Voiko dementiapotilas pelastua? Voi!
Yhdessä seurakunnassa oli vanha mies joka oli jo niin dementoitunut ettei tuntenut vaimoaan. Saarnaaja meni kerran miestä tervehtimään ja tuo dementoitunut vanhus sanoi; onpa tutunnäköinen mies. Vanhus oli kuitenkin uskossa Jeesukseen.
Hän meni rukousjonoon ja siellä rukoilija kysyi uskoa ja pelastusta, johon vanhus sanoi kovalla äänellä; kyllä minä olen uskossa Jeesukseen. Rukoilun jälkeen mies meni penkkiin ja nosti kädet kohti taivasta sanoen; Halleluja!
On toisenlaisiakin seurakuntalaisia. Yksi ikänsä ollut salapolttaja etsi muistinsa menettäneenä vanhainkodissa tupakkavehkeitä.
Mitä jos onkin salasyntiä?
Ei ole mitään peitettyä joka ei tule julki. Kamalaa jos joku etsiskelisi Koskispulloa, salajuoppo. Taikka ihan mitä vaan mitä on pitänyt piilossa toisilta.
Kuitenkin usko Jeesukseen on niin syvällä, ettei se lähde vaikka järki meneekin. Room.8:35-39.
Dementoituneen usko
11
355
Vastaukset
- Amos7
En tarkoita RitariO,n Ruotsin matkaa. Sain siitä muistoja kirjoittaa kun hän mainitsi Koskenkorvan, joka oli lääkkeeksi.
Joku siinä kysyy mitä tekemistä on Kossulla ja helluntailaisuudella? Paljonkin. Lähinnä kuinka on vapautunut viinankiroista.- Gloria
Mun isä oli lestadiolaisperheen lapsi ja kotikasvatus oli liian ankaraa. se herätteli katraansa leipälapiolla sängystä ylös jne.
Mun isä luopui uskosta jo lapsena ja piti sen kannan. Se oli rakennusinsinööri(suunnitellut Helsinki-Vantaan lentoasemankin)ja alkoholisti.
Me riideltiin sen kanssa paljon.
Mutta sitten kun mä tulin uskoon mä pyysin anteeksi ja saatiin sovittua meidän erimielisyydet. Mun ystävät kävi sen luona uskon asioista(jotka se oli kieltänyt koko ikänsä)juttelemassa.
Se oli vaikeaa, kun se ei syönyt mitään, joi vaan, milloin ei ollut töissä.
Päivää ennen kun se tapahtui(B-vitamiinin puutos vei tajun ja herätessään oli mennyt muisti joka ei ole vieläkään palautunut.)isä otti armon uskossa vastaan.
...ei se olisi pystynyt parannukseen "omana itsenään"...
Uskon..tai yritän uskoa että kaikella on tarkoituksensa.
Viina ei ole tullut mieleen nyt enää.
Kerran, yhen kerran, se selvästi ymmärsi tilansa: terveyskeskuksessa. Sano, että ei muistanut"äsken"mistään mitään...ja nyt se taitaa sitten olla menoa..Valitteli hoitajien "tekopirteyttä" ja kysy multa, että onko Hän hoitanut nyt isän tehtävänsä...kysyi, että pärjäänkö nyt ihan varmasti ilman häntä.
Sen jälkeen en ole enää isää"nähnyt."
Mut mä uskon että hän on menossa taivaan kotiin. Gloria kirjoitti:
Mun isä oli lestadiolaisperheen lapsi ja kotikasvatus oli liian ankaraa. se herätteli katraansa leipälapiolla sängystä ylös jne.
Mun isä luopui uskosta jo lapsena ja piti sen kannan. Se oli rakennusinsinööri(suunnitellut Helsinki-Vantaan lentoasemankin)ja alkoholisti.
Me riideltiin sen kanssa paljon.
Mutta sitten kun mä tulin uskoon mä pyysin anteeksi ja saatiin sovittua meidän erimielisyydet. Mun ystävät kävi sen luona uskon asioista(jotka se oli kieltänyt koko ikänsä)juttelemassa.
Se oli vaikeaa, kun se ei syönyt mitään, joi vaan, milloin ei ollut töissä.
Päivää ennen kun se tapahtui(B-vitamiinin puutos vei tajun ja herätessään oli mennyt muisti joka ei ole vieläkään palautunut.)isä otti armon uskossa vastaan.
...ei se olisi pystynyt parannukseen "omana itsenään"...
Uskon..tai yritän uskoa että kaikella on tarkoituksensa.
Viina ei ole tullut mieleen nyt enää.
Kerran, yhen kerran, se selvästi ymmärsi tilansa: terveyskeskuksessa. Sano, että ei muistanut"äsken"mistään mitään...ja nyt se taitaa sitten olla menoa..Valitteli hoitajien "tekopirteyttä" ja kysy multa, että onko Hän hoitanut nyt isän tehtävänsä...kysyi, että pärjäänkö nyt ihan varmasti ilman häntä.
Sen jälkeen en ole enää isää"nähnyt."
Mut mä uskon että hän on menossa taivaan kotiin.uskon. Ihmeellinen on Jumalan armo! Oma isäni on jo perillä. Vuosi sitten Herra nappasi hänet traktorin rapulta. Hymyssä suin lähti hän, isäni.
- .Lucia
purje kirjoitti:
uskon. Ihmeellinen on Jumalan armo! Oma isäni on jo perillä. Vuosi sitten Herra nappasi hänet traktorin rapulta. Hymyssä suin lähti hän, isäni.
miten jumala voi napata ketään trakstorin rapulta??
.Lucia kirjoitti:
miten jumala voi napata ketään trakstorin rapulta??
ja tekee kaiken aikaa ihmeellisiä asioita, jopa ihmeitä ilman määrää. Kaiken aikaa ihmisiä pelastuu hänen valtakuntaansa, iankaikkiseen elämään. Se, jos mikä on ihmeistä suurin: kun syntinen ihminen nöyrtyy ja ottaa vastaan armon, Jeesuksen Kristuksen Herrakseen.
- Dhalia
Uskossa kilvoittelu on tärkeää ja uskon ratkaisu pitäisi tehdä silloin, kun Jumala antaa ihmiselle etsikkoajan eikä harrastella vain hengellisiä asioita ja sillä tavalla pettää itseään. Dementoitunut voi pelastua, jos on tehnyt uskon ratkaisunsa terveenä ollessaan. Todellinen ihme täytyy tapahtua, jos järkensä menettäneenä voi päästä vielä pelastukseen sisälle.
- hansutuulia
eräs henkilö kertoi vanhuksesta joka oli halvaantunut ja sanoi pelkästään joo, kun kysyttiin joitan asiaa. Mutta kun yksi uskova sisar alkoi laulamaan erstä hengellistä laulua, alkoi tuo uskova vanhus laulamaan hänen kanssaan ja hän muisti kaikki säkeistöt ulkoa! Mutta kun he lopettivat, ja hän kysyi jotain häneltä ja vastaus oli tuo joo.
Niin ihmeellinen on Jumalan rakkaus joka säilyy vaikka muu ei enää toimisikkaan. :)sallii ihmisen dementoitua? Vakiovastaushan tähän on, ettette tiedä. Koska kuitenkin osaat sanoa, että laulun muistaminen on Jumalan rakkautta, voinet vastata myös siihen, onko sitä dementiakin.
Demented are GO! Jeesus istuu yllättävän sitkeässä. Mummoni tuli ensin uskoon ja sitten dementoitui. Huonomuistisena hän ei enää tunnistanut sukulaisiaan, mutta Jeesuksesta ja ristinkuolemasta hän kyllä puhui. Jotain sentään tunnisti.
- kauko k
Olisi vastannut joo vaikka olisi kysynyt kelloa.
Eiköhän taas pidetä järki päässä. Olen minäkin nähnyt dementia potilaita. - on myös,
että mummosi rukoili puolestasi. Siunausta sinun elämääsi.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv282741- 1402597
- 1342164
Syitä välttelyyn
En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?1162133Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.131850Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0161591384Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu
Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu311216Miksi kaivattunne
ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo951204Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt891162Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno381118