piikkikammo

toivoton tapaus

Niin siis...en pysty menemään verikokeisiin, vaikka haluaisin käydä tutkituttamassa mistä mahaoireeni johtuvat. Pelkään sitä pistosta eniten, pyörryn ja oksennan, en vain pysty menemään.

Toiseks mulla kasvaa 4 viisaudenhammasta..en uskalla mennä hammaslääkäriin koska en halua ottaa sitä puudutuspiikkiä..ja jos noi hampaat/osa niistä pitäski poistaa..

Sit pitäs vielä käydä ottamassa jäykkäkouristusrokote (joka menny 1kk sit umpeen)mutta siitäki niin karmeet muistot ja sen aineen vihlomisesta:/..

Miten voi päästä eroon piikkikammosta..
alkaa heikottaan silloinkin heti jos tulee joku pienikin haava itselle..varsinkin kaikki pistämiset ja vihlomistuntemukset on kauheimpia.

Ja olen ihan "aikuinen" kohta 22-vuotias naikkonen. Miksi pitää vieläkin ajatella näin lapsellisesti ja pelätä kaikkea?

Traumoja mulle on varmasti tullut lapsuudesta koska tuli paljon oltua sairaalassa ja silloin pisteltiin..tai nyt myöhemmällä iällä on kehittynyt ylitsepääsemätön este mennä piikitettäväks, vaik nuihinki ois melkeen pakko mennä.

Se lohduttaa jos joku sanoo että ei se satu yhtään, mutta kun taas toiset väittää toista ja itsekin tiedän että sattuu ainakin jonkun verran, miksei silti voisi kestää sitä pientä hetkeä...vaikeaa.

11

1893

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • same problem

Itse selvisin verikokeesta Emla pintapuudutteen avulla (apteekista saa) ja verikoe kannattaa ehdottomasti otattaa makuuasennossa. Vielä kun uskaltaisi poistattaa nuo viisurit!:)

• äitiliini*

Hammaslääkärin kanssa kannattaa jutella asiasta, meillä on kanssa piikkikammoinen häneltä otettiin kaksi viisauden hammasta pois, toiseen annettiin rauhoittavaa ennen puudutusta ja toiseen ilokaasua. Kummatkin hampaat poistettiin onnistuneesti.

• aloittaja

tiedän että tuo emla on yksi vaihtoehto mutta sehän on tarkoitettu pääasiassa lapsille, niin ei millään kehtaisi sitä vaatia/itse laittaa, muistaakseni käytin sitä joskus viimeksi kun olin vähän alle 15 w ja piikki tuntui silti..mutta ei varmasti yhtäpahasti kuin ilman puudutusta.

hammaslääkärissä pitäisi varmaankin myös pyytää pintapuudutetta ennen varsinaista piikkiä, tai juuri jotain rauhoittavaa..

Kun vain saisi ittee niskasta kiinni...

• ex-pelokas
        aloittaja kirjoitti:

tiedän että tuo emla on yksi vaihtoehto mutta sehän on tarkoitettu pääasiassa lapsille, niin ei millään kehtaisi sitä vaatia/itse laittaa, muistaakseni käytin sitä joskus viimeksi kun olin vähän alle 15 w ja piikki tuntui silti..mutta ei varmasti yhtäpahasti kuin ilman puudutusta.

hammaslääkärissä pitäisi varmaankin myös pyytää pintapuudutetta ennen varsinaista piikkiä, tai juuri jotain rauhoittavaa..

Kun vain saisi ittee niskasta kiinni...

Ilman muuta sinun kannattaa pyytää tai laittaa itse Emla-laastari ennen verikokeeseen menoa. Muista antaa sen vaikuttaa tarpeeksi kauan. Et sinä ole ainoa aikuinen jolla on "neulakammo" joten ihan turhaan sitä häpeät. Pyydä että näyte otetaan makuuasennossa ja sitten vain katselet muualle toimenpiteen ajan. Hyvin se menee ja kun saat muutaman onnistuneen kokemuksen saattaa neulakammosi vähentyä:)

• nyt 48v

Enole vielä keksinyt keinoa tähän.Viisaudenhampaatkin tököttävät vielä suussa,tosin kerran yks tulehtui ja sain antibioottikuurin.Rokotuksia uskallan joskus ottaa.Edes sormenpäästä en anna ottaa verikoetta.Kukahan auttais!

• niksu

piikki ja veri kammo. Rokotukset menee jotenkin, mutta verikoe on yhtä tuskaa. Vältän viimeiseen asti. Makuulta on otettava. Silmissä sumenee ja kipu on yleensä kova. Epäilen kivun johtuva siitä, että olen niin jännittynyt verikoetta otettaessa.
        En ole ikinä kuullutkaan mistään pintapuudutteesta. Täytyypä pyytää ensi kerralla.

• pelkäävä

Minullakin on jääneet verikokeet ja rokotukset ottamatta piikipelon takin.
      Hampaani hoidettiin nukutuksessa.Hyvin sujui,vaikka pelkäsin sitäkin suunnattomasti,

• olen minäkin

piikkikammoinen! Arvaa, kun multa piti ottaa selkäydinpunktio, niin mä olin kauhuissani, mutta hyvin se meni, leku ei ees laittanu puudutusta!

Mä en oo uskaltanu hammaslääkäriin mennä, enkä rokotuksiin. Mulla on se muistikuva, että rokotukset tökitään persuksiin. Hyi yök! Jos joku vois auttaa rokotuskammooni...

• aloittaja

Jäykkäkouristus pistettiin persuksiin joskus 10 v sitten..en mä sitä piikkiä tuntenut mut sen kamalan aineen vihlonnan:/..nykyään tämäkin piikki pistetään käteen, mut vähän voi olla käsi sen jälkee turta ja muistan että persusta pisteli sinä pistopäivänä kauheasti ja jälkeenpäinkin vähän....se jos mikä oli kamalaa:/.

En muistele et se piikki niin sattuu, mut just aine..polioo ei melkeen ees tuntenu..mut sitähän ei nykyään (onneks) enää pistetä.

En mä tiiä miten tästä pääsis eroon:(...ja verikokeet on just pahimpia.

• Piikkikammoinen!

Mulla on myös ihan hirveä piikkikammo. Mutta se ei johdu kivun pelosta (koska eihän se oikeasti niin paljon edes satu!) vaan jostain muusta. Kun piikkiä pidetään kauan ihossa, se on pahinta. Juuri nuo verikokeet!! En pysty hengittämään kun yritän pysyä paikoillani. Ja saan sitten paniikkikohtauksia...

Eilen olin hammaslääkärissä. Sain puudutukset ja paniikkikohtauksen... Hammas paikattiin, ja hammaslääkärini tuntee minut niin hyvin ettei hän kertonut että ottaa yhden viisureistani pois samalla :D Eihän se tuntunut yhtään miltään.. jälkeenpäin olin vain kauhuissani.

Mietin voisiko kammoni johtua siitä että otin napalävistyksen muutama vuosi sitten ja pyörryin ensimmäistä ja ainoaa kertaa ikinä. Se varmasti ainakin pahensi pelkoani. En enää ikinä pystyisi ottamaan mitään lävistystä!

Pelkään raskaaksi tuloa koska silloin viimeistään joudun verikokeisiin. Ja vielä monta kertaa!!! :O Tiedän kuinka typerää ja turhaa pelkoni on, mutta silti!! Haluan tästä eroon! Help meee

• minätäällä123

Ihan kuin suoraa minun elämästäni :D Kammoan piikkejä ihan järjettömästi niinkuin kaikkia muitakin "toimenpiteitä" Olen pyörtynyt 3 kertaa kun olen nähnyt verta, kerran sen takia kun olin sairaallassa katsomassa sukulaista ja hän näytti pelkkää mustelmaa ja kerran kun olen saanut rokotuksen... Itse olin 18 ja tuntuu kanssa älyttömältä pelätä tämmösiä juttuja. Ai niin ja mulla olis kaks viisurinpoistoaikaa tiedossa :/ taidampa peruuttaa (taas kerran)

Pelkoani pahentaa selvästi oksennuskammoni, sillä joka tilanteessa pelkään että minua alkaa kuvottaa ja oksennan :/

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3101
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1590
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      89
      1349
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1304
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      152
      1219
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      999
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe