Niin, nyt kun nuo rekisteröintihommat muuttuvat ensi vuonna enkä oikein saanut selvää niistä, niin kysyisin että tarvitseeko yli 8 metriä pitkä mutta alle 20 hevosvoimainen keskimoottorivene rekisteröidä ensi vuonna?
Tarvitseeko rekisteröidä?
33
5761
Vastaukset
- jytr
Yli 20 heppainen tarvitsee mutta alle 20 ei.
- ensi vuonna
Ensi vuoden syksyllä näillä näkymin menevät rekisteriin kaikki yli 5,5 m pituiset veneet, ihan tehoista riippumatta.
- Ruorihattu
ensi vuonna kirjoitti:
Ensi vuoden syksyllä näillä näkymin menevät rekisteriin kaikki yli 5,5 m pituiset veneet, ihan tehoista riippumatta.
Lisää aihetta opiskeltuani alkaa itsestänikin näyttämään siltä että rekisteröitävä se on.
- pitää
Ruorihattu kirjoitti:
Lisää aihetta opiskeltuani alkaa itsestänikin näyttämään siltä että rekisteröitävä se on.
rekisteröidä, koska pituus menee yli 5,5m.
Mutta ota huomioon, että laki tulee voimaan vasta syksyllä 2007 eli ensi kesäksi ei tarvitse rekisteröidä. - Pelottaa?
pitää kirjoitti:
rekisteröidä, koska pituus menee yli 5,5m.
Mutta ota huomioon, että laki tulee voimaan vasta syksyllä 2007 eli ensi kesäksi ei tarvitse rekisteröidä.Mikä rekisteröinnissä pelottaa?
Rekisteröintihän tietyllä tavalla myös suojaa veneen omistajaa, ei se mitenkään vahingoita ainakaan hänen oikeusturvaansa.
Ostin muutama vuosi sitten kymmenmetrisen paatin ja aloin toimittaa sitä rekisteriin.
Kävi ilmi, että paatti oli ollut kolmella omistajalla ennen minua ja jotka eivät olleet venettä rekisteröineet.
Piti selvittää koko ketju omistajista lääninhallitukseen, ennenkuin sain veneen rekisteröityä nimiini.
Virkailija ihmetteli kovasti veneilijöitten huolimattomuutta. Nimittäin veneen omistaja on se, jonka nimissä se on.
Mikäli olisin ostanut veneen ilman rekisteröintiehtoa, olisin ollut kusesa jos rekisteriin merkitty omistaja olisi niin halunnut.
Jostain syystä ihmiset esimerkiksi yksityisiltä autoa ostaessaan ovat hyvin tarkkoja siitä, ettei rahoja anneta ilman luovaria, vaikka olisi kyseessä satasen auto.
Mutta sitten huoletta voi maksaa veneestä kymppitonnin ja jättää se kampe myyjän nimiin.
Itse en ainakaan maksa yhtään veneestä, mikäli luovaria ei kirjoiteta.
Ja kun pistän sen rekisteriin, niin Varastaminen/jälleenmyynti on aika hankalaa sivullisilla.
Rekisteriin merkitään koneen numeroista lähtien tiedot ja mikäli joku kipon vie ja yrittää sitä rekisteriin jollakin toisella nimellä, niin rekisteripä herjaakin välittömästi varastetusta kohteesta.
Tosin kymmenmetristä paattia ei monikaan ihan tuosta vain ole varastamassa, mutta kyllä tuollaisia 5,5 -metrisiä kippoja viedään maassamme pilvin pimein rikollisille markkinoille.
Suojatkaa ihmeessä omaisuutenne huolellisemmin.
Eikä rekisteröinti ole mikään katsastus, eikä se vaadi mitään erityisiä toimenpiteitä.
Vesiliikenneratsiassakin säästyy sakoilta, kun paperit ja varusteet on kunnossa.
Tietysti veneessä on oltava pelastusliivit kaikille veneessä olijoille ja venehaka ja olikohan vielä sammutinkin.
Minulle ainakin vesillä poliisi sanoi edellisen veneen kanssa seilatessa puuttuvasta sammuttimesta, ettei tarvitse olla, koska ei ole mitään keittimiä, eikä lämmittimiä.
Mutta hankin sen silti, koska eihän sitä koskaan tiedä....
Hyvää talvea vaan kaikille veneilijöille ja koetetaan talvi kitua maalla. - JRxxx
Pelottaa? kirjoitti:
Mikä rekisteröinnissä pelottaa?
Rekisteröintihän tietyllä tavalla myös suojaa veneen omistajaa, ei se mitenkään vahingoita ainakaan hänen oikeusturvaansa.
Ostin muutama vuosi sitten kymmenmetrisen paatin ja aloin toimittaa sitä rekisteriin.
Kävi ilmi, että paatti oli ollut kolmella omistajalla ennen minua ja jotka eivät olleet venettä rekisteröineet.
Piti selvittää koko ketju omistajista lääninhallitukseen, ennenkuin sain veneen rekisteröityä nimiini.
Virkailija ihmetteli kovasti veneilijöitten huolimattomuutta. Nimittäin veneen omistaja on se, jonka nimissä se on.
Mikäli olisin ostanut veneen ilman rekisteröintiehtoa, olisin ollut kusesa jos rekisteriin merkitty omistaja olisi niin halunnut.
