mitä tarkoittaa renkaiden merkinnät?

185/65 R15?

Auttakaa blondia :)

Eli pitäis ostaa talvirenkaat opel astra wagoniin, 92 vuoden malli..en ole ennen renkaita joutunut ostamaan itse, joten ei ole hajuakaan mistä tiedän mitä merkkiä ja kokoa ostan..
Osaisko joku herrasmies auttaa? Tarkoitus oli ostaa täältä halvemmalla eli rengasliikkeeseen en ole menossa..

Kiitos jos joku viitsii auttaa neitoa hädässä :)

9

908

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanhoista

renkaista koko. Eli jos koko on vaikka 185/65-14, 185 = renkaan leveys milleinä, 65 = renkaan profiili eli tässä tapauksessa 65 % leveydestä ja tärkeimpänä
      tuo 14 = vanteen koko tuumissa. Mutta jos et tiedä renkaista mitään suosittelen kuitenkin kääntymään rengasliikkeen puoleen. Jos satut ostamaan tietämättömänä jotkut paskat käytetyt renkaat et saa nistä kuin harmia itsellesi. Ja sellainenkin asia kannattaa ottaa huomioon että rengasliikkeet ottavat
      aika ruhtinaallisen summan ns. rengastöistä jos viet
      omat renkaat vanteille laitettavaksi. Äkkiä käytetyillekkin tulee aika paljon hintaa.

• neito hädässä

Ok, kiitti vastauksesta!
        Eli rengasliikkeessä myydän käytettyjä renkaita myös ja jos itse laitan tulis halvemmaks?

Missä kohtaa sinä renkaassa lukee nuo tiedot?

Kyllähän tuolla ostetaan ja myydään palstalla on renkaita ollut myytävänä :)

• neito hädässä kirjoitti:

Ok, kiitti vastauksesta!
        Eli rengasliikkeessä myydän käytettyjä renkaita myös ja jos itse laitan tulis halvemmaks?

"Renkaat" ovat ne pelkät mustat kumit. Siinä keskellä oleva metallinen osa on "pyörä" tai "vanne" ja se ei kuulu renkaaseen. Jos ostat "renkaat" saat pelkät mustat kumit.

Kotikonstein kumin vaihtaminen vanteeseen ei onnistu, koska pyörät pitää tämän vaihdon jälkeen vielä tasapainoittaakin.

Eli "itse vaihtaminen" ei oikein tule kysymykseen, tarvitset rengasliikkeen palveluita joka tapauksessa.

Kunhan joku on vaihtanut uudet renkaat olemassaoleville vanteille, niin itse pystyy kyllä tämän jälkeen vaihtamaan kesärenkaat autosta pois ja talvirenkaat tilalle.

Master Eq

• Masterille
        MasterEq kirjoitti:

"Renkaat" ovat ne pelkät mustat kumit. Siinä keskellä oleva metallinen osa on "pyörä" tai "vanne" ja se ei kuulu renkaaseen. Jos ostat "renkaat" saat pelkät mustat kumit.

Kotikonstein kumin vaihtaminen vanteeseen ei onnistu, koska pyörät pitää tämän vaihdon jälkeen vielä tasapainoittaakin.

Eli "itse vaihtaminen" ei oikein tule kysymykseen, tarvitset rengasliikkeen palveluita joka tapauksessa.

Kunhan joku on vaihtanut uudet renkaat olemassaoleville vanteille, niin itse pystyy kyllä tämän jälkeen vaihtamaan kesärenkaat autosta pois ja talvirenkaat tilalle.

Master Eq

Kyllähän nyt toki kumien vaihtaminen vanteelle onnistuu kotikonsteinkin. Sorkkaraudalla ja rautakangella vanha pois. Uusi kumi menee pelkän sorkkaraudan avulla päälle. Viimeistään ekan tuhannen kilsan jälkeen renkaat on tasapainottaneet itse itsensä.

Tumpelot tarttee rengasliikkeen apua!

• joopa joo
        Masterille kirjoitti:

Kyllähän nyt toki kumien vaihtaminen vanteelle onnistuu kotikonsteinkin. Sorkkaraudalla ja rautakangella vanha pois. Uusi kumi menee pelkän sorkkaraudan avulla päälle. Viimeistään ekan tuhannen kilsan jälkeen renkaat on tasapainottaneet itse itsensä.

Tumpelot tarttee rengasliikkeen apua!

Jos rengas on epätasapainossa niin se ei tasoita itseään vaan alkaa kulua epätasisesti ja tärinä vain pahenee.

Ja väittäsin että aika harvassa on ne jotka saa itse renkaan laitettua vanteelle kotikonstein ja kunnolla. Kyllähän se ennen onnistui kuin oli sisäkumitkin olemassa.

Ja toisekseen, ei se rengasliikekkään niisä töistä niin älyttömästi peri, että pääsisit itse touhuten tuntipalkoille.

• Tai soita mielummin ensin
        neito hädässä kirjoitti:

Ok, kiitti vastauksesta!

Etsä niitä renkaita saa itse laitettu vanteille ja jos saatkin niin tasapainoitettua et kuitenkaan saa.

Rengasliikkeet myy kyllä myös käytettyjä renkaita, mutta mieti nyt kahdesti että haluatko ostaa puliksi kuluneet renkaat ja maksaa niistä puolet uusien hinnasta. Paljonko silloin säästät?

Jos ostat joltakin renkaat vanteineen, niin se kyllä onnistuu, mutta kaikki vanteet ei sovi kaikkiin autoihin, vaan keskireijän koko sekä kiinnitysreikien määrä ja etäisyydet vaihtelee merkeittäin ja malleittan.

• joopa joolle
        joopa joo kirjoitti:

Jos rengas on epätasapainossa niin se ei tasoita itseään vaan alkaa kulua epätasisesti ja tärinä vain pahenee.

Ja väittäsin että aika harvassa on ne jotka saa itse renkaan laitettua vanteelle kotikonstein ja kunnolla. Kyllähän se ennen onnistui kuin oli sisäkumitkin olemassa.

Ja toisekseen, ei se rengasliikekkään niisä töistä niin älyttömästi peri, että pääsisit itse touhuten tuntipalkoille.

Harvassa tuntuu olevan nekin jotka saa vaihdettua kotikonstein edes kumit autoon vaikka ne olisi valmiiksi vanteilla. Jonotetaan mielummin vaikka puoli päivää siellä rengasliikkeen pihassa ja valitetaan ruuhkaa porukalla. Siinä sitä vasta tuntipalkoille pääsee.

Tosin siinä saattaa puku ja pikkukengät likaantua jos sitä itse alkaa ... puhumattakaan naapureiden ilkikurisesta irvistelystä.

• kysymys?

>Tarkoitus oli ostaa täältä halvemmalla eli rengasliikkeeseen en ole menossa..<

Milloinkas täällä on alettu renkaita myymään?

• harwey

huuto.net sieltä löytyy,,,

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskallanko vielä kaivata sinua?

Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun
      Ikävä
      35
      5792
    2. Heippa mies......

Milloin rakastellaan vai odotetaanko vielä 10 vuotta?
      Ikävä
      77
      3393
    3. Uskallatko katsoa pitkään silmiin

kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa
      Ikävä
      82
      3155
    4. Jani Mäkelä ihmettelee työministeri Satosen matkaa Aasiaan hoitajia rektyroimiseksi sieltä Suomeen.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/cfba6abc-f871-4ce2-b327-41aa5819934c Kokoomus on lähtenyt omin päin ilman hallitus
      Maailman menoa
      315
      2725
    5. Elämäni rakkaus

Olet aina ollut ja luultavasti niin pysyykin 😘
      Ikävä
      41
      2262
    6. Huomenta rakas

Olet varmasti jo työn touhussa. Ahkera alfamies kun olet. 😅❤️
      Ikävä
      54
      2201
    7. Missä meetwursti on keksitty?

Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo
      Ruoka ja juoma
      25
      1480
    8. Hymyilyttää

Kun mietin, että kun vielä kohdataan, niin nauretaan tälle meidän palstasuhteelle 😅. Ihanaa päivää sulle mies. Olet mi
      Ikävä
      21
      1381
    9. Oletko surullinen

Pahoillaan, pettynyt vai jotain muuta
      Ikävä
      49
      1379
    10. Riku Rantala OUT, Matti Rönkä IN - Hengaillaan visailuohjelmaan astuu kova nimi: "Olen kasvanut..."

Matti Rönkä jäi eläkkeelle yli 30 vuoden työuran jälkeen loppuvuodesta 2024. Uutistenlukija-toimittaja-kirjailija ei kui
      Suomalaiset julkkikset
      28
      1293
    Aihe