Valmet-moottoriset Sisut

valametti

Mitenkähän mahtaavat kestää ne Valmet-moottoriset Sisut kuten SK150 ja SK170.

40

10929

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olivat paskoja

      Karhu-Sisuissa oli ainakin lämpö/kansiongelmia Valmetin koneissa.

    • Junior-Trucker

      Onhan niillä järjestäen jo ikää, mutta paljon niilläkin on ajettu. Ja kannattaa ehdottomasti hankkia sitten 171 tai 181 tai 184(harvinaisempi). 150 ja 170 ovat Valmetin 611 moottorilla, mitä käytettiin myös Karhu-Sisuissa. SK ja SL 171 ja 181 jne. ovat Valmet 612 moottorilla, johon luulisi ainakin saavan paremmin osiakin. Jakopää vuotaa lähes poikkeuksetta jokaisessa öljyä, mutta jos sattuu saamaan yksilön johon on jakopääremppa tehty, niin kannattaa harkita vakavasti. Ei nimittäin ole ihan ilmainen eikä helppo homma. Kyllä noissa 612 moottoreissakin menee joskus vedet ja öljyt sekaisin kansipahvin tai itse kannen takia, mutta eipä se toisaalta ole mikään vaikea kone korjattavaksi...eikä kannata mitään vanhaa aura-autoa ostaa. Siihen käyttöön se Valmetti on vähän liian kesy, ja on kovilla.

      • sotilaskuski

        Ameijassa oli 60 000 km ajettu karhu-Sisu ja koneesta piti laakerit uusia. Kontio-Sisuissa oli Leyland-koneet ja niissä eivät kansipahvit tahtoneet kestää kuulemma. Koska oli vain yksi synlinterikansi.


      • oli valmetti
        sotilaskuski kirjoitti:

        Ameijassa oli 60 000 km ajettu karhu-Sisu ja koneesta piti laakerit uusia. Kontio-Sisuissa oli Leyland-koneet ja niissä eivät kansipahvit tahtoneet kestää kuulemma. Koska oli vain yksi synlinterikansi.

        ,leyland oli tarkka lämpöjen suhteen,pitkä
        yhtenäinen kansi tahtoi vääntyä.Kylmäkäynnistyksiä ei sitten ollenkaan.
        Mutta jotain hyvää,suht vääntävä kone,pieni
        kulutus.Mutta "lelulantti" historiaa.


      • myös sot.kulj.
        sotilaskuski kirjoitti:

        Ameijassa oli 60 000 km ajettu karhu-Sisu ja koneesta piti laakerit uusia. Kontio-Sisuissa oli Leyland-koneet ja niissä eivät kansipahvit tahtoneet kestää kuulemma. Koska oli vain yksi synlinterikansi.

        intissäkin ehke kax erilaista kuskia...?


      • Kuorma-autoilijana pian 30 ...
        myös sot.kulj. kirjoitti:

        intissäkin ehke kax erilaista kuskia...?

        Kaikkihan sen tietää, ettei Valmet moottori sopinut kuorma-auton. Koneremontin välit oli n. 150 000 km.
        Ja onneksi myös Leylandit on historiaa, kestivät kyllä paremmin, mutta sopivat paremmin Lordien käyttöön.
        Meillä ollut jo vuodesta -88 MAN moottorit ja toimivat kuin kello, eikä ole koskaan tarvinnut tehdä moottoriremontteja. Tosin huolamme autot myös hyvin ja säännöllisesti.
        Myös Brittiarmeija on valinnut ajokeikseen MAN autoja tuhansittain, eivät taida luottaa enää itsekkään Perkinseihin, Leylandeihin tai Rolssiin.


      • myös sot.kulj.
        Kuorma-autoilijana pian 30 ... kirjoitti:

        Kaikkihan sen tietää, ettei Valmet moottori sopinut kuorma-auton. Koneremontin välit oli n. 150 000 km.
        Ja onneksi myös Leylandit on historiaa, kestivät kyllä paremmin, mutta sopivat paremmin Lordien käyttöön.
        Meillä ollut jo vuodesta -88 MAN moottorit ja toimivat kuin kello, eikä ole koskaan tarvinnut tehdä moottoriremontteja. Tosin huolamme autot myös hyvin ja säännöllisesti.
        Myös Brittiarmeija on valinnut ajokeikseen MAN autoja tuhansittain, eivät taida luottaa enää itsekkään Perkinseihin, Leylandeihin tai Rolssiin.

        joo ja ainaski ne valmetit mitä intissä oli nii aika tehottomia kierroskoneita


      • Anonyymi
        oli valmetti kirjoitti:

        ,leyland oli tarkka lämpöjen suhteen,pitkä
        yhtenäinen kansi tahtoi vääntyä.Kylmäkäynnistyksiä ei sitten ollenkaan.
        Mutta jotain hyvää,suht vääntävä kone,pieni
        kulutus.Mutta "lelulantti" historiaa.

        Vuoden 1949 lopussa Scania-Vabis esitteli moduulimoottorinsa suoraruiskutusisen dieselmoottorin . Se oli suunniteltu yhteistyössä brittiläisen kuorma-autovalmistajan Leyland Motorsin kanssa .


    • Vulkan

      Joku sanoi joskus että ongelmana oli se että sylinteriputket eivät tahtoneet pysyä paikallaan ja sen seurauksena kansipahvi alkoi valskata. Lastentauteja ei ehditty korjata ajoissa ennen kuin maine meni. Kuulemma suurin yksittäinen syyllinen siihen miksi monet Sisu-kuskit aikoinaan vaihtoivat merkkiä.

      • häkä

        ja vaihtavat edelleen


      • Vulkan
        häkä kirjoitti:

        ja vaihtavat edelleen

        Varmaan monet vaihtavatkin, mutta eri syystä. Syynä on nykyään se että Sisulla ei ole valikoimassaan sellaista mallia joka olisi omiaan pelkkään maantieajoon. Sisua ei saa enää puikkoperällä edes erikoistilauksesta, ja siksi pitää olla tosi Sisu-uskovainen että hommaa napavälitteisen maantielle.

        Puuautona, sora-autona tms. erikoiskäytössä se onkin sitten eri juttu.


      • 12e480
        Vulkan kirjoitti:

        Varmaan monet vaihtavatkin, mutta eri syystä. Syynä on nykyään se että Sisulla ei ole valikoimassaan sellaista mallia joka olisi omiaan pelkkään maantieajoon. Sisua ei saa enää puikkoperällä edes erikoistilauksesta, ja siksi pitää olla tosi Sisu-uskovainen että hommaa napavälitteisen maantielle.

        Puuautona, sora-autona tms. erikoiskäytössä se onkin sitten eri juttu.

        Vai ei Sisua saa puikkoperällä ?? Kumma juttu, kun ainakin vielä viime perjantaina sai...


      • Vulkan
        12e480 kirjoitti:

        Vai ei Sisua saa puikkoperällä ?? Kumma juttu, kun ainakin vielä viime perjantaina sai...

        No sitten on kyllä kauan varastossa maannut yksilö jos tuollainen on ollut uutena tarjolla.

        Tietojeni mukaan vihoviimeiset puikkoperälliset Sisut tehtiin vuoden 2005 puolella erikoistilauksesta.


    • huhuja

      Kertovat asiantuntijat, että Valmet-moottoristen SK-Sisujen tuotantoa oltaisiin lopettamassa.

      • Junior-Trucker

        ....kymmenen vuotta sitten....


      • huhuja
        Junior-Trucker kirjoitti:

        ....kymmenen vuotta sitten....

        Pitkäämpä noita huhuja on liikkunut.
        Uskon, että Sisu siirtyy kevyissä jakoautoissaankin ennen pitkää Valmetista Caterpillarin käyttäjäksi.


      • gymminssi
        huhuja kirjoitti:

        Pitkäämpä noita huhuja on liikkunut.
        Uskon, että Sisu siirtyy kevyissä jakoautoissaankin ennen pitkää Valmetista Caterpillarin käyttäjäksi.

        Sisu on keskittynyt nykyään raaskaampien autojen valvistukseen. Kotimaisia moottoreita ei liene asennetun enää viiteentoista vuoteen Sisuihin militaarikalustoa lukuunottamatta.


      • kirjoittele
        gymminssi kirjoitti:

        Sisu on keskittynyt nykyään raaskaampien autojen valvistukseen. Kotimaisia moottoreita ei liene asennetun enää viiteentoista vuoteen Sisuihin militaarikalustoa lukuunottamatta.

        Äläpäs kirjoittele asiasta josta et mitään tiedä.


    • Roskakuski.

      114G 340 12L koneella katsos peittoaa Sisun mennen tullen. Ja tolla canian moottorilla pärjää hyvin. Miksi Sisuja ei ole jäteautona Enää?

      Siinäpä teille mietittävää.

      • Joo eihän toi Valmetti ole auto käyttöön suunniteltukaan ja aika kovillahan se siinä on tai no riippuu ihan missä ajossa on . Kyllähän se Sisun nokallakin menee kun on sopivassa ajossa .
        Muuten on hyvä moottori kestää esim. työkone käytössää hyvin .


    • 12e480

      Sisun strategiahan onkin nykypäivänä se, että Sisut tehdään raskaampiin hommiin ja Renaultia myydään sitten kevyempiin ja enemmän maantielle...

      Haukotus...

      • fh 12

        ne vasta sahoja onkin


    • Kale7

      Joka auton omistajalla mielestään maailman parhain auto.Toisilla romuja tai vääränmerkkisiä.Luulotauti yleisin kansantautimme johon ei ole lääkettä keksitty.

    • Anonyymi

      Eikö Valmet 6.6l ollut jossain linja autossa oliko se 612

    • Anonyymi

      Mikähän moottori käy tuon 6.6l tilalle linja-auto

      • Anonyymi

        Lähes kaikkiin Valmet moottorisiin Sisuihin on vaihdettu Volvon moottori, THD 100 -sarjan 9,6 -litrainen. Alkuperäinen Valmet kesti yleensä n. 100 000 km ammattikäytössä, aina ei sitäkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähes kaikkiin Valmet moottorisiin Sisuihin on vaihdettu Volvon moottori, THD 100 -sarjan 9,6 -litrainen. Alkuperäinen Valmet kesti yleensä n. 100 000 km ammattikäytössä, aina ei sitäkään.

        Ruåtsalaisesta kökkötraktoris eli folfostahan se paranee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruåtsalaisesta kökkötraktoris eli folfostahan se paranee.

        Olet oikeassa. Volvonkin moottori oli kaukana hyvästä, mutta tässä tapauksessa ainoa vaihtoehto joka sopi vaihtokoneeksi aika pienillä muutostöillä. Kyseessä oli siis makaava kone, joten vaihtoehtoja ei montaakaan ollut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähes kaikkiin Valmet moottorisiin Sisuihin on vaihdettu Volvon moottori, THD 100 -sarjan 9,6 -litrainen. Alkuperäinen Valmet kesti yleensä n. 100 000 km ammattikäytössä, aina ei sitäkään.

        Kirjastoautossa Valmet kesti yli 300 000 km.


    • Anonyymi

      Eikös joskus ollut myynnissä armeijan poistoon menneitä sisuja 612 taisi olla moottori Valmet

    • Anonyymi

      Jossain oli myynnissä moottorit 611-612

    • Anonyymi

      Armeijasa oli Kaania josa leyland diiseli moottor automaat eteen taakse meni väillä

      • Anonyymi

        Ei saisi ottaa enään. Suomi 24 on nolla toleranssi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei saisi ottaa enään. Suomi 24 on nolla toleranssi.

        Sisu on SUSI


    • Anonyymi

      Scaniaa oli myös valmetin moottorilla oli mallit L 36 ja L 50 super ajelin näilläkin takavuosina oli hyvä auto ajaa kuten Scania aina oli.

      • Anonyymi

        Ajoin karjakunnan ajoja juurikin nöpö scanialla l 50 oli valmetin neloskonella ja 5 vaihdetta hyvä auto ajaa.
        Ajoin reittiä hki-riihimäki-hämeenlinna lihaa ja makkaraa kauppoihin,uuden auton sain kontio sisun ja samaa reittiä ajoin 9 vuotta kun ajot meni siirryin Agalle kaasun ajoon volvo 86 ja 88 oli alla ja hki turku ja hki hämeenlinna ajot.
        Parempia olivat työpäivät siihen aikaan kun nykyään ajot tiukkoja ja valvottuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajoin karjakunnan ajoja juurikin nöpö scanialla l 50 oli valmetin neloskonella ja 5 vaihdetta hyvä auto ajaa.
        Ajoin reittiä hki-riihimäki-hämeenlinna lihaa ja makkaraa kauppoihin,uuden auton sain kontio sisun ja samaa reittiä ajoin 9 vuotta kun ajot meni siirryin Agalle kaasun ajoon volvo 86 ja 88 oli alla ja hki turku ja hki hämeenlinna ajot.
        Parempia olivat työpäivät siihen aikaan kun nykyään ajot tiukkoja ja valvottuja.

        Ei ollut mallit L 36 ja L 50 super Valmetin moottoria, kyllä on aito Scania.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ollut mallit L 36 ja L 50 super Valmetin moottoria, kyllä on aito Scania.

        Voi olla että muistin väärin ja sekoitin sen pikku scanian moottorin sisun valmet moottoriin.
        Neloskone kuitenkin oli scaniassa ja täyspaineilmajarrut ja perän lukko.Oli hyvä auto ajaa vaikka moottoriteho ei suuren suuri ollutkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi olla että muistin väärin ja sekoitin sen pikku scanian moottorin sisun valmet moottoriin.
        Neloskone kuitenkin oli scaniassa ja täyspaineilmajarrut ja perän lukko.Oli hyvä auto ajaa vaikka moottoriteho ei suuren suuri ollutkaan.

        Scanian oma neloskone se oli. Ruotsissa sillä oli lempinimi "skakfyran" suomeksi jotakuinkin tutinanelikko. Moottori ravisti koko autoa tyhjäkäynnillä selvästi.


    • Anonyymi

      Mistähän löytäis 36 tai 50 puputtaja Scanian.Vaikka museorekisteriröitynä kiinnostaisi kyllä kovasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      88
      2881
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      299
      1676
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1547
    4. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1381
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      402
      1364
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      398
      1292
    7. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1069
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1037
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      329
      864
    10. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

      "Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      257
      845
    Aihe