suomalainen laji

japsi?

Eikö ole aika nimetä Hokuto ryu suomalaiseksi lajiksi!
Suomalaisesta jutsusta maailmalla puhutaan kun HK on keskustelussa.
Ok, hk on jutsun tyylisuunta mutta kuitenkin?

27

4484

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hokuto ryu

      tarkoittaakaan suomeksi?

      • Kustaa

        ideoimana tämä nimi. Eli pohjoinen tähtikuvio lienee siis otava.

        Mikähän muuten oli aikonaan syy jujutsuliiton välirikkoon akselilla Niiniketo-Westersund/Matsuoi. Huhuja liikkuu kaikennäköisiä??


      • 1. dan jj
        Kustaa kirjoitti:

        ideoimana tämä nimi. Eli pohjoinen tähtikuvio lienee siis otava.

        Mikähän muuten oli aikonaan syy jujutsuliiton välirikkoon akselilla Niiniketo-Westersund/Matsuoi. Huhuja liikkuu kaikennäköisiä??

        Välirikko alkoi, siitä, että Ave toi lajin suomeen ja opetti sitä oppilailleen, Westersund aloitti peruskurssilla ja suoritti ruskean vyön, sensei Matsuokin oli Aven opissa, vaikka oli muka Jaoanissa jj.taustaa.

        Oppilaat alkoivat sitten neuvoa Avea mitenkä pitäisi tehdä, Ave sanoi, että pistetään hanskat käteen, siihen loppui yhteistyö, kukaan ei uskaltanut ottaa Aven kanssa matsia.

        Ave on arvonsa ansainnut ja lukemattomat kamppailut voittanut, sen miehen lyönneissä on ruutia ja hän on suomen jujutsun isä, Ave kompensoi voimalla sen tekniikoilla kikkailun, mutta tekniikkakin on hänellä hyvä ja mainio opettaja hän oli, alkuaikoina opetti itse paljon.


      • Kustaa
        1. dan jj kirjoitti:

        Välirikko alkoi, siitä, että Ave toi lajin suomeen ja opetti sitä oppilailleen, Westersund aloitti peruskurssilla ja suoritti ruskean vyön, sensei Matsuokin oli Aven opissa, vaikka oli muka Jaoanissa jj.taustaa.

        Oppilaat alkoivat sitten neuvoa Avea mitenkä pitäisi tehdä, Ave sanoi, että pistetään hanskat käteen, siihen loppui yhteistyö, kukaan ei uskaltanut ottaa Aven kanssa matsia.

        Ave on arvonsa ansainnut ja lukemattomat kamppailut voittanut, sen miehen lyönneissä on ruutia ja hän on suomen jujutsun isä, Ave kompensoi voimalla sen tekniikoilla kikkailun, mutta tekniikkakin on hänellä hyvä ja mainio opettaja hän oli, alkuaikoina opetti itse paljon.

        tuosta erilleen menosta...


      • Ultris
        1. dan jj kirjoitti:

        Välirikko alkoi, siitä, että Ave toi lajin suomeen ja opetti sitä oppilailleen, Westersund aloitti peruskurssilla ja suoritti ruskean vyön, sensei Matsuokin oli Aven opissa, vaikka oli muka Jaoanissa jj.taustaa.

        Oppilaat alkoivat sitten neuvoa Avea mitenkä pitäisi tehdä, Ave sanoi, että pistetään hanskat käteen, siihen loppui yhteistyö, kukaan ei uskaltanut ottaa Aven kanssa matsia.

        Ave on arvonsa ansainnut ja lukemattomat kamppailut voittanut, sen miehen lyönneissä on ruutia ja hän on suomen jujutsun isä, Ave kompensoi voimalla sen tekniikoilla kikkailun, mutta tekniikkakin on hänellä hyvä ja mainio opettaja hän oli, alkuaikoina opetti itse paljon.

        Syynä oli proosallisesti raha. Perustetun yhdistyksen kassavirta alkoi mennä suoraan erään vaikuttajan taskuun. Sitä eivät muut yhdistyksen jäsenet lopulta voineet hyväksyä vaan perustivat oman juttunsa.


      • osoitus
        1. dan jj kirjoitti:

        Välirikko alkoi, siitä, että Ave toi lajin suomeen ja opetti sitä oppilailleen, Westersund aloitti peruskurssilla ja suoritti ruskean vyön, sensei Matsuokin oli Aven opissa, vaikka oli muka Jaoanissa jj.taustaa.

        Oppilaat alkoivat sitten neuvoa Avea mitenkä pitäisi tehdä, Ave sanoi, että pistetään hanskat käteen, siihen loppui yhteistyö, kukaan ei uskaltanut ottaa Aven kanssa matsia.

        Ave on arvonsa ansainnut ja lukemattomat kamppailut voittanut, sen miehen lyönneissä on ruutia ja hän on suomen jujutsun isä, Ave kompensoi voimalla sen tekniikoilla kikkailun, mutta tekniikkakin on hänellä hyvä ja mainio opettaja hän oli, alkuaikoina opetti itse paljon.

        Hokutoryun arvomaailmasta. Vaikka juttu ei mennytkään ollenkaan noin, niin se kertoo minkälaista paskaa tuossa organisaatiossa syötetään ihmisille.

        Vaikka juttu oliskin(huom.olisikin)mennyt noin, niin väkivalloinko sitä, kuka on oikeassa, haetaan. Normaalien maailmassa arvostetaan neuvottelutaitoa erimielisyyksien ratkaisemisessa.

        Näitäkin palstoja lukee ihmisiä, jotka olivat jo tuolloin alussa mukana. Turha tyrkytää guru- glorifiointia tässäkään asiassa.


      • Mäkö se oon
        1. dan jj kirjoitti:

        Välirikko alkoi, siitä, että Ave toi lajin suomeen ja opetti sitä oppilailleen, Westersund aloitti peruskurssilla ja suoritti ruskean vyön, sensei Matsuokin oli Aven opissa, vaikka oli muka Jaoanissa jj.taustaa.

        Oppilaat alkoivat sitten neuvoa Avea mitenkä pitäisi tehdä, Ave sanoi, että pistetään hanskat käteen, siihen loppui yhteistyö, kukaan ei uskaltanut ottaa Aven kanssa matsia.

        Ave on arvonsa ansainnut ja lukemattomat kamppailut voittanut, sen miehen lyönneissä on ruutia ja hän on suomen jujutsun isä, Ave kompensoi voimalla sen tekniikoilla kikkailun, mutta tekniikkakin on hänellä hyvä ja mainio opettaja hän oli, alkuaikoina opetti itse paljon.

        Höpön höpö.
        Ave osti "liiton" rahoilla itselleen auton, unohti vain sopia muiden kanssa saako ostaa auton.
        Tästä tuli sitten erimielisyyttä.
        Muistaakseni Ave palautti auton kauppaan ja rahat tilille.
        Matsuoi tuskin oli oppilaana Avelle.
        Enemmänkin harjoittelivat yhdessä.
        Onko täällä muita, jotka harjoittelivat jo silloin?
        Kertokaa toki oma versionne miten se oli?

        Ps. Tuo hanskat käteen juttu on kyllä niitä ajan kultaamia kaupunkilaisjuttuja.
        Olisihan se tosi hienoa kertoa omasta senseistä tuollaisia karskeja sankaritarinoita eikö niin?
        Mikä neuvottelutaito Vau.


    • Junttura3

      Meinaatko että Ave rahasti ja siksi nää muut lähti ja perusti oman liiton, Ave on tehnyt hommaa ammatikseen jo kolmekymmentä vuotta ja hyvin on pärjännyt.

      Kuka ilmaiseksi työtä tekee ja kaikilla ei ole ammattitaitoa hommaan.

      Ave on ammattilainen ja nää muut tyypit amatöörejä siinä ero.

      • polvella

        ei ole riittävästi tietoa jj:n alkuvaiheista Suomessa. Aika pöyristyttävää väittää Westersundia ja Matsuoita amatööreiksi. Tilanne on pikemminkin päinvastoin. W. ja M. opettavat aktiivisesti kun taas A.N. pötköttelee toimistossaan oppilaiden tehdessä työn. A.N. vaikuttaa lähinnä lehtien haastatteluissa muistellen 70-luvun uraansa ja joitakin "tositilanteita".

        A.N:n oppilaat mesovat täällä netissä halveeraten todellisia suomalaisen budon puurtajia. Hyvin on hr-oppi mennyt perille.

        Junttura, sulla ja nuoremmalla hr-polvella ei ole kylliksi perspektiiviä arvioida miten ne asiat menivät ja menevät edelleen.


      • Strobolight
        polvella kirjoitti:

        ei ole riittävästi tietoa jj:n alkuvaiheista Suomessa. Aika pöyristyttävää väittää Westersundia ja Matsuoita amatööreiksi. Tilanne on pikemminkin päinvastoin. W. ja M. opettavat aktiivisesti kun taas A.N. pötköttelee toimistossaan oppilaiden tehdessä työn. A.N. vaikuttaa lähinnä lehtien haastatteluissa muistellen 70-luvun uraansa ja joitakin "tositilanteita".

        A.N:n oppilaat mesovat täällä netissä halveeraten todellisia suomalaisen budon puurtajia. Hyvin on hr-oppi mennyt perille.

        Junttura, sulla ja nuoremmalla hr-polvella ei ole kylliksi perspektiiviä arvioida miten ne asiat menivät ja menevät edelleen.

        on lähellekään samaa kokemusta kuin vaikkapa mainituilla herroilla Westersund ja Matsuoi. Nämä vaan eivät pidä itsestään meteliä mutta tekevät ja ovat tehneet todella mittavan uran suomalaisessa kamppailugenressä.

        Ko henkilöt ovat kriittisiä osaamisensa ja opettamiensa asioiden suhteen. Uutta ja mielenkiintoista löytyy viljalti. Esim Westersund on uraauurtava mm veitsitekniikkaleirien suhteen.


      • Alkuaikojen jujuilija
        Strobolight kirjoitti:

        on lähellekään samaa kokemusta kuin vaikkapa mainituilla herroilla Westersund ja Matsuoi. Nämä vaan eivät pidä itsestään meteliä mutta tekevät ja ovat tehneet todella mittavan uran suomalaisessa kamppailugenressä.

        Ko henkilöt ovat kriittisiä osaamisensa ja opettamiensa asioiden suhteen. Uutta ja mielenkiintoista löytyy viljalti. Esim Westersund on uraauurtava mm veitsitekniikkaleirien suhteen.

        Big Ave ei ole sitten 80-luvun alun osallistunut itse mihinkään harjoituksiin j a treenitkin vetää adjuntantit, silloin kun Ave sai mustan vyönsä Morris kävi sen suomessa myöntämässä hänelle, Ave ei tohtinut lähteä englantiin leirille sitä suorittamaan, koska siellä oli liian kova taso.

        Avella on kyllä lyönti ja potkuvoimaa ja katukokemusta, mutta kunto ei ole enään kaksinen, westersundi on tehnyt ammattimaista opetustyötä jo vuosia ja ottaa opetusta muiltakin, toisin kuin bib boss.

        Mustavöiden taso kaapelilla on kyllä korkea e on totuus, mutta ohi opettajansa ovat ajaneet jo aikoja sitten


      • hrjj harrastaja
        Alkuaikojen jujuilija kirjoitti:

        Big Ave ei ole sitten 80-luvun alun osallistunut itse mihinkään harjoituksiin j a treenitkin vetää adjuntantit, silloin kun Ave sai mustan vyönsä Morris kävi sen suomessa myöntämässä hänelle, Ave ei tohtinut lähteä englantiin leirille sitä suorittamaan, koska siellä oli liian kova taso.

        Avella on kyllä lyönti ja potkuvoimaa ja katukokemusta, mutta kunto ei ole enään kaksinen, westersundi on tehnyt ammattimaista opetustyötä jo vuosia ja ottaa opetusta muiltakin, toisin kuin bib boss.

