Kallossa iso luinen patti (vastaus Johannalle)

iskun seurauksia

Johannalle päässä olevista luupateista....

Kuvailit hyvin tapaustasi. Oma pattini on samankaltainen, sillä erotuksella, että vasta nyt, 58 vuotiaana olen alkanut kiinnittää päässäni oleviin patteihin huomiota. Niitä on kallossani useita, mutta vain yksi on tosi hankalassa paikassa ja kooltaan aika iso. Halkaisja on noin 20 mm ja kohollaan muutaman millin. Jos se pysyy tuon kokoisena no problem, mutta, jos se kasvaa, alan kohta kai hiusten harvettua muistuttaa kilipukkia, joka on katkaissut toisen sarvensa. Ennen en patteja edes huomioinut vuosikymmeniin, vaikka tiesinkin niistä, mutta nyt olen alkanut kiinnittää huomiota, varsinkin tuohon yhteen suurimpaan. Tarkkailen päivittäin kasvaako se, muuttaako se väriään ja aristaako sitä. En pirskatti vie osaa sanoa sen mahdollisesta kasvamisesta muuta kuin, ettei se ainakaan näy pienenevän ja mitä enemmän sitä ajattelen, sitä enemmän sitä tuntuu joskus jopa vihlovan, tai sitten se on vain kuvittelua. Muistan muuten selvästi, kun kerran -60 luvulla tappelin veljeni kanssa ja hän mottasi minua luunkovalla nyrkillään ansaitusti täysillä päähän. Rystysiä vastaavasti ilmestyi kuhmujono päähäni oikealle sivustalle niin, etä yksi, kaikkein suurin kuhmu sijaitsee aivan ohimolla, tukan rajassa. Yli vuosi sitten entinen omalääkärini sanoi ohimennen sen olevan rasvapatti. Ajattelin heti, ettei varmasti ole, koska tunnen oman kalloni ja tiedän kyllä millainen on rasvapatti,sellainen irtonainen, joka liikkuu ihon alla. Tämä patti on täysin kiinteä ja luinen, aivan kuin yhtä "puuta" kalloni kanssa. Omalääkäri vaihtui. Uusi omalääkäri oli sitä mieltä, että se on rasvapatti, joka voidaan poistaa helposti. Epäilin asiaa. Kritisoin hänelle varovasti diagnoosia, joten hän otatti ultran. Ultrassa näkyi patin kohdalta kuin yhtä kerrosta korkeammalla, selvästi (eri tasossa kuin kallon muu luupinta) oleva luumainen patin levyinen kerros, kuin porras-askelma. Lähete tuli omalääkäriltä keskus-sairaalaan, jossa otettiin kalloröntgen. Ultra- ja Röntgenlääkärin mukaan, ei tiedetä varmuudella mikä patti se on, mutta arvelivat kyseessä olevan, ehkä hyvänlaatuisen luukasvaimen. Pehmytosa-kirurgi ei osannut myöskään sanoa muuta, kuin ajallaan asia selviää, kun patti poistetaan päiväkirgiassa. Kauhistuin ajatusta, että kalloani hakataan ja poratataan puudutuksessa, je ehdotin nukuttamista, johon suostuvat. Nyt en enää ole varma, uskallanko mennä ollenkaan poistattamaan patin, koska se operaatio minua pelottaa eniten. Minulle suuri asia tuntuu olevan sairaalalääkärille mitätön juttu, vaikka eivät tiedä vielä mistä on kyse. Kyseltyäni asiasta olen voinut saada ns. hankalan potilaan maineen ja se harmittaa minua. Toisaalta pelkään myös sitä, että päiväkirurginen toimenpide johtaakin laajempaan operaatioon, jos se pahuksen patti kasvaakin myös sisälle päin ja riehaantuu pahaksi kun sitä ronkitaan. Pitää päättää annanko leikata ollenkaan, vai annanko olla?

Ps. Kiukkuinen exäni pamautti minua 2004 keväällä käsilaukullaan kuin lähtiäislahjaksi päähäni, vasemmalle puolelle ohimoon tukanrajan alle, johon nousi silloin suuri kuhmu (käsilaukussa oli Nokian kännykkä). Nyt, keväästä 2006 alkaen olen huomannut, että siihen samaan kohtaan on luultavasti kasvamassa vastavanlainen patti. Se on nyt jo ehkä puolikkaan herneen kokoinen ja tuntuu selvästi ihon alla kiinteänä. Olen sitä mieltä, että kyseesä täytyy olla joku fysiologinen ilmiö, eli kova isku kalloon voi jotenkin aiheuttaa tuollaisten pattien syntymisen. Ihmetyttää vain, kun ei kokeneet sairalalääkärit ole vastaavia ennen nähneet. Ehkä he tietäisivät enemmän konsultoituaan patologeja, jotka varmasti ovat nähneet ruumiin avauksissa vastavia patteja, Minä taidan sittenkin antaa tatuoida otsaani: "DO NOT OPEN". Mitä sitä sitten enää aukomaan, kun henki on jo lähtenyt. Minua kiinnostaa se vain nyt.... vielä eläessäni. Tai, voisihan se olla kiva katsella katon rajassa leijuen, kun sitä tutkitaan, jos henkeni levitoi katsellen avausta.
Toivottavasti tästä omasta kertomuksestani on jotain apua jollekin, varsinkin nuorelle ihmiselle.

Voisitko sinä Johanna, ja mielellään joku muukin vastavasta asiasta tietoinen kommentoida tätä vielä? Voisitte ehkä minua valistaa asiassa?

8

20075

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • veera3

Huomasin sen viisi vuotta sitten. Se ei ole irtonainen eikä liiku vaan kova ja kiinni kallossa,aivan kuin kuhmu joka ei häviä. Sitä alkaa aristamaan jos joskus vaikka nojaan kädellä siihen tms ja varsinkin silloin kun sen huomasin enkä vielä tiennyt mikä se on, se oli jatkuvasti kipeä kun koko ajan sitä rävelsin. En tiedä milloin se on tullut, mutta lääkärit epäilivät, että olen lapsena kaatunut ja se on tullut silloin. Voi olla, mutta en muista. Ensin tehtiin kallon ultra ja koska se on kallon sisäpuolella, ei ultrassa selvinnyt oikeastaan mitään. Sitten tehtiin se aivojen viipalekuvaus tms. ja sen jälkeen lääkärit sanoivat, että vanhan vamman aiheuttama. Eli minun pattini ei ole kasvanut sen jälkeen kun sen huomasin, mutta se kyllä kipeytyy jos siihen nykii.

• iskun seurauksia

Kiitokset veera3 sinulle kommentistasi.

Samanlaisia tuntemuksia.

tarkennatko tuota kommentia?

sanoit:
        ........ "Ensin tehtiin kallon ultra ja koska se on kallon sisäpuolella, ei ultrassa selvinnyt oikeastaan mitään".....

Mitä tarkoittaa, "kallon sisäpuolella"?
        Minulla on ainakin kallon ulkopuolella se patti, jos ei sitten kasva sisällekin päin. Sitä minä olen juuri miettinytkin.

• iskun seuraksia

Juttelin ongelmastani tänään lääkärini kanssa, kerroin että asia ahdistaa minua.

Ilmeisesti olen siten onnekas, koska kyseessä on hänen mukaansa todennäköisimmin "ei vaarallinen juttu". Monella on tilanne varmasti paljon pahempi. Vilpitön myötätuntoni heille.

Huomaan pelkääväni enemmän itse toimenpidettä.
      hän oli asiallinen ja kuunteli, eikä millään tavalla luullutkaan, että olisin hankala potilas.

Sellaista se on...... voihan patti, mikä pattitilanne !

Toivottavasti hän osaa purkaa sen.

• Aleksi

Olen vasta 18-vuotias ja huomasin juuri vähän aikaa sitten patin ohimon kohdilla, koska leikkasin pitkän tukkani pois. Patti on luinen ja ihan kuin kuuluisi päähäni. Ei mitään tietoa mistä tullut. Voisikohan se olla seuraamus johonkin iskuun joka on tullut ohimon seudulle. Nimittäin 3kk taaksepäin sain nyrkistä lähelle tuota aluetta.

• pattipatti
        Aleksi kirjoitti:

Olen vasta 18-vuotias ja huomasin juuri vähän aikaa sitten patin ohimon kohdilla, koska leikkasin pitkän tukkani pois. Patti on luinen ja ihan kuin kuuluisi päähäni. Ei mitään tietoa mistä tullut. Voisikohan se olla seuraamus johonkin iskuun joka on tullut ohimon seudulle. Nimittäin 3kk taaksepäin sain nyrkistä lähelle tuota aluetta.

Varmin tapa selvittää patit on mennä lääkäriin. Itse huomasin pattini otsassa noin 5kk sitten. Sydän hyppäsi kurkkuun ja kylmä hiki iski et mikä hitto tu o on. Kova kuin luu ja pikkurillin päänkokoinen. Ja jos ihoa liikutti niin patti pysyi paikallaan,siis kiinni kallossa. Siitä alkoi tuskaiset yöt ja päivät kun vain mietti kokoajan mikä se mahtaa olla ja huomaako muut ihmiset sen ja mistä se on voinut tulla. Nettiä selaamallakaan ei asiaan selvyyttä saanut,oikeastaan vaan pahenti tilannetta. Lopulta sain itseäni niskasta kiinni ja menin lääkäriin. Lääkäri epäili että vaaraton juttu,koska muistin että jokin aika sitte iskin pääni lujaa juuri tuohon patin kohdalle työmaalla. Pisti kuitenkin verikokeeseen ja jonka tulos oli että ei muutoksia verenkuvassa. Asia jäin kuitenkin vaivaamaan ja menin uudelleen lääkäriin. Otettiin kallo röntgen ja kuvassa näkyi luunpäälle muodostunut noin 8mm leveä ja 2mm koholla oleva luinen kyhmy.Röntgen lääkärin mukaan vaaraton juttu,mutta ei ihan 100% voinut vaarattomaks kuitenkaan sanoa. Vielä mietin,että menisik ultrassa käymään,niin sais ehkä täyden selvyyden asiaan.

• Joutsenenpoikanenpiilos

Tää nyt ei oo mikään varsinainen vastaus... mut mulla on keskellä päätä ehkä 30-40mm kooltaan oleva luupatti... on varattu lääkäriaika mut silti mietityttää itekki et mikä ihme se voi olla... on ollu aina siinä ja nyt huomasin että se on kasvanut, ja mulla oli myös pari vuotta sitten reidessä noin 50-60mm luukasvain (hyvälaatuinen) leikattiin sitte pois kun aiheutti jalkaan kipua ja häiritsi harrastuksia, nyt on reidessä kaunis 15.5cm arpi. Oon siis nyt 13v. Nuori tyttö :)

• ihanamummu

Vanhalla isoäidilläni oli useita "sarvia"päässä.Lapsena seurasin kuinka vaikea hänen oli harjata hiuksia.Kammalla joutui väistelemään "sarvia.Suurin niistä operoitiin pois.

• Voiko_olla

Jättisoluarteriitti?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3073
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2735
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2345
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2188
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2006
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      57
      1949
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1586
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1547
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1390
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      30
      1361
    Aihe