Logo.

Graafikko

Skoda on VW:n jälkeen tehnyt himoharppauksen
eteenpäin. Harmittaa vaan kun muka roikkuu tuo
vanhanaikainen itäblokkilogo. Uusisivat senkin
ulkonäköä vähän modernimmaksi, niin tekevät
muutnkin autovalmistajat jotta logo sopisi
moderniin autoon.

42

2472

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oc

      Tuo myös pesäpalloräpyläksi ristitty siivekäs
      nuoli oli tietääkseni Skodan merkki jo ennen
      sosialismivaihetta. Siis aika vanha ja
      kunnianarvoisa graafinen tunnus.
      Kanattaisikohan tällä samalla perusteella myös
      erään toisen automerkin uusia johtotähtensä. On
      meinaan liian vanha merkki sekin...

      • Graafikko

        Logo ei välttämätta ole aikaansa elänyt vaikka
        onkin vanha. Riittävän yksinkertainen merkki
        kestää aikakaudesta toiseen. Skodan merkki on
        kuitenkin sen verran monimutkainen ettei se se
        puhu samaa muotokieltä kuin nykyaikaiset
        pelkistetyt muotoilulijat.

        Logon ajantasaistaminen ei vähennä sen arvoa.
        Päin vastoin. Logon ja sen grafiikan tulee
        kehittyä samalla tavalla kuin auton muotoilukin,
        tosin sitä ei tule vaihtaa yhtä usein kuin
        automalleja. Mm. Peugeotin leijona on koko ajan
        pidetty ajan tasalla muotoilun suhteen, eikä se
        siten pistä silmään vanhanaikaisena. Renaultin
        rombi on myös saanut kasvojenkohotuksen.

        Mainitsemasi johtotähti on graafisesti niin
        yksinkertainen ja neutraali merkki, ettei se
        pistä silmään nykyaikasen muotoilun
        yhteydessäkään. Sama pätee esim. VW:n, Audi:n,
        BMW:n ja Fiatin merkkeihin. Volvon
        vinottaishenkseli etugrillissa on puolestaan
        vanhoillinen sekin.


      • Saabin merkki sopii siihe
        Graafikko kirjoitti:

        Logo ei välttämätta ole aikaansa elänyt vaikka
        onkin vanha. Riittävän yksinkertainen merkki
        kestää aikakaudesta toiseen. Skodan merkki on
        kuitenkin sen verran monimutkainen ettei se se
        puhu samaa muotokieltä kuin nykyaikaiset
        pelkistetyt muotoilulijat.

        Logon ajantasaistaminen ei vähennä sen arvoa.
        Päin vastoin. Logon ja sen grafiikan tulee
        kehittyä samalla tavalla kuin auton muotoilukin,
        tosin sitä ei tule vaihtaa yhtä usein kuin
        automalleja. Mm. Peugeotin leijona on koko ajan
        pidetty ajan tasalla muotoilun suhteen, eikä se
        siten pistä silmään vanhanaikaisena. Renaultin
        rombi on myös saanut kasvojenkohotuksen.

        Mainitsemasi johtotähti on graafisesti niin
        yksinkertainen ja neutraali merkki, ettei se
        pistä silmään nykyaikasen muotoilun
        yhteydessäkään. Sama pätee esim. VW:n, Audi:n,
        BMW:n ja Fiatin merkkeihin. Volvon
        vinottaishenkseli etugrillissa on puolestaan
        vanhoillinen sekin.

        Ei kai se merkki häiritse mutta kromattu kehys
        grillin ympärillä. Maalaisivat sen saman väriseksi
        kuin muut pellit on tai sitten ainakin mustaksi.
        Voisivat ottaa sen kokonaan pois niinkuin on
        Seatissa tai Golfissa. On niin suuren näköinen
        kuin P reikä. Tummassa autossa MUSTA AUKKO
        KEHYKSILLÄ. Löytyyko ketään samanmielistä????


