Minut leikattiin perjantaina ja heti leikkauksen jälkeen tunsin närästävää tunnetta rintalastan atkana ja kurkussa. Lääkäri kuitenkin sai minut vakuutettua siitä, että tunne johtui vain leikkauksen aikana suussa olleesta putkesta. Mutta nyt tänä iltana on närästänyt kotona ihan helevetillisesti, jopa pahemmin kuin pitkään aikaan ennen leikkausta. Lääkärin mukaan leikkaus meni hyvin, kuin oppikirjasta. Jotain on kuitenkin ollut pakko mennä pieleen koska onnistuneen mansetin jälkeenhän närästyksen pitäisi olla mahdotonta!! Onko kenelläkään mulla operaation läpikäyneistä ollut närästysoireita leikkauksen jälkeen?
Närästys fundoplikaation jälkeen!!
25
4254
Vastaukset
- Mr_Reflux
Hei!
Allekirjoittanut leikattiin kai viikkoa aiemmin kuin Sinut. Myös perjantaina.
Täällä enemmän omia kokemuksiani:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000202&posting=22000000020810287
Allekirjoittaneella on ollut jotain tuntemuksia, mutta ne ovat olleet paljon lievempiä ja niitä on ollut vähemmän kuin ennen leikkausta. Koska leikkauksen jälkeen ollaan myös monta viikkoa liemi- ja soseruokalinjalla, niin olen ajatellut, että osa noista tuntemuksista voi johtua myös ihan normaalista nälästä. Lisäksi osa voinee johtua siitä, että siellä nyt syntyy kai uusia kiinnikkeitä ym.
Kirjoittelethan tuntemuksistasi vielä myöhemminkin & Tsemppiä Sinulle!- teinkö virheen?
lääkäriä ja kerron sitten mitä hän sanoi. En usko, että minun närästelyni johtuu nälästä, koska eilinen alkoi selvästi sen jälkeen kun olin syönyt. Ja loppui 2 x 20mg Nexiumin alakaessa vaikuttaa.
Minulle selvisi eilen puhelussa sairaalaan , että minut haastatellut lääkäri ei ollutkaan leikkaavaa lääkäri vaan minut leikkasi joku "harjoittelija". Ensinnäkin kun olin tähystyksessä jonka jälkeen leikkauspäätös tehtiin kyseinen lääkäri antoi ymmärtää olevansa munut operoiva lääkäri ja siihen malliin jututin häntä ja kyselin kuinka paljon kokemusta ja millaista hänellä on. Edellisenä päivänä sairaalassa minut sitten haastattelikin leikkaavana-lääkärinä ihan toinen henkilö ja olin tästä hieman kummissani, mutta keskustelimme ja varmistuin siitä, että myös hänellä on paljon kokemusta leikkauksiat. Ja nyt sitten laikkauksen jälkeen selviääkin, etteä hän oli vain valvovana lääkärinä. Leikkauskertomuksen mukaan kaikki on mennyt leikkauksessa hyvin, mutta jotainhan tässä on mennyt pieleen kun tulos on näin epäonnistunut. Ja vaikka minut leikattiinkin yliopistollisessasairaalassa niin eikö tässä ole rikottu aika pahasti minun potilasoikeuksiani (tai mitä lienee), koska onhan minulla oltava tiedossa kuka minut leikkaa. Leikkauspäätös toimenpiteessä jossa on kuitenkin jopa 10% erilaisten epäonnitumisiten vaara riippuu suurelta osin myös leikkaavan lääkärin kokenuudesta jne.
Kerron huomenna mitä lääkärin tapaaminen toi. - pettynyt potilas
teinkö virheen? kirjoitti:
lääkäriä ja kerron sitten mitä hän sanoi. En usko, että minun närästelyni johtuu nälästä, koska eilinen alkoi selvästi sen jälkeen kun olin syönyt. Ja loppui 2 x 20mg Nexiumin alakaessa vaikuttaa.
