Laitoin viestini toisen keskustelun vastaukseen, mutta sopii mielestäni oman aiheenkin avaukseen.
Meillä oli tosi vaikeaa miehen kovan kuorsauksen takia. Keksittiin yhdessä ratkaisu. Se oli iso askel ja kaihoisin mielin luovuin jostain... tai luulin. Mistään en ole jäänyt paitsi.
meillä mies saa kuorsata niin paljon kuin huvittaa ja ehtii, sekä 'ilmaista' itseään. Aamuisin ilma on toisinaan paksua kuin selluloosatehtaan vieressä... niin, siis siellä hänen huoneessa!
mulla on toisenlaista, ehkä laitoin illalla tuoksulamppuun jonkin laventelituoksun tai ruusu eteeristä öljyä. Ja mikä ihana rauha oli koko yön.
meidän elämänlaatu ja avioliiton laatu parani tosi paljon, kun luovuimme yhteisen sängyn illuusiosta avioliiton parantajana. Sensijaan valitsimme kummallekin omat huoneet jossa on työsoppi ja nukkumatilaa ja saa sisustaa kuten haluaa. Miehellä ei ikinä elämässään edes ollut ollut omaa huonetta. Nyt on. Hänellä on siinä samassa oma työhuonekin... tykkää.
Me ollaan onnellisia. Ei olla enää kireitä valvottujen ja heräiltyjen öiden jälkeen. Ja seksielämä, se sujuu entiseen malliin. Halejakin riittää.
jos voitte, tehkää samoin, edes kokeeksi
oma huone kummallekin
17
1521
Vastaukset
- pahaenteistä
ennemmin oma asunto molemmille, varsinkin jos olet keski-ikäinen
- mutta ei huolta
hei
kyllä se minustakin ensin pahalta ja pahaenteiseltä tuntui... mutta kyllä se oli meille oikea ratkaisu. Paransi vain yhdessäoloamme - - - paitsi sellaiset öiset spontaanit kainalossaolot tietty eivät onnistu. Voihan sitä toki käydä nukkumassa yhteisessä sängyssä.
Niin. unohdin sanoa että meillä on normaalia leveämmät sängyt kummallakin joten hyvin mahtuu molemmat samaan.
; D - on ihan
mutta ei huolta kirjoitti:
hei
kyllä se minustakin ensin pahalta ja pahaenteiseltä tuntui... mutta kyllä se oli meille oikea ratkaisu. Paransi vain yhdessäoloamme - - - paitsi sellaiset öiset spontaanit kainalossaolot tietty eivät onnistu. Voihan sitä toki käydä nukkumassa yhteisessä sängyssä.
Niin. unohdin sanoa että meillä on normaalia leveämmät sängyt kummallakin joten hyvin mahtuu molemmat samaan.
; DOn tilanteita, jotka ulkopuolinen näkee paremmin. Jotkut puhuu torjunnasta, jotkut jostakin muusta. Tällä en nyt tarkoita, että juuri sinun tulisi olla erityisen huolestunut, mutta noin ne erojutut taitaa edetä silloin kun asioista ei kyetä puhumaan suoraan. Vähän sama juttu kuin jos siirtyisi istumaan auton takapenkille, jolloin etuistuin jää vapaaksi.
- "ulkopuolinen"
on ihan kirjoitti:
On tilanteita, jotka ulkopuolinen näkee paremmin. Jotkut puhuu torjunnasta, jotkut jostakin muusta. Tällä en nyt tarkoita, että juuri sinun tulisi olla erityisen huolestunut, mutta noin ne erojutut taitaa edetä silloin kun asioista ei kyetä puhumaan suoraan. Vähän sama juttu kuin jos siirtyisi istumaan auton takapenkille, jolloin etuistuin jää vapaaksi.
Taitaa olla joku takertuva tapaus joka roikkui puolisossaan 24/7 ja katkeroitui kun toinen ei kestänyt enää jatkuvaa kyljessä nyhjäämistä ja otti eron.
Oma tila EI ole huono asia avioliitossa. Tai muutenkaan suhteessa. - ymmärtänyt
"ulkopuolinen" kirjoitti:
Taitaa olla joku takertuva tapaus joka roikkui puolisossaan 24/7 ja katkeroitui kun toinen ei kestänyt enää jatkuvaa kyljessä nyhjäämistä ja otti eron.
Oma tila EI ole huono asia avioliitossa. Tai muutenkaan suhteessa.Tietenkään se ei estä miestä juoksemasta vieraissa, jos nukutaan samassa sängyssä, mutta erilliset huoneet on jo selvää tyrkyttämistä miehen näkökulmasta. Kun miehet löytävät perustelun juuri siitä, ettei nukuta enää samassa huoneessa, joten sitä ollaan ikäänkuin puoliksi vapaalla jalalla. Keski-ikäinen nainen haluaa ennenkaikkea säilyttää sen vanhan turvallisen suhteen, jonka eteen on nähnyt niin paljon vaivaa ja tehnyt uhrauksia, vaikka liitto ei olisi enää kovin toimivakaan.
- todellakin hienoa.
ymmärtänyt kirjoitti:
Tietenkään se ei estä miestä juoksemasta vieraissa, jos nukutaan samassa sängyssä, mutta erilliset huoneet on jo selvää tyrkyttämistä miehen näkökulmasta. Kun miehet löytävät perustelun juuri siitä, ettei nukuta enää samassa huoneessa, joten sitä ollaan ikäänkuin puoliksi vapaalla jalalla. Keski-ikäinen nainen haluaa ennenkaikkea säilyttää sen vanhan turvallisen suhteen, jonka eteen on nähnyt niin paljon vaivaa ja tehnyt uhrauksia, vaikka liitto ei olisi enää kovin toimivakaan.
Me olemme olleet 30 vuotta naimisissa ja onnellisesti.
Nyt kuitenkin kun ikää tulee, niin kumpikin nukkuu huonosti ja pyöriskelee sängyssä. Mies jopa kuorsaa ja herään siihen ja minä taas hikoilen välillä.
Harvoin nukumme enää levollisesti ja olemme myös miettineet joko erillistä sänkyä tai erillistä huonettakin öiden rauhoittamiseen.
Ei kai se muutaman minitsin sänkyhommat vaadi koko yön vieressä oloa ? - vain taaksesi
todellakin hienoa. kirjoitti:
Me olemme olleet 30 vuotta naimisissa ja onnellisesti.
Nyt kuitenkin kun ikää tulee, niin kumpikin nukkuu huonosti ja pyöriskelee sängyssä. Mies jopa kuorsaa ja herään siihen ja minä taas hikoilen välillä.
Harvoin nukumme enää levollisesti ja olemme myös miettineet joko erillistä sänkyä tai erillistä huonettakin öiden rauhoittamiseen.
Ei kai se muutaman minitsin sänkyhommat vaadi koko yön vieressä oloa ?etkä ympärillesi, niin et tiedä tästä maailmasta paljoakaan
- järki kulkee
ymmärtänyt kirjoitti:
Tietenkään se ei estä miestä juoksemasta vieraissa, jos nukutaan samassa sängyssä, mutta erilliset huoneet on jo selvää tyrkyttämistä miehen näkökulmasta. Kun miehet löytävät perustelun juuri siitä, ettei nukuta enää samassa huoneessa, joten sitä ollaan ikäänkuin puoliksi vapaalla jalalla. Keski-ikäinen nainen haluaa ennenkaikkea säilyttää sen vanhan turvallisen suhteen, jonka eteen on nähnyt niin paljon vaivaa ja tehnyt uhrauksia, vaikka liitto ei olisi enää kovin toimivakaan.
Haluat siis tarjota lisää todisteita siitä että olet takertuva ja mustasukkainen, katkeroitunut tapaus? Kuka tervejärkinen ajattelee että vakisuhteessa on pakko vahtia toista yötä myöten ja että se että nukkuu eri huoneessa tarkoittaa lupaa käydä vieraissa?
- pitää
järki kulkee kirjoitti:
Haluat siis tarjota lisää todisteita siitä että olet takertuva ja mustasukkainen, katkeroitunut tapaus? Kuka tervejärkinen ajattelee että vakisuhteessa on pakko vahtia toista yötä myöten ja että se että nukkuu eri huoneessa tarkoittaa lupaa käydä vieraissa?
Eri huoneissa nukkuminen on mielestäni oire jostakin. Sillä ei ole mitään tekemistä oman elämäni kanssa.
- asenteestasi
pitää kirjoitti:
Eri huoneissa nukkuminen on mielestäni oire jostakin. Sillä ei ole mitään tekemistä oman elämäni kanssa.
Tuo "puolisoiden on pakko nukkua samassa sängyssä tai jossain on ihan varmasti vikaa!" kertoo asenteestasi aika hiton paljon. Perusteetonta höpötystä - jos suhde on kunnossa ja molemmat nukkuvat paremmin on turha ulkopuolisen mussuttaa miten kohta saakin katsoa eri asuntoa ja voi voi ja kamalaa.
- henkilökohtaisesti
asenteestasi kirjoitti:
Tuo "puolisoiden on pakko nukkua samassa sängyssä tai jossain on ihan varmasti vikaa!" kertoo asenteestasi aika hiton paljon. Perusteetonta höpötystä - jos suhde on kunnossa ja molemmat nukkuvat paremmin on turha ulkopuolisen mussuttaa miten kohta saakin katsoa eri asuntoa ja voi voi ja kamalaa.
ei ole mikään pakko, mutta se kertoo enemmän kuin mikään muu
- kertakaikkiaan
sillä kuorsaaja tekee suoraan sanottuna toisen elämästä helvetin!Se, joka muuta väittää, valehtelee."Lepoa ja rauhaa", niitä ihminen kaipaa yöllä, varsinkin näin viisikymppisenä, kun vaihdevuodet on päällä.Miten tärkeää onkaan nukkua kunnolla,jaksaa paremmin eikä ole niin ärtsy.
- on syyllistää
kuorsaajaa tai ketään muutakaan vaihdevuosiongelmista
- syyllistänytkään
on syyllistää kirjoitti:
kuorsaajaa tai ketään muutakaan vaihdevuosiongelmista
Käsitit ehkä tahallasi väärin?Korostin vain hyvän unen merkitystä,olipa ikä mikä hyvänsä. Sitäpaitsi, mieheni on kuorsannut "pikku ikänsä", ja se totisesti häiritsee kaikkia kodissammme nukkuvia!Mutta, mutta...lääkäriin on turha houkutella, ei tule kuuloonkaan.
- Avun saanut
Tuo on tietysti yksi ratkaisu, mutta se ei poista itse ongelmaa.
Onko miehesi kuorsausta tutkittu? Hänellä saattaa olla uniapnea, joka pahimmillaan on hengenvaarallinen tila (jos hengityskatkot toistuvat tiheästi tai ovat pitkiä). Vaikka kuorsaus ei enää sinua häiritsekään, sen syy olisi hyvä selvittää, koska kuorsaus (vaikkei ole apneastakaan kyse) heikentää unen laatua.
Korvalääkäriltä saa lähetteen ns. unipolygrafiatutkimukseen. Siinä saa kotiin yhdeksi yöksi sellaisen laitteen, joka mittaa yön aikaista hengitystä, asennon muutoksia ja kuorsauksen määrää ja äänekkyyttä. Uniapneaan suositellaan yleensä ns. CPAP (ylipainehengitys)-laitetta, mutta vähemmän vaaralliseen kuorsaukseen yksi kivuton parannuskeino on kuorsauskisko, joka teetetään erikoishammaslääkärin kautta.
Kuorsauskisko on yöksi suuhun laitettava laite, joka estää hengittämisen suun kautta työntämällä leukaa hieman eteenpäin. Se ei häiritse nukkumista, vaikka ennen nukahtamista tuntuukin vähän epämiellyttävältä, kun suu on täynnä tavaraa.
En itse ollut huomannut, että olisin ollut päivisin erityisen väsynyt, mutta kun sain mittojen mukaan tehdyn kuorsauskiskon (olen nyt käyttänyt sitä noin 8 kk), olen jaksanut illalla töiden jälkeen lähteä jopa kävelylle, mitä ei ennen tapahtunut varmaan 15 vuoteen (jolloin pirteyden selitys oli, että olin 15 vuotta nuorempi). - LUE TÄMÄ
Menimme naimisiin tasan 9 kk sitten ja meille syntyi siinä myös vauva. En saanut unta mieheni kuorsauksen vuoksi töissä oltuani...enkä loppuraskaudessa enkä ennen enkä jälkeen sen.
Meille on ollut aivan luonnollista että mieheni painuu unilleen omaan kapoiseen sänkyynsä,omaan huoneeseen, illan tullessa.
Olemme joskus pohtineet että tämä olis joidenkin mielestä kovin luonnotonta. Meille niin tavallista,alusta asti parin vuoden yhdessä olleiden vuosien aikaan..ajatus että kumpikin saa unta.
Kun yritimme yhdessä jakaa vuodetta ,minä huono uninen,yritin nukkua joka ikinen yö korvatulpat korvissa,unilääkkeillä,joka ei sekään auttanut, en jaksanut enää. Olen 3 vuorotyössä,ei siitä tulis mitään. Kuin kohtalon ivaa..jos niin voi sanoa, sain vauvan ihanan.rakkaan..joka herää vieläkin n. 2-3 kertaa yössä...heh.. ei auta huoneen vaihto..mut nekin pätkät mitä nukun saan nukkua ilman korvatulppia..ja joskus käyn ja käymme "yöjalassa" puolison luona..joka on kivaa..
Älkää ihmiset kärsikö vaan kokeilkaa..ja pian huomaatte että tää on mukavaa.
Lopuksi vielä kerron yhdestä ex työkaverista nuoruusvuosista joka kertoi kärsivän miehensä kuorauksesta. Hän sai miehen menemään tutkimuksiin ja sitä kautta leikkaukseen. Luojan tahto oli kuitenkin että miehen päivät oli luetut ja niin mies jäi leikkauspöydälle. Hänelle tuli jokin tulppa. Muistan aina sen tarinan kun kuulen seinän läpi turinan.. työkaverin tuska silmissä ja itsensä syytös. Näin ei käy kaikille mut jotenkin se vaan aina muistuu mieleen.- onnistu
Mies kuorsaa, minä nukun vain pätkittäin hänen vieressään. Mutta en saa nukkua missään muualla. Joskus "nukahdan" sohvalle ja siitä seuraa viikkojen mykkäkoulu. Elo on ollut kamalaa nyt jo viisi vuotta. Minä olen päivät väsynyt ja pinna kireällä. Vielä masentunutkin, koska tiuskin lapselleni väsymykseni takia. Unihäiriötä voi hoitaa unilääkkeillä, masennusta mielialalääkkeillä, mutta miten selviän syyllisyyden tunteesta, kun tiuskin kaikille läheisilleni? Keskusteltu on, mutta nukkua minä en saa kuin kuorsaajan vieressä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272930Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän342622- 1482284
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542259Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241880Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3911716Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1051664- 3121569
- 1351469
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131456