      • Octaavi
        Graafikko kirjoitti:

        Logo ei välttämätta ole aikaansa elänyt vaikka
        onkin vanha. Riittävän yksinkertainen merkki
        kestää aikakaudesta toiseen. Skodan merkki on
        kuitenkin sen verran monimutkainen ettei se se
        puhu samaa muotokieltä kuin nykyaikaiset
        pelkistetyt muotoilulijat.

        Logon ajantasaistaminen ei vähennä sen arvoa.
        Päin vastoin. Logon ja sen grafiikan tulee
        kehittyä samalla tavalla kuin auton muotoilukin,
        tosin sitä ei tule vaihtaa yhtä usein kuin
        automalleja. Mm. Peugeotin leijona on koko ajan
        pidetty ajan tasalla muotoilun suhteen, eikä se
        siten pistä silmään vanhanaikaisena. Renaultin
        rombi on myös saanut kasvojenkohotuksen.

        Mainitsemasi johtotähti on graafisesti niin
        yksinkertainen ja neutraali merkki, ettei se
        pistä silmään nykyaikasen muotoilun
        yhteydessäkään. Sama pätee esim. VW:n, Audi:n,
        BMW:n ja Fiatin merkkeihin. Volvon
        vinottaishenkseli etugrillissa on puolestaan
        vanhoillinen sekin.

        niin käypä osoitteessa http://www.skoda-
        auto.com/company/index.htm ja sieltä History,
        History of company logo. On se aika tavalla
        sadassa vuodessa jo yksinkertaistunut:)


      • Graafikko
        Octaavi kirjoitti:

        niin käypä osoitteessa http://www.skoda-
        auto.com/company/index.htm ja sieltä History,
        History of company logo. On se aika tavalla
        sadassa vuodessa jo yksinkertaistunut:)

        Oli ihan mielenkiintoista nähdä tuo logohistoria.
        Siitä tosin ilmeni juuri se, miten vanhanaikainen
        se on. Käytännössä sen grafiikkaa ei ole
        muutenttu sitten 1923. Tosin taitaa suurempi
        ongelma logossa olla vielä se, että sen tulkitsee
        selvästi kuvaksi jonka sisällöstä ei saa mitään
        tolkkua. Itselläni ei ollut aavistustakaan että
        se esitti alunperin intiaanin päätä. Näyttää
        lähinnä siipeenammutulta linnulta. Liian lässy.
        Vaatisi yksinkertaistamista.


      • saljut
        Graafikko kirjoitti:

        Oli ihan mielenkiintoista nähdä tuo logohistoria.
        Siitä tosin ilmeni juuri se, miten vanhanaikainen
        se on. Käytännössä sen grafiikkaa ei ole
        muutenttu sitten 1923. Tosin taitaa suurempi
        ongelma logossa olla vielä se, että sen tulkitsee
        selvästi kuvaksi jonka sisällöstä ei saa mitään
        tolkkua. Itselläni ei ollut aavistustakaan että
        se esitti alunperin intiaanin päätä. Näyttää
        lähinnä siipeenammutulta linnulta. Liian lässy.
        Vaatisi yksinkertaistamista.

        Räpylä symboloi kommunismia ja siihen on tyylitelty sana SOJUZ


      • Anonyymi
        saljut kirjoitti:

        Räpylä symboloi kommunismia ja siihen on tyylitelty sana SOJUZ

        Ei mulla ainakaan! Superb vastaa 1mersua ja 2 pemarin linttaa... Paras auto ikinä!!!!Hieno länsi/nato auto nykyään ...jotkut ovat vain yksinkertaisesti pudonneet pahasti kehityksen kelkasta........


    • Kiinnostunut

      Käväisi mielessä viestiäsi lukiessa tapaus Fiat.

      Sillähän oli "moderni" viivasto autojensa
      keulalla juuri silloin kun ne olivat
      huonoimmillaan (paitsi Croma).

      Nyt ollaan palattu "historialliseen"
      kirjoitettuun logoon - ei kai sitä
      modernisoimiseksi voi kutsua?

