Haiman vajaatoiminta

??????

Osaisiko joku kertoa millaisia oireita haiman vajaatoiminnassa on ,miten se todetaan ja miten sitä hoidetaan?

Epäilen, että minulla voisi se olla...

Kiitos jo etukäteen mahdollisista vastauksista!

57

31147

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pu-oskari

      Haiman vajaatoiminta = diabetes.

      Eli verensokerin nousu on oireena. Ilmenee huomattavana janona ja lisääntyneenä virtsaamistarpeena.

    • skäribo

      haiman vajaatoiminta ole suomeksi sama kuin diabetes. Sokeriarvot kohoavat. Käy ihmeessä mittauttamassa sokeriarvosi!

      • haiman

        Diabetes voi joko kehittyä haiman vajaatoiminnasta, tai johtaa siihen. Haiman vajaatoiminnassa ei välttämättä ole kipuja , mutta mikäli uloste tulee usein ja muodostaa rasvarenkaita pyttyyn , mene heti lääkärille. Jos löydät hyvän lääkärin ,niin menee 1/2 vuotta ja pääset paksusuolentähystykseen, jos siellä ei löydetä polyy-
        ppeja kummempia, odota toiset puoli vuotta ja pääset magneettikuvaukseen, jossa todetaan että haimasi on
        surkastunut, ja joudut käyttämään siasta eristettyjä entsyymikapseleita aterioiden yhteydessä, sivuvaikutuksia
        on ummetus ja vatsan kivut, haimasyövän mahdollisuus on, joten kipinkapin lääkäriin.


      • .
        haiman kirjoitti:

        Diabetes voi joko kehittyä haiman vajaatoiminnasta, tai johtaa siihen. Haiman vajaatoiminnassa ei välttämättä ole kipuja , mutta mikäli uloste tulee usein ja muodostaa rasvarenkaita pyttyyn , mene heti lääkärille. Jos löydät hyvän lääkärin ,niin menee 1/2 vuotta ja pääset paksusuolentähystykseen, jos siellä ei löydetä polyy-
        ppeja kummempia, odota toiset puoli vuotta ja pääset magneettikuvaukseen, jossa todetaan että haimasi on
        surkastunut, ja joudut käyttämään siasta eristettyjä entsyymikapseleita aterioiden yhteydessä, sivuvaikutuksia
        on ummetus ja vatsan kivut, haimasyövän mahdollisuus on, joten kipinkapin lääkäriin.

        NELJÄN VUODEN takaa, tulee neuvot "hiukan" myöhään..

        Mitä tulee tutkimusaikatauluihin niin en tiedä mistä olet esimerkit ottanut, itse varasin ajan sisätautilääkäriltä, siitä 2 viikkoa niin olin tähystyksessä ja siitä 3 vkoa niin olin magneettikuvissa....että näin täällä


    • ensimmäisen viestin kirjoi...

      Haiman vaajatoiminta voi ilmetä myös ruuan imeytymishäiriönä, kun haima ei pysty tuottamaan tarpeeksi tarvittavia entsyymeitä. Tarkoitin tällaista haiman vaajatoimintaa ja siitä haluaisin lisää tietoa. toki diabetes on myös yksi haiman sairauksista.

      • ripuloija

        vajaatoiminta ilmenee aika usein ripulina, siis kroonisena ripulina. Itseltäni tutkittiin nuo haiman entsyymit ja olivat ok, eli ei löytynyt siitäkään syytä mun korooniselle ripulille. Ja nuo entsyymithän sitten osallistuvat ruoansulatukseen.

        Ai niin, satun olemaan myös 1-tyypin diabeetikko eli niinpä poissulkuperiaatteella sainkin sitten diagnoosiksi "diabeettinen ripuli".
        Mielestäni oire noiden entsyymien puutteesta on nimenomaan ripuli, ei välttämättä kauheasti kipuja, mutta ripulia kaikissa sen asteissa.


    • njju

      ei ilmeisesti kovinkaan aktiivinen palsta mutta kerron nyt kuitenkin jos joku muu googlaa vaivoihinsa syytä. Itselläni alkoi kovat vatsakivut vasemman kylkikaaren alla, ja vatsa turposi. Vatsaan sattui enemmän kun söin ja tuntui kivuliasta painon tunnetta samssa paikassa. Alussa minulla myös sattui ruoan nieleminen. Kahden vk päästä menin ensiapuun josta alkoi hidas tutkimus. vatsalaukun tähystys, ei vikaa..ultra(joka mielestäni on täysin turha) koska kuitenkin katsotaan sitten magneetilla. Ultrassa näkyi että pernani on suurentunut. Magneetin jälkeen diagnoisoitiin krooninen haimatulehdus. Omat oireeni oli kaksi päivää EA:n jälkeen rasvaripuli , paino laski n. 1kg/vk. kramppeja ylävatsakivut.. magneetin jälkeen määrättiin sianhaimaentsyymiä joka aterian yhteydessä..tutkimukseni jatkuu.

    • vas alavatsa

      mulla ollut haimatulehdus ja nyt todella nuo vasemmanalavatsankivut joka aamu ja tulee ripulia, onko tämä haimasta tai joku muu vaiva, haimasta leikattu osa pois...pitääkö entstyymit tutkia ulostenäytössä??? ja mikä kuvaus vois näyttää onko mitään vakavaa?

      • hhhhhhhhhhhhöä

        Minulta otettiin elastaasinäyte ulosteesta, sekä lukematon määrä verikokeita . Magneettikuvauskin tehtiin. Kääntyisin lääkärin puoleen jos kerran jo haimasta on jo osa leikattu pois.


    • ____

      Diabetes johtuu haiman Langerhansin saarekkeista.
      Alkoholistilla voi olla haiman toiminnan vajavuutta, ei ole sama asia kuin diabetes.

      • Tietoa tarvittaisiin

        Totta on, että haimatulehduksen syynä useimmiten (9/10) on alkoholin liikakäytön seurauksena, mutta tällä palstalla tuskin näitä on ainuttakaan.

        Haiman kyljessä olevat Langerhansin saarekkeet tuottavat insuliinia, ja jos nämä insuliinia tuottavat solut kuolevat (autoimmuunisairaus), puhkeaa tyypin I diabetes.

        Haiman vajaatoiminta syntyy useimmiten haimatulehduksen seurauksena (alkoholistit) tai haiman surkastuessa (autoimmuunisairaus eli elimistö hyökkää itseään/omia solujaan vastaan).

        Todella vähän löytyy tietoa haiman vajaatoiminnasta :( !


    • hhhhhhhhhhhhhhhöä

      Mun haiman vajatoiminta/krooninen haimatulehdus ei liity alkoholismiin tai edes alkoholin käyttöön. Minulla ei myöskään ole diabetestä, toki tästä sairaudestani johtuen se voi aikanaan johtaa siihen. A1 tyypiä en ole vaan A2 tyyppiä ja siitäkin se harvinaisempi ali autoimmuuni pankreatiitti. Syön lopunelämäni sianhaimaentsyymiä, joka toimii minun haimanani, eli pilkkoo ruoan jotta saan tarvittavat vitamiinit ja rasvat kehooni. Sairauteen liittyy runsaat löysät/ haisevat /kelluvat ulosteet, raju laihtuminen juuri tästä syystä.
      Kipua vasemman kyljen alla.

      • nyteikestä

        auttaako se entsyymi kipuun ja siihen että jouksee vesassa kokoajan?


      • tietoavaille

        Olen luultavammin samaa A2 tyyppiä, autoimmuuni pankreatiitti. Olisi kiva kuulla mitä sinulle tänä päivänä kuuluu, onko tullut uusia vaivoja.


      • Aip16

        Mulla just todettiin tuo. Ei ole puhuttu muusta kuin kortisonihoidosta. Kuuluuko tuo entsyymihoito asiaan vain jos on kipuja? Minun oireet alkoivat kutinan la ja väsymyksellä. Maksa-arvot ja sappiarvot huiteli pilvissä, joten siitä alkoi tutkimukset jotka lopulta johtivat diagnoosiin. Olisi tosiaan hyvä kuulla kohtalotovereilta tietoa tästä. On hieman vaikea löytää taudista mitään tietoa..


      • Anonyymi

        Hei,minulta löytyi syöpä vatsalaukusta,se poistettiin ja ruokatorvi yhdistettiin ohutsuoleen.Kiloja lähti melko lyhyessä ajassa 17 kg ,syöntiongelmat alkoivat,ei mitään himoa mihinkään,jos et pureskele kunnolla ,oksennat ihan varmasti.6 kertaa pallolaajennettu leikkauskohtaa ja ongelmat jatkuvat edelleen ,vaikka leikkauksesta on 2 vuotta.Lopun ikääni syön haimatabletteja ym.pillereitä.Mutta näillä mennään


      • Anonyymi

        Juu s


    • autaako tuo sianhaimaentsyymi kipuun ja siihen että pitää vähän väliä juosta vessassa??? mulla se haimatulehdus oli potilasvahinko joten saavat korvata ja laihduin todella rajusti mutta se oli syöpähoidon takia. Ja onko se pysyvä haitta ja vika??

      • muumu-56

        Miun ulosteen elastaani oli 112 ja seuraavalla kerralla 500, ihmettelen moista heittelyä. Kivut vetää kyllä kaksin kerroin ja vessan lähellä, etenkin aamupäivälla viihdyttävä. 2tyypin diabeteksen kanssa taistelen ruokavaliolla, toistaiseksi voitolla.
        Hankalaa kun on jo keliaakkia, maitoallergia ja haimaruokavaliolla.
        En polta tai juo ja elämäntavat säännölliset ettei kaikkea voida sanoa "itse hankittua".


      • hhhhhhhhhöä
        muumu-56 kirjoitti:

        Miun ulosteen elastaani oli 112 ja seuraavalla kerralla 500, ihmettelen moista heittelyä. Kivut vetää kyllä kaksin kerroin ja vessan lähellä, etenkin aamupäivälla viihdyttävä. 2tyypin diabeteksen kanssa taistelen ruokavaliolla, toistaiseksi voitolla.
        Hankalaa kun on jo keliaakkia, maitoallergia ja haimaruokavaliolla.
        En polta tai juo ja elämäntavat säännölliset ettei kaikkea voida sanoa "itse hankittua".

        minulla tauti on sen verran uusi että hiukan hakusessa mitä voi syödä ja mitä ei..runsaskuituinen ruokavalio ei ainakaan sovi minulle. Eli hyvästi hapankorppujen rouskutus..lisää vessankäyntejä paljon ja laihtuu . Kipuun en usko että haimaentsyymi vaikuttaa , kai siihen pitää sitten pyytää erikseen lääkettä. Ruoan määrä vaikuttaa miten kovin minun kipuni tuntuu.
        Yritin hakea jotain yhdistystä mutta en ole löytänyt, jossa voisi verrata ja ehkä saada itsekkin vinkkejä..taitaa olla aika harvinainen tauti. syön siis lopunelämäni lääkkeitä..vitamiinilisät myös, koska oli d-vitamiini puutosta. Minulal siis krooninen vajatoiminta ei vaan tulehdus. Entsyymi auttaa ainakin minua sen verran ettei ihan koko ajan tarvii vessassa juosta. On olemassa muitakin suolistosairauksia jotka aiheuttaa näitä vessassa juoksemisia..chronin tauti ainakin on yksi..


      • 579fhkou7
        hhhhhhhhhöä kirjoitti:

        minulla tauti on sen verran uusi että hiukan hakusessa mitä voi syödä ja mitä ei..runsaskuituinen ruokavalio ei ainakaan sovi minulle. Eli hyvästi hapankorppujen rouskutus..lisää vessankäyntejä paljon ja laihtuu . Kipuun en usko että haimaentsyymi vaikuttaa , kai siihen pitää sitten pyytää erikseen lääkettä. Ruoan määrä vaikuttaa miten kovin minun kipuni tuntuu.
        Yritin hakea jotain yhdistystä mutta en ole löytänyt, jossa voisi verrata ja ehkä saada itsekkin vinkkejä..taitaa olla aika harvinainen tauti. syön siis lopunelämäni lääkkeitä..vitamiinilisät myös, koska oli d-vitamiini puutosta. Minulal siis krooninen vajatoiminta ei vaan tulehdus. Entsyymi auttaa ainakin minua sen verran ettei ihan koko ajan tarvii vessassa juosta. On olemassa muitakin suolistosairauksia jotka aiheuttaa näitä vessassa juoksemisia..chronin tauti ainakin on yksi..

        Mulla ollut ripulia on off jo pitkään.Nyt syksyllä sain flimmerin, vaikka olen "perusterve" 35v. Kalium arvot oli matalalla.Flimmeripäivänä mulla oli kova ripuli.Koko syksy mennyt taas ripuloidessa ja sydän muljahdellut. Mietin, että tuo muljahtelu voi liittyä siihen että ravintoainet ei imeydy.Sydän tutkitaan joskus joulukuussa, mutta oliusiko syy nyt kuitenkuin jossain muussa, tästä ripulista en ole paljon ennen missään maininnut, nyt yritin varata aikaa lääkärille, mut kaikki ajat oli menneet, soittavat sitten joskus kun on aika antaa.Yksityiselle ei ole varaa mennä, varsinkin kun ei mitään hajua minkä alan spesialistille sen ajan varaisi, tulee vähän liian kalliiksi tutkituttaa itsensä gastrolla, endolla ym erikseen...
        Olen aina ollut hoikka, mutta vaikka söisin (haluaisin vähän läskiä kuun päälle)ei onnistu, kun kaikki tulee läpi.Pari päivää sitten lköyusin kaapista näytepurkin ruuansulatusentsyymejä, joita sitten otin ennen ruokailua, ja ta-daa, ruojka ei tullutkaan samantien läpi, kivut pois myös.Voiko tämä kertoa että kyse olisi haiman vajaatoiminnasta?Jos jollain olisi omakohtaista kokemusta, niin jaa se.Mitään googlailuja en kaipaa,opiskelen sh:ksi, ja teoriatieto on hallussa.


      • ALA-ARV. TERV.HUOLTO

        Siasta otetut entsyymit helpottava sekä kipuja että ripulia ja lääkärin kirjoittamalla lausunnolla (Kelaan) lääkkeet saa ilmaiseksi.
        Onko sairaala jo myöntänyt potilasvahingon tapahtuneen vai onko kysymys vain sattumasta sairastua haiman vajaatoimintaan?
        Itselläni todettiin viime kesänä ko. sairaus, autoimmuuni syntyinen. Entsyymit helpottavat aluksi, mutta nyt oireita on taas enemmän, joten yritän päästä muihinkin tarpeellisiin tutkimuksiin kuin vain tehtyihin ultraan ja ulostenäytteisiin.

        Ala-arvoista tämä nykyajan terveydenhoito. Vaikea sairaus todetaan, mikä tieto potilaalle tuli Kelaan toimitettavan todistuksen muodossa. Ei muuta :(((.


    • Vajaatoiminta

      Hei!
      Olisikohan meidän haiman vajaatoiminnasta kärsivien syytä pitää yhteyttä toisiimme? Onko olemassa yhdistystä tämän sairauden tiimoilta?

      Itse menin rajun ripuloinnin ja laihtumisen (54kg:sta 43,5kg:oon muutamassa kuukaudessa) terveyskeskukseen -> sairaalan polille, jossa ultrattiin ja otettiin vain x2 ulostenäytteet. Sen jälkeen (kesäk.-13) en ole lääkäriä nähnyt. Postitse tuli B-lausunto Kelaa varten (vaikea krooninen haiman vajaatoiminta) lääkkeestä nimeltään Creon eli juuri mainittuja siasta otettuja entsyymejä.

      Lihonut en ole yhtään, vaikka tosissani olen yrittänyt syödä. Ripuli jatkuu edelleen 2-3 kertaa päivässä, suuria määriä kerralla etenkin aamuisin :(.

      Lääkärin mukaan on kysymys autoimmuunisairaudesta, joita minulla on muitakin kuin tämä, josta keskustelu.

      • huolestuttavaa

        Älä-arv. Terv.huolto ja vajaatoiminta!

        Ihmehomma, että teidät molemmat on suoraan sanottuna JÄTETTY HEITTEILLE!
        Itseltä tehtiin viipalekuvaus ja verestä katsottiin vitamiini- ja hivenainepitoisuudet! Rasvaliukoiset vitamiinit eivät imeydy vajaatoiminnassa, joten niitä on syötävä lisukkeina.


      • Hyi olkoon
        huolestuttavaa kirjoitti:

        Älä-arv. Terv.huolto ja vajaatoiminta!

        Ihmehomma, että teidät molemmat on suoraan sanottuna JÄTETTY HEITTEILLE!
        Itseltä tehtiin viipalekuvaus ja verestä katsottiin vitamiini- ja hivenainepitoisuudet! Rasvaliukoiset vitamiinit eivät imeydy vajaatoiminnassa, joten niitä on syötävä lisukkeina.

        Otin äskettäin yhteyttä TT-kuvauksen tehneeseen lääkäriin kertoen, että ripulointi jatkuu edelleenkin, ja haluaisin ravitsemusterapeutille tietääkseni, mitä haiman vajaatoimintaa sairastava voi syödä. Samalla toivoin bakteerinäytettä ulosteesta. Herra suorastaan painosti minut paksusuolen tähystykseen (en halua mitään rankkoja tutkimuksia tyhjennyksineen, koska olen insuliinihoitoinen diabeetikko), ja kertoi, että vasta sen jälkeen ravitsemusterapeutille ja muihin tutkimuksiin :(. Hän painosti kuitenkin edelleenkin vain suolen tutkimukseen, ja varaa minulle siihen ajan, vaikka muut tutkimukset tulisivat huomattavasti halvemmiksi.
        Ikävää, että potilasta ei kuunnella :(.


    • Tietoavaille

      Itselläni todettiin haimatulehduksen syyksi autoimmuuni pankratiitti. Syön myös noita Creoneita, mitään ihmeempiä ohjeita en saanut ruokavaliosta. Olisi kiva kun löytyisi joku keskustelupaikka aiheesta, vähäisesti kun tuntuu olevan tietoa (myös lääkäreillä).

    • erilainenko

      siis onko teillä kaikilla kipua nimenomaan vasemmalla puolen ylävatsaa? Mulla on oikean puolen kipu silloin kun kipuilee, ei jatkuvasti.. Edelleenkään ei diagnoosia haiman kroonisesta tulehduksesta jonka tiedän nyt aiheutuneen gabapentiini-lääkkeestä. Myöskään vajaatoimintaa ei ole todettu. Kaikki tutkittiin ja sitten jätettiin ilman diagnoosia, edelleen amylaasit koholla, pientä kipuilua... muutama vuosi jo menty tässä, ikävää kun saa aina lääkärissä käydessään moneen kertaan varmistaa jos saa lääkkeitä, voinko sitten syödä niitä? "normaalit" antibiootitkin voivat aiheuttaa haiman suuttumisen, särkylääkkeet ym.

    • Haimaheiluen

      Minulla alkoi oireet väsymyksenä sekä vatsan turpoaminen ja kipuilua. Vessaan oli juostava heti jos söi esimerkiksi sämpylää aamupalaksi. Hakeuduin lääkäriin mutta mitään ei tapahtunut heti vaan jonot oli pitkiä. Ensin verikokeita ja jono vatsan tähystykseen. Sitten jono ultraan, joka kuulema kokeneiden lääkäreiden mukaan on aika turha jos epäily on vahva. Ennen sitä pääsyä tilanne oli jo niin paha että juoksin ripuloimassa vessassa 10-30 krt /vrk. Uloste löysää(poehmisä) kelluvaa, haisevaa. Väri vaihteli keltaisesta ihan tummaanvihreään. Vweriarvoni olivat ns. normaalit. Paino laski rajusti n. 1kg/vk. Kipu vasemman kylkikaaren alla , enkä pystynyt nojaamaan eteenpäin. Syömisen yhteydessä tunsin ruoan ohittavan haiman. Loputa pääsin ultraan ja sitten kuvattiin magneetilla. Haima oli suurentunut iso turvonnut makkaranmallinen. Lopulta huomattiin yksi arvo. Amyl-arvon olevan vaan 15. Pitäisi olla 25-> arvo laski vielä 10:een. Aloitettiin puolen vuoden kortisonikuuri. Creon 2500 sain myös. Annosta jouduttiin nostamaan 1 kapselista 2:een joka aterian yhteydessä.
      En käytä alkoholia. Kuurin jälkeen vesiripulia ei ole ollut, mutta yllätyksiä on ollut kun on opetellut elämään tämän taudin kanssa. Välillä tunnen haimani enemmän, välillä se taas on aika hyvä. Jotain ruokia mitä en alussa pystynyt syömään esim hernekeitto, sopii taas. Itse olen sitä mieltä että hoitamaton sappitulehdus on pilannut haimani. 15vuoteen niitä kipuja ei otettu todesta vaan sain kipukohtauksiin aina vaan litalgiinipiikkiä. Sappeni leikattiin kun löin nyrkin pöytään ja sappirakko jouduttiinkin poistamaan kononaan, koska se oli jo kroonisesti tulehtunut 40 iso sappikiveä. Joo luit oikein 40!!!!
      Ruokavaliota en juurikaan ole muuttanut. Painoni joka laski yli 10 kg on noussut kortisonikuurin jälkeen, mikä tuntuu oudolta. Jos syön kermajäätelöä uloste on erityisen liukasta ja rasvaista. Sulio toimii muutenkin hyvin, eli vessassa käyn melko pian syömisten jälkeen. Kaikki kuidut, mukaanlukien terveelliset salaatit on syötävä vaan vähän. Pahimmat on kuitenkin minulla leipä/pulla.
      D-vitamiiniä syön, lukua en muista mutta esim. muun syyn takia käydessäni , muutkin lääkärit on huolissaan arvosta. Väsymyst iskee aivan tajuttomana jos syön makeaa. Pitkä sokerini on kuitenkin pysynyt alle 7 joten en pääse paikallisen diabeteshoitajan luokse vaikka oma lääkärini niin kehoitti.
      Itse epäilen että sokeriarvoissani on oltava jotain vikaa, koska varsinkin syödessäni makeaa , nukahdan heti ja voin nukkua tunteja putkeen.
      Töissä en ole vikeä vaan jäsenet painaa eikä pääse pirteeseen olotilaan, tai edes jonkinlaisen normaalituntuiseen olotilaan.
      Sokeri on pahin vihollinen ja myös klassisin oire (sanoi verikokeen ottanut mies) Itse luulion vaan olevani perso makealle. Ruoan jälkeen on myös saatva jotain sokeripitoista. Meinaa oikeasti tulla hulluksi ja teen mitä vaan saadaakseni sitä. Tosin tässä kohtaa myönnän että olen lipsunut pahasti creonin ottamisessa. Nolointa on sosiaalliset tilanteet. En ota pullaa kokouksissa tai tilanteista josta en voi poistua nopeasti. Riippuen siitä mitä syön, voi joutua juoksemaan vessassa pari kolmekin kertaa peräkkäin , kunnes suoli on tyhjä. En myöskään voi käydä "meidän" vessassa töissä, koska ovi on ohut ja tavallaan keskellä toimistoa. A)äänet B) jäätävä haju.
      Uloste on nykyään suht normin väristä. Mutta muoto vaihtelee. Ns.kramppipaska on roiskeita lisättynä sattumilla. Jäätelökakka on pehmistä. Ennen olen kärsinyt ummetuksestakin !! Hyvin harvoin uloste on kovaa.
      Sain B-kelakortin joten lääke on onneksi nyt halpaa.
      Olisi kiva jos joku tekisi meille oman sivun jossa voidaan verrata ja oppia toisten virheistä. uusille potilaille selviää monta asiaa nopeammin, kun meille konkareille joka olemme joutuneet oppimaan kaiken kantapään kautta. Itse en hallitse tietotekniikkaa. Alussa yritin löytää vertaistukiryhmää, ulkomaita myöden, nollatuloksin. Moni taatusti jättää kysymättä jos huomaa että viimeisestä päivityksestä on vuosi tai kaksi.
      Se mikä kummastuttaa on ettei mitään kontrollia ole tehty, jollen itse ole vaatinut verikokeiden tarkistamista välillä.
      Toistaiseksi koen silti eläväni suht normaalia elämää, vaikka kysymyksiä pyörii edelleen päässäni. Autoimmuuni pankreatiitti ei ole = diabetes, mutta vaara on suuri siksi tulla. Se ei myöskään ole = alkoholisti. On A1, A2 Ja se joku kolmas muoto, ja se minulla on sanoi lääkäri :)
      Ei muuta kun sivuja kehiin ken osaa..ja eteenpäin vaan kaikesta huolimatta :)

      • Anonyymi

        Olen itsekin etsinyt vertaistukea netistä, mutta mitään ei ole tarjolla! Useimmiten tulee vain juttua KOIRIEN haiman vajastoiminnasta 🙄 Pitäisikö perustaa fb-ryhmä aiheesta? Siel on kaikkii muita tukiryhmiä, mut ei haiman vajaatoiminnasta.


    • laihtunut

      Vertaistukea saa Suomendiabetesliitto sinne rekisteröityään löytyy keskustelut ja siellä on erilaisten haimasairauksien ketjuja.Kaikki mitä siellä kirjoitetaan on totta ylläpito valvoo...

    • haimavt

      ''Haimaheiluen'', luetko vielä tätä palstaa? Kiinnostaisi keskustella lisää, koska epäilen itselläni olevan haiman vt:n oireiden perusteella. Olen menossa lääkärille tässä kuussa. Itselläni on ripulointi aamupainoitteista eli ensimmäisien tuntien aikana heräämisestä käyn hädällä 4 - 8 kertaa ja sitten päivän aikana säännöllisesti. Yhteensä kertoja tulee varmaan päivästä riippuen 15 - 20. Uloste on kellertävää/vaaleanruskeata ripulin kaikissa muodoissa. Pienempi määrä jää usein kellumaan pintaan ja ympärillä on rasvavettä ja isompi määrä täyttää koko pytyn.

    • Haimava

      Onko kipuja vatsassa ? Onko ruokavalio rajoitettu. Kokeletkö creon?

    • Laihapoika4life

      Juu, laitanpa itse omat kokemukseni tänne. 2018 sain akuutin haimatulehduksen kaljan latkimisesta. Kivut ylävatsalla jatkuivat n. 5kk kunnes hiljalleen hävisivät kokonaan. Minut on ultrattu, magneettikuvat, TT-kuvat, UÄ enskopia, elastaasi1 analyysit ja paljon verikokeita. HYKS on hoitanut. Nyt vuosi jälkeen päin, tilanne vähän epäselvä. Veriarvot ovat kaikki viitearvojen sisällä, eikä magneettikuvissa haimassa löydetty enään mitään poikkeavaa. Oli turvoksissa ollut.Aikaisemmin myös oli kroonisen pankreatiitin epäily. Se diagnoosi on edelleen vähän auki, koska haiman elastaasi1 yksi on edelleen hyvin alhainen 23. Ulosteet ovat kuitenkin suhteellisen normaalit ja painoni on vakio 67kg, eli aika hoikka 43v poika olen. Mitään kipuja ei ole ollut. En tupakoi ja olen täysin raitis nykyään. Mitään lääkkeitä ei ole toistaiseksi määrätty, koska olen hyvässä kunnossa ja paino on pysynyt vakaana. Haimatulehduksen aikana laihduin 12Kg ja olin täysin luuranko. Kun toivuin paino nousi hitaasti nykyiseen 67kg. Myös haimatulehduksen aikana ripuloin montakertaa päivässä ja ylävatsalla oli krooninen kipu. Lekuri sanoi minulle viimeksi, että on vaikea arvioida mitä siellä on loppujen lopuksi tapahtunut. Tilannetta seurataan. 10-20 vuoden päästä haima voi olla paskana tai sitten ei. Mitään ei tehdä jos tilani ei muutu. Ainoa positiiviset asiat tässä on että olen raitis ja minusta ei tule läskiä koskaan.

    • Anonyymi

      Itse mietin voisiko minulla olla vajaatoiminta tai haimatulehdus. Vatsakipuja, päänsärkyä, pahoinvointia ja pahin kaikista ripuli. Välillä vie kaikki mehut itestä kun on niin radikaali ja mikään ruoka ei tunnu imeytyvän. Mutta se ei ole jatkuvaa. 2019 oli melkein joka aamu tai ainakin jossain kohtaa päivää ripuli. Tutkittiin veri ja uloste mutta haima arvoja eikä sokeriarvoja katsottu. Kävin tähystyksessä eikä mitään. Sen jälkeen olen luovuttanut. Huomaan että ripuli ja kivut ovat yhteydessä jännitykseen mutta tulee välillä myös silloin jos en jännitä. Hyviä kausia on ollut ja melko pitkään uloste on ollut aika kiinteää. Mutta sitten tulee satunnaisia hetkiä jolloin vetää aivan kuralle ilman syytä. Samoin jos minulla on liian pitkä väliaika syömisestä ja vihdoin syön niin sitten tulee ripuli.

      Mikä tähän voisi helpottaa. Tänäänkin olen syönyt aivan normaalisti ja eilen ja sitten sai tunnin illalla juosta vessassa ja ruoka ei ollut imeytynyt.

      • Anonyymi

        Olen myös väsynyt koko ajan ja mietin välillä että onko tämä normaali vai pitääkö minun vain ottaa itseäni niskasta ja ryhdistäytyä. Pelottaa jos se onkin jotain vakavaa ja yritän vain sopeutua muka ärtyneeseen suoleen


      • Anonyymi

        Minuakin kiinnostaisi kovasti, kun pari lääkäriä on maininnut kroonisen haimatulehduksen mahdollisuudesta, mutta mihinkään tutkimuksiin asian tiimoilta en ole päässyt.

        Onkohan olemassa mitään itsehoitokeinoa jota voisi kokeilla, vaikkei diagnoosia olekaan ?
        Jos edes auttaisi moninaisiin oireisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minuakin kiinnostaisi kovasti, kun pari lääkäriä on maininnut kroonisen haimatulehduksen mahdollisuudesta, mutta mihinkään tutkimuksiin asian tiimoilta en ole päässyt.

        Onkohan olemassa mitään itsehoitokeinoa jota voisi kokeilla, vaikkei diagnoosia olekaan ?
        Jos edes auttaisi moninaisiin oireisiin.

        Vähärasvainen ruokavalio ja jos ripulia ja kipuja, niin creonia apteekista ilman reseptiä. Purkin kun järsii 25000 creonia ruokailun yhteydessä, niin huomaa kyllä eron häipyykö kivut ja tasaantuuko tuotokset. n. 50€ maksaa ilman reseptiä.

        Synlabilla voit ottaa ilman lähetettä kaikki haima-arvot (amylaasi, lipaasi, trypsiini) ja ulosteen elastaasi-1. Samassa paikassa pääsee myös ylävatsan laajaan magneettiin ilman lähetettä ja kohtuu edullisesti. Tästä saa myös radiologin lausunnon, josta näkee löytyykö haimasta kummallisuuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minuakin kiinnostaisi kovasti, kun pari lääkäriä on maininnut kroonisen haimatulehduksen mahdollisuudesta, mutta mihinkään tutkimuksiin asian tiimoilta en ole päässyt.

        Onkohan olemassa mitään itsehoitokeinoa jota voisi kokeilla, vaikkei diagnoosia olekaan ?
        Jos edes auttaisi moninaisiin oireisiin.

        Jäi vielä mainitsematta, että perinteiset kuvausmenetelmät eivät välttämättä löydä alkuvaiheen haimamuutoksia kroonisessa haimatulehduksessa. Tässä tarkimmat on ERCP, eli haimatiehyeiden tähystys jota ei noin vain tehdä komplikaatioriskin vuoksi. Toinen on endoskooppinen ultraääni, eli mahalaukun kautta tehtävä haiman ultraäänitutkimus, joka on yhtä riskitön (ja tympeä) kuin vatsalaukun tähystyskin. Tänä päivänä kultainen standardi, mutta näitä ei edes yksityisiltä saa, vaan tehdään lähes ainoastaan yliopistollisissa keskussairaaloissa.

        Elastaasi-1 näyttää kuitenkin itse imeytymishäiriöisen vajaatoiminnan. Tämä on syytä toistaa pari kertaa varman tuloksen saamiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähärasvainen ruokavalio ja jos ripulia ja kipuja, niin creonia apteekista ilman reseptiä. Purkin kun järsii 25000 creonia ruokailun yhteydessä, niin huomaa kyllä eron häipyykö kivut ja tasaantuuko tuotokset. n. 50€ maksaa ilman reseptiä.

        Synlabilla voit ottaa ilman lähetettä kaikki haima-arvot (amylaasi, lipaasi, trypsiini) ja ulosteen elastaasi-1. Samassa paikassa pääsee myös ylävatsan laajaan magneettiin ilman lähetettä ja kohtuu edullisesti. Tästä saa myös radiologin lausunnon, josta näkee löytyykö haimasta kummallisuuksia.

        Mikä nyt kenellekin on sitä kohtuuedullista, köyhällä ei riitä rahat edes siihen.
        Julkiseen on yritettävä turvautua.
        Ruuansulatusentsyymiä olen jonkin verran käyttänyt, ja siitä tuntuu olevan apua.
        Ei tosin ole tuota Creonia.

        Jos en julkiselta onnistu apua saamaan, niin sitten on vain pärjättävä ja kiduttava itsekseen.
        Tätä kehutaan sellaiseksi " hyvinvoinniksi ", joka on olematonta, kun on köyhästä ihmisestä kyse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä nyt kenellekin on sitä kohtuuedullista, köyhällä ei riitä rahat edes siihen.
        Julkiseen on yritettävä turvautua.
        Ruuansulatusentsyymiä olen jonkin verran käyttänyt, ja siitä tuntuu olevan apua.
        Ei tosin ole tuota Creonia.

        Jos en julkiselta onnistu apua saamaan, niin sitten on vain pärjättävä ja kiduttava itsekseen.
        Tätä kehutaan sellaiseksi " hyvinvoinniksi ", joka on olematonta, kun on köyhästä ihmisestä kyse.

        Totta, mutta ei se julkisellakaan ihan ilmaista ole ja vaatii takuulla niin monta käyntiä ennenkuin tutkimuksiin pääsee ja ne on hoidettu, että sama raha on jo silloin mennyt. Plus puolesta vuodesta vuoteen aikaa.

        Harmittavaa toki, että nuo ei tietenkään ole sossussa menoiksi huomioitavia juttuja. Itsekin jouduin ottamaan lainaa, että sain nuo tutkimukset pois alta ja joudutettua hoitoon pääsyä julkiselle puolelle. Nyt Creonit ei maksa käytännössä mitään ja tarpeen vaatiessa saan kipulääkitykset kuntoon soittamalla kipukohtauksen tullessa, niin ei tarvii aina päivystykseen lähteä piikille ja osastolle makaamaan päiviksi. Oireileva krooninen haimatulehdus ja haiman vajaatoiminta siis.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta, mutta ei se julkisellakaan ihan ilmaista ole ja vaatii takuulla niin monta käyntiä ennenkuin tutkimuksiin pääsee ja ne on hoidettu, että sama raha on jo silloin mennyt. Plus puolesta vuodesta vuoteen aikaa.

        Harmittavaa toki, että nuo ei tietenkään ole sossussa menoiksi huomioitavia juttuja. Itsekin jouduin ottamaan lainaa, että sain nuo tutkimukset pois alta ja joudutettua hoitoon pääsyä julkiselle puolelle. Nyt Creonit ei maksa käytännössä mitään ja tarpeen vaatiessa saan kipulääkitykset kuntoon soittamalla kipukohtauksen tullessa, niin ei tarvii aina päivystykseen lähteä piikille ja osastolle makaamaan päiviksi. Oireileva krooninen haimatulehdus ja haiman vajaatoiminta siis.

        Jees, sain sentään lääkärin suostumaan ulosteen elastaasi-näytteeseen.
        Siitä kai pitäisi jotain viitteitä näkyä, jos olisi mahdollista esim. vajaatoimintaa haimassa.

        Oireileva olen ollut jo useamman vuoden ajan, epämääräisiä kipuja vatsassa, ym.
        Elämänlaatu on mennyt huonoakin huonommaksi pikkuhiljaa, mikä surullista ja äärimmäisen turhauttavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jees, sain sentään lääkärin suostumaan ulosteen elastaasi-näytteeseen.
        Siitä kai pitäisi jotain viitteitä näkyä, jos olisi mahdollista esim. vajaatoimintaa haimassa.

        Oireileva olen ollut jo useamman vuoden ajan, epämääräisiä kipuja vatsassa, ym.
        Elämänlaatu on mennyt huonoakin huonommaksi pikkuhiljaa, mikä surullista ja äärimmäisen turhauttavaa.

        Joo kyllähän siinä rupeaa jo kyseenalaistamaan itseään ja olemassaolon merkitystä, jos on jatkuvasti kipuja ja kurja olla sekä lääkärit hokee, että vika on vain päässä.

        Toivottavasti saat avun nopeasti. Helpointahan se olisi jos se elastaasi näyttäisi vajaatoiminnan, niin tietäisi missä mennään. Jatkuvat oireet ilman diagnoosia (ja hoitoa) on pienempi paha kuin itse diagnoosi, olkoonkin loppuelämän tauti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo kyllähän siinä rupeaa jo kyseenalaistamaan itseään ja olemassaolon merkitystä, jos on jatkuvasti kipuja ja kurja olla sekä lääkärit hokee, että vika on vain päässä.

        Toivottavasti saat avun nopeasti. Helpointahan se olisi jos se elastaasi näyttäisi vajaatoiminnan, niin tietäisi missä mennään. Jatkuvat oireet ilman diagnoosia (ja hoitoa) on pienempi paha kuin itse diagnoosi, olkoonkin loppuelämän tauti.

        Minulle on aivan sama, mitä tulisi diagnoosiksi, kun tietää, ettei ole kunnossa.
        Kaikkein pahinta on epätietoisuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jäi vielä mainitsematta, että perinteiset kuvausmenetelmät eivät välttämättä löydä alkuvaiheen haimamuutoksia kroonisessa haimatulehduksessa. Tässä tarkimmat on ERCP, eli haimatiehyeiden tähystys jota ei noin vain tehdä komplikaatioriskin vuoksi. Toinen on endoskooppinen ultraääni, eli mahalaukun kautta tehtävä haiman ultraäänitutkimus, joka on yhtä riskitön (ja tympeä) kuin vatsalaukun tähystyskin. Tänä päivänä kultainen standardi, mutta näitä ei edes yksityisiltä saa, vaan tehdään lähes ainoastaan yliopistollisissa keskussairaaloissa.

        Elastaasi-1 näyttää kuitenkin itse imeytymishäiriöisen vajaatoiminnan. Tämä on syytä toistaa pari kertaa varman tuloksen saamiseksi.

        Voiko vajaatoimintaa tulla muustakin syystä kuin imeytymishäiriöön liittyen ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voiko vajaatoimintaa tulla muustakin syystä kuin imeytymishäiriöön liittyen ?

        Krooninen haimatulehdus voi olla ilman vajaatoimintaa ja vajaatoiminta voi olla ilman kroonista (kipuoireista) haimatulehdusta.

        Haiman vajaatoimintaa on kahta tyyppiä, endokriininen ja eksokriininen. Eksokriininen vajaatoiminta tarkoittaa haiman heikentynyttä kykyä tuottaa riittävästi ruoansulatusentsyymejä, joka ilmenee mm. imeytymishäiriöinä, ripulina ja laihtumisena. Endokriininen vajaatoiminta taas johtaa diabetekseen, kun haima ei tuota riittävästi insuliinia verenkiertoon. Yleensä etenevässä taudissa ensin tulee eksokriininen ja osalle vuosia myöhemmin endokriininen vajaatoiminta.

        Imeytymishäiriö on siis seurausta vajaatoiminnasta, ei sen syy. Imeytymishäiriön oireet tulevat esille, kun eksokriinisen vajaatoiminnan aste on 80-90%, sillä terve haima tuottaa entsyymejä runsaasti yli tarpeen. Eli aika pitkälle saa haiman vajaatoiminta edetä, ennenkuin oireet alkavat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulle on aivan sama, mitä tulisi diagnoosiksi, kun tietää, ettei ole kunnossa.
        Kaikkein pahinta on epätietoisuus.

        "Jatkuvat oireet ilman diagnoosia (ja hoitoa) on pienempi paha kuin itse diagnoosi, olkoonkin loppuelämän tauti."

        Tarkoitus oli toki sanoa *Suurempi paha* tässä yhteydessä. Painovirhe paholainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Krooninen haimatulehdus voi olla ilman vajaatoimintaa ja vajaatoiminta voi olla ilman kroonista (kipuoireista) haimatulehdusta.

        Haiman vajaatoimintaa on kahta tyyppiä, endokriininen ja eksokriininen. Eksokriininen vajaatoiminta tarkoittaa haiman heikentynyttä kykyä tuottaa riittävästi ruoansulatusentsyymejä, joka ilmenee mm. imeytymishäiriöinä, ripulina ja laihtumisena. Endokriininen vajaatoiminta taas johtaa diabetekseen, kun haima ei tuota riittävästi insuliinia verenkiertoon. Yleensä etenevässä taudissa ensin tulee eksokriininen ja osalle vuosia myöhemmin endokriininen vajaatoiminta.

        Imeytymishäiriö on siis seurausta vajaatoiminnasta, ei sen syy. Imeytymishäiriön oireet tulevat esille, kun eksokriinisen vajaatoiminnan aste on 80-90%, sillä terve haima tuottaa entsyymejä runsaasti yli tarpeen. Eli aika pitkälle saa haiman vajaatoiminta edetä, ennenkuin oireet alkavat.

        Minulla oli elastaasi-arvo tosi hyvä, yli 500.
        Imeytymishäiriötä kuitenkin on, koska ruuansulatusentsyymit auttavat vatsan kipuihin ja huonompaan oloon, jotka yleensä tulevat ruokailun jälkeen.

        Luulisin, että ruuansulatuksen häiriöni siis johtuu jostain muusta kuin haiman toiminnasta.
        On toki muunkinlaista oiretta ollut pitkään, kuin tuo imeytymisasia.
        Tuskin perimmäinen syy selviää koskaan.
        Kaikki tämä haittaa valtavasti koko elämänlaatuun, valitettavasti, kun vielä olisi vuosiakin jäljellä nauttia(?) elämästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jäi vielä mainitsematta, että perinteiset kuvausmenetelmät eivät välttämättä löydä alkuvaiheen haimamuutoksia kroonisessa haimatulehduksessa. Tässä tarkimmat on ERCP, eli haimatiehyeiden tähystys jota ei noin vain tehdä komplikaatioriskin vuoksi. Toinen on endoskooppinen ultraääni, eli mahalaukun kautta tehtävä haiman ultraäänitutkimus, joka on yhtä riskitön (ja tympeä) kuin vatsalaukun tähystyskin. Tänä päivänä kultainen standardi, mutta näitä ei edes yksityisiltä saa, vaan tehdään lähes ainoastaan yliopistollisissa keskussairaaloissa.

        Elastaasi-1 näyttää kuitenkin itse imeytymishäiriöisen vajaatoiminnan. Tämä on syytä toistaa pari kertaa varman tuloksen saamiseksi.

        Itselläni ei koskaan löydetty mitään syytä haiman vajaatoimintaan. Lisäksi mulla ei ollenkaan ripulia, vain kelluva kakka. Lääkärit ihmetteli, kun ei ole taudinkuvaan kuuluvat oireet edes, vaikka elastaasiarvot jotain 50 luokkaa. Lääkäri vaan totesi, että n. 20% jää selvittämättä eli syitä ei löydetä. Creon resepti käteen ja valmis! Itselläni on ollut vaikeaa löytää sopiva annoskoko creonia ateriaa kohti. Ainut mistä tietää ottaneensa sopivan määrän on, että kakka uppoaa veteen. Ja yhä edelleen enimmäkseen kelluu! Pitänee omin päin vaan lisätä ilmeisesti creonin määrää… Näillä mennään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo kyllähän siinä rupeaa jo kyseenalaistamaan itseään ja olemassaolon merkitystä, jos on jatkuvasti kipuja ja kurja olla sekä lääkärit hokee, että vika on vain päässä.

        Toivottavasti saat avun nopeasti. Helpointahan se olisi jos se elastaasi näyttäisi vajaatoiminnan, niin tietäisi missä mennään. Jatkuvat oireet ilman diagnoosia (ja hoitoa) on pienempi paha kuin itse diagnoosi, olkoonkin loppuelämän tauti.

        Ulosteen elastaasi otettiin kertaalleen, lukemat aivan kunnossa.
        Yhdessä kuvauksessa oli haima osittain surkastunut, mitä ikinä sitten tarkoittaakaan.
        Lääkärit eivät siitä välitä mitään.
        Kituuttamalla joutuu menemään päivä kerrallaan, vaikka hyvä tietysti että edes jotenkin.
        Ei tämä vain ole oikein elämisen arvoista elämää, harmittaa, turhauttaa, ym.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itselläni ei koskaan löydetty mitään syytä haiman vajaatoimintaan. Lisäksi mulla ei ollenkaan ripulia, vain kelluva kakka. Lääkärit ihmetteli, kun ei ole taudinkuvaan kuuluvat oireet edes, vaikka elastaasiarvot jotain 50 luokkaa. Lääkäri vaan totesi, että n. 20% jää selvittämättä eli syitä ei löydetä. Creon resepti käteen ja valmis! Itselläni on ollut vaikeaa löytää sopiva annoskoko creonia ateriaa kohti. Ainut mistä tietää ottaneensa sopivan määrän on, että kakka uppoaa veteen. Ja yhä edelleen enimmäkseen kelluu! Pitänee omin päin vaan lisätä ilmeisesti creonin määrää… Näillä mennään.

        Itselläni elastaasi on normaali, siltikään aika usein ruoka ei ole sulanut kunnolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itselläni ei koskaan löydetty mitään syytä haiman vajaatoimintaan. Lisäksi mulla ei ollenkaan ripulia, vain kelluva kakka. Lääkärit ihmetteli, kun ei ole taudinkuvaan kuuluvat oireet edes, vaikka elastaasiarvot jotain 50 luokkaa. Lääkäri vaan totesi, että n. 20% jää selvittämättä eli syitä ei löydetä. Creon resepti käteen ja valmis! Itselläni on ollut vaikeaa löytää sopiva annoskoko creonia ateriaa kohti. Ainut mistä tietää ottaneensa sopivan määrän on, että kakka uppoaa veteen. Ja yhä edelleen enimmäkseen kelluu! Pitänee omin päin vaan lisätä ilmeisesti creonin määrää… Näillä mennään.

        Voiko haima oireilla myös ummetuksena?vatsa kipuna tms.Kun aina puhutaan tuosta "kellumisesta"ja ripulista!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itselläni ei koskaan löydetty mitään syytä haiman vajaatoimintaan. Lisäksi mulla ei ollenkaan ripulia, vain kelluva kakka. Lääkärit ihmetteli, kun ei ole taudinkuvaan kuuluvat oireet edes, vaikka elastaasiarvot jotain 50 luokkaa. Lääkäri vaan totesi, että n. 20% jää selvittämättä eli syitä ei löydetä. Creon resepti käteen ja valmis! Itselläni on ollut vaikeaa löytää sopiva annoskoko creonia ateriaa kohti. Ainut mistä tietää ottaneensa sopivan määrän on, että kakka uppoaa veteen. Ja yhä edelleen enimmäkseen kelluu! Pitänee omin päin vaan lisätä ilmeisesti creonin määrää… Näillä mennään.

        Hei, pyydä lähete ravitsemusterapeutille, itse sain. Toimii myös etänä, soitti minulle. Sain hyvät ohjeet ja lähetti vielä paperilla ne. Toki annostusta täytyy hakea, itse syön 5xpvä ja otan aina 2. Annostus tulee suhteuttaa ravinnon/rasvan määrään. Saan syötyä, toki vatsa hieman turpoaa, mutta,ohittuu kun creon sulaa. Minulla myös,autoimmuuni sairaus.


    • Anonyymi

      Mäkin olisin kiinnostunut kaikesta mikä tähän liittyy. Mulla diagnosoitu tämä (kanta.fi luin) vähän aikaa sitten ja huomenna vasta lääkärin soittoaika. Hirveen vähän löytyy mistään mitään tietoa, toivottavasti helmikuuksi varattu ravitsemusterapeutti osaa jotain sanoa..

      • Anonyymi

        Redditissä /r/pancreatitis on laaja keskusteluryhmä jos englanti taittuu. Beatingpancreatitis.com myös hyvä lukaista.


      • Anonyymi

        Tämä! Mistään ei oikein löydy mitään tietoa mistään vertaistuesta puhumattakaan


    • Anonyymi

      Heippa! Nyt on Facebookkiin luotu yksityinen ryhmä: haiman vajaatoiminnan tukiryhmä

      Sinne vaan liittymään, niin josko saataisi vähän nopeammin keskusteltua aiheesta ja tuettua toinen toisiamme!

      • Anonyymi

        Kiitos tiedosta.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      90
      6286
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2594
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      30
      2130
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1837
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1641
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1428
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1347
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1223
    Aihe