hajoittaako riidat?

väsynyt perhonen

Hei kaikille! Onko teille kenellekään omaiselle käynyt niin, että dementoituneen omaishoito on käynyt voimille niin, että on menneet poikki sukulaisuus - suhteet?

Meinaan, että meillä kun tämän dementoituneen hoitajat (" " )on kaikki loppuun palamisen ääri rajoilla ja fyysisesti sairaita, riitelevät keskenään... ja silti kaikki ajattelee vanhuksen parasta - ja riidat tulee helposti myös hänen kanssaan ( se kuuluu sairauteen ).

Onko teillä kenelläkään kokemusta siitä, että kun on lapset hoitaneet omaistaan riitojen saattamina ja omaisesta on kerran aika jättänyt, onko sisaruksilla menneet välit - tai sairastuttaako tämä henkisesti omaiset? Kuinka siitä selvitään?

Meillä alkaa olla kohta patti tilanne... jos on kokemuksia, kertokaa! t. Väsynyt Perhonen

8

893

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-omaishoitaja

      Niin siinä voi käydä.
      Meillä tosin oli se tavallisempi tarina, eli hoitovastuu kaatui yhden läheisen ja hänen perheensä päälle. Toiset sitten neuvoivat ja arvostelivat, olivat suorastaan kateellisia. Todellisuudessa yksikään muu omainen ei kyennyt huolehtimaan hänestä edes kokonaista viikkoa, me sentään monta vuotta.
      Viimeinen pisara oli se, kun muuan ilmoitti, että siksi ette vaan laita laitokseen, että itse jotain hyödytte. Ilmeisesti oli autuaan tietämätön paikkakunnan käytännöstä: kymmeniä ihmisiä on jonossa ja vapautuvat paikat annetaan niille, joille on aivan pakko. Siltä istumalta allekirjoitettiin paikkahakemus ja vietiin kovin vaatimuksin saateltuna ensimmäisen arkipäivän aamuna sosiaalitoimistoon. Silti meni vielä melkein vuosi ennen kuinpaikka saatiin - kun ilmoitimme, että nyt ei voi enää ottaa kotiin.

      Henkisestä sairaudesta en tiedä. Lieneekö sitä alkujaankaan täysin terve ja järkevä ollut kun on tällaiseen liemeen itsensä laittanut. Hyvänä puolena pitäisin sitä, että ei enää tarvitse seurustella niiden hankalien sukulaisten kanssa, eikä varsinkaan riidellä. Toisinaan tulee vielä tekstiviestejä, mutta nehän voi poistaa lukematta.

    • raskasta

      Meillä tilanne sellainen, että vanhempien(kaksi dementoitunutta) hoito kaatunut yhdelle ihmiselle.

      Sosiaalipuoli kaataa vastuun omaiselle, oli ainoa huolehtiva omainen missä tahansa kunnossa itse! Helppoa on ratsastaa omaisen selällä, sillä kuka pystyy jättämään omaisensa täysin heitteille?

      Ihmeellistä on se kylmyys, miten muut sukulaiset suhtautuvat ja kieltäytyvät näkemään sitä työn määrää joka on jonkun tehtävä. Suhteet kipuilevat poikkimenon rajoilla.

      Tässä on dementoituneet ja omainen täysin keskenään ongelminensa. Kukaan ei tule kysymään, että miten jaksatte.

      TÄTÄKÖ SANOTAAN HYVINVOINTIVALTIOKSI??

      • omainen

        Ajattele nyt,kuinka hvyin voivatkaan ne muut omaiset, jotka eivät mitenkän vaivaa itseään hoidolla!
        Se on niin helppoa, kun kaikki eivät edes myönnä itselleen, että läheinen on todella niin huonossa kunnossa kuin on. Sitten vielä kadehditaan sitä omaishoitajaa (kun käyttää hoidettavia hyväkseen saadakseen jotain tukea) ja moititaan, kun ei osaa hoitaa oikein.


      • raskasta
        omainen kirjoitti:

        Ajattele nyt,kuinka hvyin voivatkaan ne muut omaiset, jotka eivät mitenkän vaivaa itseään hoidolla!
        Se on niin helppoa, kun kaikki eivät edes myönnä itselleen, että läheinen on todella niin huonossa kunnossa kuin on. Sitten vielä kadehditaan sitä omaishoitajaa (kun käyttää hoidettavia hyväkseen saadakseen jotain tukea) ja moititaan, kun ei osaa hoitaa oikein.

        Mä en ainakaan saa mistään mistään tukea tai avustusta. Olen normaalin työpäivän töissä joka ikinen päivä. Sen ohessa hoidan kaksi kotia ja kolmen ihmisen kaikki asiat(omani siis myös), lähtien että nyt on talvi etsitäänpäs talvivaatteet kaapista.

        Ruokahuolto teettää paljon työtä ja kodin hoito yleensäkin. Monellakaan ei ole minkäänlaista käsitystä mitä kaikkea dementikkojen avuksi pitää tehdä.

        Ai niin, toinen sisarus nauttii elämästään sen ajan...

        ...mutta huomauttaa hän välillä, että eihän toi nyt ole edes mitään mitä mä olen tehnyt!


      • apua löydy?
        raskasta kirjoitti:

        Mä en ainakaan saa mistään mistään tukea tai avustusta. Olen normaalin työpäivän töissä joka ikinen päivä. Sen ohessa hoidan kaksi kotia ja kolmen ihmisen kaikki asiat(omani siis myös), lähtien että nyt on talvi etsitäänpäs talvivaatteet kaapista.

        Ruokahuolto teettää paljon työtä ja kodin hoito yleensäkin. Monellakaan ei ole minkäänlaista käsitystä mitä kaikkea dementikkojen avuksi pitää tehdä.

        Ai niin, toinen sisarus nauttii elämästään sen ajan...

        ...mutta huomauttaa hän välillä, että eihän toi nyt ole edes mitään mitä mä olen tehnyt!

        Itse en oman sairauteni vuoksi kykene omaishoitajaksi, mutta ymmärrän täysin millainen työmaa se on - loputon ja epäkiitollinen. Uskomattomalta tuntuu, että jollakin on pokkaa mennä nokkimaan moiseen urakkaan ryhtynyttä!

        Suomessako on ihan todella paikkoja, jossa ei ole minkäänlaista kotihoitoa tarjolla?
        Taidamme sitten kuulua etuoikeutettujen joukkoon...

        Äitini asuu vielä yksin omassa kodissaan, kykenee opastettuna käymään itse kaupassa ja huolehtii kohtalaisesti hygieniastaan. Kotihoidosta käydään kaksi kertaa päivässä ja huonompina aikoina tarvittaessa useamminkin. He antavat lääkkeet ja tekevät aamu- ja iltapalat, ottavat mahdolliset labranäytteet ja informoivat minua, jos jotain erikoista on tekeillä. Ateriapalvelu toimittaa arkisin kerran päivässä lämpimän ruuan ja viikonloppuateriat pakasteina, hoitajat huolehtivat sulamaan ja pitävät silmällä, että tulee syötyä. Käynnit ovat lyhyitä ja kiireisiä, mutta jonkinlainen kontrolli säilyy päivittäin. Palvelu on kunnallinen, maksaa kaikkineen n. 290 €/kk.

        Itse käyn kylässä tai haetutan äidin kylään, kun olen vähän paremmassa kunnossa. Seurustelukin käy jo työstä, kun sanat alkavat olla hukassa ja jutuissa ei enimmäkseen ole päätä eikä häntää. Suuresti kunnioitan kaikkia teitä, jotka jaksatte päivästä toiseen - jättäkää tollojen jutut omaan arvoonsa ja ottakaa arvelematta vastaan kaikki apu, mitä satutte saamaan.


      • hki_
        apua löydy? kirjoitti:

        Itse en oman sairauteni vuoksi kykene omaishoitajaksi, mutta ymmärrän täysin millainen työmaa se on - loputon ja epäkiitollinen. Uskomattomalta tuntuu, että jollakin on pokkaa mennä nokkimaan moiseen urakkaan ryhtynyttä!

        Suomessako on ihan todella paikkoja, jossa ei ole minkäänlaista kotihoitoa tarjolla?
        Taidamme sitten kuulua etuoikeutettujen joukkoon...

        Äitini asuu vielä yksin omassa kodissaan, kykenee opastettuna käymään itse kaupassa ja huolehtii kohtalaisesti hygieniastaan. Kotihoidosta käydään kaksi kertaa päivässä ja huonompina aikoina tarvittaessa useamminkin. He antavat lääkkeet ja tekevät aamu- ja iltapalat, ottavat mahdolliset labranäytteet ja informoivat minua, jos jotain erikoista on tekeillä. Ateriapalvelu toimittaa arkisin kerran päivässä lämpimän ruuan ja viikonloppuateriat pakasteina, hoitajat huolehtivat sulamaan ja pitävät silmällä, että tulee syötyä. Käynnit ovat lyhyitä ja kiireisiä, mutta jonkinlainen kontrolli säilyy päivittäin. Palvelu on kunnallinen, maksaa kaikkineen n. 290 €/kk.

        Itse käyn kylässä tai haetutan äidin kylään, kun olen vähän paremmassa kunnossa. Seurustelukin käy jo työstä, kun sanat alkavat olla hukassa ja jutuissa ei enimmäkseen ole päätä eikä häntää. Suuresti kunnioitan kaikkia teitä, jotka jaksatte päivästä toiseen - jättäkää tollojen jutut omaan arvoonsa ja ottakaa arvelematta vastaan kaikki apu, mitä satutte saamaan.

        Helsingissä, kahden dementikon luona käy kotihoito(kotisairaanhoito yhdistettynä kotihoitoon) aamuisin (yht.158 €/kk) ja mitä tekevät:

        Huolehtivat lääkkeet.

        Mitään muuta eivät tee tai huolehdi, EI SIIS MITÄÄN MUUTA. Jokainen dementikon omainen tietää, että tekemistä kyllä riittäisi. Minulle ovat sanoneet ettei heille kuulu mikään muu.

        Kaapit on täynnä jätteitä ja vanhoja ruokia. Siivoustarvetta olisi viikottain ja kaikkea muuta avun tarvetta olisi tietenkin myös.

        Olemmeko me helsinkiläiset tässä asiassa jotenkin huonommassa asemassa muuhun maahan verrattuna?

        Jos joku tietää mitä voisimme tehdä, kertokaa.


      • Mäntsälä mielessäin
        hki_ kirjoitti:

        Helsingissä, kahden dementikon luona käy kotihoito(kotisairaanhoito yhdistettynä kotihoitoon) aamuisin (yht.158 €/kk) ja mitä tekevät:

        Huolehtivat lääkkeet.

        Mitään muuta eivät tee tai huolehdi, EI SIIS MITÄÄN MUUTA. Jokainen dementikon omainen tietää, että tekemistä kyllä riittäisi. Minulle ovat sanoneet ettei heille kuulu mikään muu.

        Kaapit on täynnä jätteitä ja vanhoja ruokia. Siivoustarvetta olisi viikottain ja kaikkea muuta avun tarvetta olisi tietenkin myös.

        Olemmeko me helsinkiläiset tässä asiassa jotenkin huonommassa asemassa muuhun maahan verrattuna?

        Jos joku tietää mitä voisimme tehdä, kertokaa.

        täällä Mäntsälässä kunta on kustantanut ILMAISEN siivouksen sotaveteraaneille kerran kuussa!! Ottakaas muut kunnat Mäntsälästä oppia!


    • Aava meri

      Meillä omaisen hoito on kaatunut myös yhden henkilön niskoille. Muut omaiset ovat jättäneet.

      Jäävätpähän ainakin siitä pyyteettömästä rakkaudesta paitsi.

      Itse en läheistä omaista jättäisi mistään hinnasta!

      Kolme vuotta olen jaksanut, välillä huonommin välillä paremmin. Nyt on voimia alkaa etsimään omaiselle hoitopaikkaa. Kyllä tästä selvitään!

      Ja mitä minulle jää? Hieno suhde hoidettavaan ja muistot joita tästä hoitoajasta on jäänyt. Se on kasvattanut meitä kumpaakin. Sääliksi käy niitä muita sukulaisia, jotka jättivät. Noh, heillä on varmaan vanhuksina sitten hoitajat itselleen jo tiedossa?!?!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 175
      5156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4643
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2976
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      31
      1955
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1737
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1726
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1720
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1633
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe