Pelastuspuku

*** turvallinen ***

Mikä olisi taatusti turvalllinen ja kohtuuhintainen pelastus/kelluntapuku ja mistä sellaisen saa?

Eikö ole myynnissä jotain pellepukuja, joita myydään kelluntapukuina, mutta ne on lähinnä vaarallisia..

14

6768

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • turvallisuudesta

      Osta pelastuspuku ja siihen paukkuliivit. Kelluntapuvut ovat enemmänkin kosmeettisia pukineita. Ursuit tekee monia eri malleja.

      Mikä on kohtuuhinta omasta tai lähimmäisten turvallisuudesta?

      • Liukko pelastuspuku!

        Tyytyväinen olen ollut pukuun, materiaali on goretex ja hyvin pelaa, toistaiseksi ei vuoda mistään.
        Ennen veteen hyppäämistä täytyy olla tarkkana että huppu on _hyvin_ päässä ja mansetit hyvin asetettu, muuten tulee puvun täydeltä kylmää vettä! tuossa mallissa kun ei kaulalla ole muuta tiivistettä kun tuo löysä huppu.

        kevyt
        pitkä käyttöikä (mulla jo 5 vuotta)
        hyvä istuvuus
        nopea puettava

        -kaulan huono tiivistys
        -alkuperäiset rannemansetit ovat jotain kangasta (kusee vedet sisälle jo uidessa-> kannattaa vaihtaa kumisiin)
        -vetoketju on pitkänpäälle suuri vuotokohta

        Itsellänikin menee puku varmaankin uusiksi ensi kesäksi ja ajattelin ostaa ursuitin PRO pelastuspuvun, voisiko joku ystävällisesti kertoa omia kokemuksiaan ko. puvusta?

        yst.terv. JuZa


      • Duunari hämeestä
        Liukko pelastuspuku! kirjoitti:

        Tyytyväinen olen ollut pukuun, materiaali on goretex ja hyvin pelaa, toistaiseksi ei vuoda mistään.
        Ennen veteen hyppäämistä täytyy olla tarkkana että huppu on _hyvin_ päässä ja mansetit hyvin asetettu, muuten tulee puvun täydeltä kylmää vettä! tuossa mallissa kun ei kaulalla ole muuta tiivistettä kun tuo löysä huppu.

        kevyt
        pitkä käyttöikä (mulla jo 5 vuotta)
        hyvä istuvuus
        nopea puettava

        -kaulan huono tiivistys
        -alkuperäiset rannemansetit ovat jotain kangasta (kusee vedet sisälle jo uidessa-> kannattaa vaihtaa kumisiin)
        -vetoketju on pitkänpäälle suuri vuotokohta

        Itsellänikin menee puku varmaankin uusiksi ensi kesäksi ja ajattelin ostaa ursuitin PRO pelastuspuvun, voisiko joku ystävällisesti kertoa omia kokemuksiaan ko. puvusta?

        yst.terv. JuZa

        Ursuit puvut ovat hyviä. Tää uudempi malli jossa on umpikaula/huppu niin sen kaula mansetti on todella tiukka jos omaat pikkasen vahvemman niskan muuten paras puku.

        Tarkoitan mallia Ursuit Heavy Light Rescue

        http://www.ursuk.com/ursuit/index.html


      • pukeutuja.
        Duunari hämeestä kirjoitti:

        Ursuit puvut ovat hyviä. Tää uudempi malli jossa on umpikaula/huppu niin sen kaula mansetti on todella tiukka jos omaat pikkasen vahvemman niskan muuten paras puku.

        Tarkoitan mallia Ursuit Heavy Light Rescue

        http://www.ursuk.com/ursuit/index.html

        Hevy Lightin puku on sukellukseen suuntautuneille. Se "kengät" eivät kestä kunnolla kallionkoloissa kahlailua. Sea horse, Pro, Basic sopivat minusta veneilyyn paremmin ja niissä on kunnon saapas.


    • Sunnuntaiseilaaja

      Millaisessa käytössä teillä on ko. puvut? Kaikilla keleillä ja matkoilla? Kysäisen selvittääkseni, onko omassa pukeutumisessani joku turvallisuusvaje.

