FESS - leikkauksesta toipuminen

poskiontelovam

Heipä hei! Muita joille on tehty fess leikkaus poskionteloihin? Kyselisin vaan, että kuinka kauan muilla on mennyt toipumiseen, itelle tehtiin leikkaus kolme kuukautta sitten ja posket ovat vieläkin turvonneet (huomaa siis oikein ulos päin). Leikkauksen jälkeen menossa nyt jo kolmas antibiottikuurikin ja allergialääkkeitä ja duactio joutuu syömään jatkuvasti että nenä pysyisi ees jotenkin auki ja limaneritys nieluun pysyis loitolla. Olen niin väsynyt ja päätä särkee niin paljon kokoajan etten pysty mitään tekemään, onko vielä toivoo parantua? Voiko posket jäädä tuommosiks että turpoovat niin paljon että näkyy ulspäin kun leikkauksesta on kuitenkin jo 3kk aikaa... epätoivoista.. noh toivottavasti joku nyt edes vastaisi :)

5

13136

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saaneita

      Itsekin jonossa fess-leikkaukseen allergisen nuhan takia tosi sairaana kans ollut jo 4vuotta mutta pistää epäilemään koko operaatiota kun seuraa näitä kirjoituksia,tosin eivät lääkäritkään siitä apua varmasti luvanneet,luulisi kuitenkin suurimmanosan saaneen
      jotain apua operaatiosta kun niitä niin paljon tehdään,ei vain näy täällä kirjoituksissa,onko näin?Itse lopetin kortisoonit ja antibiootit ja koitan pärjätä huuhtelulla ja vitamiini kuurilla,toistaiseksi ei ole muuttunut huonompaankaan suuntaan,tuntuu että lekurit syöttävät niin paljon lääkkeitä että limakalvot menee sököks,tosin tiedän ettei ilmankaan toimeen tule kun hätä on suurin,muilla kokemuksia??

      • no joo

        Minulle tehtiin FESS noin 1,5 vuotta sitten. Auttoi vähän aikaa oireisiin, mutta nyt ollaan taas samassa jamassa ja uusi FESS todennäköisesti edessä. Lääkärit sanoivat silloin puolitoista vuotta sitten, että joillekin auttaa yksi kerta ja joidenkin pitää käydä operaatiossa lähes vuosittain. Operaation jälkeen toipumiseen meni reilu kuukausi. Yleiskunto meni tosi alas ja väsymys oli melkoinen, kun limakalvot eivät toimineet kunnolla. Poskien arkuus ei kai hävinnyt koskaan tässä välillä kokonaan. Mutta kyllä leikkausta kandee ehkä kokeilla, sillä joillekin siitä on ollut todella apua, eikä itse operaatio ole mitenkään erityisen kummoinen.


      • happy-happy-joy-joy

        Mulle tehtiin fess Hyksissä 2001 (ontelot olivat kasvaneet kudosta täyteen tms), lisäilmastointi aukko tehtiin myös (en tiedä et tehdäänkö rutiinisti kaikille ko. leikkauksessa...). Mitään huonoa sanottavaa ei leikkauksesta ole! Ja korvaklinikan henkilökunta oli aivan loistavaa!
        Monen vuoden krooninen poskiontelotulehdus oli niin vammauttavaa, että leikkauksen jälkeen olo oli kuin uudestisyntyneellä! Särkylääkettä meni reilusti vähemmän kuin ennen leikkausta.
        Pari viikkoa piti hikiliikuntaa välttää. Tietenkin oli ohjelmassa verikarstan saaminen pois nenästä, mutta se hoitui kannulla huuhtelemalla ja Humidosella. Eli samaa hommaa kuin poskiontelovammaisenakin.
        Krooninen pääkipukin loppui kuin seinään. Muutaman päivän oli nenä arka, mutta ei ulospäin ollut mitään turvotuksia tms. Ikävintä oli leikkauksen jälkeen se, kun nenätamponi otettiin pois! Mutta pari ikävää sekuntia on pieni hinta niin paljon elämänlaatua parantavasta pienestä operaatiosta. =)
        Vuosi sitten luulin, että ongelmat alkoivat taas, mutta tähystyksen jälkeen pääkivun syyksi varmentui migreeni ilman poskiontelotulehdusta.