Jostain syystä ihmiset esimerkiksi yksityisiltä autoa ostaessaan ovat hyvin tarkkoja siitä, ettei rahoja anneta ilman luovaria, vaikka olisi kyseessä satasen auto.
Mutta sitten huoletta voi maksaa veneestä kymppitonnin ja jättää se kampe myyjän nimiin.
Itse en ainakaan maksa yhtään veneestä, mikäli luovaria ei kirjoiteta.
Ja kun pistän sen rekisteriin, niin Varastaminen/jälleenmyynti on aika hankalaa sivullisilla.
Rekisteriin merkitään koneen numeroista lähtien tiedot ja mikäli joku kipon vie ja yrittää sitä rekisteriin jollakin toisella nimellä, niin rekisteripä herjaakin välittömästi varastetusta kohteesta.
Tosin kymmenmetristä paattia ei monikaan ihan tuosta vain ole varastamassa, mutta kyllä tuollaisia 5,5 -metrisiä kippoja viedään maassamme pilvin pimein rikollisille markkinoille.
Suojatkaa ihmeessä omaisuutenne huolellisemmin.
Eikä rekisteröinti ole mikään katsastus, eikä se vaadi mitään erityisiä toimenpiteitä.
Vesiliikenneratsiassakin säästyy sakoilta, kun paperit ja varusteet on kunnossa.
Tietysti veneessä on oltava pelastusliivit kaikille veneessä olijoille ja venehaka ja olikohan vielä sammutinkin.
Minulle ainakin vesillä poliisi sanoi edellisen veneen kanssa seilatessa puuttuvasta sammuttimesta, ettei tarvitse olla, koska ei ole mitään keittimiä, eikä lämmittimiä.
Mutta hankin sen silti, koska eihän sitä koskaan tiedä....
Hyvää talvea vaan kaikille veneilijöille ja koetetaan talvi kitua maalla....ihan samaa. Rekisteröintikeskustelua on sävyttänyt mielestäni kummallinen rekisteröintikammo. Rekisteröidäänhän autot ja lentokoneetkin eikä sitä kukaan vastusta...
- ja vähän muuta
JRxxx kirjoitti:
...ihan samaa. Rekisteröintikeskustelua on sävyttänyt mielestäni kummallinen rekisteröintikammo. Rekisteröidäänhän autot ja lentokoneetkin eikä sitä kukaan vastusta...
Historiasta tunnen yhden varastetun purjeveneen ja sekin saatiin takaisin naapurin aluevesiltä. Se ei siis kovinkaan pätevä peruste ole rekisterin perustamiselle. Eikä rekisteri estä mitenkään autojen varkauksia. Virkamiesten tekemässä mietinnössäkään ei varsinaisia asiaperusteita ollut, ainoastaan mainittu "merkittävistä säästöistä pelastustoimessa", täysin niitä erittelemättä tai perustelematta. Missä siis ovat todelliset syyt luoda päällekkäistä rekisteriä toimivan yhdistysvoimin ylläpidetyn lisäksi? Pääsäntöisesti naapurimaissa ei rekistereitä ole ja esim. Ruotsissa siitä nimenomaan on luovuttu.
Niin, ja se esteettinen haitta rekisterinumerosta veneen kyljessä on jo täysin riittävä peruste vastustaa tarpeetonta rekisteriä. - ?????????
ja vähän muuta kirjoitti:
Historiasta tunnen yhden varastetun purjeveneen ja sekin saatiin takaisin naapurin aluevesiltä. Se ei siis kovinkaan pätevä peruste ole rekisterin perustamiselle. Eikä rekisteri estä mitenkään autojen varkauksia. Virkamiesten tekemässä mietinnössäkään ei varsinaisia asiaperusteita ollut, ainoastaan mainittu "merkittävistä säästöistä pelastustoimessa", täysin niitä erittelemättä tai perustelematta. Missä siis ovat todelliset syyt luoda päällekkäistä rekisteriä toimivan yhdistysvoimin ylläpidetyn lisäksi? Pääsäntöisesti naapurimaissa ei rekistereitä ole ja esim. Ruotsissa siitä nimenomaan on luovuttu.
Niin, ja se esteettinen haitta rekisterinumerosta veneen kyljessä on jo täysin riittävä peruste vastustaa tarpeetonta rekisteriä.TODELLA VIISAS "MIES"
- maailman pienuutta
ja vähän muuta kirjoitti:
Historiasta tunnen yhden varastetun purjeveneen ja sekin saatiin takaisin naapurin aluevesiltä. Se ei siis kovinkaan pätevä peruste ole rekisterin perustamiselle. Eikä rekisteri estä mitenkään autojen varkauksia. Virkamiesten tekemässä mietinnössäkään ei varsinaisia asiaperusteita ollut, ainoastaan mainittu "merkittävistä säästöistä pelastustoimessa", täysin niitä erittelemättä tai perustelematta. Missä siis ovat todelliset syyt luoda päällekkäistä rekisteriä toimivan yhdistysvoimin ylläpidetyn lisäksi? Pääsäntöisesti naapurimaissa ei rekistereitä ole ja esim. Ruotsissa siitä nimenomaan on luovuttu.
Niin, ja se esteettinen haitta rekisterinumerosta veneen kyljessä on jo täysin riittävä peruste vastustaa tarpeetonta rekisteriä.Vai esteettinen haitta!!!
Minun autossakin on rekisterikilpi esteettinen haitta!
Pelastustoimessa kyllä rekisteröinti on varmaankin avuksi, mutta vaikka ei olisi avuksikaan niin mikä on se todellinen haitta ja harmi rekisteröinnissä?
Tuo esteettinen haitta oli kait lähinnä vitsi, tai sellaisen yritelmä.
Ruorin takaa löytyy monesti paljon pahempi esteettinen haitta.
Varkauksiahan se ei varsinaisesti estä, mutta hankaloittaa suuresti varastetun veneen muuttamista rahaksi, joten venee ei niin suuresti rosvoja kiinnostaisi.
Rekisterin perusteella voit varmistaa, että myytävänä olevaan veneeseen on juuri kyseisellä myyjällä oikeus.
Mitkä ne on ne "päällekkäiset rekisterit"?
Itse en kuulu mihinkään veneily-yhdistykseen ja tuskin tulen kuulumaankaan.
Ettet vain seilailisi itse "kuumalla" veneellä?
Mielestäni kaikki soutuvenettä suuremmat veneet pitäisi pakolla rekisteröidä.
Tietyn kusipäisen käytöksen ilmiantaminen tulisi huomattavasti helpommaksi.
Tätäkö itse pelkäät? - edelleen
maailman pienuutta kirjoitti:
Vai esteettinen haitta!!!
Minun autossakin on rekisterikilpi esteettinen haitta!
Pelastustoimessa kyllä rekisteröinti on varmaankin avuksi, mutta vaikka ei olisi avuksikaan niin mikä on se todellinen haitta ja harmi rekisteröinnissä?
Tuo esteettinen haitta oli kait lähinnä vitsi, tai sellaisen yritelmä.
Ruorin takaa löytyy monesti paljon pahempi esteettinen haitta.
Varkauksiahan se ei varsinaisesti estä, mutta hankaloittaa suuresti varastetun veneen muuttamista rahaksi, joten venee ei niin suuresti rosvoja kiinnostaisi.
Rekisterin perusteella voit varmistaa, että myytävänä olevaan veneeseen on juuri kyseisellä myyjällä oikeus.
Mitkä ne on ne "päällekkäiset rekisterit"?
Itse en kuulu mihinkään veneily-yhdistykseen ja tuskin tulen kuulumaankaan.
Ettet vain seilailisi itse "kuumalla" veneellä?
Mielestäni kaikki soutuvenettä suuremmat veneet pitäisi pakolla rekisteröidä.
Tietyn kusipäisen käytöksen ilmiantaminen tulisi huomattavasti helpommaksi.
Tätäkö itse pelkäät?Veneeni aikasemmat omistajat tunnen, kuten sen tekijänkin, eikä tilanne ole edes näin pienissä piireissä harvinainen. Rekisterinumerokin on purjeissa (huomaa monikko) huomattavan paljon näkyvämpänä kuin sitä koskaan tullaan viranomaisen taholta vaatimaan. Kun niitä muitakaan ongelmia, joita rekisteröinnillä voitaisiin estää, ei käytännössä ole, jää rekisteri enimmiltään valtion holhoustoimeksi. Ja holhoaminen on niitä viimeisiä asioita, joita merelle kaipaan. Rekisteröitkööt veneensä ne, jotka eivät sitä vapaaehtoispohjalta ole tehneet, minä en ainakaan kahta rekisteriä tarvitse. Veneeni ulkoisesta asustakin haluan päättää itse. Miksikähän nuo svedutkin sen rekisterinsä purkivat?
- purjehtija.
edelleen kirjoitti:
Veneeni aikasemmat omistajat tunnen, kuten sen tekijänkin, eikä tilanne ole edes näin pienissä piireissä harvinainen. Rekisterinumerokin on purjeissa (huomaa monikko) huomattavan paljon näkyvämpänä kuin sitä koskaan tullaan viranomaisen taholta vaatimaan. Kun niitä muitakaan ongelmia, joita rekisteröinnillä voitaisiin estää, ei käytännössä ole, jää rekisteri enimmiltään valtion holhoustoimeksi. Ja holhoaminen on niitä viimeisiä asioita, joita merelle kaipaan. Rekisteröitkööt veneensä ne, jotka eivät sitä vapaaehtoispohjalta ole tehneet, minä en ainakaan kahta rekisteriä tarvitse. Veneeni ulkoisesta asustakin haluan päättää itse. Miksikähän nuo svedutkin sen rekisterinsä purkivat?
Estetiikasta olen samaa mieltä; vanhan linjakkaan purjeveneen kyljissä rekisterinumerot näyttävät vähän tökeröiltä.
Sen sijaan Purjehdus- ja Veneilyliittojen rekistereillä en näe mitään yhteyttä tai korvaavuutta virallisen rekisteröinnin kanssa. Tottahan mikä tahansa yhdistys voi pitää kirjaa vaikkapa jäsentensä sählymailoista, mutta ei sillä ole mitään tekemistä oikean rekisteröinnin kanssa, joten päällekkäisyyksistä on turha puhua.