      • pukeutuja.

        Itse käytän pukua aikaisin keväällä ja myöhään syksyllä. Kansi ja rannat saattavat olla jäässä, jolloin puku päällä voi vähän pulahtaakin eikä se menoa haittaa. Pidän pukua myös syy- ja kevätjäillä liikkuessani. Kesälläkin pahassa kelissä puku on mukava vetää päälle. Pelastuspuku toimii myös hyvänä sadeasuna.

        Pelastuspuku on tehty selviytymiseen kylmässä vedessä. Kelluntapuvulla pysyy pinnalla, mutta lämpö karkaa ja hypotermia tappaa monta kertaa nopeammin kuin pelastuspuvun kanssa. Kelluntapuku ja kuiva välipuku on myös hyvä yhdistelmä.

        Pelastuspuvun kanssa kannattaa aina käyttää myös pelastusliiviä, sillä pelkän puvun kanssa kellutusasento ei tue päätä. Jos puvussa ei ole lämpöeristettä, on alle puettava lämmintä vaatetta.


      • gsxf
        pukeutuja. kirjoitti:

        Itse käytän pukua aikaisin keväällä ja myöhään syksyllä. Kansi ja rannat saattavat olla jäässä, jolloin puku päällä voi vähän pulahtaakin eikä se menoa haittaa. Pidän pukua myös syy- ja kevätjäillä liikkuessani. Kesälläkin pahassa kelissä puku on mukava vetää päälle. Pelastuspuku toimii myös hyvänä sadeasuna.

        Pelastuspuku on tehty selviytymiseen kylmässä vedessä. Kelluntapuvulla pysyy pinnalla, mutta lämpö karkaa ja hypotermia tappaa monta kertaa nopeammin kuin pelastuspuvun kanssa. Kelluntapuku ja kuiva välipuku on myös hyvä yhdistelmä.

        Pelastuspuvun kanssa kannattaa aina käyttää myös pelastusliiviä, sillä pelkän puvun kanssa kellutusasento ei tue päätä. Jos puvussa ei ole lämpöeristettä, on alle puettava lämmintä vaatetta.

        Luulen, että kellupuku kevyt välipuku ei ole hyvä yhdistelmä, sillä kokemukseni mukaan Ursuitin kevyen pelastuspuvun alle tarvitsee runsaasti lämmintä, jotta pärjäisi kylmässä vedessä. Tähän jos vielä lisää kellupuvun, niin täytyy olla aikamoinen vilukissa, ettei kuole lämpöhalvaukseen :) Minun suositus on; Ohut haalari puvun suojaksi paukku tai muut liivit kevyt välipuku ja lämmintä alle.


    • JH.

      ..sai hyvät arvostelut viime vuonna lehtien testeissä. Ei taida olla virallinen pelastuspuku (Ursuit kai on sellainen), mutta kevyt pitää, vedenpitävä jne.

      • kuitenki

        Pelastuspuku joita olen pitänyt paljonkin ja useita malleja ovat hankalia jos sinun pitää oikeasti tehdä jotain. Tulee nimittäin hikikin. No se että hetken hikoat ei mitään mutta jo pitempiaikainen oleskelu hikisenä ko puvussa on ikävää.
        En kutienkaan väheksy puvun ominaisuutta sanan arsinaisessa merkityksessä, mutta ihan oikeasti kannattaa kysyä onko tarve olla silloin merellä? Jos on, etkä ole yksin voisiko se hyvä kelluntapuku sittenkin olla se oikea jolloin tekeminenkin onnistuu ilman suurempaa vaaraa.


      • muistelija.
        kuitenki kirjoitti:

        Pelastuspuku joita olen pitänyt paljonkin ja useita malleja ovat hankalia jos sinun pitää oikeasti tehdä jotain. Tulee nimittäin hikikin. No se että hetken hikoat ei mitään mutta jo pitempiaikainen oleskelu hikisenä ko puvussa on ikävää.
        En kutienkaan väheksy puvun ominaisuutta sanan arsinaisessa merkityksessä, mutta ihan oikeasti kannattaa kysyä onko tarve olla silloin merellä? Jos on, etkä ole yksin voisiko se hyvä kelluntapuku sittenkin olla se oikea jolloin tekeminenkin onnistuu ilman suurempaa vaaraa.

        Oletko koskaan kokeillut kevyitä gorepukuja esim ursuitin sea horsea. Se on paljon mukavampi kuin kelluntapuku.
        Muistatko viime syksyisen onnettomuuden porvoon edustalla. Kaksi kalakaveria menehtyi kelluntapuvut päällä uiskenneltuaan viileässä vedessä. Kelluntapuku kelluttaa vaaka-asennossa ja siinä väsyy niska. Puku ei pidä vettä ja kylmä vesi kangistaa lihakset niin, ettei pysty enään kiipeämään maihin ja lopulta ei jaksa kannatella pääntään ylhäällä ja hukkuu vaikka kelluisi veden pinnalla.


    • vaikeus

      Itse olen myös harkinnut pelastuspukua mutta valinta ei ole helppoa vaikka markkinoilla on lähinnä vain kahden valmistajan pukuja eli Polarsafety ja Ursuit.
      Vaikea on päättä millainen olisi sopiva .Varsinkin Ursuitilla on laaja valikoima.Polarsafetyllä taas aika huonot sivut mistä ei juuri saa selville mitä kaikkea on tarjolla.
      On se aika huonoa jos puku alkaa kaulasta kuristamaan tai sitten vesi tulee mansettien kautta sisäälle kun ei niitä tiukalla voi pitää koska puristaa...kaikkea semmoista mietin ja valintaa ei helpota sekään että on saatavilla sekä saappailla että ilman ja kaksiosaiset ja kokonaiset...
      Koita sitten siitä viidakosta löytää se itselle sopiva...

      • ....

        ursuit pro, ja ongelmana on just tuo, eli jos puku on täysin kiinni kuristaa (tihkuttaa silti vähän vettä) ja jos on auki niin tulee vedet sisälle, ja rannemansetit on samaa luokkaa.
        Eli kerran kokeilin että hyppäsin suoraan veteen ilman neopren huppua ja hanskoja ja uin oikein reilusti niin puvussa oli kirjaimellisesti märät oltavat kun kauluksesta tuli jo vettä reilu luraus jo laiturilta hypätessä....

        Suosittelen ostamaan puvun jostakin ulkomailta, sen saa halvalla!
        Itellä on toisena pukuna (parempana) semmonen kun Mustang surviva, todella lämmin ja mukava =)


      • Keijo**
        .... kirjoitti:

        ursuit pro, ja ongelmana on just tuo, eli jos puku on täysin kiinni kuristaa (tihkuttaa silti vähän vettä) ja jos on auki niin tulee vedet sisälle, ja rannemansetit on samaa luokkaa.
        Eli kerran kokeilin että hyppäsin suoraan veteen ilman neopren huppua ja hanskoja ja uin oikein reilusti niin puvussa oli kirjaimellisesti märät oltavat kun kauluksesta tuli jo vettä reilu luraus jo laiturilta hypätessä....

        Suosittelen ostamaan puvun jostakin ulkomailta, sen saa halvalla!
        Itellä on toisena pukuna (parempana) semmonen kun Mustang surviva, todella lämmin ja mukava =)

        Jos pelastuspuku vuotaa, se on sama kun pitäisi jotakin honkkarin kelluntapukua
        Puvun on oltava täysin vesitiivis, johonka harva puku pystyy parin vuoden käytön jälkeen.
        Tyypillinen kämmäys on kun puku vain puetaan päälle eikä aseteta mansetteja ollenkaan, ja näin veteen pudotessa vesi luikkii sisään,eipä sitä ruveta enään niitä säätmään siellä järvessä :D


    • kumipaavo

      Suomalaisen monopolin paskaa "pelastus-selittelypukuja", milloin mitäkin selittelyä, kun vettä tihkuu sisälle. Säälittävää, vain suomalaisille uunoille voi moista paskaa kaupata!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      125
      1298
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      289
      956
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      43
      845
    4. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      33
      631
    5. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      145
      623
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      38
      587
    7. 52
      551
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      28
      518
    9. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      501
    10. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      107
      488
    Aihe