Kerrostaloasuntoni olohuoneen kostuneen ulkoseinän pinta otetaan auki ensi viikolla. Onneksi kuulin ajoissa suojauksista... En olisi tiennyt, että tila pitää eristää ja suojata tavarat, ellen olisi itse asiaa aktiivisesti selvittänyt.
Voisitteko kertoa minulle lisää: Mitä asianmukainen suojaaminen käytännössä tarkoittaa, mitä suojataan ja miten? Kuka suojaukset tekee ja kehen otan yhteyttä, jos isännöitsijä ei tiedä suojauksista mitään? Miten siivous suoritetaan ja kenen vastuulla se on?
Remonttimiehet ilmoittivat, että he eivät ole mitään "mikrobi-ihmisiä", eivätkä he tiedä suojauksista mitään. He vain tulisivat ja purkaisivat seinän. Isännöitsijää en vielä ole saanut kiinni, joten en tiedä onko hän suostuvainen huolehtimaan minulle asianmukaiset suojaukset. Vaikuttaa siltä, että ei ole (yleinen asenne on se, että home ei voi olla syynä jatkuvalle flunssalleni).
Ja mikä tärkeintä: voinko asua asunnossa samaan aikaan, kun remonttia tehdään? Pitääkö koko asunto tyhjentää, vai riittääkö tavaroiden muovittaminen? Jos en voi omassa omistusasunnossani asua, kuka maksaa hotellilaskuni?
Suojauksista
41
6009
Vastaukset
- tietää
isännoitsijä on vastuussa taloyhtiössä tehtävissä remonteissa ja niihin liittyvissä informoinneissa osakkeen omistajia kohtaan.
- Alkup.
Kyllä, isännöitsijä on vastuussa. Olemme olleet jo muutamaan kertaan asian tiimoilta yhteydessä, mutta mistään suojaksista tai toimintasuunnitelmista ei ole minulle vielä kerrottu. Ennen maanantain soittorumbaa haluan tietää oikeuteni siltä varalta, mikäli isännöitsijä ei huomaa kaikkea informoida (mikä ei olisi tavatonta).
Siksi esitin yllä aloittamassani ketjussa olevat kysymykset.
Auttakaa, olen huolissani! On pitkä viikonloppu edessä, kun en pysty tekemään muuta kuin ottamaan netin kautta selvää suojaus- ja korjausprosesseista...
- HHanukka
Kosteusvaurioituneiden rakenteiden purkamisen menetelmistä kertoo RATU-kortti 82-0239. Suosittelen hankkimaan kortin Rakennustiedolta (www.rakennustieto.fi) mutta lue nyt vähintäänkin näytesivut täältä:
http://www.rakennustieto.fi/channels/public/www/rane/attachments/5ecztM8oF/5efAGZR5n/Files/CurrentFile/Ratunayte_820239.pdf
Lyhyesti: purkutyössä pitää tehokkaasti estää homepölyn leviäminen osastoimalla ja alipaineistamalla työalue. Purkujätteet pakataan osaston sisällä tiiviisiin säkkeihin, jotta ne eivät pois kuljetettaessa levitä pölyä. Rakenteiden kuivatus aloitetaan vasta, kun kaikki homeiset materiaalit on poistettu ja alipaineistus ylläpidetään myös kuivauksen aikana. Työalue siivotaan huolellisesti ennen osastoinnin purkua.
Periaatteessa irtaimistoa ei tarvitse erikseen suojata, jos työalueen suojaus on kunnossa, mutta varotoimenpiteenä siitä ei toki ole haittaakaan. Asunnossa asuminenkaan remontin aikan tuskin on kovin mukavaa - jos suojaukset on kunnossa, asunnon ilmanlaadun pitäisi pysyä kelvollisena, mutta alipaineistuslaitteiden tuottaman metelin vuoksi paikalla ei ehkä pysty oleilemaan.
Sinun tulee tiukasti vaatia taloyhtiöltä, että purkutyö teetetään homepurkutöiden ammattilaisella. Heitä surutta ulos remonttimiehet, jotka "eivät tiedä suojauksista mitään".
RATU-kortin ohjeet eivät ole varsinaisesti rakennusmääräyksiä, mutta ne määrittelevät "hyvää rakennustapaa". Hyvän rakennustavan ERITTÄIN RÄIKEÄÄ (ja suorastaan erittäin rikollista) rikkomista on purkutöiden tekeminen ilman tehokasta työalueen suojausta.
Jos vahinko kaikesta huolimatta tapahtuu ja asunnossasi tehdään suojaamaton purkutyö, teetä remontin jälkeen laskeumapölytutkimus, jossa asuntosi saastutus todetaan. Voit sen voimin sitten vaatia vähintäänkin asuntosi perusteellista homepölysiivousta.
Valitettavasti tämä rikollisen piittaamaton meininki homeremonteissa on maan tapa, joten joudut olemaan vaatimustesi kanssa todella tiukkana. Suosittelen lukemaan em. ratu-kortin ja perehtymään aiheeseen muutenkin mahdollisimman hyvin. Asiatieto ja rakennusmääräykset ovat puolellasi, sanoivat isännöitsijät ja remonttireiskat mitä tahansa.
Kannattaa myös vaatia, etenkin jos purkutyötä tekevät epäpätevät henkilöt, että seinän mikrobittomuus varmistetaan materiaalinäytetutkimuksilla purkutyön jälkeen ennen kuin paikat laitetaan kiinni.
Minkäikäisestä kerrostalosta on kyse? Monesko kerros? Mistä seinän kastuminen johtuu?- santtu
remontteja tehneenä tiedän ettei tuota purkutyötä tulla ikinä tekemään kuvaamallasi tavalla. Tervetuloa reaalimaailmaan. Oli maksajana vakuutusyhtiö tai taloyhtiö, niin tuota edellistä yksikään ei tule maksamaan (voit tietysti viedä asian oikeuteen, mutta mutta...)
Eli todennäköisesti purettava alue suojataan muoveilla, joka estää osan pölyn pääsystä muihintiloihin, mutta taatusti koko huoneisto on remontinajan pienen pölyn täyttämänä, asuminen on hyvinkin epämukavaa, kysy korvaavaa hotellimajoitusta pahimman työn ajaksi (kesto muutamia viikkoja).
Ja saattaa jopa olla että joku muuttofirma tulee hakemaan ainakin osan tavaroistasi heidän varastoihin säilutykseen (ellei mahdu muihin huoneisiin). Ainakin elektroniikkaa sisältävät laittee (tv yms.) tulisi suojata ilmatiiviillä muovihupuilla, samoin sellaiset huonekalut, joihin pöly saattaa tarttua niin, että eivät ole helposti puhdistettavissa. - Alkup.
Kiitos vastauksestasi!
Kerrostalo on rakennettu 60-luvulla ja toinen kerros on kyseessä. Seinän kastumissyytä ei tiedetä ja se selviää kuulemma sitten, kun seinä puretaan.
Oma epäilys on putkivuoto, koska kostunut alue on juuri patterin putkien takana/vieressä. Asunnon sisältä kosteus ei ole voinut päästä ja ulkoa päin se on myös hankalaa, koska kostunut alue sijoittuu sellaiseen nurkkaukseen, minne sadevesi ei helposti pääse. Ulkopuolella on siis parveke, kuitenkin lasittamaton sellainen. - Alkup.
santtu kirjoitti:
remontteja tehneenä tiedän ettei tuota purkutyötä tulla ikinä tekemään kuvaamallasi tavalla. Tervetuloa reaalimaailmaan. Oli maksajana vakuutusyhtiö tai taloyhtiö, niin tuota edellistä yksikään ei tule maksamaan (voit tietysti viedä asian oikeuteen, mutta mutta...)
Eli todennäköisesti purettava alue suojataan muoveilla, joka estää osan pölyn pääsystä muihintiloihin, mutta taatusti koko huoneisto on remontinajan pienen pölyn täyttämänä, asuminen on hyvinkin epämukavaa, kysy korvaavaa hotellimajoitusta pahimman työn ajaksi (kesto muutamia viikkoja).
Ja saattaa jopa olla että joku muuttofirma tulee hakemaan ainakin osan tavaroistasi heidän varastoihin säilutykseen (ellei mahdu muihin huoneisiin). Ainakin elektroniikkaa sisältävät laittee (tv yms.) tulisi suojata ilmatiiviillä muovihupuilla, samoin sellaiset huonekalut, joihin pöly saattaa tarttua niin, että eivät ole helposti puhdistettavissa.En tiedä oikeasti yhtään mitä pitäisi tehdä... Yksi sanoo toista ja toinen toista. Alan olla todella epätoivoinen, mitä minä pieni tyttö pystyn tälle asialle tekemään... Sen tiedän, että kodissani haisee kamalalle, ja huoltomies tulee alkuviikosta "katselemaan" mitä seinälle pitäisi tehdä.
Suurin huoleni on se, että seinää ei korjata tarpeeksi huolellisesti, ja se, että asuntoni ilma ja tavarat saastuvat. Enkä vieläkään tiedä jäädäkö tänne asumaan vai ei, kovin houkuttelevalta se ei vaikuta. Mutta en tunne tältä paikkakunnalta juuri ketään, enkä kyllä silti edes haluaisi mennäkään kenenkään nurkkiin viikoiksi pyörimään... - Alkup.
"Rakennussaneerausta ja remontointia"-kuvaus löytyy kyseisen rakennusfirman nettisivuilta, mikä on tulossa seinääni purkamaan. Mitä tämä kertoo teille? Ilmeisesti ei olla kovin asiantuntevaa sakkia kosteusvaurioiden saralla?