Minulle selvisi eilen puhelussa sairaalaan , että minut haastatellut lääkäri ei ollutkaan leikkaavaa lääkäri vaan minut leikkasi joku "harjoittelija". Ensinnäkin kun olin tähystyksessä jonka jälkeen leikkauspäätös tehtiin kyseinen lääkäri antoi ymmärtää olevansa munut operoiva lääkäri ja siihen malliin jututin häntä ja kyselin kuinka paljon kokemusta ja millaista hänellä on. Edellisenä päivänä sairaalassa minut sitten haastattelikin leikkaavana-lääkärinä ihan toinen henkilö ja olin tästä hieman kummissani, mutta keskustelimme ja varmistuin siitä, että myös hänellä on paljon kokemusta leikkauksiat. Ja nyt sitten laikkauksen jälkeen selviääkin, etteä hän oli vain valvovana lääkärinä. Leikkauskertomuksen mukaan kaikki on mennyt leikkauksessa hyvin, mutta jotainhan tässä on mennyt pieleen kun tulos on näin epäonnistunut. Ja vaikka minut leikattiinkin yliopistollisessasairaalassa niin eikö tässä ole rikottu aika pahasti minun potilasoikeuksiani (tai mitä lienee), koska onhan minulla oltava tiedossa kuka minut leikkaa. Leikkauspäätös toimenpiteessä jossa on kuitenkin jopa 10% erilaisten epäonnitumisiten vaara riippuu suurelta osin myös leikkaavan lääkärin kokenuudesta jne.
Kerron huomenna mitä lääkärin tapaaminen toi.olen samaa mieltä että potilaalla on oikeus tietää
kuka leikkaa.Huvittavinta mun tapauksessa on että
mut leikkasi yli tuhat leikkausta suorittanut
kirurgi jota kaikki suositteli.Pelkään vaan että
jätti liian löysälle mansetin.
Tässä leikkauksessa on nimenomaan tärkeintä
lääkärin kokemus niin monesta paikkaa sen tiedon
sain jopa muiltakin lääkäreiltä kun tästä operaa-
tiosat kyselin.Mun mielipide on se että tämä
on lääkärin moka josta potilas kärsii,ei paljon
naurata että vakuutukseni maksoi tästä yksi-
tyistoimenpiteenä ainakin 4551e ,en voi
enää mennä yksityiselle puolelle tätä korjoitta-
maan mahdollisen uusintaleikkauksen tullessa
kyseeseen.Mutta kirjoitellaan mitä meidän
lääkärit tuumivat,pian se selviää. - Mr_Reflux
teinkö virheen? kirjoitti:
Kerron huomenna mitä lääkärin tapaaminen toi.Vähän ihmeellistä tosiaan, että tuolla tavalla voi yht´äkkiä ollakin harjoittelija leikkaamassa. Kyllä potilaalla pitäisi olla oikeus saada tietää, että kuka leikkaa ja minkälaisella kokemuksella. Onhan kyse potilaan elämästä ja hyvinvoinnista!
Tuossa muistelin, että Suomessa on olemassa laki potilaan oikeuksista ja googlettamalla löysinkin sen (http://www.stm.fi/Resource.phx/vastt/tervh/thpot/index.htx).
Lisätietoa näyttää löytyvän myös sosiaali- ja terveysministeriön nettisivuilta:
(http://www.stm.fi/Resource.phx/vastt/tervh/thpot/index.htx).
Toivotaan, että asiaan tulee selvyys. Kirjoittele kokemuksiasi, kun lisätietoja tulee.
Tsemppiä! - Sikkeli
Moi!
oon tosiaan harkitsemas tuota Hatanpäällä tehtävää refluksileikkausta? Kumpi lääkäri sut leikkasi, Arto vai Anu? oon kuullut et varsinkin tuo Arto olisi todella hyvä ja kokenut leikkaaja.
Pystytkö suositteleen toimenpidettä, vai oletko katunut vielä, että menit siihen?
- pettynyt potilas
Mulla alkoi viikonlopulla närästys,kamala refluk-
sikohtaus pe-ja la välisenä yönä,jatkui sunnuntai-
na päivälläkin rinnassa olevilla kipukohtauksilla.
Eilen illalla tuli solisluukipua,en tiedä onko
yhteydessä tähän leikkaukseen,pelkään että on.
Olen todella pettynyt,viimeyönäkin heräsin kun
kurkunpää karvasteli ja poltti.Toimenpidekerto-
muksen mukaan kaikki meni hienosti mutta tulos
ei kyllä vakuuta.Navanseudullakin lähellä haava-
pintaa ilmenee merkillistä kovahkoa kipua.
Tänään lääkärini pitäisi soittaa minulle,kes-
kustelen näistä jälkeenpäin tulleista ongelmis-
ta,mitä seuraavaksi.Lääkkeitä en haluisi lopun
elämääni syödä ja tämä tauti laskee elämänlaa-
tua pahasti.Kirjoittelen lisää kun saan lääkä-
rini kynsiin.- pettynyt potilas
Huomenna tulee siis 3vk minun leikkauksesta
vaikka kirjoitin aiemmin 2,5vk.
Lääkärini soitti minulle,kerroin yöllisestä
refluksikohtauksesta -hänen mielipide oli että
olisi kouristuskohtaus,happoa ei voi nousta koska
mansetti estää sen. Tälläisiä kohtauksia mulla oli
aiemminkin ja ne johtuivat hapon noususta.24-h
vuorokausimittauksessa 400 happohyökkäystä.
Navan kohdalla olevasta kivusta mainitsin -ne
pitäisi mennä ohi ,johtuu toimenpiteestä
sitten tämä eilen alkanut solisluukipu-
ei osannut sanoa johtuuko tästä leikkauksesta
mutta tuumi että nämä mun kaikki oireet olivat
jotenkin toiminnallisia ja johtuisivat leik-
kauksesta.Jos oireet jatkuvat kuukauden päästä
pitää ottaa yhteys lääkäriin ja sitten rupee
tutkimaan missä mättää.Joten nyt vain sitten
odottelen mitä tuleman pitää mutta yksi asia
on selvää mua ainakin närästää vielä eikä se
mieltä ylennä. - pettynyt potilas
pettynyt potilas kirjoitti:
Huomenna tulee siis 3vk minun leikkauksesta
vaikka kirjoitin aiemmin 2,5vk.
Lääkärini soitti minulle,kerroin yöllisestä
refluksikohtauksesta -hänen mielipide oli että
olisi kouristuskohtaus,happoa ei voi nousta koska
mansetti estää sen. Tälläisiä kohtauksia mulla oli
aiemminkin ja ne johtuivat hapon noususta.24-h
vuorokausimittauksessa 400 happohyökkäystä.
Navan kohdalla olevasta kivusta mainitsin -ne
pitäisi mennä ohi ,johtuu toimenpiteestä
sitten tämä eilen alkanut solisluukipu-
ei osannut sanoa johtuuko tästä leikkauksesta
mutta tuumi että nämä mun kaikki oireet olivat
jotenkin toiminnallisia ja johtuisivat leik-
kauksesta.Jos oireet jatkuvat kuukauden päästä
pitää ottaa yhteys lääkäriin ja sitten rupee
tutkimaan missä mättää.Joten nyt vain sitten
odottelen mitä tuleman pitää mutta yksi asia
on selvää mua ainakin närästää vielä eikä se
mieltä ylennä.Mua on närästellyt tuossa muutamana yönä lievästi,
tuntuu kurkunpäässä.Viimeyönä tuli kohtaus yhden
pinnassa,todella sattui rintaan ja säteili kurkkuun
ja kaulalle.Otin Antepsiiniä ja litalginia,ei aut-
tanut,otin ruokasoodaa puoli tl veteen sekoitettuna
helpotti hetkessä mutta puolentoista tunnin päästä
alkoi uudelleen sitten kesti useamman tunnin.
Mahtoiko maustettu broilerin rintafilee olla
syyllinen jotenkin tuli sellainen tunne.
Mutta pettynyt olen,en tiedä mitä tästä vielä
tulee,mun mielestä ruokavalio ei saisi leik-
kauksen jälkeen olla olla oleellisesti rajoitettu
mutta siltä näyttää.Miten te leikatut olette
jaksaneet ja onko ollut oireita. - Mr_Reflux
Mua on närästellyt tuossa muutamana yönä lievästi,
tuntuu kurkunpäässä.Viimeyönä tuli kohtaus yhden
pinnassa,todella sattui rintaan ja säteili kurkkuun
ja kaulalle.Otin Antepsiiniä ja litalginia,ei aut-
tanut,otin ruokasoodaa puoli tl veteen sekoitettuna
helpotti hetkessä mutta puolentoista tunnin päästä
alkoi uudelleen sitten kesti useamman tunnin.
Mahtoiko maustettu broilerin rintafilee olla
syyllinen jotenkin tuli sellainen tunne.
Mutta pettynyt olen,en tiedä mitä tästä vielä
tulee,mun mielestä ruokavalio ei saisi leik-
kauksen jälkeen olla olla oleellisesti rajoitettu
mutta siltä näyttää.Miten te leikatut olette
jaksaneet ja onko ollut oireita.Itselläni on aina joskus ollut jotain pieniä oireita (esim. aamulla kun on yön ollut vaakatasossa). Mielestäni ne ovat kuitenkin oleellisesti lievempiä oireita kuin aiemmin ja oireita on vähemmän.
Röyhtäilyt tulevat ilman ongelmia (mutta niitäkin on vain pieni osa aiemmasta), joten ajattelin, että voisiko kenties olla tuo mansetti sen verran löysä, että pieniä oireita aina silloin tällöin on.
Olen edelleen leikkauksen jälkeen rajoitetulla velliruoka/soseruoka-linjalla aika pitkälti, kun kerran 4 viikkoa omissa ohjeissa näin kehoitettiin toimimaan, joten ruokavaliopuolen vaikutuksista on vain rajattua tietoa käytössä.
Kokonaisuutena kuitenkin tilanne vaikuttaisi paljon paremmalta kuin ennen leikkausta, joten sinänsä ihan hyvä homma itsellä.
- teinkö virheen?
joka sanoi, ettei minun pidä olla yhtään huolissani. Monilla on kuulemma alussa närästystuntemuksia, jotka johtuvat siitä, ettei masetti ole vielä kunnolla tiukentunut (tämä tapahtuu arpeutumisen yhteydessä). Määräsi minulle Nexiumia otettavaksi tarvittaessa ja sanoi, että katsotaan tilannetta kuukauden päästä jos närästelyt silloin vielä jatkuvat, mitä hän ei tosiaan usko. Sanoi myös, ettei mansettia vielä edes voisi tähystää ja tarkistaa koska tähystys aiheuttaisi masetin purkautumisen.
Ja siitä "harjoittelija" jutusta: toinen kirurgi oli koko leikkauksen ajan ollut vastuullisena tarkkailijana leikkauksessa ja tämä tänään tapaamani "pää"kirurgi oli vielä käynyt tarmistamassa lopputuloksen ennen leikkauksen lopettamista.
Eli toivossa eletään että närästykset tosiaan olivat jotain alku-juttuja ja loppuvat, toivon mukaan kokonaan tässä kuukauden sisällä.- pettynyt potilas
Toivottavasti toi koskisi myös mun tapausta,
hieman edes antoi toivoa paremmasta.
Kuukauden päästä minäkin otan yhteyttä lääkäriini
jos ei helpota oireet,viimeyönäkin tuli refluksi-
kohtaus,aion kyllä pitää kirjaa näistä ja viedä
lääkärilleni sen jos tämä ei lopu.
Kirjoittele miten jaksat,meitä on nyt tässä kolme
leikattua vähän ajan sisällä ja kiva lukea miten
kukin toipuu. - teinkö virheen
Toivottavasti toi koskisi myös mun tapausta,
hieman edes antoi toivoa paremmasta.
Kuukauden päästä minäkin otan yhteyttä lääkäriini
jos ei helpota oireet,viimeyönäkin tuli refluksi-
kohtaus,aion kyllä pitää kirjaa näistä ja viedä
lääkärilleni sen jos tämä ei lopu.
Kirjoittele miten jaksat,meitä on nyt tässä kolme
leikattua vähän ajan sisällä ja kiva lukea miten
kukin toipuu.tänne. Mukavaa saada tällaista vertaistukea, niin osaa vähän suhteuttaa omaa parantumistaan.
- Mr_Reflux
Kiitoksia tiedosta. Hyvä juttu kuulla, että todennäköisesti tuo on sitten vaan ohimenevää ja siten hyvinkin luultavasti loppuu aikanaan!
Ollaan yhteyksissä. - Esimerkiksi vaan
Mr_Reflux kirjoitti:
Kiitoksia tiedosta. Hyvä juttu kuulla, että todennäköisesti tuo on sitten vaan ohimenevää ja siten hyvinkin luultavasti loppuu aikanaan!
Ollaan yhteyksissä.http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?t=21823&sid=c318cd37028aeced1b76db66b1c32a23
- teinkö virheen?
Olen parantunut ihan hurjaa vauhtia. Eikä ole närästänyt yhtään sen yhden kerran jälkeen, toivotaan että asiat pysyy tällä mallilla.
Nieleminen ei tuota enää mitään vaikeuksia soseiden kanssa ja tekis jo mieli siirtyä kiinteämpään, hyvin pureskeltuun ruokaan. Milloin te rupesitte syömään normaalia ruokaa? Pidittekö sen sairaalassa ohjeistetun "kaksi viikkoa keittoja ja soseita"?- Mr_Reflux
Hei,
Kiva kuulla, että Sinulla nuo vaivat eivät ole enää vaivanneet. Itsekin voin mielestäni paljon paremmin kuin ennen leikkausta - jolloin joka päivä vaivasi ja usein pitkäänkin nuo ylävatsajutut.
Itse olen ollut liemimäisellä ja soseutetulla ruualla koko ajan. Nälkä ja varmaan siitä johtuva heikotus ym. vaivaavat aina silloin tällöin, kun aiemmin olen tottunut syömään aika tuhtia ruokaa (närästyksestä huolimatta ja osin sen takiakin). Oma Tampereen Hatanpään sairaalasta mukaan saamani ohje on, että: "...Syökää leikkauksen jälkeen neljä viikkoa liemimäisiä ja soseutettuja ruokia". Eli vielä tuota soppa, sose, jogurtti, viili, vanukas ja kiisselilinjaa on kai jatkettava.
Kirjoittele toki kuulumisiasi tulevaisuudessakin. Allekirjoittaneeseen saa yhteyden myös ([email protected]).
Hyvää alkavaa viikonloppua. - teinkö virheen? Enkai
Mr_Reflux kirjoitti:
Hei,
Kiva kuulla, että Sinulla nuo vaivat eivät ole enää vaivanneet. Itsekin voin mielestäni paljon paremmin kuin ennen leikkausta - jolloin joka päivä vaivasi ja usein pitkäänkin nuo ylävatsajutut.
Itse olen ollut liemimäisellä ja soseutetulla ruualla koko ajan. Nälkä ja varmaan siitä johtuva heikotus ym. vaivaavat aina silloin tällöin, kun aiemmin olen tottunut syömään aika tuhtia ruokaa (närästyksestä huolimatta ja osin sen takiakin). Oma Tampereen Hatanpään sairaalasta mukaan saamani ohje on, että: "...Syökää leikkauksen jälkeen neljä viikkoa liemimäisiä ja soseutettuja ruokia". Eli vielä tuota soppa, sose, jogurtti, viili, vanukas ja kiisselilinjaa on kai jatkettava.
Kirjoittele toki kuulumisiasi tulevaisuudessakin. Allekirjoittaneeseen saa yhteyden myös ([email protected]).
Hyvää alkavaa viikonloppua.miten erilaiset hoito-ohjeet eri sairaaloissa. Voisko toi Tampereen olla jotain vanhoja peruja tarkoitan sitä, että ennenhän käskettiin lepäämään pitkään leikkauksen jälkeen. Mun hoito ohjeissa lukee (ja snaottiin suullisesti) että: "Kotona on hyvä syödä nestemäsitä ruokaa kahden viikon ajan. Tämän jälkeen voitte aloittaa tavallisen ruoan syömisen. Ruoka tulee pureskella hyvin ja syödä pieniä määriä kerralla.....jne.
Kevyt liikunta ja ulkoilu on hyväksi toipumiselle. Välttäkää kuitenkin nostamista, kantamista ja äkillisä liikkeitä noin kahdenviikon ajan."
Ja sairaslomaa tuli kaksi viikkoa. Mut siis leikattiin HYKSissä.
Eräs tuttu leikattiin Jorvissa Espoossa ja sai samat ohjeet. - pettynyt potilas
sain ohjeen lääkäriltäni että viikko liemimäisiä
soseutettuja ruokia.Toisella viikolla söin jo
perunamuussia ja kastikettä ja pehmeäksi
haudutettua lihaa.Tällä viikolla olen syönyt
jauhelihakeittoa hyvin pureskellen.
Pehmeää leipää ja kahvia aamuisin,menee ihan hyvin
alas.Kuivat pullat,makkarat ovat pahimpia,ne te-
kee tukkeevan olon.Nyt teen kinkkukiusausta ja si-
tä syön rauhallisesti. - teinko virheen
teinkö virheen? Enkai kirjoitti:
miten erilaiset hoito-ohjeet eri sairaaloissa. Voisko toi Tampereen olla jotain vanhoja peruja tarkoitan sitä, että ennenhän käskettiin lepäämään pitkään leikkauksen jälkeen. Mun hoito ohjeissa lukee (ja snaottiin suullisesti) että: "Kotona on hyvä syödä nestemäsitä ruokaa kahden viikon ajan. Tämän jälkeen voitte aloittaa tavallisen ruoan syömisen. Ruoka tulee pureskella hyvin ja syödä pieniä määriä kerralla.....jne.
Kevyt liikunta ja ulkoilu on hyväksi toipumiselle. Välttäkää kuitenkin nostamista, kantamista ja äkillisä liikkeitä noin kahdenviikon ajan."
Eräs tuttu leikattiin Jorvissa Espoossa ja sai samat ohjeet.Itse asiassa Hykisn nettisivuillaon paljon potilas-ojeita (paljon laajempi minä sain mukaan) Ja siellä sanotaan, että aluksi on hyvä syödä pehmeää ruokaa ja kiinteään voi siirtyä omien tuntemusten mukaan. Tässä linkki: (kohta Palleatyrä) http://www.hus.fi/default.asp?path=1;31;33&SearchPhrase=palleatyrä&StartDate=&EndDate=
- teinkö virheen
teinko virheen kirjoitti:
Itse asiassa Hykisn nettisivuillaon paljon potilas-ojeita (paljon laajempi minä sain mukaan) Ja siellä sanotaan, että aluksi on hyvä syödä pehmeää ruokaa ja kiinteään voi siirtyä omien tuntemusten mukaan. Tässä linkki: (kohta Palleatyrä) http://www.hus.fi/default.asp?path=1;31;33&SearchPhrase=palleatyrä&StartDate=&EndDate=
naputan liian nopeasti enkä aina jaksa lukea läpi ennen lähetystä. Koitan petrata...
- teinkö virheen
sain ohjeen lääkäriltäni että viikko liemimäisiä
soseutettuja ruokia.Toisella viikolla söin jo
perunamuussia ja kastikettä ja pehmeäksi
haudutettua lihaa.Tällä viikolla olen syönyt
jauhelihakeittoa hyvin pureskellen.
Pehmeää leipää ja kahvia aamuisin,menee ihan hyvin
alas.Kuivat pullat,makkarat ovat pahimpia,ne te-
kee tukkeevan olon.Nyt teen kinkkukiusausta ja si-
tä syön rauhallisesti.enää niitä refluksikohtauksia?
- pettynyt potilas
teinkö virheen kirjoitti:
enää niitä refluksikohtauksia?
tullut öisin eikä päivisin,mutta varpaisillani
olen koko ajan ,suoraan sanoen pelottaa.
tiedätkö kuinka kauan sun leikkaus kesti?
minulla kesti 45 min.viikko sairaslomaa sitten
menen töihin.yhteensä sain saikkua 4vk 4pv.
saitko sinä minkä verran.
kirjoitellaan kuulumisia:) - Mr_Reflux
teinkö virheen? Enkai kirjoitti:
miten erilaiset hoito-ohjeet eri sairaaloissa. Voisko toi Tampereen olla jotain vanhoja peruja tarkoitan sitä, että ennenhän käskettiin lepäämään pitkään leikkauksen jälkeen. Mun hoito ohjeissa lukee (ja snaottiin suullisesti) että: "Kotona on hyvä syödä nestemäsitä ruokaa kahden viikon ajan. Tämän jälkeen voitte aloittaa tavallisen ruoan syömisen. Ruoka tulee pureskella hyvin ja syödä pieniä määriä kerralla.....jne.
Eräs tuttu leikattiin Jorvissa Espoossa ja sai samat ohjeet.Voi olla hyvinkin. Noissa ohjeissa on aika paljon eroa muutenkin, kun joskus katselin netistä niitä.
Tässä on muuten käytännössä sama ohje (joitain yksittäisiä eroja voi kenties siihen mukaan saamaani olla) Tampereen nettisivuilta:
http://tampere.terve.com/tutkimukset/narastys1
Löysin myös tällaisen ohjeen Vaasan sairaanhoitopiirin nettisivuilta:
http://www.vshp.fi/www/paivakirurgia/toimenpiteet/gastroenterologia/fundoplikaatio.asp
Osittain eroavat toisistaan jonkin verrankin. - Mr_reflux
kirjoitellaan kuulumisia:)Kiva kuulla, että Sinullakin on mennyt nyt mukavasti. Sama pelko se on itselläkin usein. Olihan tuo vaiva sen verran pitkäaikainen ja elämää rajoittava, että ei toisaalta ihmekään.
Oma sairaslomani oli 3 viikkoa. Eli viikko olisi vielä jäljellä. Tosin opiskelijana olen kyllä tällä viikolla osallistunut tiettyihin seminaareihin ja luennoille, kun kyse on vaan istumisesta ja ehkä kirjoittamisesta. Sillä tavalla olen ottanut varovasti, että mm. mukana kantamani kassin olen tehnyt mahdollisimman kevyeksi (suuret kansiot ja turhat kirjat pois). - teinkö virheen
kirjoitellaan kuulumisia:)vajaa 3 tuntia. Kertoivat ennen että leikkaus kestää yleensä 2-3 tuntia. Saikkua tuli siis 2 viikoa. Ja omasta mielestä ihan tarpeeksi, koska nyt jo olo melkein työkuntoinen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät
Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain647556Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava
valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak1242979- 1431813
Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous
saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha651669Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi
Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim1211501Miten voit olla niin tyhmä
että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle1711451- 1321182
- 78869
Kyriake=Kirkko
Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko47812- 53774