OSAAKO KUKAAN TÄÄLLÄ KERTOA MITÄ SAAMIANI TULEVAT JYVITTÄMÄÄN ?

työtön 52v

Juuri kun työnantajani oli saanut kaikki työllistämiseni ensimmäisen kahden vuoden kuluessa luvatut yhteensä yli 16000 euroa työnantaja irtisanoi toistaiseksi voimassa olleen työsuhteeni yhtiön
taloudellisista ja toiminnallisista syistä.

Irtisanomisen yhteydessä työnantaja kielsi minua olemasta missään yhteyksissä yhteenkään asiakkaistamme j./t. tavarantoimittajistamme. Esti siis työn hakemisen ko. yhtiöistä.
Lisäksi työnantaja kielsi minua olemaan missään yhteyksissä ( ml. puhelut jne ) vapaa-aikanani työkavereihini tai heidän omaisiinsa. Eräs kollegoistani nk. perhetuttu.

Työnantaja ilmoitti että mikäli rikon yllä olevia eritysmääräyksiä tulee hän muuttamaan irtisanomiseni syyksi muun kuin ym. yhtiön taloudelliset ja toiminnalliset syyt; Kuulemma sellaisen josta seuraa minulle maksimaalinen karenssi.

Minua ei vapautettu työtehtävistä ir-kuukaudeksi, vaan jouduin työskentelemään viimeiseen päivään asti.

Viime kesänä sain pitää vain 2 viikkoa kesälomaa. Loppu 2 viikon lomani oli yhteisen sopimuksen mukaan tarkoitus pitää vasta nyt marraskuun alkuun varaamani ulkomaan matkan yhteydessä.

Viimeisenä työpäivänäni vastaanotin loppupalkan.
Loppupalkan yhteydessä sain palkan jo päättyneeltä irtisanomiskuukaudeltani, viime kesältä pitämättä jääneen 2 viikon loman ja siihen liittyvän lomarahan rahana. Lisäksi työnantaja maksoi loppupalkan yhteydessä 1.4.06 kertyneet 6 x 2,5 pv/kk lomapäivät.

Työsuhteen päätyttyä pyysin työnantajalta työtodistusta jossa eriteltynä päätehtäväni yhtiössä, mutta jossa ei arvostelua. Vastaanotin työnantajalta työtodistuksen jossa oli mainittu vain ne 3 tehtävää jotka olivat työsopimuksessani. Kolme muuta, päivittäiseen toimenkuvaani oleellisesti liittynyttä tehtävää ( Ostotoimi, www-sivujen laadinta ja ylläpito jne ) ei työnantaja todistuksessa maininnut.
Työtodistuksen pohjaksi oli valittu lomake jossa myös nk. arvostelukohta. Pyynnöstäni ei arvostelua ollut. Mielestäni arvostelukohdan näkyminen todistuksessa täyttää nk. salasanoman tunnusmerkistön.

En kuuluu liittoon, vaan ainoastaan kassaan.
Otin yhteyttä työsuojelupiiriin.
Työnantajan esittämä uhkaus muuttaa ir-syytä, jos olen yhteydessä työtovereihin jne., ei saanut työsuojelupiiriä reagoimaan mitenkään.
Puhelimessa asiaa tiedustellessani tsp:ssä oltiin kanssani samaa mieltä että täyttämätön arvostelukohdan näkyminen todistuksessa täyttää nk. salasanoman tunnusmerkistön.
Nyttemmin kun halusin tsp:stä mustaa valkoisella, ilmoittivat, ettei täyttämätön arvostelukohta olekaan tulkittavissa piilosanomaksi. Mitä sitten on piilosanoma jos ei moinen?
Toimenkuvien puutumiseen sain ohjeen saattaa asia käräjäoikeuteen. Tsp ei suostunut lähettämään työnantajalleni lyhyttä kehotusta laatia todistus juridisten oikeuksieni mukaiseksi. Ihme touhua. Luulisi oikeuslaitoksellamme olevan tärkeämpääkin tekemistä.

Nyt olen saanut kuulla, etten tule selviämään nk. normaalilla noin viikon karenssilla. Minulle on kerrottu että kassa tulee jyvittämään joitain loppupalkan yhteydessä saamiani lomapalkkoja.

OSAAKO KUKAAN TÄÄLLÄ KERTOA MITÄ SAAMIANI TULEVAT JYVITTÄMÄÄN ?

Jyvittävätkö myös viime kesältä pitämättömän 2 viikon loman ja siitä saamani lomarahan.
Jos kyllä, niin sehän on oikeusmurha. Eli, jos olisin lomaillut ahkeroinnin ja yrittämisen sijaan en nyt joutuisi kärsimään.

12

1237

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kassa

vie ainakin lomarahat, et saa työttömyyskorvausta ja palkallista lomaa yhtä-aikaa.Ainakin 7 päivän karenssi lisäksi.

• työtön52v

Siis miltä osin jyvittävät?
        Tässä rahana saadut eri osiot:

1.
        Lomapalkka / kesältä 06 pitämätön 2 viikkoa.

2.
        Edellisestä maksettu lomaraha

3.
        Meneillään olvalta lomakertymäkaudelta ( 1.4.06 alk ) kertyneet 2 viikkoa.

Laskentaanko päiväraha vain rahapalkasta vai käytetäänkö laskentapohjana summaa joka saadaan rahapalkka autoedun verotusarvo puhelinedun verotusarvo.

• ja mieti ensin!

lomapalkkojen jyvitys on täysin oikein koska et voi saada palkka ja työttömyysrahaa samanaikaisesti. Käytntö on täysin normaali ja myös liittojen hyväksymä.

Sillä mitä työnantajasi on sinulle sanonut ei ole mitään merkitystä jollei siitä ole näyttöä (kirjallista) tai jonkun luotettavan kolmannen tahon valaehtoista todistusta.

Jos nyt menet niinehyvinesi työvoimaan ja saat päätöksen karenssista yms. ei päätöstä voi enään muuttaa vaikka työnantajasi kuinka peruisi työtodistukseen laittamansa lausekkeen. Työtodistuksestahan tulee kopio työvoiman tiedostoihin joten se pitää.

Se että työnantajasi katalasti petti niin sinut kuin yhteiskunnankin lopettamalla työsuhteen heti kun tukirahat loppui on työvoiman ja työnantajasi välinen asia.

Omissa työhakemuksissasi voit toki painottaa että työtodistuksessa esitettyjen työiden lisäksi työtehtäviisi kuului em. työtehtäviä.

Tuleva työnantajasi ottaa todennäköisesti yhtetyttä entiseen työnantajaasi, joten kannattaa todellakin miettiä onko tappeleminen ent.työnantajan kanssa todellakaan vaivan arvoista..

Sen sijaan voit ilmoittaa työvoimaan Työnantajille palveluja tarjoavalle osastolle tapauksestasi. He ovat kyllä kiinnostuneita näistä vippaskonstityöllistäjä työnantajista; uutta tukityöllistettävää ei työnantjasi ehkä saakkaan joten hänen onkin pakko alkaa maksaa oikeeta palkkaa työntekijöilleen. Tästä asiasta ovat kiinnostuneet myös työnantajasi kilpailijat koska harmittavan usein tuetut työpaikat vääristävät kilpailutilanteita yritysten välillä. Ts. Halvempaa työvoimaa käyttävä yritys polkee markkina hintoja.

Sanotaan että kosto on korkeimman kädessä ja se toimii varmasti tässäkin.

• työtön52

Työnantajan uhkailut tulivat kirjallisina.
        En ryhdy niitä riitauttelemaan. Kunhan kerroin.
        Ainoa minkä t-antajaltani enää haluan on juridiset oikeuteni täyttävä työtodistus.

• Jorkka

Ansiosidonnaisen alkuun tulee aina 7 päivän omavastuuaika ja pitämättömät lomapäivät jaksotetaan työttömyysturvan alkuun jolta ajalta ei päivärahaa makseta.
      Lisätiedot esim. http://www.tyj.fi/default.asp?id=217

• ...

Mutta tuohon vain pieni pointti, että työnantajalla EI OLE mitään juridista oikeutta kieltää sinua hakemasta työtä kieltämistään paikoista ja tuollaisia typeriä yhteydenpitokieltoja ei voi asettaa.

Joten mitä helkutin väliä, jos duunia voisi irrota jostakin muusta noista ns. kielletystä kohteesta niin sieltä vain kysymään. Ainut tietty jos sattuvat olemaan kovasti yhteydessä tähän ei-toteutuneeseen työpaikkaan ja tekevät päätöksiä sen perusteella. Sitähän ei kukaan kiellä etteikö se saa vaikuttaa.

Karensseja nyt on turha pelätä tuollaisessa tilanteessa ja siksi jättää potentiaalisia duuneja hakematta. Siellähän tämän hieman epämääräiseksi osoittautuneen paikan pomo meuhkaa taustalla ja jätä omaan arvoonsa. Turha tuollaisessa tilanteessa olla nöyrä.

• ...

Työnantajan uhkailua irtisanomisperusteen vaihtamisesta ei kannata ottaa kovin vakavasti. Tuotannollinen ja taloudellinen irtisanomisperuste on kohtuullisen helppo osoittaa, jos firmaan ei ole vähään aikaan palkattu tai ei aiota palkata uusia työntekijöitä. Toinen vaihtoehto on käyttää henkilöön kohdistuvaa irtisanomisperustetta. Tämä edellyttää työntekijän puolelta melko pahoja laiminlyöntejä, eikä työnantaja varmasti kovinkaan helposti ota riskiä oikeudenkäynnin häviämisestä.

Jos työsuhteesi on jo päättynyt ja olet saanut työtodistuksenkin käteen, ole vain reippaasti yhteydessä kilpailijoihin, asiakkaisiin tai minne muualle tahansa. Jos sinulla on kilpailukieltosopimus entisen työnantajasi kanssa, sekään ei voi estää sinua ikuisesti hakeutumasta töihin kilpailijoille, asiakkaille, tai vaikka perustamasta omaa saman alan firmaa.

• Työnantajia...

...Irtisanomisen yhteydessä työnantaja kielsi minua olemasta missään yhteyksissä yhteenkään asiakkaistamme j./t. tavarantoimittajistamme. Esti siis työn hakemisen ko. yhtiöistä.
      Lisäksi työnantaja kielsi minua olemaan missään yhteyksissä ( ml. puhelut jne ) vapaa-aikanani työkavereihini tai heidän omaisiinsa...

Ei entisellä työnantajallasi ole mitään laillista oikeutta asettaa tuollaisia ehtoja. Voit antaa niille piut paut.

...Työnantaja ilmoitti että mikäli rikon yllä olevia eritysmääräyksiä tulee hän muuttamaan irtisanomiseni syyksi muun kuin ym. yhtiön taloudelliset ja toiminnalliset syyt....

Ilmoita tuo etukäteen työkkäriin. Jos työnantajasi yrittää sitten toimia uhkaamallaan tavalla, niin tuo etukäteisilmoitus nähdäkseni toimii osoituksena siitä, että kyseessä on asiaton toimi.

...Toimenkuvien puutumiseen sain ohjeen saattaa asia käräjäoikeuteen. Tsp ei suostunut lähettämään työnantajalleni lyhyttä kehotusta laatia todistus juridisten oikeuksieni mukaiseksi...

Aika outoa toimintaa työsuojelupiiriltä. Kyllä sen tehtäviin minun nähdäkseni olisi kuulunut toimia jotenkin asiassa. Tuollaisten juttujen takia kaikkien kannattaisi kuulua ammattiliittoon.

...Nyt olen saanut kuulla, etten tule selviämään nk. normaalilla noin viikon karenssilla. Minulle on kerrottu että kassa tulee jyvittämään joitain loppupalkan yhteydessä saamiani lomapalkkoja...

Jo 1900-luvun lopulla työttömyysturvalakia muutettiin niin, että työsuhteen päättyessä maksetut lomakorvaukset ja -rahat jaksotetaan palkalla. Eli työsuhteen päättymisestä lukien ensin on sen pituinen jaksotusaika, joka syntyy, kun lomakorvaukset ja -rahat jaetaan päiväpalkalla. Jaksotusajan jälkeen on sitten vielä omavastuupäivät, kesto 7 työpäivää.

• työtön 52v

Ymmärrän sen että 1.4.06 kertyneitä lomia jyvitetään.

Sen sijaan oikeustajuuni ei mahdu tilanne jossa kesältä 06 pitämättä jääneitä nyt rahnana tulleita lomiani ryhdytään jyvittämään.

Voiko todella olla näin !!

Perusteenani kannalleni vertaan tapahtunutta tilanteeseen, jossa olisinkin pitänyt koko 4 lomaviikkoani esim. heinäkuussa.

Miksi minua rangaistaan siitä että työskentelin kesäkuumat päivät.
      Miksi minua kohdellaan eritavoin kuin muutoin vastaavassa tilanteessa olevia, mutta jotka loikoilivat heinäkuun rannalla minun painaessani duunia. Eikös ihmisten tasa-arvoinen - ei eriarvoistava - kohtelu olisi ainoa oikea tapa.

• pitämättömät lomat nilkkaan

Näin se vaan menee. Itsekin sain lomat rahana kun ei firmassa ollut aikaa pitää niitä lomia ja kun hommat loppui pamahti ne pitämättömät lomat omaan nilkaan. Kiitos työnatajalleni joka ei antanut pitää lomia aikanaan. Ikävä juttu, mutta niin joka päiväistä nykyään. Lomat kannattaa pitää ajoissa kun eihän ikinä ole varmaa onko työpaikkaa enää kk kuluttua.

• Jorkka
        pitämättömät lomat nilkkaan kirjoitti:

Näin se vaan menee. Itsekin sain lomat rahana kun ei firmassa ollut aikaa pitää niitä lomia ja kun hommat loppui pamahti ne pitämättömät lomat omaan nilkaan. Kiitos työnatajalleni joka ei antanut pitää lomia aikanaan. Ikävä juttu, mutta niin joka päiväistä nykyään. Lomat kannattaa pitää ajoissa kun eihän ikinä ole varmaa onko työpaikkaa enää kk kuluttua.

Keino välttää jaksotus on pitää työsuhteen kestäessä lomapäivät. Minä sovin kerran työnantajan kanssa puolen vuoden työllisyystyössä että kertymä pidetään Joulun ja uuden vuoden aikaan näin vältin sovittelun.

Palkanlaskija vielä laittoi palkkatodistukseen maininnan: "kertyneet lomapäivät pidetty työsuhteen aikana 21.12 - 2.1 välillä". Näin toimien työttömyyskassa saa tiedon eikä jaksota lomapäiviä työttömyysturvan alkuun.

• ...
        Jorkka kirjoitti:

Keino välttää jaksotus on pitää työsuhteen kestäessä lomapäivät. Minä sovin kerran työnantajan kanssa puolen vuoden työllisyystyössä että kertymä pidetään Joulun ja uuden vuoden aikaan näin vältin sovittelun.

Palkanlaskija vielä laittoi palkkatodistukseen maininnan: "kertyneet lomapäivät pidetty työsuhteen aikana 21.12 - 2.1 välillä". Näin toimien työttömyyskassa saa tiedon eikä jaksota lomapäiviä työttömyysturvan alkuun.

En ymmärrä, miksi se lomien jaksotus tuntuu olevan jollekin niin käsittämättömän hankalaa ymmärtää. Jos työsuhteeni kestää vaikkapa tasan 6 kuukautta ja pidän vuosilomani (6x2 pv) tuon ajan sisällä, saan palkkaa tasan kuudelta kuukaudelta, kun taas teen työtä 6kk-12pv.

Jos en pidä lomiani, saan palkan 6kk 12pv:ltä. Töitä teen tasan 6kk. Jaksotuksen vuoksi työttömyyskorvaus alkaa tuon 12 päivää myöhemmin. Verrattuna edelliseen vaihtoehtoon olen kuitenkin saanut palkkaa 12 päivää pitemmältä ajalta. Palkka on luonnollisesti enemmän per päivä kuin työttömyyskorvaus, joten olen voittanut tässä diilissä. Lisäksi 500 päivän laskuri ei tikitä tuona aikana.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      4681
    2. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      15
      2638
    3. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      64
      2493
    4. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2445
    5. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      32
      1827
    6. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      1641
    7. Se meidän sydänyhteys

Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1496
    8. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      50
      1335
    9. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      66
      1304
    10. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82