Sähköalan opetus Amiedussa

savu

Haluaisin kuulla kokemuksia pitäjänmäessä Amiedussa sähköalaa (sähkö/automaatio/elektroniikka) opiskelevilta henkilöiltä.

Onko hyvät opettajat? Onko hyvät opetusvälineet? Tuleeko jotain yllättäviä ylimääräisiä kuluja tai muita ikäviä yllätyksiä? Voiko itse vaikuttaa opetuksen sisältöön? YMS.

7

1130

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AmieduunPahastiPettynyt

      Muista se, että Amiedu ,kuten muutkin vastaavat näyttötutkintoon valmistavaa koulutusta antavat oppilaitokset, ei omaa käytännön mahdollisuuksia vastata siitä, että tulet valmistumaan. Ainakin kun itse siellä taannoin opiskelin, keskeytysprosentti oli noin 50 % ja pari meistä ei päässyt näytöistä läpi. Molemmilla meillä oli sama ongelma, emme olleet työskennelleet aiemmin alalla, vaan aloitimme "iltaopinnot" opiskellaksemme uuden ammatin. Kun näyttöaika tuli, meille kerrottiin, että näytöt on noin 3 vuotta alalla työskenneleille. Eli opetus ei kata sitä aluetta, mitä sinulta tullaan loppukokeissa vaatimaan.

      Jos sulle syntyy tuo sama tilanne (=yllätys opintojen lopussa), Amiedusta sinulle kirjoitetaan osallistumistodistus, ja tässä paperissa lukee, että tämä ei ole sama, kuin tutkintotodistus. Et siis ole valmistunut.

      No normaalistihan me mietimme, että tuolloin opintoja jatketaan, koska kaikkia kokeita ei ole suoritettu. AMIEDU EI SUOSTU TÄHÄN. He ilmoittivat esimerkiksi minulle, että he antavat vain nämä valmistavat koulutukset ja tämän jälkeen oppilas saa lähteä matkoihinsta.

      KAIKKI MINUN KURSSILTANI VALMISTUNEET OLIVAT OLLEET ALAN TÖISSÄ VÄHINTÄÄN 5 VUOTTA, JA HEILLÄ OLI ALALLA VAKITUINEN TYÖPAIKKA, JOSSA HE NÄYTÖT TEKIVÄT. Jos sinulla ei näin ole, älä mene Amieduun, tai mihinkään vastaavaan näyttötutkintopaikkaan, koska todennäköisesti et tule valmistumaan ja jäät tyhjän päälle. Eli koulutuksesta on sinulle työelämässä enemmän haittaa kuin hyötyä.

      Vastaavasti ammattikouluissa on iltalinjoja, joten otapa näistä selvää.

      Eli mä vielä yksinkertaistan: 1) koulutus ei kata näyttötutkintojen vaatimuksia vaan kokemusta alalta pitää olla tosi paljon eikä tätä vastaavasti vaadita sisäänpääsyssä eli täysin järjetön menettely, 2) kun tämä tulee opintojen loppuvaiheessa ilmi ei ole olemassa mitään menettelyä tilanteen korjaamiseen, 3) Amiedu kärsii oppilaspulasta joten pääset sisään aivan varmisti koska vaikka edellä mainittu on aivan karmea juttu se ei ole mitään säännöstöä kuten lakia vastaan 4) Amiedulle riittää että osallistut koulutukseen eikä valmistumisesi todellisuudessa heille mitään merkitse puhuvat sitten mitä puhuvat 5) ammattikouluissa iltalinjoilla tapaa paljon ihmisiä joilla on Amiedun osallistumistodistus mutta tutkintoa ei ole edes päässyt suorittamaan (esimerkiksi mulla Amiedu alkoi haitata tahallisesti siten että ensin ei ollut heillä paikkaa tutkinnon tekemiseen ja sitten ei ollut enää aikaa kun itse paikan hoidin)

      Törkeää, enkä todellakaan ole ainoa, jolle näin on käynyt, vaan jokaisella kurssilla muutamalle henkilölle näin käy.

      • Samalla lailla

        Opiskelin muutamia vuosia sitten Amiedussa, sanotaan nyt sitä vaikkapa kokkipuoleksi. Mulle kävi kanssa tolleen, eli alussa vaan hoettiin, kuinka meistä kaikista tulee kokkeja ja tehtiin ne hopsit. Sitten ihan siinä opintojen lopussa kävi ilmi tämä, että työkokemus ei riitäkään näyttöön. Mun annettiin ymmärtää, että mun pitää miettiä motiivejani, miksi haluan tähän ammattiin.

        Myöhemmin kuulin nimityksen, olisiko ollut "alanvaihtaja", eli henkilö ilman kokemusta. Yrittelin tietysti korjata tilannetta ja hain alan oppilaitoksiin ja kerroin vielä, että Amiedun koulutustaustaa on. Mulle soitettiin ja pahoiteltiin tilannetta ja sanottiin, että alanvaihtajiin suhtaudutaan oppilasvalinnassa äärimmäisen nihkeästi (oiskohan se just se syy, että sen kokemuksen puuttumisen vuoksi ei tuu valmista). Onnekseni tämä opetusneuvoksen oikea käsi ei tehnyt samaa virhettä, kuin Amiedussa, vaan hän neuvoi mulle juuri noita mestoja, joissa aletaan puhtaalta pöydältä. Niinpä en tehnyt samaa virhettä kahta kertaa ja valmistuinkin ihan kohtuudella ammattiin. Ainakin harjoitusta koululla tehtiin vastaava määrä, mitä vaadittiin lopputöissä, eli opetus kattoi vaatimukset. Vastaskohan toi ollenkaan tohon edelliseen, mutta rivien välistä mä olen lukevinani, että me olemme tulleet vähän petetyksi Amiedun (tai vastaavan oppilaitoksen) toimesta samalla tavalla.

        Ja toi pitää kutinsa, että ei todellakaan olla ainoita.


    • 69.

      Amiedussa ei järjestetä tutkintoa elekktroniikasta. Mulla on sähköalan perustutkinto suoritettuna Amiedussa ja ammattitutkinto osittain suoritettu ja noi edelliset kertomukset pitää kyllä tavallaan paikkansa, jos olet suorittamassa ammattitutkintoa, vain puolet porukasta saa näytöt läpi. Perustutkintojen näytöt menee läpi ilman työkokemuksia. Meillä pääkouluttaja kyllä kertoi totuuden näytöistä jo alkuvaiheessa. Ihan hyvä koulu, mutta vaatii opiskelijalta itseltään aivan tajuttomasti, Ihan eri tasoa kuin jotkut ammattikoulut. Opettajia joka lähtöön, ollut jokunen huippuhyvä, niistä tosin ainakin yksi lähtenyt. Opetusvälineet hyviä tosin puutteellisia. Tulee kaikennäköisiä pieniä maksuja
      Opetuksen sisältöön voi puheiden mukaan vaikuttaa mutta se on oikeasti tosi vaikeaa.

      • Samalla lailla

        Tossahan se edellisessä viestissä käy mahdollinen oppilaan niskaan kaatuva ongelma ilmi:

        > jos olet suorittamassa ammattitutkintoa, vain puolet porukasta saa näytöt läpi. Perustutkintojen näytöt menee läpi ilman työkokemuksia.

        69 on ilmeisesti suorittanut perustutkinnon ensin (ei vaadita kokemusta). Nyt hän tekee ammattitutkinota. Järjestys pitää olla perustutkinto ja sitten ammattitutkinto.

        Eli Amiedu ottaa sinut ilman vaadittavaa työkokemusta suorittamaan suoraan ammattitutkintoa (oikoshan heillä yksityisenä kouluna oppilaspulaa) ja koulutuksen loppupäässä tulee tämä kokemuksen puute ylitsepääsemättömänä ongelmana ilmi. Tämä oli mun pointti, että MILLÄ MORAALILLA Amiedu ottaa ammattitutkintoon ihmisiä, ja pitää heitä siellä 1 - 2 vuotta, ja sitten vasta ilmoittaa työkokemusvaatimukset. Esimerkiksi itselleni olisi paljon parempi, etten olisi koskaan ko. laitokseen mennyt, koska silloin olisin opiskellut jotain hyödyllistä. Tämä kuuluu sarjaan opiskelijan on itse tiedettävä.


      • kevi

        Hyviä kokoemuksia mullakin on kokonaisuudessa. Suoritin sähköalan perustutkinnon Amiedussa Pitäjänmäellä pari vuotta sitten.
        Käytännön töitä ja harjoittelua olisi saanut olla enemmän ja esimerkiksi käyttöönottomittauksia. Tilat olivat aika hyvät ja mittalaitteet mutta työsali useimmiten kun myrskyn jäljiltä. Näyttökokeiden painotuksista olisi saanut olla vähän parempaa tietoa jotkut kysymykset tulivat ihan puun takaa.
        Miinuksena on että ruokalassa on lian kalliit hinnat opiskelijaa ajatellen.
        Teoria Opettajat olivat asiallisia ja muutamia tosiaan huippuhyviä opettajia. Kiitokset ainakin Jukalle sähkötekniikasta, Anitalle matematiikasta ja tseitseille s3 sähköturvallisuusvalmennuksesta. Pitempäänkin olis voinut viihtyä


    • fact

      En suosittele koska näytöistä pääsee läpi ainoastaan noin 50% luokasta.

    • täysinluokaton

      Amiedu on Suomen paskin ammattiopisto. En suosittele sitä kenellekään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1468
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1012
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      735
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      697
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      680
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      644
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      68
      627
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe