Käyttövesipatteri ei lämpene

Rodo

Mulla on kylppärissä käyttövesipatteri. asunto on ylimmässä 9:ssä kerroksessa.Patteri on koko ajan kylmä. Kysyin asiaa talkkarilta ja hän sanoi, että avaa varovasti ilmaruuvia ja päästä mahd ilma pois.Olen ilmannut sitä, mutta kiertoa ei tapahdu ( ilmausruuvista tulee kyllä kuumaa vettä)
Olen myös kokeillut ilmata siten että paluupuoli on auki, mutta tulopuolen hana kiinni. Tällöin tuli ilm. ruuvista kylmää vettä. tuntuu että paluu ja tulopuolen paineet ovat lähes samat.Mitä pitäis tehdä.

16

19767

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ottaneet

      kaikki paineet itselleen eli itse säätäneet ja nyt ylös saakka ei riitä. Talo säädettävä uudelleen.

    • stiller

      eli huoltsikan tai putkimiehen säädettävä linjasäätöä isommalle.venttiili on mahdollisesti jossain kellarissa.oli itelläkin aikoinaan sama ongelma.putkari kävi säätämässä venttiiliä isommalle niin tuli kiertoa lisää rättipatteriin.

    • jonna 2

      Kylmä vesi pääsee kiertämään lämpösen puolelle, eli jonkun sekoittajan kautta esim, oon törmännyt tollasiin aika usein.

    • soittamaan

      patteri on tod. näköisesti kytketty jatkuvaan lämminvesikiertoon, ja kierto ei riitä ylimpiin huoneistoihin. syitä: lvk-pumppurikko, tukos, linjasäätöventtiilin väärä asetusarvo.

    • syy tässä:

      Tuleeko kylppärisi vesihanasta kuumaa vettä kohtuullisella odotusajalla? Jos tulee, kierto kyllä toimii tyydyttävästi.

      Vesikatkon aikana on kiertojohtoon jäänyt ilmapussi, jota kiertopumpun paine ei jaksa lykätä liikkeelle. Nyt pitäisi nousulinjassa oleva lämpimän käyttöveden sulkuventtiili sulkea, mutta kiertojohdossa oleva venttiili jättää auki. Sen jälkeen pitää laskea lämmintä vettä kylpyhuoneen hanasta, jolloin vesi tulee kiertojohdon puolelta lämpöpatterin kautta, ja tuo ilmat tullessaan. Kun linjan sulkuventtiili avataan, alkaa kierto toimia. Tämä pitää varmaan tehdä aina sen jälkeen, kun vesi on jostakin syystä ollut katkaistuna.

      Pyydä huoltomiestä toimimaan tämän ohjeen mukaisesti, ellei käyttöveden sulkuventtiiliä ole omassa huoneistossasi.

      • tekikin

        juuri niin, että tulopuoli oli kiinni ja oli ilmannut paluupuolelta. ehkä oli liian hätänen ja olisi pitänyt juoksuttaa kauemmin.


      • syy tässä:
        tekikin kirjoitti:

        juuri niin, että tulopuoli oli kiinni ja oli ilmannut paluupuolelta. ehkä oli liian hätänen ja olisi pitänyt juoksuttaa kauemmin.

        Ei auta, jos patteriventtiilin sulkee ja yrittää sitten ilmata. Tarkoitin nimenomaan, että pitää sulkea nousulinjan venttiili ja päästää lämmintä vettä kylppärin hanasta, jolloin vesi tulee kiertojohdon kautta ja tuo kiertojohtoon jääneen ilmakuplan tullessaan.


      • syy
        syy tässä: kirjoitti:

        Ei auta, jos patteriventtiilin sulkee ja yrittää sitten ilmata. Tarkoitin nimenomaan, että pitää sulkea nousulinjan venttiili ja päästää lämmintä vettä kylppärin hanasta, jolloin vesi tulee kiertojohdon kautta ja tuo kiertojohtoon jääneen ilmakuplan tullessaan.

        Kavari on oikeassa tämä on oikea syy! Todettakoon että kierron loppuminen/väheminen tapahtuu myös itsestään usein jos patterin kytkentäjohdot tulevat ylhäältäpäin.Tämä toimenpide täytyy suorittaa silloin tällöin. Eli siis LV venttiili kiinni, LVK jätetään auki, hanasta lasketaan kuumaa vettä niin kauan, että patteri on kuuma. Avot


      • Ossi90
        syy kirjoitti:

        Kavari on oikeassa tämä on oikea syy! Todettakoon että kierron loppuminen/väheminen tapahtuu myös itsestään usein jos patterin kytkentäjohdot tulevat ylhäältäpäin.Tämä toimenpide täytyy suorittaa silloin tällöin. Eli siis LV venttiili kiinni, LVK jätetään auki, hanasta lasketaan kuumaa vettä niin kauan, että patteri on kuuma. Avot

        näin, patteri lämpeni, mutta ei pysy kauaa lämpimänä. Missähän olisi vikaa?


      • putkariii
        Ossi90 kirjoitti:

        näin, patteri lämpeni, mutta ei pysy kauaa lämpimänä. Missähän olisi vikaa?

        Avaat sen ilmaruuvin vaan ihan kunnolla kysehhän on kylpyhuonneesta eli ilmaruuvi niin auki kun saat sitten väännät termarin kiinni eli tulon ja lasket pitkään vettä kyllä se alkaa pärskimään kun ilmapussit tulee pois vettä tosin lentää mutta ei sitä pidä pelästyä! toisekseen jos asut kerrostalossa ongelma on huoltomiehen ja jos huoltomies ei osaa soittakoon putkimiehen paikalle vastuu patterista on yhtiöllä


      • Jossu1988.V
        syy kirjoitti:

        Kavari on oikeassa tämä on oikea syy! Todettakoon että kierron loppuminen/väheminen tapahtuu myös itsestään usein jos patterin kytkentäjohdot tulevat ylhäältäpäin.Tämä toimenpide täytyy suorittaa silloin tällöin. Eli siis LV venttiili kiinni, LVK jätetään auki, hanasta lasketaan kuumaa vettä niin kauan, että patteri on kuuma. Avot

        Eihän LVK johdosta vettä tule jos LV:n sulkee?
        Pumppuhan imee vettä LV-johdosta LVK-johtoon.
        Sitäpaitsi siellä on yksisuuntaventtiili joka estää veden väärään suuntaan virtauksen.


      • Tuunarit
        Jossu1988.V kirjoitti:

        Eihän LVK johdosta vettä tule jos LV:n sulkee?
        Pumppuhan imee vettä LV-johdosta LVK-johtoon.
        Sitäpaitsi siellä on yksisuuntaventtiili joka estää veden väärään suuntaan virtauksen.

        Näinhän se on, jos on tehty määräysten mukaan.


      • Anonyymi

        Asiansa osaavan ohje. Tuskailin itsekin samaisen ongelman kanssa ja tämä ratkaisi asian heti.


      • Anonyymi

        On syytä toimia edellä kirjoitetun ohjeen mukaisesti tarkasti.


    • saunaukko

      Sauna kiukaan (ikikiuas) lämminvesikierrossa on ilmaa koska asennusohjeiden mukaan ala- ja yläputkientulot boileriin pitäisi olla vinossa alas- ja ylöspäin n. 5-10 cm ja sen vuoksi putkessa seisoo kuplia ja vesi ei lämpene.
      Pitääkö porata uudet reijät as.ohjeiden mukaisesti vai onko jokin kotikonsti?
      nimimerki "saunoja"

      • Kuuukko

        Saunaukko (lue Sau Naukko) on nauttinut vähän liikaa löylyä... Sen vuoksi päänupissa seisoo kuplia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1945
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1043
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      103
      977
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      737
    5. 52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      598
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      29
      580
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      203
      481
    Aihe