Fleksin puolesta!

Lila

mun mielastä se on huvä talutin. koska silloin koira saa vapauden liikkua.

19

1167

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ollie

.. ja koira voi olla vapaana myös koirapuistossa ja metsässä yms.

• Näin se vaan on.

Flexi on epämukava, hankala, vaarallinen.

Kaupungissa ja taajama-alueella flexi on käyttökelvoton, koska koiraa ei voi päästää kulkemaan metrejen päähän taluttajasta. Ja maallakin se on tarpeeton, kun voi painua metsään koiransa kanssa.

Yleensähän se koiran vapaus liikkua, johtaa siihen, että ajattelematon tai suorastaan tyhmä ihminen siellä pitelemässä sitä muovista ja käteen epämukavaa kelaa, ei huomioi muita tiellä, jalkakäytävällä, pyörätiellä liikkuvia, vaan päästää sen koiran vapaasti liikkumaan metrejen pituisen narunpäähän ja vaikkapa virittää näin "mukavan" ansan polkupyöräilijälle...

• heh

että ihan metrejen päähän...

• dogi
        heh kirjoitti:

että ihan metrejen päähän...

mä en tykkää fleksistä yhtään.. itse en sillä taluta koiriani. niinhän sitä sanotaan että se on laiskan ihmisen talutin...

• Talutin

Koiraa joka kulkee flexissä on vaikeampi hallita kuin normaalissa hihnassa kulkevaa. Koira on metrien päässä taluttajasta (esim jos on flexi jossa 8 m narua) ja huomaat esim auton tai pyörän lähestyvän. Lukita sen narun toki voi mutta käsin saa sitä repiä takaisin kelaan jos koira on päättänyt ettei pysy paikallaan. Tavallisen hihnan kanssa saat koiran nopeasti lähellesi ja välimatka on sellainen että kykenet hallitsemaan paremmin koiraasi.

• flexible

Mikä pakko on käyttää jokaista liikenevää metriä? Senkus lukitsee narun vaikka kolmen sentin pituiseksi...
        Jos kerran koira on niin tottelevainen, se pysynee miellyttävän lähellä omistajaansa oli narussa tai ei.
        Jos kaupungissa ei ole koirapuistoa tai ei asu maalla eikä ole autoa, on aika vaikea löytää vapaanaolopaikkaa koiralle. pitkän fleksin kanssa voi koiraa edes juoksuttaa esim. autotien vieressäkin, kun naru pitää eläimen turvallisella alueella.

Kuten jo itse huomasit, vika on siellä narun päässä. On jopa pitelijästä kiinni, tuntuuko fleksi käteen mukavalta.

• Hau hau

jolla peruskoulutuskin vielä vajavainen.
      Vaikeampaa on saada koira oppimaan vieressä kulkemisen jos pennusta asti on saanut mennä edellä ja perässä sen mitä flexi antaa myöden. Ja jos kyseessä on vielä iso koira, niin huh huh..

• s

Minun mielestäni se on huono. Jos koira on koko hihnan mitan edellä ja takaa tuleekin esim. polkupyörä ja koira päättää vaihtaa kävelytiellä puolta.. voi käydä huonosti sekä koiralle että pyöräilijälle.
      Ja muutenkin koiraa on aika huono hallita jos se on 5 metrin päässä.
      Meillä oli 2 flexi hihnaa isoimpia mitä löytyi, molemmat hajosivat.
      Toinen hajosi kun olimme juuri muuttaneet uuteen kotiin ja uusissa maisemissa oltiin ulkona, ´koira sai hajun, nopeutti kulkemistahtia ja naps! hihna katki juuresta, onneksi haukku ei juossut auton alle vaan tuli sinne minne minäkin

• flexible

Jos koira on vapaana ja päättää vaihtaa puolta, se kävelee suoraan fillarin alle myös. samoin jos koira on vaikka pikku hihnassakin ja olisi lähtemässä toiselle puolelle pyöräilijä saa ainakin valmistautua väistämään, koska on mahdotonta tietää, kuinka pitkään hihnaan omistaja koiransa päästää.

Jos fleksin hankkii, kannattaa investoida kunnon kapineeseen.

• Hännänheiluttaja

vain yhtä tarkoitusta varten. Flexi kiinnitetään koiran juoksuvaijeriin koukulla.Ei roiku narut pitkin maata eikä sotkeennu koiran jalkoihin.
      Kun koira täytyy pihassa pitää kytkettynä, flexistä tuli oiva apuväline.
      Lenkeillä käytössä on normaali talutin ja siellä missä turvallisesti voi kulkea vapaana (esim metsä) koira saa niin tehdä.

• Niilo

Meillä on käytetty fleksiä kahdella koiralla ilman ongelmia. Koirat on opetettu kävelemään aina samalla puolella kuin taluttaja, puolta ei vaihdeta ilman lupaa. Hihnasta ei ole tarvetta kiskoa kun koira tietää käskyt: reunaan, seis, odota ja sivulle. Fleksi tai hihna on musta vaan "varmistin" yllätyksien varalle. Fleksi on kätevä jos koira on koulutettu ja tottelee. Koska kaupungissa ei saa pitää koiria muuten irti se antaa vähän vapautta.