      Kuka siis modernisoi logojaan?

      • Graafikko

        Enpä tullut ajatelleeksi... Sitä viivalogoa
        tosiaan mietin kun kirjoitin.


      • Hymyilijä
        Graafikko kirjoitti:

        Enpä tullut ajatelleeksi... Sitä viivalogoa
        tosiaan mietin kun kirjoitin.

        Minulla ei ole merkkiä ollenkaan. Poistaminen
        maksoi ja muuttaminen etupään grillin vaihto
        670mk. Jos kiinnostaa niin!!!!!!! En viitsi
        keskustella vain utelijoitten kanssa vaan tosi
        miehille kyllä. Minulla ei ole yhtään merkkiä koko
        autossa. Minulta kysytään jatkuvasti. Onko se
        mmmmm... niin mikä. On se, sanon Skoda. niin se
        uusi malli??? Suurin osa ei tiedä mikä auto on
        vaikka se on ihan selvästi Skoda O 1,6. -98
        Ihailevat, eikä olis luullu.


      • Kari
        Hymyilijä kirjoitti:

        Minulla ei ole merkkiä ollenkaan. Poistaminen
        maksoi ja muuttaminen etupään grillin vaihto
        670mk. Jos kiinnostaa niin!!!!!!! En viitsi
        keskustella vain utelijoitten kanssa vaan tosi
        miehille kyllä. Minulla ei ole yhtään merkkiä koko
        autossa. Minulta kysytään jatkuvasti. Onko se
        mmmmm... niin mikä. On se, sanon Skoda. niin se
        uusi malli??? Suurin osa ei tiedä mikä auto on
        vaikka se on ihan selvästi Skoda O 1,6. -98
        Ihailevat, eikä olis luullu.

        Näin se pitäisi tehdä. Ei merkin merkkiä autoon
        ja naapuri pyörii kuin puolukka...., kun ei voi
        laittaa parempaa,kun ei tiedä mikä auto toisella
        on.JES kyllä .


      • PLO
        Kari kirjoitti:

        Näin se pitäisi tehdä. Ei merkin merkkiä autoon
        ja naapuri pyörii kuin puolukka...., kun ei voi
        laittaa parempaa,kun ei tiedä mikä auto toisella
        on.JES kyllä .

        Mulla on kyllä sellainen auto että kehtaa pitää
        merkit esillä. En kehtais moisella loodalla
        ajella kuin pussi päässä. 5-bemari on miesten
        peli.


      • Ei mikään 5 vuotia
        PLO kirjoitti:

        Mulla on kyllä sellainen auto että kehtaa pitää
        merkit esillä. En kehtais moisella loodalla
        ajella kuin pussi päässä. 5-bemari on miesten
        peli.

        Hulluille ja lapsille on aina myönneltävä. Istutko
        santalaatikolla ja sanot että isillä on semmonen
        rauta että sillä pääsee kovaa. Niin MISSÄ. Itket
        sitten hesrissa kun polliisi sakottaa. Kelle sitä
        peltilaatikkoas näyttelet. Yöt tallisssa ja sitten
        päivät työmaan parkissa. Vai onko se sulla
        pressanlinnan rappusilla ja yöks otat sen vierees
        kuin minun poika tekee nalleille. Nuku hyvin.


      • PLIP
        PLO kirjoitti:

        Mulla on kyllä sellainen auto että kehtaa pitää
        merkit esillä. En kehtais moisella loodalla
        ajella kuin pussi päässä. 5-bemari on miesten
        peli.

        ...kehtaat pitää niitä 518 merkkejä siinä??? No
        joo jos siinä on 525 niin sitten jo alkaa oleen
        jotain syytä pitää niitä merkkejä.


      • Nerokasta
        Kari kirjoitti:

        Näin se pitäisi tehdä. Ei merkin merkkiä autoon
        ja naapuri pyörii kuin puolukka...., kun ei voi
        laittaa parempaa,kun ei tiedä mikä auto toisella
        on.JES kyllä .

        ...suomalaista kateutta :D

        Mulla on itelläni vähän harvinaisempi auto -
        niitä perus 2 litrasia kyllä löytyy mutta tota
        isompaa mallia ei oo montaa liikenteessä. Merkit
        veks ja porukka on ihmeissään kun se perus malli
        poistuu ripeästi paikalta :) Ainut ero näiden
        mallien välillä löytyy renkaiden kiinnitys
        muttereiden lukumäärästä joten vanteissa on
        keskiösuoja joka estää lukumäärän näkemisen :)


      • PLO
        PLIP kirjoitti:

        ...kehtaat pitää niitä 518 merkkejä siinä??? No
        joo jos siinä on 525 niin sitten jo alkaa oleen
        jotain syytä pitää niitä merkkejä.

        Auto on 523i, siinä on 2,5 litranen pannu, sikäli
        kun loodailija eivät sitä tiedä. Isillä on kyllä
        kans bemari, 530i. Hiekkalaatikolla en oo kakkuja
        tehdyt enään pitkään aikaan.


      • autoilija
        PLO kirjoitti:

        Mulla on kyllä sellainen auto että kehtaa pitää
        merkit esillä. En kehtais moisella loodalla
        ajella kuin pussi päässä. 5-bemari on miesten
        peli.

        Taidat kuulua niihin, joille auoto on
        peniksenjatke. Jos yrität näyttää miehisyyttäsi
        muille jotenkin, niin sun auto ei todista yhtään
        mitään


      • Anonyymi
        PLO kirjoitti:

        Mulla on kyllä sellainen auto että kehtaa pitää
        merkit esillä. En kehtais moisella loodalla
        ajella kuin pussi päässä. 5-bemari on miesten
        peli.

        Mulla Superb Combi 4x4 v6 Hieno länsi/ Nato auto !Eituu pemarin tai mersun LINTTOJA ikävä....


    • hihihi

      HAH HAH

    • Smart ass

      Hyvät ihmiset, sehän on lentävä ekojortikka!!!

    • Scheisse

      Niin näinhän se on että logoa pitää uusia kun
      pitää uusiutua markkinavoimien edessä. Onneksi on
      merkkejä jotka eivät tähän noloon markkina humuun
      ole mennyt vaan vaalivat historiaansa. VAG:n
      pojat eivät toistaiseksi ole tähän menneet ja
      toivottavasti eivät mene (ainoastaan ovat
      suurentaneet logojaan VW ja Seat), BMW, Mersu,
      Honda, Opel jne jne eivät ole muuttaneet -
      Hienoa. Toyota ja Mazda taitavat muuttaa
      merkkejään syklissä mikä minusta on ainakin
      tojolta hiukan negatiivista, mutta en vanhat
      merkit oli tosi konservatiivisia ja vanhahtavia.
      No nämäkin on mielipide asioita :)

      Pointti, minusta Skodan merkki on hyvä ja kuuluu
      siihen ja osoittaa heidän (ja VAG:n) olevan
      kiinnostuneita tuotenimestä itsestään eivät vain
      yhtenä autojen tuottajana.

      • Toyotan edell. logo

        Kerroppas millainen logo Toyotalla oli ennen tätä
        nykyistä kolmen ellipsin muodostamaa T-kirjainta?
        Ja siis miten niin Toyota olisi vaihtanut logoa
        säännöllisesti?


      • Emblem
        Toyotan edell. logo kirjoitti:

        Kerroppas millainen logo Toyotalla oli ennen tätä
        nykyistä kolmen ellipsin muodostamaa T-kirjainta?
        Ja siis miten niin Toyota olisi vaihtanut logoa
        säännöllisesti?

        Ennen kolmea ellipsiä (cowboyta) Toyotalla oli
        ainakin tämä "hoikka kolmio T" samoin "timantin
        muotoinen T". Useassa mallissa oli myös oma logo,
        esim Crownissa oli kruunu ja C ja Corollassakin
        oli omansa mutta ei nyt tule mieleen. Pahus kun
        ei nyt löytynyt sitä eri automerkkien logojen
        historia sivua.

