Elikkäs itse otin tänään juuri luovutusikäisen poikakissan jo kahdeksan vuotiaan tyttökissani seuraksi.Kuinka tulisi siis sopeuttaa ne toisiinsa?Sen tiedän kyllä ettei heti työnnetä niitä lähekkäin ja että olen itse paikalla kun he kohtaavat ja laitan heti eri huoneisiin jos tulee kähinää.Mutta haluaisin vielä joltakin asiasta tietävältä hyvän ja turvallisen vastauksen.kiitos
Miten totuttaa uusi ja vanha kissa toisiinsa?
4
421
Vastaukset
- catmania
Meillä 4 kissaa ja jokainen tullut pentuna niin että aikaisemmat kissat olleet aikuisia.
Alussa olen uutta pentua pitänyt joko kuljetus-
korissa tai sylissä että muut kissat ovat turvallisesti voineet nuuskia ja tutustua uuden hajuihin.Aina on ollut murinaa ja sähinää puolin ja toisin mutta vähitellen olen päästänyt pennun lattialle ja koko ajan valvonut tilannetta.
Päivässä tai parissa tilanne on rauhoittunut niin että saavat vapaasti olla yhdessä.
En jätä muutamaan päivään niitä keskenään ennenkuin olen aivan varma että sitä ei kukaan vahingoita pentua.
Jatkossa on tärkeää että molemmat huomioidaan tasapuolisesti ja vanhempaa kissaa sylitellään ja kehutaan ettei se tunne itseään hyljityksi ja tule mustasukkaiseksi.
olisi hyvä jos vanhemman kissan rutiinit eivät kauheasti muutu.
Aina meillä on sopeuduttu,jokainen valitsee kaverinsa itse tai viihtyy yksin.
Tyttö-kissa varmaan alkaa hoitamaan pienempää mielellään,kunhan ensijärkytys on mennyt ohi.
Onnellisia kissan päiviä!
Ja lisäksi kaksi hiekka-astiaa on hyvä olla. Suosittelen ostamaan Feliway-haihduttimen, joka päästää ilmaan kissalle hyvää oloa tuovaa feromoni-tuoksua. Se ei kyllä tehoa kaikkiin kissoihin.. eli voi mennä rahat ihan hukkaankin. Siitä saattaa kuitenkin olla tosi iso apu stressaavassa tilanteessa. Vertaile kuitenkin hintoja, olen huomanut että niissä on 16 euron hintaero parhaimmillaan.
Mulla on kolme kissaa tällä hetkellä, joista nuorin on 5 kk. Viikon verran pidin kissoja erillään kun lähdin ulos, ihan vaan varmuuden vuoksi. Mulla on myös ollut tilanne, jossa yksi vanhempi narttukissa vaan ei sopeutunut uuteen tulokkaaseen.. 3 kk:n yrittämisen jälkeenkään. Se oli kyllä ollut aikaisemminkin muita kissoja kohtaan hiukan hankala.
Jos tilanne näyttää pahalta vielä parin päivän jälkeen, kannattaa pitää kissoja hetki erillään, mutta niin, että saavat haistella toisiaan esim oven alta. Siinä saavat sekä kissat että sinä hiukan rauhoittua jatkuvasta vahtimisesta puolin sun toisin. Isompi todennäköisesti isottelee ja pelottelee pienempää aluksi, joka saataa näyttää pahaltakin, mutta harvemmin oikeasti satutetaan ketään. Varma ei tietenkään voi olla, joten koko ajan pitää olla silmä tarkkana. Myös suihkupullo on hyvä varokeino tilanteisiin, joissa kissat menevät tappelemaan paikkaan, johon et pääse niitä erottamaan nopeasti (esim sängyn alle).
Yksi kasvattaja kerran suositteli hankaamaan pentuun jotain hyvää tuoksua.. lihalientä esim. Kun vanhempi sitten nuolee sitä turkista, pentuun jää sen vanhemman haju ja se hyväksyy pennun kuin vahingossa. En ole itse kokeillut, mutta kasvattajilla luulisi olevan omia kokemuksia paljonkin tästä aiheesta.- <3
Juu.Aikamoista sähinää ja rallia eilinen olikin.Pitää kokeilla tuota lihaliemi juttua.Kúullostaisi maalaisjärjellä ajateltuna aika viksulta keinolta.
- alkaa
näyttää vaikealta, eikä parin viikon kohdallakaan ole tapahtunut muutosta parempaan:
http://www.incat.fi/6easysteps.asp
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1458670Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde472479Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja282297- 382182
- 951768
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811757Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai221550Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091167Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik71050Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni51034