-01 avensiksen moottorin merkkivalo alkoi palamaan. Ei kuulu eikä näy päällisin puolin mitään konehuoneessa. Ohjekirjan mukaan kun tämä merkkivalo palaa pitää viedä auto toyota-huoltoon, mitään muuta ei ole neuvottu???? Onkohan kenelläkään tietoa miksi tämä mainittu valo saattaa alkaa palamaan?
Moottorin merkkivalo vm-01
27
22600
Vastaukset
- ile D4D
Tänään iltapäivällä kymmenen kilometriä käynnistyksestä. Oli ensimmäinen kerta 230 tkm:n matkalla. Ajoin perille ja sammuttamisen jälkeen ei enää syttynyt uudelleen startatessa.
Toivottavasti vain kosteutta antureissa. Ainakin -96 Carinassa joskus paloi kosteilla keleillä ja siitä ei tarvinnut merkkihuollon mukaan huolestua.- ile D4D
Sama toistui vielä seuraavanakin päivänä, mutta kuuvalo ei sen koomin ole syttyillyt.
Voisikohan syy olla siinä, että näinä kahtena päivänä en lumipyryn takia käyttänyt eberiä, ainostaan lohkolämmitintä, ja tämän takia moottorinohjaus totesi häiriötilan.
- immu
... akunkenkä hetkeksi (näinkin saa vikamuistin nollattua). Ja jos se ureankeltainen valo syttyy uudestaan saattaa olla ilmamassa-anturi mäsänä... näin ainakin meikäläisen -01 1,6vtt vempaimessa pari kesää takaperin. Anturi sijaitsee kohta ilmansuodattimen jälkeen imuilman otossa ja maksoi tuolloin pikkasen alta 200 jöröö.
- T34
Lukemassa vikamuistit, koska valon saa sammumaan sillä, että irrottaa akunkengän, mutta vikamuisti ei tyhjene.
Jos autollasi on katsastus, niin OBD-testi ei ole puhdas, ja se aiheuttaa hylkäämisen. Ja saahan myös tietää, mikä sen aiheutti.- immu
ja sieltä saa tiedon mallia Vikakoodi P0171, system too lean... Eli onpa todella tarkasti ilmaistu mikä vialla ; ). Itsekin kolmasti merkkihuollossa tuolloin käyttäneenä ja kerran villissä huollossa, kuuntelemassa arvailuja ja kokemassa eri asteista rahastusta, kenenkään uskaltamatta ottaa hommasta vastuuta... Itsehän se oli lopuksi sitten korjattava!!! Ja yllätys, yllätys vikamuisti oli seuraavalla leimalla (n. 4kk) puhdas ihan akunkengän irroituksella anturin vaihdon yhteydessä!!!
- Sähkäojan Tauno
immu kirjoitti:
ja sieltä saa tiedon mallia Vikakoodi P0171, system too lean... Eli onpa todella tarkasti ilmaistu mikä vialla ; ). Itsekin kolmasti merkkihuollossa tuolloin käyttäneenä ja kerran villissä huollossa, kuuntelemassa arvailuja ja kokemassa eri asteista rahastusta, kenenkään uskaltamatta ottaa hommasta vastuuta... Itsehän se oli lopuksi sitten korjattava!!! Ja yllätys, yllätys vikamuisti oli seuraavalla leimalla (n. 4kk) puhdas ihan akunkengän irroituksella anturin vaihdon yhteydessä!!!
Valo sammui itsestään kun ajoin pitemmästi tänään ja moottori ainakin lämpesi kunnolla, mikä lienee ollut vialla...
Soitin kylläkin aamulla merkkihuoltoon, kun valo paloi auton käynnistämisen jälkeen. Vikakoodin purku 20EUR työt ja osat päälle, mikä lienee sitten ollut lopullinen vika... ja HINTA!!!!
immu:
Itse korjasit... mikä oli sitten lopullinen vika, anturissako? Mikä anturi ja missä sijaitsee ja tärkein... hinta???
Mistähän nämä kaikki anturit löytyvät, onkohan ne esim itse korjattavissa tai huollettavissa, esim puhdistaa tai mitata niitä tms? - immu
Sähkäojan Tauno kirjoitti:
Valo sammui itsestään kun ajoin pitemmästi tänään ja moottori ainakin lämpesi kunnolla, mikä lienee ollut vialla...
Soitin kylläkin aamulla merkkihuoltoon, kun valo paloi auton käynnistämisen jälkeen. Vikakoodin purku 20EUR työt ja osat päälle, mikä lienee sitten ollut lopullinen vika... ja HINTA!!!!
immu:
Itse korjasit... mikä oli sitten lopullinen vika, anturissako? Mikä anturi ja missä sijaitsee ja tärkein... hinta???
