olisin kiitollinen jos jollakin olisi pienintäkään arvailuja aiheesta mikä minua vaivaa...
olen siis 20-wee tyttönen perusterve ei mitään allergioita jne.. nyt viime viikolla (10pv sitten) rupesin ripuloimaan ehkä noin 5-6 krt päivässä... heti kun olin syönyt jotain ja yölläkin piti herätä vähintään kerran. aluksi tietysti ajattelin, että nyt joku pöpö massussa ja loppuu parin päivän päästä! viime vkl sitten alkoi jo välillä näyttää, että uloste alkaisi pikkuhiljaa kiinteytyä ja "tauti(?)" olisi menossa pois, mutta EI... sama jatkuu edelleen... tosin sillä tavoin että hieman pystyn kontrolloida, että koska pitää vessaan ettei tarvi pöntön vieressä kokoajan päivystää...
tulevana viikonloppuna olisi tulossa tärkeät juhlat joihin on oikeastaan pakko osallistua ja ei huvita siellä aina syönnin päälle laukata vessaan! alkoholiakin siellä maisteltaisiin... hmm...
viime viikolla söin pari päivää ripuli lääkkeitä, mutta lopetin ne koska sitten kuulin, että "sen pitäisi antaa tulla vaan ulos"... nyt sunnuntaista asti syönyt maitohappobakteereja, mutta ei vaan auta...
alkaa vituttaa suunnattomasti! osaisiko joku auttaa! vai pitäisikö jo soitella lääkärille...
pitkittynyt ripuli?
10
2258
Vastaukset
- MMM
Niin vaikea sanoa mikä sinulla on... Oletko saanut jostain jonkun bakteerin, onko vatsasi mennyt sekaisin jostain lääkekuurista esim. antibiootista. Kannattaisi käydä lääkärissä pyytämässä lähete labrakokeisiin. Itselläni kesti epämääräinen ripuli reilu 2 kk ja johtui kahdesta peräkkäin "nautitusta" antibiootti kuurista. Tosin labrakokeilla suljettiin muut vaihtoehdot pois.
Maitohappobakteereita pitäisi syödä aika pitkään (2-3 kk), ei ne ala vaikuttamaan alle viikossa siis.
Niin ja jos olet sinne juhliin menossa, niin suosittelisin syömään esim Imodiumia (kiinteyttää ulostetta, vähentää ulostuskertoja ja vähentää suoliston liikkeitä, ei siis vie ripulia pois, mutta auttaa tilapäisesti), saa ilman reseptiä 16 kpl paketin. Eihän sitä tarvitse syödä kuin sen aikaa että "selviytyy" juhlista. Imodium vaikuttaa kuitenkin nopeasti eikä vaikuta päivätolkulla. - myös vatsakipuinen
Kyllä sinun kannattaa mennä terv.keskukseen ja puhua lääkärin kanssa nää asiat. Oletko tarkkaillut itseäsi, jos kuitenkin kaikki johtuu laktoosista tai gluteiinista.Itselläni on krooninen Crohnin tauti ja joskus tulee aikoja, jolloin vaiva on tosi ärtsy.Silti vaikka on jatkuva lääkitys päällä.Tilanteesi täytyy saada rauhoittumaan, menet muuten äkkiä huonoon kuntoon.Ei muuta kuin puhelin kouraan ja aikaa varaamaan...
- Kielletty puheenaihe?
Poistettuja tekstejä suolitautisten palstalla:
26.11.2003 A kertoi syöneensä "Amorium-kuurin ja Doximed-kuurin poskiontelotulehdukseen kev.2000 ja siitä alkoi vatsaoireet, ainaista ripulia ja vessassa ravaamista ja sit sairastuinkin kunnolla kesällä veriripuliin ja todettiin tähystyksessä CU. Amoriumista sain nokkosrokon eikä se silloin auttanut poskiontelotulehdukseen..."
26.11.2003 B pohti syitä sairauteen: "...voisiko olla niin, että esimerkiksi antibioottikuurin jälkeisen suoliston bakteerikannan heikkenemisen myötä limakalvolle pääsee jokin sellainen vielä tuntematon baku, jota puolustusmekanismimme ei kykene poistamaan, tuhoamatta limakalvoa?"
26.11.2003 C kertoi: "minunkin eka akuutti hyökkäs oikeen voimalla päälle noin viikko hurjan antibioottikuurin jälkeen... ei ollut varma onko bakteeri vai virus..."
31.10.2002 D puolestaan: "Kun muistelen oman tautini (CU) alkuaikoja, taisin syödä niihin aikoihin useamman kuurin tetrasykliiniä. Nyt kun taas tuli Dosykliiniä flunssan jälkitautiin, tuli tutkittua haittavaikutuksia ja niissä mainittiin vaikutus bakteeritasapainoon ja ohut- ja paksusuolen tulehdukset."
01.11.2002 E kertoi syöneensä kyseistä antibioottia, jonka jälkeen olivat alkaneet veriset ulosteet ja tauti päälle.
01.11.2002 F totesi lyhyesti: "CU laukesi juuri tetrasykliini-kuurin aikana. Viitteitä suoliongelmista oli kyllä ollut aikaisemminkin, mutta viimeinen niitti oli selkeästi tetrasykliinit!"
01.11.2002 G: "...mieleeni palautui 80-luvun loppupuolella syöty pitkähkö tetrasykliinikuuri sekä jonkin aikaa kuurin loppumisen jälkeen ilmaantuneet selittämättömät vatsavaivat. Vaivat diagnosoitiin parisen vuotta kuurin loppumisen jälkeen CU:ksi".
01.11.2002 H kertoo: "Mielestäni minussa ensin oli laktoosi-intoleranssi ja antibioottikuuri laukaisi CU:n. Hoitovirhe mikä hoitovirhe kun tutkimatta kirjoitetaan antibioottikuuri laktoosi-intoleranssiin. Vaikka se ei edes paranna sitä, vaan laukaisee uuden pahemman taudin. Siitä alkoi sairaalakierre, mutta vaikeahan mun on hoitovirhettä todistaa..."
05.11.2002 I kertoi tutkineensa epikriisiään v.1978, jolloin oli todettu mahahaava ja hän oli käynyt koko vuoden Tyks:ssä mahakipujen ja korkean senkan takia. Lääkelistassa siltä vuodelta löytyy Tetsyklin, Librax, Naprometin, Penicilin, Clotam"
01.11.2002 J muistelee:
Söin 5 vuotta tetrasykliiniä yhteen soittoon isolla annostuksella ja vatsavaivat alkoivat välittömästi sen käytön lopetettuani. Olen maininnut useille lääkäreille epäileväni, että tauti johtuisi siitä. Jokainen lääkäri on esittänyt absoluuttisen tyrmäyksen, että se ei ole missään tapauksessa mahdollista. Itse olen kyllä aivan toista mieltä. Tetrasykliinihän hävittää lähes väkivaltaisesti kaikki suoliston omatkin bakteerit. Meidän tautimmehan saattaa alkaa vieraasta bakteerista, joka pääsee elimistöön jylläämään".
04.11.2002 K sanoo ottaneensa kahdesti antibioottia sen jälkeen, kun CU oli todettu ja molempien lyhyiden kuurien jälkeen tauti oli aktivoitunut samantien - kestäen kuukausitolkulla. Maitohappobakteereistakaan ei ole ollut mitään apua.
01.11.2002 L kertoo: "Sain kyseisestä antibiootista clostridium difficilen suolistooni, luulin oireita cu:n pahenemiseksi, mutta ulosteviljelyssä löytyi tuo difficile ja sain lopettaa kortisonin syönnin muutamassa päivässä. Mikä lienee antibioottien osuus mun cu:hun, oon 25-vuotisen elämäni aikana syönyt valehtelematta 40-50 antibioottikuuria erinäisiin vaivoihin..."
01.11.2002 M otsikolla: "MOT Myös minä olen syönyt tetrasykliinejä aikoinani. Pitkiä kuureja juuri aknen hoitoon. Perhana!"
01.11.2002 N toteaa: "Minäkin olen syönyt kyseistä antibioottia 2-3 kuuria ihosairauksien (aknen) takia. Iho parani, CU tuli tilalle. Nyt kortisoni on tuonut iho-ongelman takaisin. Hukkaan meni nekin rahat. Ja terveys".
01.11.2002 O kertoo vaimonsa (crohn) tapauksesta: "...vaimollani oli ollut jokin tulehdus, jota oltiin hoidettu, en ole varma, antibiootilla tai penisilliinillä. Hän joutui sairaalahoitoon sen jälkeen, kun oli kaikki mitä laittoi sisälle tuli ulos. Meinasi kuivaa. Tämän jälkeen sitten alkoikin nämä crohniin viittaavat vaivat, ripulointi jne. "
Yritin pätkiä viestejä sopivasti. Sori, jos sitaattilainat ovat liian lyhyitä.Tohtori Tolonen kertoo myös seikkaperäisesti 05.02.2004 otsikolla "Antibiooteista Crohnin tautia?" voit lukea tuolta:
http://www.biovita.fi/suomi/uutiset_tiedotteet/060204_0 1.html
Nuo ovat vain pieni osa niistä kaikista, mitä olen lukenut suolistosairaiden palstalta. Suurin osa niistä kaikista on poistettu. Muunkin nimisiä antibiootteja on olemassa - tässähän on vain yksi niistä. - alkuper.
aina vaan sama vaiva jatkuu... pakko mainita että juhlista kyllä selvittiin todella hyvin ja vieläpä ilman imodiumia.... juuri lauantaina luulin taudin taas menneen ohi, kun ei ollut mitään oireita mutta eilen tuli taas takaisin... (tosin la illan alkoholin juomisella voipi olla myös vaikutusta;)) hmmm... voisiko muuten siinä la illan aikana nautitulla boolilla olla tilapäisesti apua tautiini... kun mitään oireita ei tosiaan koko päivänä ollut...
antibioottikuurin olen syönyt viimeksi kesällä(heinäkuu) virtsatietulehdukseen joka oli levinnyt munuaisiin... alkukesästä söin myös kuurin myös kusitulehdukseen mutta silloin ei ollut vielä noussut munuaisiin... siis luulisi, että noilla ei mitään tekemistä ole ripulini kanssa niistä kun kuitenkin on jo niinkin pitkä....- olemaan
samanlaita..ripulini alkoi yht äkkii kolme viikko sitten ja oli pein tauko alkoi uudenkaerran ja sitten menin lääkäriin otettii verikokeet ja ulostenäyte kaikki oli ok,,kokeissa ,mut ripuli ja kovin löysä vatsa vaan jatkui olin jo ihan hermona mikä on, ja olen vähä vieläkin ,,kunnes keksein ottaa lakstoosittoman ruokavalion, saa kattoo auttaako se ,ei ole vielä otettu lakstoosikokeita mut koitan näin nyt ensin,mä saan aamulla käydä vessassa ainakin kolme kertaa ja välillä on kiintee ja taaas välillä löysää ,,odotan laktoosiruokavaloin vaikutusta,
- Neljän-v-ripuli-parani
Paha 4:n vuoden ripuli parani, kun aloin aamuisin juomaan 0,5 litraa vettä, sitten n. 40 min syömättä, ja sitten vasta aamiainen. Noin 3-5 pv jälkeen vatsa kuntoutui normaaliksi. Olen ollut n. 30 vuotta kasvissyöjä, eläkeläisenä n. 20 v.
- Aamiaseeni kuuluu ensin appelsiini, banaani, 2-3 kaurapalaa tomaatia ja voita päälle. Ripottelen leivän päälle aina myös 8-9 kuivatun yrtin seosta sisältäen : 1.Spirulina-järvilevää, 2.merilevää, 3.kurkumaa, 4.basilikaa, 5.tilliä, 6.persiljaa ja vähemmän lisäksi: 7.ruohosipulia, 8. fenkoli, 9. timjami, 10. merisuolaa vähän.
- Tärkein on tuo joka-aamuinen ½ litraa huonelämpöistä vettä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 881577
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla121460- 981390
- 691260
- 1041199
- 1161150
Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan
Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n257972- 69971
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o18925- 37907