- kerro vielä
Alkup. kirjoitti:
"Rakennussaneerausta ja remontointia"-kuvaus löytyy kyseisen rakennusfirman nettisivuilta, mikä on tulossa seinääni purkamaan. Mitä tämä kertoo teille? Ilmeisesti ei olla kovin asiantuntevaa sakkia kosteusvaurioiden saralla?
mitään yrityksen osaamisesta tai asenteesta. Kosteusvauriohan johtaa juuri remontointiin, ei kosteusvaurio-sanan puuttuminen vielä kerro mitään, jos sitä tarkoitit. Asiantuntevaa sakkia toivottavasti, mutta varaudu kuitenkin sillä tavalla, että siirrät ne arimmat tavarat toiseen huoneeseen, aina se pöly leviää vaikka tahto urakoitsijalla olisi miten hyvä tahansa. Toinen pointti, remppafirma varmaan siivoa jälkensä suunnilleen siistiksi, mutta loppusiivoaminen on sinulla urakan jälkeen edessä. Jos ei ole, kerro tässä keskustelussa!
- aiemmin
kerro vielä kirjoitti:
mitään yrityksen osaamisesta tai asenteesta. Kosteusvauriohan johtaa juuri remontointiin, ei kosteusvaurio-sanan puuttuminen vielä kerro mitään, jos sitä tarkoitit. Asiantuntevaa sakkia toivottavasti, mutta varaudu kuitenkin sillä tavalla, että siirrät ne arimmat tavarat toiseen huoneeseen, aina se pöly leviää vaikka tahto urakoitsijalla olisi miten hyvä tahansa. Toinen pointti, remppafirma varmaan siivoa jälkensä suunnilleen siistiksi, mutta loppusiivoaminen on sinulla urakan jälkeen edessä. Jos ei ole, kerro tässä keskustelussa!
kerroit, ettet olisi tiennyt tavaroiden suojaamisesta mitään, ellet olis itse ottanut selvää. Kyllä se menee niin päin, että sinulle tulee kertoa mitä sinun tulee tehdä, vaikka et itse ottaisi mistään mitään selvää.
- HHanukka
Alkup. kirjoitti:
En tiedä oikeasti yhtään mitä pitäisi tehdä... Yksi sanoo toista ja toinen toista. Alan olla todella epätoivoinen, mitä minä pieni tyttö pystyn tälle asialle tekemään... Sen tiedän, että kodissani haisee kamalalle, ja huoltomies tulee alkuviikosta "katselemaan" mitä seinälle pitäisi tehdä.
Suurin huoleni on se, että seinää ei korjata tarpeeksi huolellisesti, ja se, että asuntoni ilma ja tavarat saastuvat. Enkä vieläkään tiedä jäädäkö tänne asumaan vai ei, kovin houkuttelevalta se ei vaikuta. Mutta en tunne tältä paikkakunnalta juuri ketään, enkä kyllä silti edes haluaisi mennäkään kenenkään nurkkiin viikoiksi pyörimään...Niinpä. Näitä vähättelijöitä löytyy aina. Älä usko suoralta kädeltä mitä sinulle sanotaan, vaan yritä hankkia luotettavaa tietoa. Luithan mainitsemani RATU-kortin?
Suosittelen esittelemään asian Homesairaudet-palstalla (luokassa Terveys). Sieltä löytyy kokemusta homeongelmista paljon enemmän kuin tältä palstalta, jossa monen elämäntehtävänä näyttää olevan ongelmien vähätteleminen. Jos kerrot vielä mistä paikkakunnasta on kysymys, voit saada vihjeitä, mihin kannattaa ottaa yhteyttä.
Jos haju on jo kamala ennen kuin mitään on edes purettu, on kyseessä mitä todennäköisimmin vakava homevaurio. Seinää ei missään tapauksessa voi repiä auki ilman kunnollisia suojauksia. Jos RATU-korttiin vetoaminen ei auta, joutunet ottamaan yhteyttä viranomaisiin. Tai kenties lakimieheen. Kysy tuolta Homesairaudet-palstalta, uskoisin että saat sieltä apua.
Suojaamattoman purkutyön aiheuttama "homepöllytys" voi pahimmassa tapauksessa sairastuttaa sinut pysyvästi. Tätä riskiä ei kannata ottaa, vaikka joutuisikin taistelemaan tuulimyllyjä vastaan.
(Tähänkin viestiin epäilemättä tulee vastauksia, joiden mukaan olen homehysteriaa lietsova hullu. Jotkut eivät vaan suostu uskomaan, että homeiden terveysvaarat ovat todellisia, homesairaiden kasvavasta joukosta ja kaikesta tutkimustiedosta huolimatta.) - Liisa/
santtu kirjoitti:
Ja saattaa jopa olla että joku muuttofirma tulee hakemaan ainakin osan tavaroistasi heidän varastoihin säilutykseen (ellei mahdu muihin huoneisiin). Ainakin elektroniikkaa sisältävät laittee (tv yms.) tulisi suojata ilmatiiviillä muovihupuilla, samoin sellaiset huonekalut, joihin pöly saattaa tarttua niin, että eivät ole helposti puhdistettavissa.Tuo reaalimaailma, jota merkonomi-isännöitsijät ja remonttiranet ylläpitävät on aiheuttanut valtavasti kärsimyksiä ihmisille. Eiköhän se vähitellen kuitenkin siirry historiaan, kun ihmiset ovat yhä enemmän valistuneita. Siitä on hyvänä esimerkkinä tämä neuvokas nuori tyttökin.
Oikeuteen ei tarvitse mitään viedä, jos lainvastainen toiminta estetään ennakolta. Apua siihen voi saada terveydensuojeluviranomaisilta, rakennusvalvontaviranomaisilta (esim. MRL 18 luku 125 §) tai työsuojelupiireistä. Akuutissa tapauksessa voi kääntyä myös poliisin puoleen, jonka tehtävänä on lakien noudattamisen valvonta.
Olin jokin aika sitten lähikaupassani todistamassa tilannetta, kun lapsi oli varastanut karkkipussin. Kauppias kutsui paikalle poliisin. Näissä po. asioissa on kysymys paljon vakavimmista asioista: ihmisten terveyden vaarantamisesta ja omaisuuden tärvelemisestä. - Alkup.
HHanukka kirjoitti:
Niinpä. Näitä vähättelijöitä löytyy aina. Älä usko suoralta kädeltä mitä sinulle sanotaan, vaan yritä hankkia luotettavaa tietoa. Luithan mainitsemani RATU-kortin?
Suosittelen esittelemään asian Homesairaudet-palstalla (luokassa Terveys). Sieltä löytyy kokemusta homeongelmista paljon enemmän kuin tältä palstalta, jossa monen elämäntehtävänä näyttää olevan ongelmien vähätteleminen. Jos kerrot vielä mistä paikkakunnasta on kysymys, voit saada vihjeitä, mihin kannattaa ottaa yhteyttä.
Jos haju on jo kamala ennen kuin mitään on edes purettu, on kyseessä mitä todennäköisimmin vakava homevaurio. Seinää ei missään tapauksessa voi repiä auki ilman kunnollisia suojauksia. Jos RATU-korttiin vetoaminen ei auta, joutunet ottamaan yhteyttä viranomaisiin. Tai kenties lakimieheen. Kysy tuolta Homesairaudet-palstalta, uskoisin että saat sieltä apua.
Suojaamattoman purkutyön aiheuttama "homepöllytys" voi pahimmassa tapauksessa sairastuttaa sinut pysyvästi. Tätä riskiä ei kannata ottaa, vaikka joutuisikin taistelemaan tuulimyllyjä vastaan.
(Tähänkin viestiin epäilemättä tulee vastauksia, joiden mukaan olen homehysteriaa lietsova hullu. Jotkut eivät vaan suostu uskomaan, että homeiden terveysvaarat ovat todellisia, homesairaiden kasvavasta joukosta ja kaikesta tutkimustiedosta huolimatta.)Kiitos HHanukka vastauksistasi! Ratu-kortti on tuttu jo entuudestaan, soitin eilen Hengitysliitto Heliin ja he lähettivät minulle linkin kyseiseen korttiin.
Huhhuh. Siivoan parhaillaan kotiani ja koitan järjestää tavaroita pois remppamiesten tieltä. En kuitenkaan salli kenenkään aloittaa purkutöitä ennen kuin olen saanut selville, mitä oikeasti kuuluu tehdä. Ja ennen kuin olen isännöitsijän toimesta nähnyt toimintasuunnitelman. - Arto-2
Alkup. kirjoitti:
Kiitos HHanukka vastauksistasi! Ratu-kortti on tuttu jo entuudestaan, soitin eilen Hengitysliitto Heliin ja he lähettivät minulle linkin kyseiseen korttiin.
Huhhuh. Siivoan parhaillaan kotiani ja koitan järjestää tavaroita pois remppamiesten tieltä. En kuitenkaan salli kenenkään aloittaa purkutöitä ennen kuin olen saanut selville, mitä oikeasti kuuluu tehdä. Ja ennen kuin olen isännöitsijän toimesta nähnyt toimintasuunnitelman.ole kuin pari ekaa sivua.Koko RaTu-kortissa on 12 sivua ja siinä on lakipykälätkin mukana.
- Liisa/
Lisään vielä jotain HHanukan hyviin neuvoihin.
Koska mitään mikrobianalyysejä ei ole tehty, niin rakenteissa olevien mikrobien lajeista, määristä eikä mahdollisesti myrkkyä tuottavien lajien läsnäolosta ole tietoa. Siksi onkin käytettävä tuon RATU-kortin kaikkein tiukimpia suojausmenetelmiä. (Määräykset löytyvät työsuojelulainsäädännöstä). Kun et nyt tähän hätään ehdi tuota korttia hankkia, niin voit katsoa lisätietoa myös täältä:
http://www.tyosuojelu.fi/upload/x4rztook.pdf
- katso ohjeet sivuilla 25-27
Sen lisäksi kerrot, että rakennus on 60-luvulta. Se tarkoittaa, että rakenteissa on kutakuinkin varmasti asbestia. MIHINKÄÄN PURKUTÖIHIN EI SAA RYHTYÄ ENNEN KUIN ASBESTIKARTOITUS ON TEHTY ! Siitä on isännöitsijä vastuussa ja asiasta on yksiselitteinen lainsäädäntö. Jos asbestikartoitusta ei tehdä, niin purkutyöt on tehtävä asbestisaneerausmenetelmillä, jotka ovat periaatteessa samanlaisia kuin kosteus- ja mikrobivaurioituneiden rakenteiden purkumenetelmät. Se vaatii erikoisosaamista.
Keräsin sinulle jotain tietoa, jota voit näyttää isännöitsijälle ja opastaa häntä. Oletan, että hän ei tietoisesti ole valmis ryhtymään lainvastaisiin toimiin:
http://www.tyosuojelu.fi/fi/asbesti/85
Asbestia voi olla ennen vuotta 1988 rakennetuissa kiinteistöissä esim. ilmanvaihtolaitteistoissa, putkien eristysmateriaalina, julkisivuissa, lattioissa, katoissa ja sisäverhouslevyissä. Asbestia on käytetty runsaasti myös rakenteiden palosuojauksissa ja äänieristyksissä. Myös rakennustarvikkeissa kuten esim. tasoitteissa, liimoissa ja maaleissa voi olla asbestia.
Kohteesta on laadittava asbestikartoitus, jossa selvitetään kohteessa mahdollisesti olevan asbestin sijainti, laatu, määrä ja pölyävyys käsiteltäessä tai purettaessa. Kartoituksen laatii yleensä asiantuntija ja sen perusteella laaditaan suunnitelmat asbestin poistamiseksi tai vaarattomaksi tekemiseksi
Jos asbestikartoitusta ei tehdä, on rakennuttajan (huom! sinun tapauksessasi isännöitsijä) huolehdittava, että purkutyö tehdään asbestipurkutyönä valtuutetun asbestiurakoitsijan toimesta.
Asbestipurkutyötä saa tehdä ainoastaan työnantaja, jonka työsuojelutoimisto on valtuuttanut tekemään asbestipurkutyötä. Valtuutus edellyttää, että hakija on pätevä tekemään asbestipurkutyötä, hänellä on asianmukaiset laitteet ja varusteet sekä työntekijät ovat saaneet koulutuksen asbestipurkutyöhön ja heidän terveydentilansa on sopiva kyseiseen työhön.
http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts=1,3:1002:0:0,4:2:0:1:2005-05-06,104:2:300509,1:0:0:0:0:0:
Selkeä artikkeli asiasta.
LAINSÄÄDÄNTÖÄ:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2006/20060318
Valtioneuvoston asetus 318/2006
20 §
Rakennusten ja rakenteiden purkutyö
Rakennuttajan tai muun, joka ohjaa tai valvoo rakennushanketta, on ennen rakennusten tai rakenteiden purkamista varmistuttava siitä, ettei purettavissa rakenteissa ole asbestia tai huolehdittava siitä, että purkutyö tehdään asbestipurkutyönä.
….
Asbestipurkutyötä saavat johtaa ja tehdä vain 17 §:ssä tarkoitetun koulutuksen saaneet terveydentilaltaan asbestipurkutyöhön sopivat henkilöt.- Samassa veneessä
Kiitoksia hyvistä ohjeista. Itse olen vähän samassa veneessä oman asunnon kosteusongelmien kanssa. Mutta.. jos isännöitsijä sanoo että "no can do" niin mitä on tehtävissä? Ei minulla ainakaan ole varaa alkaa käräjöimään ja ehkä joutua maksamaan vielä oikeudenkäyntikuluja. Ja kun työt on tehty niin vahinkokin on jo tullut.
- Samassa veneessä
Samassa veneessä kirjoitti:
Kiitoksia hyvistä ohjeista. Itse olen vähän samassa veneessä oman asunnon kosteusongelmien kanssa. Mutta.. jos isännöitsijä sanoo että "no can do" niin mitä on tehtävissä? Ei minulla ainakaan ole varaa alkaa käräjöimään ja ehkä joutua maksamaan vielä oikeudenkäyntikuluja. Ja kun työt on tehty niin vahinkokin on jo tullut.
Eli vastasitkin jo tuossa aiemmassa viestissä tähän, mutta tosiaan mietin mitä voi tehdä jos isännöitsijä sanoo että on päätetty aloittaa purkuhommat silloin ja silloin.. pitääkö olla itse estämässä korjausten aloittamista. Sekään ei tunnu hyvältä ajatukselta.
- Alkup.
Asbestia tiedän olevan ainakin talomme ulkoverhouksessa, ja sitä on mm. olohuoneen ikkunan alla juurikin tässä kosteusvaurioseinässä. Sitä en sitten tiedä, miten paljon sitä on rakenteiden sisällä. Seinän sisäpinnassa on lastulevyä, josta hyvinkin asbestia voi löytyä, varsinkin jos on vielä alkuperäinen levy (tästä ei tietoa).
Oijoi, juttu tuntuu vain paisuvan, enkä vieläkään tiedä ketä uskoa. Isännöitsijään tuskin on luottamista, sillä rakennusmiehethän ovat itse minulle sanoneet, että eivät ole mitään homeasiantuntijoita. Tuskin kovin asiantunteva isännöitsijä lähettää tällaisia rakennusmiehiä kosteusvauriotyömaalle. Mutta maanantainen puhelu isännöitsijälle toivottavasti valaisee asiaa joko positiiviseen tai negatiiviseen suuntaan... - Liisa/
Samassa veneessä kirjoitti:
Eli vastasitkin jo tuossa aiemmassa viestissä tähän, mutta tosiaan mietin mitä voi tehdä jos isännöitsijä sanoo että on päätetty aloittaa purkuhommat silloin ja silloin.. pitääkö olla itse estämässä korjausten aloittamista. Sekään ei tunnu hyvältä ajatukselta.
Pyydä kirjallisesti isännöitsijältä selvitys siitä, noudatetaanko purkutöissä ja korjausrakentamisessa lainsäädäntöä, määräyksiä ja ohjeistuksia. (Voit panna esimerkeiksi tässä viestiketjussa esiinotettua faktatietoa - muutakin löytyy, kuten esim. terveydensuojelulaki).
Jos kysymyksessä on ylimielinen isännöitsijä, niin voit edelleen tiedustella, onko hän tietoinen, että tahallinen lainvastainen toiminta kuuluu rikosoikeuden piiriin. Voit kertoa myös, että tahallisesti toiselle aiheutetusta vahingosta joutuu henkilökohtaiseen vastuuseen ja tällöin vahingonkorvaus koskee myös välillisiä vahinkoja (esim. irtaimiston puhdistamista tai uusimista, mahd. sairaskuluja jne.). Voit kertoa myös, että tahallisen laiminlyönnin kyseessä ollen ei edes hänen mahdollinen vastuuvakuutuskaan korvaa vahinkoja, vaan hän on henkilökohtaisesti vastuussa niistä omista varoistaan. - Liisa/
Alkup. kirjoitti:
Asbestia tiedän olevan ainakin talomme ulkoverhouksessa, ja sitä on mm. olohuoneen ikkunan alla juurikin tässä kosteusvaurioseinässä. Sitä en sitten tiedä, miten paljon sitä on rakenteiden sisällä. Seinän sisäpinnassa on lastulevyä, josta hyvinkin asbestia voi löytyä, varsinkin jos on vielä alkuperäinen levy (tästä ei tietoa).
Oijoi, juttu tuntuu vain paisuvan, enkä vieläkään tiedä ketä uskoa. Isännöitsijään tuskin on luottamista, sillä rakennusmiehethän ovat itse minulle sanoneet, että eivät ole mitään homeasiantuntijoita. Tuskin kovin asiantunteva isännöitsijä lähettää tällaisia rakennusmiehiä kosteusvauriotyömaalle. Mutta maanantainen puhelu isännöitsijälle toivottavasti valaisee asiaa joko positiiviseen tai negatiiviseen suuntaan...Asbestikartoitus on aina tehtävä ennen purkutöitä, vaikkei olisi edes epäilyjä sen olemassaolosta rakenteissa. Uusissa rakennuksissa se on helppoa, koska asbestin käyttö kiellettiin 1980-luvun loppupuolella ja yleensä uusissa taloyhtiöissä on vielä tiedossa tarkat tiedot materiaaleista, joita rakentamisessa on käytetty.
- Metsäläinen2
Liisa/ kirjoitti:
Pyydä kirjallisesti isännöitsijältä selvitys siitä, noudatetaanko purkutöissä ja korjausrakentamisessa lainsäädäntöä, määräyksiä ja ohjeistuksia. (Voit panna esimerkeiksi tässä viestiketjussa esiinotettua faktatietoa - muutakin löytyy, kuten esim. terveydensuojelulaki).
Jos kysymyksessä on ylimielinen isännöitsijä, niin voit edelleen tiedustella, onko hän tietoinen, että tahallinen lainvastainen toiminta kuuluu rikosoikeuden piiriin. Voit kertoa myös, että tahallisesti toiselle aiheutetusta vahingosta joutuu henkilökohtaiseen vastuuseen ja tällöin vahingonkorvaus koskee myös välillisiä vahinkoja (esim. irtaimiston puhdistamista tai uusimista, mahd. sairaskuluja jne.). Voit kertoa myös, että tahallisen laiminlyönnin kyseessä ollen ei edes hänen mahdollinen vastuuvakuutuskaan korvaa vahinkoja, vaan hän on henkilökohtaisesti vastuussa niistä omista varoistaan.Tämän kun on nyt oppinut, että kirjallisesti esittää kaiken mahdollisen oikeaoppiseen remontoimiseen (terveys mukaanlukien) liittyvän siitä vastaaville ja esim. lakipykälät mukaan liittäen, niin systeemeihin voi hiljalleen tulla järkeä ja muutosta. Kun tästä lähin kuulen jonkun aloittavan tai jollekin aloitettavan kosteusvauriokorjauksen, osannen antaa oman panokseni tähän "terveellisempään suuntaan".
Liisalle tiedoksi:
Tuttavani, ei voi edelleenkään asua kotonaan altistumisensa vuoksi. Kun eräästä valituksesta saadaan päätös, asia ehkä menee käräjille, jos sitä ennen ei synny korvaushalua taloyhtiölle suojaamattomasta remontista. Mukanahan on "huippuasiantuntijoita" - onko niitä sitten mm. sertifioidut rakennusterveysasiantuntijat (yliopistotason koulutus).. Asunnon jälkikäsittelyt (peroksidit ym.) pilasivat ilmeisesti irtaimiston lopullisesti ja muutakin. Kiitos kaikesta aikaisemmasta tuesta ja neuvoista, joiden kautta tätä polkua ollaan luotu. Katsotaan, mitä viranomaisten tekemä päätös poikii. Se ollaan valmis viemään myös julkisuuteen ja ymmärtääkseni moni muu tässä asiassa. Koska "kaik´ on männy". - Liisa/
Metsäläinen2 kirjoitti:
Tämän kun on nyt oppinut, että kirjallisesti esittää kaiken mahdollisen oikeaoppiseen remontoimiseen (terveys mukaanlukien) liittyvän siitä vastaaville ja esim. lakipykälät mukaan liittäen, niin systeemeihin voi hiljalleen tulla järkeä ja muutosta. Kun tästä lähin kuulen jonkun aloittavan tai jollekin aloitettavan kosteusvauriokorjauksen, osannen antaa oman panokseni tähän "terveellisempään suuntaan".
Liisalle tiedoksi:
Tuttavani, ei voi edelleenkään asua kotonaan altistumisensa vuoksi. Kun eräästä valituksesta saadaan päätös, asia ehkä menee käräjille, jos sitä ennen ei synny korvaushalua taloyhtiölle suojaamattomasta remontista. Mukanahan on "huippuasiantuntijoita" - onko niitä sitten mm. sertifioidut rakennusterveysasiantuntijat (yliopistotason koulutus).. Asunnon jälkikäsittelyt (peroksidit ym.) pilasivat ilmeisesti irtaimiston lopullisesti ja muutakin. Kiitos kaikesta aikaisemmasta tuesta ja neuvoista, joiden kautta tätä polkua ollaan luotu. Katsotaan, mitä viranomaisten tekemä päätös poikii. Se ollaan valmis viemään myös julkisuuteen ja ymmärtääkseni moni muu tässä asiassa. Koska "kaik´ on männy".Kiva kuulla sinusta. (En ole paljoa viitsinyt vierailla siellä toisella foorumilla etsimässä josko siellä jotain asiallistakin olisi välissä).
Käräjöiminen on aika rankkaa ja lopputulos ennalta arvaamatonta eli rahaa voi palaa paljonkin. Toisaalta siitä tulevasta päätöksestä voi tietenkin tulla ratkaiseva ja yksiselitteinen näyttödokumentti myös oikeudenkäyntiin. Muitakin mahdollisuuksia voi miettiä sen sijaan tai vain lisäksi. Esimerkiksi - eikö tuttavasi tapauksessa ollut niin, että terveydensuojeluviranomainen oli määrännyt taloyhtiön käyttämään asbestityömenetelmiä? Jollei käyttänyt, niin sitten irtaimistonkin pilaaminen voidaan laskea tahalliseksi teoksi. Silloin olisi yksi mahdollisuus tehdä asiasta poliisille tutkintapyyntö (ei siis rikosilmoitus) ja pyytää poliisia selvittämään, onko asiassa syyllistytty rikokseen. Sitä kautta voisi saada asian syyttäjävetoiseksi eikä kuluriskiä olisi. Voisi jopa olla, että taloyhtiö suostuisi korvauksiin jopa tämän mahdollisuuden pelkästä kertomisestakin (eiköhän tuo taloyhtiö jo usko, että tuttavasi toimii eikä vaan puhu). Tuolloin ei oikeusturvavakuutuksetkaan auttaisi, vaan väärinkäytökseen syyllistyneet (isännöitsijä? hallitus?) joutuisivat itse maksamaan omasta pussistaan vahingonkorvausten lisäksi myös mahdolliset asianajokulutkin.
VTT:n sertifioimat rakennusterveysasiantuntijat ovat ihan virallisestikin yhtä päteviä kuin terveydensuojeluviranomaiset. Tässä muuten sinulle hyvä linkki, jossa siitäkin asiasta tietoa (se on tarkoitettu viranomaiskäyttöön, mutta siinä on paljon hyödyllistä tietoa sinullekin terveydensuojeluviranomaisten kuvioista):
http://www.laaninhallitus.fi/lh/biblio.nsf/E7AB2E7EDF5B571AC22571EA002F43F2/$file/STO_0306.pdf - Metsäläinen2
Liisa/ kirjoitti:
Kiva kuulla sinusta. (En ole paljoa viitsinyt vierailla siellä toisella foorumilla etsimässä josko siellä jotain asiallistakin olisi välissä).
Käräjöiminen on aika rankkaa ja lopputulos ennalta arvaamatonta eli rahaa voi palaa paljonkin. Toisaalta siitä tulevasta päätöksestä voi tietenkin tulla ratkaiseva ja yksiselitteinen näyttödokumentti myös oikeudenkäyntiin. Muitakin mahdollisuuksia voi miettiä sen sijaan tai vain lisäksi. Esimerkiksi - eikö tuttavasi tapauksessa ollut niin, että terveydensuojeluviranomainen oli määrännyt taloyhtiön käyttämään asbestityömenetelmiä? Jollei käyttänyt, niin sitten irtaimistonkin pilaaminen voidaan laskea tahalliseksi teoksi. Silloin olisi yksi mahdollisuus tehdä asiasta poliisille tutkintapyyntö (ei siis rikosilmoitus) ja pyytää poliisia selvittämään, onko asiassa syyllistytty rikokseen. Sitä kautta voisi saada asian syyttäjävetoiseksi eikä kuluriskiä olisi. Voisi jopa olla, että taloyhtiö suostuisi korvauksiin jopa tämän mahdollisuuden pelkästä kertomisestakin (eiköhän tuo taloyhtiö jo usko, että tuttavasi toimii eikä vaan puhu). Tuolloin ei oikeusturvavakuutuksetkaan auttaisi, vaan väärinkäytökseen syyllistyneet (isännöitsijä? hallitus?) joutuisivat itse maksamaan omasta pussistaan vahingonkorvausten lisäksi myös mahdolliset asianajokulutkin.
VTT:n sertifioimat rakennusterveysasiantuntijat ovat ihan virallisestikin yhtä päteviä kuin terveydensuojeluviranomaiset. Tässä muuten sinulle hyvä linkki, jossa siitäkin asiasta tietoa (se on tarkoitettu viranomaiskäyttöön, mutta siinä on paljon hyödyllistä tietoa sinullekin terveydensuojeluviranomaisten kuvioista):
http://www.laaninhallitus.fi/lh/biblio.nsf/E7AB2E7EDF5B571AC22571EA002F43F2/$file/STO_0306.pdfirtaimistoa. Se kuitenkin tärveltiin.
Soitin tuttavalleni, ja hän arvatenkin kiittää ja kumartaa sinua tästä. Tämän alan "kovin as.tuntijalääkäri" on tarvittaessa lupautunut oikeuteen. Tuttavani (tullut ystäväksi) ihmettelee sitä, voiko isännöitsijä vielä silloinkin olla antamatta mitään asiaan kuuluvaa asiakirjaa (esim. korjaussuunnitelma) hänelle, kun hän on sitä KIRJALLISESTI pyytänyt. Mitään pyytämiään asiaan liittyviä raportteja ym. asiapapereita hän ei ole suullisestikaan saanut ensimmäistäkään, saati edes kirjallisesti. Kun vastuu on taloyhtiön - eikö silloin tarvitse mitään "paperia" näyttää asunnon omistajalle? Yhtikäs mitään kirjallista paperia hän ei ole asian tiimoilta saanut pyynnöistään huolimatta. Eikö tämä kerro jo paljon?
Hieman ennen lumen tuloa lapseni oireilu muuttui lähes sairaalatasoiseksi. Lumi kun tuli maahan, niin "nythän minulla on terve lapsi" (siltä tuntuu). Oireiluhan alkoi jo heinäkuun puolivälin jälkeen, eikä hän koskaan aikaisemmin kesäisin oireillut. Piti siis kirjaimellisesti (lukee lääkärintodistuksissakin) paikkansa, että varsinkin tuon jo entuudestaan astmaattisen lapsen kohdalla (lisä)altistus on hyvin vahingollinen (astman paheneminen vaikeahoitoiseksi).
Tuttavani oli esittämistäsi vaihtoehdoista kiinnostunut (ja mahdollisista muistakin vaihtoehdoista). - ---
Metsäläinen2 kirjoitti:
Tämän kun on nyt oppinut, että kirjallisesti esittää kaiken mahdollisen oikeaoppiseen remontoimiseen (terveys mukaanlukien) liittyvän siitä vastaaville ja esim. lakipykälät mukaan liittäen, niin systeemeihin voi hiljalleen tulla järkeä ja muutosta. Kun tästä lähin kuulen jonkun aloittavan tai jollekin aloitettavan kosteusvauriokorjauksen, osannen antaa oman panokseni tähän "terveellisempään suuntaan".
Liisalle tiedoksi:
Tuttavani, ei voi edelleenkään asua kotonaan altistumisensa vuoksi. Kun eräästä valituksesta saadaan päätös, asia ehkä menee käräjille, jos sitä ennen ei synny korvaushalua taloyhtiölle suojaamattomasta remontista. Mukanahan on "huippuasiantuntijoita" - onko niitä sitten mm. sertifioidut rakennusterveysasiantuntijat (yliopistotason koulutus).. Asunnon jälkikäsittelyt (peroksidit ym.) pilasivat ilmeisesti irtaimiston lopullisesti ja muutakin. Kiitos kaikesta aikaisemmasta tuesta ja neuvoista, joiden kautta tätä polkua ollaan luotu. Katsotaan, mitä viranomaisten tekemä päätös poikii. Se ollaan valmis viemään myös julkisuuteen ja ymmärtääkseni moni muu tässä asiassa. Koska "kaik´ on männy".Miten peroksidikäsittely voi vahingoittaa irtaimistoa? Voiko siitä olla muuta haittaa?
- Metsäläinen2
--- kirjoitti:
Miten peroksidikäsittely voi vahingoittaa irtaimistoa? Voiko siitä olla muuta haittaa?
huippuasiantuntijan kertomana, henkilökohtaisesti (valistustyötä kyselyihini). En selittele enempää, koska vasta "opiskelen" näitä asioita. Kuulemma on niin irtaimistolle kuin terveydelle haittaa - ainakin tiedän käytännön esimerkin tästä. Kun tulen "viisaammaksi" tässä asiassa, otan ronskimmin kantaa ja selitän.
- Liisa/
Metsäläinen2 kirjoitti:
irtaimistoa. Se kuitenkin tärveltiin.
Soitin tuttavalleni, ja hän arvatenkin kiittää ja kumartaa sinua tästä. Tämän alan "kovin as.tuntijalääkäri" on tarvittaessa lupautunut oikeuteen. Tuttavani (tullut ystäväksi) ihmettelee sitä, voiko isännöitsijä vielä silloinkin olla antamatta mitään asiaan kuuluvaa asiakirjaa (esim. korjaussuunnitelma) hänelle, kun hän on sitä KIRJALLISESTI pyytänyt. Mitään pyytämiään asiaan liittyviä raportteja ym. asiapapereita hän ei ole suullisestikaan saanut ensimmäistäkään, saati edes kirjallisesti. Kun vastuu on taloyhtiön - eikö silloin tarvitse mitään "paperia" näyttää asunnon omistajalle? Yhtikäs mitään kirjallista paperia hän ei ole asian tiimoilta saanut pyynnöistään huolimatta. Eikö tämä kerro jo paljon?
Hieman ennen lumen tuloa lapseni oireilu muuttui lähes sairaalatasoiseksi. Lumi kun tuli maahan, niin "nythän minulla on terve lapsi" (siltä tuntuu). Oireiluhan alkoi jo heinäkuun puolivälin jälkeen, eikä hän koskaan aikaisemmin kesäisin oireillut. Piti siis kirjaimellisesti (lukee lääkärintodistuksissakin) paikkansa, että varsinkin tuon jo entuudestaan astmaattisen lapsen kohdalla (lisä)altistus on hyvin vahingollinen (astman paheneminen vaikeahoitoiseksi).
Tuttavani oli esittämistäsi vaihtoehdoista kiinnostunut (ja mahdollisista muistakin vaihtoehdoista).En oikein keksi, minkä lain nojalla tämä isännöitsijä voisi pimittää korjaussuunnitelmaa yms. (ehkä sellaista ei ole edes tehty). Onko asiaa kysytty joltain alan juristilta (esim. Suomen kuluttajaliitossa on 2 hyvää alan juristia - Leino ja Sario, kts. wwww.kuluttajaliitto.fi, varmaan HR:kin osaa ottaa kantaa). Ystäväsihän on asianosainen tässä asiassa. Jos hän joskus aikoo esim. myydä asuntonsa, hänellä pitää olla mahdollisuus osoittaa ostajalle tehtyjen korjaustoimenpiteiden asiallisuus. Kysymys on myös hänen omasta terveydestään.
Onko ystäväsi selvittänyt, mitä papereita isännöitsijä on toimittanut kunnan terveydensuojeluviranomaisille tai ympäristölautakunnalle? Luulisi, että he olisivat vaatineet ainakin korjaussuunnitelmaa ennen kuin asumiskieltoa lähdettiin purkamaan! Kunnalta voi siis myös vaatia kaikkia näitä asiakirjoja. Jos kunta ei suostu antamaan, niin heidän on perusteltava se laillisella syyllä (sellaista tuskin löytyy) ja annettava asiasta kirjallinen, valituskelpoinen päätös (hallintolaki).
Joka tapauksessa mielenkiintoinen yksityiskohta tämäkin koko sopassa ja tekee siitä vielä herkullisemman julkaistavaksi jossain mediassa.
Jos ystäväsi aikoo käyttää sitä poliisikorttia, niin siinäkin saattaa tulla kädenvääntöä riippuen paikallisen poliisin asenteesta. Nämä jutut ovat heille vaikeita ja yrittävät joskus luistaa niistä. Mikäli tulee ajankohtaiseksi, niin voin antaa hyviä vinkkejä. (Tehdään se sitten privaatisti jotenkin - elän mielelläni mukana tässä jutussa sen harvinaisen törkeyden takia).
Hienoa, jos lapsesi olo helpottaa edes talven ajaksi. Voin yrittää lohduttaa sinua ainoastaan sillä, että lapsilla nämä ongelmat ainakin tilastollisesti paranevat paremmin kuin aikuisilla ajan oloon. - ---
Metsäläinen2 kirjoitti:
huippuasiantuntijan kertomana, henkilökohtaisesti (valistustyötä kyselyihini). En selittele enempää, koska vasta "opiskelen" näitä asioita. Kuulemma on niin irtaimistolle kuin terveydelle haittaa - ainakin tiedän käytännön esimerkin tästä. Kun tulen "viisaammaksi" tässä asiassa, otan ronskimmin kantaa ja selitän.
Olisiko jotain linkkiä tms. peroksidikäsittelyn haittoihin? Asialla on kiire, sillä meillä on juuri tehty tuo peroksidikäsittelly - tosin tyhjään taloon. Mitään apua siitä ei ole kyllä ollut, päin vastoin polte kurkussa vain pahenee.
- sen verran
--- kirjoitti:
Olisiko jotain linkkiä tms. peroksidikäsittelyn haittoihin? Asialla on kiire, sillä meillä on juuri tehty tuo peroksidikäsittelly - tosin tyhjään taloon. Mitään apua siitä ei ole kyllä ollut, päin vastoin polte kurkussa vain pahenee.
tiedän, että haittaa ainakin sikiötä eli raskaana olevien naisten tulee kiertää se kaukaa.
- Metsäläinen2
Liisa/ kirjoitti:
En oikein keksi, minkä lain nojalla tämä isännöitsijä voisi pimittää korjaussuunnitelmaa yms. (ehkä sellaista ei ole edes tehty). Onko asiaa kysytty joltain alan juristilta (esim. Suomen kuluttajaliitossa on 2 hyvää alan juristia - Leino ja Sario, kts. wwww.kuluttajaliitto.fi, varmaan HR:kin osaa ottaa kantaa). Ystäväsihän on asianosainen tässä asiassa. Jos hän joskus aikoo esim. myydä asuntonsa, hänellä pitää olla mahdollisuus osoittaa ostajalle tehtyjen korjaustoimenpiteiden asiallisuus. Kysymys on myös hänen omasta terveydestään.
Onko ystäväsi selvittänyt, mitä papereita isännöitsijä on toimittanut kunnan terveydensuojeluviranomaisille tai ympäristölautakunnalle? Luulisi, että he olisivat vaatineet ainakin korjaussuunnitelmaa ennen kuin asumiskieltoa lähdettiin purkamaan! Kunnalta voi siis myös vaatia kaikkia näitä asiakirjoja. Jos kunta ei suostu antamaan, niin heidän on perusteltava se laillisella syyllä (sellaista tuskin löytyy) ja annettava asiasta kirjallinen, valituskelpoinen päätös (hallintolaki).
Joka tapauksessa mielenkiintoinen yksityiskohta tämäkin koko sopassa ja tekee siitä vielä herkullisemman julkaistavaksi jossain mediassa.
Jos ystäväsi aikoo käyttää sitä poliisikorttia, niin siinäkin saattaa tulla kädenvääntöä riippuen paikallisen poliisin asenteesta. Nämä jutut ovat heille vaikeita ja yrittävät joskus luistaa niistä. Mikäli tulee ajankohtaiseksi, niin voin antaa hyviä vinkkejä. (Tehdään se sitten privaatisti jotenkin - elän mielelläni mukana tässä jutussa sen harvinaisen törkeyden takia).
Hienoa, jos lapsesi olo helpottaa edes talven ajaksi. Voin yrittää lohduttaa sinua ainoastaan sillä, että lapsilla nämä ongelmat ainakin tilastollisesti paranevat paremmin kuin aikuisilla ajan oloon.Kumpi parempi - itse kulkisin poliisikortti -reittiä. Tulevat labravastaukset ja viranomaisvastaus ratkaisevat suunnan.
Tuosta papereiden/asiakirjojen saannista se, että mikäli niitä vielä halutaan, niin nyt tiedetään tämä kertomasi reitti. Sehän tässä lisäihmetystä tuo, kun mitään papereita ei asianosaiselle anneta. Korjaussuunnitelmaahan pyydeltiin (ymp.ltk) sen jälkeen, kun asumiskiellon purkupäätös oli tehty. Näin ainakin viralliset asiakirjat asiasta kertovat.
Kokonaisuudessaan kun nyt katsoo tätä prosessia tähän saakka tallattuna - niin kaikki tapahtuu äärettömän hitaasti ja kukaan ei "johda" hommaa. Tuntuu, että moni asia on ollut tyystin oman hoksaamisen ja ihmettelyn aikaansaaman toiminnan varassa. Eihän tällaista "jaksa" kuin harva - ehkä siihen pyritäänkin. Laissa on iso aukko, kun tämä näyttää olevan "villin lännen aluetta". Haluaisin tehdä kaikkeni, että tälle "ihmisherkuttelulle" saataisiin vähän aitoja ja rajoituksia. Onko tälle alueelle tulossa ammattialoja, missä korostuu ohjaus ja neuvonta myös lähialue -periaatteella - enemmän siis näkyväksi, esim. läänitasolle? Aukkohan on niin suuri (ja selkokielinen, yleistajuinen materiaali aiheesta helposti saatavilla julkisilta paikoilta).. Yhteystietoni on HR:llä, jos keksit minulle työtä tältä alalta. Taitaa kyllä olla niin, että pitäisi ehkä olla vähintään rakennusalan peruskoulutus sos.- ja kaupallisen koulutuksen päälle. Ovatko ongelmat näillä alueille niin "uusia", että lainsäädäntö ja sen käytännön oikea toteutus ei pysy "kimpassa" vai onko hullujen käytäntöjen syynä vain raha? Sen kyllä allekirjoitan (ja sain moneksi päiväksi hupia), että merkonomi-isännöitsijät.. juuri niin. Inhimillinen näkökulma - sen HR toi hyvin esille. Siksi tietäisin, mitä reittiä itse kulkisin. Olen päivät kotona ja aikaa olisi aloittaa uuden uran suunnittelu pääsemällä paremmin sisään näihin asioihin. - Liisa/
Metsäläinen2 kirjoitti:
Kumpi parempi - itse kulkisin poliisikortti -reittiä. Tulevat labravastaukset ja viranomaisvastaus ratkaisevat suunnan.
Tuosta papereiden/asiakirjojen saannista se, että mikäli niitä vielä halutaan, niin nyt tiedetään tämä kertomasi reitti. Sehän tässä lisäihmetystä tuo, kun mitään papereita ei asianosaiselle anneta. Korjaussuunnitelmaahan pyydeltiin (ymp.ltk) sen jälkeen, kun asumiskiellon purkupäätös oli tehty. Näin ainakin viralliset asiakirjat asiasta kertovat.
Kokonaisuudessaan kun nyt katsoo tätä prosessia tähän saakka tallattuna - niin kaikki tapahtuu äärettömän hitaasti ja kukaan ei "johda" hommaa. Tuntuu, että moni asia on ollut tyystin oman hoksaamisen ja ihmettelyn aikaansaaman toiminnan varassa. Eihän tällaista "jaksa" kuin harva - ehkä siihen pyritäänkin. Laissa on iso aukko, kun tämä näyttää olevan "villin lännen aluetta". Haluaisin tehdä kaikkeni, että tälle "ihmisherkuttelulle" saataisiin vähän aitoja ja rajoituksia. Onko tälle alueelle tulossa ammattialoja, missä korostuu ohjaus ja neuvonta myös lähialue -periaatteella - enemmän siis näkyväksi, esim. läänitasolle? Aukkohan on niin suuri (ja selkokielinen, yleistajuinen materiaali aiheesta helposti saatavilla julkisilta paikoilta).. Yhteystietoni on HR:llä, jos keksit minulle työtä tältä alalta. Taitaa kyllä olla niin, että pitäisi ehkä olla vähintään rakennusalan peruskoulutus sos.- ja kaupallisen koulutuksen päälle. Ovatko ongelmat näillä alueille niin "uusia", että lainsäädäntö ja sen käytännön oikea toteutus ei pysy "kimpassa" vai onko hullujen käytäntöjen syynä vain raha? Sen kyllä allekirjoitan (ja sain moneksi päiväksi hupia), että merkonomi-isännöitsijät.. juuri niin. Inhimillinen näkökulma - sen HR toi hyvin esille. Siksi tietäisin, mitä reittiä itse kulkisin. Olen päivät kotona ja aikaa olisi aloittaa uuden uran suunnittelu pääsemällä paremmin sisään näihin asioihin.Tuo poliisireitti ei sulje pois siviiliprosessiakaan, jos niin halutaan. Molemmat voivat olla käynnissä vaikka yht'aikaa eikä kummankaan tuomio ole riippuvainen toisesta, vaan niissä voidaan päätyä täysin erilaisiinkin ratkaisuihin, koska lähtökohdatkin ovat jonkin verran poikkeavia.
Tuokin oli yllättävää, ettei ymp.ltk ole pyynnöstä huolimatta antanut korjaussuunnitelmaa. Ovatko mitenkään perustelleet, mikseivät anna? Jos teillä on energiaa, niin kyselkää sitä vielä kirjallisesti ja ilmoittakaa, että haluatte saada mahdollisen kieltäytymisen kirjallisena ja perusteltuna valituskelpoisena päätöksenä (lisää vielä sulkuihin: hallintolaki 6.6.2003/434, 7 luku, §:t 43-49). Tässähän voi olla kyseessä sekin, että ymp.ltk:lla ei ole ollut edes korjaussuunnitelmaa käytettävissään asumiskieltoa purkaessaan. Ja sehän vielä pahentaisi skandaalia.
Tämä on tosiaankin täysin villin lännen aluetta. Nyt alalla toimivat ovat nimenomaan uudisraivaajia, koska ongelma on vasta viime vuosina räjähtänyt käsiin eikä mitään toimivia käytäntöjä ole ollut valmiina. Suurin ongelma on varmaankin, ettei tuolla yläpäässä ole edes mitään ministeriötä, joka olisi vastuussa asiasta, vaan kaikki osa-alueet on hajautettu eri ministeriöille. Se on myös järkyttävää, että tieto ei kulje. Tutkijat ja asiantuntijat tietävät, miten esim. homesaneerauksissa tulisi menetellä, mutta tieto ei mene millään perille sille tasolle, joka käytännössä näitä hommia sitten hoitaa. Vasta ihan viime aikoina nämä asiat ovat tulleet mm. insinööri- ja lääkärikoulutukseenkin mukaan.
Lainsäädännössäkin on aukkoja, mutta nykyiselläkin potkisi jo aika pitkälle, jos lakeja ja määräyksiä noudatettaisiin ja jos väärinkäytöksistä joutuisi ihan oikeastikin vastuuseen. Sitä varten tarvitaan varoittavia esimerkkejä (joita sinä ja ystäväsi olette nyt hankkimassa).
Kyllä tällä alalla tarvitaan paljon muitakin kuin rakennusalan ammattilaisia. Sinun sosiaalialan pohjakoulutuskin olisi tuiki tarpeellinen kentällä. Hirmuisiin ahdinkoihinhan nämä ihmiset pääsääntöisesti joutuvat. Pidän sinut mielessäni. - Metsäläinen2
Liisa/ kirjoitti:
Tuo poliisireitti ei sulje pois siviiliprosessiakaan, jos niin halutaan. Molemmat voivat olla käynnissä vaikka yht'aikaa eikä kummankaan tuomio ole riippuvainen toisesta, vaan niissä voidaan päätyä täysin erilaisiinkin ratkaisuihin, koska lähtökohdatkin ovat jonkin verran poikkeavia.
Tuokin oli yllättävää, ettei ymp.ltk ole pyynnöstä huolimatta antanut korjaussuunnitelmaa. Ovatko mitenkään perustelleet, mikseivät anna? Jos teillä on energiaa, niin kyselkää sitä vielä kirjallisesti ja ilmoittakaa, että haluatte saada mahdollisen kieltäytymisen kirjallisena ja perusteltuna valituskelpoisena päätöksenä (lisää vielä sulkuihin: hallintolaki 6.6.2003/434, 7 luku, §:t 43-49). Tässähän voi olla kyseessä sekin, että ymp.ltk:lla ei ole ollut edes korjaussuunnitelmaa käytettävissään asumiskieltoa purkaessaan. Ja sehän vielä pahentaisi skandaalia.
Tämä on tosiaankin täysin villin lännen aluetta. Nyt alalla toimivat ovat nimenomaan uudisraivaajia, koska ongelma on vasta viime vuosina räjähtänyt käsiin eikä mitään toimivia käytäntöjä ole ollut valmiina. Suurin ongelma on varmaankin, ettei tuolla yläpäässä ole edes mitään ministeriötä, joka olisi vastuussa asiasta, vaan kaikki osa-alueet on hajautettu eri ministeriöille. Se on myös järkyttävää, että tieto ei kulje. Tutkijat ja asiantuntijat tietävät, miten esim. homesaneerauksissa tulisi menetellä, mutta tieto ei mene millään perille sille tasolle, joka käytännössä näitä hommia sitten hoitaa. Vasta ihan viime aikoina nämä asiat ovat tulleet mm. insinööri- ja lääkärikoulutukseenkin mukaan.
Lainsäädännössäkin on aukkoja, mutta nykyiselläkin potkisi jo aika pitkälle, jos lakeja ja määräyksiä noudatettaisiin ja jos väärinkäytöksistä joutuisi ihan oikeastikin vastuuseen. Sitä varten tarvitaan varoittavia esimerkkejä (joita sinä ja ystäväsi olette nyt hankkimassa).
Kyllä tällä alalla tarvitaan paljon muitakin kuin rakennusalan ammattilaisia. Sinun sosiaalialan pohjakoulutuskin olisi tuiki tarpeellinen kentällä. Hirmuisiin ahdinkoihinhan nämä ihmiset pääsääntöisesti joutuvat. Pidän sinut mielessäni.Ehkä ilmaisin ainaisessa hulinassa (iltarumba) asian vähän väärin. Kun ymp.ltk purki asumiskiellon, sillä ei ollut käytettävissään korjaussuunnitelmaa! Tuossa päätöksessään se suunnitelman perään kyseleekin (jotta toimitettava ymp.ltk:lle viipymättä). Ystäväni on saanut vain muistiot terveystarkastajalta ja noissakin muistioissa on "kyseenalaisia selityksiä", milloin remontti sitten oikein on aloitettu. Väliin terveystarkastaja kertoo sen alkaneen heinäkuussa, kun vielä elokuussa ympäristöpäällikkö oli paikan päällä hoputtamassa remontin alkamisesta tai se muuten kuulemma purkaisi tekemänsä päätöksen (eli hidasta on ollut). Tuosta viimeksi mainitusta on muistiokin, mitä ei oltu edes lähetetty valitusviranomaisille.
Kun täällä netissä nousi haloo suojauksista, niitä yritettiin äkkiä käydä hutiloiden tekemässä (eli seuraajia on). Hutiloiden tehdyistä suojauksista, joista ei ole käytännössä mitään hyötyä, on dokumenttia. Kun sitten ystäväni "haastatteli" "suojauksien" tekijää, kertoili hän hyvinkin auliisti vallinneesta pöly- ym. kaaoksesta huoneistossa. Sitten tuo poloinen "hiljennettiin" ja hän ei enää tietänytkään/saanut tietää, mistään mitään. Saakohan tällainen likainen kähmintä todellista oikeutta - ja siis kaikki muu - aika näyttää. Mielelläni jakaisin (ja samalla oppisin lisää koko ajan) tämän jonkun kanssa, joka tuntee esim. lain perin pohjin näissä asioissa. - Liisa/
Metsäläinen2 kirjoitti:
Ehkä ilmaisin ainaisessa hulinassa (iltarumba) asian vähän väärin. Kun ymp.ltk purki asumiskiellon, sillä ei ollut käytettävissään korjaussuunnitelmaa! Tuossa päätöksessään se suunnitelman perään kyseleekin (jotta toimitettava ymp.ltk:lle viipymättä). Ystäväni on saanut vain muistiot terveystarkastajalta ja noissakin muistioissa on "kyseenalaisia selityksiä", milloin remontti sitten oikein on aloitettu. Väliin terveystarkastaja kertoo sen alkaneen heinäkuussa, kun vielä elokuussa ympäristöpäällikkö oli paikan päällä hoputtamassa remontin alkamisesta tai se muuten kuulemma purkaisi tekemänsä päätöksen (eli hidasta on ollut). Tuosta viimeksi mainitusta on muistiokin, mitä ei oltu edes lähetetty valitusviranomaisille.
Kun täällä netissä nousi haloo suojauksista, niitä yritettiin äkkiä käydä hutiloiden tekemässä (eli seuraajia on). Hutiloiden tehdyistä suojauksista, joista ei ole käytännössä mitään hyötyä, on dokumenttia. Kun sitten ystäväni "haastatteli" "suojauksien" tekijää, kertoili hän hyvinkin auliisti vallinneesta pöly- ym. kaaoksesta huoneistossa. Sitten tuo poloinen "hiljennettiin" ja hän ei enää tietänytkään/saanut tietää, mistään mitään. Saakohan tällainen likainen kähmintä todellista oikeutta - ja siis kaikki muu - aika näyttää. Mielelläni jakaisin (ja samalla oppisin lisää koko ajan) tämän jonkun kanssa, joka tuntee esim. lain perin pohjin näissä asioissa.Joo, palautui mieleen, että ltk teki päätöksensä pelkän taloyhtiön "lupauksen tehdä jotain" -perusteella.
Aikaisemmin taisi olla puhetta eduskunnan oikeusasiamiehelle kantelemisesta. Jos sitä ei ole tehty vielä, niin mielestäni sekin kannattaa tehdä ehdottomasti. Meillä on nykyään upea ja toimiva oikeusasiamiesinstituutio ja kuntien lautakunnat kuuluvat sen valvonnan piiriin. Kantelu on vapaamuotoinen ja aineisto on sitä samaa kuin mitä ystäväsi on lh:llekin toimittanut. Oikeusasiamiehen kannanotolla voisi olla huomattavaa valtakunnallistakin merkitystä. EO:lla on huomautuksen antamisen lisäksi myös valtuudet virkarikossyytteiden nostamiseen ja sitä nykyinen EO on myös käytännössä toteuttanut.
Tämä kähmintä on jo niin ylimielisen lainvastaista, että olen vakuuttunut, että seuraamuksia on tulossa. - Metsäläinen2
Liisa/ kirjoitti:
Joo, palautui mieleen, että ltk teki päätöksensä pelkän taloyhtiön "lupauksen tehdä jotain" -perusteella.
Aikaisemmin taisi olla puhetta eduskunnan oikeusasiamiehelle kantelemisesta. Jos sitä ei ole tehty vielä, niin mielestäni sekin kannattaa tehdä ehdottomasti. Meillä on nykyään upea ja toimiva oikeusasiamiesinstituutio ja kuntien lautakunnat kuuluvat sen valvonnan piiriin. Kantelu on vapaamuotoinen ja aineisto on sitä samaa kuin mitä ystäväsi on lh:llekin toimittanut. Oikeusasiamiehen kannanotolla voisi olla huomattavaa valtakunnallistakin merkitystä. EO:lla on huomautuksen antamisen lisäksi myös valtuudet virkarikossyytteiden nostamiseen ja sitä nykyinen EO on myös käytännössä toteuttanut.
Tämä kähmintä on jo niin ylimielisen lainvastaista, että olen vakuuttunut, että seuraamuksia on tulossa.Kantelun tekemistä sinne on kysytty ja kannattaa tehdä. Ensin pitää hallinto-oikeuden päätös saada - niin on asia ymmärretty kysyttäessä kaikilta mahdollisilta "korkeilta" tahoilta (tätä "korkeampia" tahoja ei paljoa ole muita).
- Liisa/
Metsäläinen2 kirjoitti:
Kantelun tekemistä sinne on kysytty ja kannattaa tehdä. Ensin pitää hallinto-oikeuden päätös saada - niin on asia ymmärretty kysyttäessä kaikilta mahdollisilta "korkeilta" tahoilta (tätä "korkeampia" tahoja ei paljoa ole muita).
On totta, että asia jäisi kuitenkin EO:lla odottamaan hallinto-oikeuden päätöksen valmistumista.
- Metsäläinen2
Liisa/ kirjoitti:
En oikein keksi, minkä lain nojalla tämä isännöitsijä voisi pimittää korjaussuunnitelmaa yms. (ehkä sellaista ei ole edes tehty). Onko asiaa kysytty joltain alan juristilta (esim. Suomen kuluttajaliitossa on 2 hyvää alan juristia - Leino ja Sario, kts. wwww.kuluttajaliitto.fi, varmaan HR:kin osaa ottaa kantaa). Ystäväsihän on asianosainen tässä asiassa. Jos hän joskus aikoo esim. myydä asuntonsa, hänellä pitää olla mahdollisuus osoittaa ostajalle tehtyjen korjaustoimenpiteiden asiallisuus. Kysymys on myös hänen omasta terveydestään.
Hienoa, jos lapsesi olo helpottaa edes talven ajaksi. Voin yrittää lohduttaa sinua ainoastaan sillä, että lapsilla nämä ongelmat ainakin tilastollisesti paranevat paremmin kuin aikuisilla ajan oloon.Ystäväni on pohdittuaan asioita - päätymässä myös tähän reittiin. Hän epäilee suuresti, eteneekö oman paikkakunnan viranomaisen kautta tämä asia paljon minnekään (aiheellinenko epäilys pikkupiireissä) eli pitäisikö suunnata naapurikunnasta "apua kysymään". Miten tästä eteenpäin? Ystäväni lähtee pian parin viikon lomalle, joten ehtiikö tällaisen asian "hoitaa" esim. ensi viikon aikana? Ei ole kokemusta kuin vain yhdestä tapauksesta, ja sekin oli, kun oman lapsen pahoinpitelystä (tuttavan tuttava) tehtiin rikosilmoitus, mutta eikös tässä olisi kyseessä tutkintapyyntö?
- Metsäläinen2
Metsäläinen2 kirjoitti:
Ystäväni on pohdittuaan asioita - päätymässä myös tähän reittiin. Hän epäilee suuresti, eteneekö oman paikkakunnan viranomaisen kautta tämä asia paljon minnekään (aiheellinenko epäilys pikkupiireissä) eli pitäisikö suunnata naapurikunnasta "apua kysymään". Miten tästä eteenpäin? Ystäväni lähtee pian parin viikon lomalle, joten ehtiikö tällaisen asian "hoitaa" esim. ensi viikon aikana? Ei ole kokemusta kuin vain yhdestä tapauksesta, ja sekin oli, kun oman lapsen pahoinpitelystä (tuttavan tuttava) tehtiin rikosilmoitus, mutta eikös tässä olisi kyseessä tutkintapyyntö?
terveystarkastaja ei ota rakennenäytteitä, vaan tunnin laskeumanäytteen (1 kpl)? Mitä homelajikkeita ja määriä "saa olla" huoneilmassa "korjauksen" jälkeen (kuukausi korjauksesta)? Näytteenotto uusitaan ("oliko ne ikkunat olleet kiinni, minä en muista..")..
- huhhuhhu
Täällä on hyvät havainnekuvat, miten suojaus homeremontissa tehdään:
http://akseli.tekes.fi/opencms/opencms/OhjelmaPortaali/ohjelmat/Terve_talo/fi/Dokumenttiarkisto/Viestinta_ja_aktivointi/Seminaarit/Palvelut/Seppala.pdf
Ja HUHHUH katsokaa myös kalvoa, jossa esitetään miten paljon purkutöissä tulee itiöitä ja bakteereita ilmaan.
Kun niitä oli 101 kpl/m3 ennen purkutöitä, niin purkutöiden aikana oli ilmassa 200.000 kpl/m3
Vaikea uskoa, että joku vielä tällä vuosisadalla tekisi homeremonttia ilman suojauksia ja asiantuntijoita. - Alkup.
Nyt olen sitten soittanut isännöitsijälle ja tiedustellut, miten olohuoneeni seinän remontti aiotaan tehdä. Vastaus oli lyhyesti ja ytimekkäästi, kuten uumoilinkin, että: "Miehet ottaa patterin pois ja vaihtaa lastulevyn".
Tätä seurasi seuraavanlainen keskustelu:
MINÄ: Niin, no remonttimies sanoi, että he avaavat seinän, mutta olen huolissani, kun he eivät tienneet suojauksista mitään
IS: Eee, suojakset. Mitkä suojaukset?
MINÄ: Niin he sanoivat, että he eivät tee suojauksia, joten kuka ne tulee tekemään?
IS: Mitkä suojaukset?!?!
MINÄ: Asunnon sisäilman ja irtaimiston suojaukset ja työtilan eristys, kun sieltä tulee paljon pölyä ilmatilaan, kun seinä avataan
IS: Ei sielt mitään pölyä tuu
MINÄ: Mutta voihan sieltä tulla jotain homepölyä
IS: Ei se homeessa oo
MINÄ: Mutta sitähän ei tiedä, kun seinä on kostunut, että jos siellä vaikka onkin hometta
IS: Ei se märkä oo
MINÄ: Mutta siitä huolimattahan sieltä voi tulla homepölyä, vaikka olisikin jo kuivunut.
IS: Ei sielt mitään pölyjä tule, kun ei se oo homeessa
MINÄ: Onko mahdollista varmistua asiasta jotenkin etukäteen, tehdä jotku mittaukset tms? Kun tämä on jo kolmas homevaurio meidän aikana täällä, niin haluaisin kartoittaa myös muut mahdolliset homevauriot
IS: No sit tarvii tilata mittaajat
MINÄ: Hyvä, eli taloyhtiö voisi tilata minulle mittaajan tänne? Miten kun olen keskustellut kyseisenlaisista purkutöistä erilaisten tahojen kanssa ja he sanovat lisäksi, että oli kyseessä mikä tahansa purkutyö, niin pitäisi aina tehdä myös asbestikartoitus ennen kuin puretaan. Mikä on taloyhtiössä käytäntö, olisiko myös tämmöinen kartoitus mahdollinen?
IS: Ei siellä mitään asbestia ole. Ainoa paikka missä sitä vois olla, on putkien eristeet ja lattian alla olevissa laatoissa. Ei siel mitään asbestia ole.
.... ja niin edelleen
Eli olen saamassa tänne jonkinlaisen mittaajan paikalle. En kuitenkaan tämän puhelun perusteella niinkään luottaisi mittaajan puolueettomuuteen, joten tänne on tulossa myös terveystarkastaja, sekä vakuutusyhtiöni suosittelemasta jälkivahinkoliikkeestä mies arvioimaan minkälaisia tutkimuksia asunnossani kannattaa tehdä.
Nyt menee nimittäin koko asunto syyniin ja laitetaan kerralla kaikki kuntoon. Epäilen homevaurioita myös vesieristeettömässä kylppärissäni ja keittiössäni...- Liisa/
Hyvä hyvä. Etenet asiassa juuri niin kuin pitääkin.
Kun hän puhuu mittaajan tilaamisesta, niin hän ehkä tarkoittaa kosteusmittaajaa. Sillähän ei mitkään homevauriot selviä. Kosteusmittauksessa näkyy vain juuri mittaushetken kosteustilanne eikä mitään muuta. Toisaalta, jos on kosteutta (ei tarvitse olla märkää), niin on varmasti myös hometta, ellei kyseessä ole täysin tuore kosteusvaurio. Mutta, vaikka olisi täysin kuivaakin, niin kysymyksessä voi silti olla vakavakin homeongelma. Homeet eikä niiden terveyshaitat eivät katoa minnekään, vaikka kasvustot kuivuisivatkin, kuten näytät tietävänkin.
Jos hän tarkoittaa sisäilmamittausta, niin sekin on kovin epäluotettava tapa selvittää homeongelmaa. Yksittäinen sisäilma-analyysi voi näyttää 0-tulosta, vaikka rakenteissa olisi massiivistakin kasvustoa. Näytteitä pitäisi ottaa kymmenkunta kappaletta eri aikoina, jotta luotettavia johtopäätöksiä voisi tehdä. Siinä tapauksessa, että yksittäisessä ilmamittauksessa saataisiin esiin kosteusvaurioindikaattorilajeja, siitä on toki hyötyä. Silloin tiedetään, että jossain on häikkää. Ongelman paikallistamisessa siitäkään ei kuitenkaan ole apua.
Materiaalinäytteet ovat tällä hetkellä luotettavin tapa määritellä homeongelmaa ja sen vakavuutta. Näytteiden otto vaatii kuitenkin kokemusta ja tietämystä.
Jos terveystarkastaja on tulossa paikalle, niin hän voi määrätä taloyhtiötä käyttämään viranomaisten hyväksymää, puolueetonta hometutkijaa.
Kun ne lastulevyt poistetaan sieltä, niin takana on tiettävästi eristevillat, jotka hyvin todennäköisesti ovat homeessa. Jos mitään suojauksia ei ole, niin sieltä tulee hurjat koktailit sisälle.
Lainsäädännön tarkoittamaksi, pakolliseksi asbestikartoituksesi ei varmuudella myöskään kelpaa isännöitsijän lausuma "Ei siel mitään asbestia ole."
- Alkup.
Nyt ovat asiat siinä pisteessä, että asunto menee homevauriokuntoisena myyntiin, pilkkahintaan (teille, jotka riemastutte, toki pidän huolen siitä, että ostaja on tietoinen homevaurioista ja hyväksyy ne). En kestä enää! Keittiön ikkunaseinästä löytyi nyt sama vaurio kuin olohuoneesta ja ties kuinka monta vastaavaa minusta johtumatonta vauriota täältä vielä löytyy.
Muutan siis pois ja nyt alankin selvittää sitä, että miten paljon tavarani ovat voineet näiden vaurioiden johdosta saastua? Kuinka paljon esim. sohva, sängyt, vuodevaatteet ym. ovat voineet imeä saastuneesta huoneilmasta mikrobeja itseensä? Onko syytä heivata pehmustetut huonekalut ja tekstiilit kokonaan pois, vai riittääkö pesu ja hyvä tuuletus?- Liisa/
Luultavasti olet tekemässä oikeata ratkaisua. Edessä olisi varmaan ollut pitkä ja rankka taistelu ennen kuin olisit saanut asuntosi korjattua asianmukaisesti - ennusmerkit viittaavat vahvasti siihen.
Joskus joudutaan irtaimisto hävittämään, jos se aiheuttaa oireilua siellä uudessakin kodissa. Itse olet varmaan paras mittari siinä suhteessa. Puhdistusohjeita löytyy muistaakseni ainakin Asumisterveysliiton sivuilta. Mitään ihmeaineita, joilla ongelma ratkeaisi ei löydy, mutta huolellisella, mekaanisella puhdistamisella ja tuulettamisella voi monissa tapauksissa saada helpotusta asiaan. - heikki
varmaan hyvä ratkasu... itse yritän myydä kämpääni taloyhtiölle tällä hetkellä. kerrostalokämpässäni oli isohko remontti joka alkoi viimevuoden vaihteessa ja tuli valmiiksi viime heinäkuussa. kosteus/home ongelma jonka takia kämppä meni uusiksi lattiasta kattoon. vakuutus yhtiö maksoi sijaisasunnon/vaurioituneet tavarat ja muutto kustannukset. taloyhtiö maksoi remontin muilta osin (itse ostin uuden keittiön ja kiinteän vaatekaapiston liukuovilla). joka tapauksessa kyseinen tapahtuma uusiutui ja tällä hetkellä selvitellään kuka maksaa nyt homeiset vaatteet/sijaiskämpän(edellinenkään tapahtuma ei olisi ilmeisesti kuulunut minun vakuutusyhtiölle koska heillä oli tietom että vahinko on sattunut lumitraktorilla joka on ajannut päin seinää! ja rikkonut sen niin että vesi oli päässyt sisään)
huomenna tulevat tekemään kosteus kartoituksen, jonka jälkeen pääsen antamaan kyseisen lapun omalle vakuutusyhtiölle joka päättää korvaako meidän tavaroita!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202283Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281714Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3051251- 65959
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53915- 39834
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53815J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e31726Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273673Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33652