Hei,
Onko kellään kokemusta OYS:ssa synnyttämisestä? Oma äiti on ainoo tuttu joka on siellä saanut lapsen. Kuulemma paljon lääkäreitä, et saa nopeasti epiduraalin, jos tarvii. Onko vielä nykyään näin hyvä palvelu? Mitä ootte muuten tykänny?
kokemuksia OYS:sta?
11
8113
Vastaukset
- kokemusta on
moi!
itse synnytin oysissa viime keväänä ja oli todella hyvä palvelu synnytysalissa. aivan ihanat kätilöt ja lääkärit tuli melko pian. ei tarvinnu kauaa odotella =)
Sen verran täytyy miinusta antaa että sit osastolla(12) oli pari hoitajaa jotka oli tosi tympeitä ja tylyjä =(
lapsen isäkin käskettiin osastolta ulos.... että jos niitä kahta tätiä ei olis ollut niin oisin voinut jäädä pidemmäksikin aikaa sinne =D
onnea synnytykseen! - 22.10
Reilu viikko sitten synnytin oyssissa. Varsinainen synnyttäminen oli todella miellyttävä kokemus. Minulla oli kaksi aivan loistavaa kätilöä. Alkuun jouduin kuitenkin odottamaan saliin pääsyä osastolla 11 sen verran kauan että menin jo todella kipeäksi. Osastolla en saanut kivulievitykseen kuin parasetamolia ja petidin pistoksen, joista ei ollut minulle mitään hyötyä! Myös eräs hoitaja osastolla oli todella tyly. Väen vängällä yritti tuputtaa peräruisketta vaikka en sitä halunnut a) siitä syystä että vatsani oli toiminut sille päivää jo kolmesti ja b) olin niin kipeä ja tuskainen että tuo "ei-niin-miellyttävä" toimenpide tuntui turhalta kidutukselta jo supistuskipujen päälle! Olin osastolla lähes kellon ympäri ennen kuin pääsin saliin, kun oli 3-4cm auki. Avautumisvaihe pitkittyi todennäköisesti juuri siitä syystä etten voinut rentoutua ollenkaan kun supistuksia tuli todella kipeinä lähes tauotta, eikä niihin saanut mitään toimivaa kivunlievitystä. Salissapa ei ehtinyt sitten lempeämpiä kivunlievityksiä kokeillakaan (amme, pallot, lämpimät jyväpussit tms) kun olin ehtinyt jo niin kipeäksi. Sain epiduraalin heti saliin mentyä. Anestesialääkäri tuli viidessä minuutissa! Synnytyksen jälkeen pääsimme osastolle 13/1 perhehuoneeseen ja olimme siellä 4 vuorokautta. Osastolla lähes kaikki hoitajat olivat todella mukavia ja lämminhenkisiä. Sain hoitaa vauvaani juuri niinkuin halusin, 24h/vrk vierihoidossa alusta alkaen. Minulle tarjottiin myös yöhoitoa vaihtoehtona, mikäli olisin itse halunnut levätä, mutta en kokenut sitä tarpeelliseksi.
Positiivinen kokemus loppuen lopuksi. - synnytin
esikoiseni viime kesäkuussa OYSissa. Synnytys käynnistettiin, ja olin siis osastolla 11 ennen saliin siirtymistä ja synnytyksen jälkeen vauvan kanssa kolme yötä. Omalle kohdalleni sattui kerrassaan upeita kätilöitä, niin osastolla kuin synnytyssalissakin. Lääkäriä ei tarvittu, avautumisvaiheen lilluin ammeessa ja hengittelin ilokaasua. Synnärillähän voi käydä tutustumiskäynnillä, neuvolassa osaavat kertoa tarkemmat ajat! :-) Onnea matkaan!
- on kerrassaan
ihana henkilökunta. vaimoni on ollut siellä jo aika pitkään ja tänään saimme pojan keisarinleikkauksella. huomenna menen katsomaan poikaani ja vaimoani. kerrassan ihana henki tuolla osastolla.
- Electric-Cat
Synnytin OYS:ssa viime kesäkuussa. Mitään kielteistä sanottavaa ei ole mistään. Synnytyssaliin pääsin heti, sain ilokaasua, jolla pärjäsinkin useamman tunnin. Lääkäriä jouduin odottelemaan epiduraalia antamaan 45 minuuttia, mutta se ei loppujen lopuksi ole kauhean pitkä aika.
Kätilöitä ehti olla pitkässä synntyksessä useampikin, ihan olivat mukavia ja asiansa osaavia kaikki.
Osastolla olin kolme päivää vauvan kanssa. Vauva oli vierihoidossa koko ajan, koska itse halusin niin. Tukea ja opastusta kaikkeen vauvan hoitoon liityyvään sain enemmän, kun osasin odottaakaan. Eli kaiken kaikkiaan ihan positiivinen kokemus.
Moni tuttu on synnyttänyt OYS:ssa ja melkein ainoa huono asia, jonka olen kuulllut, on se, että siellä on monesti aivan liian täyttä. - Äitikkä
Mulla Oysista 3 synn.kokemusta. -98, -03 ja vimppa männä kesäkuussa. Hyvät kokemukset kaikenkaikkiaan varsinkin synn.salista. Siellä ihanat ihmiset. Asiansa osaavia ja empaattisia. Kivunlievityksiä saa ja tarjotaan. Epiduraali kaikista mulla, viimeisimmässä jouduin sitä odottamaan ruuhkan takia mutta kätilöt yrittivät kovasti keksiä väliajalle lieventävää ja touhusivat epiduraalin heti kun lääkäri vapautui. Varsinkin yöaikaan anestesialääkäri päivystää muitakin leikkureita ja mahdollisia akuuttipotilaita joten kiirettä piisaa hälläkin mutta kannattaa heti synnärille mennessä toivoa ääneen epiduraalia niin tietävät synnärillä jo kuulostella etukäteen lääkärin kiireitä.
Kesäkuussa jouduin käymään pikaisesti os. 11 kautta, siellä oli yksi kylmäkiskoinen kätilö yöllä joka ei esittänyt mitään empatiaa supistustuskissa kieriskellessäni saliin pääsyä ootellessa, se jäi vähän mieleen. Vuodeosastolla pääasiassa ystävällistä ja osaavaa henkilökuntaa. Kannattaa itse olla aktiivinen, kysyä ja tulla kuulluksi niin hommat hoituu. Joku känkkänä joukkoon mahtuu mutta meitähän on niin moneksi. El ipääsääntöisesti erittäin positiivisia kokemuksia mulla!- -02 ja -04
Kokemusta OYS:ssa synnyttämisestä siis kaksi kertaa.Esikoisen kohdalla kaikki meni mallikkaasti, jouduin olemaan viikon päivät os.11:lla ennen synnytystä.Siellä oli muutama yrmeä hoitaja, pääosin kuitenkin mukava henkilökunta.Esikoiselle sattui todella mahtava kätilö salissa ja epiduraalia en odottanut kuin korkeintaan 10 min. ja kaikki meni aivan mahtavasti.
Kuopusta synnyttäessäni sattui synnytyssaliin sellainen kätilö, että jos vielä joskus synnytän niin vaihdan kätilöä välittömästi jos hän sinne uudelleen tulisi.En saanut mitään pyytämiäni kivunlievityksiä, sanottiin vain että anestesialääkäri voi olla kiireinen ja koskaan hänelle ei edes soitettu.Pyysin tekemään episiotomian, koska tiesin odottavani huomattavasti suurempaa vauvaa kuin esikoinen oli ja esikoiselta eppari tehtiin ihan pyytämättä.Tästäpä sitten sain todella kipeät 2.asteen repeämät, joita ommeltiin hyvä tovi.Verta menetin myös runsaasti ja olin aivan horkassa synnytyksen jälkeen.
Eli kokemukset ovat kuin yö ja päivä, mutta kuopuksen synnyttäminen oli niin rankka juttu, että meille taisi tulla lapsiluku täyteen kuopukselta.
