Onko tällä palstalla muita, jotka ovat saaneet pahoja iho-oireita kosteusvaurioisesta talosta? Iho-oireet kuulemma ovat epätavallisia, mutta ainakin minulla ne olivat voimakkaita. Hengitys- tai silmäoireita ei ollut. Vain järkyttävä väsymys ja rikkiraavittu iho, joita en edes tiennyt yhdistää kosteusvaurioon ennen kuin muiden työntekijöiden hengitysoireita alettiin tutkia, koska iho reagoi viiveellä.
Miten iho-oireitanne on tutkittu? Onko iho parantunut, kun altistus on loppunut?
iho-oireisia
17
3143
Vastaukset
- allergiaan
eli tyypin 3 allergiaan liittyy verenpurkaumia ja ihottumaa ihon verisuonitulehduksen seurauksena.
Systeemi on tämä: homeitiö vastaava IgG=immunokompleksi. Nämä sitten kiertävät verisuonissa aiheuttaen ylläkuvatun kaltaisen tilanteen.
Mihin sairauteen tämä liittyy?
Tietty, se on osa yliherkkyyskeuhkokuumetta eli allergista alveoliittia.
Tuttua, eikö totta? - ihoon
verisuonet näkyviin,mustelmia,kutinaa,kuumotusta,punotusta,jotain pieniä punaisia pisteitä ihollani olen myös ihmetellyt. Altistuksen loputtua pitäisi kai parantua mutta samat oireet vain tulevat jos vaikkapa tilapäisesti joudun johonkin paikkaan missä hometta.
voimakkaasti ihoa, eikä kyse edes ole allergiasta, kuten minulle niin tutun stachybotryksen tapauksessa.
Mieheni sai homeihottumasta pysyvät ihomuutokset jalkoihin, vaikka ihottuma parani itsekseen muutamassa kuukaudessa.
Työpaikalla osalle kollegoista tuli juuri tuollainen punainen, kutiseva, kauhea ihottuma ja kasvot ja kädet oli ihan rikkirevitty. Oli semmoista "atopiaa" mikä nyt ihmeellisesti yllättäen aikuisiällä iski. Joo. Nyt kyseinen rakennus on käyttökiellossa.- Metsäläinen2
hyvän ystäväni alle kouluikäistä lasta, jonka ihottuma on aivan mahdoton (asuvat vanhassa kunnan peruskorjatussa krs-talossa) ja tuon vanhemman astma myös hyvin oikukas - he muuttavat pian toiseen "läävään" ja katsotaan, mitä terveysoireet siellä sanovat. Lapsi on kauttaaltaan verissä raapimisesta, yölläkin rasvattava monta kertaa, välillä sairaalahoidossa, missä saadaan ihottuma paranemaan. Lapsi on kauttaaltaan tuon "erittäin kuivan atooppisen ihottuman" vallassa. Veri tirskuu elävältä ihmiseltä, lapselta, kasvot ja kaikki. Ihmiset siunailevat - apua ei tunnu löytyvän - katsotaan, mitä vaikuttaa asunnon vaihtaminen. Voihan se olla muutenkin noin vaikealaatuista ihottumaa. Itselläni oli pienenä samanlaista niin kauan kun asuttiin ikivanhassa puutönössä, kuopassa. Keuhkoputkentulehdukset koko ajan päällä.
Metsäläinen2 kirjoitti:
hyvän ystäväni alle kouluikäistä lasta, jonka ihottuma on aivan mahdoton (asuvat vanhassa kunnan peruskorjatussa krs-talossa) ja tuon vanhemman astma myös hyvin oikukas - he muuttavat pian toiseen "läävään" ja katsotaan, mitä terveysoireet siellä sanovat. Lapsi on kauttaaltaan verissä raapimisesta, yölläkin rasvattava monta kertaa, välillä sairaalahoidossa, missä saadaan ihottuma paranemaan. Lapsi on kauttaaltaan tuon "erittäin kuivan atooppisen ihottuman" vallassa. Veri tirskuu elävältä ihmiseltä, lapselta, kasvot ja kaikki. Ihmiset siunailevat - apua ei tunnu löytyvän - katsotaan, mitä vaikuttaa asunnon vaihtaminen. Voihan se olla muutenkin noin vaikealaatuista ihottumaa. Itselläni oli pienenä samanlaista niin kauan kun asuttiin ikivanhassa puutönössä, kuopassa. Keuhkoputkentulehdukset koko ajan päällä.
homeettomaan asuntoon. Muistan lukeneeni, että homeiden terveysvaikutukset pahenevat, mitä useammalle homelajille ehtii altistua. Minulle taisi itselleni käydä sillä tavalla, työpaikalta löytyi tasan tarkkaan ne homelajit, mitä ei kotona ollut ja kotoamme löydettiin parikymmentä lajia, mukaan lukien kaikki lajit tuosta Liisa/ :n laittamasta toksisten homelajien listasta. Kotona tehdyt tutkimukset olivat tietysti parempia kuin pelkät ilmamittaukset työpaikalla, joten todennäköistä on, että työpaikallakin oli kaikkea muuta.
- Metsäläinen2
homeahdistus kirjoitti:
homeettomaan asuntoon. Muistan lukeneeni, että homeiden terveysvaikutukset pahenevat, mitä useammalle homelajille ehtii altistua. Minulle taisi itselleni käydä sillä tavalla, työpaikalta löytyi tasan tarkkaan ne homelajit, mitä ei kotona ollut ja kotoamme löydettiin parikymmentä lajia, mukaan lukien kaikki lajit tuosta Liisa/ :n laittamasta toksisten homelajien listasta. Kotona tehdyt tutkimukset olivat tietysti parempia kuin pelkät ilmamittaukset työpaikalla, joten todennäköistä on, että työpaikallakin oli kaikkea muuta.
Piti se kopioida, vaan jos ei heti tee, unohtuu tässä hulinassa. Käyn päivittäin ystäväni asunnolla postit ym. katsomassa, ja kun viimeksi olin siellä pidempään lukien erästä hengityssairaiden lehteä, "sairastelen" nyt jo kolmatta päivää oikean keuhkon vihlontaa ja kirvelyä (aina sama keuhko). Tosin flunssaakin lapset ovat tarjonneet koulusta tuliaisina. Mikäli en (olivat loppuneet) tänään viimeistään ala syödä esim. vahvoja valkosipulikapseleita ja paljon pitkäkestoista C-vitamiinia, saan keuhkoni aivan sökiksi moneksi viikoksi. Ja sittenhän ei tehdä yhtään mitään, kun läähättää jo vessan ja vaipanvaihdon väliä laahatessa.
"Homelapseni" astma on nyt kurissa (ei valvota öitä, joten olen itse elämäni kunnossa, kun nuppi on saanut unta tarpeeksi). Kai siihen aivan tosissaan vaikutti tuo lumentulo, kuten astmalääkärikin kertoili. Metsäläinen2 kirjoitti:
Piti se kopioida, vaan jos ei heti tee, unohtuu tässä hulinassa. Käyn päivittäin ystäväni asunnolla postit ym. katsomassa, ja kun viimeksi olin siellä pidempään lukien erästä hengityssairaiden lehteä, "sairastelen" nyt jo kolmatta päivää oikean keuhkon vihlontaa ja kirvelyä (aina sama keuhko). Tosin flunssaakin lapset ovat tarjonneet koulusta tuliaisina. Mikäli en (olivat loppuneet) tänään viimeistään ala syödä esim. vahvoja valkosipulikapseleita ja paljon pitkäkestoista C-vitamiinia, saan keuhkoni aivan sökiksi moneksi viikoksi. Ja sittenhän ei tehdä yhtään mitään, kun läähättää jo vessan ja vaipanvaihdon väliä laahatessa.
"Homelapseni" astma on nyt kurissa (ei valvota öitä, joten olen itse elämäni kunnossa, kun nuppi on saanut unta tarpeeksi). Kai siihen aivan tosissaan vaikutti tuo lumentulo, kuten astmalääkärikin kertoili.minulla tallessa, se oli muistaakseni mykotoksiineja tuottavat homelajit (-suvut?), mutta tuo hakutoiminto ei nyt pelaa sivustolla.
Upeaa, että lapsi paranee. Toivottavasti hän nyt vahvistuisi sen verran, että elimistö korjaisi talven aikana vähän itse itseään eikä kevät ala taas vaikeana.
