Viimasuoja?

Voisiko tai kannattaisiko jäähdyttäjän eteen laittaa talvella jonkinlainen "viimasuoja", jos moottori käy viileänä ja sisälläkin on viileää? Mitä ainetta se voisi olla ja mihin kiinnitetään? Myydäänkö sellaisia valmiina?

14

4500

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suojaaja
      • Jos se kerran voi olla kumia, niin helpointa on varmaankin ostaa jalkatilaan tarkoitettu kumimatto, leikata siitä sopivan kokoinen ja kiinnittää nippusiteillä. Hiukan kyllä epäilyttää, kestävätkö nuo materiaalit kuumuutta riittävästi. Täytyy käydä tutkimassa auton rakennetta, mihin sen saisi kiinni ja vielä niin, ettei moottori kuumenee liikaa.

        Onkohan tuollainen oma viritelmä laillinen? Autoja koskevat määräykset ovat joskus yllättävänkin tarkkoja. Esim. katsastusmies vaati edellisestä autostani poistettavaksi laittomana lisäjarruvalon, joka seisoi tukevalla telineellä hattuhyllyllä, mutta ei ollut kiinni takalasissa.


      • Keulapeitto
        Timontti kirjoitti:

        Jos se kerran voi olla kumia, niin helpointa on varmaankin ostaa jalkatilaan tarkoitettu kumimatto, leikata siitä sopivan kokoinen ja kiinnittää nippusiteillä. Hiukan kyllä epäilyttää, kestävätkö nuo materiaalit kuumuutta riittävästi. Täytyy käydä tutkimassa auton rakennetta, mihin sen saisi kiinni ja vielä niin, ettei moottori kuumenee liikaa.

        Onkohan tuollainen oma viritelmä laillinen? Autoja koskevat määräykset ovat joskus yllättävänkin tarkkoja. Esim. katsastusmies vaati edellisestä autostani poistettavaksi laittomana lisäjarruvalon, joka seisoi tukevalla telineellä hattuhyllyllä, mutta ei ollut kiinni takalasissa.

        Keulapeittoa ei saa laittaa jäähdyttäjään kiinni, vaan esim. auton keulassa olevaan säleikköön. Mikäli moottori esim. paikallaan käydessä kuumenee niin paljon, että puhallin käynnistyy, pitää puhaltimen pystyä vetämään ilmaa jäähdyttäjän läpi.


      • suojus
        Keulapeitto kirjoitti:

        Keulapeittoa ei saa laittaa jäähdyttäjään kiinni, vaan esim. auton keulassa olevaan säleikköön. Mikäli moottori esim. paikallaan käydessä kuumenee niin paljon, että puhallin käynnistyy, pitää puhaltimen pystyä vetämään ilmaa jäähdyttäjän läpi.

        minä ostin viime talveksi pösöliikkeestä 406:n viimasuojan ja klipsit (hintaa en muista). Sain laitettua sen suorilla säleikköön kiinni ilman mitään eri virityksiä. Koko talven pysyi ja nyt laitoin sen taasen. Auto on Stilo MW JTD, ei ole palellut.


      • - MOK -
        suojus kirjoitti:

        minä ostin viime talveksi pösöliikkeestä 406:n viimasuojan ja klipsit (hintaa en muista). Sain laitettua sen suorilla säleikköön kiinni ilman mitään eri virityksiä. Koko talven pysyi ja nyt laitoin sen taasen. Auto on Stilo MW JTD, ei ole palellut.

        ... rekisterikilven alla vai päällä olevan säleikön vai molemmat. Entä lauhduttimen säleikkö kuskinpuolen lyhdynlasinpesimen alla?


      • suojus
        - MOK - kirjoitti:

        ... rekisterikilven alla vai päällä olevan säleikön vai molemmat. Entä lauhduttimen säleikkö kuskinpuolen lyhdynlasinpesimen alla?

        se peittää kilven alla olevan säleikön kokonaan, mutta ei yllä lampunpesinten alle.


    • maskimies

      Sanottakoon tässäkin että tuolla maskipeitolla on kyllä hyvin vähän merkitystä sisäilman lämpöön...jos auto on kunnossa ja termostaatti toimii niin sillä ei pitäisi olla mitään vaikutusta. Termostaattihan ohjaa vedenkiertoa jäähdyttimelle ja mitä kylmempi ilma ja sitä kautta kylmempi vesi jäähdytysjärjestelmässä niin sitä vähemmän veden tulee kiertää jäähdyttäjän kautta. Eli esim. todella kovilla pakkasilla vesi ei välttämättä kierrä juuri lainkaan syylärissä jolloin maskinpeitosta on vielä vähemmän hyötyä. Noita maskipeittoja laitetaan nykyautoissa pääosin sen takia että monilla merkeillä tuppaa olemaan esimerkiksi sellainen ongelma että öljynhuohotinputki saattaa kelivaihteluiden takia pakkasen tultua jäätyä umpeen ja sitä myöten peli on monesti selvä eli kone pukkaa jotain kautta öljyt pihalle...tilanne on ainakin sillon huono jos öljyt pääsee pihalle esim. akselitiivisteiden välistä ja tuuppaa esim. tiivisteen pihalle.

      • Marealla ajava

        Kun on todella kova pakkanen. Esim yli -30 astetta, niin pelkästään moottoritilaan käyvä kylmä viima estää moottorin lämpenemisen normaalilämpöön saakka tai ainakin hidastaa sitä. Tämä on havaittavissa lämpömittaristakin. Silloin auttaa kun moottoritila on mahdollisimman hyvin eristetty ajoviimalta. Pienillä pakkasilla näillä suojilla ei juurikaan ole merkitystä. Myös eri automerkeissä toki on eroja. Varsinkin dieselmoottorit tahtovat käydä kylmänä ja tarvitsevat kovalla pakkasella jopa lisälämmitystä ajon aikana. (esim. automaatti-Webasto)

        Aikanaan traktorihommissa muistan kuinka Valmetissa kovilla pakkasilla lämpömittari laski aivan sinisen puolelle, kun traktori jäi hetkeksi tyhjäkäynnille. Kun moottorin ympärille laittoi lisä eristystä asia korjaantui.

        Suojia kannattaa ainakin kokeilla kovilla pakkasilla. Lämpömittaria on sitten kyllä muistettava seurata. Suojat usein unohtuvat sinne auton nokalle ja suojakeleillä lämmöt nousevat liikaa.


      • maskimies
        Marealla ajava kirjoitti:

        Kun on todella kova pakkanen. Esim yli -30 astetta, niin pelkästään moottoritilaan käyvä kylmä viima estää moottorin lämpenemisen normaalilämpöön saakka tai ainakin hidastaa sitä. Tämä on havaittavissa lämpömittaristakin. Silloin auttaa kun moottoritila on mahdollisimman hyvin eristetty ajoviimalta. Pienillä pakkasilla näillä suojilla ei juurikaan ole merkitystä. Myös eri automerkeissä toki on eroja. Varsinkin dieselmoottorit tahtovat käydä kylmänä ja tarvitsevat kovalla pakkasella jopa lisälämmitystä ajon aikana. (esim. automaatti-Webasto)

        Aikanaan traktorihommissa muistan kuinka Valmetissa kovilla pakkasilla lämpömittari laski aivan sinisen puolelle, kun traktori jäi hetkeksi tyhjäkäynnille. Kun moottorin ympärille laittoi lisä eristystä asia korjaantui.

        Suojia kannattaa ainakin kokeilla kovilla pakkasilla. Lämpömittaria on sitten kyllä muistettava seurata. Suojat usein unohtuvat sinne auton nokalle ja suojakeleillä lämmöt nousevat liikaa.

        Tottakai se vaikuttaa siihen jonkin verran että moottori itsessään lämpeää ajossa nopeammin ja sisälle alkaa hieman nopeammin tulla lämmintä, mutta edelleenkin uskallan väittää että tuo keulalla oleva maski ei nosta sisälle tulevan ilman lämpötilaa ainakaan niin paljoa että sitä itse huomaisi...jos sitä pakkasta rupeaa olemaan tosiaan se 20-30 astetta niin kyllä se termari kierrättää nestettä pelkästään koneessa enää joten mitä tuo maskipeite auttaa kun kone kuitenkin todennäköisesti käy lämpimänä siinä vaiheessa kun vesi ei enää kierrä syylärissä ajon aikana? Dieselissä tilanne varmasti toinen onkin, koska sitä hukkalämpöä muodostuu huomattavasti vähemmän mitä bensakoneessa joten kaikki mahdollinen lämpö on tarpeen. Kuten jo sanoin niin lähinnä esim. citikoissa mukana tuleva peite on nimenomaan sitä varten että sillä pidetään tuota jäätymisongelmaa aisoissa...näitä tarinoitahan on pirusti että kone on työntänyt öljyt pihalle huohottimen jäädyttyä.....


      • Marealla ajava
        maskimies kirjoitti:

        Tottakai se vaikuttaa siihen jonkin verran että moottori itsessään lämpeää ajossa nopeammin ja sisälle alkaa hieman nopeammin tulla lämmintä, mutta edelleenkin uskallan väittää että tuo keulalla oleva maski ei nosta sisälle tulevan ilman lämpötilaa ainakaan niin paljoa että sitä itse huomaisi...jos sitä pakkasta rupeaa olemaan tosiaan se 20-30 astetta niin kyllä se termari kierrättää nestettä pelkästään koneessa enää joten mitä tuo maskipeite auttaa kun kone kuitenkin todennäköisesti käy lämpimänä siinä vaiheessa kun vesi ei enää kierrä syylärissä ajon aikana? Dieselissä tilanne varmasti toinen onkin, koska sitä hukkalämpöä muodostuu huomattavasti vähemmän mitä bensakoneessa joten kaikki mahdollinen lämpö on tarpeen. Kuten jo sanoin niin lähinnä esim. citikoissa mukana tuleva peite on nimenomaan sitä varten että sillä pidetään tuota jäätymisongelmaa aisoissa...näitä tarinoitahan on pirusti että kone on työntänyt öljyt pihalle huohottimen jäädyttyä.....

        Tarkennetaan nyt termostaatin toimintaa. Sehän siis aukenee sitä mukaa kun jäähdytysneste lämpenee.
        Tällöin se siis pyrkii kierrättämään nestettä syylärissä aina enemmän mitä enemmän neste lämpenee.
        Kun on paljon pakkasta niin moottori ei tahdo saavuttaa normaalilämpöä millään. Tämä ilmeni oikein selkeästi vm. 96 Opel Astrassa. Myös takaveto-Ladassani aikoinaan kone kävi mittarin mukaan yli kolmenkympin pakkasilla selvästi alle normaalilämmön ilman lisätilkkeitä. Tokihan auton sisätilojen lämpiämiseen vaikuttaa moni muukin asia. Esim. auton korin eristys vaikuttaa ja lämmityslaitteen kennon koko ja materiaali, mutta selvää on, että jos moottori ei saavuta normaalia käyntilämpötilaa, ei täyttä lämmityslaitetehoakaan saavuteta.


      • maskimies
        maskimies kirjoitti:

        Tottakai se vaikuttaa siihen jonkin verran että moottori itsessään lämpeää ajossa nopeammin ja sisälle alkaa hieman nopeammin tulla lämmintä, mutta edelleenkin uskallan väittää että tuo keulalla oleva maski ei nosta sisälle tulevan ilman lämpötilaa ainakaan niin paljoa että sitä itse huomaisi...jos sitä pakkasta rupeaa olemaan tosiaan se 20-30 astetta niin kyllä se termari kierrättää nestettä pelkästään koneessa enää joten mitä tuo maskipeite auttaa kun kone kuitenkin todennäköisesti käy lämpimänä siinä vaiheessa kun vesi ei enää kierrä syylärissä ajon aikana? Dieselissä tilanne varmasti toinen onkin, koska sitä hukkalämpöä muodostuu huomattavasti vähemmän mitä bensakoneessa joten kaikki mahdollinen lämpö on tarpeen. Kuten jo sanoin niin lähinnä esim. citikoissa mukana tuleva peite on nimenomaan sitä varten että sillä pidetään tuota jäätymisongelmaa aisoissa...näitä tarinoitahan on pirusti että kone on työntänyt öljyt pihalle huohottimen jäädyttyä.....

        Näinhän se termari tietysti toimii, mutta kun on se 20-30 astetta pakkasta niin eipä se termari juuri kierrätä nestettä syylärissä...tottakai kun kone lämpeää niin termari rupeaa avautumaan ja vesi kiertää syylärille, mutta kolmen kympin pakkasella taas neste jäähtyy jo syylärissä niin paljon että kone kävisi reilusti alilämpöisenä jos vesi siellä kiertäisi...ja kun neste ei siellä kierrä kovalla pakkasella jotta koneen käyntilämpö pysyy hyvänä niin edelleenkään en näe suoranaista hyötyä keulapeitolle?...siinä kyllä olet oikeassa että normaali käyntilämpötila saavutetaan ajamaan lähtiessä hieman nopeammin...


      • maskimies kirjoitti:

        Näinhän se termari tietysti toimii, mutta kun on se 20-30 astetta pakkasta niin eipä se termari juuri kierrätä nestettä syylärissä...tottakai kun kone lämpeää niin termari rupeaa avautumaan ja vesi kiertää syylärille, mutta kolmen kympin pakkasella taas neste jäähtyy jo syylärissä niin paljon että kone kävisi reilusti alilämpöisenä jos vesi siellä kiertäisi...ja kun neste ei siellä kierrä kovalla pakkasella jotta koneen käyntilämpö pysyy hyvänä niin edelleenkään en näe suoranaista hyötyä keulapeitolle?...siinä kyllä olet oikeassa että normaali käyntilämpötila saavutetaan ajamaan lähtiessä hieman nopeammin...

        Vaikka vesi ei kiertäisi lainkaan jäähdyttäjän kennostossa, niin eikö auton nokassa olevien ilmanottoaukkojen osittainenkin peittäminen kuitenkin vähennä kylmän ilman virtausta moottoritilaan ja siten edesauta moottorin lämpenemistä ja lämpimänä pysymistä?

        Edellisessä autossani (Saabissa) oli sisälämmitysilman otolle kaksi vaihtoehtoa eli kesäasento ja talviasento. Bravassa ei taida olla sellaista valintaa? En ole ainakaan löytänyt autosta enkä käsikirjasta. Siinä on kyllä sellainen valinta, että tuleeko ilmaa ulkoa sisälle ollenkaan vai ei. Jälkimmäisessä tapauksessa ikkunat höyrystyvät nopeasti hengitysilman kosteudesta.


      • maskimies
        Timontti kirjoitti:

        Vaikka vesi ei kiertäisi lainkaan jäähdyttäjän kennostossa, niin eikö auton nokassa olevien ilmanottoaukkojen osittainenkin peittäminen kuitenkin vähennä kylmän ilman virtausta moottoritilaan ja siten edesauta moottorin lämpenemistä ja lämpimänä pysymistä?

        Edellisessä autossani (Saabissa) oli sisälämmitysilman otolle kaksi vaihtoehtoa eli kesäasento ja talviasento. Bravassa ei taida olla sellaista valintaa? En ole ainakaan löytänyt autosta enkä käsikirjasta. Siinä on kyllä sellainen valinta, että tuleeko ilmaa ulkoa sisälle ollenkaan vai ei. Jälkimmäisessä tapauksessa ikkunat höyrystyvät nopeasti hengitysilman kosteudesta.

        Tokihan se jäähdyttäjän aukon peittäminen pienentää sen kylmän ilman virtausta moottoritilaan, mutta voinee edelleenkin sanoa ettei sillä valitettavasti mitään suurta merkitystä ole. Jos sen miettii järjelläkin niin kun lähdet kylmällä moottorilla ajamaan niin termostaattihan on silloin kiinni kunnes vesi rupeaa moottorin vesitilassa lämpeämään yli termostaatin lämpöarvon jolloin termari lähtee aukeamaan ja päästää vettä jäähdyttimeen kiertoon. Toisin sanoen mitä kylmempi ilma niin sitä vähemmän vesi kiertää syylärissä, jotta kone voi käydä normaali lämpötilassa. En tästä asiasta sen enempää tahdo paasata tai väitellä, mutta puhun lähinnä tosiaan siitä käytännön vaikutuksesta...kone saattaa pikkasen verran nopeammin lämmetä ns. normaaliin käyntilämpötilaan, mutta tuo keulan peittäminen ei kyllä nosta jäähdytysjärjestelmän eikä sitä mukaa myöskään lämppärin kennoon kiertävän veden lämpötilaa eikä siten myöskään varmasti ole käytännön eroa lämpötilassa auton sisällä....eriasia on taas se kun esim. joihinkin vanhempiin autoihin on saatavilla esim. korkeamman asteen termareita eli jotka salliin veden lämpötilan nousevan korkeammaksi ennen kuin termari aukeaa...uusiin autoihin niitä erilaisia termostaatteja on heikosti saatavilla ja monesti nykyvehkeissä ei edes pelkkää termostaattia saa erikseen vaan on ostettava koko termostaattikotelo.


      • uskossasi
        maskimies kirjoitti:

        Tokihan se jäähdyttäjän aukon peittäminen pienentää sen kylmän ilman virtausta moottoritilaan, mutta voinee edelleenkin sanoa ettei sillä valitettavasti mitään suurta merkitystä ole. Jos sen miettii järjelläkin niin kun lähdet kylmällä moottorilla ajamaan niin termostaattihan on silloin kiinni kunnes vesi rupeaa moottorin vesitilassa lämpeämään yli termostaatin lämpöarvon jolloin termari lähtee aukeamaan ja päästää vettä jäähdyttimeen kiertoon. Toisin sanoen mitä kylmempi ilma niin sitä vähemmän vesi kiertää syylärissä, jotta kone voi käydä normaali lämpötilassa. En tästä asiasta sen enempää tahdo paasata tai väitellä, mutta puhun lähinnä tosiaan siitä käytännön vaikutuksesta...kone saattaa pikkasen verran nopeammin lämmetä ns. normaaliin käyntilämpötilaan, mutta tuo keulan peittäminen ei kyllä nosta jäähdytysjärjestelmän eikä sitä mukaa myöskään lämppärin kennoon kiertävän veden lämpötilaa eikä siten myöskään varmasti ole käytännön eroa lämpötilassa auton sisällä....eriasia on taas se kun esim. joihinkin vanhempiin autoihin on saatavilla esim. korkeamman asteen termareita eli jotka salliin veden lämpötilan nousevan korkeammaksi ennen kuin termari aukeaa...uusiin autoihin niitä erilaisia termostaatteja on heikosti saatavilla ja monesti nykyvehkeissä ei edes pelkkää termostaattia saa erikseen vaan on ostettava koko termostaattikotelo.

        Senhän näkee jo otsallaan että kylmän viiman vähentäminen lämmittää! Miksi siis kitistä vastaan? Kysymys on vain siitä että kuinka paljon vaikuttaa...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      19
      6070
    2. Tykkään sinusta ikuisesti

      Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      17
      3636
    3. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

      Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      119
      3036
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      166
      2249
    5. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      643
      2242
    6. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      72
      1515
    7. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

      on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      42
      1455
    8. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

      Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1258
    9. Veda uskonto vs. muut uskonnot

      Mitenkähän tuo Veda(Krisha)uskonto loppujen lopuksi eroaa muista niin sanotuista ilmoitus uskonnoista? Siinäkin vedotaan
      Ateismi
      406
      1176
    10. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1137
    Aihe