Skoda on VW:n jälkeen tehnyt himoharppauksen
eteenpäin. Harmittaa vaan kun muka roikkuu tuo
vanhanaikainen itäblokkilogo. Uusisivat senkin
ulkonäköä vähän modernimmaksi, niin tekevät
muutnkin autovalmistajat jotta logo sopisi
moderniin autoon.
Logo.
42
2472
Vastaukset
- Oc
Tuo myös pesäpalloräpyläksi ristitty siivekäs
nuoli oli tietääkseni Skodan merkki jo ennen
sosialismivaihetta. Siis aika vanha ja
kunnianarvoisa graafinen tunnus.
Kanattaisikohan tällä samalla perusteella myös
erään toisen automerkin uusia johtotähtensä. On
meinaan liian vanha merkki sekin...- Graafikko
Logo ei välttämätta ole aikaansa elänyt vaikka
onkin vanha. Riittävän yksinkertainen merkki
kestää aikakaudesta toiseen. Skodan merkki on
kuitenkin sen verran monimutkainen ettei se se
puhu samaa muotokieltä kuin nykyaikaiset
pelkistetyt muotoilulijat.
Logon ajantasaistaminen ei vähennä sen arvoa.
Päin vastoin. Logon ja sen grafiikan tulee
kehittyä samalla tavalla kuin auton muotoilukin,
tosin sitä ei tule vaihtaa yhtä usein kuin
automalleja. Mm. Peugeotin leijona on koko ajan
pidetty ajan tasalla muotoilun suhteen, eikä se
siten pistä silmään vanhanaikaisena. Renaultin
rombi on myös saanut kasvojenkohotuksen.
Mainitsemasi johtotähti on graafisesti niin
yksinkertainen ja neutraali merkki, ettei se
pistä silmään nykyaikasen muotoilun
yhteydessäkään. Sama pätee esim. VW:n, Audi:n,
BMW:n ja Fiatin merkkeihin. Volvon
vinottaishenkseli etugrillissa on puolestaan
vanhoillinen sekin. - Saabin merkki sopii siihe
Graafikko kirjoitti:
Logo ei välttämätta ole aikaansa elänyt vaikka
onkin vanha. Riittävän yksinkertainen merkki
kestää aikakaudesta toiseen. Skodan merkki on
kuitenkin sen verran monimutkainen ettei se se
puhu samaa muotokieltä kuin nykyaikaiset
pelkistetyt muotoilulijat.
Logon ajantasaistaminen ei vähennä sen arvoa.
Päin vastoin. Logon ja sen grafiikan tulee
kehittyä samalla tavalla kuin auton muotoilukin,
tosin sitä ei tule vaihtaa yhtä usein kuin
automalleja. Mm. Peugeotin leijona on koko ajan
pidetty ajan tasalla muotoilun suhteen, eikä se
siten pistä silmään vanhanaikaisena. Renaultin
rombi on myös saanut kasvojenkohotuksen.
Mainitsemasi johtotähti on graafisesti niin
yksinkertainen ja neutraali merkki, ettei se
pistä silmään nykyaikasen muotoilun
yhteydessäkään. Sama pätee esim. VW:n, Audi:n,
BMW:n ja Fiatin merkkeihin. Volvon
vinottaishenkseli etugrillissa on puolestaan
vanhoillinen sekin.Ei kai se merkki häiritse mutta kromattu kehys
grillin ympärillä. Maalaisivat sen saman väriseksi
kuin muut pellit on tai sitten ainakin mustaksi.
Voisivat ottaa sen kokonaan pois niinkuin on
Seatissa tai Golfissa. On niin suuren näköinen
kuin P reikä. Tummassa autossa MUSTA AUKKO
KEHYKSILLÄ. Löytyyko ketään samanmielistä???? - Octaavi
Graafikko kirjoitti:
Logo ei välttämätta ole aikaansa elänyt vaikka
onkin vanha. Riittävän yksinkertainen merkki
kestää aikakaudesta toiseen. Skodan merkki on
kuitenkin sen verran monimutkainen ettei se se
puhu samaa muotokieltä kuin nykyaikaiset
pelkistetyt muotoilulijat.
Logon ajantasaistaminen ei vähennä sen arvoa.
Päin vastoin. Logon ja sen grafiikan tulee
kehittyä samalla tavalla kuin auton muotoilukin,
tosin sitä ei tule vaihtaa yhtä usein kuin
automalleja. Mm. Peugeotin leijona on koko ajan
pidetty ajan tasalla muotoilun suhteen, eikä se
siten pistä silmään vanhanaikaisena. Renaultin
rombi on myös saanut kasvojenkohotuksen.
Mainitsemasi johtotähti on graafisesti niin
yksinkertainen ja neutraali merkki, ettei se
pistä silmään nykyaikasen muotoilun
yhteydessäkään. Sama pätee esim. VW:n, Audi:n,
BMW:n ja Fiatin merkkeihin. Volvon
vinottaishenkseli etugrillissa on puolestaan
vanhoillinen sekin.niin käypä osoitteessa http://www.skoda-
auto.com/company/index.htm ja sieltä History,
History of company logo. On se aika tavalla
sadassa vuodessa jo yksinkertaistunut:) - Graafikko
Octaavi kirjoitti:
niin käypä osoitteessa http://www.skoda-
auto.com/company/index.htm ja sieltä History,
History of company logo. On se aika tavalla
sadassa vuodessa jo yksinkertaistunut:)Oli ihan mielenkiintoista nähdä tuo logohistoria.
Siitä tosin ilmeni juuri se, miten vanhanaikainen
se on. Käytännössä sen grafiikkaa ei ole
muutenttu sitten 1923. Tosin taitaa suurempi
ongelma logossa olla vielä se, että sen tulkitsee
selvästi kuvaksi jonka sisällöstä ei saa mitään
tolkkua. Itselläni ei ollut aavistustakaan että
se esitti alunperin intiaanin päätä. Näyttää
lähinnä siipeenammutulta linnulta. Liian lässy.
Vaatisi yksinkertaistamista. - saljut
Graafikko kirjoitti:
Oli ihan mielenkiintoista nähdä tuo logohistoria.
Siitä tosin ilmeni juuri se, miten vanhanaikainen
se on. Käytännössä sen grafiikkaa ei ole
muutenttu sitten 1923. Tosin taitaa suurempi
ongelma logossa olla vielä se, että sen tulkitsee
selvästi kuvaksi jonka sisällöstä ei saa mitään
tolkkua. Itselläni ei ollut aavistustakaan että
se esitti alunperin intiaanin päätä. Näyttää
lähinnä siipeenammutulta linnulta. Liian lässy.
Vaatisi yksinkertaistamista.Räpylä symboloi kommunismia ja siihen on tyylitelty sana SOJUZ
- Anonyymi
saljut kirjoitti:
Räpylä symboloi kommunismia ja siihen on tyylitelty sana SOJUZ
Ei mulla ainakaan! Superb vastaa 1mersua ja 2 pemarin linttaa... Paras auto ikinä!!!!Hieno länsi/nato auto nykyään ...jotkut ovat vain yksinkertaisesti pudonneet pahasti kehityksen kelkasta........
- Kiinnostunut
Käväisi mielessä viestiäsi lukiessa tapaus Fiat.
Sillähän oli "moderni" viivasto autojensa
keulalla juuri silloin kun ne olivat
huonoimmillaan (paitsi Croma).
Nyt ollaan palattu "historialliseen"
kirjoitettuun logoon - ei kai sitä
modernisoimiseksi voi kutsua?
Kuka siis modernisoi logojaan?- Graafikko
Enpä tullut ajatelleeksi... Sitä viivalogoa
tosiaan mietin kun kirjoitin. - Hymyilijä
Graafikko kirjoitti:
Enpä tullut ajatelleeksi... Sitä viivalogoa
tosiaan mietin kun kirjoitin.Minulla ei ole merkkiä ollenkaan. Poistaminen
maksoi ja muuttaminen etupään grillin vaihto
670mk. Jos kiinnostaa niin!!!!!!! En viitsi
keskustella vain utelijoitten kanssa vaan tosi
miehille kyllä. Minulla ei ole yhtään merkkiä koko
autossa. Minulta kysytään jatkuvasti. Onko se
mmmmm... niin mikä. On se, sanon Skoda. niin se
uusi malli??? Suurin osa ei tiedä mikä auto on
vaikka se on ihan selvästi Skoda O 1,6. -98
Ihailevat, eikä olis luullu. - Kari
Hymyilijä kirjoitti:
Minulla ei ole merkkiä ollenkaan. Poistaminen
maksoi ja muuttaminen etupään grillin vaihto
670mk. Jos kiinnostaa niin!!!!!!! En viitsi
keskustella vain utelijoitten kanssa vaan tosi
miehille kyllä. Minulla ei ole yhtään merkkiä koko
autossa. Minulta kysytään jatkuvasti. Onko se
mmmmm... niin mikä. On se, sanon Skoda. niin se
uusi malli??? Suurin osa ei tiedä mikä auto on
vaikka se on ihan selvästi Skoda O 1,6. -98
Ihailevat, eikä olis luullu.Näin se pitäisi tehdä. Ei merkin merkkiä autoon
ja naapuri pyörii kuin puolukka...., kun ei voi
laittaa parempaa,kun ei tiedä mikä auto toisella
on.JES kyllä . - PLO
Kari kirjoitti:
Näin se pitäisi tehdä. Ei merkin merkkiä autoon
ja naapuri pyörii kuin puolukka...., kun ei voi
laittaa parempaa,kun ei tiedä mikä auto toisella
on.JES kyllä .Mulla on kyllä sellainen auto että kehtaa pitää
merkit esillä. En kehtais moisella loodalla
ajella kuin pussi päässä. 5-bemari on miesten
peli. - Ei mikään 5 vuotia
PLO kirjoitti:
Mulla on kyllä sellainen auto että kehtaa pitää
merkit esillä. En kehtais moisella loodalla
ajella kuin pussi päässä. 5-bemari on miesten
peli.Hulluille ja lapsille on aina myönneltävä. Istutko
santalaatikolla ja sanot että isillä on semmonen
rauta että sillä pääsee kovaa. Niin MISSÄ. Itket
sitten hesrissa kun polliisi sakottaa. Kelle sitä
peltilaatikkoas näyttelet. Yöt tallisssa ja sitten
päivät työmaan parkissa. Vai onko se sulla
pressanlinnan rappusilla ja yöks otat sen vierees
kuin minun poika tekee nalleille. Nuku hyvin. - PLIP
PLO kirjoitti:
Mulla on kyllä sellainen auto että kehtaa pitää
merkit esillä. En kehtais moisella loodalla
ajella kuin pussi päässä. 5-bemari on miesten
peli....kehtaat pitää niitä 518 merkkejä siinä??? No
joo jos siinä on 525 niin sitten jo alkaa oleen
jotain syytä pitää niitä merkkejä. - Nerokasta
Kari kirjoitti:
Näin se pitäisi tehdä. Ei merkin merkkiä autoon
ja naapuri pyörii kuin puolukka...., kun ei voi
laittaa parempaa,kun ei tiedä mikä auto toisella
on.JES kyllä ....suomalaista kateutta :D
Mulla on itelläni vähän harvinaisempi auto -
niitä perus 2 litrasia kyllä löytyy mutta tota
isompaa mallia ei oo montaa liikenteessä. Merkit
veks ja porukka on ihmeissään kun se perus malli
poistuu ripeästi paikalta :) Ainut ero näiden
mallien välillä löytyy renkaiden kiinnitys
muttereiden lukumäärästä joten vanteissa on
keskiösuoja joka estää lukumäärän näkemisen :) - PLO
PLIP kirjoitti:
...kehtaat pitää niitä 518 merkkejä siinä??? No
joo jos siinä on 525 niin sitten jo alkaa oleen
jotain syytä pitää niitä merkkejä.Auto on 523i, siinä on 2,5 litranen pannu, sikäli
kun loodailija eivät sitä tiedä. Isillä on kyllä
kans bemari, 530i. Hiekkalaatikolla en oo kakkuja
tehdyt enään pitkään aikaan. - autoilija
PLO kirjoitti:
Mulla on kyllä sellainen auto että kehtaa pitää
merkit esillä. En kehtais moisella loodalla
ajella kuin pussi päässä. 5-bemari on miesten
peli.Taidat kuulua niihin, joille auoto on
peniksenjatke. Jos yrität näyttää miehisyyttäsi
muille jotenkin, niin sun auto ei todista yhtään
mitään - Anonyymi
PLO kirjoitti:
Mulla on kyllä sellainen auto että kehtaa pitää
merkit esillä. En kehtais moisella loodalla
ajella kuin pussi päässä. 5-bemari on miesten
peli.Mulla Superb Combi 4x4 v6 Hieno länsi/ Nato auto !Eituu pemarin tai mersun LINTTOJA ikävä....
- hihihi
HAH HAH
- Smart ass
Hyvät ihmiset, sehän on lentävä ekojortikka!!!
- Scheisse
Niin näinhän se on että logoa pitää uusia kun
pitää uusiutua markkinavoimien edessä. Onneksi on
merkkejä jotka eivät tähän noloon markkina humuun
ole mennyt vaan vaalivat historiaansa. VAG:n
pojat eivät toistaiseksi ole tähän menneet ja
toivottavasti eivät mene (ainoastaan ovat
suurentaneet logojaan VW ja Seat), BMW, Mersu,
Honda, Opel jne jne eivät ole muuttaneet -
Hienoa. Toyota ja Mazda taitavat muuttaa
merkkejään syklissä mikä minusta on ainakin
tojolta hiukan negatiivista, mutta en vanhat
merkit oli tosi konservatiivisia ja vanhahtavia.
No nämäkin on mielipide asioita :)
Pointti, minusta Skodan merkki on hyvä ja kuuluu
siihen ja osoittaa heidän (ja VAG:n) olevan
kiinnostuneita tuotenimestä itsestään eivät vain
yhtenä autojen tuottajana.- Toyotan edell. logo
Kerroppas millainen logo Toyotalla oli ennen tätä
nykyistä kolmen ellipsin muodostamaa T-kirjainta?
Ja siis miten niin Toyota olisi vaihtanut logoa
säännöllisesti? - Emblem
Toyotan edell. logo kirjoitti:
Kerroppas millainen logo Toyotalla oli ennen tätä
nykyistä kolmen ellipsin muodostamaa T-kirjainta?
Ja siis miten niin Toyota olisi vaihtanut logoa
säännöllisesti?Ennen kolmea ellipsiä (cowboyta) Toyotalla oli
ainakin tämä "hoikka kolmio T" samoin "timantin
muotoinen T". Useassa mallissa oli myös oma logo,
esim Crownissa oli kruunu ja C ja Corollassakin
oli omansa mutta ei nyt tule mieleen. Pahus kun
ei nyt löytynyt sitä eri automerkkien logojen
historia sivua.
Mutta ei tuo Toyotan logon muuntelu tietysti vedä
vertoja esim Renaultille joka historiansa aikana
on uusinut logoaan 8 kertaa, näistä autoilun
historian (1920->) aikana on käytössä ollut 5.
No ainahan tietysti modernisointeja saa tehdä
mutta näköjään joillain merkeillä on onnistunut
jo ekalla yrityksellä :) - Iso M
Emblem kirjoitti:
Ennen kolmea ellipsiä (cowboyta) Toyotalla oli
ainakin tämä "hoikka kolmio T" samoin "timantin
muotoinen T". Useassa mallissa oli myös oma logo,
esim Crownissa oli kruunu ja C ja Corollassakin
oli omansa mutta ei nyt tule mieleen. Pahus kun
ei nyt löytynyt sitä eri automerkkien logojen
historia sivua.
Mutta ei tuo Toyotan logon muuntelu tietysti vedä
vertoja esim Renaultille joka historiansa aikana
on uusinut logoaan 8 kertaa, näistä autoilun
historian (1920->) aikana on käytössä ollut 5.
No ainahan tietysti modernisointeja saa tehdä
mutta näköjään joillain merkeillä on onnistunut
jo ekalla yrityksellä :)Toyotalla on ollut logoja, mutta ei se niitä ole
radikaalisti vaihtanut pitkiin aikoihin tätä
ellipsi -logoa ennen. Itseasissa sitä ennen
Toyota ei pitkiin aikoihin edes käyttänyt logoa,
vaan joka paikassa luki teksti "Toyota", aivan
kuten Nokia nykyään, eli eihän Nokiakaan käytä
logoaan juurikaan, vaan usein logonakin on pelkkä
teksti.
Mazda on kyllä arponut logoaan useasti, kuten
Renaulttikin.... - A4 1.6
Osa mainitsemistasi merkkiään muuttamattomista On muuttanut sitä...
TM:ssa 7E/97 "Kaikki merkit" on kerrottu joidenkin merkkien logon kehityksestäkin.
Opelin logosta kerrotaan seuraavaa: "Alkuvuosina Opel käytti monenlaisia tunnuksia - ne vaihtuivat miltei vuosittain. Vuonna 1910 kaikkien Opel-tuotteiden ja koko yhtiön tunnukseksi otettiin "Opel-silmä", jonka alunperin luonnosteli Hessen suurherttua Wilhelm von Opelin vieraillessa hänen luonaan. Uusi sukkulanmuotoinen Opel-tunnus, jonka muoto kuvasi alunperin ilmalaivaa, tuli ensi kerran käyttöön P4-mallissa 1935. 1960-luvun lopulla sukkula vaihtui salamaksi, joka oli esiintynyt jo 1930-luvulla Opel Blitz (=salama) -kuorma-autoissa."
Muutos ilmalaivasta salamaksi ei kuitenkaan tapahtunut yht'äkkiä vaan vaiheittain. Noita vaiheita on kuvattu myös ko. lehden sivuilla.
Mercedes-Benzinkin logo on yhdistelmä kahdesta edeltäneestä merkistä, yllättäin Mercedes JA Benz. ;)
Molempien logot olivat hyvin samankaltaisia: ympyrä jonka ympärillä reunus.
Mercedekseltä tuli kolmisakarainen tähti, joka kutistettiin sisemmän ympyrän sisään ja Benziltä seppeleen palaset reunukseen. Lisäksi Mersulla on tuo enemmän esillä ollut pelkistetympi kromattu merkki, jossa on vain tähti ympyrän sisällä. Tuo "yhdistelmämerkki" on ollut mm. 80-luvun Mersujen jäähdyttäjänsäleikön yläreunassa kromatun "tähtäimen" alapuolella.
Volkkari on käyttänyt myös Wolfsburgin vaakunaa keulamerkkinä, vaikka tuttua ympyrämerkkiä on käytetty jo alusta lähtien. - 90VuottaSamaMuoto
Iso M kirjoitti:
Toyotalla on ollut logoja, mutta ei se niitä ole
radikaalisti vaihtanut pitkiin aikoihin tätä
ellipsi -logoa ennen. Itseasissa sitä ennen
Toyota ei pitkiin aikoihin edes käyttänyt logoa,
vaan joka paikassa luki teksti "Toyota", aivan
kuten Nokia nykyään, eli eihän Nokiakaan käytä
logoaan juurikaan, vaan usein logonakin on pelkkä
teksti.
Mazda on kyllä arponut logoaan useasti, kuten
Renaulttikin....Renaulttibtosiaan vaihtoi ympyrän timantiksi vuonna 1925 ja sen jälkeen on timanttimuodossa pysytty. Sen koko on vaihdellut. Jossain välissä timantista poistettiin nimi ja siitä tehtiin ontto. Tässä varhainen timanttilogo: http://www.imcdb.org/vehicle_28444-Renault-6CV-Torpedo-Type-NN-2-1928.html
- Vaclav
Enpä muista kovin tarkasti Skodan historiaa,
mutta eikös merkki ollut olemassa jo ennen
sosialismin aikaa eli vuotta 1948?
Harvat tietävät, että Skoda valmisti ennen sotaa
erittäin laadukkaita autoja (Praha taitaa sijaita
lännempänä kuin Helsinki) ja mm. Hispano-Suizaa
(silloisen maailman arvostetuin auto)
lisenssillä. Lisäksi Skoda valmisti mm. aseita;
tykkejä ja panssarivaunuja, jotka olivat
erinomaisia maan vuonna 1938 miehittäneiden
saksalaistenkin mielestä.
Merkillä on hieno historia, eikä ainakaan minun
mielestäni logossa ole mitään vikaa, Skoda ei ole
mikään onneton riisipussi, jonka logoa
vaihdetaan "modernimpaan" aina viiden vuoden
välein.- Jampe
tänä vuonna 100v motorsport,joten eiköhän Skoda
ole peräti kolmanneksi vanhin autotehdas
Euroopassa - Scheisse
Honda ja Mitsubishi ei ole vaihtanut logoaan. Vain nämä halpis riisipussit joilla on uskottavuus ongelmia vaihtavat logoaan kuten Toyota ja Mazda. Suzuki nyt on vähän liian uusi tulokas joukkoon mutta sekään ei ole vaihtanut merkkiään. Faktat taas kuntoon, ennenkuin riehaannut.
Mutta asiaan, eli Skodalla on loistava historia takanaan. Valitettavasti sen ja nykyisyyden väliin sijoittuu kuuluminen sosialistiseen itä-blokkiin. Onneksi he ovat siitä päässet pois. Suomi ei vieläkään - eikä nyky menolla ole luopumassakaan itäblokkiudestaan :) Skodaa vain parjataan aivan suotta juuri tämän sosialismi aikakauden takia. Mutta onneksi me todelliset automiehet tiedämme asioiden oikean laidan.
- Tewa
Mielestäni Skodan maski on huono, neliö, jossa on
pyöreä logo ylhäällä keskellä. - tabu
Se logo on ollut käytössä jo ennenkuin koko
sosialismi on keksitty! Emil Skoda vietti
aikaansa nuoruudessaan 1900-luvun ensi
vuosikymmenellä Amerikassa intiaaniheimon
parissa, ja logossa oleva intiaanipäähine ja
nuoli ovat hänen kunnianosoituksensa näille
alkuperäiskansojen edustajille ja hyville
ystäville. Että se siitä sosialismista.- HOBORO
Sosialismi keksittiin jo 1800-luvulla ja Emil Skoda varasti logon heiltä.
- historiaON
HOBORO kirjoitti:
Sosialismi keksittiin jo 1800-luvulla ja Emil Skoda varasti logon heiltä.
Toki. Emil Skoda kehitti teollisuutta Itävalta-Unkarissa. Ja Stalin oleili pappis-seminaarissa nuorena poikana. Mitä VILenin hommaili? Miten ne Venäläisissä kouluissa nykyisin opettaa näistä ihmiskunnan hyväntekijöistä?
- hota-pulveri
historiaON kirjoitti:
Toki. Emil Skoda kehitti teollisuutta Itävalta-Unkarissa. Ja Stalin oleili pappis-seminaarissa nuorena poikana. Mitä VILenin hommaili? Miten ne Venäläisissä kouluissa nykyisin opettaa näistä ihmiskunnan hyväntekijöistä?
Lenin vietti aikaa Itävalta-Unkarissa. Ei ole sattumaa, että Skoda nimettiin Leninin mukaan.
"The company was renamed Závody Vladimíra Iljiče Lenina (Vladimir Ilyich Lenin Plants) in 1953" - skoda.jong.un
Stalinin Georgia on samaa itäistä maanosaa kuin Tsekki ja Slovakia
- SkodaKriittinenLogiikka
skoda.jong.un kirjoitti:
Stalinin Georgia on samaa itäistä maanosaa kuin Tsekki ja Slovakia
Venäjä on toki tästä kaikesta erillään. Mutta kun rajaa siirretään länteen, kaikki kuuluvat yhteen ja suureen Venäjän maahan.
- leninin_tehtaat
SkodaKriittinenLogiikka kirjoitti:
Venäjä on toki tästä kaikesta erillään. Mutta kun rajaa siirretään länteen, kaikki kuuluvat yhteen ja suureen Venäjän maahan.
Kyllä Venäjä liittyy kiinteästi asiaan. kts. esim Kalugan Skoda-tehdas
- SkodaKriittinenLogiikka
leninin_tehtaat kirjoitti:
Kyllä Venäjä liittyy kiinteästi asiaan. kts. esim Kalugan Skoda-tehdas
Kun rajaa siirretään länteen, myös mm. Mlada Boleslavin tehdas liittyy kiinteästi Venäjään. Kaluga voidaan sulkea.
- Anonyymi
Skodan logo ei todellakaan ole koskaan esittänyt intiaani päähinettä.
Skodan kahdella siivellä varustettu nuoli oli alun alkaen valettu jäähdyttimen korkin koriste.
Autohistorian aamuhämärän ensimmäisten vuosikymmenten aikana oli hyvin yleistä, että autojen jäähdyttimenkorkkiin liitettiin jos jonkinlaisia valettuja taideteoksia.
Myöhemmin kun autojen jäähdyttimet piilotettiin konepellin alle niin jäähdyttimen korkkiin kiinnitetty valutaideteos ruuvattiin kiinni auton keulaan konepellin päälle.
Myöhemmin nuista automerkkien käyttämistä valutaideteoksista piirreltiin automerkkien logoja.
Se missä Skodan nuoli erosi jousiaseen nuolesta oli nuoleen liitetyt siivet.
Siksi Skoda jatkaa lentoaan vielä tänäkin päivänä.
-tutkija- - Anonyymi
Komein autologo IKINÄ! Ei vaihdeta!
- Anonyymi
Venäläinen työrukkanen on niiin NOLO.
- Anonyymi
Tuo logo on Donbasin kansantasavaltojen vaakuna
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli305822Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144374Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403247IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm522961Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3391559Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861338- 661301
Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2321206- 791169
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul4011161