävisi lukiota neljässä vuodessa? Paljon löysemmin voisi ottaa ja riittäisi aikaa opiskelun lisäksi muuhunkin... Miettisin tätä vaihtoehtoa.Ei lukion lopettaminen ole elämänsä hukkaan heittämistä!
Itselläni ei ollut kiinnostusta lukion suhteen ja erittäin huonot arvosanat, mutta kun vaihdoin ammattikouluun ja löysin oman "alani" alkoivat numerot nousta ja elämä tuntuu hitusen helpommalta.
Tsemppiä oman jutun löytämiseen!
- Teekkari
Hei hou! Lukio on niin helppo sormi hansikkaassa että ei sitä nyt noin helposti kannata lopettaa! Pänttäämistä.. Älä naurata :D
- pikku-kata
Joillakin ne asiat ei vaan jää niin helposti päähän kuin toisella, joten joillekin lukio on ainaista lukemista, toisen ei taas tarvi tehä juuri mitään.
Ja mä tosiaan suosittelen lukion lopettamista, jos se ei kerta tunnu omalta paikalta. Ja jos lukion lopettaminen alkaa kaduttamaan, niin voihan sitä myöhemmin mennä vaikka iltalukioon. Itellä tuli jo kahen kolmen kuukauden jälkeen lukion alottamisesta burn out ja lopetin enkä ole katunut päivääkään! - pepsodentti
pikku-kata kirjoitti:
Joillakin ne asiat ei vaan jää niin helposti päähän kuin toisella, joten joillekin lukio on ainaista lukemista, toisen ei taas tarvi tehä juuri mitään.
Ja mä tosiaan suosittelen lukion lopettamista, jos se ei kerta tunnu omalta paikalta. Ja jos lukion lopettaminen alkaa kaduttamaan, niin voihan sitä myöhemmin mennä vaikka iltalukioon. Itellä tuli jo kahen kolmen kuukauden jälkeen lukion alottamisesta burn out ja lopetin enkä ole katunut päivääkään!toiseen kouluun lukion lopettamisen jälkeen vai mitä teit?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236975Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421259Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271052- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93804Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733