        Mustavöiden taso kaapelilla on kyllä korkea e on totuus, mutta ohi opettajansa ovat ajaneet jo aikoja sitten

        Ihmetyttää mistä nämä jutut saavat alkunsa. Olen itse ollut useasti Aven vetämissä treeneissä. Lisäksi hän käy useita kertoja vuodessa eri puolilla maailmaa vetämässä ju-jutsu leirejä, joissa myös itse opettaa. Väitteet sitä, että hän ei ole opettanut ju-jutsua 80 luvun jälkeen on kyllä pelkkää p*skaa .


    • KK-karateka

      Avea ei ole nähty itse treenaamassa vuosiin, paitsi nyrkkeilyä, mutta jujutsu-tekniikkaa ei ole ruskean vyön jälkeen treeannut ja vyöt on tullut myöntämällä lajin eteen tehdystä työstä.

      Kova hemmo silti ja on luonut kovan tyylin ja järjestön

    • Krav maga-mikko

      Kävin kokeilemassa hokutoa kaapeitehtaalla muutama vuosi sitten, minulla oli aikaisempaa kokemusta judosta puoli vuotta ja karatesta vuosi, ei oikein vakuuttanut homma, kun pyysin otella päämiehen ja kahden muun sensein kanssa, otettiin haaste kolmessa osassa, mattojudo, pystyjudo ja potkuja lyöntiosuus, niin vain mustilla vöillä pyyhin lattiaa, sanoivat että teen väärin, meillä hokutossa eisaa potkia reisiin ja ei saa pyyhkäistä, Bull shitt, kävelin ulos salilta ja hain parempaa, kokeilin sitten balitawak arnista ja päädyin krav magaan, magassa on hyvää porukkaa ja laji tuntuu toimivalta.

      Jk. en ole mikään jättiläinen pituus 174 ja paino 60 kiloa, ne hokuton danit oli kaikki minua paljon isompia, mutta minulla oli luonnetta.

      • skeidaa

        "meillä hokutossa eisaa potkia reisiin ja ei saa pyyhkäistä," no huh huh.


      • nimiä

        Keitä vastaan muka ottelit?


      • urpåa...
        nimiä kirjoitti:

        Keitä vastaan muka ottelit?

        ei ole koskaan kaapelilla käynyt. Avuton trolli, tai pahasti harhainen ressukka.


      • sinivyö HR
        urpåa... kirjoitti:

        ei ole koskaan kaapelilla käynyt. Avuton trolli, tai pahasti harhainen ressukka.

        minä harjoittelin Hokutoa viisi vuotta ja suoritin sinisen vyön, vihreästä alkaen toimin apuopettajana ja ohjasin joskus peruskurssiakin, sitten meni kantapäät vastakkain, kun uskalsin neuvoa daneja kun nämä tekivät väärin tekniikoita, en saanut enään lupaa toimia apuohjaajana ja en päässyt ruskean vyön kokeeseen, koska en ollut kypsä siihen.

        Teknisesti olin taitavampi, kuin useampi dani siellä ja sparrimatseissa otin tasapäisesti ottelua heidän kansaaa, mutta minä uskalsin avata suuni ja kritisoida.

        Lopulta vaihdoin lajia,mielestäni olisin ansainnuut hokuton mustan vyön, nyt minulla on dani toisessa lajissa/seurassa.


      • näitä...
        sinivyö HR kirjoitti:

        minä harjoittelin Hokutoa viisi vuotta ja suoritin sinisen vyön, vihreästä alkaen toimin apuopettajana ja ohjasin joskus peruskurssiakin, sitten meni kantapäät vastakkain, kun uskalsin neuvoa daneja kun nämä tekivät väärin tekniikoita, en saanut enään lupaa toimia apuohjaajana ja en päässyt ruskean vyön kokeeseen, koska en ollut kypsä siihen.

        Teknisesti olin taitavampi, kuin useampi dani siellä ja sparrimatseissa otin tasapäisesti ottelua heidän kansaaa, mutta minä uskalsin avata suuni ja kritisoida.

        Lopulta vaihdoin lajia,mielestäni olisin ansainnuut hokuton mustan vyön, nyt minulla on dani toisessa lajissa/seurassa.

        pikkupaskiaisten trolleja. :-)


      • kehtasivatkin
        sinivyö HR kirjoitti:

        minä harjoittelin Hokutoa viisi vuotta ja suoritin sinisen vyön, vihreästä alkaen toimin apuopettajana ja ohjasin joskus peruskurssiakin, sitten meni kantapäät vastakkain, kun uskalsin neuvoa daneja kun nämä tekivät väärin tekniikoita, en saanut enään lupaa toimia apuohjaajana ja en päässyt ruskean vyön kokeeseen, koska en ollut kypsä siihen.

        Teknisesti olin taitavampi, kuin useampi dani siellä ja sparrimatseissa otin tasapäisesti ottelua heidän kansaaa, mutta minä uskalsin avata suuni ja kritisoida.

        Lopulta vaihdoin lajia,mielestäni olisin ansainnuut hokuton mustan vyön, nyt minulla on dani toisessa lajissa/seurassa.

        olla erimieltä kanssasi. Vaikka kyllä minullekin kuuluisi dani judossa, karatessa, aikidossa ja ihan missä lajissa vaan. Omasta mielestäni.


      • Wado-ryu-1.kyu

        Itse olin vihreällä vyöllä wadossa ja kävin jujutsun peruskurssin hokutossa, otin haastematseja seuraavia herroja vastaan kaapelitehtaalla. Ave, Kuuno. Seppäenen, Mustakallio, pistin menemään, löin pyyhkäisin, sidoin .heitin, voitin kaikki matsit ja totesin, etä wado on tehokkaampaa, kovia kaverieta ne on, mutta olin vahvan karatetaustani takia paljon vahvempi.


      • petri mustakallio
        Wado-ryu-1.kyu kirjoitti:

        Itse olin vihreällä vyöllä wadossa ja kävin jujutsun peruskurssin hokutossa, otin haastematseja seuraavia herroja vastaan kaapelitehtaalla. Ave, Kuuno. Seppäenen, Mustakallio, pistin menemään, löin pyyhkäisin, sidoin .heitin, voitin kaikki matsit ja totesin, etä wado on tehokkaampaa, kovia kaverieta ne on, mutta olin vahvan karatetaustani takia paljon vahvempi.

        tämä kamppailulaji foorumi on siitä erikoinen että tänne voi kirjoittaa anonyyminä mitä vain hölynpölyä ja omiaan unelmia mistä on haaveksinut,en tiedä mitä käytät mutta nyky aikana lääketiede pystyy ihmeisiin jopa hulluista saadaan yhteiskunta kelpoisia.
        silloin kun harjoittelin aktiivisesti hk ju jutsua enää vain kerran viikossa hyvien kavereiden kanssa ,en kyllä muista tälläistä tapahtuneen ,mutta jos kerrot nimesi niin muistellaaan yhdessä.
        kaikille kamppailu lajien ystäville hyviä jatkoja,ja höpö höpö juttujen kirjoittajille uudet lääkkeet.
        terv; petri mustakallio 3dan hk-ju jutsu


      • Junttaheitto
        petri mustakallio kirjoitti:

        tämä kamppailulaji foorumi on siitä erikoinen että tänne voi kirjoittaa anonyyminä mitä vain hölynpölyä ja omiaan unelmia mistä on haaveksinut,en tiedä mitä käytät mutta nyky aikana lääketiede pystyy ihmeisiin jopa hulluista saadaan yhteiskunta kelpoisia.
        silloin kun harjoittelin aktiivisesti hk ju jutsua enää vain kerran viikossa hyvien kavereiden kanssa ,en kyllä muista tälläistä tapahtuneen ,mutta jos kerrot nimesi niin muistellaaan yhdessä.
        kaikille kamppailu lajien ystäville hyviä jatkoja,ja höpö höpö juttujen kirjoittajille uudet lääkkeet.
        terv; petri mustakallio 3dan hk-ju jutsu

        enää treenaa aktiivisesti? Oletko siiirtynyt johinkin toiseen lajiin?

        Nämä kyssärit ovat ihan oikeasti asiallisia uteluita.


      • sitten

        sä heräsit?


      • ApinaSilva
        Wado-ryu-1.kyu kirjoitti:

        Itse olin vihreällä vyöllä wadossa ja kävin jujutsun peruskurssin hokutossa, otin haastematseja seuraavia herroja vastaan kaapelitehtaalla. Ave, Kuuno. Seppäenen, Mustakallio, pistin menemään, löin pyyhkäisin, sidoin .heitin, voitin kaikki matsit ja totesin, etä wado on tehokkaampaa, kovia kaverieta ne on, mutta olin vahvan karatetaustani takia paljon vahvempi.

        ''Minun mielestä mulle kuuluis musta vyö...`'' päläpäläpälä, ja haukutte hokutoryuta jne... Eiköhän senseit ja vetäjät ymmärrä antaa niille oikeille kunnon oppilaille heille kuuluvan vyön(oli se sitten H-ryu, Ejj, JJ200 tai Bjj) ja jos oikeesti olit kova jätkä niin miks lähit sielt pois(Veikkaan ettet pärjänny), siis sehän kertoo hokutoryun olevan kovempi laji jos siellä saa vaikeammin mustan vyön kun toisessa lajissa, eihän vöitä voi jaella kaikille koska jos sä meetkin häviimään jollekkin paljon heikkompitasoiselle sä häpäiset vyön luovuttajan(oletan että tiesit tän jo). Ja väite että veit hokutoryun mustan vyön ukkoja mennen tullen kuulostaa kyllä bullshitiltä. On iso ero mielipiteellä(mulle kuuluis musta vyö-lässytys)ja oikealla tasolla. Jo 5-vuotiaana kaikki haluu mustan vyön karatessa/Kung fu-ssa/jujutsussa mutta sitä ei ihan noin vain saada, se oikeasti pitää ansaita. byhyy.. turpa kiinni ja treenaamaan.


      • Ex-jujutsuka
        petri mustakallio kirjoitti:

        tämä kamppailulaji foorumi on siitä erikoinen että tänne voi kirjoittaa anonyyminä mitä vain hölynpölyä ja omiaan unelmia mistä on haaveksinut,en tiedä mitä käytät mutta nyky aikana lääketiede pystyy ihmeisiin jopa hulluista saadaan yhteiskunta kelpoisia.
        silloin kun harjoittelin aktiivisesti hk ju jutsua enää vain kerran viikossa hyvien kavereiden kanssa ,en kyllä muista tälläistä tapahtuneen ,mutta jos kerrot nimesi niin muistellaaan yhdessä.
        kaikille kamppailu lajien ystäville hyviä jatkoja,ja höpö höpö juttujen kirjoittajille uudet lääkkeet.
        terv; petri mustakallio 3dan hk-ju jutsu

        Olen entinen jujutsuka, aloitin ihan 80-luvun alussa, joten Mustiksenkin tunnen, oletko lähtenyt Hokutosta pois kokonaan?

        Harmillista, sillä Jari seppänen ja Mustakallio olivat niitä kovimpia jujutsukoita, heillä oli tekniikkaa ja asennetta ja sitä realistisuutta, nyt näyttää siltä, että molemmat herrat ovat lopettaneet Hokuton treenauksen.

        Jari on ainakin muissa lajeissa mukana nykyisin, niin ne rivit harvenee.


    • Anonyymi

      Melkoisia höpö juttuja tässä vanhassa ketjussa , Mustis sentään kommnentoi että täyttä satua suurin osa.
      Mustis oli yksi parhaita jujutsukoita aven salilla Rei.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1766
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1669
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      14
      1468
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1164
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1153
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1141
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1106
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1101
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1089
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1074
    Aihe