        Mutta ei tuo Toyotan logon muuntelu tietysti vedä
        vertoja esim Renaultille joka historiansa aikana
        on uusinut logoaan 8 kertaa, näistä autoilun
        historian (1920->) aikana on käytössä ollut 5.

        No ainahan tietysti modernisointeja saa tehdä
        mutta näköjään joillain merkeillä on onnistunut
        jo ekalla yrityksellä :)


      • Iso M
        Emblem kirjoitti:

        Ennen kolmea ellipsiä (cowboyta) Toyotalla oli
        ainakin tämä "hoikka kolmio T" samoin "timantin
        muotoinen T". Useassa mallissa oli myös oma logo,
        esim Crownissa oli kruunu ja C ja Corollassakin
        oli omansa mutta ei nyt tule mieleen. Pahus kun
        ei nyt löytynyt sitä eri automerkkien logojen
        historia sivua.

        Mutta ei tuo Toyotan logon muuntelu tietysti vedä
        vertoja esim Renaultille joka historiansa aikana
        on uusinut logoaan 8 kertaa, näistä autoilun
        historian (1920->) aikana on käytössä ollut 5.

        No ainahan tietysti modernisointeja saa tehdä
        mutta näköjään joillain merkeillä on onnistunut
        jo ekalla yrityksellä :)

        Toyotalla on ollut logoja, mutta ei se niitä ole
        radikaalisti vaihtanut pitkiin aikoihin tätä
        ellipsi -logoa ennen. Itseasissa sitä ennen
        Toyota ei pitkiin aikoihin edes käyttänyt logoa,
        vaan joka paikassa luki teksti "Toyota", aivan
        kuten Nokia nykyään, eli eihän Nokiakaan käytä
        logoaan juurikaan, vaan usein logonakin on pelkkä
        teksti.

        Mazda on kyllä arponut logoaan useasti, kuten
        Renaulttikin....


      • A4 1.6

        Osa mainitsemistasi merkkiään muuttamattomista On muuttanut sitä...

        TM:ssa 7E/97 "Kaikki merkit" on kerrottu joidenkin merkkien logon kehityksestäkin.

        Opelin logosta kerrotaan seuraavaa: "Alkuvuosina Opel käytti monenlaisia tunnuksia - ne vaihtuivat miltei vuosittain. Vuonna 1910 kaikkien Opel-tuotteiden ja koko yhtiön tunnukseksi otettiin "Opel-silmä", jonka alunperin luonnosteli Hessen suurherttua Wilhelm von Opelin vieraillessa hänen luonaan. Uusi sukkulanmuotoinen Opel-tunnus, jonka muoto kuvasi alunperin ilmalaivaa, tuli ensi kerran käyttöön P4-mallissa 1935. 1960-luvun lopulla sukkula vaihtui salamaksi, joka oli esiintynyt jo 1930-luvulla Opel Blitz (=salama) -kuorma-autoissa."

        Muutos ilmalaivasta salamaksi ei kuitenkaan tapahtunut yht'äkkiä vaan vaiheittain. Noita vaiheita on kuvattu myös ko. lehden sivuilla.

        Mercedes-Benzinkin logo on yhdistelmä kahdesta edeltäneestä merkistä, yllättäin Mercedes JA Benz. ;)
        Molempien logot olivat hyvin samankaltaisia: ympyrä jonka ympärillä reunus.
        Mercedekseltä tuli kolmisakarainen tähti, joka kutistettiin sisemmän ympyrän sisään ja Benziltä seppeleen palaset reunukseen. Lisäksi Mersulla on tuo enemmän esillä ollut pelkistetympi kromattu merkki, jossa on vain tähti ympyrän sisällä. Tuo "yhdistelmämerkki" on ollut mm. 80-luvun Mersujen jäähdyttäjänsäleikön yläreunassa kromatun "tähtäimen" alapuolella.