        En tiedä olenko harvinaisen tyytyväinen fess:iin / onnistuiko leikkaukseni normaalia paremmin, mutta jos poskionteloiden ongelmat huonontavat elämänlaatua, niin miksi ei turvautuisi leikkaushoitoon, kun sellaista (pääosin kuitenkin kai laadukasta) on tarjolla!


      • Anonyymi
        happy-happy-joy-joy kirjoitti:

        Mulle tehtiin fess Hyksissä 2001 (ontelot olivat kasvaneet kudosta täyteen tms), lisäilmastointi aukko tehtiin myös (en tiedä et tehdäänkö rutiinisti kaikille ko. leikkauksessa...). Mitään huonoa sanottavaa ei leikkauksesta ole! Ja korvaklinikan henkilökunta oli aivan loistavaa!
        Monen vuoden krooninen poskiontelotulehdus oli niin vammauttavaa, että leikkauksen jälkeen olo oli kuin uudestisyntyneellä! Särkylääkettä meni reilusti vähemmän kuin ennen leikkausta.
        Pari viikkoa piti hikiliikuntaa välttää. Tietenkin oli ohjelmassa verikarstan saaminen pois nenästä, mutta se hoitui kannulla huuhtelemalla ja Humidosella. Eli samaa hommaa kuin poskiontelovammaisenakin.
        Krooninen pääkipukin loppui kuin seinään. Muutaman päivän oli nenä arka, mutta ei ulospäin ollut mitään turvotuksia tms. Ikävintä oli leikkauksen jälkeen se, kun nenätamponi otettiin pois! Mutta pari ikävää sekuntia on pieni hinta niin paljon elämänlaatua parantavasta pienestä operaatiosta. =)
        Vuosi sitten luulin, että ongelmat alkoivat taas, mutta tähystyksen jälkeen pääkivun syyksi varmentui migreeni ilman poskiontelotulehdusta.

        En tiedä olenko harvinaisen tyytyväinen fess:iin / onnistuiko leikkaukseni normaalia paremmin, mutta jos poskionteloiden ongelmat huonontavat elämänlaatua, niin miksi ei turvautuisi leikkaushoitoon, kun sellaista (pääosin kuitenkin kai laadukasta) on tarjolla!

        Minulle tehtiin poskionteloiden FESS leikkaus vuoden 2022 kesäkuun alkupuolella. Toimenpide paikallispuudutuksessa kesti n. 30 min. Parina päivänä lievää jomotusta.Tyhjennettiin ontelot ja tehtiin lisä aukot jotta ilmastointi onteloissa toimisi paremmin. Päänsärky jäi leikkauspöydälle. Verihyytymät ja karsta oli helppo huuhdella pois. Limaa tulee vielä vaihtelevasti nenästä ja valuu nieluun. Liman esiintymisellä olen huomannut selvän yhteyden jo ennen leikkausta kevättalvisin ja loppukesällä. Nykyisin lima joka muodostuu tulee niistämällä pois. Huuhtelen nenäkannulla muutaman kerran viikossa. Jos tilanne jatkuu näin ihan hyvä. Jos tulee tarvetta uusia leikkaus tietysti menen, ei ollut kauhea kokemus.


    • Läpikäynyt jo

      Minut ja kaksi ystävääni on leikattu ja kaikilla meillä kolmella on loppunut ongelmat kuin veitsellä leikaten. Usein poistetaan liikakasvanutta limakalvoa samalla ja se tekee verihyytymien valumista kurkkuun alussa mutta lopputulos sen kuukauden parin jälkeen on ollut palkitseva.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      100
      7130
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      30
      2751
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      34
      2336
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      95
      2024
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      14
      1727
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      9
      1525
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1397
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1361
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1314
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      33
      1309
    Aihe