Onko se niinku tänään

se oikee halloween?

mä luulin eka et oli viime lauantaina,mut sit mietin et eikö se nyt oikeesti oo aina 31.10? miks suomes sit "juhlitaan" vasta tulevana lauantaina?

6

828

Vastaukset 6

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • piiroo

Hei!

Virallinen Halloween-päivä on aina 31.10 eli silloin esim. jenkeissä ovat liikkeell nämä "karkki tai kepponen" -kiertäjät.

Tämän päivän osuessa arkipäiväksi sekä jenkeissä että maailmalla Halloweeniä juhlitaan myös edellisenä ja seuraavan viikonloppuna, eli tänä vuonna 28.10 ja 3-4.11.

Suomessa yritetään usein "väittää" että oikea Halloween päivä olisi pyhäinpäivä, mutta nimen mukaan se oikeastaan olisi tuo pyhäinpäivän aatto eli 3.11 (Halloween tulee sanoista "All hallows eve" eli kaikkien pyhien aatto).

Halloweeniä vois siis ihan rauhassa viettää vähän silloin kuin itse haluaa: )

t. PiiRoo

• arkkiblondi

on 1.11., jolloin 31.10 vietetty halloween osuu pyhäinpäivän aattoon. Luterilaisessa kalenterissa pyhäinpäivää ei ole, sillä luterilaisessa kirkossa ei ole pyhiä.

Pyhäinpäivän jälkeinen päivä on taas kuolleiden muistopäivä.

• piiroo
        arkkiblondi kirjoitti:

on 1.11., jolloin 31.10 vietetty halloween osuu pyhäinpäivän aattoon. Luterilaisessa kalenterissa pyhäinpäivää ei ole, sillä luterilaisessa kirkossa ei ole pyhiä.

Pyhäinpäivän jälkeinen päivä on taas kuolleiden muistopäivä.

Suomen pyhäinpäivä on kiertävä lauantai ja tänä vuonna se sattui 4.11 eli sen aatto on 3.11...

t. PiiRoo

• jenni.p

mä ainakin juhlin halloweeniä eli 31.10 :)

• celebrity

...juhlin halloweenia 2.11. koska silloin on koulussa halloween-bileet. Joten sinne siis :)

• Lindalidna

Mä juhlin halloweenia 3.11 ;) Sitä voi juhlia oikeastaan silloin kun itselle sopii :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi meni ihan itse sössimään peruskoulunsa

Nyt syytellään maahanmuuttoa, vaikka ihan itse lopetettiin vaatimaan oppilailta koulunkäynnin tarkoitus eli opiskelu ja
      Maailman menoa
      280
      1111
    2. Miksi vanhusraiskaajaa ei ole palautettu?

Ukkola kysyy Rantaselta, vaikka perussuomalaiset ovat olleet hallituksessa kolme ja puolivuotta. Rantasen vastaus on "
      Maailman menoa
      242
      909
    3. Tuli paha mieli miten kaikki meni meillä

Harmittaa myönnän sen, kun molemmilla oli selvästi toiveita ennen kuin sukset meni ristiin. Olen jäässä. 😔
      Ikävä
      49
      900
    4. Mitä sä teet

Juuri nyt?
      Ikävä
      98
      841
    5. Mitä kirjainta kaipaat?

🤣🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      73
      778
    6. Onko ikäerolla väliä?

Mitä mieltä ootte? Meillä on 14 vuotta ikäeroa.
      Ikävä
      96
      775
    7. Uusioperhe vai salasuhde?

Mitä ensisijaisesti haluat? Pelkään, että menetän järjen sun kanssa 😉
      Ikävä
      107
      659
    8. Miten vaikuttaa

Jos kaivatustasi on moni muukin kiinnostunut?
      Ikävä
      64
      566
    9. Anni Ihamäki ja Ilkka-rakas vetivät tiukan rajan TTK:ssa: "Kyllä spekuloitiin"

Anni Ihamäki on naimissa Ilkka Ihamäen kanssa. Aviopuoliso tunnetaan myös nimellä Hovimuusikko Ilkka. Heillä on kaksi yh
      Suomalaiset julkkikset
      2
      541
    10. Katri Helena rikkoi hiljaisuuden dramaattisella uutisella: "Elossa ja ilossa ollaan"

Katri Helena on sinivalkoinen ääni. Hänen klassikkohittinsä ovat tärkeä osa suomalaista kansanperintöä. Katri veti jääh
      Suomalaiset julkkikset
      11
      430
    Aihe