- patteja tulee
ihon alle, esim kasvoissa luulin että on finni mut eikös mitä.. ihan outo
itsekseen häviää ja sit tulee uudestaan eri paikkaan, kun tulee oleskeltua työpaikan tietyissä tiloissa
verisuonia olen kans ihmetellyt
joskus näkee sormissa katkenneita verisuonia
ja tulee niitä mustelmia ja vaikka mitä
noi oireet vaan ihmetyttää, muut oireet ovat kiusallisempia, reagoin anafylaktisesti
http://fi.wikipedia.org/wiki/Anafylaktinen_šokki- tänä syksynä
aivan kamalasti kutiavia näppylöitä, joita ei ole koskaan aiemmin ollut. Olin tietämättäni yli 10v homerakennuksissa töissä muita tyypillisiä homeoireita oli aina kun työt alkoivat pahimpana hengitys ja suun limakalvojen rikkoutuminen. Viime keväänä sitten pitkien s-lomien jälkeen vaihdoin työpaikkaa. Mitään oireita ei ole sen jälkeen ollut. Ammattiastma (altistuminen kosteusvauriomikrobeille) todettiin ttl:lla ja
nyt olen hengitellyt beclometia aamuin illoin. Ikinä ei minulla ole aiemmin ollut iho-oireita lukuunottamatta viimeisinä vuosina muutamia "outoja" näppylöitä kämmenissä. Tänä syksynä syys-lokakuun vaihteessa ilmeni jokapuolelle kehoa aivan valtavasti kutiavia näppylöitä, joihin ei ruokavalio, pesuaine yms kokeilut tuoneet apua. Välittömästi kun tuli pakkanen näppylät häipyvät 2-3 päivässä ikäänkuin kuivuivat pois - nyt vain enää kuivuneita läiskiä jäljellä. Itsekin mietin voisiko nämäkin jotenkin liittyä nyt tähän syksyn korkeaan luonnonhomepitoisuteen. Eniten näppylöitä oli keskivartalolla mutta pahimmillaan joka puolella. Aivan kuin olisi pyöritetty nokkospusikossa. Atarax esim ei auttanut kutinaan. Nyt vain toivon että pakkanen jatkuu...
- työpaikalla
usealla on ollut sellaisia ruskeita länttejä. Olisiko ollut savipuoli tai jokin hiivasieni. Lääke löytyy siihen. Lisäksi tulee pieniä kutisevia näppyjä, jotka katoavat yön aikana. Osalla on nokkosrokkoa, syytä ei tiedetä tähän. Ja kasvojen ja käsien iho on tietty aina ärtynyt. Itselläni on päänahka ihan rikki ja näpyillä, lääkkeet eivät ole tähän auttaneet. Vaiva häviää joka tapauksessa lomilla. Syy?
- homehamsu
Iho-oireet saattavat olla hyvin yleinenkin tapa reagoida kosteusvauriohomeisiin. Niitä ei vain mielletä homeperäisiksi reaktioiksi, vaan ne menevät helposti allergioiden piikkiin - tosin oireilevat eivät taida itsekään tietää, mille ovat allergisia...
Ihon kutina, itselläni erityisesti jalkojen mutta myös koko kehon sietämätön kutina, johon liittyi reaktiivisesti hyvin kuiva iho. Olen itse raapinut itseni taannoisessa staku-"kodissani" isoille kivuliaille verinaarmulle. (Tässä yhteydessä vihje, jonka sain: jos ihon kutina helpottaa vahvaa alkoholi- tai sen sukuista liuosta siveltäessä, kyse on erittäin todennäköisesti homeperäisestä kutinasta. Ja 96% alkoholi aivan oikeasti auttaa useammaksi tunniksi - siis ulkoisesti nautittuna :) - yhtä hyvin kuin moni voide.)
Varsinainen homeihottuma vaikuttaisi ensivaiheissaan alkavan poskipäiltä, juuri silmäkuopan alapuolelta. Siitä se vähitellen, altistuskuukausien ja -vuosien myötä, leviää kaikkialle kasvoihin. Varsin moni kasvojensa punoituksen vuoksi alkoholistilta näyttävä on tosiasiassa homesairas, joka joutuu elämään jatkuvassa altistuksessa. Homeihottuma voi olla i) koko kasvojen punaisuutta; ii) pieniä punaisia pisteitä/läikkiä kasvoilla, joita kasvot täynnä; iii) kasvojen ihon voimakasta hilseilyä; iv) ruusufinnien kaltaisia "paukamia" poskipäillä; etc.
Punaiset läikät kaulalla voivat liittyä myös kosteusvauriohomeille herkistymiseen. Myös tämä oiremuoto mennee monilla ihmisillä aivan muiden yliherkkyyksien piikkiin (ihmiset ovat todellakin taitavia selittämään homeet pois omasta elämästään).
Muita mahdollsia homereaktoita iholla tai ihoon liittyen: haavat eivät parane, vaan tulehtuvat helposti; ennenaikaisen "vanhenemisen" oireet silmien ympärillä, kämmenselällä ja sormissa; mustelmaherkkyys; ulospäin finnien kaltaiset paukamat (esim. kaulalla), ne voivat kasvaa ihon alla "juuriltaan" sormenpään kokoisiksi (ja suuremmiksikin?) paukamiksi, jne.
Homealtistuksen aiheuttamat ihottumat ja iho-oireet käsittääkseni paranevat homealtistuksen päätyttyä - peiliin katsovalle tuskallisen hitaasti kylläkin. Mutta niistä saattaa tulla (keuhkojen vihlonnan, silmien kirvelyn tms. tapaan) homesairaalle reagointitapa, kehon viestintätapa, jolla keho ilmaisee "olet homeisessa tilassa, poistu". Tuo ihottumareaktio saattaa tulla varsin nopeasti, muutamassa minuutissa, tai sitten viiveellä.
Tässä hieman ihottumista ja niihin liittyen, omakohtaisesti ja perheen piirissä koettuna sekä hometaloissa asuvien ihmisten havainnointiin perustuen. Ihottumaoireet eivät ehkä sittenkään ole niin yllättäviä tai epätavallisia homeoireita. Tiedetään esimerkiksi Aspergillus nigeristä se, että se syövyttää nahkaa (ja tämäkin on tullut omakohtaisesti todistetuksi: meillä nahkatakkien pinnat syöpyivät suurilta aloilta paljaiksi yhden talven aikana sellaisista kohdista, ettei kyse voinut olla kulumajäljistä), mitä A. niger tekee ihmisen vuosien altistuksen saatossa elävälle iholle, sitä ei ole mukava edes ajatella.mistä sait nuo tiedot vai oletko kerännyt havainnot itse?
Minä ilmottaudun myös noista poskipäältä alkavista ihottumaoireista kärsiviin. Kärsin niistä vuosia tietämättä mistä on kyse, vasta kun sairaus paheni ja tuli mukaan anafylaktisia oireita, lehahteli punoitus nopeasti koko kasvoille. Sehän on kuvattukin tuossa mykotoksikoosin oirekuvauksessa.- Metsäläinen2
homeahdistus kirjoitti:
mistä sait nuo tiedot vai oletko kerännyt havainnot itse?
Minä ilmottaudun myös noista poskipäältä alkavista ihottumaoireista kärsiviin. Kärsin niistä vuosia tietämättä mistä on kyse, vasta kun sairaus paheni ja tuli mukaan anafylaktisia oireita, lehahteli punoitus nopeasti koko kasvoille. Sehän on kuvattukin tuossa mykotoksikoosin oirekuvauksessa.ja tulehtui hyvin nopeasti. Ja se puoli kasvoista oli pahiten ihottumainen, mikä oli vaurioseinään päin (tietämättämme). Samaten alkoivat silmätulehdukset, sitten toistuvat korvatulehdukset, jälleen mummulassa silmä- ja korvatulehdukset. Yhtä helvettiä se oli, maanpäällistä helvettiä. Siihen pahiten altistuneen lapsen sairastelu (vaikka siihen oli jo tottunut, niin otti voimille, kun vauvakin oli talossa) ja aina niin superterveen vanhimman keuhkotulehdukset ja ihottumat. Ja meillä "pökiöillä" ei vieläkään raksuttanut - KOSKA: en ollut ennen kuin kuullut sanan "home", mutta luulin vain "hullujen" (hulluja ei kyllä sinänsä ole) siitä kärsivän. Auts - nilkkaan sattui..
- homehamsu
homeahdistus kirjoitti:
mistä sait nuo tiedot vai oletko kerännyt havainnot itse?
Minä ilmottaudun myös noista poskipäältä alkavista ihottumaoireista kärsiviin. Kärsin niistä vuosia tietämättä mistä on kyse, vasta kun sairaus paheni ja tuli mukaan anafylaktisia oireita, lehahteli punoitus nopeasti koko kasvoille. Sehän on kuvattukin tuossa mykotoksikoosin oirekuvauksessa.Tuo iho-oirekuvaus perusrui suurelta osin valitettavasti oman perheemme kokemuksiin, sekä tappoasunnossa että sen jälkeen muualla asuessamme saamiimme. Olemme myös aktiivisesti havainnoineet homekerrostaloja ja siinä samalla niissä asuvia ihmisiä; "homeihmisethän" paitsi kuuluvat (kuiva tupakkayskämäinen röhä pienillä lapsillakin), niin myös näkyvät (ihottumat kasvoilla, kivuliaan alveoliitin aiheuttama poikkeava ryhti...) ja tuntuvat (saamme oireita homepölyä vaatteissaan kantavista ihmisistä). Asumassamme kaupungissa on kokonaisia lähiöitä, joiden kerrostalokannasta ehdottomaasti suurin osa on kosteusvaurioisia & homeisia (sen oppii tunnistamaan päältä; ja varmistuksen saa menemällä rappuun, usein yksi nuuskaisu meille homesairaille riittää).
Alkoholin (pirtun) lisäksi ihoa voi sivellä esim. apteekista ostetulla desinfiointiaineella, joka sisältää isoprobanoolia. Vihje tulee tunnustetulta hometietäjältä, nimimerkki Inhereltä, jonka vanhemmat palstalaiset varmasti muistavatkin. Hänen mukaansa jos kutina hellittää alkoholia tai vastaavaa tuotetta siveltäessä, niin kyse on lähes 100% varmuudella homeen aiheuttamasta kutinasta. Sehän on oikeastaan hyvinkin ymmärrettävää, koska homepölyssä on kyse orgaanisesta pölystä, ja alkoholi johdannaisineen on vahva liuotin. Ainakin meillä asia toimi, niinkuin Inhere minulle kertoi. Olemme käyttäneet sekä pirtua että isoprobanolipitoista des.ainetta myös homepölyisten tavaroiden puhdistamiseen... ja siitä saattaa joidenkin tavaroiden suhteen olla apuakin. Kovat muovipinnat tuntuvat tulevan muutaman käsittelykerran jälkeen jopa siedettäviksi. Kannattaa kokeilla.
Helposti ymmärrettävää hometietoutta levittää paitsi sivustot http://www.mold-help.org/ ja http://www.doctorfungus.org/ myös saksankielinen http://schimmel-schimmelpilze.de/
Jos vain hallitsee saksaa, niin suosittelen, sillä tuota sivustoa lukiessani eteeni on tullut uutta pikkutietoa (kun noita työläslukuisia tieteellisiä artikkeleita en juuri lue, vaan tyydyn em. kaltaisiin populaariesittelyihin). Esimerkki: ainakaan minulle homelaji Paecilomyces variotiin totinen vaarallisuus ihmisille ei auennut muualta kuin juuri tuolta sivustolta. Eläinlääketieteen puolellahan laji tunnetaan varsinaisena tappajavihulaisena, mutta ihmisten suhteen suhtautuminen tuohon mm. alveoliittia aiheuttavaan homeeseen on jotensakin vähättelevä (ja erityisesti tietysti täällä Suomessa). P. variotii hukkuu Penicillium-suvun lukuisaan joukkoon, vaikka eri sukuinen laji onkin. homehamsu kirjoitti:
Tuo iho-oirekuvaus perusrui suurelta osin valitettavasti oman perheemme kokemuksiin, sekä tappoasunnossa että sen jälkeen muualla asuessamme saamiimme. Olemme myös aktiivisesti havainnoineet homekerrostaloja ja siinä samalla niissä asuvia ihmisiä; "homeihmisethän" paitsi kuuluvat (kuiva tupakkayskämäinen röhä pienillä lapsillakin), niin myös näkyvät (ihottumat kasvoilla, kivuliaan alveoliitin aiheuttama poikkeava ryhti...) ja tuntuvat (saamme oireita homepölyä vaatteissaan kantavista ihmisistä). Asumassamme kaupungissa on kokonaisia lähiöitä, joiden kerrostalokannasta ehdottomaasti suurin osa on kosteusvaurioisia & homeisia (sen oppii tunnistamaan päältä; ja varmistuksen saa menemällä rappuun, usein yksi nuuskaisu meille homesairaille riittää).
Alkoholin (pirtun) lisäksi ihoa voi sivellä esim. apteekista ostetulla desinfiointiaineella, joka sisältää isoprobanoolia. Vihje tulee tunnustetulta hometietäjältä, nimimerkki Inhereltä, jonka vanhemmat palstalaiset varmasti muistavatkin. Hänen mukaansa jos kutina hellittää alkoholia tai vastaavaa tuotetta siveltäessä, niin kyse on lähes 100% varmuudella homeen aiheuttamasta kutinasta. Sehän on oikeastaan hyvinkin ymmärrettävää, koska homepölyssä on kyse orgaanisesta pölystä, ja alkoholi johdannaisineen on vahva liuotin. Ainakin meillä asia toimi, niinkuin Inhere minulle kertoi. Olemme käyttäneet sekä pirtua että isoprobanolipitoista des.ainetta myös homepölyisten tavaroiden puhdistamiseen... ja siitä saattaa joidenkin tavaroiden suhteen olla apuakin. Kovat muovipinnat tuntuvat tulevan muutaman käsittelykerran jälkeen jopa siedettäviksi. Kannattaa kokeilla.
Helposti ymmärrettävää hometietoutta levittää paitsi sivustot http://www.mold-help.org/ ja http://www.doctorfungus.org/ myös saksankielinen http://schimmel-schimmelpilze.de/
Jos vain hallitsee saksaa, niin suosittelen, sillä tuota sivustoa lukiessani eteeni on tullut uutta pikkutietoa (kun noita työläslukuisia tieteellisiä artikkeleita en juuri lue, vaan tyydyn em. kaltaisiin populaariesittelyihin). Esimerkki: ainakaan minulle homelaji Paecilomyces variotiin totinen vaarallisuus ihmisille ei auennut muualta kuin juuri tuolta sivustolta. Eläinlääketieteen puolellahan laji tunnetaan varsinaisena tappajavihulaisena, mutta ihmisten suhteen suhtautuminen tuohon mm. alveoliittia aiheuttavaan homeeseen on jotensakin vähättelevä (ja erityisesti tietysti täällä Suomessa). P. variotii hukkuu Penicillium-suvun lukuisaan joukkoon, vaikka eri sukuinen laji onkin.vai onkohan hänkin kadonnut häirikön hätistelemänä? On ikävä hänen tietämystään, jota tosiaan tarvittaisiin palstalla tällä hetkellä.
Kiitos linkeistä. Saksankielentaitoni on kehno, mutta eiköhän sivuista selvän saa, kun pyytää käännösapua. Minäkään en ole kuullut tuosta P. variotii-lajista, oliko teillä sitä kotona? Millä materiaaleilla se kasvaa?- ASa
homehamsu kirjoitti:
Tuo iho-oirekuvaus perusrui suurelta osin valitettavasti oman perheemme kokemuksiin, sekä tappoasunnossa että sen jälkeen muualla asuessamme saamiimme. Olemme myös aktiivisesti havainnoineet homekerrostaloja ja siinä samalla niissä asuvia ihmisiä; "homeihmisethän" paitsi kuuluvat (kuiva tupakkayskämäinen röhä pienillä lapsillakin), niin myös näkyvät (ihottumat kasvoilla, kivuliaan alveoliitin aiheuttama poikkeava ryhti...) ja tuntuvat (saamme oireita homepölyä vaatteissaan kantavista ihmisistä). Asumassamme kaupungissa on kokonaisia lähiöitä, joiden kerrostalokannasta ehdottomaasti suurin osa on kosteusvaurioisia & homeisia (sen oppii tunnistamaan päältä; ja varmistuksen saa menemällä rappuun, usein yksi nuuskaisu meille homesairaille riittää).
Jos vain hallitsee saksaa, niin suosittelen, sillä tuota sivustoa lukiessani eteeni on tullut uutta pikkutietoa (kun noita työläslukuisia tieteellisiä artikkeleita en juuri lue, vaan tyydyn em. kaltaisiin populaariesittelyihin). Esimerkki: ainakaan minulle homelaji Paecilomyces variotiin totinen vaarallisuus ihmisille ei auennut muualta kuin juuri tuolta sivustolta. Eläinlääketieteen puolellahan laji tunnetaan varsinaisena tappajavihulaisena, mutta ihmisten suhteen suhtautuminen tuohon mm. alveoliittia aiheuttavaan homeeseen on jotensakin vähättelevä (ja erityisesti tietysti täällä Suomessa). P. variotii hukkuu Penicillium-suvun lukuisaan joukkoon, vaikka eri sukuinen laji onkin."Alkoholin (pirtun) lisäksi ihoa voi sivellä esim. apteekista ostetulla desinfiointiaineella, joka sisältää isoprobanoolia."
