Olen vuosi sitten viiluttanut ja lakannut, kotitettari kaiuttimet. Viiluna käytin loimukoivu viilua, ja lakka on jtn. yleis lakkaa, eli pinta o tosi hieno. Mutta nyt kuitenkin olen miettinyt että onnistuisiko pinnan petsaaminen/lakkaaminen, siten että siitä tulisi pähkinän värinen.. Luin jostain että pinta täytyy jokatapauksessa ensin lakata, ennenkuin sitä petsataa.. Minullahan tuo pinta on jo lakattu, kevyt hionta petsaus ja lakkaus? Onko kokemuksia?
Lakkapinnan petsaus?
4
9091
Vastaukset
- kädentaitaja
Lakattua pintaa ei voi petsata, mutta voit käyttää petsilakkaa.
http://www.tikkurila.fi/tuotetiedot/petsilakka.html- tonniiii
Kiitos "kädentaitaja", mites sitten toi entisen lakka pinnan pesu, onko tuo tikkurilan maalipesuaina sellaista että se irroittaa vanhan lakan, vai peseekö se sen vain? eihän minun tarvi hioa sitä vanhaa lakkaa pois kokonaan, koska se on täysin virheetön, ja tasainen? Onko tuolla vanhan lakan tyypillä väliä, mitäs jos se petsilakka, reakoi jotenkin sen vanhan lakan kanssa? Ymmärtääkseni riittää että hion vanhan lakkapinnan kevyesti, ja pesen sen tuolla maalipesulla, sitten vaan vedän ohennettua petsilakkaa päälle tasaisina kerroksina. Kannattaisiko käyttää ruiskua, kunpi onnistuu peremmin/helpommin?
- kädentaitaja
tonniiii kirjoitti:
Kiitos "kädentaitaja", mites sitten toi entisen lakka pinnan pesu, onko tuo tikkurilan maalipesuaina sellaista että se irroittaa vanhan lakan, vai peseekö se sen vain? eihän minun tarvi hioa sitä vanhaa lakkaa pois kokonaan, koska se on täysin virheetön, ja tasainen? Onko tuolla vanhan lakan tyypillä väliä, mitäs jos se petsilakka, reakoi jotenkin sen vanhan lakan kanssa? Ymmärtääkseni riittää että hion vanhan lakkapinnan kevyesti, ja pesen sen tuolla maalipesulla, sitten vaan vedän ohennettua petsilakkaa päälle tasaisina kerroksina. Kannattaisiko käyttää ruiskua, kunpi onnistuu peremmin/helpommin?
Maalipesu poistaa mahdolliset rasvat ja muut uuden lakan tarttumista haittavat tahrat. Se myös pehmentää vanhaa pintaa ja edesauttaa uuden lakan tai maalin tarttumista.
Se vanha lakka tuskin on niin vanhaa etteikö petsilakka tarttuisi siihen odottamattomasti reagoiden.
Ruisku tai sivellin valinta sen mukaan kumpaa osaat sujuvammin käyttää.
- kuukka
Hio se vanha lakka pois. Petsaat ja lakkaat uudelleen.
Jos teet sen petsilakalla, siitä häviää puun syykuviot. Näyttää "muoviselta".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241556- 291403
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!691227- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18962Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per175855