HALLOWEENILLE SUOMENNOS

koirakukkalapiokinkkuapinak...

HAAMUAATTO. Olisiko siinä hyvä suomennos halloweenille, mikäli sitä nyt edes tarvitsee suomentaa...

3

689

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asl

No eikös sillä ole jo suomenkielinen nimi?

Pyhäinpäivä

• pyhäin miesten

päivästä olen kuullut puhuttavan. Tasa-arvon vuoksi voisi olla myös pyhäin naisten päivä.

• haamujen yö
        pyhäin miesten kirjoitti:

päivästä olen kuullut puhuttavan. Tasa-arvon vuoksi voisi olla myös pyhäin naisten päivä.

Halloween on nykyisin noitien, kummitusten ja muiden aaveiden juhlapäivä, jota vietetään lokakuun viimeisenä päivänä. Nimi on lyhenne englannin sanoista "All-hallow-eve" eli pyhäinpäivän aatto.

Halloween pohjautuu todennäköisesti kelttiläisten kulttuurien syksyllä vietettyyn uuden vuoden juhlaan Samhainiin. Samhainin aikaan aaveitten uskottiin voivan sekaantua ihmisten elämään, koska silloin menneen vuoden aikana kuolleitten sielut matkasivat kuolleitten asuinsijoille. Ihmiset uhrasivat yhdessä ruokaa ja eläimiä ja sytyttivät suuria tulia kunnioittaakseen ja auttaakseen kuolleitten vaellusta.

Kristinuskon levitessä lähetystyöntekijöitä kehotettiin sulauttamaan kristittyjä tapoja pakanallisiin juhliin niiden kieltämisen sijasta. Niinpä tämäkin pakanallinen juhla korvattiin kristinuskon marttyyreille omistetulla juhlalla (omnium sanctorum). Paavi Gregorius III siirsi aiemmin toukokuun 13. päivänä vietetyn Neitsyt Marian ja marttyyrien muistopäivän lokakuun 31. päiväksi 800-luvulla. Irlannissa tämä päivä sai nimen All Hallows Eve eli "Kaikkien pyhien yö". Marraskuun ensimmäinen päivä oli varsinainen juhlapäivä All Saints Day (All Hallows Day, "Pyhien Päivä").

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi

Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit
      Maailman menoa
      58
      5574
    2. KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!

STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
      Maailman menoa
      199
      3645
    3. Huono päivä

Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja
      Ikävä
      18
      2448
    4. Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?

On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei
      Maailman menoa
      22
      2385
    5. Puolen vuoden koeaika

Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro
      Ikävä
      9
      1288
    6. Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti

Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT
      Maailman menoa
      67
      1078
    7. Huonosti.

Oletko kohdellut kaivattuasi huonosti? Miksi?
      Ikävä
      102
      1069
    8. Onko kaivattusi

liian vetovoimainen seksuaalisesti?
      Ikävä
      89
      1051
    9. Rötösherra käräjillä

Ähtäriläisyrityksen epärehellisyys oli niin suurta, että mies yhtiön takaa oli lähellä saada ehdotonta vankeutta. Vaikeu
      Ähtäri
      18
      1032
    10. Häneen rakastuminen oli sellaista

että aina uskoi ja luotti että kyllä tästä vielä edetään jotenkin. Se olikin vain rakastuneen toiveajattelua kaikki. Ta
      Ikävä
      79
      975
    Aihe