Vaihteistoöljyn vaihtoväli?

Jake

Kuinka usein pitäisi vaihtaa? kuinka kallis toimenpide töineen päivineen merkkiliikkeessä?

14

17164

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • markus

      Minun autossa vaihteistoöljyä ei vaihdeta, koska ei ole pohjatulppaa mistä voisi öljyn päästää pois.

    • markus

      Minun autossa vaihteistoöljyä ei vaihdeta, koska ei ole pohjatulppaa mistä voisi öljyn päästää pois.

    • V70 tdi

      Sopiva väli lienee n. 150 000 km. Tuolla matkalla
      öljyyn joutuu jo sen verran paljon metallihilettä
      ja automaatissa lisäksi kytkinten pintamateriaalia,
      että laakereiden ja tiivisteiden ei soisi
      hioutuvan sököiksi moisen hiomatahnan vaikutuksesta.
      Automaattilaatikon öljynvaihdosta pyytelivät
      öljyineen 60E ... 300E paikkakunnasta riippuen.
      Tampere kallein, Seinäjoki halvin, Kaivokselan Bilia
      tasan puolivälistä, Jämsä, Forssa ja Hämeenlinna
      jotain siltä väliltä. Vaihdoin itse. Mobil SHC ATF,
      8 litraa, hinta jotakin 12E/litra. Ehkä jokin halvempikin
      olisi käynyt, mutta kun asiallista tietoa ei löytynyt
      mistään. Esimerkiksi Kaivokselan Biliasta sanottiin
      heidän laittavan laatikkoon ESSO GL-4:ää, joka
      on manuaalilaatikkoöljyä, mitä ei missään tapauksessa
      automaattiin saa laittaa! Mitähän lientä
      Seinäjoen käyttöautossa laatikkoon olisi joutunut
      60 E kokonaishintaan? Sitten vielä ihmetellään,
      jos laatikko hajoaa joitakin kuukausia merkkiliikkeessä
      tehdyn öljynvaihdon jälkeen!!!

      • Jormapetteri

        manuaalissa kannattaa harkita öljynvaihtoa kun rupeaa takkuilee, mutta tomaatissa kannattaa uusissa ainakin 80tkm välein jos on raskaassa käytössä. Itse vaihtelen yleensä 4 vuoden välein tai jos edellämainittu tapahtuu.


      • Jake
        Jormapetteri kirjoitti:

        manuaalissa kannattaa harkita öljynvaihtoa kun rupeaa takkuilee, mutta tomaatissa kannattaa uusissa ainakin 80tkm välein jos on raskaassa käytössä. Itse vaihtelen yleensä 4 vuoden välein tai jos edellämainittu tapahtuu.

        huollossa, kun on täydellinen huoltokirja. Harmi vaan kun ei missään lue mitä autoon on tehty..

        Omassa tuntuu että 1 vaihde ei mene kunnolla päälle jos auto on liikkeellä, jos vauhti laskee senverran.. "paikalla olessa ei ongelmia"

        Joku kertoi että vaihteistoöljyn vaihtaminen auttaa asiaa.

        Kiitokset asiallisita vastauksita.


      • V70 tdi
        Jake kirjoitti:

        huollossa, kun on täydellinen huoltokirja. Harmi vaan kun ei missään lue mitä autoon on tehty..

        Omassa tuntuu että 1 vaihde ei mene kunnolla päälle jos auto on liikkeellä, jos vauhti laskee senverran.. "paikalla olessa ei ongelmia"

        Joku kertoi että vaihteistoöljyn vaihtaminen auttaa asiaa.

        Kiitokset asiallisita vastauksita.

        Jos vaihteistoöljyn vaihtotyötä ei erikseen tilaa,
        ei sitä normaalihuolloissa tehdä (onneksi).
        Manuaalin öljynvaihto kannattaa teettää (tehdä),
        ENNENKÖ laatikko alkaa takkuilla! Silloin se
        laatikko on jo väljähtänyt. Eihän se rikki ole,
        muttei se uudenveroiseksi enää öljynvaihdolla
        muutu.
        Se mainitsemani 150 000 km on sopiva väli
        manuaalillekin. Kun aikoinaan Vectrastani vaihdoin
        manuaalin öljyn vasta 300 000 km vaiheilla, poisto-
        tulpan magneetin matkassa tuli peukalon kokoinen
        tupsu rautametallimöhnää. Laatikko oli perin
        väljähtyneen oloinen eikä ihme. Tomii kyllä vieläkin
        500 000 ajettuna.
        Jos ykkönen takertelee, synkronointi on kulunut ja
        sen kanssa tulee mukavasti toimeen 60-luvun tyylillä
        käyttämällä välikaasua kakkoselta ykköselle
        vaihdettaessa.


      • 240
        Jake kirjoitti:

        huollossa, kun on täydellinen huoltokirja. Harmi vaan kun ei missään lue mitä autoon on tehty..

