Pähkäilin pitkään mikä saattaisi aiheuttaa seuraavan virheilmoituksen:
https://www.redhat.com/archives/fedora-test-list/2006-October/msg00372.html
vaikka FC5:ssa se loisti poissaolollaan - aina viimeisimpään kernelipäivitykseen asti - mikä on myös FC6 kerneli. Kun tutkin
/etc/cpuspeed.conf
-tiedotoa, huomasin, että siellä oli asetustiedosto vain Pentium 4 -prosessorille, ja jokin "powernow-k7" -asetustiedosto, ja minulla on AMD, ja lisäksi vielä pöytäkone. Eihän se tarvitse mitään sellaista virransäästöohjelmaa, joka hidastaisi koneen käyntiä silloin kun konetta ei käytetä.
Niimpä menin /K-valikko/Järjestelmä -kansioon, ja avasin sieltä "Services" alikansion, ja sammutin "cpuspeed" -taustaohjelman, ja poistin sen kohdalta kruksin, ja tallensin asetukset.
Kun käynnistin koneen uudelleen, ei tuota virheilmoitusta enää tullut.
Kannettavista tietokoneista en tiedä, ja luulisin, ettei tämä ohje niihin päde, sillä ne pelaavat senverran paljon virransäästön kanssa, kun se ei pöytökoneissa muodosta mitään ongelmaa, ja siksi pöytäkoneissa voi disabloida kaikki taustalla pyörivät virransäästöohjelmat.
acpi_cpufreq -virheilmoitus
2
354
Vastaukset
- palveluja ihmetellä
FC/RH jakeluissa on jo miesmuistiin ollut käytössä redhat-config-services/system-config-services ja chkconfig ohjelmat, joilla palveluja voi kontrolloida.
Kannattaakin hieman kurkata, mitä palveluja on oletuksena käynnistymässä boottauksen jälkeen ja karsia (tai lisätä) palveluja.- saa osviittaa
siihen, mitä "kannattaa" blokata:
http://linux.fi/index.php/Opas_Fedora_Core_5:n_asennukseen_ja_asennuksen_jälkeisiin_toimiin
Juttu pätee, vaikka onkin FC5 -versiota koskeva.
Tuo mainitu virheilmoitus oli vain sikäli omituinen, että monissa kerneleissä ilmoitusta ei tullut, ja nyt taas se ilmaisi olemassaolostaan tässä FC6 -versiossa. Sitä kuitenin aina epäilee ensimmäiseksi laitevikaa, ja oikea "daimonin" jäljittäminen ei ole helppoa. Aiheesta on myös puhuttu jo varsin pitkään netissä, ja toimivaa ratkaisua ei ole vielä esittänyt kukaan. On varsin todennäköistä, että Pentium -prosessoreilla ei vika edes ilmene. Eräänä ratkaisuna on näet esitetty, että
/etc/cpuspeed.conf
tietostoon lisättäisiin rivi:
DRIVER="p4-clockmod"
jolloin systeemi toimisi. Tämä "p4" viittaa tietenkin Pentium 4 -suorittimeen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi
Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh2141737- 821123
Jani Wickholm on kuollut
Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm110940- 78895
J-mies, miten voit olla niin varma siitä
että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp87817- 119754
- 111733
Alan pikkuhiljaa olemaan sinut
sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante117628- 48607
- 19596