        Volkkari on käyttänyt myös Wolfsburgin vaakunaa keulamerkkinä, vaikka tuttua ympyrämerkkiä on käytetty jo alusta lähtien.


      • 90VuottaSamaMuoto
        Iso M kirjoitti:

        Toyotalla on ollut logoja, mutta ei se niitä ole
        radikaalisti vaihtanut pitkiin aikoihin tätä
        ellipsi -logoa ennen. Itseasissa sitä ennen
        Toyota ei pitkiin aikoihin edes käyttänyt logoa,
        vaan joka paikassa luki teksti "Toyota", aivan
        kuten Nokia nykyään, eli eihän Nokiakaan käytä
        logoaan juurikaan, vaan usein logonakin on pelkkä
        teksti.

        Mazda on kyllä arponut logoaan useasti, kuten
        Renaulttikin....

        Renaulttibtosiaan vaihtoi ympyrän timantiksi vuonna 1925 ja sen jälkeen on timanttimuodossa pysytty. Sen koko on vaihdellut. Jossain välissä timantista poistettiin nimi ja siitä tehtiin ontto. Tässä varhainen timanttilogo: http://www.imcdb.org/vehicle_28444-Renault-6CV-Torpedo-Type-NN-2-1928.html


    • Vaclav

      Enpä muista kovin tarkasti Skodan historiaa,
      mutta eikös merkki ollut olemassa jo ennen
      sosialismin aikaa eli vuotta 1948?

      Harvat tietävät, että Skoda valmisti ennen sotaa
      erittäin laadukkaita autoja (Praha taitaa sijaita
      lännempänä kuin Helsinki) ja mm. Hispano-Suizaa
      (silloisen maailman arvostetuin auto)
      lisenssillä. Lisäksi Skoda valmisti mm. aseita;
      tykkejä ja panssarivaunuja, jotka olivat
      erinomaisia maan vuonna 1938 miehittäneiden
      saksalaistenkin mielestä.

      Merkillä on hieno historia, eikä ainakaan minun
      mielestäni logossa ole mitään vikaa, Skoda ei ole
      mikään onneton riisipussi, jonka logoa
      vaihdetaan "modernimpaan" aina viiden vuoden
      välein.

      • Jampe

        tänä vuonna 100v motorsport,joten eiköhän Skoda
        ole peräti kolmanneksi vanhin autotehdas
        Euroopassa


      • Scheisse

        Honda ja Mitsubishi ei ole vaihtanut logoaan. Vain nämä halpis riisipussit joilla on uskottavuus ongelmia vaihtavat logoaan kuten Toyota ja Mazda. Suzuki nyt on vähän liian uusi tulokas joukkoon mutta sekään ei ole vaihtanut merkkiään. Faktat taas kuntoon, ennenkuin riehaannut.

        Mutta asiaan, eli Skodalla on loistava historia takanaan. Valitettavasti sen ja nykyisyyden väliin sijoittuu kuuluminen sosialistiseen itä-blokkiin. Onneksi he ovat siitä päässet pois. Suomi ei vieläkään - eikä nyky menolla ole luopumassakaan itäblokkiudestaan :) Skodaa vain parjataan aivan suotta juuri tämän sosialismi aikakauden takia. Mutta onneksi me todelliset automiehet tiedämme asioiden oikean laidan.


    • Tewa

      Mielestäni Skodan maski on huono, neliö, jossa on
      pyöreä logo ylhäällä keskellä.

    • tabu

      Se logo on ollut käytössä jo ennenkuin koko
      sosialismi on keksitty! Emil Skoda vietti
      aikaansa nuoruudessaan 1900-luvun ensi
      vuosikymmenellä Amerikassa intiaaniheimon
      parissa, ja logossa oleva intiaanipäähine ja
      nuoli ovat hänen kunnianosoituksensa näille
      alkuperäiskansojen edustajille ja hyville
      ystäville. Että se siitä sosialismista.

      • HOBORO

        Sosialismi keksittiin jo 1800-luvulla ja Emil Skoda varasti logon heiltä.


      • historiaON
        HOBORO kirjoitti:

        Sosialismi keksittiin jo 1800-luvulla ja Emil Skoda varasti logon heiltä.

        Toki. Emil Skoda kehitti teollisuutta Itävalta-Unkarissa. Ja Stalin oleili pappis-seminaarissa nuorena poikana. Mitä VILenin hommaili? Miten ne Venäläisissä kouluissa nykyisin opettaa näistä ihmiskunnan hyväntekijöistä?


      • hota-pulveri
        historiaON kirjoitti:

        Toki. Emil Skoda kehitti teollisuutta Itävalta-Unkarissa. Ja Stalin oleili pappis-seminaarissa nuorena poikana. Mitä VILenin hommaili? Miten ne Venäläisissä kouluissa nykyisin opettaa näistä ihmiskunnan hyväntekijöistä?

        Lenin vietti aikaa Itävalta-Unkarissa. Ei ole sattumaa, että Skoda nimettiin Leninin mukaan.

        "The company was renamed Závody Vladimíra Iljiče Lenina (Vladimir Ilyich Lenin Plants) in 1953"


      • skoda.jong.un

        Stalinin Georgia on samaa itäistä maanosaa kuin Tsekki ja Slovakia


      • SkodaKriittinenLogiikka
        skoda.jong.un kirjoitti:

        Stalinin Georgia on samaa itäistä maanosaa kuin Tsekki ja Slovakia

        Venäjä on toki tästä kaikesta erillään. Mutta kun rajaa siirretään länteen, kaikki kuuluvat yhteen ja suureen Venäjän maahan.


      • leninin_tehtaat
        SkodaKriittinenLogiikka kirjoitti:

        Venäjä on toki tästä kaikesta erillään. Mutta kun rajaa siirretään länteen, kaikki kuuluvat yhteen ja suureen Venäjän maahan.

        Kyllä Venäjä liittyy kiinteästi asiaan. kts. esim Kalugan Skoda-tehdas


      • SkodaKriittinenLogiikka
        leninin_tehtaat kirjoitti:

        Kyllä Venäjä liittyy kiinteästi asiaan. kts. esim Kalugan Skoda-tehdas

        Kun rajaa siirretään länteen, myös mm. Mlada Boleslavin tehdas liittyy kiinteästi Venäjään. Kaluga voidaan sulkea.


    • Anonyymi

      Skodan logo ei todellakaan ole koskaan esittänyt intiaani päähinettä.
      Skodan kahdella siivellä varustettu nuoli oli alun alkaen valettu jäähdyttimen korkin koriste.
      Autohistorian aamuhämärän ensimmäisten vuosikymmenten aikana oli hyvin yleistä, että autojen jäähdyttimenkorkkiin liitettiin jos jonkinlaisia valettuja taideteoksia.
      Myöhemmin kun autojen jäähdyttimet piilotettiin konepellin alle niin jäähdyttimen korkkiin kiinnitetty valutaideteos ruuvattiin kiinni auton keulaan konepellin päälle.
      Myöhemmin nuista automerkkien käyttämistä valutaideteoksista piirreltiin automerkkien logoja.
      Se missä Skodan nuoli erosi jousiaseen nuolesta oli nuoleen liitetyt siivet.
      Siksi Skoda jatkaa lentoaan vielä tänäkin päivänä.
      -tutkija-

    • Anonyymi

      Komein autologo IKINÄ! Ei vaihdeta!

    • Anonyymi

      Venäläinen työrukkanen on niiin NOLO.

    • Anonyymi

      Tuo logo on Donbasin kansantasavaltojen vaakuna

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      30
      5822
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

      Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4374
    3. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3247
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

      IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      52
      2961
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

      https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      339
      1559
    6. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

      Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1338
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

      Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      66
      1301
    8. Nainen, meidän talossa on säännöt

      1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      232
      1206
    9. Miellytänkö sinun silmää?

      Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1169
    10. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

      Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      401
      1161
    Aihe