Botnia 23

puoliliukuva?

Onko Botnia 23 "puoliliukuva" vai uppoumarunkoinen. Millaisia murheita -80-luvun 3-sylinterisessa yanmarinin makeavesijäähdytteisessä moottorissa voisi olla tiedossa? Mitä tarkistuksen paikkoja olisi ko. venemallissa jos tuollaista menisi katsomaan...?

34

22368

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nyt ainakin

      Että onko?
      -Julpit kiinni.
      -Kengännauhat kiinni.
      -Näkyykö kello?

    • RRR

      Eikös se ole uppoumarunkoinen - kertoohan siitä jo ne parinkymmenen hepan moottoritehotkin. Varmaan ihan hyvä vene ainakin malliltaan. Kummallista muuten, että noita takakajuutallisia veneitä on liikkeellä käytettynä niin vähän.

      • R K-S

        veneitä ja siksi omistajat eivät luovu niin helposti. Kyllä Botnia on puoliukuva. Esim. Solen 33 hv:n moottorilla n. 12 -14 solmua.
        10 solmua pystyy ajamaan aika hyvin. Meteliä tahtootakahytissä olla. Kannattaisi vaihtaa 4-lapa potkuri ja tehdä jotain muutakin.


      • RRR
        R K-S kirjoitti:

        veneitä ja siksi omistajat eivät luovu niin helposti. Kyllä Botnia on puoliukuva. Esim. Solen 33 hv:n moottorilla n. 12 -14 solmua.
        10 solmua pystyy ajamaan aika hyvin. Meteliä tahtootakahytissä olla. Kannattaisi vaihtaa 4-lapa potkuri ja tehdä jotain muutakin.

        Aivan. Niin käytännöllisiä, että onkin käsittämätöntä, että tässä maassa joka kolkka on täynnä umpeen katettuja kippoja ja sitten tällaisia avotilallisia saa hakea kissojen ja koirien kanssa ja maksaa itsensä kipeäksi. Halvimmalla pääsee, kun ostaa katetun ja antaa rälläkän laulaa:-)

        Tuo "puoliliukuvuus" on käsitteenä minulle hieman outo. Tarkoittaako, että Botnia on puoliliukuva, kun se ylittää oman laskennallisen runkonopeutensa nousematta kuitenkaan plaaniin??


      • 4-lapa
        R K-S kirjoitti:

        veneitä ja siksi omistajat eivät luovu niin helposti. Kyllä Botnia on puoliukuva. Esim. Solen 33 hv:n moottorilla n. 12 -14 solmua.
        10 solmua pystyy ajamaan aika hyvin. Meteliä tahtootakahytissä olla. Kannattaisi vaihtaa 4-lapa potkuri ja tehdä jotain muutakin.

        Kyseisessä yksilössä 35hv moottori. Miksi suosittelet vaihtamaan 4-lapapotkurin ja mitä tarkoitat "tehdä jotain muutakin"?
        Kiitos!


      • R K-S
        RRR kirjoitti:

        Aivan. Niin käytännöllisiä, että onkin käsittämätöntä, että tässä maassa joka kolkka on täynnä umpeen katettuja kippoja ja sitten tällaisia avotilallisia saa hakea kissojen ja koirien kanssa ja maksaa itsensä kipeäksi. Halvimmalla pääsee, kun ostaa katetun ja antaa rälläkän laulaa:-)

        Tuo "puoliliukuvuus" on käsitteenä minulle hieman outo. Tarkoittaako, että Botnia on puoliliukuva, kun se ylittää oman laskennallisen runkonopeutensa nousematta kuitenkaan plaaniin??

        voi Botnia 23:n rungon määritellä. Katsopa pohjan alle. Se on suora ja taitaa olla vielä "nousulistat". N. 15 solmun nopeuteen saakka suht. OK. Sitten tosi kiikkerä.


      • R K-S
        4-lapa kirjoitti:

        Kyseisessä yksilössä 35hv moottori. Miksi suosittelet vaihtamaan 4-lapapotkurin ja mitä tarkoitat "tehdä jotain muutakin"?
        Kiitos!

        on melu. Syyt: Hytti potkurin päällä ja pitkä akseli. Jos haluat hiljaisen niin tee seuraavat temput:
        - vaihda alle 4-lapainen potkuri.
        - Kavenna kölin peräosa virtaviivaiseksi.
        - Tarkista, että akseli on suora ja rihtaus OK.
        - Tai asenna painelaakeri ja nivelyksikkö
        - Eristä lattialevyt ja veneen pohja hyvin.


      • essi

        nämä takahytilliset veneet yhteysveneinä.
        Hitaammat sekä nopeammat. Kukin tarpeen mukaan.
        Jos rakentaa saareen, niin oivallisia tarpeiden rahtaamiseen.


      • essi
        R K-S kirjoitti:

        on melu. Syyt: Hytti potkurin päällä ja pitkä akseli. Jos haluat hiljaisen niin tee seuraavat temput:
        - vaihda alle 4-lapainen potkuri.
        - Kavenna kölin peräosa virtaviivaiseksi.
        - Tarkista, että akseli on suora ja rihtaus OK.
        - Tai asenna painelaakeri ja nivelyksikkö
        - Eristä lattialevyt ja veneen pohja hyvin.

        Seiskari 23 trader on botniaa jonkin verran painvampi ja kestää kovempia nopeuksia, konetehot yleensä 44-75hv. 15 solmua ei ole mikään ongelma mutta mutta... Meteliä on kyllä kajuutassa painelaakereista, nivelakseleista, 4-lapaisista potkureista huolimatta. Kaikesta huolimatta hyvä ja merikelpoinen vene.


      • R K-S
        essi kirjoitti:

        Seiskari 23 trader on botniaa jonkin verran painvampi ja kestää kovempia nopeuksia, konetehot yleensä 44-75hv. 15 solmua ei ole mikään ongelma mutta mutta... Meteliä on kyllä kajuutassa painelaakereista, nivelakseleista, 4-lapaisista potkureista huolimatta. Kaikesta huolimatta hyvä ja merikelpoinen vene.

        Ensinnäkin olisi hyvä tehdä melumittaus ja analyysi siitä, mikä on hallitseva melulähde.
        Sitten yrittää sille tehdä jotakin. Olen viimeksi kokeillut uusia SRX potkureita ja saanut niillä 3 dB melua pois. Potkuritunnelin vuoraaminen raskasmatto äänieristeellä auttaa myös varmasti. Perusasetelma on vaikea, mutta oikeilla ratkaisuilla melu saadaan sinne 80 -82 dB paikkeille.


      • RRR
        essi kirjoitti:

        nämä takahytilliset veneet yhteysveneinä.
        Hitaammat sekä nopeammat. Kukin tarpeen mukaan.
        Jos rakentaa saareen, niin oivallisia tarpeiden rahtaamiseen.

        Meillä oli rakennusprojekti pari vuotta sitten Turunmaan saaristossa ja rakennusprojektin ajaksi olin lainannut tuttavalta Haiveli 900 -veneen, joka osoittautui ylivoimaisen hyväksi ratkaisuksi juuri suuren avotilansa ansiosta. Muutenkin kokemukset kyseisestä veneestä Valmet-moottoreineen olivat erittäin hyviä!


      • pelaa
        RRR kirjoitti:

        Meillä oli rakennusprojekti pari vuotta sitten Turunmaan saaristossa ja rakennusprojektin ajaksi olin lainannut tuttavalta Haiveli 900 -veneen, joka osoittautui ylivoimaisen hyväksi ratkaisuksi juuri suuren avotilansa ansiosta. Muutenkin kokemukset kyseisestä veneestä Valmet-moottoreineen olivat erittäin hyviä!

        Lainavehkeillä ja kinuu aina jotain ilmaiseksi...


      • trader
        essi kirjoitti:

        Seiskari 23 trader on botniaa jonkin verran painvampi ja kestää kovempia nopeuksia, konetehot yleensä 44-75hv. 15 solmua ei ole mikään ongelma mutta mutta... Meteliä on kyllä kajuutassa painelaakereista, nivelakseleista, 4-lapaisista potkureista huolimatta. Kaikesta huolimatta hyvä ja merikelpoinen vene.

        Hankin hiljattain seiskari trader veneen. Koneessa on tehoa reilu 60 hv, vaihde 1:2,5 ja potkuri 16x15". Tuntuu että potkuri on veneelle ehkä liian pieni. Kone kiertää 13 solmun matkanopeudella lähes 4000 rpm mikä tuntuu melko korkealta. Lämmöt kyllä pysyvät kurissa ja kone sinällään käy nätisti ja värinättä noilla kierroksilla. Nopeutta ei tarvitse lisää, mutta mietin olisiko nelilapainen potkuri parempi, jotta saavuttaisi matkanopeuden pienemmillä käierroksilla. Potkuritunneli on veneessä melko hyvin eristetty eli nykyinenkään potkuri ei melua liiaksi. Tietysti jos pyörisi vieläkin hiljaisemmin, niin aina parempi. Minkähän kokoista nelilapaa tuohon kannattaisi kokeilla?


      • HS
        RRR kirjoitti:

        Aivan. Niin käytännöllisiä, että onkin käsittämätöntä, että tässä maassa joka kolkka on täynnä umpeen katettuja kippoja ja sitten tällaisia avotilallisia saa hakea kissojen ja koirien kanssa ja maksaa itsensä kipeäksi. Halvimmalla pääsee, kun ostaa katetun ja antaa rälläkän laulaa:-)

        Tuo "puoliliukuvuus" on käsitteenä minulle hieman outo. Tarkoittaako, että Botnia on puoliliukuva, kun se ylittää oman laskennallisen runkonopeutensa nousematta kuitenkaan plaaniin??

        Botnia 23 löytyy helsingistä avoversiona
        27 heppanen yanmar ehjä


      • potkurtsoni
        trader kirjoitti:

        Hankin hiljattain seiskari trader veneen. Koneessa on tehoa reilu 60 hv, vaihde 1:2,5 ja potkuri 16x15". Tuntuu että potkuri on veneelle ehkä liian pieni. Kone kiertää 13 solmun matkanopeudella lähes 4000 rpm mikä tuntuu melko korkealta. Lämmöt kyllä pysyvät kurissa ja kone sinällään käy nätisti ja värinättä noilla kierroksilla. Nopeutta ei tarvitse lisää, mutta mietin olisiko nelilapainen potkuri parempi, jotta saavuttaisi matkanopeuden pienemmillä käierroksilla. Potkuritunneli on veneessä melko hyvin eristetty eli nykyinenkään potkuri ei melua liiaksi. Tietysti jos pyörisi vieläkin hiljaisemmin, niin aina parempi. Minkähän kokoista nelilapaa tuohon kannattaisi kokeilla?

        Veneessä on oikeastaan aina liian pieni potkuri(paras mahdollinen ei sovi), laita niin iso huiska kun vaan mahtuu pyörimään. Nousu onkin sitten vaikeampi kysymys..


      • Anonyymi
        trader kirjoitti:

        Hankin hiljattain seiskari trader veneen. Koneessa on tehoa reilu 60 hv, vaihde 1:2,5 ja potkuri 16x15". Tuntuu että potkuri on veneelle ehkä liian pieni. Kone kiertää 13 solmun matkanopeudella lähes 4000 rpm mikä tuntuu melko korkealta. Lämmöt kyllä pysyvät kurissa ja kone sinällään käy nätisti ja värinättä noilla kierroksilla. Nopeutta ei tarvitse lisää, mutta mietin olisiko nelilapainen potkuri parempi, jotta saavuttaisi matkanopeuden pienemmillä käierroksilla. Potkuritunneli on veneessä melko hyvin eristetty eli nykyinenkään potkuri ei melua liiaksi. Tietysti jos pyörisi vieläkin hiljaisemmin, niin aina parempi. Minkähän kokoista nelilapaa tuohon kannattaisi kokeilla?

        Kokeile nelilapainen säädettävä lapakulmat,saat omiin tarpeisiin sopivan.säädöt ovat asteikolla jolloin kaikki lavat tulevat tasapainoisesti samanlaisia,kokeile kysy kuitenkin asiantuntijalta venevalmistajalta mitkä ovat suositukset.


    • esko

      Omistan kyseisen veneen takakajuutalla. Siinä on 80-luvun alkupuolen 3-sylinterinen Yanmar 3GM20F, 22,5 HP/3500rpm, makeavesijäähdytys. Itse olen ajanut sillä viiden vuoden aikana n.300h, ilman ongelmia. Koneen kokonaiskäyttötunteja en tiedä. Ainoa "murhe" on ollut huono käynnistyvyys keväisin ja syksyisin kun ulkolämpötila putoaa 10C:n alapuolelle. Diesel-expertit varmaan tietävät syyn. Tosin, koska kone on avotilassa ja konekoppa helposti avattavissa, kylmäkäynnistys on helppo suorittaa käyttämällä "primuksen kaasupoltinta" ja lämmittää imuilman aukkoa starttauksen aikana.

      Matkanopeudella, joka on 8.5-10 solmua ( kierrokset 2700-2900 ), vene on mukava ajettava eikä metelikään eristämättömässä ( pelkkää lasikuitua ) ohjaamossa ole sietämätön. Pohjalauta on eristetty n.25mm paksulla eristeellä ja akselissa on välilaakeri. Kulutuskin pysyy 2.5 ltr/h tietämillä. Kai vene on tällöin "uppoumarunkoinen".

      Kun nostaa kierrokset yli 3000rpm meteli alkaa kasvaa voimakkaasti, samaten sivuvakavuus alkaa kärsiä. "Täysillä" ajettaessa, n.3500rpm, GPS:llä mitattuna, huom. 1 hengen kuormalla, nopeus on n. 13 solmua ja meno on ainakin lähellä puoliliukuvaa. Mutta meteli on aikamoinen ja mikä ikävintä, älä liiku veneessä, sillä se kallistuu voimakkaasti painopisteen muuttuessa. Mutta minne ihmeessä meillä on merellä niin tulenpalava hätä ettei 9 solmulla kerkeä.

      Olen samaa mieltä useiden tähän viestiin vastanneiden kanssa, että harvinaisen vähän näitä on ainakin Suomenlahdella liikkeellä, viime aikoina kyllä lisääntyvässä määrin ( yleensä takakajuuttaisia veneitä ) ja tälläisen omistajana samaa mieltä erään kirjoittajan kanssa: ei käytännöllistä ja hyvää venettä kannata myydä!

      • sama kone

        mutta huippunopeus vain 9 solmua (GPS:n mukaan). Onko veneessäsi trimmilevy ja millainen potkuri?


      • Anonyymi
        sama kone kirjoitti:

        mutta huippunopeus vain 9 solmua (GPS:n mukaan). Onko veneessäsi trimmilevy ja millainen potkuri?

        Vastatuuleen on vaikea ohjata ja helposti alkaa rullaa,sivuvakaajat auttaa sekä akselille välilaakeri nivelellä sekä 40mm äänieristys puulattialle auttavat asiaan.säädettävät potkurin lavat asteikolla (kuusioavain)


    • Temmes

      Meillä on kolmatta vuotta 23 Ht eli keski-/etuhytillinen malli. Moottorina 43hp Volvon Turbodieseli ja nätisti plaanaa (gps:n mukaan 16-17 solmua). Taakse on tehty pikkutasot ja pohjamalli on muutenkin noissa 80-luvun jälkipuoliskon rungoissa paremmin tehoja kestävä (= tasainen). Takahytillisestä ei ole kokemuksia, mutta tämä Ht on ainakin todella hiljainen, tosin konetila on eristetty huolella. Jos on hakusessa siistille Botnialle käyttöä, veneemme löytyy nettiveneestä ja on kaupan. Hyvää hakevalle.

      • ei muuten

        nopeus pitänee paikkansa, mutta pa-kulutus matkanopeudella tuntuu epäuskottavalta, eihän se tekisi, kuin 0,3l/mpk, keskikulutuksena kyllä menisi läpi,


      • 2003T

        Olen vaihtamassa samanlaiseen koneeseen ,kiinnostaisi tietää minkälainen potkuri siihen olisi sopiva


      • näiin
        2003T kirjoitti:

        Olen vaihtamassa samanlaiseen koneeseen ,kiinnostaisi tietää minkälainen potkuri siihen olisi sopiva

        propellin koon


    • tuutin täydeltä

      Omistin kyseisen takakoppiveneen aikoinaan ja siitä jäi mieleen että kulki max.13,6 solmua isolla moottorilla ja ei ikinä kulkenut suoraan, siis ruori vänkäsi koko ajan vasemmalle. ts. aika näppärää, jos vaikka saat sydärin niin vene jää pyörimäään rinkiä.. Hyvää veneessä oli älyttömän iso etuavotila, 5 metriä..

      • yhden 70-luvulla rak

        Olikohan vene alun perin hytillisenäSea Max 1. Vene voisi nousta liukuunkin, mutta siinä on pitkä tasaisesti
        viettävä köli, joka toimii aikamoisena suksena kovemmassa vauhdissa. Tästä syystä isoja konetehoja ei kannata käyttää. Olen nähnyt joitain paatteja, jossa sisäpuolelle sivupohjiin on pantu lisäpainoa hitausmomentin aikaansaamiseksi.


    • Jabe-65

      Olen ostamassa Botnia 23 HT:tä. Yantar 15 hv moottorilla.Millaisia kokemuksia Botniasta? Onko disel kova ääninen? Sopiiko vene lapsiperheille? uisteluun& kalastukseen?Voiko siinä yöpyä? Pitääkö pohja käsitellä myrkkymaalilla?

      • allrounderi

        Ei ole omakohtaisia kokemuksia Botnia 23'sta, mutta lähipiirissä on avo-mallinen sellainen.
        Kuulemma on todella "märkä" vene eli vähänkin kun tuulee niin lyö kaikki pärskeet matkustajien päälle. Muuten kyllä merikelpoinen peli vaikka kalastukseen, ja katettuna miksei retkeilyynkin. Kaksi henkeä siinä varmaan yöpyykin, mutta esim 4henk perheelle suosittelisin jo ennemmin suojaisaa poukamaa ja telttamajoitusta.
        Pohjaa ei tartte myrkkymaalata jos muistaa harjata veneen pohjan huolellisesti 1-2krt kesässä.


      • Hidas

        Itsellä avo botnia johon tehty takahytti. En kyllä saa sillä tuollaisia vauhteja max.6-7 solmua.
        Koneena joku VW 50hp moottori.
        Ääni kyllä on kova kun kierroksia laittaa, perä laskee ja peräaallot on kohtuulliset mutta vauhti ei tuosta nouse. Osaako joku viisaampi kertoa mistä johtuu jos kerran tuon verran pitäisi mennä.


      • Rowa

        Ei varmaan ole sileäpohjainen takaa vaan vanhempaa uppoumarunko mallia


      • Hidas

        Sen verran otan takaisin että vaihdettua naftasuodattimen ja sakkakupin tyhjäyksen jälkeen vauhti nousi 10 solmuun.


      • Anonyymi
        Hidas kirjoitti:

        Itsellä avo botnia johon tehty takahytti. En kyllä saa sillä tuollaisia vauhteja max.6-7 solmua.
        Koneena joku VW 50hp moottori.
        Ääni kyllä on kova kun kierroksia laittaa, perä laskee ja peräaallot on kohtuulliset mutta vauhti ei tuosta nouse. Osaako joku viisaampi kertoa mistä johtuu jos kerran tuon verran pitäisi mennä.

        Potkuri lapakulmat väärät tai liikaa kierroksia,silloin vesivaahtoutuu ja on ilmaa kuin samarinlasissa eli potkuri jauhaa tyhjää eikä ole tyntövoimaa.Suosittelen säädettäviä potkurinlapoja ne on valmiiksi asteikot jotta saat lavat samanlaisiksi.


      • Anonyymi
        Hidas kirjoitti:

        Itsellä avo botnia johon tehty takahytti. En kyllä saa sillä tuollaisia vauhteja max.6-7 solmua.
        Koneena joku VW 50hp moottori.
        Ääni kyllä on kova kun kierroksia laittaa, perä laskee ja peräaallot on kohtuulliset mutta vauhti ei tuosta nouse. Osaako joku viisaampi kertoa mistä johtuu jos kerran tuon verran pitäisi mennä.

        Sinulla on varmaan vanhempi malli joka on uppoumarunkoinen. Vaatii trimmit, jos haluaa ajaa Runko nopeutta kovempaa.


    • Anonyymi

      Botnia 23 venettä on valmistettu kahdella eri pohja mallilla. Vanhemmat olivat uppouma rungolla ja uudemmat puoliplaanareita. Itselläni on vm. 86 ja se on puoliplaanaava takahytti malli. Kone on vp. 43 heppainen, nopeus kevyellä kuormalla n. 16kn. Yhteys veneenä todella hyvä jos tykkää akselivetoisesta. 3000 tunnin jälkeen olen edelleen tyytyväinen botniaan. Uppouma runkoiseen en ota kantaa.

    • Anonyymi

      Terhi makaa puolikuivana rannalla lohen alla puolittain.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1836
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1615
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1554
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1395
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1153
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe