PUHEVAMMAINEN

sapunella

Kiva että eksyin tänne.Mulla on tai oli synnynnäinen kitalikahalkio.Olen vieläkin siinä pisteessä ettei omat lapset tiedä totuutta.Onhan heidän kaverit sanoneet että onko äiskä venäläinen.Hah,olen hesassa asti käynyt leikkauksessa ja puheopetuksessa.Mutta jos puhun yleis paikalla nii alkaa päät kääntyä.Olen kyllä ollut näytelmäryhmissä ja yleisön edessä.Mutta kukaan ei tiedä mikä mulla on vikana ku puhun kui nenä tukossa.Toisinaan nautin ku on nuha..Olen tallentanut viimeksi ben burmanin ohjelman kasetille,ja myös ohjelman jossa paikkailtiin huulija- kitalakihalkio lasta.En muista ojelmaa pittää katsoa kasetilta.Äitini oli sellainen henkilö ettei häneltä voinut kysellä miten hän selvisi mun kanssa,tiedän ettei imemistä tullut mitään.Onko kohtalotovereita?

14

2092

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tupuli

      on tosiaan HÄPEÄÄ. ei mulle mut koti perheelle. piti piilotella. Tätä. olla piilossa jos ääntä kävi tultii ajamaan pois.Tunsin että minä vammainen

    • apua

      saatte yht. tiedot voitas puhua. tiedän että TEITÄ on.Eihän voisi olla puhumatyomuutta.

      • sapunella

        Voitas kyllä vaihtaa asioita mistä saan kiinni?????


    • Zarah

      Itselläni korjattiin kitalakihalkio Helsingissä Husukessa, kun olin 1,5-v. Puheopetusta sain omassa kotikunnassani, eikä kukaan huomaa tänä päivänä puheessani mitään outoa. En edes honota, ihan pikkuisen vain, mutta ei sitä ole ikinä kukaan huomannut.

      Ihmettelen vain valintojasi vanhempana. Etkö sen vertaa voi sukusi vaikenemisen muuria murtaa, että kertoisit omille lapsillesi asiasta. Vai nautitko jotenkin siitä, että lapsesi kaverit luulevat sinua venäläiseksi?

      Entä oletko uhrannut ajatustakaan sille, että halkiot ovat maamme yleisimpiä epämuodostumia, lisäksi on hieman suurentunut riski sille, että ne periytyvät. Voisikohan edes sen vuoksi alkaa asiasta kertomaan omille lapsilleen?

      Itse en ole koskaan kokenut itseäni puhevammaiseksi, ja minusta on aika mautonta sinultakin moista termiä itsestäsi käyttää. On kuitenkin ihan oikeasti olemassa ihmisiä, joiden on todella vaikea puhua, ja siitä syntyy aika ahdistava haitta.

      • sapunella

        SE HÄPEÄ mitä sai jo kotona kun ei saanut kuulua,aina tultii laittaa hiljaseksi.Ja tämä oli periyytynyt .Sitä mä vieläkin ihmettelen MIKSI näin on mutta mutta aika on mennyt.Onneksi ei mun lapsille.Ja voiko se olla ravinnon puutteesta tai todella periytynyt.KU toinen vanhemmistani oli sellainen.Olen tosissaan yrittänyt koota itseni ja sanoa.Mutta HÄPEÄ.Olen nuorimmalle sanonut etten minä sille voi mitään että puhun näin.Jos he haluavat tietää olisivat jo kysynyt.Silloin on helpompi avautua.


      • sapunella

        Mä en tosiaan muista kun asun todella kaukana hesasta.Jos voitte auttaa.Muistan sairaalan jonka ovien kummallakki puolen punaiset ristit ja parveke juuri ovien päällä:????ja onko TUNTURIKOTI tuttu,minun puhe ja korjaus ompelu reissut kesti kauan että kävin koulua.Pitäisi etsiä todistukset nii näkys mikä koulu.multa saa yht. tiedot ku keksitään miten


      • sahora
        sapunella kirjoitti:

        Mä en tosiaan muista kun asun todella kaukana hesasta.Jos voitte auttaa.Muistan sairaalan jonka ovien kummallakki puolen punaiset ristit ja parveke juuri ovien päällä:????ja onko TUNTURIKOTI tuttu,minun puhe ja korjaus ompelu reissut kesti kauan että kävin koulua.Pitäisi etsiä todistukset nii näkys mikä koulu.multa saa yht. tiedot ku keksitään miten

        Hei kaikki Huulikitalakihalkoioset! Olen 60-luvun lapsia. Itse olen tuon kokenut ja en oli häpeillyt, enkä piilotellut, myöskään vanhempani ei sitä ole tehnyt. Olen naimisissa ja 3 lapsen äiti. Ja minulle on kerrottu, ettei minulla ole periytyvä huulikitalakiholkiota. Itse en ollut edes huolissani, kun odotin lapsiani, enemmän taisi olla huolissaan terveydenhoitohenkilöstö. Koulussa sain olla ihme kyllä aika rauhassa, erään kerran joku yläluokkalainen huomautti , että olenko juossut ovea päin, johon tokasin "en kun jäin katujyrän alle, mut itse olet jäänyt vissiin ruohonleikkurin alle, kun tukkasi on kun tarhapöllön perse". siihen jäi kiusaamiset ja kiitokset voin sanoa vanhemmilleni, jotka "valmensivat" minut myös koulukiusaamisen varalta. Tunturikodissa Kaivopuiston kupeessa tuli olutua 5 kertaa harjoittelemassa puhetta lapsena. Tunturi kodissa asuttiin aina noin kuukausi kerralla ja puheopetuksiin menimme "pahnalla" lastenlinnaan. Loppu vaiheessa puheopetusta annettiin tunturikodin yhteydessä. Tätä yllä piti punainen risti. Mustoihin on jäänyt monta mukavaa hetkeä, mm. retket Helsingin nähtävyyksiin, mm pääsimme silloisen presidentti Kekkosen työhuoneeseenkin kurkkaamaan, ja ei aina niin mukavia muistojakaan. Esim. syömiseen pakottaminen yhden hoitajan taholta. Itse olen sitä mieltä, ettei tämä ole mikään piilottelun paikka, kaikille lapsilleni olen kertonut, kun on ovat huomanneet minun "kultaiset" hampaat 5kpl, että mistä on kysymys, ja eipä sen ihmeempää. Lapset sopeutuvat erilaisuuteen paljon helpommin, kuin aikuinen ennakkoluulujensa kanssa.


      • Anonyymi
        sahora kirjoitti:

        Hei kaikki Huulikitalakihalkoioset! Olen 60-luvun lapsia. Itse olen tuon kokenut ja en oli häpeillyt, enkä piilotellut, myöskään vanhempani ei sitä ole tehnyt. Olen naimisissa ja 3 lapsen äiti. Ja minulle on kerrottu, ettei minulla ole periytyvä huulikitalakiholkiota. Itse en ollut edes huolissani, kun odotin lapsiani, enemmän taisi olla huolissaan terveydenhoitohenkilöstö. Koulussa sain olla ihme kyllä aika rauhassa, erään kerran joku yläluokkalainen huomautti , että olenko juossut ovea päin, johon tokasin "en kun jäin katujyrän alle, mut itse olet jäänyt vissiin ruohonleikkurin alle, kun tukkasi on kun tarhapöllön perse". siihen jäi kiusaamiset ja kiitokset voin sanoa vanhemmilleni, jotka "valmensivat" minut myös koulukiusaamisen varalta. Tunturikodissa Kaivopuiston kupeessa tuli olutua 5 kertaa harjoittelemassa puhetta lapsena. Tunturi kodissa asuttiin aina noin kuukausi kerralla ja puheopetuksiin menimme "pahnalla" lastenlinnaan. Loppu vaiheessa puheopetusta annettiin tunturikodin yhteydessä. Tätä yllä piti punainen risti. Mustoihin on jäänyt monta mukavaa hetkeä, mm. retket Helsingin nähtävyyksiin, mm pääsimme silloisen presidentti Kekkosen työhuoneeseenkin kurkkaamaan, ja ei aina niin mukavia muistojakaan. Esim. syömiseen pakottaminen yhden hoitajan taholta. Itse olen sitä mieltä, ettei tämä ole mikään piilottelun paikka, kaikille lapsilleni olen kertonut, kun on ovat huomanneet minun "kultaiset" hampaat 5kpl, että mistä on kysymys, ja eipä sen ihmeempää. Lapset sopeutuvat erilaisuuteen paljon helpommin, kuin aikuinen ennakkoluulujensa kanssa.

        Olin myös tunturikodissa kitalakihalkio vuoksi,muistan kuinka mentiin sinisellä wv glainbussilla aamuisin korvaklinikalle puheopetukseen ja siellä meni koko päivä.Muistan kuinka monesti iltaisin nukkumaan mennessä itkettiin vuorotellen koti ikävää,siellä oli yövalvoja joka ei paljon lohdutellut ,hän sanoi vaan että nyt hiljaa ja ei enään ääntäkään,se oli jäänyt hyvin mieleen.


    • pettynyt5

      tunturikoti tehtaankadulla olin siellä monta kertaa 60.luvulla kaivo puistossa ruokimme oravia tykkäsin todellakin olla merenrannassa ja ruokkia heinä sorsia puhe opetusta saimme töölön sairaalassa yksi ikävä muisto jäi kun hoitaja pakotti syömään silliä lapselle joka ei kalaa syönyt minä oksensin ja häpesin loppuajan kunnes pääsin kotiin viimeinen kerta kun olin tunturikodissa kävin kallion koulua suomessa minua ei morkattu koskaan puhevian vuoksi 68muutimme tukholmaan ja silloin alkoi unton helvetti javanhemmat ei välittänyt ollenkaan tulos unto on 55 ja vetäytyy syrjään kun on ihmis tunkos ja jos on toisia huuli ja kitalakihalkioihmisiä niin unto häpeääitseään niin paljo että hän sulkee oven takanaan toivon teille kaikille hyvää kesää ja todella sydämmen lämpöä rintaan toivoo unto

      • mies-66 kotka

        tuttu paikka 70- luvulta. siellä vietettii osa lapsuudesta. tunturikatu,tehtaankatu ja pohjois-hesperian katu viimeisenä! mulla myös kitalakihalkio.


      • Anonyymi

        Minäkin olin Tunturikodissa 60 luvulla,mulla oli kitalakihalkio .Aina kun äiti rupesi merkkaamaan vaatteita ,niin silloin tiesin,että jaahas taas mennään.


    • Talvi-kesä

      Punaisen Ristin plastiikkasairaala oli Lauttasaaressa Otavantiellä, Lauttasaaren kartanossa.
      Husuket hoidettiin siellä.

      • Anonyymi

        Ensimmäinen Tunturikoti oli Tunturikadulla Töölössä. Olisin ollut ensimmäinen asiakas, mutta äitini pysähtyi ostamaan alakerran kaupasta jotain evästä ja sillä aikaa samaa matkaa korvaklinikalta mukaan tullut tyttö ehti ensin. :D
        Kerrostaloasunto oli muutettu lasten asuntolaksi, mistä käsin käytiin Hkl:n bussilla korvaklinikalla puheopetulsessa.
        Jäänyt mieleen että oltiin vissiin kalpeaa porukkaa, kun välillä korvaklinikan alakerran puheopetustilan sivuhuoneessa meille annettiin koko porukalle valohoitoa, isolla keskellä lattiaa olevalla aurinkolampulla. Vastaavia kuvia olen nähnyt netissä jostain neuvostoliiton ajoilta, missä leikkikoululapsia "valaistiin" ultaviolettilampulla :D

        Tunturikodissa oli siihen aikaan isompi ja pienempi makuuhuone (ent. makuuhuone ja olohuone). Jossa oli kerrossängyt meille.
        Johtajattaren työhuoneessa oli käsittääkseni sänky yöpäivystäjälle.

        Henkilökuntaa oli 3-4 henkeä sikäli kuin viisi kuusivuotias nyt muistaa. Keittiö toimi ruokasalina ja muistini mukaan että siellä kävi joku erillinen köksä tekemässä päivittäiset ruoat.
        Sellä sitä oltiin aina muutama viikko kerrallaan poissa kotoa, kuka mistäkin.
        Koitettiin pihalla tulla naapurin kakaroiden kanssa toimeen kuka mitenkin.

        Jäänyt myös mieleen miten Oululaistyttö pudotti vahingossa painavan rautaisen roskasäiliön kannen saman ikäisen talonmiehen tytön päähän, Sillä seurauksella että muutama tikki tarvittiin.

        Itsellä huuli-suulaki halkio joka varsinaisesti vasta aikuisena saatiin "lopullisesti" korjattua. Lieneekö monikaan katkeruudelta voinut välttyä. Itsekin vasta noin nelikymppisenä päässyt joten kuten asian yli.
        Vaikeita asioita lapsena käsitellä. Kiusaaminen alkoi jo lapsena kotipihassa ja jatkui koulussa, myös jotkut opettajat osallistuivat kiusaamiseen.
        Lapsuus ja nuoruus, varsinkin 12-20v meni täysin syrjäytyneenä. Oikeammin voisi sanoa että mitään nuoruutta ei ollut, ei mitään kanssakäymistä saman ikäisten kanssa, kyllä sellainen jälkensä jättää.

        Suoraan koulusta työ elämään. Kiusaaminen tosin loppui lähes kokonaan, mutta sosiaaliseen elämään se jätti lähtemättömän aukon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensimmäinen Tunturikoti oli Tunturikadulla Töölössä. Olisin ollut ensimmäinen asiakas, mutta äitini pysähtyi ostamaan alakerran kaupasta jotain evästä ja sillä aikaa samaa matkaa korvaklinikalta mukaan tullut tyttö ehti ensin. :D
        Kerrostaloasunto oli muutettu lasten asuntolaksi, mistä käsin käytiin Hkl:n bussilla korvaklinikalla puheopetulsessa.
        Jäänyt mieleen että oltiin vissiin kalpeaa porukkaa, kun välillä korvaklinikan alakerran puheopetustilan sivuhuoneessa meille annettiin koko porukalle valohoitoa, isolla keskellä lattiaa olevalla aurinkolampulla. Vastaavia kuvia olen nähnyt netissä jostain neuvostoliiton ajoilta, missä leikkikoululapsia "valaistiin" ultaviolettilampulla :D

        Tunturikodissa oli siihen aikaan isompi ja pienempi makuuhuone (ent. makuuhuone ja olohuone). Jossa oli kerrossängyt meille.
        Johtajattaren työhuoneessa oli käsittääkseni sänky yöpäivystäjälle.

        Henkilökuntaa oli 3-4 henkeä sikäli kuin viisi kuusivuotias nyt muistaa. Keittiö toimi ruokasalina ja muistini mukaan että siellä kävi joku erillinen köksä tekemässä päivittäiset ruoat.
        Sellä sitä oltiin aina muutama viikko kerrallaan poissa kotoa, kuka mistäkin.
        Koitettiin pihalla tulla naapurin kakaroiden kanssa toimeen kuka mitenkin.

        Jäänyt myös mieleen miten Oululaistyttö pudotti vahingossa painavan rautaisen roskasäiliön kannen saman ikäisen talonmiehen tytön päähän, Sillä seurauksella että muutama tikki tarvittiin.

        Itsellä huuli-suulaki halkio joka varsinaisesti vasta aikuisena saatiin "lopullisesti" korjattua. Lieneekö monikaan katkeruudelta voinut välttyä. Itsekin vasta noin nelikymppisenä päässyt joten kuten asian yli.
        Vaikeita asioita lapsena käsitellä. Kiusaaminen alkoi jo lapsena kotipihassa ja jatkui koulussa, myös jotkut opettajat osallistuivat kiusaamiseen.
        Lapsuus ja nuoruus, varsinkin 12-20v meni täysin syrjäytyneenä. Oikeammin voisi sanoa että mitään nuoruutta ei ollut, ei mitään kanssakäymistä saman ikäisten kanssa, kyllä sellainen jälkensä jättää.

        Suoraan koulusta työ elämään. Kiusaaminen tosin loppui lähes kokonaan, mutta sosiaaliseen elämään se jätti lähtemättömän aukon.

        Minä olin kaksi kertaa Tunturikadulla ja neljä kertaa tehtaankadulla. Huuli-ja suulakihalkio. Viimeisen kerran olin kesällä 1967 kaksi kuukautta Tehtaankadulla. Leikkauksessa kävin viimeksi 2020 Töölön sairaalassa.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2606
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1421
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      73
      1421
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1179
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1154
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1143
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1131
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1083
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe