Kuplapesät

Ms.x

Minä kun olen ihan aloittelija tässä akvaariomaailmassa ja kääpiörihmojen kanssa, niin mites nuo kuplapesät.. Nimittäin rihmat kutevat kyllä näköjään vähän väliä. Meillä kalat olleet vasta reilun kuukauden, mutta kuteneet jo varmaan neljä kertaa.
Kuplapesä on samainen aina, kellustähtisammaleeseen ja karttulehden siimekseen tehty, jota koiras sitten käy kohentelemassa vaan uudestaan.

En ole rikkonut vielä koskaan pesää, mutta pitäskö se välillä siivota pois ? Tänään huomasin pesän ympärille pinnalle tulleen räikeän vihreän leväkehyksen. Levä on siis oikeen pistävän vihreän sävyinen, en osaa määritellä mitä levää se on.
Sormiin takertuvaista.

19

690

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RRR

      Elikkä jos haluat kokeilla että myös kutevat sinne niin anna olla se kuplapesä???

      Ja jos et haluu niin sen voi poistaa mutta, veikkaisin että ovat niin "aktiivisia" saattavat tehdä heti uuden ;OD
      Levästä vaikee sanoa noilla tuntomerkeillä ,mutta sitähän voisi kokeilla imasta varovasti pois siittä pinnalta???
      Haiseeko se pahalle??
      Onko sitä levää muualla kuin siinä pinnalla???

      Suodatinta voisit säätää sillain että rikkoo veden pinnan niin se voisi auttaa jonkin verran ettei tulisi tuollaisia leväjutskia...

      Kyl se siit sit ;OD

      • Ms.x

        Mä nyppisin sitä levää siitä pois. Lähtee helposti, on niinku jotain karvaa kun vetää. Ei sitä levää ole muualla, sen väri on niin outoa. Kirkkaan vihreä siniseen päin. Levä ei ole imaistavissa kun on kiinnittymyt kellustähtisammaleeseen. Mutta siis nyppisin enimmät ja huljutin hiukan vettä ympäriltä (kun on semmoinen seisova kohta siinä suodattimen vieressä, tarkoituksella siis tehty rihmoja ajatellen.)

        Olen kyllä nähnyt kutusessiot kolme kertaa jo kuukauden aikana ja neljäs kertakin ehkä oli. Meinaan vaan sitä, että kun tommoista levääkin ilmestyy, onko tuo kuplapesä vanhemmiten jo vähän haitaksi tuolla ("hygienia":) ). Rihmat tykkäävät, ettei joka kohdassa pintaa ole kovaa virtausta ja kyllä ne niitä pesiä saavatkin tehä.


      • RRR
        Ms.x kirjoitti:

        Mä nyppisin sitä levää siitä pois. Lähtee helposti, on niinku jotain karvaa kun vetää. Ei sitä levää ole muualla, sen väri on niin outoa. Kirkkaan vihreä siniseen päin. Levä ei ole imaistavissa kun on kiinnittymyt kellustähtisammaleeseen. Mutta siis nyppisin enimmät ja huljutin hiukan vettä ympäriltä (kun on semmoinen seisova kohta siinä suodattimen vieressä, tarkoituksella siis tehty rihmoja ajatellen.)

        Olen kyllä nähnyt kutusessiot kolme kertaa jo kuukauden aikana ja neljäs kertakin ehkä oli. Meinaan vaan sitä, että kun tommoista levääkin ilmestyy, onko tuo kuplapesä vanhemmiten jo vähän haitaksi tuolla ("hygienia":) ). Rihmat tykkäävät, ettei joka kohdassa pintaa ole kovaa virtausta ja kyllä ne niitä pesiä saavatkin tehä.

        Sen verran mitä saat otettua helposti...
        Tietty jos raaskit heittää sitä sammalta roskiin samalla tai pystyskö sitä "peseen" jotenkin muualla kuin akvassa????
        Rihmat yleensä hakevatkin sellaisiin paikkoihin missä ei virtaisi..Itsellä joskus helmirihmat kutivat...

        Siittä en kyllä osaa sanoa olisko siittä haitaksi???
        Viisaammat voisivat vastata tuohon?!!

        Ei kai siinä muuta kun sen levän sais pois??


      • fish KING
        RRR kirjoitti:

        Sen verran mitä saat otettua helposti...
        Tietty jos raaskit heittää sitä sammalta roskiin samalla tai pystyskö sitä "peseen" jotenkin muualla kuin akvassa????
        Rihmat yleensä hakevatkin sellaisiin paikkoihin missä ei virtaisi..Itsellä joskus helmirihmat kutivat...

        Siittä en kyllä osaa sanoa olisko siittä haitaksi???
        Viisaammat voisivat vastata tuohon?!!

        Ei kai siinä muuta kun sen levän sais pois??

        Rihmat lakkaa kyllä käyttämästä samaa kuplapesää kun huomaavat siinä olevan jotain häikkää, monet poistavat vanhat kuplapesät jo ekan epäonnistuneen kudun jälkeen.
        Mä en lähtis siihen vaan antasin kalojen toimia niin kuin niille on ominaista, ne käyttävät vanhaa pesää niin kauan kin näkevät sen toimivaksi.
        Tuo levä taasen, voit poistaa sitä jos se alkaa sieltä leviämään muualle akvaarioon ja siitä alkaa koitua kasveille harmia. Minkälaista se on tarkkaan ottaen?

        RRR: kiitos hyvistä ja tarkoista vastauksista, tollasia jeesaajia täällä tarvitaan aina!


      • RRR
        fish KING kirjoitti:

        Rihmat lakkaa kyllä käyttämästä samaa kuplapesää kun huomaavat siinä olevan jotain häikkää, monet poistavat vanhat kuplapesät jo ekan epäonnistuneen kudun jälkeen.
        Mä en lähtis siihen vaan antasin kalojen toimia niin kuin niille on ominaista, ne käyttävät vanhaa pesää niin kauan kin näkevät sen toimivaksi.
        Tuo levä taasen, voit poistaa sitä jos se alkaa sieltä leviämään muualle akvaarioon ja siitä alkaa koitua kasveille harmia. Minkälaista se on tarkkaan ottaen?

        RRR: kiitos hyvistä ja tarkoista vastauksista, tollasia jeesaajia täällä tarvitaan aina!

        Kiitoksia ;OD


      • Ms.x
        RRR kirjoitti:

        Sen verran mitä saat otettua helposti...
        Tietty jos raaskit heittää sitä sammalta roskiin samalla tai pystyskö sitä "peseen" jotenkin muualla kuin akvassa????
        Rihmat yleensä hakevatkin sellaisiin paikkoihin missä ei virtaisi..Itsellä joskus helmirihmat kutivat...

        Siittä en kyllä osaa sanoa olisko siittä haitaksi???
        Viisaammat voisivat vastata tuohon?!!

        Ei kai siinä muuta kun sen levän sais pois??

        Joo, sain aika hyvin sen levän pois. Koitan onkia jostain kuvan, jossa olis semmoista levää. Saattaahan se olla ihan tavallista levää ja harmitonta, varmasti onkin. Mutta tämmösenä alottelijana kummastelee jokaista uutta ja ihmeellistä asiaa :)
        Kotilot viihtyy myös siellä kuplapesässä, olen huomannut. Siis tämmöiset ihan tavalliset touhukotilot yms. Syököhän ne kutua tai kutivatko sinne itsekin, en tiedä. Olen antanut niidenkin olla, vaikka lisäänytvätkin. Munalimalönttejä otan lehdistä yms. Koen nuo kotilot kuiteskin hyötyeläimiksikin jo. Joskus niitä litistän, jotta eivät ihan kauheesti lisäntyis.


      • UniQue88
        Ms.x kirjoitti:

        Joo, sain aika hyvin sen levän pois. Koitan onkia jostain kuvan, jossa olis semmoista levää. Saattaahan se olla ihan tavallista levää ja harmitonta, varmasti onkin. Mutta tämmösenä alottelijana kummastelee jokaista uutta ja ihmeellistä asiaa :)
        Kotilot viihtyy myös siellä kuplapesässä, olen huomannut. Siis tämmöiset ihan tavalliset touhukotilot yms. Syököhän ne kutua tai kutivatko sinne itsekin, en tiedä. Olen antanut niidenkin olla, vaikka lisäänytvätkin. Munalimalönttejä otan lehdistä yms. Koen nuo kotilot kuiteskin hyötyeläimiksikin jo. Joskus niitä litistän, jotta eivät ihan kauheesti lisäntyis.

        Jos kerran sinertää niin saattais olla sinilevää. Jos on niin nypi välittömästi kaikki pois, se meinaan leviää ihan kivasti ja hankala saada pois. Kyllähän ne sen uuden pesän tekee. Ite ottaisin varmuudeksi pois.

        (tuntuu, että tyrkytän sinilevää joka paikkaan :D:D mutta joo...)

        Tuossa linkissä muutama kuva sinilevästä:
        http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=84291&highlight=sinilev*

        Ite täällä just taistelen sinilevää vastaan. Pimennystä en edes yritä, sen verran arvokkaita kasveja tuolla mulle, että niitä en halua tappaa. Lähinnä keräämällä sen saa pois. Aina kun näkyy niin kerään pois. Alkaa näyttää jo aika hyvältä.

        Vielä muutama linkki sinilevästä:

        http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=80558&highlight=sinilev*

        http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?p=6481863&highlight=#6481863


      • Ms.x
        UniQue88 kirjoitti:

        Jos kerran sinertää niin saattais olla sinilevää. Jos on niin nypi välittömästi kaikki pois, se meinaan leviää ihan kivasti ja hankala saada pois. Kyllähän ne sen uuden pesän tekee. Ite ottaisin varmuudeksi pois.

        (tuntuu, että tyrkytän sinilevää joka paikkaan :D:D mutta joo...)

        Tuossa linkissä muutama kuva sinilevästä:
        http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=84291&highlight=sinilev*

        Ite täällä just taistelen sinilevää vastaan. Pimennystä en edes yritä, sen verran arvokkaita kasveja tuolla mulle, että niitä en halua tappaa. Lähinnä keräämällä sen saa pois. Aina kun näkyy niin kerään pois. Alkaa näyttää jo aika hyvältä.

        Vielä muutama linkki sinilevästä:

        http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=80558&highlight=sinilev*

        http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?p=6481863&highlight=#6481863

        Mä tutkisin nuo linkit ja kyllä se väri on tommonen, myrkynvihreä turkoosiin päin, ja kummallisen väriseksi joku muukin sanoi tuolla. Mun mielestä se ei kyllä kuitenkaan ollut kalvomainen, ja kun luulin jo kerran tavanneeni sitä kalvomaista levää meillä, tuo on erilaista. No katsoin nyt kuplapesän ja sinne on tullut lisää sitä. Epäilen, että se on kiinnittyneenä toiseen karvamaiseen levään (siis luulin sen olevan yhtä ja samaa karvamaista), ja taitaa se tuota sinilevää tosiaan olla. Ei haju kyllä niin kauhea ole, mutta ehkä se on makuasia :) hmm?

        Monessa linkissä puhutaan, että sinilevän ilmestymiseen liittyisi korkea nitraattitaso, mutta meillähän on päinvastoin: nitraattia on alle 1. Yhdessä jutussa oli kuitenkin näin sinilevän suhteen: pitää huolehtia riittävästä nitraattitasosta, ruokkia kaloja enemmän tai lisätä kalastoa, tai karsia kasveja ! Siis meillä on nitraatti tosi nollissa, vaikka vettä en ole vaihtanut yli viikkoon, kasveja runsaasti, kaloja kyllä ruokin 2-3 krt pvässä, mutta vältän yliruokintaa aika tarkkaan, kalastoakin olisi varaa lisätä ja aikomus onkin kasvattaa kardinaalitetraparvea. Lämpötila on ollut 27 asteen tuntumassa, koska on lämpimämmän veden kalasto. pH n.7.2


      • Ms.x
        UniQue88 kirjoitti:

        Jos kerran sinertää niin saattais olla sinilevää. Jos on niin nypi välittömästi kaikki pois, se meinaan leviää ihan kivasti ja hankala saada pois. Kyllähän ne sen uuden pesän tekee. Ite ottaisin varmuudeksi pois.

        (tuntuu, että tyrkytän sinilevää joka paikkaan :D:D mutta joo...)

        Tuossa linkissä muutama kuva sinilevästä:
        http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=84291&highlight=sinilev*

        Ite täällä just taistelen sinilevää vastaan. Pimennystä en edes yritä, sen verran arvokkaita kasveja tuolla mulle, että niitä en halua tappaa. Lähinnä keräämällä sen saa pois. Aina kun näkyy niin kerään pois. Alkaa näyttää jo aika hyvältä.

        Vielä muutama linkki sinilevästä:

        http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=80558&highlight=sinilev*

        http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?p=6481863&highlight=#6481863

        Tsemppiä sulle taistelussasi sinilevää vastaan ! :)

        Muakin kyllä kammottaisi tuommoinen pimennysjuttu ! Enemmin kans noukin ja putsaan ja yritän sillai päästä eroon. Kai se kuplapesä vaan paras kauhoa sieltä pois. Siinä on oltava semmoinen soppa käynyttä sylkeä, kotiloiden munia ja ulosteita ja muuta, etten usko sen olevan tuolla oikein hyväksi. Siinä kun lilluu vaan. Meidän uutteraa Edwardia kyllä käy sääliksi, mutta kai se sen anteeksi mulle antaa...... Oi voi..


      • Ms.x
        fish KING kirjoitti:

        Rihmat lakkaa kyllä käyttämästä samaa kuplapesää kun huomaavat siinä olevan jotain häikkää, monet poistavat vanhat kuplapesät jo ekan epäonnistuneen kudun jälkeen.
        Mä en lähtis siihen vaan antasin kalojen toimia niin kuin niille on ominaista, ne käyttävät vanhaa pesää niin kauan kin näkevät sen toimivaksi.
        Tuo levä taasen, voit poistaa sitä jos se alkaa sieltä leviämään muualle akvaarioon ja siitä alkaa koitua kasveille harmia. Minkälaista se on tarkkaan ottaen?

        RRR: kiitos hyvistä ja tarkoista vastauksista, tollasia jeesaajia täällä tarvitaan aina!

        No nyt sitten epäillään tosiaan sinilevän tulleen, kehyksenä kuplapesän ympärille. Muualla en ole havainnut vielä, joten kai tuo nyt poistettava on..
        Tuntuu kurjalta ottaa, mut nyt toi tuntuu parhaalta tehdä vaan.
        Kuplapesän korkeinkohta tosin on aika hienon näköisnen, kun siinä kellustähtisammal on oikeen kohottanut itsensä niin raikkaan näköisesti ja tiiviisti.


      • UniQue88
        Ms.x kirjoitti:

        Tsemppiä sulle taistelussasi sinilevää vastaan ! :)

        Muakin kyllä kammottaisi tuommoinen pimennysjuttu ! Enemmin kans noukin ja putsaan ja yritän sillai päästä eroon. Kai se kuplapesä vaan paras kauhoa sieltä pois. Siinä on oltava semmoinen soppa käynyttä sylkeä, kotiloiden munia ja ulosteita ja muuta, etten usko sen olevan tuolla oikein hyväksi. Siinä kun lilluu vaan. Meidän uutteraa Edwardia kyllä käy sääliksi, mutta kai se sen anteeksi mulle antaa...... Oi voi..

        Eihän se sinilevä haise hirveästi, jos sitä on vähän. Meillä sitä oli tuolla aika paljon ja sen hajun kyllä huomas. Se on sellanen voimakas ja pistävä.

        Ja tosiaan kasveille olis hyvä olla sitä nitraattia edes vähän. Jos ei muuten niin sitten kasvilannoitetta lisäämällä? Käytätkö mitään lannoitteita?


      • Ms.x
        UniQue88 kirjoitti:

        Eihän se sinilevä haise hirveästi, jos sitä on vähän. Meillä sitä oli tuolla aika paljon ja sen hajun kyllä huomas. Se on sellanen voimakas ja pistävä.

        Ja tosiaan kasveille olis hyvä olla sitä nitraattia edes vähän. Jos ei muuten niin sitten kasvilannoitetta lisäämällä? Käytätkö mitään lannoitteita?

        Akvaario on siis ollut meillä vasta pari kuukautta. Kypsytys meni hienosti ja muutenkin on minusta mennyt hyvin kaikki. Kiitos suuri tämän palstan tietoa/apua/vinkkejä jakaville akvaristeille !

        Olen lannoittanut kasveja säännöllisesti kunkin lannoitepakkauksen mukaan. Pohjaan laitettavia tabletteja ja nestemäistä tropifloraa. Eli vähän vaihdellutkin noita lannoitteita. Kasvit mielestäni viihtyvät hyvin, viuhkalehti on surkein, mutta olen sinnikäs kasvien suhteen eli uskon senkin siitä friskaantuvan.

        Viikonloppuna laitoin ekaa kertaa saviturvepalleroita kasvien likeille (eilen siis). Laitoin kaikki 20 palleroa lopulta, jotka ostin. Kasveja on melko runsaasti, mutta ei silti mitään viihdakkoa. PMDD.tä ostin valmiina litkuna, jota kans viikonloppuna laitoin tuonne, puolet suositellusta määrästä, kuten putelissa neuvottiin aluksi tehtävän. Samalla taisin huomata levän, se oli ilmestynyt aika varkain.


      • RRR
        Ms.x kirjoitti:

        Akvaario on siis ollut meillä vasta pari kuukautta. Kypsytys meni hienosti ja muutenkin on minusta mennyt hyvin kaikki. Kiitos suuri tämän palstan tietoa/apua/vinkkejä jakaville akvaristeille !

        Olen lannoittanut kasveja säännöllisesti kunkin lannoitepakkauksen mukaan. Pohjaan laitettavia tabletteja ja nestemäistä tropifloraa. Eli vähän vaihdellutkin noita lannoitteita. Kasvit mielestäni viihtyvät hyvin, viuhkalehti on surkein, mutta olen sinnikäs kasvien suhteen eli uskon senkin siitä friskaantuvan.

        Viikonloppuna laitoin ekaa kertaa saviturvepalleroita kasvien likeille (eilen siis). Laitoin kaikki 20 palleroa lopulta, jotka ostin. Kasveja on melko runsaasti, mutta ei silti mitään viihdakkoa. PMDD.tä ostin valmiina litkuna, jota kans viikonloppuna laitoin tuonne, puolet suositellusta määrästä, kuten putelissa neuvottiin aluksi tehtävän. Samalla taisin huomata levän, se oli ilmestynyt aika varkain.

        Varovainen kumminkin niitten lannotteiden suhteen ettei niitä sinne ihan hullunlailla laita....Levät ainakin innostuu myös..

        Harmi jos on sinilevää,mutta ei muutakun putsata ja pimentää vaikka, jos ei muut konstit auta???

        Varsinkin kun on tuo allas noin uusi....
        Itsellänikin iski levät altaaseen alkuvaiheessa mutta nyt on ollut aikas rauhallista levien suhteen...

        *koputtaa puuta* luetaan päätä ;OD


      • UniQue88
        Ms.x kirjoitti:

        Akvaario on siis ollut meillä vasta pari kuukautta. Kypsytys meni hienosti ja muutenkin on minusta mennyt hyvin kaikki. Kiitos suuri tämän palstan tietoa/apua/vinkkejä jakaville akvaristeille !

        Olen lannoittanut kasveja säännöllisesti kunkin lannoitepakkauksen mukaan. Pohjaan laitettavia tabletteja ja nestemäistä tropifloraa. Eli vähän vaihdellutkin noita lannoitteita. Kasvit mielestäni viihtyvät hyvin, viuhkalehti on surkein, mutta olen sinnikäs kasvien suhteen eli uskon senkin siitä friskaantuvan.

        Viikonloppuna laitoin ekaa kertaa saviturvepalleroita kasvien likeille (eilen siis). Laitoin kaikki 20 palleroa lopulta, jotka ostin. Kasveja on melko runsaasti, mutta ei silti mitään viihdakkoa. PMDD.tä ostin valmiina litkuna, jota kans viikonloppuna laitoin tuonne, puolet suositellusta määrästä, kuten putelissa neuvottiin aluksi tehtävän. Samalla taisin huomata levän, se oli ilmestynyt aika varkain.

        Kannattaa tosiaan olla sen lannoituksen kanssa tarkkana. Yleensä noita saviturvepalluroita laitetaan 1-3 kpl miekkakasveille ja vastaaville. Köynnöstäville sitten vähä vähemmän. Sellaisille köynnöstäville kasveille joilla on heikot juuret ei kannata laittaa ollenkaan. Aika hyvin noista juurista tietää kuinka paljon kannattaa laittaa. Mitä paksummat juuret sitä enemmän ottaa ravinteita juurillaan.

        Ja pohjalannoitteen sekä nestemmäisen lannoitteen käyttö samanaikaisesti takaa parhaimman tuloksen.


      • Ms.x
        UniQue88 kirjoitti:

        Kannattaa tosiaan olla sen lannoituksen kanssa tarkkana. Yleensä noita saviturvepalluroita laitetaan 1-3 kpl miekkakasveille ja vastaaville. Köynnöstäville sitten vähä vähemmän. Sellaisille köynnöstäville kasveille joilla on heikot juuret ei kannata laittaa ollenkaan. Aika hyvin noista juurista tietää kuinka paljon kannattaa laittaa. Mitä paksummat juuret sitä enemmän ottaa ravinteita juurillaan.

        Ja pohjalannoitteen sekä nestemmäisen lannoitteen käyttö samanaikaisesti takaa parhaimman tuloksen.

        Se levä todennäköisesti oli kuin olikin sinilevää. Katsoin rippeitä jotka löysin kuplapesästä (jonka otin pois) lasten mikroskoopilla. Se näytti juuri sellaiselta hiusmaiselta vyyhdiltä, kun Seran (tms.) levien tunnistusoppaan mikroskooppikuvassa.

        Kasveille lannoitepalloja on siis seuraavasti: Neulaheinä(sen lähellä yksi pallo), iso puska melalehti tropicaa (2 palloa), Rehevä pinnalle levittynyt karttulehti (2 palloa), jättiläismiekkakasvi(kai)3 palloa, Isorasvalehti 2 palloa, Vallisneria-rivi jossa useita taimia(3 palloa rivin mukaisesti, 2 puskaa jättivesitähdikkiä( 3 palloa), Kriinumi (2 palloa), vitamelalehtirivi jossa useita taimia (2 palloa rivissä).


        Onko liikaa pohjalannoitusta ? Savipallerot oli parisenttisiä ja niissä turvetta sisällä.

        PMDD nestemmäinen on lisänä. Ohjeen mukaan.


      • Ms.x
        Ms.x kirjoitti:

        Se levä todennäköisesti oli kuin olikin sinilevää. Katsoin rippeitä jotka löysin kuplapesästä (jonka otin pois) lasten mikroskoopilla. Se näytti juuri sellaiselta hiusmaiselta vyyhdiltä, kun Seran (tms.) levien tunnistusoppaan mikroskooppikuvassa.

        Kasveille lannoitepalloja on siis seuraavasti: Neulaheinä(sen lähellä yksi pallo), iso puska melalehti tropicaa (2 palloa), Rehevä pinnalle levittynyt karttulehti (2 palloa), jättiläismiekkakasvi(kai)3 palloa, Isorasvalehti 2 palloa, Vallisneria-rivi jossa useita taimia(3 palloa rivin mukaisesti, 2 puskaa jättivesitähdikkiä( 3 palloa), Kriinumi (2 palloa), vitamelalehtirivi jossa useita taimia (2 palloa rivissä).


        Onko liikaa pohjalannoitusta ? Savipallerot oli parisenttisiä ja niissä turvetta sisällä.

        PMDD nestemmäinen on lisänä. Ohjeen mukaan.

        Pöheikkö jaavansammalta isossa kannossa, pinnalla kellustähtisammalta.


      • UniQue88
        Ms.x kirjoitti:

        Pöheikkö jaavansammalta isossa kannossa, pinnalla kellustähtisammalta.

        Ei kyllä mun mielestä noin lueteltuna enää kuulosta kovin paljolta. Se 20 kuulosti vaan niin suurelta määrältä. :D Pitäis olla ihan ok tuon lannoitus puolen sitten.


      • Ms.x
        UniQue88 kirjoitti:

        Ei kyllä mun mielestä noin lueteltuna enää kuulosta kovin paljolta. Se 20 kuulosti vaan niin suurelta määrältä. :D Pitäis olla ihan ok tuon lannoitus puolen sitten.

        No hyvä kuulla !

        Nyt ihmettelen vaan, mikä siellä akvaariossa on. Kun eilen kuoli se pieni rihma, nyt piikkisilmällä on kai jokin hätä. Se roikkui siis pää pinnalla, ja kun välillä ui muualle, näin, että nyki oudosti pohjalla yhdessä kohtaa. Se ei kyllä ole koskaan ollut semmoinen.

        Mulla olis nyt aikaa hakea ammoniakkitesti tai jotain? Vedessä nyt aika kova ilmastus ja valot sain kuntoon.


    • Aloittelija kolmatta kertaa

      ...kääpiörihmakala KÄYTTI levää pesän rakennukseen. Muistaakseni se oli rihmalevää (vai mitä se semmonen on mikä kasvaa nauhoiksi?). Vai oisko se sittenkin ollut sitä semmosta rihmalevän tapaista mikä kasvaa palloina... Ja joo, mulla (akvaariolla!) siis oli leväongelma silloin :p

      Mutta siis seurailin uroksen puuhia, ja se ihan todella kävi hakemassa levänpalasia (ihan pieniä pätkiä) ja puhalsi niitä pesänrakennusaineeksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1694
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1219
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1015
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe