Kuutamo FZ5:lla?

Sunnuntaikuvaaja

Mulla on Panasonicin fz5 ja haluaisin oppia kuvaamaan sillä kuutamoa. Jalustan ja itselaukaisijan kanssa olen touhunnut, mutta minkäslaisilla aukoilla tai valotusajoilla voisin päästä parempiin tuloksiin, kun tähän mennessä tulokset ovat olleet aika "kalpeita". Hyviä ehdotuksia?

7

1069

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Taida**

      Onnistua muutoin kuin kesällä valoisaan aikaan.
      Kun kaivas on pimeä palaa kuu auttamatta puhki.
      Tietysti voi ottaa kuvia useilla arvoilla ja yhdistää ohjelmallisesti.
      Siirtää siis oikein valotettu kuu haluttuun taustaan.

      Älytön sivusto. Toimii kun muistaa, valittaa massapostittajaksi ja kaikki yksittäiset sanat on jo rekisteröity nimimerkeiksi.

    • teemux

      Laita kamera jalustalle ja valitse kamerasta jonkinlainen manuaaliasetus. Säädä aukkoa ja valotusaikaa siten, että kuun pinnanmuodot näkyvät hyvin. Sitten ota toinen kuva siten, että maisema näkyy kunnolla. Kuu saa palaa puhki.

      Täydenkuun aikaan otettujen kuvien käsittely on helppoa. Leikkaa vain kuu irti ja liitä siihen kuvaan, jossa näkyy maisema, puhkipalaneen kuun paikalle. Säädä vielä kontrastit ja kirkkaudet ym. kuntoon, niin hienolta näyttää.

      P.S. Tätä tekniikkaa kokeiltu Canon S2 IS:llä (vastaava kuin sinun kamerasi) viimeksi tänään. Hyvin toimi taas kerran.

      • kuutamokuvat

        tulevat joulu-tammikuussa, silloin on riittävästi lunta ja tykkyä puissa.
        mitä kovempi pakkanen sitä kirkkaampi ilma, ja mitä enempi lunta sitä paremmat luvat tulevat - tosin vaatii yleensä kuvaamista yli 280 metriä merenpinnasta olevissa maastoissa.
        ja se yön valo ja hiljaisuus...aivan unohtumatonta fantasiaa!


      • harrastajakuvaaja
        kuutamokuvat kirjoitti:

        tulevat joulu-tammikuussa, silloin on riittävästi lunta ja tykkyä puissa.
        mitä kovempi pakkanen sitä kirkkaampi ilma, ja mitä enempi lunta sitä paremmat luvat tulevat - tosin vaatii yleensä kuvaamista yli 280 metriä merenpinnasta olevissa maastoissa.
        ja se yön valo ja hiljaisuus...aivan unohtumatonta fantasiaa!

        "Parhaat kuutamokuvat tulevat joulu-tammikuussa, silloin on riittävästi lunta ja tykkyä puissa."

        Täällä etelässä silloin ei välttämättä edes ole lunta... Tykkylumesta saa vain unelmoida. :(

        "-- vaatii yleensä kuvaamista yli 280 metriä merenpinnasta olevissa maastoissa. "

        Eipä ole täällä sellaisiakaan, taitaa korkeimmat mäet Helsingissä olla jotain alle 100 m, että se siitä. Asuisinpa pohjoisessa... :(


    • HDR (High Dynamic Range)

      Onko kukaan kokeillut millaista jälkeä saa kuutamokuvista HDR:lla Photoshopissa?

      Linkki Markus Puustisen pikaohjeeseen:
      http://www.markuspuustinen.com/index.php?entry=entry061006-181739
      ja etsi tuolta "HDR pikaohje"

    • _Tiuku_

      Itselläni on DMC-FZ7 ja olen sillä useampaankin otteseen kuvannut kuutamoa ja nämä kamerat eivät paljoakaan eroa toisistaan. Et tarvitse jalustaa etkä salamaa. Säädä valotusaika pienelle, 1/400 tai enemmän. Kuu ei pala puhki ja täydellä zoomilla kuusta voi nähdä kraateritkin. Jalustaakin voi käyttää, mutta kun valotusaika on nopea, niin kuu ei pala puhki. Kuun valo riittää kameralle ihan tarpeeksi hyvin.

      • tiedoksi:

        kuun ja kuutamon kuvaaminen on aivan eri asia!!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      459
      4950
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1762
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1488
    4. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1377
    5. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1369
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1258
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1085
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1030
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      905
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      62
      904
    Aihe