Mistähän nämä kaikki anturit löytyvät, onkohan ne esim itse korjattavissa tai huollettavissa, esim puhdistaa tai mitata niitä tms?... asiaa enemmän tai vähemmän aktiivisesti hoitaneena, meikäläiseltä paloi lopulta pinna huoltojen toimintaan ja painuin varaosatiskille ostamaan ko. vemputtimen. Hinta oli silloin n. 196 jöröö -10 %, löytyi suoraan hyllyssä / kertoivat vielä näitä menevän...
Monessakin huollossa tätä arvailtiin mahdolliseksi syylliseksi, muttei kukaan uskaltanut ottaa varmaa kantaa asiaan, lukivat ja nollasivat lähinnä vikamuistia joku taisi anturin puhdistaakin ja kyselivät kavereiltaan vinkkejä ja kertoilivat myös muista vikamahdollisuuksista (mm. imusarja halki, likainen polttoainesuodatin jne...), joista olivat Tojon omilta HELPdesk sivuilta lukeneet. Itse anturi on ainakin tässä 1,6vvti: ssä hyvin näkösällä ilmanpuhdistimen yläosassa kahdella ruuvilla kiinni ja siihen menee sähköjohtoliitin. Tokihan on mahdollista, että vika on jossain muualla, mutta näin oli täällä tuolloin. - Sähkäojan Tauno
immu kirjoitti:
... asiaa enemmän tai vähemmän aktiivisesti hoitaneena, meikäläiseltä paloi lopulta pinna huoltojen toimintaan ja painuin varaosatiskille ostamaan ko. vemputtimen. Hinta oli silloin n. 196 jöröö -10 %, löytyi suoraan hyllyssä / kertoivat vielä näitä menevän...
Monessakin huollossa tätä arvailtiin mahdolliseksi syylliseksi, muttei kukaan uskaltanut ottaa varmaa kantaa asiaan, lukivat ja nollasivat lähinnä vikamuistia joku taisi anturin puhdistaakin ja kyselivät kavereiltaan vinkkejä ja kertoilivat myös muista vikamahdollisuuksista (mm. imusarja halki, likainen polttoainesuodatin jne...), joista olivat Tojon omilta HELPdesk sivuilta lukeneet. Itse anturi on ainakin tässä 1,6vvti: ssä hyvin näkösällä ilmanpuhdistimen yläosassa kahdella ruuvilla kiinni ja siihen menee sähköjohtoliitin. Tokihan on mahdollista, että vika on jossain muualla, mutta näin oli täällä tuolloin.OK, seurataanpas tilannetta ja tutustutaan siihen anturiin. Mitäs muita antureita tästä avesta sitten löytyy ja mistä kohti autoa, onkos niistä tietoa?
- tyhjenee
Kyllä vikamuistikin tyhjenee, ainakin osittain, akun irroituksessa. Itsekin käytin akkua irti, eikä katsastuksessa löytynyt mitään vikoja.
- ja valo syttyy
immu kirjoitti:
ja sieltä saa tiedon mallia Vikakoodi P0171, system too lean... Eli onpa todella tarkasti ilmaistu mikä vialla ; ). Itsekin kolmasti merkkihuollossa tuolloin käyttäneenä ja kerran villissä huollossa, kuuntelemassa arvailuja ja kokemassa eri asteista rahastusta, kenenkään uskaltamatta ottaa hommasta vastuuta... Itsehän se oli lopuksi sitten korjattava!!! Ja yllätys, yllätys vikamuisti oli seuraavalla leimalla (n. 4kk) puhdas ihan akunkengän irroituksella anturin vaihdon yhteydessä!!!
Itselläni on juuri sama vikakoodi. Vika saattaa tulla, kun ajaa koneen kunnolla lämpimäksi matka-ajossa ja pysähtyy esim. tankkauksen ajaksi. Kun lähtee uudelleen liikkeelle, vikavalo syttyy alle 5 minuutin ajon jälkeen. Näin on käynyt useampia kertoja. Vika kyllä kuittautuu sitten akun irroituksella. Talvella minulla ei ole ollut tätä ongelmaa - ainakaan vielä.
- RatkaisinOngelman
tyhjenee kirjoitti:
Kyllä vikamuistikin tyhjenee, ainakin osittain, akun irroituksessa. Itsekin käytin akkua irti, eikä katsastuksessa löytynyt mitään vikoja.
Asensin Aveen pääkatkaisimen istuimen alle, koska tuo tuntui tarvitsevan viikottain "rautabuuttia". Onneksi vaihdoin "luotettavan" Toyotan "epäluotettavaan" autoon - se ei ole ollut kertaakaan rikki.
- entinen toyotisti
Itselläni alkoi valo palamaan 100000km:n kohdalla ja kas kummaa katalysaattori oli rikki. Ei menny takuuseen kaivokselan autotalossa, eikä ole enää mulla Avensista
- tkoivu
ja sammui itsestään, mutta jääkö sinne muistiin kuitenkin herja ja jos menee katsastamaan, niin näkyykö herja niillä, mikä voisi johtaa katsastuksen hylkäämiseen.
- nonniin, nyt se sytty uudel...
...siis mitä hlvettiä. Siis toimiiko se vai ei, ajoin viikonloppuna yli 300km siinä se valo vain paloi, noh palakoot, en kyllä maksa jostain nollauksesta 400€, kuten tuolla joku mainitsi.
- vosivjo sijvjbvabn
nonniin, nyt se sytty uudel... kirjoitti:
...siis mitä hlvettiä. Siis toimiiko se vai ei, ajoin viikonloppuna yli 300km siinä se valo vain paloi, noh palakoot, en kyllä maksa jostain nollauksesta 400€, kuten tuolla joku mainitsi.
Siis nollaus merkkiliikkeessä tietääkseni pikahuollossa n 15 EUR.
Joskus mulla on sammunut, kun rämppäsin avaimella virtoja päälle/pois muutamia kertoja ja sit yhtäkkiä starttasin suoraan.... ja kas merkkivalo sammui. Taitaa olla henkimaailman asia, kun autossa ei ei mitään vikaa tunnu olevan....
- Sähkäojan Tauno
Kuitattiin merkkiliikkeessä valo. Kotimatkan kaikki OK, seuraavan kerran ajoon lähdössä taas merkkivalo palamaan. Tänään käytin jälleem merkkihuollossa, kuittasivat valon pois... ja ja... käskivät tilata ajan huoltoon > tyhjäkäyntiventtiilin vaihtoa suositeltiin ja hinta ei ole kuin 374EUR työt päälle?
- Sähkäojan Tauno
... kolme starttausta huollon "nollauksen" jälkeen, valo ei syty. Mutta auton sisälle on jäänyt huollon jäljiltä voimakas jonkinlaisen sparyn haju. Onkohan sittenkin ollut vain kontaktihäiriö jossain tai muuta likaa. Eli selvisinkö lähes 500EUR:n huollosta pienellä spray suihkauksella... jää nähtäväksi!
- Syttyi
Ajoin Lapin hiihtoreissulla umpihankea niin, että puskuri raapi lunta. Seuraavan kerran, kun lähdin liikkeelle paloivat luistoneston-, ajovakauden- ja moottorin vikavalot. Samalla tehot häipyivät. Soitin huoltoon, josta neuvoivat ajamaan lähimpään Toyota huoltoon. Matkalla pysäytin pari kertaa ja senjälkeen tehot palautuivat, mutta valot jatkoivat palamista. Huollossa pistivät testerin kiinni ja nollasivat vikamuistin. Ilmeisesti lunta oli päässyt jonnekin jarrujen antureille. Liekö moottoritilaankin. Huoltomies sanoi, että näitä juttuja tulee aina silloin tällöin, kun on jokunen aste pakkasta ja umpiluminen tie. Neuvoivat ensi kerralla irrottamaan akun kaapelin kymmeneksi minuutiksi vikavalojen sammuttamiseksi. Ilmeisesti pitäisi hankkia neliveto korkeammalla maavaralla eikä puskea väkisin kinoksen läpi perheautolla.
- Herkkäpeli
Itse asiassa tähän merkkivalorumbaa riittää kylmä keli. Ei tarvitse olla pakkastakaan, vaan sellainen nollakeli yöpakkasilla. Oma Aveni oli herkkä kuin mimosan hipiä. Jos lasi oli huurteessa, siitäkin tuli merkkivalo-ongelma. Ihme juttu kun siirryin lopulta ranskalaiseen (oli rahat vähissä) se lähti iloisesti kovallakin pakkasella. Ei se Toyota kuitenkaan ole pomminvarma peli ja ranskiksetkin on kovin toista kuin ennen.
- timotei2
Ensin palo moottorivalo pari viikko nyt käy kun kolmella sylinterillä 2001 avensis
- oulunLimingantulli
Myös itsellä nelisen vuotta sitten valo syttyi ja ave kävi kolmella pytyllä.syypää oli joku tulpalle kipinää antava sähköosa.työ ja osat alle 100e..eilen syttyi taas valo,paloi vaikka sammutin koneen monesti.tänään aamustartissa ei varoituvaloa,hiphei!
- Asian-kanssa-paininut
Omassa Avensiksessa (1.8 VVT-I 2001 190tkm) paloi P0174 - System Too Lean (Bank 2) ja P0171 - System Too Lean (Bank 1) samanaikaisesti. Vika oli silloin ilmamassamittarissa. Ei auttanut puhdistaminenkaan Sensor Cleanerilla, vaan se oli vaihdettava. Toki valo voi syttyä monestakin eri syystä. Itselläni oli onneksi vain tästä kiinni. Sain vielä muijan autosta vaihdettua, ennenkö se meni liikkeeseen vaihdossa, joten ei maksanut minulle mitään. Motonetissä näyttää olevan aito Densolainen ilmamassamittari 160e. Kallishan se vaan on kokeilla, jos vika ei olekkaan siinä. Jos jollakin tutulla sattuu olemaan Toyota, jossa on samalla varaosanumerolla sama palikka, niin kannattaa kokeilla sitä ensimmäisenä. 1.6 ja 1.8 litraisissa Avensiksissa on ainakin sama palikka. Käsittääkseni myös joissakin Corolloissa ja ehkä myös Yariksissa on tuo sama, eli pitäisi käydä päikseen. Tässä joitakin ohjeita, joilla kannattaa lähteä vikaa etsimään, jollei halua kallista hakuammuntaa tehdä: https://www.2carpros.com/articles/repair-lean-mixture-codes-p0171-or-p0174-on-some-manufacturers
HUOM! Itse kyseisestä virheestä viisastuneena: Älkää vaan ostako 1.6-1.8L 00-02 VVT-I koneella olevia Toyotoja, sillä niissä on järjestäen männänrengas vikaa. Maistuu öljy kovasti, ja hajottaa molemmat katalysaattorit. Tuli tosi kallis remontti.- Asian-kanssa-paininut
Aiheeseen vielä lisätäkseni vika ilmeni vikavalon lisäksi auton hieman huonontuneella tyhjäkäynnillä, herkästi valoista liikkeelle lähtiessä sammumisena, sekä kovissa kiihdytyksissä moottorin hienoisena ontumisena (kiihtyminen ei ollut täysin tasaista).
- SkodaRS
Tilastot kertovat missä päin maata asuvat fiksuimmat ja rikkaimmat ihmiset. Autokanta kertoo totuuden. Vie ehdottomasti ja pikaisesti se ruostepesäsi paalaukseen ja osta itsellesi AUTO.
Näin auto-Suomi on nyt jakautunut – Yle: Uusmaalaisten uudet Skodat, maakuntien lähes romuikäiset Toyotat.
Toyota Avensis vuosimallia 1998 on yleisin auto maakunnassa, kun esimerkiksi Uudellamaalla ykkösenä on uudenkarhea Skoda Octavia, kertoo Yleisradio.
Ylen mukaan Pohjois-Karjalan teiden ”kaikkein kirkkaimpana tähtenä, RUOSTEISIMPANA, on maakunnan yleisin henkilöauto, Avensis vuosimallia 1998”.
Etelä-Suomessa autokantaa leimaavat puolestaan työsuhdeautojen paljous ja ihmisten korkeampi tulotaso. Trafin loppuvuoden tilastoissa Uudenmaan yleisin auto on nyt Skoda Octavia vuosimallia 2015.- VAG-kukkii
Skodan infernaalinen rengasmelu on aiheuttanut sinulle aivovamman.
- eitohjoa
Merkkivalon syttyminen ilmoittaa Tohjon paalaustarpeestä. Eikun äkkiä Kuusakoskelle..
- asentajaa
Todennäköisesti vikavalon syttyminen johtuu kuluneesta VVT-i säätömoottorista. Uuden hinta noin 350 euroa ja valon saa sammumaan sillä. Tyypillinen vika noissa ensimmäisen sukupolven VVT-i moottoreissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1121431
Se helpottaisi oloa jos
Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin881297Palsta kysely..
Mikä on mielestäsi hyvä ikäero parisuhteessa? Tulevassa/kuvitteellisessa tulevaisuuden suhteessa, voisitko harkita ”ott1351043- 68964
- 39897
- 71863
- 97857
- 75846
Haluaisin nainen vain välillä heilutella peittoa sinun kanssa
Mutta kuitenkin oltaisiin uskollisia toisillemme.54822Ihmeellistä millaisissa tilanteissa ajatukset kulkuun sinuun
Eilen seurasin kun ihmiset ajoivat kaupan parkkipaikalle ja menivät yhdessä kauppaan. Iski jotenkin ikävä. Mietin että39774