- emo83
Moro!
Synnytin OYS:ssa viime elokuussa. Ei ole mitään valittamista. Kätilöt kohtelivat hyvin, ja sain vastauksia kysymyksiini, kun kysyin esim. peräruiskeen tarpeellisuudesta ja välilihan leikkauksesta. Epiduraalinkin sain nopeasti, kun sitä pyysin. Vauva joutui olemaan lastenosastolla (os. 55), joten en päässyt harjoittamaan vierihoitoa. Osastolla oli kuitenkin mukavia hoitajia, jotka ohjeistivat hyvin. Ja lastenlääkäri otti ihan tosissaan, kun esitin huoleni mahdollisesta sydämen rakenneviasta (suvussa on ollut) ja tutki ihan perusteellisesti, sain olla mukana kun ultrasi. Minun neuvoni on, että kohtele sinä hoitohenkilökuntaa kunnioituksella, niin saat myös itse hyvää kohtelua.. ainakin hyvällä todennäköisyydellä. Itse sanoin synnytysosastolle mentäessä kätilölle, kun hän kysyi toiveita, että luotan heidän ammattitaitoonsa kivunlievitys- ym. asioissa (ensisynnyttäjänä minulla ei ollut parempaakaan tietoa). Ja kyllä siltä tuntuikin, että ammattitaidolla työtään tekivät. Kätilö esim. oma-aloitteisesti varasi minulle ammeellisen synnytyssalin, vaikken erikseen sitä toivonut, ja hyvä oli. Myös se kätilöharjoittelija, joka minut ompeli, teki parhaansa mukaan - ei ehkä ollut yhtä nopea kuin kokenut kätilö, mutta siistiä jälkeä teki.
Eli luottavaisin mielin saat lähteä synnyttämään. Toki olosuhteet voivat olla huonommatkin: kaverini synnytti heinäkuussa, jolloin oys:ssa oli aivan hirvittävä ruuhka, kun synnyttäjiä tuli pitkin maakuntaa muiden synnytysosastojen ollessa kesälomalla. Hän joutui odottamaan hirveissä synnytystuskissa tunnin ajan istuen synnytysosaston odotustilan lattialla (hirveä jono, kaikki istumapaikat varattuja) lapsivesilammikossa.. Aijaijai... Mutta minkäpä sille voi, jos jonoa on... resursseja on rajallinen määrä. - mom.
synnytin esikoiseni oulussa. ja ilmeisesti siellä ei ollut tarpeeksi henkilökuntaa tai sitten satuin synnyttämään väärään aikaan eli kun siellä oli yhtäaikaa paljon synnyttäjiä.tämä oli toukokuussa 2003.muistan kuinka kipeitä supistukseni olivat ja olisin halunnut jonku lievityksen..odotin vuodeosastolla,että synnytys-sali vapautuisi.muistan kuinka lopulta itkien anelin että tahdon jotain lievitystä.lopulta kun pääsin saliin kohtuni oli jo 7 senttiä auki.loppu sujui hyvin sain epiduraalin ja aivan ihanan ja hyvin ammattinsa osaavan kätilön.
- aljona.villonen
Hei ite en saannu nii nopeesti jouduin kärsimään tosi pitkään ja lääkäri oli tosi töykee minulle. Minun pojalle oli heikentyny syke ja lääkäri oli viel lähdössä kahville et tosi pahat kammot sain jouduin hätäsektioon leikkaussalille nukutettiin, mutta onneksi 10 .min meni ku saivat pojan maailmaan
- :)...
moi..
mulla on ihan hyvää sanottavaa oyssista, sain epiduraalin silloinko halusin, vähä aikaa piti vaan oottaa et anestesia lääkäri tuli paikalle.. todella mukavat kätilöt oli mulla tsemppas kovasti varsinki ponnistus vaiheessa joka kesti 25min.. hyvä paikka kyl oli..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t897239- 353831
- 453430
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402572- 2092413
- 412362
- 1232256
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?292169Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..241888- 401829