Luonnollisuus

Nasse Naturalisti

Pääsääntöisesti iskelmälaulua kuuntelevat sanovat toisinaan pitävänsä enemmän iskelmälaulajista siksi, että heidän lauluäänensä on luonnollinen (toisin kuin taidelaulajien), monet heistä kun eivät ole välttämättä ottaneet ensimmäistäkään laulutuntia.

Mielestäni tässä mennään kuitenkin pahasti metsään. Herää kysymys: Millainen laulutapa tai lauluääni on luonnollinen?

Otettakoon huomioon, että hyvin keskeinen asia siinä, miltä laulaja kuulostaa on se, miten hän ääntään muodostaa. Iskelmäheebojen mukaan taidelaulajien ääni on tehty, koska he ovat kehittäneet laulutapaansa opettajan johdolla. Miltei jokaisen iskelmäkiekujan äänestä löytyy jonkun verran vibratoa. On kumma, jos tällainen laulutapa syntyy itsestään, joten heidän on täytynyt kehitellä sellaista laulutapaa, jossa ääni huojuu. Vai onko luonnollinen laulutapa sellainen, joka on ihmisellä on ilman mitään kummempaa harjoittelua? Siinä tapauksessa Matti Nykäsen laulutapa (sama äänenmuodostus kuin puhuessa, sävelkorkeuksien osumatarkkuus huono) lienee luonnollisimmasta päästä. Laulutapa kehittyy aina laulamista harjoitellessa. Millä ihmeen tavalla tämä on luonnollisempaa kuin se, että saa harjoitteluunsa vinkkejä ja ohjausta opettajalta?

Minä olen keksinyt vain yhden luonnollisuuden määritelmän: sopivuuden ihmisen ruumiille, tässä tapauksessa äänentuottamiselimille. Jos luonnonmukaista olisi itselle ja ympäristölle vahingollinen toiminta, ei koko maailmaa olisi. Äänihuulia rasittava laulutapa (ääriesimerkkeinä Mr. Lordi ja Kirka) ei siten voi olla luonnollinen. Nk. klassisen laulutavan on havaittu olevan äänihuulille vähiten haitallista. Mitä paremmin sen hallitsee, sitä paremmin ja pidempään ääni kestää.

Siten voidaan todeta, että luonnollisena voidaan pitää ennemmin taidelaulantaa kuin viihdelaulantaa.

Korjaukset, kritiikki ja muut kommentit ovat tervetulleita.

28

2517

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laulu sydämessä

      Minua on myös häirinnyt tämä väite!
      Monet iskelmälaulajat, jotka puhuvat ylpeillen siitä miten eivät ole ääntään laulutunneilla pilanneet, nimenomaan matkivat toisia iskelmälaulajia. Ja se sitten on kai luonnollista. Vaikka niinhän lapsetkin oppivat: matkimalla isompia lapsia ja aikuisia.
      Esimerkiksi kansan suosikki Anne Mattila, joka kertoi käyneensä yhdellä laulutunnilla (Se ei sitten sopinut hänelle- kertoi hän. Jos minä olisin aina ekan kokemuksen jälkeen tehnyt elämäni päätökset olisi peruskoulukin käymättä...)on ollut verrattoman hauskaa kuultavaa livenä: milloin hän matkii hienosti Eija Kantolaa, milloin Katri- Helenaa, mukavasti aina äänestä huomaa kenen levytysbiisi menee. Nyt kun hän on keikkaillut pitkään ja tehnyt omia levyjä alkaa se omakin äänikin onneksi löytyä.
      Tangokuninkaalliset ovat oma lukunsa. Lähes kaikki nuoret miehet yrittävät vääntää äänensä Olavi Virran ääneksi. Voimme kuulla mitä kummallisipia äänen värittämisiä: ääni painetaan nieluun ja täten tummennetaan, tehdään pitkiä glissandoja ja fraasi lopetetaan laajaan 'nielu vibratoon'. Onko luonnollista, että nuorten miesten halutaan näin kuullostavan vanhoilta ukoilta? Oli muuten mielenkiintoista lukea erään entisen tangoprinssin kommentti laulutunneista :'Laulutunneille en mene ääntäni pilaamaan. Mutta hengitys- ja tekniikkatunteja voisin kyllä harkita'. Hih- mitähän hän luuli että laulutunneilla tapahtuu...?
      Entäpä naiset. Myös heistä monet tummentavat äänensä painamalla sen kurkkuun. Kielessä ja kurkunpäässä on pahoja jännityksiä- sen kuulee esimerkiksi ns. tango ärrästä, joka monella on.
      Luonnollista?

      Kai siinä taidelaulajien 'luonnottomuudessa' on kyse siitä, että monet taidelaulajat laulaessaan esim. iskelmiä käyttävät taidelauluun sopivaa tyyliä ja fraseerausta. Pahinta mitä peruskansalainen tietää on se että sopraanolaulajatar laulaa iskelmää korkelta. Jos sopraanolaulajatar tipauttaa sävellajin kvintillä alaspäin ei se enää olekaan peruskansalaisesta niin hirveää.

      Meillä Suomessa ei ole vielä tarpeeksi lauluopettajia, jotka osaavat ohjata kevyttä laulua. Kun iskelmä- tai rock- laulaja menee klassiselle opettajalle, joutuu hän soveltamaan saatuja oppeja ja se on todella vaikeaa ainakin aloittelijalle.
      Ja vielä: vaikka opettaja hallitsisi kevyen laulun
      opettamisen, ei hänellekään välttämättä töitä löydy kehä kolmosen ulkopuolelta. Musiikkiopistoissa kun halutaan pitää kiinni siitä että opetettava aine on klassinen laulu.

      • tunneilla käynyt

        Taitava laulunopettaja ei yritä vääntää oppilaan ääntä johonkin tyyliin vaan vahvistaa jo olemassa olevaa ääntä ja kykyä käyttää sitä.
        Oikein opetettu laulaja kuulostaa aivan luonnolliselta.Iskelmä puolella tosiaan kuulee jos minkälaista laulajaa ja yritystä. Moni heistäkin varmaan löytäisi sen luonnollisen tyylin sopivan opettajan kanssa.


      • Naulan kantaan

        "'Laulutunneille en mene ääntäni pilaamaan. Mutta hengitys- ja tekniikkatunteja voisin kyllä harkita'. Hih- mitähän hän luuli että laulutunneilla tapahtuu...?"

        Vähän samalla tavalla, kuin jotkut sanovat, että laulajalla X on parempi ääni kuin laulajalla Y, mutta Y:llä on parempi tekniikka kuin X:llä.


      • Mutu-pohjaa

        "Pahinta mitä peruskansalainen tietää on se että sopraanolaulajatar laulaa iskelmää korkelta. Jos sopraanolaulajatar tipauttaa sävellajin kvintillä alaspäin ei se enää olekaan peruskansalaisesta niin hirveää."

        Kaikenlaiseen laulamiseen voi tottua. Juuri tuosta Nykäsen Matista joku kerran sanoi, että hänen äänensä muistuttaa 80-luvun punk-laulajan ääntä, ei siis suinkaan mitään epäpuhdasta "karitsankidutusta". Tämä kertookin punk-tähtien tasosta aika paljon.

        Iskelmäkansa on yleensä tottunut erilaiseen laulutapaan, kuin mitä oopperalaulajat käyttävät. Kun oopperalaulaja (esim. Jorma Hynninen on tehnyt tangolevyn "Hurmio") laulaa tangoa, se kuulostaa iskelmälaulajiin tottuneesta kamalalta, kun se ei kuulostakaan niiltä Olavi Virtaa heikolla menestyksellä matkivilta pari-kolmekymppisiltä pojankoltiaisilta. Se ei kuulosta iskelmälaululta, se kuulostaa taidelaululta.

        Asia on verrattavissa esim. viininjuontiin. Kun 12-vuotiaana sai ehkä varovasti maistaa isän lasista, viini oli aivan hirvittävän makuista. Koska vertailupohjana olivat mehu ja limonaadi, maku oli kamala. Eihän se maistunut mehulta, vaan viiniltä. Kun viinin makuun tottui, siitä oppi pitämään. Silloin sitä ei enää verrattu mehuun tai limukkaan, vaan sitä juotiin viininä. Sama pätee, taidelaulun kuunteluun. Kun taidelaulantaan on tottunut, sitä ei enää verrata iskelmälaulantaan, vaan sitä kuunnellaan taidelaulantana.


    • ja äänenkäytöstä..

      Lähes jokaisen ihmisen äänessä on olemassa vibrato, toiset ei vaan löydä sitä kuin oikeanlaisen opetuksen avulla. Silloin kun lauluelimet (pallea, ja äänihuulet) ja koko kroppa on rento, ihmisen luonnollinen vibra pääsee toimimaan. Eli silloin kun äänentuottotapa on oikea ja luonnollinen. Näin minulle laulunopettaja on opettanut..

      Ja hän on myös sanonut, että ihmisen äänenkäytön tapa on oikea pienenä vauvana. Tämän vuoksi vauva pystyy rääkymään tuntikausia ilman, että äänentuottoelimet väsyy. Myöhemmin hän omaksuu virheellisen äänenkäyttötavan, joka saadaan palautettua sitkeällä treenillä ja oikealla opetuksella. Eli eikö koulutetuilla siis pitäisi olla se luonnollisin tapa sitten?

      • multipappa

        tässä nyt on taas vanha uskomus joka ei pidä paikkaansa.
        minulla on lapsia, minä tiedän. pieni vauva voi huutaa äänenesä käheäksi varttitunnissa vaikka pavarotit ja callakset kuinka muuta väittäisivät.


      • alkuperäinen pongo
        multipappa kirjoitti:

        tässä nyt on taas vanha uskomus joka ei pidä paikkaansa.
        minulla on lapsia, minä tiedän. pieni vauva voi huutaa äänenesä käheäksi varttitunnissa vaikka pavarotit ja callakset kuinka muuta väittäisivät.

        Tämä lasten käheytymättömyys on myytti. Pikkupoikien yksi harmillisimmista ns. vaarattomista vaivoista on krooninen äänen käheys. Omalla lapsellani todettiin äänikyhmyt 2-vuotiaana. Hän rääkyi itsensä käheäksi kutakuinkin ensimmäisenä elinpäivänään. Että se siitä. (Minä olen äänenkäytön ammattilainen)


    • Luonnollinen henkilö

      Ko. kirjoittaja ja on pihalla kuin lumiukko.

      Hanulla ole mitään, ei pienintäkään ymmärrystä laulamisesta.
      Kunhan on omasta mielestään kovakin spkuloija.

      Ei anna aihetta enempään.
      Tyhjä tynnyri siinä vain kolisee.

      • Nasse Naturalisti

        "Ko. kirjoittaja ja on pihalla kuin lumiukko.

        Hanulla ole mitään, ei pienintäkään ymmärrystä laulamisesta.
        Kunhan on omasta mielestään kovakin spkuloija.

        Ei anna aihetta enempään.
        Tyhjä tynnyri siinä vain kolisee."

        Kyllä vain antaa. Minä kerroin viestissäni, miksi käsitykseni luonnollisesta lauluäänestä on sellainen kuin kirjoitin, kun taas sinun viestistäsi ilmenee vain, että et jaa käsitystäni. Niinpä vähin mitä voisit tehdä vastaavuuden saamiseksi viestien välille on osoittaa viestistäni asiavirheet (joita "kirjoittaja on pihalla kuin lumiukko" -lausahdus antaa ymmärtää olevan useita) sekä argumentoinnin ja päättelyn virheet.


    • korvat

      Jos ja kun laulaa "tuen" kanssa niin koulutettu ääni on nimenomaan se luonnollinen ei mikillä vahvistettu. Valitettavasti vain tämä nykyinen äänen maskiin sijoittaminen pilaa kauniin laulun ja tekee siitä kireää huutamista. Ikävintä on se ,että akatemian ja konsan opettajat opettavat juuri tätä väärää tapaa laulaa. Ihmettelenkin missä on ammattilaisten korvat?

      • Laulumies

        Mainitsemasi "nykyinen äänen maskiin sijoittaminen" on ollut yleinen lauluihanne klassisen laulun piireissä jo parisataa vuotta. Se on osa Bel canto -laulutyylin perusteita. Mutta on toki totta, että jos se tehdään väärin ja pakottamalla, niin lopputulos ei ole kaunista kuunneltavaa.


      • korvat
        Laulumies kirjoitti:

        Mainitsemasi "nykyinen äänen maskiin sijoittaminen" on ollut yleinen lauluihanne klassisen laulun piireissä jo parisataa vuotta. Se on osa Bel canto -laulutyylin perusteita. Mutta on toki totta, että jos se tehdään väärin ja pakottamalla, niin lopputulos ei ole kaunista kuunneltavaa.

        Sijoittaminen ei todellakaan ole ollut ihanne,vaan se on nykynen latvasta puuhun systeemi. Ensinnäkin ääntä ei voi sijoittaa koska se menee n.350 m.s. Silloin kun laulaa oikein "tuetusti niin ääni "sijoittuu itsestään oikein ei sitä tarvitse sijoittaa itse.

        Periaatteessa kaiken laulamisen ja lihastyön pitäisi tapahtua kaulasta alaspäin.Jos äänen työntää nenään tai otsalohkoon kuten nykyään opetetaan on tuloksena kiteä puristeinen ääni jota ei kehtaa kuunnella. Mistähän muuten johtuu että joka toisella ammatti laulajalla on tai on ollut kyhmyt äänihuulissa? Väärästä laulutavasta eli ns. sijoittamisesta.


      • Laulumies
        korvat kirjoitti:

        Sijoittaminen ei todellakaan ole ollut ihanne,vaan se on nykynen latvasta puuhun systeemi. Ensinnäkin ääntä ei voi sijoittaa koska se menee n.350 m.s. Silloin kun laulaa oikein "tuetusti niin ääni "sijoittuu itsestään oikein ei sitä tarvitse sijoittaa itse.

        Periaatteessa kaiken laulamisen ja lihastyön pitäisi tapahtua kaulasta alaspäin.Jos äänen työntää nenään tai otsalohkoon kuten nykyään opetetaan on tuloksena kiteä puristeinen ääni jota ei kehtaa kuunnella. Mistähän muuten johtuu että joka toisella ammatti laulajalla on tai on ollut kyhmyt äänihuulissa? Väärästä laulutavasta eli ns. sijoittamisesta.

        Nimimerkillä "korvat" on hivenen väärä tieto siitä, mitä tarkoittaa äänen maskiin eli eteen sijoittaminen. Suurimmalla osalla suomalaisista ääni on alkujaan liian takainen. Vaikka laulaminen olisikin oikein tuettua, on ääni sijoittunut liian taakse ja se pitää saada sijoitettua edemmäs. Suomen kielen ääntämys sattuu valitettavasti olemaan takaista toisin kuin esim. italian kieli. Vain äänen eteen sijoittaminen tekee mahdolliseksi tekstin selkeän lausumisen, kirkkaan soinnin ja eri sävyjen tekemisen. Se myös parantaa äänen kantavuutta. Näin myös koko laulamisoperaatio on vähemmän rasittavaa ja haitallista kurkulle. On väärin työntää ääntään, vaan sijoittamisen pitää tuntua luonnolliselta ja kevyeltä. Ilmeisesti nimimerkki "korvat" on törmännyt tähän väärin tuotettuun laulamiseen.

        Kyhmyt johtuvat useimmiten joko ylirasituksesta tai väärästä laulutekniikasta. Hyvin monella hyvistä ammattilaulajista ei ole ollut koskaan kyhmyjä tai muitakaan suurempia ongelmia äänensä kanssa.


      • korvat
        Laulumies kirjoitti:

        Nimimerkillä "korvat" on hivenen väärä tieto siitä, mitä tarkoittaa äänen maskiin eli eteen sijoittaminen. Suurimmalla osalla suomalaisista ääni on alkujaan liian takainen. Vaikka laulaminen olisikin oikein tuettua, on ääni sijoittunut liian taakse ja se pitää saada sijoitettua edemmäs. Suomen kielen ääntämys sattuu valitettavasti olemaan takaista toisin kuin esim. italian kieli. Vain äänen eteen sijoittaminen tekee mahdolliseksi tekstin selkeän lausumisen, kirkkaan soinnin ja eri sävyjen tekemisen. Se myös parantaa äänen kantavuutta. Näin myös koko laulamisoperaatio on vähemmän rasittavaa ja haitallista kurkulle. On väärin työntää ääntään, vaan sijoittamisen pitää tuntua luonnolliselta ja kevyeltä. Ilmeisesti nimimerkki "korvat" on törmännyt tähän väärin tuotettuun laulamiseen.

        Kyhmyt johtuvat useimmiten joko ylirasituksesta tai väärästä laulutekniikasta. Hyvin monella hyvistä ammattilaulajista ei ole ollut koskaan kyhmyjä tai muitakaan suurempia ongelmia äänensä kanssa.

        laulumies. Ja missä on sinun korvat? Esimerkiksi tänäpäivänä suomessa on vain muutama laulaja jotka laulavat oikealla tekniikalla. Kaikki muut ovat hakoteillä ja laulu kuullostaa kireältä ja pakoitetulta. Vielä kerran ääntä ei voi sijoittaa vaan kun laulaa oikein "tuetusti" niin ääni sijoittuu itsestään oikein. Silloin laulu on kaunista ja kuulostaa siltä kun se tulisi itsestään. Kuuntelemalla vanhoja laulajia esim. jussi björling, Renata Tebaldi, Maria Kallas... saa hyvän kuvan kuinka tulisi laulaa. Myös lukemalla todella vanhoja italialaisia lauluoppaita jos niitä jostain onnistuu löytämään.

        Sinä sanoit. ettei ammattilaisilla ole äänikyhmyjä. Satun tuntemaan kurkku lääkärin joka hoitaa ja tutkii viikoittain suomalaisia ammatti laulajia näiden ääniongelmien ja kyhmyjen takia. Tämä lääkäri ihmetteleekin nykyistä laulu opetusta kun se saa niin paljon pahaa aikaan. Minä ihmettelen myös sitä ,että akatemian lauluopiskelijat valittavat vähän väliä kurkun kipeytymistä lauluharjoitusten jälkeen. Miksiköhän minun kurkku ei kipeydy koskaan harjoitusten jälkeen? Toivonkin,että laulajat alkavat itse ajatella omilla aivoillaan näitä asioita ja etsivät opettajan joka osaa opettaa oikein.


      • kuunteleva
        korvat kirjoitti:

        laulumies. Ja missä on sinun korvat? Esimerkiksi tänäpäivänä suomessa on vain muutama laulaja jotka laulavat oikealla tekniikalla. Kaikki muut ovat hakoteillä ja laulu kuullostaa kireältä ja pakoitetulta. Vielä kerran ääntä ei voi sijoittaa vaan kun laulaa oikein "tuetusti" niin ääni sijoittuu itsestään oikein. Silloin laulu on kaunista ja kuulostaa siltä kun se tulisi itsestään. Kuuntelemalla vanhoja laulajia esim. jussi björling, Renata Tebaldi, Maria Kallas... saa hyvän kuvan kuinka tulisi laulaa. Myös lukemalla todella vanhoja italialaisia lauluoppaita jos niitä jostain onnistuu löytämään.

        Sinä sanoit. ettei ammattilaisilla ole äänikyhmyjä. Satun tuntemaan kurkku lääkärin joka hoitaa ja tutkii viikoittain suomalaisia ammatti laulajia näiden ääniongelmien ja kyhmyjen takia. Tämä lääkäri ihmetteleekin nykyistä laulu opetusta kun se saa niin paljon pahaa aikaan. Minä ihmettelen myös sitä ,että akatemian lauluopiskelijat valittavat vähän väliä kurkun kipeytymistä lauluharjoitusten jälkeen. Miksiköhän minun kurkku ei kipeydy koskaan harjoitusten jälkeen? Toivonkin,että laulajat alkavat itse ajatella omilla aivoillaan näitä asioita ja etsivät opettajan joka osaa opettaa oikein.

        Olen samaa mieltä kun korvat. Itse olen oopperan suur kuluttaja ja olenkin jo vuosia ihmetellyt missä mättää. Laulaminen kuullostaa nykyään hyvin väkinäiseltä ja kireältä jopa viiltävältä.

        En ymmärrä laulun tekniikasta mitään ,mutta kyllä asia on niin .että ennen laulajat lauloivat huomattavasti paremmin ja kauniimmin sitä oli ilo kuunnella toisin kun nykyään. Minä kierrän myös ulkomailla ja ongelma tuntuu olevan siellä sama. Nykyään on harvinaista herkkua kuulla kaunista ja vapautunutta laulua valitettavasti. Minäkin toivon,että tähän asiaan kiinnitettäisiin enemmän huomiota. Oopperassa pitäisi katsoa peiliin yleisökatoa ihmetellessä.


      • Laulumies
        korvat kirjoitti:

        laulumies. Ja missä on sinun korvat? Esimerkiksi tänäpäivänä suomessa on vain muutama laulaja jotka laulavat oikealla tekniikalla. Kaikki muut ovat hakoteillä ja laulu kuullostaa kireältä ja pakoitetulta. Vielä kerran ääntä ei voi sijoittaa vaan kun laulaa oikein "tuetusti" niin ääni sijoittuu itsestään oikein. Silloin laulu on kaunista ja kuulostaa siltä kun se tulisi itsestään. Kuuntelemalla vanhoja laulajia esim. jussi björling, Renata Tebaldi, Maria Kallas... saa hyvän kuvan kuinka tulisi laulaa. Myös lukemalla todella vanhoja italialaisia lauluoppaita jos niitä jostain onnistuu löytämään.

        Sinä sanoit. ettei ammattilaisilla ole äänikyhmyjä. Satun tuntemaan kurkku lääkärin joka hoitaa ja tutkii viikoittain suomalaisia ammatti laulajia näiden ääniongelmien ja kyhmyjen takia. Tämä lääkäri ihmetteleekin nykyistä laulu opetusta kun se saa niin paljon pahaa aikaan. Minä ihmettelen myös sitä ,että akatemian lauluopiskelijat valittavat vähän väliä kurkun kipeytymistä lauluharjoitusten jälkeen. Miksiköhän minun kurkku ei kipeydy koskaan harjoitusten jälkeen? Toivonkin,että laulajat alkavat itse ajatella omilla aivoillaan näitä asioita ja etsivät opettajan joka osaa opettaa oikein.

        Olet oikeassa siinä, että Suomessa tosiaankin on vain vähän laulajia jotka laulavat oikealla tekniikalla. Laulutekniikoita on maailmassa monia, mutta kutsun itse oikeaksi tekniikaksi italialaista Bel canto -tekniikkaa. Se on minun mielipiteeni. Makuja ja mielipiteitä on toki monia eikä meidänkään kannata asiasta enää kiistellä. Muutama vuosikymmen sitten laulettiin yleisesti ottaen paremmalla ja terveemmällä tekniikalla kuin nyt. Tämä ei kuitenkaan ole yksinomaan laulunopettajien vika, vaan se, että lauluihanne on pikkuhiljaa valitettavasti muuttunut huonompaan suuntaan. Italialaista laulukoulua ei enää arvosteta. Lisäksi populaarikulttuurin maut ja ihanteet ovat vaikuttaneet paljon, esim. ulkonäkö kompensoi monesti itse laulutaidon. Tänä päivänä myös yhä enenevämmin ihannoidaan nuoruutta ja uusia, mielenkiintoisia laulajia eikä näiden nuorten lupausten anneta rauhassa kehittyä ja opiskella peuslaulutekniikkaa kunnolla loppuun asti.

        Tiedän hyvin, että äänikyhmyt ovat yleinen vaiva laulajilla. Sanoin että on erittäin monia laulajia, joilla ei ole koskaan ollut kyhmyjä eikä muitakaan suuria ongelmia laulamisensa kanssa. On toki muistettava, että kyhmyjen muodostuminen on yksilöllinen asia eli että toisille muodostuu kyhmyt helpommin kuin toisille. Tiedän monia huippulaulajia, jotka ovat koko monikymmenvuotisen uransa laulaneet väärällä, kurkkua rasittavalla tekniikalla, mutta heillä ei ole koskaan ollut mitään vaivoja äänensä kanssa.

        Ehdottomasti jokaisen laulajan pitää löytää opettaja, joka opettaa kunnollista, luonnollista äänenkäyttöä.


      • korvat
        Laulumies kirjoitti:

        Olet oikeassa siinä, että Suomessa tosiaankin on vain vähän laulajia jotka laulavat oikealla tekniikalla. Laulutekniikoita on maailmassa monia, mutta kutsun itse oikeaksi tekniikaksi italialaista Bel canto -tekniikkaa. Se on minun mielipiteeni. Makuja ja mielipiteitä on toki monia eikä meidänkään kannata asiasta enää kiistellä. Muutama vuosikymmen sitten laulettiin yleisesti ottaen paremmalla ja terveemmällä tekniikalla kuin nyt. Tämä ei kuitenkaan ole yksinomaan laulunopettajien vika, vaan se, että lauluihanne on pikkuhiljaa valitettavasti muuttunut huonompaan suuntaan. Italialaista laulukoulua ei enää arvosteta. Lisäksi populaarikulttuurin maut ja ihanteet ovat vaikuttaneet paljon, esim. ulkonäkö kompensoi monesti itse laulutaidon. Tänä päivänä myös yhä enenevämmin ihannoidaan nuoruutta ja uusia, mielenkiintoisia laulajia eikä näiden nuorten lupausten anneta rauhassa kehittyä ja opiskella peuslaulutekniikkaa kunnolla loppuun asti.

        Tiedän hyvin, että äänikyhmyt ovat yleinen vaiva laulajilla. Sanoin että on erittäin monia laulajia, joilla ei ole koskaan ollut kyhmyjä eikä muitakaan suuria ongelmia laulamisensa kanssa. On toki muistettava, että kyhmyjen muodostuminen on yksilöllinen asia eli että toisille muodostuu kyhmyt helpommin kuin toisille. Tiedän monia huippulaulajia, jotka ovat koko monikymmenvuotisen uransa laulaneet väärällä, kurkkua rasittavalla tekniikalla, mutta heillä ei ole koskaan ollut mitään vaivoja äänensä kanssa.

        Ehdottomasti jokaisen laulajan pitää löytää opettaja, joka opettaa kunnollista, luonnollista äänenkäyttöä.

        keitä sinä pidät hyvinä laulajina? Bel canto on juuri se oikea tapa laulaa, mutta sitä ei vain nykyään enää kuule ollenkaan ainakaan nämä ns. huippu laulajat eivät sitä osaa.


      • bellissimo
        korvat kirjoitti:

        keitä sinä pidät hyvinä laulajina? Bel canto on juuri se oikea tapa laulaa, mutta sitä ei vain nykyään enää kuule ollenkaan ainakaan nämä ns. huippu laulajat eivät sitä osaa.

        Bel Canto ei ole vain italialainen ilmiö vaan maailmanlaajuinen. Joku nyt on vaan halunnut siitä tehdä jonkun koulukunnan. Kyse on siitä, että lauletaan kauniilla äänellä ja ne joilla on paras materiaali ja osaavat sitä kehittää menevät pisimmälle. Suomessa nyt ei muuta tehdä kuin pohdita äänifakkia. Se on kyllä niin väärä tapa lähestyä aihetta. Jos nyt Suomen kansallisoopperassa kaunisääniset laulajat ovat kortilla niin ei se tarkoita, että puhutaan maailmanlaajuisesta ongelmasta. Maailmalla on ihan tarpeeksi kaunisäänisiä laulajia ja paljon ihan Bel Canto-asteikoltakin katsottuna. Ja sitten vielä sellainen juttu, että oopperalaulajan ammatti on myös ulkonäköä vaativa ammatti.


