Hei,
Tuli lisättyä jäähdytysnesteen sekaan vettä, kun moottorin lämmöt nousivat. Syy lämpötilan nousuun oli vesipumpun rikkoutuminen, joten jälkikäteen ajateltuna oli tyhmää lisätä 0,5 litraa vettä.
Nyt haluaisin saada pakkassuojan samalle tasolle kuin ennen veden lisäystä (-40 C). Olen täysin kädetön näissä auto hommissa, joten sen takia kaipailen apua. Olen ajatellut lisätä puhdasta jäähdytysnestettä sen saman 0.5 litraa ja tämän jälkeen poistaa uutta seosta sen verran, että se on maksimimerkin alapuolella.
Onko tämä järkevä tapa tehdä tuo vai onko jollain parempaa tapaa?
Lisäksi tietääkö kukaan paljonko jäähdytysnestettä on normaalin Skoda Octavian systeemissä eli kuinka paljon tuo lisäämäni 0,5 litraa vettä laimensi ja samalla alensi lämmityslämpötilaa.
Avuton ja köyhä Skodan Octavian omistaja
Kädetön köyhä kaipaa apua
8
1514
Vastaukset
- O_C_U_T_T_A_J_A
Varminta tapa on vaihtaa kaikki neste. Luulisin nestemäärän olevan noin 5-8 l. Kts käyttöohjekirja.
- laskelmia
Vanhassa Ocussa ainakin on kätevä tyhjennyshana jäähdyttimen alaosassa, ei tartte kuin ottaa suojamuovi pois. En tiedä onko säilytetty uudessa mallissa. Helpottaa hommaa, jos joudut vähän ottamaan nestettä pois.
Oletetaan, että jäähdytysjärjestelmään olet lisännyt vaikka sen puoli litraa vettä, ja kokonaistilavuus on 4 litraa (?). Mikäli alkuperäinen seos oli 50%:sta, niin tämä uusi on nyt noin 43%:sta ja jäätyy noin -30C hujakoilla. Jäätyminen on hieman väärä sana, hyhmäksihän tuo neste muuttuu kovassa pakkasessa. Eli välitöntä vaaraa ei ole.
Tilanteen korjaamiseksi riittää, että valutat pois noin 2.5 desiä nestettä ja laitat tilalle puhdasta jäähdytynestettä (G12). - laskelmia
laskelmia kirjoitti:
Vanhassa Ocussa ainakin on kätevä tyhjennyshana jäähdyttimen alaosassa, ei tartte kuin ottaa suojamuovi pois. En tiedä onko säilytetty uudessa mallissa. Helpottaa hommaa, jos joudut vähän ottamaan nestettä pois.
Oletetaan, että jäähdytysjärjestelmään olet lisännyt vaikka sen puoli litraa vettä, ja kokonaistilavuus on 4 litraa (?). Mikäli alkuperäinen seos oli 50%:sta, niin tämä uusi on nyt noin 43%:sta ja jäätyy noin -30C hujakoilla. Jäätyminen on hieman väärä sana, hyhmäksihän tuo neste muuttuu kovassa pakkasessa. Eli välitöntä vaaraa ei ole.
Tilanteen korjaamiseksi riittää, että valutat pois noin 2.5 desiä nestettä ja laitat tilalle puhdasta jäähdytynestettä (G12).Ja tämä perustuu siihen, että jouduit lisäämään alkuaan puoli litraa sitä vettä. Sulta oli siis kadonnut 2.5 dl vettä 2.5 dl glygolia. Ja tämä jälkimmäinen sinun nyt pitää sinne järjestelmään saada lisätyksi! 50% seoksen jäätymispistehän oli juuri tuo -40C.
- kokeilkaahan
laskelmia kirjoitti:
Ja tämä perustuu siihen, että jouduit lisäämään alkuaan puoli litraa sitä vettä. Sulta oli siis kadonnut 2.5 dl vettä 2.5 dl glygolia. Ja tämä jälkimmäinen sinun nyt pitää sinne järjestelmään saada lisätyksi! 50% seoksen jäätymispistehän oli juuri tuo -40C.
laskea uudelleen! en viitsi laske sivullisena, mutta näppituntumallakin sen glykolin tarve on n. 75% enemmän kuin sanoit.
- laskelmia
kokeilkaahan kirjoitti:
laskea uudelleen! en viitsi laske sivullisena, mutta näppituntumallakin sen glykolin tarve on n. 75% enemmän kuin sanoit.
Tässä on kyse aika pienistä epätarkkuuksista luokka pari-kolme prosenttia (siis lopullisen nesteen väkevyys).
Mitä suurempi järjestelmän tilavuus, sitä vähemmän tuolla vaihdettavan nesteen määrällä on merkitystä.
Jos otetaan vielä tuo 4 litran kok. tilavuus (siis aika pieni) niin tarkkaan ottaen ottamalla 3 desiä nestettä pois ja korvaamalla se glykolilla päästään melko tarkasti 50% loppuväkevyyteen. Suuremmilla järjestelmillä lähestytään sitten tuota 2.5 desin vaihtomäärää!
