HALLOWEENILLE SUOMENNOS

koirakukkalapiokinkkuapinak...

HAAMUAATTO. Olisiko siinä hyvä suomennos halloweenille, mikäli sitä nyt edes tarvitsee suomentaa...

3

681

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asl

No eikös sillä ole jo suomenkielinen nimi?

Pyhäinpäivä

• pyhäin miesten

päivästä olen kuullut puhuttavan. Tasa-arvon vuoksi voisi olla myös pyhäin naisten päivä.

• haamujen yö
        pyhäin miesten kirjoitti:

päivästä olen kuullut puhuttavan. Tasa-arvon vuoksi voisi olla myös pyhäin naisten päivä.

Halloween on nykyisin noitien, kummitusten ja muiden aaveiden juhlapäivä, jota vietetään lokakuun viimeisenä päivänä. Nimi on lyhenne englannin sanoista "All-hallow-eve" eli pyhäinpäivän aatto.

Halloween pohjautuu todennäköisesti kelttiläisten kulttuurien syksyllä vietettyyn uuden vuoden juhlaan Samhainiin. Samhainin aikaan aaveitten uskottiin voivan sekaantua ihmisten elämään, koska silloin menneen vuoden aikana kuolleitten sielut matkasivat kuolleitten asuinsijoille. Ihmiset uhrasivat yhdessä ruokaa ja eläimiä ja sytyttivät suuria tulia kunnioittaakseen ja auttaakseen kuolleitten vaellusta.

Kristinuskon levitessä lähetystyöntekijöitä kehotettiin sulauttamaan kristittyjä tapoja pakanallisiin juhliin niiden kieltämisen sijasta. Niinpä tämäkin pakanallinen juhla korvattiin kristinuskon marttyyreille omistetulla juhlalla (omnium sanctorum). Paavi Gregorius III siirsi aiemmin toukokuun 13. päivänä vietetyn Neitsyt Marian ja marttyyrien muistopäivän lokakuun 31. päiväksi 800-luvulla. Irlannissa tämä päivä sai nimen All Hallows Eve eli "Kaikkien pyhien yö". Marraskuun ensimmäinen päivä oli varsinainen juhlapäivä All Saints Day (All Hallows Day, "Pyhien Päivä").

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois

Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait
      Maailman menoa
      22
      3037
    2. Tykkäsin rakas

Tuottaa sulle nautintoa❤️🔥olet paras ja nautin itsekkin suunnattomasti
      Suhteet
      40
      2644
    3. Mies mä oon ihan helppo

Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...
      Ikävä
      38
      1503
    4. Hyvää iltaa!

Mikä on päivän viisaus?
      Ikävä
      84
      1350
    5. Olet onnellinen sinkku

Näin se on nähtävä.
      Ikävä
      63
      1251
    6. Mies olen aika erakko nykyään

Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä
      Tunteet
      40
      999
    7. Lavroville taitaa olla jo ikkuna raollaan?

Lavrovin syytä välttää korkeita paikkoja ja ikkunoiden läheisyyttä.Ettei vain keikahda ikkunasta pihalle.
      Maailman menoa
      125
      903
    8. Haittaako jos

kaivattusi käy tosi usein pissalla ja/tai kakalla?
      Ikävä
      32
      816
    9. Ylen johdon hulppeat bonukset alkavat taas

Suora kopio Iltalehdestä: "Asiasta kertoo Iltalehdelle Ylen hallituksen puheenjohtaja Matti Apunen. Mitä tulospalkkioi
      Yle
      29
      663
    10. Skenaario

Elämä ja kuolema ovat merkillisin nyytti olevaisuutta. Mutta kun kumpaakaan ei ole, syntyy lapsuksia, joita korjaamaan
      Sinkut
      59
      621
    Aihe