Epätoivoinen(?) M103-gallup

Kaapo

Voipi olla, että nyt heitettyyn nuottaan ei siunaannu saalista Pietarin malliin, mutta kokeillaan.

Onko kenellekään tullut vastaan isompaa remppaa M103-koneen kanssa - ei väliä onko 260 vaiko 300 tai onko motti kiinni 124- tai 126-kopassa.

Ennestään tutut nokka- ja kansiasiat voivat jäädä periaatteessa tämän ulkopuolelle, samoin apulaitteet. Mutta jos niistä on mainittavaa, niin sekaan vaan (varsinkin jos nenäkeppi EI ole kypsynyt vaihtokuntoon). Mutta onko mennyt ns. alakertoja korjuuseen ja jos on, niin mistä syystä ja millä kilometreillä.

Kysymys on lähinnä akateemista tasoa, kutoskoneista kun on ollut jos jonkin sortin puhetta puoleen ja toiseen. Enpä odota, että palstan otos riittää antamaan ehdotonta suuntaa aiheelle - toisaalta esim. olisi hauskaa saada jotain mielipuolta/pohjaa ulkomaansaitten "4-500.000 km kantta avaamatta" -heitoille.

No omassa 283 tkm ajetussa se nokka on uusittu. Mäntäosasto, kannut, kanget, laakerit yms. tuntuvat vallan vetreiltä ainakin bensan/öljynkulutusten, käyntiäänien, huohotusten, yleisvaikutelman ja perstuntuman perusteella.

PS. "Viäntäjille" tiedoksi: kysely ei pyri olemaan keino saada aikaiseksi yleistä ylistyslaulua Mersun loistavasta kestävyydestä ;), vaan haarukoida hieman eri konetyyppien keskinäistä vantteruutta. Kutvoset ovat ehken hieman taka-alalla, dieseleiden ja bensakasien - myös neloskoneiden - maratoonaritaipumuksista tiedämme huomattavasti enemmän.

27

4868

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • whee

      Kun 260E -87 vaihtoi omistajaa mittarissaan n. 230tkm, ei ollut nokka-akselia vaihdettu. Kulutukset olivat kohdallaan niin öljyn kuin polttoaineen osalta. Moottorin käynnissäkään ei moitetta. (puhetta aiemminkin aiheesta!)

      Huoltokirja kertoi edellisen omistajan tarkoista öljy- yms. huolloista uudesta asti. Tällä oli varmasti merkitystä moottorin kestävyyteen. Seuraava omistajakaan ei kertonut mistään ongelmista moottorissa. Kilometrit hänen luopuessaan yli 250tkm.

    • Kolja

      "80 tkm oli omassa m103:ssa mittarissa kun kansiremppa oli ajankohtainen, öljyä pukkasi vesien sekaan.

      Viallinen kansipahvi (ei muuta vikaa) vaihdettiin ja kone kasaan. Kaveri joka koneen purki sanoi että kyllähän siitä näkee että ajettu on, mutta hyvässä kunnossa se silti kyllä on. Eikä silti, siinä koneessa kiusasi vain suutinongelmat, eli ilkeä sammuminen vaikka oli tomaatti, se vain simahti kesken ajon kun nosti kaasun ylös tasaisen ajon jälkeen. Tyhjäkäynti oli 600 kierroksessa, eli liian pieni mutta Veholla väittivät ettei sitä voi nostaa. Välillä sammahteli ramppeihin ja liikennevaloihin.

      Mutta muuten kone oli hyvä ja kestävä, kuulosti terveeltä.

      • Kaapo

        Tuo "80 tkm:n ensimmäinen merkki lienee näpyteltynä shift 2 eli 280 tkm ;)
        Mutta asiallisesti ottaen: mikseihän voinut nostaa, oliko tekninen rajoite vai tehtaan määritelmä? Kyllä meitin Veholla joutokäynniksi mainittiin 600-700 ja jos tuntuu takertelevan, niin voidaan laittaa 800, muttei suositella yli tonnia.


      • M123
        Kaapo kirjoitti:

        Tuo "80 tkm:n ensimmäinen merkki lienee näpyteltynä shift 2 eli 280 tkm ;)
        Mutta asiallisesti ottaen: mikseihän voinut nostaa, oliko tekninen rajoite vai tehtaan määritelmä? Kyllä meitin Veholla joutokäynniksi mainittiin 600-700 ja jos tuntuu takertelevan, niin voidaan laittaa 800, muttei suositella yli tonnia.

        Olisikohan tuo joutokäynnin nostohaluttomuus juontanut vanhaan ajatukseen siitä, että tomaatilla varustetun auton tulee tyhjäkäynnillä pysyä paikallaan...??

        Minullekin tuosta inssi mainitsi, vaikka ns. "ryömiminen" oli hyvin vähäistä...

        Faktahan on, että ei ne vanhat autot enää käy kunnolla niillä asetuksilla, joilla ne on aikoinaan tehtaalta lähteneet, oli merkki mikä hyvänsä...


      • SE
        M123 kirjoitti:

        Olisikohan tuo joutokäynnin nostohaluttomuus juontanut vanhaan ajatukseen siitä, että tomaatilla varustetun auton tulee tyhjäkäynnillä pysyä paikallaan...??

        Minullekin tuosta inssi mainitsi, vaikka ns. "ryömiminen" oli hyvin vähäistä...

        Faktahan on, että ei ne vanhat autot enää käy kunnolla niillä asetuksilla, joilla ne on aikoinaan tehtaalta lähteneet, oli merkki mikä hyvänsä...

        automaattivaihteisen auton pitää ryömiä aavistuksen tyhjäkäynnillä valitsin d-asennossa! Se on merkittävä turvallisuustekijä. Eikä se tyhjäkäynti mihinkään auton vanhetessa muutu, paitsi jos on vikaa vikaa


      • W126
        SE kirjoitti:

        automaattivaihteisen auton pitää ryömiä aavistuksen tyhjäkäynnillä valitsin d-asennossa! Se on merkittävä turvallisuustekijä. Eikä se tyhjäkäynti mihinkään auton vanhetessa muutu, paitsi jos on vikaa vikaa

        Pitää ryömiä, jos laatikko toimii.
        Omassa on tasaista tyhjäkäyntiä se 600 kierrosta.
        Eteenpäin ryömii ihan reilusti, jopa loivaan ylämäkeen.
        Taakseppäin ryömii vielä reilummin.
        Ennen automaattihuoltoa ei ryöminyt taakseppäin. Eteenpäinkin ryömi huonommin.


      • M123
        SE kirjoitti:

        automaattivaihteisen auton pitää ryömiä aavistuksen tyhjäkäynnillä valitsin d-asennossa! Se on merkittävä turvallisuustekijä. Eikä se tyhjäkäynti mihinkään auton vanhetessa muutu, paitsi jos on vikaa vikaa

        "Eikä se tyhjäkäynti mihinkään auton vanhetessa muutu, paitsi jos on vikaa vikaa"

        No, "vikaahan" niissä vanhoissa vehkeissä on...
        Tulee pientä kulumaa sinne - tänne (polttoaineen syöttölaitteet, virranjakaja, nokka-akseli jne...), eikä palotiloihin päätyvät seossuhteet enää olekaan sellaisia, mitä ne samoilla asetuksilla uutena olivat, tai ajoitukset ovat aavistuksen jo pielessä (johtuen tietenkin osien kulumisesta).
        Seurauksena ei kone enää välttämättä käykään kakistelematta kaikissa lämpötiloissa samoilla, alhaisilla tyhjäkäyntikierroksilla kuin uutena.

        Eri asia on sitten, jos koneeseen tehdään remontti, jossa kaikki kuluvat osat kunnostetaan uutta vastaaviksi, uutta vastaavilla välyksillä jne..., jolloin samat asetukset taas käyvät.

        Tietenkään ei sovi unohtaa käsitteen "vanha auto" erilaisia mielikuvia eri henkilöiden mielissä, Itselläni -90 tai uudemmat eivät ole vielä vanhoja ;-)


      • M123
        W126 kirjoitti:

        Pitää ryömiä, jos laatikko toimii.
        Omassa on tasaista tyhjäkäyntiä se 600 kierrosta.
        Eteenpäin ryömii ihan reilusti, jopa loivaan ylämäkeen.
        Taakseppäin ryömii vielä reilummin.
        Ennen automaattihuoltoa ei ryöminyt taakseppäin. Eteenpäinkin ryömi huonommin.

        "Taakseppäin ryömii vielä reilummin."

        No Mersuhan menee takaperin vaikka pystysuoraa kalliota ja vielä täysperävaunurekkaa mukanaan raahaten...

        Kunhan vain nuo rengasvalmistajat saisivat pitoa aikaiseksi ;-)


      • Kolja
        Kaapo kirjoitti:

        Tuo "80 tkm:n ensimmäinen merkki lienee näpyteltynä shift 2 eli 280 tkm ;)
        Mutta asiallisesti ottaen: mikseihän voinut nostaa, oliko tekninen rajoite vai tehtaan määritelmä? Kyllä meitin Veholla joutokäynniksi mainittiin 600-700 ja jos tuntuu takertelevan, niin voidaan laittaa 800, muttei suositella yli tonnia.

        Meikä mokailee näppiksen kanssa :)) 280 tkm on oikea lukema.

        Joo, paikalliseen Vehoon en kyllä autoa vie jos ei oo ihan pakko, ne perhana ei osaa edes etsiä vikaa kun sutimisen merkkivalo ei pala, vaihtoivat vaan polttimon ja siinä samassa laittoivat varoitusvaloja väärin päin... Tuulilasin pesuneste loppuu ja valojen palamisen merkkivalo palaa, p*rhana.

        No ukko väitti sitten M103:sta että siinä on kiinteästi asetettu tyhjäkäynti eikä sitä voi nostaa.. En alkanut kinaamaan kun äijä oli niin varma asiasta.


      • Kaapo
        Kolja kirjoitti:

        Meikä mokailee näppiksen kanssa :)) 280 tkm on oikea lukema.

        Joo, paikalliseen Vehoon en kyllä autoa vie jos ei oo ihan pakko, ne perhana ei osaa edes etsiä vikaa kun sutimisen merkkivalo ei pala, vaihtoivat vaan polttimon ja siinä samassa laittoivat varoitusvaloja väärin päin... Tuulilasin pesuneste loppuu ja valojen palamisen merkkivalo palaa, p*rhana.

        No ukko väitti sitten M103:sta että siinä on kiinteästi asetettu tyhjäkäynti eikä sitä voi nostaa.. En alkanut kinaamaan kun äijä oli niin varma asiasta.

        Kyllä tämän hetken tilannetta tarkastellessa näyttää siltä, että käytännön korjaus- ja huoltotaidot vanhempia vuosimalleja koskien alkavat yhä enenevissä määrin löytyä alan konkareiden käsistä ja korvien välistä (kas mikä lauserakenne, pitäiskö pyrkiä politiikkaan:)

        Onko Vehon tieto ja ammattitaito rapautunut 80-90 -lukuisten kanssa temmeltämisestä? Vai kohdellaanko Väyrysiä vanhempia vehkeitä jotenkin huolimattomammin?

        Jotenkin tuntuu, että nämä ex-veholaiset yksityisyrittäjät ja itseoppineet asentajat pikkupajoissaan monesti tietävät erilaisista jutuista "virallista" porukkaa paremmin. Ja myös kertovat "mitä nyt tehdään ja miksi" (jos viitsii norkoilla huoltoaktin aikana paikalla). Toki näistäkin hemmosta löytyy niitä pakollisia Härski Hartikaisia.

        Mutta kiinteästi asetettu tyhjäkäynti? Kyllä omaan peliin hovikorjaaja asetti joutokäyntiä reilun satkun verran ylemmäs, kun 500 rpm tuntui jotensakin alhaiselta. Tekikö hän sen sitten jonkin suuttimen tms. kautta vaiko kaasuvivustoa säätämällä, se on eri juttu. Kaasuvivustohan säätyy joka käänteestään vähän joka suuntaan.


      • Kolja
        Kaapo kirjoitti:

        Kyllä tämän hetken tilannetta tarkastellessa näyttää siltä, että käytännön korjaus- ja huoltotaidot vanhempia vuosimalleja koskien alkavat yhä enenevissä määrin löytyä alan konkareiden käsistä ja korvien välistä (kas mikä lauserakenne, pitäiskö pyrkiä politiikkaan:)

        Onko Vehon tieto ja ammattitaito rapautunut 80-90 -lukuisten kanssa temmeltämisestä? Vai kohdellaanko Väyrysiä vanhempia vehkeitä jotenkin huolimattomammin?

        Jotenkin tuntuu, että nämä ex-veholaiset yksityisyrittäjät ja itseoppineet asentajat pikkupajoissaan monesti tietävät erilaisista jutuista "virallista" porukkaa paremmin. Ja myös kertovat "mitä nyt tehdään ja miksi" (jos viitsii norkoilla huoltoaktin aikana paikalla). Toki näistäkin hemmosta löytyy niitä pakollisia Härski Hartikaisia.

        Mutta kiinteästi asetettu tyhjäkäynti? Kyllä omaan peliin hovikorjaaja asetti joutokäyntiä reilun satkun verran ylemmäs, kun 500 rpm tuntui jotensakin alhaiselta. Tekikö hän sen sitten jonkin suuttimen tms. kautta vaiko kaasuvivustoa säätämällä, se on eri juttu. Kaasuvivustohan säätyy joka käänteestään vähän joka suuntaan.

        Totta turiset, jos haluaa autolleen kunnon kohtelun niin kannattaa etsiä joku kyläseppä tms. jota on kehuttu, todellakin vanhat Veholaiset ovat hyviä..

        Dieselin kanssa tilanne on hiukan samanlainen, Veholla ei edes harkita minkäänlaisia muutoksia alkuperäiseen järjestelmään, dieselkorjaamoissa ohitellaan pakokaasunkierrätyksiä, ilmanpaineen tunnistimia, nostetaan ahtopaineita jne. ihan sen mukaan mitä haluat. Vehossa tehdään niin kuin tehdas on tehnyt, piste. Ja sekin huonosti, useimmiten.


    • JPK

      Lineekö mitään todellisuuspohjaa sille väitteelle, että M103:sista pikkuveli (2.6) olisi isompaansa "heikompi". En yritä provosoida tai mitään sellaista eikä meikäläisellä ole pikkukutosen kestävyydestä omaa perstuntumaa, mutta jokunen mersuja ammatikseen rassaileva asentaja on osoittanut selvää allergisuutta 2.6-litraista kohtaan. Ihmettelen vain itse, miten "pikkulohko" toisaalta voisi olla kovinkaan paljoa isompaansa heikompi, sillä onhan peruskonstruktio sama 3-litraisen kanssa - eroa on kait lähinnä mukin halkaisijassa.

    • W126

      Omassa kilometrejä 360tkm.
      300tkm kohdalla tehtiin se nokkaremppa (sekin oli HALPA). Venavarsien kumien vaihdon yhteydessä tarkastettiin samalla puristuspaineet. Ohivirtausta oli 7-15%. Yhdessä taisi olla reilu 20%. Korjaaja sanoi, että nuo alle kympin tulokset on kuin uudessa ja vielä jopa parempia, kun monissa "uusissa". Sitten se sanoi, että pesee jotkut näin paljon ajetut volkkarit mennen tullen. Kuulemma sitten vasta, kun menee jokainen yli 35%, voi harkita vaihtokonetta/remppaa. Eikä kuulemma tuon auton elinikänä alakertaan tarvitse kajota.
      Paitsi, joskus voi mennä kiertokangen tai rungon laakeri, mutta se onkin pikkujuttuja.

      Hovikorjaaja sanoi myös, että vastaan ei ole tullut yhtään alapään remppaa M103:ssa 30 vuoden aikaan. Kansirempoistakaan se ei puhunut.

      Hänellä itsellä oli 260E ja kilomtereja 465tkm. Ei ollut vaihdettu edes nokka-akselia. Moottori oli ollut hänellä "uudesta" (Siis pari vuotta vanhasta kolariautosta otettu vuonna -91).

      Tein kauppaa pari vuotta sitten 300SE:stä. Siinä oli kilometrejä 450tkm. Myyjä vakuutti, että vain nokka-akseli on vaihdettu. Huoltokirjassa olikin maininta siitä 350tkm kohdalla. Muita suurempia mainintoja ei ollut.

      M103 kestää, ellei sitä vasiten hajota ajamalla ilman öljyjä tms.

      Siinä oli jotain.

      • neliveto

        Kilometreistä ei varmuuttaa, mutta ilmeisesti jotain 700 th ja venttiili napsahti poikki kierrosten ollessa liki punaisella (kiihdytystilanne). Sai aika rumaa jälkeä ennenkuin mäntien liike lakkasi. Sylintereissä ei ollut olkapäätä juuri nimeksikään, muuten en tuota konetta ole jaksanut alkaa purkaan kun hommasin käytetyn tilalle


      • Kaapo
        neliveto kirjoitti:

        Kilometreistä ei varmuuttaa, mutta ilmeisesti jotain 700 th ja venttiili napsahti poikki kierrosten ollessa liki punaisella (kiihdytystilanne). Sai aika rumaa jälkeä ennenkuin mäntien liike lakkasi. Sylintereissä ei ollut olkapäätä juuri nimeksikään, muuten en tuota konetta ole jaksanut alkaa purkaan kun hommasin käytetyn tilalle

        Jotenkin tuolta viime vuoden loppupuolelta siintää muistissa, että tuosta kyseisestä autosta olisi turistu aikaisemminkin. Oliko siis tämä met.kultainen 300TE 4matic aapiskukkopitäjästä?
        Jos näin, niin tuo alkuperäinen kone jolkotti avaamatta ainakin 660tkm ennen auton vaihtamista.

        Vehkeen pitäisi olla kopaltaan edelleen loistolyönnissä, sillä hylsyn läpikäynti maalauksen yhteydessä oli vähintään perusteellinen. Ja olihan sitä pidetty pieteetillä ennen sitäkin.

        Jos samasta pelistä puhutaan, niin mahdoinko mainita, että laatikko siitä laitettiin n. 450 tkm kohdalla. Pitäisi kestää senkin piiiitkäään.


      • nih
        Kaapo kirjoitti:

        Jotenkin tuolta viime vuoden loppupuolelta siintää muistissa, että tuosta kyseisestä autosta olisi turistu aikaisemminkin. Oliko siis tämä met.kultainen 300TE 4matic aapiskukkopitäjästä?
        Jos näin, niin tuo alkuperäinen kone jolkotti avaamatta ainakin 660tkm ennen auton vaihtamista.

        Vehkeen pitäisi olla kopaltaan edelleen loistolyönnissä, sillä hylsyn läpikäynti maalauksen yhteydessä oli vähintään perusteellinen. Ja olihan sitä pidetty pieteetillä ennen sitäkin.

        Jos samasta pelistä puhutaan, niin mahdoinko mainita, että laatikko siitä laitettiin n. 450 tkm kohdalla. Pitäisi kestää senkin piiiitkäään.

        isojen ajomäärien ja kovien kierrosten yhdistelmä olevan mersun koneelle arka paikka. Tuttava rikkoi viime suvena W115 220D:n myllyn kokeilemalla Turun moottoritiellä, paljonko pystäri kulkee. Mittariin oli tullut tuolla noin 800 tkm ajetulla koneella vielä 160 km/h, mutta kolina oli jo ennen Paimiota ollut kova. Ei kun kotikonnuille ja auto verstaalle ja ihmettelyä. KOne piti nostaa pois nokalta ja avata, ja katso: nelosen männästä olivat tappi ja kiertokanki irti, mäntä oli kiilautunut vinoon pytyn yläosaan, ja pytyssä liikkui ylös-alas pelkkä kiertokanki. Ei sitten enää ihmeteltykään, mistä tuli hiukan soraääniä...


      • Kaapo
        nih kirjoitti:

        isojen ajomäärien ja kovien kierrosten yhdistelmä olevan mersun koneelle arka paikka. Tuttava rikkoi viime suvena W115 220D:n myllyn kokeilemalla Turun moottoritiellä, paljonko pystäri kulkee. Mittariin oli tullut tuolla noin 800 tkm ajetulla koneella vielä 160 km/h, mutta kolina oli jo ennen Paimiota ollut kova. Ei kun kotikonnuille ja auto verstaalle ja ihmettelyä. KOne piti nostaa pois nokalta ja avata, ja katso: nelosen männästä olivat tappi ja kiertokanki irti, mäntä oli kiilautunut vinoon pytyn yläosaan, ja pytyssä liikkui ylös-alas pelkkä kiertokanki. Ei sitten enää ihmeteltykään, mistä tuli hiukan soraääniä...

        Kulkikos pystis tuon 160 km/h vielä kolmellakin pytyllä ;)

        Joskus on kuultuna urpaanilekentaa, notta jos koneella taivalletaan vuodesta toiseen ja kymmeniä tuhansia kilsoja, ellei jopa satkuja, maltillisesti ja "väännöllä" ajaen, niin irtiotossa sitten kilahtaa.

        Toisaalta sitten ajoittain reippailla kiepeillä käytetty moottori ei ottaisi pikku revityksistä itseensä. Tätä on kerrottu monesta suunnasta, mutta ei oikein tuntuisi löytyvän mitään teknistä perustetta moiselle oletukselle.

        Jos revittely aiheuttaa esim. reippaan kokoisen karstanpalan irtoamisen sopivasssa kohdassa ja seurauksina ovat sen tekemät tepposet, niin asia on toinen. Mutta mikäli kyseessä on "puhdas" kone, niin ei oikein....


      • Kolja
        Kaapo kirjoitti:

        Kulkikos pystis tuon 160 km/h vielä kolmellakin pytyllä ;)

        Joskus on kuultuna urpaanilekentaa, notta jos koneella taivalletaan vuodesta toiseen ja kymmeniä tuhansia kilsoja, ellei jopa satkuja, maltillisesti ja "väännöllä" ajaen, niin irtiotossa sitten kilahtaa.

        Toisaalta sitten ajoittain reippailla kiepeillä käytetty moottori ei ottaisi pikku revityksistä itseensä. Tätä on kerrottu monesta suunnasta, mutta ei oikein tuntuisi löytyvän mitään teknistä perustetta moiselle oletukselle.

        Jos revittely aiheuttaa esim. reippaan kokoisen karstanpalan irtoamisen sopivasssa kohdassa ja seurauksina ovat sen tekemät tepposet, niin asia on toinen. Mutta mikäli kyseessä on "puhdas" kone, niin ei oikein....

        No sepä hyvä, ei siis meikäläisen raskaanpuoleisesta kaasujalasta ole haittaa :)

        Samaa juttua olen itsekin kuullu, koko kierroslukualuetta pitää käyttää säännöllisesti.


      • W126
        Kolja kirjoitti:

        No sepä hyvä, ei siis meikäläisen raskaanpuoleisesta kaasujalasta ole haittaa :)

        Samaa juttua olen itsekin kuullu, koko kierroslukualuetta pitää käyttää säännöllisesti.

        Kierrokset rajottajalle vähintään kerran päivässä.

        Onneksi tuo automaatti SE on sen verran lyhyt välityksinen, että maantieajossa kierrokset on normaalistikkin karstanpoltion rajamailla.

        Kaapolle vaan muistutus, että muista revitellä. Mulla on omassa 100tkm enemmän mittarissa ja ainakin tähän asti on moottori toiminut paremmin, kun sun (mitä täällä olen kuullut) ...Ehkä johtuu juuri kovemmista kierroksista ;) *KOP, KOP*

        Revittelemisiin.

        PS. Otan Ässä väliaikaiseen vakuutukseen maaliskuun lopulla joksikin viikonlopuksi, voidaan sitten kokeilla automaatinkin venttiilinnousua ;)


      • Kaapo
        W126 kirjoitti:

        Kierrokset rajottajalle vähintään kerran päivässä.

        Onneksi tuo automaatti SE on sen verran lyhyt välityksinen, että maantieajossa kierrokset on normaalistikkin karstanpoltion rajamailla.

        Kaapolle vaan muistutus, että muista revitellä. Mulla on omassa 100tkm enemmän mittarissa ja ainakin tähän asti on moottori toiminut paremmin, kun sun (mitä täällä olen kuullut) ...Ehkä johtuu juuri kovemmista kierroksista ;) *KOP, KOP*

        Revittelemisiin.

        PS. Otan Ässä väliaikaiseen vakuutukseen maaliskuun lopulla joksikin viikonlopuksi, voidaan sitten kokeilla automaatinkin venttiilinnousua ;)

        Moottorihan on toiminut loistavasti, kun tasakaasulla nykiminen saatiin pois suuttimien puhdistuksella ja uudella bensasuodattimella. Siis jo viime syksynä.

        Vaan nyt ei arvaa revitellä, terhakkaan manuaalin kyseessä ollen ei tarvita kovinkaan luistavaa motarinpintaa, kun III-vaihteella neljässä tonnissa eli reilussa satkussa alkaa löydä joutavaa... voi pian perä lähteä metsähallituksen suuntaan :D
        Ja isommilla pykälillä tuloo roimat sakot jos karstanpolttokierroksia halajaa :(

        Pitäisi kyllä tehdä tämän lumimyräkkäsohjohissuttelun vastapainoksi sellainen 30 km lenkki, antaisi hönkiä reilua satkua kolmosella koko matkan. Taitaisi vaan olla tehokkaampaa, että olisi se vitonen tai ainakin suora silmässä ja vauhtia kunnolla 200

        PS. Älä mene pururadalle Ässällä niiden kesägummien kanssa - sieltä on paha päästä pois :D


      • Kolja
        Kaapo kirjoitti:

        Moottorihan on toiminut loistavasti, kun tasakaasulla nykiminen saatiin pois suuttimien puhdistuksella ja uudella bensasuodattimella. Siis jo viime syksynä.

        Vaan nyt ei arvaa revitellä, terhakkaan manuaalin kyseessä ollen ei tarvita kovinkaan luistavaa motarinpintaa, kun III-vaihteella neljässä tonnissa eli reilussa satkussa alkaa löydä joutavaa... voi pian perä lähteä metsähallituksen suuntaan :D
        Ja isommilla pykälillä tuloo roimat sakot jos karstanpolttokierroksia halajaa :(

        Pitäisi kyllä tehdä tämän lumimyräkkäsohjohissuttelun vastapainoksi sellainen 30 km lenkki, antaisi hönkiä reilua satkua kolmosella koko matkan. Taitaisi vaan olla tehokkaampaa, että olisi se vitonen tai ainakin suora silmässä ja vauhtia kunnolla 200

        PS. Älä mene pururadalle Ässällä niiden kesägummien kanssa - sieltä on paha päästä pois :D

        Eilen ajelin illalla hämärän aikoihin paikallisella "sivutiellä", asfaltoitu tie jossa on n. 5 km pituinen pitkä suora, olin jo puolessa välissä kun tuli hullu ajatus polttaa karstat pois, no en sitten kuitenkaan viitsinyt kääntyä ympäri, eritoten kun sen tietää että kitkarenkailla 200 linssissä ei ole järkevää, onko se sitten kesärenkaillakaan on sitten eri juttu :))

        Tie oli vaan ihan sula ja näkyvyys mitä loistavin...


      • whee
        Kaapo kirjoitti:

        Kulkikos pystis tuon 160 km/h vielä kolmellakin pytyllä ;)

        Joskus on kuultuna urpaanilekentaa, notta jos koneella taivalletaan vuodesta toiseen ja kymmeniä tuhansia kilsoja, ellei jopa satkuja, maltillisesti ja "väännöllä" ajaen, niin irtiotossa sitten kilahtaa.

        Toisaalta sitten ajoittain reippailla kiepeillä käytetty moottori ei ottaisi pikku revityksistä itseensä. Tätä on kerrottu monesta suunnasta, mutta ei oikein tuntuisi löytyvän mitään teknistä perustetta moiselle oletukselle.

        Jos revittely aiheuttaa esim. reippaan kokoisen karstanpalan irtoamisen sopivasssa kohdassa ja seurauksina ovat sen tekemät tepposet, niin asia on toinen. Mutta mikäli kyseessä on "puhdas" kone, niin ei oikein....

        Tuntuu, että enemminkin tuo väännöllä (tai oikeastaan sen alapuolella) jatkuva ajaminen kuluttaa moottoria enemmänkin kuin `hallittu` kierroksien käyttö. Joidenkin ajotapa on vaan sellainen, että automaatti olisi ehkä hyvä vaihtoehto. Ei kierrokset kunnossa olevaa moottoria riko, päinvastoin. Etenkin uusilla autoilla monet hissutelevat ihan suotta ja sitten ihmetellään käyntihäiriöitä korjaamolla karstoittumisen myötä. Autohan tykkää vauhdista ja moottori kierroksista, kun toimitaan alueella, mihin autojen moottorit on tarkoitettu.

        Tuo "karstanpoltto" on nykyisellään helppoa, kun vauhtia ei tarvita paljon.. matkaa toki hiukan enemmän. :)
        Noilla teitin nopeammilla peleillä kun tuo vauhti jo tolla suoralla välityksellä vaatii aika pitkän suoran. Vauhtiakin jo >200..


      • Kaapo
        Kolja kirjoitti:

        Eilen ajelin illalla hämärän aikoihin paikallisella "sivutiellä", asfaltoitu tie jossa on n. 5 km pituinen pitkä suora, olin jo puolessa välissä kun tuli hullu ajatus polttaa karstat pois, no en sitten kuitenkaan viitsinyt kääntyä ympäri, eritoten kun sen tietää että kitkarenkailla 200 linssissä ei ole järkevää, onko se sitten kesärenkaillakaan on sitten eri juttu :))

        Tie oli vaan ihan sula ja näkyvyys mitä loistavin...

        Olisihan tuolla tempulla saattanut saada volvollisen nätei tytöi likituntumaan :D

        Mutta yleensä käy kalpaten juuri näissä mielijohdejutuissa. Aikoinaan olin liikkeellä tiistaisena kauniina päivänä. Tie kesäkelin väärtti eikä auton autoa ollut näkynyt aikoihin. Oli kuitenkin vielä 80:n talvinopeus voimassa.

        "Haa, nyt on aika polttaa Turhapuron turbokoneesta talvikarstaa..." Vasta 110 ehti tauluun, kun tutkahan se heti ensimmäisen kaarteen takana. Jepet olivat juuri lähdössä lounastunnille. Olisinpa tullut minuutin myöhemmin, niin ei hätiä mitiä.

        Mitähän paikalle osunut polliissi olisi sanonut Alavuden suoran varalaskupaikalla muutama kesä sitten, kun T4 poltteli nokea 220 km/h edestä....


      • neliveto
        Kaapo kirjoitti:

        Jotenkin tuolta viime vuoden loppupuolelta siintää muistissa, että tuosta kyseisestä autosta olisi turistu aikaisemminkin. Oliko siis tämä met.kultainen 300TE 4matic aapiskukkopitäjästä?
        Jos näin, niin tuo alkuperäinen kone jolkotti avaamatta ainakin 660tkm ennen auton vaihtamista.

        Vehkeen pitäisi olla kopaltaan edelleen loistolyönnissä, sillä hylsyn läpikäynti maalauksen yhteydessä oli vähintään perusteellinen. Ja olihan sitä pidetty pieteetillä ennen sitäkin.

        Jos samasta pelistä puhutaan, niin mahdoinko mainita, että laatikko siitä laitettiin n. 450 tkm kohdalla. Pitäisi kestää senkin piiiitkäään.

        Juu samasta vermeestä on kyse, ja hienosti pelittää edelleen varsinki tuon koneen vaihdon jälkeen. etupään kuluvia osia oon vaihdellu ja on muuten aika hintavia. kaikki erilaisia kun vajaavetoisissa.mainitsit tuon laatikko rempan ja se toimiikin 100 prosenttisesti. kovasti on tuo parempipuolisko tykänny kulkea sillä töissä ja löy kovasti vastaan kun juttelin auton vaihdosta


      • Kolja
        Kaapo kirjoitti:

        Olisihan tuolla tempulla saattanut saada volvollisen nätei tytöi likituntumaan :D

        Mutta yleensä käy kalpaten juuri näissä mielijohdejutuissa. Aikoinaan olin liikkeellä tiistaisena kauniina päivänä. Tie kesäkelin väärtti eikä auton autoa ollut näkynyt aikoihin. Oli kuitenkin vielä 80:n talvinopeus voimassa.

        "Haa, nyt on aika polttaa Turhapuron turbokoneesta talvikarstaa..." Vasta 110 ehti tauluun, kun tutkahan se heti ensimmäisen kaarteen takana. Jepet olivat juuri lähdössä lounastunnille. Olisinpa tullut minuutin myöhemmin, niin ei hätiä mitiä.

        Mitähän paikalle osunut polliissi olisi sanonut Alavuden suoran varalaskupaikalla muutama kesä sitten, kun T4 poltteli nokea 220 km/h edestä....

        Voi olla että menisi mersu tällä kertaan oikein kunnolla kasaan jos mäntyyn heittää kolmata sataa, ei taitaisi paljon iloa Volvotytöille Koljasta olla, eikä tietty muutenkaan, kun varattuja miehiä ollaan. :))


    • 260 w124

      Eli tässä joutuu valvomaan aamutuimaan !!
      Kiitos päivystyksen se loppui ,mutta vielä se
      on sekaisin tämä vuorokausirytmi...
      Eli itsellä vaihdettu nokka-akseli hyrd vent.
      siinä 220 t.km vaiheilla (meni ex-omistajan
      piikkiin)(maksun maksoi myyjä) mutta olis ex voinut jotain maksaa ..(ehkä)
      nyt on kaikki hyvin,, mese on unelma (mutta sen huoltaakin "Fani"
      ja ruiskun tietokoneyksikkö levis kun myyjän pojat pitivät liikaa vettä paineella juuri sen sisään !!! NooH en valittanut kaikki takuuseen..
      Mutta tämä nokka on kyllä vakio vika vanhemmissa
      mersuissa , nykyiset kestää paljon paremmmin kun niissä on erityispinnotus!!
      Tulihan vuodateltua..
      Mutta tässä yksi 103 taptaus !!

      • 260 w124

        eli siis tapaus.(ei taptaus ) noh ,...
        nyt meen nukkumaan ..


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tiedätkö mihin

      Ominaisuuksiin rakastuin sinussa?
      Ikävä
      75
      4341
    2. Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti

      Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans
      Maailman menoa
      110
      4079
    3. BOIKOTOIN - Ei mitään Suomi.fi postilaatikoita käyttöön

      Ainakaan minulle! Vai että pitäisi alkaa siellä käyädä katselemassa tammikuusta 2026 siis periaatteessa päivittäin että
      Maailman menoa
      162
      2789
    4. Surullista

      Että menetit sen naisen , tosi surullista ja vielä oman tyhmyyden takia ,ymmärrän että se on masentavaa
      Ikävä
      58
      2537
    5. Muuttunut käytös

      Onko kaivattusi käytös muuttunut? Tiedätkö mistä se johtuu? Haluatko kertoa, mitä tapahtui?
      Ikävä
      67
      2387
    6. 136
      2162
    7. Väkeä oli liikkeellä

      Nyt leijutaan pilvissä. Kun eläinpuistossa oli porukkaa 😆😆 Olihan siellä kun ilmaiseksi pääsivät. Eiköhän se juuri sik
      Ähtäri
      42
      2097
    8. Oliko kiihkeä

      ensimmäinen yö?
      Ikävä
      50
      1993
    9. Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta

      Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome
      Maailman menoa
      52
      1911
    10. Kummallista

      Oletteko koskaan ihastuneet ihmiseen, joka ei ulkonäöltään vastaa ollenkaan ihannettanne?
      Sinkut
      56
      1742
    Aihe