      • Laulumies
        korvat kirjoitti:

        keitä sinä pidät hyvinä laulajina? Bel canto on juuri se oikea tapa laulaa, mutta sitä ei vain nykyään enää kuule ollenkaan ainakaan nämä ns. huippu laulajat eivät sitä osaa.

        Tarkoitatko koko levyteollisuuden historian aikaisia hyviä laulajia vai tämänhetkisiä? No, jospa aloitan vaikkapa viime vuosisadan mielestäni parhaista tenoreista: Gigli, Kraus, Björling, Wunderlich, Pavarotti (70-80-luvulla) ja Domingo.


      • korvat
        Laulumies kirjoitti:

        Tarkoitatko koko levyteollisuuden historian aikaisia hyviä laulajia vai tämänhetkisiä? No, jospa aloitan vaikkapa viime vuosisadan mielestäni parhaista tenoreista: Gigli, Kraus, Björling, Wunderlich, Pavarotti (70-80-luvulla) ja Domingo.

        Joo, Pavarottia ja Krausia ihmettelen nehän huuaa pelkällä kurkulla naama punasena...
        Ainakin niillä levyillä mitä minä olen kuullut. Ja Pavarotilta on viilattu kyhmyjä useita kertoja ja oli monta vuotta laulamatta äänikriisin takia. Kyllähän sillä hieno materiaali on ollut. Sanoisin ,että kolmesta tenorista domingo laulaa parhaiten. Gedda on Björlingin jälkeen paras tenori. Minun mielipiteet perustuvat tekniikkaan ja tapaan laulaa mikä on äänimateriaalin jälkeen tärkein laulajan ominaisuus.


      • korvat
        bellissimo kirjoitti:

        Bel Canto ei ole vain italialainen ilmiö vaan maailmanlaajuinen. Joku nyt on vaan halunnut siitä tehdä jonkun koulukunnan. Kyse on siitä, että lauletaan kauniilla äänellä ja ne joilla on paras materiaali ja osaavat sitä kehittää menevät pisimmälle. Suomessa nyt ei muuta tehdä kuin pohdita äänifakkia. Se on kyllä niin väärä tapa lähestyä aihetta. Jos nyt Suomen kansallisoopperassa kaunisääniset laulajat ovat kortilla niin ei se tarkoita, että puhutaan maailmanlaajuisesta ongelmasta. Maailmalla on ihan tarpeeksi kaunisäänisiä laulajia ja paljon ihan Bel Canto-asteikoltakin katsottuna. Ja sitten vielä sellainen juttu, että oopperalaulajan ammatti on myös ulkonäköä vaativa ammatti.

        Tekniikka on hakusessa niin Suomessa kiun muuallakin. Siinä olen kanssasi samaa mielta, että bel canto on juuri sitä kaunista "tuettua laulua jolla pystyy toteuttamaan vaikeitakin kuvioita ja laulamaan pitkiä fraaseja ilman välihengitystä. Tähän ei vain nyky laulajat pysty.Esim. straussin neljää viimeistä laulua ei tänäpäivänä monikaan laula niinkuin se on kirjoitettu vaan hengittelee missä sattuu. On myös monia oopperoita joista jätetään laulamatta joitakin aarioita koska niitä pidetään liian vaikeina. Minä en löydä tämänhetkisistä laulajista yhtään kunnon bel canto laulajaa joka todella osaisi tekniikan.
        Sekin on totta ,että äänifakkiin kiinnitetään liikaa huomiota. Varsinkin alkavan laulajan ei pitäisi tuijottaa liikaa fakkirajoja vaan laulaa paljon erillaista ohjelmistoa.

        Toinen asia mitä minä ihmettelen on ,että opettajat antavat laulaa liian vaikeita lauluja ennen kun laulaja on niihin valmis. Tämä näkyy etenkin laulukilpailuissa. Hyviä ääniä kyllä on ,mutta ne plataan väärällä opettamisella. Ooppera ei vaadi ulkknäköä! Siinä on yksi virhe kun tänäpäivänä esille pääsee vain missin näköiset ja mittaiset. Laulamisella ja ulknäöllä ei ole mitään tekemistä keskenään.


      • Laulumies
        korvat kirjoitti:

        Tekniikka on hakusessa niin Suomessa kiun muuallakin. Siinä olen kanssasi samaa mielta, että bel canto on juuri sitä kaunista "tuettua laulua jolla pystyy toteuttamaan vaikeitakin kuvioita ja laulamaan pitkiä fraaseja ilman välihengitystä. Tähän ei vain nyky laulajat pysty.Esim. straussin neljää viimeistä laulua ei tänäpäivänä monikaan laula niinkuin se on kirjoitettu vaan hengittelee missä sattuu. On myös monia oopperoita joista jätetään laulamatta joitakin aarioita koska niitä pidetään liian vaikeina. Minä en löydä tämänhetkisistä laulajista yhtään kunnon bel canto laulajaa joka todella osaisi tekniikan.
        Sekin on totta ,että äänifakkiin kiinnitetään liikaa huomiota. Varsinkin alkavan laulajan ei pitäisi tuijottaa liikaa fakkirajoja vaan laulaa paljon erillaista ohjelmistoa.

        Toinen asia mitä minä ihmettelen on ,että opettajat antavat laulaa liian vaikeita lauluja ennen kun laulaja on niihin valmis. Tämä näkyy etenkin laulukilpailuissa. Hyviä ääniä kyllä on ,mutta ne plataan väärällä opettamisella. Ooppera ei vaadi ulkknäköä! Siinä on yksi virhe kun tänäpäivänä esille pääsee vain missin näköiset ja mittaiset. Laulamisella ja ulknäöllä ei ole mitään tekemistä keskenään.

        Aika monesti nuoret laulajat haluavat valita itse ohjelmistonsa laulukilpailuihin eivätkä suostu kuuntelemaan opettajiensa neuvoja ja suosituksia. Haastava ja mielenkiintoinen ohjelmistovalinta on toki erittäin tärkeä asia, mutta ei silloin jos tekniikka ei vielä riitä tiettyihin aarioihin ja lauluihin. Mielummin laulaisi tällöin helpompaa eli ehkä vähemmän näyttävää ohjelmistoa, mutta sellaista, jonka esittämisellä pystyisi antamaan itsestään laulajana paremman ja valmiimman kuvan.

        Monenlaisen ohjelmiston laulaminen on toki hyödyllistä ja kaikin puolin kehittävää, kunhan ei laula itselleen liian raskasta ohjelmistoa.

        Valitettavasti ulkonäkö on laulajalle koko ajan yhä tärkeämpi asia eikä paluuta entiseen tule tapahtumaan pitkiin aikoihin. Tottakai laulajan ulkonäkö on tärkeä asia roolin uskottavuuden suhteen, mutta olisi muistettava, että teatteri on teatteria eikä siinä tulisi seurata median ja populaarikulttuurin muotisuuntauksia. On ohjaajan ja puvustajan epäammattimaisuutta, jos he eivät pysty tekemään esim. hieman pyylevästä sopraanosta uskottavaa hahmoa rooliin.


      • korvat
        Laulumies kirjoitti:

        Aika monesti nuoret laulajat haluavat valita itse ohjelmistonsa laulukilpailuihin eivätkä suostu kuuntelemaan opettajiensa neuvoja ja suosituksia. Haastava ja mielenkiintoinen ohjelmistovalinta on toki erittäin tärkeä asia, mutta ei silloin jos tekniikka ei vielä riitä tiettyihin aarioihin ja lauluihin. Mielummin laulaisi tällöin helpompaa eli ehkä vähemmän näyttävää ohjelmistoa, mutta sellaista, jonka esittämisellä pystyisi antamaan itsestään laulajana paremman ja valmiimman kuvan.

        Monenlaisen ohjelmiston laulaminen on toki hyödyllistä ja kaikin puolin kehittävää, kunhan ei laula itselleen liian raskasta ohjelmistoa.

        Valitettavasti ulkonäkö on laulajalle koko ajan yhä tärkeämpi asia eikä paluuta entiseen tule tapahtumaan pitkiin aikoihin. Tottakai laulajan ulkonäkö on tärkeä asia roolin uskottavuuden suhteen, mutta olisi muistettava, että teatteri on teatteria eikä siinä tulisi seurata median ja populaarikulttuurin muotisuuntauksia. On ohjaajan ja puvustajan epäammattimaisuutta, jos he eivät pysty tekemään esim. hieman pyylevästä sopraanosta uskottavaa hahmoa rooliin.

        Että,silloin kun nämä kuuluisimmat oopperat on tehty ihmiset ovat nimenomaan olleet pieniä ja pyyleviä? Eli jos oopperat tehtäisiin niinkun sen ajan vaatimus oli niin pienet ja pyylevät olisivat niitä kysyttyjä. Tämä nykynen pitkä ja laiha ihanne on vasta 1900-luvun ihanne.

        ja ihan totta saadaanhan elokuvissakin nuori meikattua vanhaksi ja päin vastoin joten miksei oopperassakin.


      • Sauhu Santtu
        korvat kirjoitti:

        Sijoittaminen ei todellakaan ole ollut ihanne,vaan se on nykynen latvasta puuhun systeemi. Ensinnäkin ääntä ei voi sijoittaa koska se menee n.350 m.s. Silloin kun laulaa oikein "tuetusti niin ääni "sijoittuu itsestään oikein ei sitä tarvitse sijoittaa itse.

        Periaatteessa kaiken laulamisen ja lihastyön pitäisi tapahtua kaulasta alaspäin.Jos äänen työntää nenään tai otsalohkoon kuten nykyään opetetaan on tuloksena kiteä puristeinen ääni jota ei kehtaa kuunnella. Mistähän muuten johtuu että joka toisella ammatti laulajalla on tai on ollut kyhmyt äänihuulissa? Väärästä laulutavasta eli ns. sijoittamisesta.

        Missähän tällaiselle laulutyylille löytyisi opettajia???? Olen samaa mieltä, että laulussakin tulisi käyttää koko kroppaa, eikä vain pelkkää palleaa tai kaulan aluetta.


    • tiedän kyllä

      mitä tarkoittaa tuella laulaminen. Ääni kantaa miljardi kertaa enemmän ja taipuu enemmän. Kuitenkin ooppera ääni on järkyttävää kuunneltavaa pidemmän päälle. Kauneinta on kuunnella sellaista, joka ei ole varsinaisesti oopperaa, mutta osaa käyttää ääntä taitavasti, kuten Celine Dion. Luonnollinen äänensävy vaikuttaa myös paljon siihen, onko ääni miellyttävä vai ei, taidoista ja tekniikasta huolimatta.
      Miesten äänissä minut saa humalaan falsetilla. Siis ah, mieli ihan järkkyy kun kuuntelee.

    • unten lahjat

      Oho, tästä keskustelusta on jo 5 vuotta, mutta koska se jostain syystä tuli tohon ykkössivulle niin voisin tulla mukaan keskusteluun, vaikka en yleensä ikinä näihin surullisiin suomi24 keskusteluihin osallistu. No nyt kuitenkin kiinnostaa ja olen etsinyt totuutta niin avaudutaan nyt sitten kuolon pitkänä yönä.

      Mitä tulee kevyen laulun luonnollisuuteen niin en osaa sanoa enkä ole kovin kiinnostunutkaan...monestihan nuo tango/iskelmä/pop tyypit ovat ei-koulutettuja ja treenaamattomia laulajia, joilla ei ole (eikä oikeastaan edes tarvitse olla) syvällisempää ymmrrystä miksi oma ääni toimii niinkuin toimii, näin termit on vähän sekaisin eikä osata verbalisoida asioita sen tarkemmin. Pahimmat sanasepot kai luulevat että laulutunneilla ääni menttää omalaatuisen sointinsa vaikka oikeastaan matkivat maneerisesti jonkun toisen laulusoundia kuten aiemmin joku kertoi. Kaikessa laulumusiikissa ei edes tarvtse olla "hyvä laulaja" ja kevyen laulun estetiika on muutenkin niin monimuotoinen ja irti konteksteista eli on joka sorttia olevaa käsitystä millainen ääni on miellyttävä. No blaablaa se siitä.

      Ennen kun sanon mistään mitään niin pakko alustaa homma tärkeällä pointilla. Me laulunopiskelijat olemme kuin pöydällä olevia mehulaseja; jollain on jotkut lasit jo hyvin täytettyjä (eli jotkut osa-alueet on jo hyvällä mallilla) ja hänen toiset lasit taas puolivälissä tai tyhjillään. Laulaja on juuri niin hyvä kuin tyhjin lasi. On siis eri annoksilla täyttyneitä mehulaseja ja näitä tulisi sitten kunkin täytellä opintojensa aikana. Eli avata silmät ja löytää itselleen opettajia jotka osaavat antaa juuri oikean infon puuttuvaan kohtaan/ täyttää tyhjillään olevia laseja. Siksi kaikki opettajat eikä muuten edes kaikki esteettiset lähestymistyylit laulamiseen sovi kaikille. Toisen pillille ja kehitysvaiheelle vain nyt sopii ronskimpi/rintaisempi laulutyyli ja jonkun toisen värkille sopii lyyrisempi lähestymistapa. Lisäksi jollekin tekee hyvää vapauttaa ääntä turhista lukoista ja tehdä sen henkisiä harjotteita, kun taas toiselle se saattaa olla jopa latistava kokemus. Pitäisi siis tietää missä itse menee, vaikka se ja se laulaja edistyykin kadehdittavan hienosti samaisella lähestymistavalla. Olen itse lähteyt liikkeelle ihannoimalla luonnollisuutta äänessä tarkoittaen tällä kertaa sitä, että äänestä on riisuttu turhia ihme-soundeja. Tähän liittyi myös vahvasti se, ettei saa matkia esim. tummentelemalla ja manipuloimalla ääntä kuulostamaan oopperalaulajalta. Itsekin vaikutuin tästä "vauva itkee tuntitolkulla ilman äänen käheytymistä, koska äänenkäyttötapa ei ole ehtinyt muuttua matkimalla muita". Tästäkin oli bolemiikkia. En nyt ole perehtynyt millaisella paineella vauvat kohdistaa painetta äänihuuliin tai tutustunut tilastoihin alle 2v äänihuulikyhmyistä, mutta väittäisin että tässä tod.näk Oren Brownin lausahduksessa on oikeasti perää. Tai siis, jos otetaan tohon vaikka 12 vuotias jantteri itkuhuutamaan 30min. raitiovaunuun 4 niin ei se kyllä jaksaisi äänenpuolesta mitenkään samaan suoritukseen kuin vauva. Veikkailisin että treenaamaton varttunut perus-jamppa jaksaisi samaa rääkkiä max 10 minuuttia. Enkä usko, että tuo vauvojen äänihuulikyhmy on niin yleistä. No en ole varma. Ainakin se on varmaa, että muiden äänien kuuntelu radiosta ja televisiosta vaikuttaa pakostakin äänenkäyttötapaan negatiivisesti tai positiivisesti riippuen siitä mihin kulttuuriin on syntynyt.

      jatkuu

      • unten lahjatt

        Tällainen vapauden ihannointi on ihan tervettä aloitteleville laulunopiskelijoille sanoisin. Enemmistöllä se meni kuitenkin myös liialliseen varovaisuuteen ja vapauteen. Eli ääni oli kyllä "vapaa", mutta ponnetonta ja jopa aavistuksen huokoisaa. Huomasin,että luonnollisuuden ja vapauden ihannointi aiheuttaa suuremmale osalle in-aktiivisuutta ja väärät paikat olivat löysiä. Itsekään en uskonut äänensijoitukseen, vaan että ääni sijoittuu itsestään kun muut asiat kunnossa ja selitin sen 350 m/s argumentin. Jälkikäteen voin sanoa, että ei se kyllä niin minun osaltani mennyt. Tietenkään ei saa tehdä sitä väärin eli siis pakottaa ääntä ja hakea etisyyttä nasaalin kautta, kuten tod.näk. 60-70 luvulla lähtenyt väärinkäsitys antaa ymmärtää. En ihmettele äänensijoituksen tyrmäämistä, onhan sitä tehty niin paljon väärällä tavalla. Kuitenkaan en siis saanut tällä luonnollisuudela ääneeni kiinteyttä ja tarvittavaa ytyä ylittämään orkesteria. Rento pitää olla mutta erittäin erittäin aktiivinen. Laulaminen orkan yli ei ole kuitenkaan mitään ihan vapaata ja rentoa himmailua, mihin tämä vapauden ihannointi minua ja monia muitakin johdatti. Toki joillekin tämä sopi, mutta ne osasi laulaa ennestään luonnonlahjoillaan tai aikaisemmalla kokemuksella. Eräs koulukunta pyrki välttämään kaikkea työtä laulamisessa ja että äänen pitää tulla niin vapaasti ja kuin itsestään kuin mahdollista. Laimeaksi on jäänyt näiden nättien laululintusten ammattiurat.

        Tein melkein täyskäännöksen lähestymistapaan laulamisesta ja lisäsin paljon aktiivisuutta, brutaaliakin äänenkäyttöä ja aloin tutustua laulu-äänen eri ominaisuuksin kokeilemalla miten rumasti/kovaa/kevyesti pillistäni lähtee. Tästä alkoi varsinainen laulunopiskelu ja kummasti vaan asiat rupesi edistyä kun teki juuri niitä juttuja mitä yleisesti pidetään paheellisina. Tää oli myös se vaihe, kun ymmärsin että laulunopettajat harvoin itsekään tietävät mistä puhuvat ja ammattipuolenkin opettajat ovat puoskareita vailla mitään kokemusta ja kompetenssia ammattilaulamisesta. Ihmiset menee niin laput silmillä... monesti ne jotka tietää, ovat tekemässä uraa ja ne jotka eivät saaneet selvlle ovat opettajina. Ellei sitten opiskelijalla ole ennaltaan jo taipumuksia erinomaiseen laulamiseen ilman sen kummimpia ponnisteluja. Äänensijoitushan on terminä hazardi, itse lisäsin aktiivisuutta lihaksista jotka säätelevät kitalakea. Aikamoista työskentelyä oli minulle (muista mehulasit vertaus) saada ja on edelleen pään ominaisuuksia toimimaan niin että ääni soi kallossa oikealla tavalla. Päässäkin on siis lihaksia jotka saatetaan aktiiviseksi oikealla tavalla, ei siis viiltäen/jäykistellen. Suomenkielihän on takainen, koska kieli kurkussa ja se vaan pitää treenata pois sieltä tietyin harjoituksin. Nyt kun katson niitä kaikkia nimekkäitäkin opettajiani, niin kukaan ei puhunut minulle tästä elementistä tai saanut toista reittiä pitkin tätä toimimaan siinä määrin kuin se kuuluu toimia jos ammatikseen sitä haluaa tehdä. Jotenkin kun sen opettaa opettaja, joka itse elättää itseään Wagnerilla niin sen uskoo ja ennenkaikkea opetus on tehokasta, selkeää ja toimii. Tuesta huomasin monia eri käsityksiä ja valitsin niistä itselleni sopivan. Jotkut valitsi pusertavan tavan: niistä yksi oppi laulamaan hienosti ja toinen sai refluksin (mehulasit). Olen samaa mieltä siitäkin, että laulatetaan liian vaikeita biisejä oppilaille liian aikaisin. Se johtuu kyllä siitä ettei osata rakentaa sitä instrmenttia step by step,koska ei tiedetä miten homma menee. Ehkäpä ei osata rakentaa, koska opettaja itse ei ole oppinut harjoittelemaan vaan saanut asiat helpomman kautta. Paljon on luonnostaan laulajia joille tuli pieni äänikriisi

        jatkuu


      • unten lahjatttt
        unten lahjatt kirjoitti:

        Tällainen vapauden ihannointi on ihan tervettä aloitteleville laulunopiskelijoille sanoisin. Enemmistöllä se meni kuitenkin myös liialliseen varovaisuuteen ja vapauteen. Eli ääni oli kyllä "vapaa", mutta ponnetonta ja jopa aavistuksen huokoisaa. Huomasin,että luonnollisuuden ja vapauden ihannointi aiheuttaa suuremmale osalle in-aktiivisuutta ja väärät paikat olivat löysiä. Itsekään en uskonut äänensijoitukseen, vaan että ääni sijoittuu itsestään kun muut asiat kunnossa ja selitin sen 350 m/s argumentin. Jälkikäteen voin sanoa, että ei se kyllä niin minun osaltani mennyt. Tietenkään ei saa tehdä sitä väärin eli siis pakottaa ääntä ja hakea etisyyttä nasaalin kautta, kuten tod.näk. 60-70 luvulla lähtenyt väärinkäsitys antaa ymmärtää. En ihmettele äänensijoituksen tyrmäämistä, onhan sitä tehty niin paljon väärällä tavalla. Kuitenkaan en siis saanut tällä luonnollisuudela ääneeni kiinteyttä ja tarvittavaa ytyä ylittämään orkesteria. Rento pitää olla mutta erittäin erittäin aktiivinen. Laulaminen orkan yli ei ole kuitenkaan mitään ihan vapaata ja rentoa himmailua, mihin tämä vapauden ihannointi minua ja monia muitakin johdatti. Toki joillekin tämä sopi, mutta ne osasi laulaa ennestään luonnonlahjoillaan tai aikaisemmalla kokemuksella. Eräs koulukunta pyrki välttämään kaikkea työtä laulamisessa ja että äänen pitää tulla niin vapaasti ja kuin itsestään kuin mahdollista. Laimeaksi on jäänyt näiden nättien laululintusten ammattiurat.

        Tein melkein täyskäännöksen lähestymistapaan laulamisesta ja lisäsin paljon aktiivisuutta, brutaaliakin äänenkäyttöä ja aloin tutustua laulu-äänen eri ominaisuuksin kokeilemalla miten rumasti/kovaa/kevyesti pillistäni lähtee. Tästä alkoi varsinainen laulunopiskelu ja kummasti vaan asiat rupesi edistyä kun teki juuri niitä juttuja mitä yleisesti pidetään paheellisina. Tää oli myös se vaihe, kun ymmärsin että laulunopettajat harvoin itsekään tietävät mistä puhuvat ja ammattipuolenkin opettajat ovat puoskareita vailla mitään kokemusta ja kompetenssia ammattilaulamisesta. Ihmiset menee niin laput silmillä... monesti ne jotka tietää, ovat tekemässä uraa ja ne jotka eivät saaneet selvlle ovat opettajina. Ellei sitten opiskelijalla ole ennaltaan jo taipumuksia erinomaiseen laulamiseen ilman sen kummimpia ponnisteluja. Äänensijoitushan on terminä hazardi, itse lisäsin aktiivisuutta lihaksista jotka säätelevät kitalakea. Aikamoista työskentelyä oli minulle (muista mehulasit vertaus) saada ja on edelleen pään ominaisuuksia toimimaan niin että ääni soi kallossa oikealla tavalla. Päässäkin on siis lihaksia jotka saatetaan aktiiviseksi oikealla tavalla, ei siis viiltäen/jäykistellen. Suomenkielihän on takainen, koska kieli kurkussa ja se vaan pitää treenata pois sieltä tietyin harjoituksin. Nyt kun katson niitä kaikkia nimekkäitäkin opettajiani, niin kukaan ei puhunut minulle tästä elementistä tai saanut toista reittiä pitkin tätä toimimaan siinä määrin kuin se kuuluu toimia jos ammatikseen sitä haluaa tehdä. Jotenkin kun sen opettaa opettaja, joka itse elättää itseään Wagnerilla niin sen uskoo ja ennenkaikkea opetus on tehokasta, selkeää ja toimii. Tuesta huomasin monia eri käsityksiä ja valitsin niistä itselleni sopivan. Jotkut valitsi pusertavan tavan: niistä yksi oppi laulamaan hienosti ja toinen sai refluksin (mehulasit). Olen samaa mieltä siitäkin, että laulatetaan liian vaikeita biisejä oppilaille liian aikaisin. Se johtuu kyllä siitä ettei osata rakentaa sitä instrmenttia step by step,koska ei tiedetä miten homma menee. Ehkäpä ei osata rakentaa, koska opettaja itse ei ole oppinut harjoittelemaan vaan saanut asiat helpomman kautta. Paljon on luonnostaan laulajia joille tuli pieni äänikriisi

        jatkuu

        ja sitten ei osata korjata ongelmaa. On niitäkin, joilla pyyhkii hienosti edelleen ilman ongelmia.

        Jotkut siis pärjäävät oikein hyvin matkimisen kautta ja joillekin sopii paremmin "luonnollinen lähestymistapa". Toisaalta näiden matkimistyylin oppilaskonserteissa jotkut on ihan saman kuuloisia keskenään. Siis hyvin laulaa, menestyy hienosti ja näin mutta vähän yksivaihteista ja kuin pastissi oopperaäänestä. Tämä lähestymistapa on suosittu, koska se on nopea reitti ja monet sillä saa tulosta aikaan. Oman äänen romantisointi ja varominen johtaa monia myös himmailuun, se toinen ääripää. Kumpi lähestymistapa on sitten itselleen sopiva? Entä missä määrin juuri itsensä kannattaa ottaa vaikutteita molemmista lähestymistavoista? MIksi toi pärjää niin hyvin tolla tyylillä mutta minä en? On myös esteettinen maku-asia, mistä pitää, pitääkö tummasta vai vaaleasta oluesta. Vaikuttaa siltä että enemmistö pitää tummasta oluesta. Onhan se laulukilpailuissakin vaikuttavaa kun on 4 biisiä aikaa vaikuttaa yleisö ja sieltä tulee joku tykki. "Oho! wau mikä ääni" ja sitten annetaan anteeksi paljon tekstiin, musikaalisuuteen ja syvään tulkintaan liittyviä puutteita. Tärkeähän se ääni on! Oliskohan tämä matkimis-tyyli/tummentelu/manipulointi sitten nopea tapa saada oopperaääni ja kauniin, musikaalisen jalonäänen päälle rakentaminen aikaa vievempää ja vaativampaa. Ehkä tästä syystä oopperalaulajat on suureksi osaksi aika karseen kuuloisia sitten kun ääni on ikävuosina 30-40 alkanut saada damagea paineisuudesta. Ja parhaan kuuloiset, vapaat laulajat joita täälläkin penätään, on sitten perustanut sen homman luonnollisen ei-matkitun äänen päälle. En ihmettele että nopeampi ei-uskollinen-tapa-omalle-äänelleen houkuttelee, koska systeemi suosii että mitä nuorempana sen parempi.

        Aikamoista avautumista, tätä kesäloma teettää. Olisi kiva tietää mitä ketjun 5 vuotta sitten kirjoittaneille kuuluu nykyään. Ajatuksiani saa argumentoida, koska haluan oppia uutta muilta ja tällä tavalla olen nykyisenkin tietämiseni laulamisesta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      414
      4252
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      137
      2851
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      130
      1978
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1370
    5. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      75
      1312
    6. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      174
      1278
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      51
      1272
    8. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      73
      1231
    9. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      53
      1041
    10. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      291
      970
    Aihe