Valmet-moottoriset Sisut

valametti

Mitenkähän mahtaavat kestää ne Valmet-moottoriset Sisut kuten SK150 ja SK170.

40

10334

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olivat paskoja

      Karhu-Sisuissa oli ainakin lämpö/kansiongelmia Valmetin koneissa.

    • Junior-Trucker

      Onhan niillä järjestäen jo ikää, mutta paljon niilläkin on ajettu. Ja kannattaa ehdottomasti hankkia sitten 171 tai 181 tai 184(harvinaisempi). 150 ja 170 ovat Valmetin 611 moottorilla, mitä käytettiin myös Karhu-Sisuissa. SK ja SL 171 ja 181 jne. ovat Valmet 612 moottorilla, johon luulisi ainakin saavan paremmin osiakin. Jakopää vuotaa lähes poikkeuksetta jokaisessa öljyä, mutta jos sattuu saamaan yksilön johon on jakopääremppa tehty, niin kannattaa harkita vakavasti. Ei nimittäin ole ihan ilmainen eikä helppo homma. Kyllä noissa 612 moottoreissakin menee joskus vedet ja öljyt sekaisin kansipahvin tai itse kannen takia, mutta eipä se toisaalta ole mikään vaikea kone korjattavaksi...eikä kannata mitään vanhaa aura-autoa ostaa. Siihen käyttöön se Valmetti on vähän liian kesy, ja on kovilla.

      • sotilaskuski

        Ameijassa oli 60 000 km ajettu karhu-Sisu ja koneesta piti laakerit uusia. Kontio-Sisuissa oli Leyland-koneet ja niissä eivät kansipahvit tahtoneet kestää kuulemma. Koska oli vain yksi synlinterikansi.


      • oli valmetti
        sotilaskuski kirjoitti:

        Ameijassa oli 60 000 km ajettu karhu-Sisu ja koneesta piti laakerit uusia. Kontio-Sisuissa oli Leyland-koneet ja niissä eivät kansipahvit tahtoneet kestää kuulemma. Koska oli vain yksi synlinterikansi.

        ,leyland oli tarkka lämpöjen suhteen,pitkä
        yhtenäinen kansi tahtoi vääntyä.Kylmäkäynnistyksiä ei sitten ollenkaan.
        Mutta jotain hyvää,suht vääntävä kone,pieni
        kulutus.Mutta "lelulantti" historiaa.


      • myös sot.kulj.
        sotilaskuski kirjoitti:

        Ameijassa oli 60 000 km ajettu karhu-Sisu ja koneesta piti laakerit uusia. Kontio-Sisuissa oli Leyland-koneet ja niissä eivät kansipahvit tahtoneet kestää kuulemma. Koska oli vain yksi synlinterikansi.

        intissäkin ehke kax erilaista kuskia...?


      • Kuorma-autoilijana pian 30 ...
        myös sot.kulj. kirjoitti:

        intissäkin ehke kax erilaista kuskia...?

        Kaikkihan sen tietää, ettei Valmet moottori sopinut kuorma-auton. Koneremontin välit oli n. 150 000 km.
        Ja onneksi myös Leylandit on historiaa, kestivät kyllä paremmin, mutta sopivat paremmin Lordien käyttöön.
        Meillä ollut jo vuodesta -88 MAN moottorit ja toimivat kuin kello, eikä ole koskaan tarvinnut tehdä moottoriremontteja. Tosin huolamme autot myös hyvin ja säännöllisesti.
        Myös Brittiarmeija on valinnut ajokeikseen MAN autoja tuhansittain, eivät taida luottaa enää itsekkään Perkinseihin, Leylandeihin tai Rolssiin.


      • myös sot.kulj.
        Kuorma-autoilijana pian 30 ... kirjoitti:

        Kaikkihan sen tietää, ettei Valmet moottori sopinut kuorma-auton. Koneremontin välit oli n. 150 000 km.
        Ja onneksi myös Leylandit on historiaa, kestivät kyllä paremmin, mutta sopivat paremmin Lordien käyttöön.
        Meillä ollut jo vuodesta -88 MAN moottorit ja toimivat kuin kello, eikä ole koskaan tarvinnut tehdä moottoriremontteja. Tosin huolamme autot myös hyvin ja säännöllisesti.
        Myös Brittiarmeija on valinnut ajokeikseen MAN autoja tuhansittain, eivät taida luottaa enää itsekkään Perkinseihin, Leylandeihin tai Rolssiin.

        joo ja ainaski ne valmetit mitä intissä oli nii aika tehottomia kierroskoneita


      • Anonyymi
        oli valmetti kirjoitti:

        ,leyland oli tarkka lämpöjen suhteen,pitkä
        yhtenäinen kansi tahtoi vääntyä.Kylmäkäynnistyksiä ei sitten ollenkaan.
        Mutta jotain hyvää,suht vääntävä kone,pieni
        kulutus.Mutta "lelulantti" historiaa.

        Vuoden 1949 lopussa Scania-Vabis esitteli moduulimoottorinsa suoraruiskutusisen dieselmoottorin . Se oli suunniteltu yhteistyössä brittiläisen kuorma-autovalmistajan Leyland Motorsin kanssa .


    • Vulkan

      Joku sanoi joskus että ongelmana oli se että sylinteriputket eivät tahtoneet pysyä paikallaan ja sen seurauksena kansipahvi alkoi valskata. Lastentauteja ei ehditty korjata ajoissa ennen kuin maine meni. Kuulemma suurin yksittäinen syyllinen siihen miksi monet Sisu-kuskit aikoinaan vaihtoivat merkkiä.

      • häkä

        ja vaihtavat edelleen


      • Vulkan
        häkä kirjoitti:

        ja vaihtavat edelleen

        Varmaan monet vaihtavatkin, mutta eri syystä. Syynä on nykyään se että Sisulla ei ole valikoimassaan sellaista mallia joka olisi omiaan pelkkään maantieajoon. Sisua ei saa enää puikkoperällä edes erikoistilauksesta, ja siksi pitää olla tosi Sisu-uskovainen että hommaa napavälitteisen maantielle.

        Puuautona, sora-autona tms. erikoiskäytössä se onkin sitten eri juttu.


      • 12e480
        Vulkan kirjoitti:

        Varmaan monet vaihtavatkin, mutta eri syystä. Syynä on nykyään se että Sisulla ei ole valikoimassaan sellaista mallia joka olisi omiaan pelkkään maantieajoon. Sisua ei saa enää puikkoperällä edes erikoistilauksesta, ja siksi pitää olla tosi Sisu-uskovainen että hommaa napavälitteisen maantielle.

        Puuautona, sora-autona tms. erikoiskäytössä se onkin sitten eri juttu.

        Vai ei Sisua saa puikkoperällä ?? Kumma juttu, kun ainakin vielä viime perjantaina sai...


      • Vulkan
        12e480 kirjoitti:

        Vai ei Sisua saa puikkoperällä ?? Kumma juttu, kun ainakin vielä viime perjantaina sai...

        No sitten on kyllä kauan varastossa maannut yksilö jos tuollainen on ollut uutena tarjolla.

        Tietojeni mukaan vihoviimeiset puikkoperälliset Sisut tehtiin vuoden 2005 puolella erikoistilauksesta.


    • huhuja

      Kertovat asiantuntijat, että Valmet-moottoristen SK-Sisujen tuotantoa oltaisiin lopettamassa.

      • Junior-Trucker

        ....kymmenen vuotta sitten....


      • huhuja
        Junior-Trucker kirjoitti:

        ....kymmenen vuotta sitten....

        Pitkäämpä noita huhuja on liikkunut.
        Uskon, että Sisu siirtyy kevyissä jakoautoissaankin ennen pitkää Valmetista Caterpillarin käyttäjäksi.


      • gymminssi
        huhuja kirjoitti:

        Pitkäämpä noita huhuja on liikkunut.
        Uskon, että Sisu siirtyy kevyissä jakoautoissaankin ennen pitkää Valmetista Caterpillarin käyttäjäksi.

        Sisu on keskittynyt nykyään raaskaampien autojen valvistukseen. Kotimaisia moottoreita ei liene asennetun enää viiteentoista vuoteen Sisuihin militaarikalustoa lukuunottamatta.


      • kirjoittele
        gymminssi kirjoitti:

        Sisu on keskittynyt nykyään raaskaampien autojen valvistukseen. Kotimaisia moottoreita ei liene asennetun enää viiteentoista vuoteen Sisuihin militaarikalustoa lukuunottamatta.

        Äläpäs kirjoittele asiasta josta et mitään tiedä.


    • Roskakuski.

      114G 340 12L koneella katsos peittoaa Sisun mennen tullen. Ja tolla canian moottorilla pärjää hyvin. Miksi Sisuja ei ole jäteautona Enää?

      Siinäpä teille mietittävää.

      • Joo eihän toi Valmetti ole auto käyttöön suunniteltukaan ja aika kovillahan se siinä on tai no riippuu ihan missä ajossa on . Kyllähän se Sisun nokallakin menee kun on sopivassa ajossa .
        Muuten on hyvä moottori kestää esim. työkone käytössää hyvin .


    • 12e480

      Sisun strategiahan onkin nykypäivänä se, että Sisut tehdään raskaampiin hommiin ja Renaultia myydään sitten kevyempiin ja enemmän maantielle...

      Haukotus...

      • fh 12

        ne vasta sahoja onkin


    • Kale7

      Joka auton omistajalla mielestään maailman parhain auto.Toisilla romuja tai vääränmerkkisiä.Luulotauti yleisin kansantautimme johon ei ole lääkettä keksitty.

    • Anonyymi

      Eikö Valmet 6.6l ollut jossain linja autossa oliko se 612

    • Anonyymi

      Mikähän moottori käy tuon 6.6l tilalle linja-auto

      • Anonyymi

        Lähes kaikkiin Valmet moottorisiin Sisuihin on vaihdettu Volvon moottori, THD 100 -sarjan 9,6 -litrainen. Alkuperäinen Valmet kesti yleensä n. 100 000 km ammattikäytössä, aina ei sitäkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähes kaikkiin Valmet moottorisiin Sisuihin on vaihdettu Volvon moottori, THD 100 -sarjan 9,6 -litrainen. Alkuperäinen Valmet kesti yleensä n. 100 000 km ammattikäytössä, aina ei sitäkään.

        Ruåtsalaisesta kökkötraktoris eli folfostahan se paranee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruåtsalaisesta kökkötraktoris eli folfostahan se paranee.

        Olet oikeassa. Volvonkin moottori oli kaukana hyvästä, mutta tässä tapauksessa ainoa vaihtoehto joka sopi vaihtokoneeksi aika pienillä muutostöillä. Kyseessä oli siis makaava kone, joten vaihtoehtoja ei montaakaan ollut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähes kaikkiin Valmet moottorisiin Sisuihin on vaihdettu Volvon moottori, THD 100 -sarjan 9,6 -litrainen. Alkuperäinen Valmet kesti yleensä n. 100 000 km ammattikäytössä, aina ei sitäkään.

        Kirjastoautossa Valmet kesti yli 300 000 km.


    • Anonyymi

      Eikös joskus ollut myynnissä armeijan poistoon menneitä sisuja 612 taisi olla moottori Valmet

    • Anonyymi

      Jossain oli myynnissä moottorit 611-612

    • Anonyymi

      Armeijasa oli Kaania josa leyland diiseli moottor automaat eteen taakse meni väillä

      • Anonyymi

        Ei saisi ottaa enään. Suomi 24 on nolla toleranssi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei saisi ottaa enään. Suomi 24 on nolla toleranssi.

        Sisu on SUSI


    • Anonyymi

      Scaniaa oli myös valmetin moottorilla oli mallit L 36 ja L 50 super ajelin näilläkin takavuosina oli hyvä auto ajaa kuten Scania aina oli.

      • Anonyymi

        Ajoin karjakunnan ajoja juurikin nöpö scanialla l 50 oli valmetin neloskonella ja 5 vaihdetta hyvä auto ajaa.
        Ajoin reittiä hki-riihimäki-hämeenlinna lihaa ja makkaraa kauppoihin,uuden auton sain kontio sisun ja samaa reittiä ajoin 9 vuotta kun ajot meni siirryin Agalle kaasun ajoon volvo 86 ja 88 oli alla ja hki turku ja hki hämeenlinna ajot.
        Parempia olivat työpäivät siihen aikaan kun nykyään ajot tiukkoja ja valvottuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajoin karjakunnan ajoja juurikin nöpö scanialla l 50 oli valmetin neloskonella ja 5 vaihdetta hyvä auto ajaa.
        Ajoin reittiä hki-riihimäki-hämeenlinna lihaa ja makkaraa kauppoihin,uuden auton sain kontio sisun ja samaa reittiä ajoin 9 vuotta kun ajot meni siirryin Agalle kaasun ajoon volvo 86 ja 88 oli alla ja hki turku ja hki hämeenlinna ajot.
        Parempia olivat työpäivät siihen aikaan kun nykyään ajot tiukkoja ja valvottuja.

        Ei ollut mallit L 36 ja L 50 super Valmetin moottoria, kyllä on aito Scania.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ollut mallit L 36 ja L 50 super Valmetin moottoria, kyllä on aito Scania.

        Voi olla että muistin väärin ja sekoitin sen pikku scanian moottorin sisun valmet moottoriin.
        Neloskone kuitenkin oli scaniassa ja täyspaineilmajarrut ja perän lukko.Oli hyvä auto ajaa vaikka moottoriteho ei suuren suuri ollutkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi olla että muistin väärin ja sekoitin sen pikku scanian moottorin sisun valmet moottoriin.
        Neloskone kuitenkin oli scaniassa ja täyspaineilmajarrut ja perän lukko.Oli hyvä auto ajaa vaikka moottoriteho ei suuren suuri ollutkaan.

        Scanian oma neloskone se oli. Ruotsissa sillä oli lempinimi "skakfyran" suomeksi jotakuinkin tutinanelikko. Moottori ravisti koko autoa tyhjäkäynnillä selvästi.


    • Anonyymi

      Mistähän löytäis 36 tai 50 puputtaja Scanian.Vaikka museorekisteriröitynä kiinnostaisi kyllä kovasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1827
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      78
      1697
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1313
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      69
      1131
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      819
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      785
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      767
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      749
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      735
    10. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      45
      707
    Aihe