Rekisterin tarpeellisuutta en ala kuitenkaan puolustella. Toki veneenomistaja hyötyy siitä sen verran, että jos esimerkiksi veneellä on joku hätänä sen ollessa yksin satamassa, saadaan omistaja helposti selville ja voidaan omistajaa tilanteesta informoida, mutta tämänhän voi hoitaa laittamalla puhelinnumeronsa näkyvälle paikalle. - Rekisteröimättä
purjehtija. kirjoitti:
Estetiikasta olen samaa mieltä; vanhan linjakkaan purjeveneen kyljissä rekisterinumerot näyttävät vähän tökeröiltä.
Sen sijaan Purjehdus- ja Veneilyliittojen rekistereillä en näe mitään yhteyttä tai korvaavuutta virallisen rekisteröinnin kanssa. Tottahan mikä tahansa yhdistys voi pitää kirjaa vaikkapa jäsentensä sählymailoista, mutta ei sillä ole mitään tekemistä oikean rekisteröinnin kanssa, joten päällekkäisyyksistä on turha puhua.
Rekisterin tarpeellisuutta en ala kuitenkaan puolustella. Toki veneenomistaja hyötyy siitä sen verran, että jos esimerkiksi veneellä on joku hätänä sen ollessa yksin satamassa, saadaan omistaja helposti selville ja voidaan omistajaa tilanteesta informoida, mutta tämänhän voi hoitaa laittamalla puhelinnumeronsa näkyvälle paikalle.Ostin 1997 pikkukiulun kimpassa poikani kanssa,kauppa tehtiin pojan nimiin. Veneessä oli kone,joka ei edellyttänyt rekisteröintiä.
Vaihdoin koneen suuremmaksi,rekisteröintivelvoite syntyi.
Pikkupelti oli ostettu alunperin liikkeestä,siihen oli laitettu kolmikymppinen kone ja se oli rekisteröity. Sittemmin sama vene oli palautunut takaisin liikkeeseen ilman konetta ja liike oli asentanut siihen uuden kaksikymppisen ja myynyt sen henkilölle jolta sen ostimme. Meillä oli siis luovutustodistukset liikkeeltä myyjälle ja myyjältä meille.Emme voineet tietää sen aiemmasta historiasta.Ensimmäiset kaupat olivat tehty hyvin lyhyen ajan sisällä,tuon ajan vene olisi voinut olla liikkeen varastossakin.
Nyt Venerekisterikeskuksen paperit osoittavat,että vene on ensimmäisen omistajan vene.
Liikettä ei enää ole.Ensimmäistä ostajaa emme tavoita. Mitenpä rekisteröidä vieras vene?Luovarit puuttuu. Puolitoista kesää on ajeltu Venerekisterikeskuksen paperilla,jossa lukee että asia on kesken. Venepoliisia emme ole tavanneet,heidän suhtautumistaan asiaan emme tiedä.
Kun firmoja perustetaan ja lopetetaan,omistajia muuttaa manan majoille - puhutaan vuosikymmeniä vanhoista asioista joissakin tapauksissa,niin eikö voitaisi rakentaa jonkinlaista oikotietä venerekisteriin tällaisia tapauksia varten?
Kun venerekisterikeskuksista tehtiin liikelaitoksia,niiden kustannukset jaettiin menoilla ja asiakkaalle määrättiin ns. tuulesta temmattu hinta. Se oli määrältään erilainen eri läänien alueella. Eli käytäntö oli kaukana liiketoiminnasta. Kustannukset olivat ne mitkä ne olivat ja asiakas maksoi.Taisi rekisteröintikustannukset niihin aikoihin nousta 300 % sen aikaisessa Turun ja Porin läänissä.
Mihin tarvitaan jokaisessa läänissä toimivaa venerekisteriä? Käsittääkseni sellaiset ovat olemassa, vai onko meillä jo keskusrekisteri? Rekisteröintikäytäntö ja tiedottaminen eivät ainakaan pelaa liike- ja palveluslaitosmaisesti.
Kuulin takavuosina jutun. Kätevät Tukholmassa tarjosivat edullista veneennosto-apua syksyllä.Siinä ohessa oli helppo lueskella veneitten ja koneitten sarjanumeroita. Noille numeroille ja tekaistuille (kenties olemassa oleville)nimille rekisteröitiin Suomessa vene samana syksynä. Seuraavana keväänä vene sitten varastettiin,ajettiin tilaustyönä Suomeen kaiketi "paluumuuttajien" käyttöön. Ruotsissa ei ollut venerekisteriä,Suomessa oli. Kun Suomen venerekisteristä haettiin vastaavanlaisia veneitä,niitä totta kai haettiin sen vuoden rekisteristä,jona vene varastettiinkin.Ei edellisen vuoden rekisteristä.
Voi olla urbaanilegendaa mutta voi olla olemattakin. - Ruorihattu
Pelottaa? kirjoitti:
Mikä rekisteröinnissä pelottaa?
Rekisteröintihän tietyllä tavalla myös suojaa veneen omistajaa, ei se mitenkään vahingoita ainakaan hänen oikeusturvaansa.
Ostin muutama vuosi sitten kymmenmetrisen paatin ja aloin toimittaa sitä rekisteriin.
Kävi ilmi, että paatti oli ollut kolmella omistajalla ennen minua ja jotka eivät olleet venettä rekisteröineet.
Piti selvittää koko ketju omistajista lääninhallitukseen, ennenkuin sain veneen rekisteröityä nimiini.
Virkailija ihmetteli kovasti veneilijöitten huolimattomuutta. Nimittäin veneen omistaja on se, jonka nimissä se on.
Mikäli olisin ostanut veneen ilman rekisteröintiehtoa, olisin ollut kusesa jos rekisteriin merkitty omistaja olisi niin halunnut.
Jostain syystä ihmiset esimerkiksi yksityisiltä autoa ostaessaan ovat hyvin tarkkoja siitä, ettei rahoja anneta ilman luovaria, vaikka olisi kyseessä satasen auto.
Mutta sitten huoletta voi maksaa veneestä kymppitonnin ja jättää se kampe myyjän nimiin.
Itse en ainakaan maksa yhtään veneestä, mikäli luovaria ei kirjoiteta.
Ja kun pistän sen rekisteriin, niin Varastaminen/jälleenmyynti on aika hankalaa sivullisilla.
Rekisteriin merkitään koneen numeroista lähtien tiedot ja mikäli joku kipon vie ja yrittää sitä rekisteriin jollakin toisella nimellä, niin rekisteripä herjaakin välittömästi varastetusta kohteesta.
Tosin kymmenmetristä paattia ei monikaan ihan tuosta vain ole varastamassa, mutta kyllä tuollaisia 5,5 -metrisiä kippoja viedään maassamme pilvin pimein rikollisille markkinoille.
Suojatkaa ihmeessä omaisuutenne huolellisemmin.
Eikä rekisteröinti ole mikään katsastus, eikä se vaadi mitään erityisiä toimenpiteitä.
Vesiliikenneratsiassakin säästyy sakoilta, kun paperit ja varusteet on kunnossa.
Tietysti veneessä on oltava pelastusliivit kaikille veneessä olijoille ja venehaka ja olikohan vielä sammutinkin.
Minulle ainakin vesillä poliisi sanoi edellisen veneen kanssa seilatessa puuttuvasta sammuttimesta, ettei tarvitse olla, koska ei ole mitään keittimiä, eikä lämmittimiä.
Mutta hankin sen silti, koska eihän sitä koskaan tiedä....
Hyvää talvea vaan kaikille veneilijöille ja koetetaan talvi kitua maalla.No eipä siinä mikään varsinaisesti pelota, varsin aloittelija olen kuitenkin näiden venejuttujen kanssa ja siksi kysyin. Tosin hieman tarpeettomalta tuo rekisteröinti tuntuu oman veneeni kohdalla, veneeni on jo elämänsä ehtoopuolelle ehtinyt 17 hevosvoimainen "mäntymuskeli". En juurikaan pelkää edes veneeni tulemista anastetuksi sillä veneen mukana kulkeva irtain omaisuus on useimmiten arvokkaampi kuin itse vene. Heh, siinämielessä olisi kai järkevämpää rekisteröidä se irtain.
Joku tuossa mainitsi tuon esteettisyyden, sekään ei ole minun huoleni, sillä taitaa tuo veneeni olla hieman epäesteettisempi kuin sen kylkeen ensi vuonna tuleva numero. Tiedä vaikka se siitä jopa kaunistuisi =)
Mutta hieman kyllä harmittaa jos tuosta rekisteröinnistä on kovasti vaivaa tai kustannuksia.
Mitenkäs tuo nyt sitten käytännössä tapahtuu ja paljonko mahtaa tulla hintaa? - veneet?
ensi vuonna kirjoitti:
Ensi vuoden syksyllä näillä näkymin menevät rekisteriin kaikki yli 5,5 m pituiset veneet, ihan tehoista riippumatta.
soutuveneetkinkö? Itselläni taitaa olla juuri siinä rajalla soutuveneen pituus kantotasoineen.
- Haudattuna
JRxxx kirjoitti:
...ihan samaa. Rekisteröintikeskustelua on sävyttänyt mielestäni kummallinen rekisteröintikammo. Rekisteröidäänhän autot ja lentokoneetkin eikä sitä kukaan vastusta...
Eiköhän ole itsestään selvää mikä koko rekisteröintihässäkän tarkoitus on? Ensin tulee rekisteröintipakko ja muutaman vuoden päästä jokaiselle rekisterissä olevalle veneen omistajalle valtiovalta tulee lähettämään pienen kirjeen, jota myös käyttöveroksi tai ms. kutsuttaneen.
Tässä on ihan tarpeeksi syytä vastustaa kyseistä rekisteröintipakkoa. - käytännössä näin
Ruorihattu kirjoitti:
No eipä siinä mikään varsinaisesti pelota, varsin aloittelija olen kuitenkin näiden venejuttujen kanssa ja siksi kysyin. Tosin hieman tarpeettomalta tuo rekisteröinti tuntuu oman veneeni kohdalla, veneeni on jo elämänsä ehtoopuolelle ehtinyt 17 hevosvoimainen "mäntymuskeli". En juurikaan pelkää edes veneeni tulemista anastetuksi sillä veneen mukana kulkeva irtain omaisuus on useimmiten arvokkaampi kuin itse vene. Heh, siinämielessä olisi kai järkevämpää rekisteröidä se irtain.
Joku tuossa mainitsi tuon esteettisyyden, sekään ei ole minun huoleni, sillä taitaa tuo veneeni olla hieman epäesteettisempi kuin sen kylkeen ensi vuonna tuleva numero. Tiedä vaikka se siitä jopa kaunistuisi =)
Mutta hieman kyllä harmittaa jos tuosta rekisteröinnistä on kovasti vaivaa tai kustannuksia.
Mitenkäs tuo nyt sitten käytännössä tapahtuu ja paljonko mahtaa tulla hintaa?Ota yhteys kotipaikkasi lääninhallitukseen ja kerrot asiasi.
Täytät kaavakkeen, missä ilmoitat tarpeelliset asiat veneestäsi.
Virkailija ainakin minulle kertoi, että "me uskomme asiakasta", eli antamiasi tietoja ei kukaan tarkista siellä.
(Aikoinaan mulla yhden veneen kohdalla tökkäsi rekisteröinti, koska paattiin laitoin auton moottorin, ja moottorin alkuperästä piti antaa erillinen selvitys, ennenkuin homma onnistui.)
Sitten muutaman päivän/viikon jälkeen saat rekisteriotteen, joka on pidettävä veneessä mukana, kuten autossakin.
Maksaa muistaakseni jonkun kympin, mutta ei mitään merkittävää kustannusta siitä kuitenkaan tule.
Uskoisin, että jos olet venettäsi joskus vaihtamassa/myymässä, niin ostaja on hyvinkin tyytyväinen rekisteriotteeseen. Siitä hän näkee kenen vene on jota myyt, ja siitä selviää koneen tiedot, henkilömäärät, ynnä muut.
Lääninhallituksen toimistossa ainakin minä sain hirmuisen hyvää palvelua silloin kun omaani rekisteröin.
En ymmärrä, miten ihmiset uskaltavat edes pitää rekisteröintipakon alaista venettä rekisteröimättä.
Rekisteröinnistä on pelkkää etua, ei mitään haittaa.
Jos jollekin rekisteritunnus on esteettinen haitta, niin voi sitä stressiä olla maallakin joistakin asioista.
Heillä kannattaisi keskittyä olennaisiin asioihin.
Esimerkiksi hankkimalla elämä. - Ruorihattu
käytännössä näin kirjoitti:
Ota yhteys kotipaikkasi lääninhallitukseen ja kerrot asiasi.
Täytät kaavakkeen, missä ilmoitat tarpeelliset asiat veneestäsi.
Virkailija ainakin minulle kertoi, että "me uskomme asiakasta", eli antamiasi tietoja ei kukaan tarkista siellä.
(Aikoinaan mulla yhden veneen kohdalla tökkäsi rekisteröinti, koska paattiin laitoin auton moottorin, ja moottorin alkuperästä piti antaa erillinen selvitys, ennenkuin homma onnistui.)
Sitten muutaman päivän/viikon jälkeen saat rekisteriotteen, joka on pidettävä veneessä mukana, kuten autossakin.
Maksaa muistaakseni jonkun kympin, mutta ei mitään merkittävää kustannusta siitä kuitenkaan tule.
Uskoisin, että jos olet venettäsi joskus vaihtamassa/myymässä, niin ostaja on hyvinkin tyytyväinen rekisteriotteeseen. Siitä hän näkee kenen vene on jota myyt, ja siitä selviää koneen tiedot, henkilömäärät, ynnä muut.
Lääninhallituksen toimistossa ainakin minä sain hirmuisen hyvää palvelua silloin kun omaani rekisteröin.
En ymmärrä, miten ihmiset uskaltavat edes pitää rekisteröintipakon alaista venettä rekisteröimättä.
Rekisteröinnistä on pelkkää etua, ei mitään haittaa.
Jos jollekin rekisteritunnus on esteettinen haitta, niin voi sitä stressiä olla maallakin joistakin asioista.
Heillä kannattaisi keskittyä olennaisiin asioihin.
Esimerkiksi hankkimalla elämä.Kiitokset neuvoista ja ohjeista. Eiköhän tuosta rekisteröinnistä selviydytä.
- etsimättäkin
käytännössä näin kirjoitti:
Ota yhteys kotipaikkasi lääninhallitukseen ja kerrot asiasi.
Täytät kaavakkeen, missä ilmoitat tarpeelliset asiat veneestäsi.
Virkailija ainakin minulle kertoi, että "me uskomme asiakasta", eli antamiasi tietoja ei kukaan tarkista siellä.
(Aikoinaan mulla yhden veneen kohdalla tökkäsi rekisteröinti, koska paattiin laitoin auton moottorin, ja moottorin alkuperästä piti antaa erillinen selvitys, ennenkuin homma onnistui.)
Sitten muutaman päivän/viikon jälkeen saat rekisteriotteen, joka on pidettävä veneessä mukana, kuten autossakin.
Maksaa muistaakseni jonkun kympin, mutta ei mitään merkittävää kustannusta siitä kuitenkaan tule.
Uskoisin, että jos olet venettäsi joskus vaihtamassa/myymässä, niin ostaja on hyvinkin tyytyväinen rekisteriotteeseen. Siitä hän näkee kenen vene on jota myyt, ja siitä selviää koneen tiedot, henkilömäärät, ynnä muut.
Lääninhallituksen toimistossa ainakin minä sain hirmuisen hyvää palvelua silloin kun omaani rekisteröin.
En ymmärrä, miten ihmiset uskaltavat edes pitää rekisteröintipakon alaista venettä rekisteröimättä.
Rekisteröinnistä on pelkkää etua, ei mitään haittaa.
Jos jollekin rekisteritunnus on esteettinen haitta, niin voi sitä stressiä olla maallakin joistakin asioista.
Heillä kannattaisi keskittyä olennaisiin asioihin.
Esimerkiksi hankkimalla elämä.Mitä sanoisit, jos viranomaispäätöksellä sinut määrättäisiin maalaamaan talosi räystäät tietyn väriseksi, tai ripustamaan kadun puolen ikkunasta näkyvän määrätyn mallisen kattolampun? Ei tässä sen kummallisempaa elämää kenenkään tarvitse hankkia, vain omaamme haluamme elää mahdollisimman vähin tarpeettomin rajoituksin säädeltynä. Huomaa erityisesti sana "tarpeeton".
Mietihän, millaisilla tiedoilla suurin osa nyt rekisteriin menevistä veneistä sinne menee, mikä siis rekisterin arvo tulee olemaan omistajan suojan kannalta. Autojenkin valmistenumeroita on aika helposti pystytty viilailemaan ja veneistä kohtalaisessa osuudessa sellaista ei ole koskaan ollutkaan. Varsinainen rikollinen taas keksii takuuvarmasti tusinan keinoa jujuttaa rekisterin ylläpitäjää ja sinua, jos sellaisen satut myyjänä kohtaamaan. Saattaapa varas käyttää rekisteriä hyväkseenkin etsiessään tilattua kohdetta. - Omat aivot
JRxxx kirjoitti:
...ihan samaa. Rekisteröintikeskustelua on sävyttänyt mielestäni kummallinen rekisteröintikammo. Rekisteröidäänhän autot ja lentokoneetkin eikä sitä kukaan vastusta...
rekisteröinnin todelliset syyt tässä sosdem-landiassa: holhous ja verotus.
- mukaan
etsimättäkin kirjoitti:
Mitä sanoisit, jos viranomaispäätöksellä sinut määrättäisiin maalaamaan talosi räystäät tietyn väriseksi, tai ripustamaan kadun puolen ikkunasta näkyvän määrätyn mallisen kattolampun? Ei tässä sen kummallisempaa elämää kenenkään tarvitse hankkia, vain omaamme haluamme elää mahdollisimman vähin tarpeettomin rajoituksin säädeltynä. Huomaa erityisesti sana "tarpeeton".
Mietihän, millaisilla tiedoilla suurin osa nyt rekisteriin menevistä veneistä sinne menee, mikä siis rekisterin arvo tulee olemaan omistajan suojan kannalta. Autojenkin valmistenumeroita on aika helposti pystytty viilailemaan ja veneistä kohtalaisessa osuudessa sellaista ei ole koskaan ollutkaan. Varsinainen rikollinen taas keksii takuuvarmasti tusinan keinoa jujuttaa rekisterin ylläpitäjää ja sinua, jos sellaisen satut myyjänä kohtaamaan. Saattaapa varas käyttää rekisteriä hyväkseenkin etsiessään tilattua kohdetta.Asun kaava-alueella, jossa on aika tarkoin määritelty talojen pintamateriaalit ja jopa värit. Olen hyväksynyt määritelmät, sillä eihän täällä asuminen ole pakollista. Se on oma valinta.
Jos haluat olla ilman veneen rekisteröintiä niin hanki sellainen kippo, jota ei tarvitse rekisteröidä. Helppoa ja laillista?
Toisaalta esimerkiksi vakuutusyhtiöt ovat määritelleet omaisuuden suojaksi tiettyjä lukkotyyppejä oviin.
Logiikkasi mukaan ei ovia kannata lukita, koska varas "keksii takuuvarmasti tusinan keinoa" päästäkseen omaisuuteesi käsiksi.
Sitäpaitsi hyvä lukitus jopa vihjaa varkaalle sisällä olevasta arvotavarasta. Eihän arvotonta kannata pitää lukkojen takana.
Kukin taaplaa tyylillään. - tietoa
Omat aivot kirjoitti:
rekisteröinnin todelliset syyt tässä sosdem-landiassa: holhous ja verotus.
Kun olet mitä ilmeisemmin havainnut käytössäsi olevan laajempaa tietoa ko. asiasta, niin valistanet meitä aivopestyjä.
Millä tavalla veneen rekisteröinti on holhoamista?
Millä tavalla kyseinen rekisteri vaikuttaa verotukseen?
Itselleni ei ainakaan parinkymmenen vuoden aikana ole tullut minkäänlaista holhoustodistusta, tai holhouspäätöstä veneeni rekisterin tiimoilta.
Ei myöskään verottaja ole puhunut kipostani mitään, vaikka muita asioita onkin udellut.
Siispä pistä tietoa kehiin.
- tarvitse
ei.
- ettänäin
Valtaosa näistä "pelkääjistä" asuu H:ki seudulla.
- puoshaka
Valtioneuvostossa fundeerataan. Tämä don heinäluoto
(ystävienkesken donitsi, tai don huonoluoma) aikoo määrätä uusia ohjeita rekisteröintiin. Saas nähdä vaikka tulisi myös veneilykorttipakko kaikille rekisteröitäville. Tällä hetkellä sinun ei tarvitse reksiteröidä , mutta odotellaan, odotellaan, kuunnellaan. Maaliskuussa olemme viisaampia.- varmasti täytyy...
miksi tollasta edes kysyä koska asia
on aivan päivänselvä.
Ja taas tämä pooshaka tyhmine kommentteineen. - verotta
varmasti täytyy... kirjoitti:
miksi tollasta edes kysyä koska asia
on aivan päivänselvä.
Ja taas tämä pooshaka tyhmine kommentteineen.Hei. Mutta rekisteröinti tuo ilmi kaiken harmaan venetrokauksen, Rekisteröinti saattaa venhot verottajankin tietoon.TROKAUSTA kaiketi tapahtuu varsin paljon kun venemarkkinat käypi niin kuumana nykyään. Hintataso aivan sairas. Olen muuten huomannut että sama myyjä myy useampaa venettä!? = trokari.
- tarina
verotta kirjoitti:
Hei. Mutta rekisteröinti tuo ilmi kaiken harmaan venetrokauksen, Rekisteröinti saattaa venhot verottajankin tietoon.TROKAUSTA kaiketi tapahtuu varsin paljon kun venemarkkinat käypi niin kuumana nykyään. Hintataso aivan sairas. Olen muuten huomannut että sama myyjä myy useampaa venettä!? = trokari.
Onko "trokaaminen" laitonta.
- veroinen
tarina kirjoitti:
Onko "trokaaminen" laitonta.
niin niin mutta verottajan mielestä tuollaisen 2-4 veneen myynnin myyntivoiton verottamatta jättäminen voisi olaa sitä laitonta. Eri asia kun myyt 30 vuotta palvelleen fiskarisi pois. Että se siitä TARINASTA.
- tiedät
veroinen kirjoitti:
niin niin mutta verottajan mielestä tuollaisen 2-4 veneen myynnin myyntivoiton verottamatta jättäminen voisi olaa sitä laitonta. Eri asia kun myyt 30 vuotta palvelleen fiskarisi pois. Että se siitä TARINASTA.
Maksaako vai ei,elä menetä yöuniasi jos ei maksakaan.
- Ruorihattu
No on se nyt kyllä (ruma sana) ettei keskusteluun voida osallistua asiallisesti.
Kysyin mielestäni aivan asiallisen ja vilpittömän kysymyksen johon sainkin vastauksen. Kiitos niistä vielä kerran.
Nyt vain näyttäisi että n. puolet vastauksista tähän aiheeseen kuuluisivat oikeastaan jonnekin aivan muualle. Onko huuhaa osastolla kenties tilanpuutetta kun pitää sitä tuubaa tännekin suoltaa?
Olen veneillyt vasta 3 kesää mutta sinä aikana olen tavannut erittäin mukavia ihmisiä, joiden kanssa on ollut todella helppoa tälläisenkin tampion tulla toimeen, poikkeuksiakin on toki (mutta harvoin) ollut. Ovatko näiden asiaan liittymättömien kommenttien kirjoittajat näitä poikkeuksia?
Minusta jotkin aivan asiallisten vastausten saamat kommentit eivät edusta juuri minkäänlaista veneilyhenkeä. Sinä! Juuri Sinä joka kenties tunsit pienen piston. Oletko nettiveneilijä?
Paattini tulee rekisteriin jos se määräajan umpeutuessa vielä kelluu. Mutta mielestäni,enemmän kuin loppuun kaluttu veneeni, rekisteröintiä tarvitsisi tämä(kin) foorumi.
Kiitos ja anteeksi.- veneilijäveli
Olet oikeassa.
Täällä saa tottua kaikenlaisiin taapertajiin, mutta onneksi nämä ei kaikki liiku tuolla vesillä.
Itse mielestäni annoin ihan asiallisen vastauksen, kuinka rekisteröinti käytännössä tapahtuu.
Tosin esitin muutamalle jonkun kysymyksenkin, mutta eipä ole tullut vastaamaan. Sekin kertoo jostakin.
Monesti pitää paikkansa sanonta: vain täydellinen tietämättömyys antaa suunnattoman itsevarmuuden.
Ollaan me tavalliset veneilijät rauhassa ja tehdään omalta kohdalta sellaisia päätöksiä mitkä oikeilta tuntuu ja annetaan virtuaaliveneilijöiden rypeä rantaliejussa.
Nyt keskustelua käydään veneiden trokaamisesta.
Miten se liittyi avaukseen?
Itsekin olen ostanut ja myynyt kymmeniä veneitä, enkä silti koe olevani trokari.
Onneksi tässä maassa saa ostaa ja omistaa, ja ennenkaikkea myydä omistamaansa tavaraa.
Pidä rauhaisa talvi. Kyllä se kevät vielä tulee ja vedet aukeaa.
- Anonyymi
Ei liity veneisiin mut tarvitseeko pieni lasten mönkijä rekisteröidä jotenkin vai voiko sillä lähtee ajamaan kävelytietä pitkin vähän matkaa
- Anonyymi
Ei tarvitse rekisteröidä vene rekisteriin. Se pitää kuitenkin siruttaa ja rokottaa. Sen jälkeen sillä saa ajaa kävelyteillä ja puistoissa. Tämä toimenpide mahdollistaa sen käyttämisen myös kaikilla yksityisen omistamilla alueilla ilman omistajan antamaa lupaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387745Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381955Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251920- 911633
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801565Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1061004- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4889Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812