TYTTÖ PYYTÄÄ APUA!!

NO MINÄ

Vaihdoin eilen itse nastarenkaat autooni, kun kotona oli poikaystävän kanssa riitaa, eikä hän suostunut. Homma sujui ihan kohtuullisen hyvin, eli autossa oli vähän yli puolenyön jälkeen toiset renkaat ja suuremmilta vahingoilta vältyttiin (no autoon tuli pieni klommo, kun nostin hieman väärästä kohdasta).

Jäi arveluttamaan, että kuinka kireälle ne pultit pitää laittaa. Kiristin ne kai ihan oikeaoppisesti ristikkäin ja niin kireälle, kuin ne momenttiavaimella sain. Olen tällainen vähän yli parikymppinen tyttö, niin onko mahdollista, että ne on nyt liian kireällä, vai voiko minun voimalla niitä edes saada liian kireälle? Kysessä on kevytmetalli vanteet ja olen ymmärtänyt, että niitä ei saisi kiristää liian kireälle...

Pitäisi nyt joka tapauksessa mennä katsomaan kouluun lähtiessä ovatko rengaspaineet kohillaan, niin olisin kysellyt, millä huoltoasemaketjuilla on sellaista palvelua, että voisivat kenties tulla vielä katsomaan ovatko renkaat kohtuullisen oikein kiinni? Onko teillä mitään kokemuksia?

Luovutan tuon renkaiden vaihdon muuten täysin mielelläni miesten hommaksi. Itseltäni siihen meni noin 2,5h ja homma oli aika syvältä, varsinkin tuossa ilmassa mitä eteläsuomessa eilen oli. Oli aivan käsittämättömän vaikeaa saada rengas paikoilleen. Yritä nyt pitää painavaa rengasta ilmassa ja samaan aikaan ruuvata kiinni, ja kun kokoajan on vielä epävarma olo, että tipahtaako auto päälle... HUH

18

4498

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jamppa1

ei tarvitse tehdä itse. Oikea kireys riippuu autosta, momenttiavain ei ole sitä varten että sillä vedetään niin paljon kun lähtee vaan että nimensä mukaisesti oikeaan momenttiin. Jos avaimessa on vartta tarpeeksi, sen saa pikkulapsikin liian tiukalle.

Ainoa huoltoasema on Teboil, muut on nakkikioskeja.

• NO MINÄ

Se momenttiavaimen pituus oli noin 30cm... Kiitos vastauksesta! Menen siis Teboilille...

• Jamppa1
        NO MINÄ kirjoitti:

Se momenttiavaimen pituus oli noin 30cm... Kiitos vastauksesta! Menen siis Teboilille...

ole ikinä nähnyt niin lyhyttä momenttiavainta. Oliko se tosiaan momenttiavain vai tavallinen? Kannattaa käydä parinsadan km:n päästä jälkikiristämässä ne pultit vaikka rengasliikkeessä tai jollain joka ymmärtää asian päälle.

• vaihtelija

TÄytyy näin alkuun todeta, että olet kyllä aika sisukas tyttö =) ja kumma poikaystävä, kun ei renkaita vaihda!?

Tuosta linkistä löytyy ihan hyviä neuvoja:
      http://www.mainio.net/print.asp?path=1;1132;1137;50109;95884

"alumiinivanteet yleensä 100-120 Nm kiristystiukkuuteen"

Momenttiavaimessa on yleensä sen verta vartta, että saat kyllä liiankin kireälle, momenttiavaimessa on tuo (Nm) asteikko. Lyhyemmillä tavallisilla, tai ristikko avaimella et varmaankaan vahingollisen kireälle saa.

Tosiaan sitten jälkikiristys noin 150km jälkeen tuohon samaan 100-120 Nm momenttiin.

Kannataa muuten pitää jotain pukkia/ toista rengasta siinä auton alla, kun vaihdat rengasta. Jos tipahtaa tunkilta, niin ei irtoa sormet tai varpaat.

Vinkiksi vielä, että auton ohjekirjasta löytyy oikea nostokohta.

Ensimmäinen kerta on aina se vaikein, kyllä se siitä helpommin seuraavallakerralla jo sujuu ;)

• NO MINÄ

Niin. Jamppa1 taitaa olla oikeassa. Ei se tainnut olla mikään momenttiavain, vaan joku tavallinen veivauskanki... =)

Kävin siellä Teboililla. Olivat kovin kiireisiä, mutta kerkesivät juuri sanomaan sen, että 110 Nm on sopiva kiristystaso.

Eli mitä nyt fysiikkaa osaan, niin ilmeisesti kun vipu on 30cm ja momentti(Nm)=voima(N)*vipu(m), niin siitä laskemalla saadaan, että 367 N voima tarvitaan ja kun voima on massa*putoamiskiihtyvyys(n.10m/s), niin loppupeleissä kiristysvoiman voi ajatella olevan sama, kuin että 37kg painava henkilö istahtaisi vivun päähän.

Käyn isälläni tarkistamassa renkaat vielä tällä viikolla. Hänellä muistaakseni on vähän paremmat laitteet renkaan vaihtoon. Ainakin joskus aikasemmin on vaihtanut renkaitani.

Se auton nostamiskohdan etsiminen oli muuten vähän vaikeaa. Auton ohjeissa oli, että auton kyljessä pitäisi olla joku merkki, mutta ei sellaista löytynyt. Kun vaihdoin sitten ensimmäistä rengasta, niin nostin sellaisesta kohdasta, josta oli ennenkin nostettu ja oli pieni kolo (on varmaan poikaystäväkin aikaisemmin nostanut auton väärästä kohdasta). Se kolo kyllä oli paljon isompi renkaan vaihdon jälkeen ja vasta sen jälkeen tajusin, että ne nostamiskohdat on merkitty auton kylkien alle. Eli sormella kun kokeilee, tuntee sellaisen kolmion kuvan.

Hei, mutta kiitoksia edelleenkin vastauksistanne!! Kiva, että edes joitakin kiinnostaa olla avuksi, kun kotijoukot on vähän nihkeitä...

• osaat

päätellä hyvin tuon kireyden..automekanikon ainesta ;)

• se äijäs....

muutamaks hetkeks pihalle, jos se on niin k.pää ettei vaihda edes renkaita ;)

• lehtori
        se äijäs.... kirjoitti:

Aivan selvästi feikki kyseessä,äijät aivan kuutamolla :)

• NO MINÄ
        se äijäs.... kirjoitti:

En nyt taida poikaystävää sen takia pistää pihalle, ettei suostunut vaihtamaan renkaita.

Ihan sama, että mut heitettäisiin menemään, jos en suostuisi silittämään vaikka sen paitoja. Kai sitä tasa-arvoa täytyy olla kumpaankin suuntaan. Toisaalta olen kyllä sitä mieltä, että varsinkin parisuhteessa olisi varmasti järkevää, että kumpikin hoitaisi ne asiat mitkä sujuvat itselle helpommin. Esim. Minkä takia miehen täytyy silittää paidat, jos siitä ei kumminkaan tule mitään, tai miksi nainen vaihtaa renkaat, jos siihen menee kolme kertaa pidempi aika ja hommaa saattaa mennä aivan v*tuilleen?

Olen muuten miettinyt, että hommaisin sellaisen vehkeen millä voisi saada ne momentit pulteissa kohdilleen. Paljonkohan sellaiset maksaa ja mistä saa? Jos renkaat sitten vie jonnekin tasapainotettavaksi (?) muuten ja ruuhkattomaan aikaan, niin tuo renkaidenvaihto itsekseen pitäisi olla kaikkien säännösten mukaista.

• NO MINÄ
        lehtori kirjoitti:

Aivan selvästi feikki kyseessä,äijät aivan kuutamolla :)

olet feikki!

• Lidlin tarjouksena
        NO MINÄ kirjoitti:

En nyt taida poikaystävää sen takia pistää pihalle, ettei suostunut vaihtamaan renkaita.

Ihan sama, että mut heitettäisiin menemään, jos en suostuisi silittämään vaikka sen paitoja. Kai sitä tasa-arvoa täytyy olla kumpaankin suuntaan. Toisaalta olen kyllä sitä mieltä, että varsinkin parisuhteessa olisi varmasti järkevää, että kumpikin hoitaisi ne asiat mitkä sujuvat itselle helpommin. Esim. Minkä takia miehen täytyy silittää paidat, jos siitä ei kumminkaan tule mitään, tai miksi nainen vaihtaa renkaat, jos siihen menee kolme kertaa pidempi aika ja hommaa saattaa mennä aivan v*tuilleen?

Olen muuten miettinyt, että hommaisin sellaisen vehkeen millä voisi saada ne momentit pulteissa kohdilleen. Paljonkohan sellaiset maksaa ja mistä saa? Jos renkaat sitten vie jonnekin tasapainotettavaksi (?) muuten ja ruuhkattomaan aikaan, niin tuo renkaidenvaihto itsekseen pitäisi olla kaikkien säännösten mukaista.

ensiviikon torstaina, eli 7.11 ja hintana 24,99 eur. Ei paha...?! Tuli just mainos sähköpostiin
        heidän talviautoilutarjouksistansa...

• NO MINÄ
        Lidlin tarjouksena kirjoitti:

ensiviikon torstaina, eli 7.11 ja hintana 24,99 eur. Ei paha...?! Tuli just mainos sähköpostiin
        heidän talviautoilutarjouksistansa...

kiitos vinkistä! Täytyy käydä kattomassa tuo tarjous...

• jjj_

Vaihda heti poikaystävä sellaiseen joka osaa vaihtaa renkaan.

• sattui ennen lumimyräkkää

No niin, taas kerran nähtiin tämä suomalaisen naisen sisu! Just niin "fiksuja", että jos mies ei tee, niin me tehdään itte!!! Ja kai loppujen lopuksi saadaankin tehdä, tai siis joudutaankin sitten lopulta tekemään... (Luultavasti ensi vuonnakin sinä olet se, joka joutuu renkaat vaihtamaan, ps. vaihda samalla miestä:). Mutta silti, täytyy sanoa, ihailen periksiantamattomuuttasi ja sisuasi!!! Tuolla asenteella pääset vielä pitkälle! Tuolla päättäväisyydellä menet läpi sen harmaan kivenkin...
      Itse kun en todellakaan saanut vaihdettua renkaita...tai siis yritin, mutta en löytänyt sopivaa huoltamoa/autonhuoltoliikettä mikä olisi myräkkäpäivänä enää ottanut jonoon! Olin myöhässä! Vaihtoajan sain "hamaan tulevaisuuteen"! ...Mutta kertokaa mulle, yritin löytää netistä monellakin hakusanalla linkin, mistä olisin löytänyt kaikki pks:n huoltamot/liikkeet missä renkaanvaihtoa suoritetaan, mutta ei onnistunut! Yksittäisiä mainoksia vain. Ja tässä yksi esim: "sesonkiaikana renkaanvaihto ilman ajanvarausta" ... eli tule ilman ajanvarausta! niinpä ajoin kokemattomuuttani huoltamon pihaan myräkkäpäivää odotellessa jo ennen kahdeksaa aamulla "ei käy, meillä on jonossa jo 20...ja emme voi ottaa enää jonoon" eli se siitä mainoksesta! "ja tule ilman ajanvarausta"! Ajoin 7 km/sivu ja aivan turhaan! Onko netissä olemassa joku hakusana, millä avautuisi "A-Ö-lista pks:n renkaanvaihtopaikoista"... Ettei tarttis ajaa pitkin pks paniikissa "renkaat auton takakontissa" kyselemässä vaihtoa sielä ja täällä paikanpäällä ja kuulemassa "ei käy" ...ylihuomenna tai ensi viikolla. Muutamaan paikkaan soitinkin...sama "ei käy tänään". Sitten toimittajat ja poliisit kehtaavat mollata meitä "myöhäisiä" voi voi kun ei olla taas vaihdettu renkaita ajoissa. Haloo! nykyään lähes kaikki besa-asematkin on kylmänä... ja huom! naisautoilijoitakin on todella paljon (Ja harva nainen vaihtaa itse renkaat) ...ja TÄYTYY MYÖNTÄÄ miesten hyväksi, että kyllä taitaa renkaanvaihto kuitenkin olla vielä teidän "miesten voimille" sopivampaa kuin meille heikommille naisille:) Miehiä tarvittais - kai? Kokemus tämäkin! Talvi pääsi todellakin yllättämään! Lista? (vastaisuuden varalle)Ps. ensi vuonna vaihdatan renkaat jo syyskuussa!

• NO MINÄ

että ehkä sun kannattaisi kysellä tältä palstalta, että jos joku voisi tulla vaihtamaan ne renkaat autoosi? Täällä kun tuntuu olevan liikkeellä miehiä, jotka vielä jokseenkin kokevat, että naisia voi auttaa fyysisesti raskaammissa hommissa ja joilla tuntuu olevan kokemusta renkaiden vaihdosta enemmänkin.

Ja kiitos, kun kirjoitit noin nätisti. Mulla menee todellakin aivan päin peetä kotona. Ollaan riidelty siitä renkaidenvaihto illasta alkaen ja nytkin tuolla makaa kermaperunana telkkarin ääressä, vaikka lupasi tänään yrittää panostaa sopimiseen??

Hän on täysin sitä mieltä, ettei toiminut mitenkään arveluttavalla tavalla jäädessään katsomaan futista tiistai-iltana, kun lähdin vaihtamaan renkaita, vaan hänen mielestään ennemminkin minä olin kohtuuton, kun edes pyysin, että hän voisi vaihtaa renkaat, vaikka hänellä oli ollut niin pitkä ja rankka päivä.

Hänen mielestään olen hienohelma prinsessa, kun en hyväksynyt, että renkaita ei vaihdeta ja menen sitten julkisilla (=bussilla,junalla ja bussilla ilman käteistä???) seuraaavana päivänä kouluun. Ja hän siis myös käyttää tuota autoa, mutta kun ei kas olisi seuraavana päivänä tarvinnut.

On vaan jotenkin ihan ihmeellistä, että kun tähän asti luulin, että renkaiden vaihto on poikaystävän vastuulla, niin yhtäkkiä se onkin niin, että olen idiootti, jos en käytä julkisia, koska hän ei ole tajunnut vaihtaa renkaita aikaisemmin ja sitten kun olisi jo pakko vaihtaa kelien puolesta, niin telkkarista tulee tärkeä jalkapallo matsi mitä ei voi jättää väliin ja se mitä se mulle merkkaa on aivan yhdentekevää!!?

Kai eniten ärsyttää, kun itseä oikeasti pelotti koko renkaidenvaihto homma, niin että toisella ei tule mitään sellaista oloa, että yhtään kiinnostaisi. Kai sille on sitten ihan sama jäänkö auton alle vai en.

Kamalaa vuodatusta.. Sori. Ottaa vaan niin p*rkuleesti päähän tää touhu! Kai tästä jotain tyydytystä saa, kun nettiin näin avautuu =). V*ttu!!!!!!!!!

• Jahvetti
        NO MINÄ kirjoitti:

että ehkä sun kannattaisi kysellä tältä palstalta, että jos joku voisi tulla vaihtamaan ne renkaat autoosi? Täällä kun tuntuu olevan liikkeellä miehiä, jotka vielä jokseenkin kokevat, että naisia voi auttaa fyysisesti raskaammissa hommissa ja joilla tuntuu olevan kokemusta renkaiden vaihdosta enemmänkin.

Ja kiitos, kun kirjoitit noin nätisti. Mulla menee todellakin aivan päin peetä kotona. Ollaan riidelty siitä renkaidenvaihto illasta alkaen ja nytkin tuolla makaa kermaperunana telkkarin ääressä, vaikka lupasi tänään yrittää panostaa sopimiseen??

Hän on täysin sitä mieltä, ettei toiminut mitenkään arveluttavalla tavalla jäädessään katsomaan futista tiistai-iltana, kun lähdin vaihtamaan renkaita, vaan hänen mielestään ennemminkin minä olin kohtuuton, kun edes pyysin, että hän voisi vaihtaa renkaat, vaikka hänellä oli ollut niin pitkä ja rankka päivä.

Hänen mielestään olen hienohelma prinsessa, kun en hyväksynyt, että renkaita ei vaihdeta ja menen sitten julkisilla (=bussilla,junalla ja bussilla ilman käteistä???) seuraaavana päivänä kouluun. Ja hän siis myös käyttää tuota autoa, mutta kun ei kas olisi seuraavana päivänä tarvinnut.

On vaan jotenkin ihan ihmeellistä, että kun tähän asti luulin, että renkaiden vaihto on poikaystävän vastuulla, niin yhtäkkiä se onkin niin, että olen idiootti, jos en käytä julkisia, koska hän ei ole tajunnut vaihtaa renkaita aikaisemmin ja sitten kun olisi jo pakko vaihtaa kelien puolesta, niin telkkarista tulee tärkeä jalkapallo matsi mitä ei voi jättää väliin ja se mitä se mulle merkkaa on aivan yhdentekevää!!?

Kai eniten ärsyttää, kun itseä oikeasti pelotti koko renkaidenvaihto homma, niin että toisella ei tule mitään sellaista oloa, että yhtään kiinnostaisi. Kai sille on sitten ihan sama jäänkö auton alle vai en.

Kamalaa vuodatusta.. Sori. Ottaa vaan niin p*rkuleesti päähän tää touhu! Kai tästä jotain tyydytystä saa, kun nettiin näin avautuu =). V*ttu!!!!!!!!!

, että olet jäänyt keräilyeriin mies jutuissasi ,
        meillä muija pyykkää ja minä vaihdan renkaat ja vien muijaa autolla kaikkiin hänen keksimiin paikkoihin , futis on ihan p,,,tä .

• vararengas

MOI,ensimmäinen neuvo VAIHDA samalla POIKAYSTÄVÄ!

• rengasrauta

Kaikkien autoilevien naisten kannattas harjotella renkaanvaihtoa jonkun osaavan valvonnassa. Voihan joskus joutuu laittamaan vararenkaankin tien päällä.

Ei se homma suju miehiltäkään niin helposti ihan ekakerralla. Voimaakaan ei tarvita edes irrotusvaiheessa kun löytyy vaan sopivaa jatkovartta vääntimeen.

Mitään momenttiavainta en oo koskaan käyttäny renkaanvaihdossa eikä oo koskaan ollu liian löysässä, peltivanteissa usein kiristyy itsestään ajon aikana ja sitten on tosi tiukassa kun pitää irrottaa. Siihen tulee semmonen kyynärpäätuntuma, et miten kireeseen ne vetää.

Omassa taloudessa hoidan "miesten" hommat ripeästi, mut kun niitä on paljon vähemmän kun silittämistä, siivoomista ruuanlaittoo jnejne, ja vaikka niihinkin yritän osallistua ni meillä on melko usein keskustelua laiskuudestani... Eli nostan kyllä hattua naisille, jotka hoitavat talouden ja sitten vielä auton.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista

ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv
      Maailman menoa
      442
      3696
    2. Sanna on pakottaja, domina

Pakotti sadistisessti työttömät hakemaan töitä, josta seurasi hirmuinen työttömyys. Näin on asia, jos uskomme Hesarin k
      Maailman menoa
      120
      2734
    3. Ulkoistin makuaistini Yleisradiolle

Nyt voimme luottaa siihen, että Virallinen Totuus tekee maistelutyön puolestamme. Me persulandiassa arvostamme priimaa,
      Maailman menoa
      3
      2431
    4. Skodan hankintaan painostaminen toi potkut

Kylläpä on kovat keinot käytössä, kun on yritetty pakottaa hankkimaan Skoda painostuskeinoilla. Kyllä valinnan pitää oll
      Skoda
      42
      2269
    5. Vassarina hymyilyttää vaurastuminen persujen kustannuksella

Olen sijottanut määrätietoisesti osan Kelan tuista pörssiosakkeisiin, ja salkku on paisunut jo toiselle sadalle tuhanne
      Maailman menoa
      20
      2217
    6. Riikka runnoo: Elisalta potkut 400:lle

Erinomaisen hallitusohjelman tavoite 100 000 työllistä lisää yksityisellä sektorilla on kohta saavutettu. Toivotaan toiv
      Maailman menoa
      28
      2078
    7. Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua

Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle
      Maailman menoa
      194
      1637
    8. Pääseekö kuka tahansa hoitaja katselemaan kenen tahansa ihmisen terveystietoja?

"Meeri selaili puhelinta uteliaisuuttaan ja katuu nyt – Moni hoitaja on tehnyt saman rikoksen Tuttujen ihmisten asiat k
      Maailman menoa
      52
      1599
    9. Kokoomus on Suomen kommunistisin puolue

"Hallituksessa on erimielisyyttä siitä, kuinka suuri osa veronkiristyksestä hyvitetään datakeskuksille uudella erillisel
      Maailman menoa
      76
      1580
    10. Kyllä minua hävettää nainen tämä tilanne

niin kuin se teki silloin aiemminkin. Monellakin tasolla ei minulta sopivaa. Herätät minussa vain niin vahvoja tunteita,
      Ikävä
      54
      1495
    Aihe