        Omassa tuntuu että 1 vaihde ei mene kunnolla päälle jos auto on liikkeellä, jos vauhti laskee senverran.. "paikalla olessa ei ongelmia"

        Joku kertoi että vaihteistoöljyn vaihtaminen auttaa asiaa.

        Kiitokset asiallisita vastauksita.

        Omassa 240 gli:ssä ainakin auttoi kyseiseen ongelmaan se, että laitoin hiukan lisäainetta öljyn sekaan. Merkkiä en muista, mutta niitä samoja mainostetaan keltaisen pörssin sivuilla. Toiset väittää, ettei niitä pidä käyttää, mutta en itse keksi, miksi ei? Jotkin maahantuojien korjaamotkin käyttävät, esim. asuntoautoissa.


      • Kato osasto oikein
        240 kirjoitti:

        Omassa 240 gli:ssä ainakin auttoi kyseiseen ongelmaan se, että laitoin hiukan lisäainetta öljyn sekaan. Merkkiä en muista, mutta niitä samoja mainostetaan keltaisen pörssin sivuilla. Toiset väittää, ettei niitä pidä käyttää, mutta en itse keksi, miksi ei? Jotkin maahantuojien korjaamotkin käyttävät, esim. asuntoautoissa.

        Älä nyt trolli jauhapaskaa menehän sinne Tojotti puolelle takasin vai ahistaako pipo(?).


    • ok

      lue ohjekirjasta.

      • Toinen tyhmä

        mun Volvon ohjekirjassa lukee, että ei tarvi vaihtaa, ku on tehtaan laittamat kestoöljyt sisällä, mutta minua viisampien ja kokeneiden mukaan kannattaa kuitenkin vaihtaa, jos haluaa saada vaihteiston kestämään pidempään ,varsinkin, kun ko. mallissa on kuitenkin se poistoaukkokin siellä pohjassa.

        Notta ei se ohjekirja aina kaikkea kerro meille tyhmille.


      • eksy
        Toinen tyhmä kirjoitti:

        mun Volvon ohjekirjassa lukee, että ei tarvi vaihtaa, ku on tehtaan laittamat kestoöljyt sisällä, mutta minua viisampien ja kokeneiden mukaan kannattaa kuitenkin vaihtaa, jos haluaa saada vaihteiston kestämään pidempään ,varsinkin, kun ko. mallissa on kuitenkin se poistoaukkokin siellä pohjassa.

        Notta ei se ohjekirja aina kaikkea kerro meille tyhmille.

        Mistähän se johtuu, että moottoriöljyt useiden
        mielestä on vaihdettava tiheämmin, kuin käyttö/huolto-
        kirjan mukaan pitäisi, mutta vaihteistoöljyä ei muka
        ole tarpeen ikinä vaihtaa?


      • Aapo h
        eksy kirjoitti:

        Mistähän se johtuu, että moottoriöljyt useiden
        mielestä on vaihdettava tiheämmin, kuin käyttö/huolto-
        kirjan mukaan pitäisi, mutta vaihteistoöljyä ei muka
        ole tarpeen ikinä vaihtaa?

        Moottoriöljynvaihtoväli suositus täällä pohjolanoloissa 10tkm/vuosi
        Vaihteiston 60tkm/2vuotta..

        Teen näitä työkseni ja sen kyllä näkee jos venähtää väli.....


      • Niin että
        Aapo h kirjoitti:

        Moottoriöljynvaihtoväli suositus täällä pohjolanoloissa 10tkm/vuosi
        Vaihteiston 60tkm/2vuotta..

        Teen näitä työkseni ja sen kyllä näkee jos venähtää väli.....

        Voihan sitä järkeä käyttää tässäkin asiassa eikös vain.


    • vaihda

      On ihan selvää että pitää vaihtaa joka autoon. 60-90 tonnii varmaan hyvä vaihtoväli. Suomessa kylmä ja kosteus ym vaikeet olosuhteet lisää öljyn pilaantumista. Olen vaihtanut näitä ja kyllä on mustaa liruu ollu ku on laskettu pois. Siis täysin käyttökelvotonta voiteluun. Esim yhdessä Golffissa oli väärät öljyt ja muutaman kilsan ajon jälkeen ei vaihteet menny päälle. No, silloin vaihdatin liikkeessä ja sen jälkeen toimi kuin kello.
      Huomioi että öljyn pitää olla Gl4 manuaalissa yleensä koska GL 5 on liian lisäaineistettua ja synkrot ei toimi kunnolla. Hyvä täyssynteettinen 75-90 gl 4 öljy toimii hyvin ja Lapin kovilla pakkasilla myös.
      En ymmärrä mistä tämä vaihtamattomuusoppi tulee, järkikin sanoo että öljy kuluu ja likaantuu ajan ja ajon kanssa vaikka onkin ns.suljettu systeemi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      130
      1355
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      101
      876
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. 51
      605
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      511
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      417
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe