kastevesi+uskomukset

anitta

mitä niitä uskomuksia oli kastevedellä tehtävistä taioista?

4

849

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • m

... kai niinkään taikoja mutta uskomuksia.

Kastevettä ei missään nimessä saa heittää viemäriin. Anna se kukille tai laita lapsen kylpyveteen. Kyllähän se tuntuisikin aika kamalalta heittää pois...

Nykyäänhän on myös kummilahjoja, joissa mukana pullo kastevettä varten. Aikanaanhan se tietysti haihtuu sieltä, mutta ajatus jää...

Tai annat vain sen astiassaan haihtua ilmaan. Antaa huoneelle siunausta...

Tällaisia olen kuullut ja itse toteuttanut.
      Tärkeintähän on kai se, ettei heitä siunattua vettä pois.

• anna

..lapsen kummi heittää kasteveden ulkona... tarkoitus on heittää mahdollisimman korkealle ja kauas. mitä korkeamman kaaren vesi lentäessään tekee, sitä pitempi lapsesta kasvaa ja mitä kauemmas vesi lentää, sitä pitempi elämä lapsella on edessä.

en olekaan koskaan ennen kuullut, että kastevesi säilytettäisiin.. näin ne perinteet eroavat toisistaan!

• Marja

Hei!

Olipa yllättävä kysymys - meneeköhän tässä hieman asiat sekaisin...? Nimittäin kristilliseen kasteessa siunaamiseen käytetty vesi ja taikamenot - ne eivät tietääkseni liity millään tavalla yhteen. Päinvastoin, esirukous lapsen puolesta ja kaste ovat tapahtumia, jotka kertovat siitä, että lapselle halutaan pyytää siunausta eikä turvautua taikakeinoihin. Tuntuisi aika erikoiselta sekoittaa tällaiseen toimitukseen taikamenoja, vaikka se tapahtuisikin jälkikäteen. Ehkä kasteen suorittava pappi olisi oikea henkilö neuvomaan siinä, mitä kastevedelle yleensä tehdään? Itse en ole koskaan tullut edes ajatelleeksi asiaa. Joka tapauksessa onnittelut lienevät paikallaan kun aiheena on kastevesi - hyvää jatkoa!

• Anonyymi
      UUSI

Nykyajan pappi siirtää aina sossuun puhelut esirukous. Poliisin tankiin siirrot lestadiolaisuus puheluin nillä kirpari puhelin soi
      Kyllä
      Kyllä psykiatri tietää missä kilisee puhelin-.
      Kaste vesi väkivallan perheen hanat ja Raahen turva ja ensikoti hanat. On väkivallan Käsiä naapuri paljon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!

Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t
      Kiuruvesi
      36
      12261
    2. V*ttuu että mä haluan sua

Jos jotain ihmistä voi kunnolla haluta, niin hän on se. Voi Luoja auta jo! Joku jeesus hjelppa mej!
      Ikävä
      89
      4158
    3. Nolointa ikinä miehelle

On ghostata nainen jonka kanssa on ollut ystävä tai ollu orastavaa tapailua pidemmän aikaa. Osoittaa sellaista moukkamai
      Ikävä
      108
      3941
    4. Katsoitko mua yhtään

Kun nähtiin 🥺.
      Ikävä
      51
      3628
    5. Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä

Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳
      Ikävä
      53
      3298
    6. Mikä sinua eniten

Huolestuttaa tässä tilanteessa?
      Ikävä
      111
      3251
    7. Sattuma ja muutama väärinkäsitys

vaikuttivat siihen millaiseksi tämä kaikki muodostui. Pienet aikanaan huomaamattomat käänteet. Seuraava näytös on jo tul
      Ikävä
      34
      2129
    8. Koska olet viimeksi nähnyt ikävän kohteesi?

Ja mitä tarjoat hänelle kun koputtaa oveesi?
      Ikävä
      38
      2102
    9. Keskusta hajoaa Palojärvi lähtee

Suomen Keskustan ryhmä hajoaa Kemijärvellä. Kalastaja Palojärvi sai tarpeekseen ja loikkasi Sitoutumattomat Aati Virkkul
      Kemijärvi
      26
      1925
    10. On sillä rääpyä

Tuo ex kuntajohtaja Lea Tolonen kehtaakin tulla Ähtäriin. Ajoi laivan Karille. Kari Heikkilä oikaisi taloutta, sai laiva
      Ähtäri
      11
      1603
    Aihe