Eikä tuo ole niin nokon nuukaa, mutta yliväkevillä nesteillä ei saavuteta hyötyä, vaan jäähdytysteho alkaa laskea.
Kyllä sinne on varmaan vesipumpun vaihdon yhteydessä laitettu oikeat seokset koska nestettä on kuitenkin joutunut valuttamaan pois.
- autoista
yleensä. Sinä mukaanlukien. Sääliksi käy noita jotka koko ajan tuntuvat tekevän väärin siten lisäävät kaikkien automerkkien vikamäärää. Ja ilman näiden haukuttujen palstojen viisaampien jakamaa tietoa olisi vielä enemmän rikottuja autoja. Aikoinaan kun kurvailin takatuupparilla kiertohommissa, tuli vain jotenkin määriteltyä kansalaisia, se tulos oli: 60% seilaa tuurilla, näistä 40% :sta kolmannes joskus jotain tuntuu hallitsevan ja vain 10% oikeasti tietää missä mennään. Koskee niin muutakin elämää kuin myös autojen kanssa touhuamista. Onko se sitten ihme jos on joskus Skodakin konepelti pystyssä? Tietävät ovat erittäin tärkeitä avustajia tälläkin foorumilla, lisää vaan pitäisi löytyä sellaisia henkilöitä, noiden propagandistien vahingonteon eliminoimiseksi.
- hukkuu ;-(
autoista kirjoitti:
yleensä. Sinä mukaanlukien. Sääliksi käy noita jotka koko ajan tuntuvat tekevän väärin siten lisäävät kaikkien automerkkien vikamäärää. Ja ilman näiden haukuttujen palstojen viisaampien jakamaa tietoa olisi vielä enemmän rikottuja autoja. Aikoinaan kun kurvailin takatuupparilla kiertohommissa, tuli vain jotenkin määriteltyä kansalaisia, se tulos oli: 60% seilaa tuurilla, näistä 40% :sta kolmannes joskus jotain tuntuu hallitsevan ja vain 10% oikeasti tietää missä mennään. Koskee niin muutakin elämää kuin myös autojen kanssa touhuamista. Onko se sitten ihme jos on joskus Skodakin konepelti pystyssä? Tietävät ovat erittäin tärkeitä avustajia tälläkin foorumilla, lisää vaan pitäisi löytyä sellaisia henkilöitä, noiden propagandistien vahingonteon eliminoimiseksi.
Silloin tällöin itsekin kirjoittelen ihan oikeita tarkkoja ohjeita vanhemmalle mallille ja tämä johtuu siitä, että mulla on Octavian korjausopas ollut jo vuosia. Samoilla tiedoilla on apu löytynyt myös Volkkarin palstalla, sillä huoltokirjoja verraten pinnan alta mallit on käytännössä tekniikaltaan samoja (ja tämä taas on selvinnyt vertaamalla esim. Golfin/Boran huolto-oppaaseen). Ne ohjeet vaan herkästi katoaa sinne provosaasteen sekaan. Esim. nuo jäähdytysnestetilavuudet löytyy tarkasti, mutta kirja vaan ei nyt satu olemaan käsillä.
Ei tosin ole ollut montaa todellisten vikojen tai ongelmien perään kyselijääkään - huolimatta siitä, että kaikenmaailman vikalistoja on tuotu tänne ahkerasti ;-)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan perintö: ennätysvelka, ennätystyöttömyys ja ennätysverotus
Tavallisen keskituloisen suomalaisen verotus on kireintä vuosikymmeniin, ja ensi vuonna palkansaajien käteen jää vieläki712752Sannalta jälleen fiksu lausunto johtamisesta
"I used to think the best argument would win – but real leadership means listening, understanding where people come from752308Riikka se runnoo työttömyyttä lisää
Menkää töihin! "15–74-vuotiaiden työttömyysasteen trendiluku oli lokakuussa 10,3 prosenttia. Työttömiä oli yhteensä 276752168Riikka Purra on ihana, jämpti
Hän yrittää saada Suomen taas kuntoon. Sanoo asiat suoraan, eikä piiloudu kapulakielen taakse. Riikan kaltaisia päättä22055Mies, näen sinua hetken
ja olet mielessä ikuisuuden. Toisia näen ikuisuuden ja he eivät jää mieleen hetkeksikään. Muistan jokaisen kohtaamisen51434Sorsa: kuvaputki - Lipponen: kaasuputki - Marin: ryppyputki
Nuo kolme demaria ovat poikkeuksia Suomen poliittisessa historiassa. Ovat ainoita, jotka ovat kyenneet nostamaan puolue101429- 781142
- 691037
Taas alkoi soidinmenot.
Ja historia toistaa itseään. Myönnän, että on varmasti semmoinen, mikä sinulle sopii. Innokas ja päällekäyvä eikä tuppis81010No miten meni?
Onko voittaja olo? Tunnetko onnistumisen riemua? Vastasiko lopputulos odotuksia? Kauaksi ajettu 😘114975