Kiitos hyvistä iho-oirekuvauksista, kuullostaa valitettavan tutulle minullekin. Itselläni on samanlaista ihottumaa silmieni ympärillä, ollut siitä asti, kun aloitin uudessa työpaikassa. Iho-oireeni johtuvat takuuvarmasti homeista ja kosteusvaurioista työpaikallani, tästä ei enää ole mitään epäselvyyttä. Olen toki etsimässä uutta, puhdasta työpaikkaa. En uskalla sivellä mainitsemiasi aineita silmieni ympärille, koska pelkään vaurioittavani silmiäni moisilla myrkyillä. Mielelläni tosin kokeilisin, koska lääkäreiltä saamani ihovoiteet eivät ole mitkään auttaneet. Olet(te)ko kokeilleet sivellä desinfiointiaineita myös silmien ympärille vai olisiko joku muu konsti häivyttää ihottumani silmien ympäriltä ? - homehamsu
ASa kirjoitti:
"Alkoholin (pirtun) lisäksi ihoa voi sivellä esim. apteekista ostetulla desinfiointiaineella, joka sisältää isoprobanoolia."
Kiitos hyvistä iho-oirekuvauksista, kuullostaa valitettavan tutulle minullekin. Itselläni on samanlaista ihottumaa silmieni ympärillä, ollut siitä asti, kun aloitin uudessa työpaikassa. Iho-oireeni johtuvat takuuvarmasti homeista ja kosteusvaurioista työpaikallani, tästä ei enää ole mitään epäselvyyttä. Olen toki etsimässä uutta, puhdasta työpaikkaa. En uskalla sivellä mainitsemiasi aineita silmieni ympärille, koska pelkään vaurioittavani silmiäni moisilla myrkyillä. Mielelläni tosin kokeilisin, koska lääkäreiltä saamani ihovoiteet eivät ole mitkään auttaneet. Olet(te)ko kokeilleet sivellä desinfiointiaineita myös silmien ympärille vai olisiko joku muu konsti häivyttää ihottumani silmien ympäriltä ?Sinänsä kunnollista hoitoa noihin iho-oireisiin en tiedä. Mainitsin tuon alkoholin johdannaisineen lähinnä helpotukseksi kutinaan, sekä testaustarkoituksessa kutinan aiheuttajan selvittämiseksi. Kasvojen ihottumiin saattavat antaa kosmeettista apua hydrokortisonvoiteet, mutta niitä ei kannata käyttää, ellei ole syystä tai toisesta pakko. Kortisonit ovat suo, johon saattaa upota (ihon oheneminen; ihottuman paluu kuurin loputtua, jos altistus jatkuu; iho tottuu kortisoniin, joten taukoja ei lopulta enää voi pitää) - ja kun paras lääkekin tunnetaan, niin kannattaa tähdätä siihen: nimittäin homealtistuksen loppuminen.
Homeahdistukselle. Kyllä meillä oli mm. P. variotiita, ja löysi materiaalinäytteiden ottaja. P variotii on nopea homelaji, se saattaa pesiytyä kosteusvauriopaikkaan 12-24 tunnissa; ja sen hävittäminen mainitaan aivan erityisen vaikeaksi. Karjun siittiöille sen on todettu aiheuttavan samaa mitä Stachybotrys chartacum, eli lamauttaa ne. Ei siis kiva home ollenkaan meitä ihmisiäkään ajatellen.
Inhere on keskittynyt tällä hetkellä hieman toisenlaiseen projektiin. Inheren tuntevat tiennevätkin, minkä pariin hän on palannut; mutta tokikaan hän ei ole homeasioita hylännyt, ja ehkäpä vielä saamme lukea mielenkiintoisia hometapausselostuksia hänen kynänsä jäljiltä toisaalla. Aivan viimeisimpiä kuulumisia tosin en osaa kertoa. (Toivottavasti en tässä jo ylittänyt sopivaisuuden rajoja.)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1077736
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?1085941- 835167
- 1394536
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan113210- 552967
- 582928
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102434- 612427
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.562046