• Koiran omistaja

Fleksistä surullinen esimerkki!
      Lapselle oli hankittu koiranpentu,luultavasti hyvää tarkoittaen,seuraksi tai leikkitoveriksi.
      Oli vilkasliikenteinen tie ja liikennevalot,
      pennun ulkoilluttajat olivat pysähtyneet risteykseen ajoradan reunaan,koska jalankulki-
      joille paloi punainen valo.Surullisinta oli,että
      pentu jatkoi matkaansa ajoradalle seuraukset oli- vat itkua, sekä yliajalla ja pienillä ulkoillut-
      tajilla.En toivoisi näkeväni tällaista toiste.

• Onni on flexi

Meidän pienelle koiralle se on paras mahdollinen talutin. Kyseessä on vanha hidas koira, joka haluaa kävellä omaan tahtiinsa. Lisäksi se saattaa yhtäkkiä pysähtyä haistelemaan ja lyhyellä hihnalla tulisi nykäisyjä liikaa. Flexin kanssa kerkeää paremmin huomata jos se pysähtyy ja pyytää sitä tulemaan.

Yleisesti ottaen nahkaremmi on parempi, vain poikkeustapauksissa flexi on parempi.

• teija

fleksi on hyvä keksintö kokeneella koiraihmisellä. Yleensä ne fleksin omistajat vain ovat sellaisia tapauksia joissa koira lenkittää omistajaansa eikä toisinpäin. Saatika sitten niiden koirille olisi viitsitty opettaa edes perustottelevaisuutta.

Kaupungissa tosiaankin oiva apu ei tarvi itse rämpiä joka lumihankea jos haluaa antaa koiran mennä vähän sivumpaan.

Itselläni ei kyllä toimi jos käytän muutaman kerran fleksiä ja sitten nahkaremmiä niin rotikkani vetää aivan tautisesti sen jälkeen.

Ja vaikka fleksin saa lukittua niin sillä on vaikea hallita (isoa) vetävää koiraa, ei saa mitenkään tukevasti kiinni.

Mutta jokainenhan taluttaa minkä parhaakseen kokee vaikka sitten ompelulangalla.Kunhan vain muistaa otta muut liikenteessä kulkijat huomioon vaaratilanteiden välttämiseksi.

• Omistaja

itse pidin flexiä ennen hyvänä kapistuksena kunnes..

olin koirani kanssa lenkillä ja oli antanut täysi kasvuiselle seisojalleni "vapautus" käskyn flexissä.. kavelimme kohti suojatietä ja käsin koiran viereeni. lähdimme ylittämään tietä ja huomasin että auto lähestyi kovaa vauhtia mutkasta. ehdin hyppäämään taakse päin ja käskin koiraani ja hätäännyksissä kiskasin flexiä taakse että saisin koirani luokseni. flexi hajosi ja koira jäi auton alle.. koirani eli 12tuntia jonka jälkeen eläinlääkäri lopetti koiran leikkauspöydälle. sen jälkeen en ole pitäny uudella koirallani flexiä vaan vinttikoirian pitkää juoksutus remmiä... joka on 3m pitkä.. käytännöllisempi kuon flexi ja varmasti turvallisempi.. enää en halua nähdä koirallani sellaista katsetta kuin Oudilla(seisojani) oli kun se makasi asfaltilla ja huusi tuskiaa...

• laura & koissut

se on erittäin hyvä VAIN jos on joku tavallinen seropi ettei käytetä näyttelyis..
      oma koirani meni kurittomaksi ku kätin flexiä
      nyt se menisi kehässäkin kuin joku jänis puolelta toiselle.... mut mun toisella koiralla se on ihanne talutin.... riippuu koirasta...

• Mitäh!?

olla kirjoituksesi mukaan kuriton jne
        Eiköhän kaikkien koirien pitäisi osata käyttäytyä on sitten rotuja geeneissä yksi tai useampi!!!

Monesti syypää löytyy flexin siitä päästä missä on kaksijalkainen.. kun koiralla on peruskoulutus ok ja tavat siinä mielessä hallussa, ei flexi yksin siitä kuritonta tee..

Flexin käytölle varmasti on paikkansa ja syynsä, siinä missä perinteisemmän remminkin. Mielipiteitä on puolesta ja vastaan.. voisi jopa sanoa sen olevan maku ja tottumuskysymys. Omalla koirallani on sekä flexi että hihna, tarpeen mukaan valitsen niistä sopivamman. Myös flexissä SEKAROTUINEN koirani kulkee nätisti rinnallani eikä hypi puolelta toiselle. Välillä käy haistelemassa muutaman metrin edelläni/sivullepäin mutta tekee senkin riehaantumatta.

• laura & koissut
        Mitäh!? kirjoitti:

olla kirjoituksesi mukaan kuriton jne
        Eiköhän kaikkien koirien pitäisi osata käyttäytyä on sitten rotuja geeneissä yksi tai useampi!!!

Monesti syypää löytyy flexin siitä päästä missä on kaksijalkainen.. kun koiralla on peruskoulutus ok ja tavat siinä mielessä hallussa, ei flexi yksin siitä kuritonta tee..

Flexin käytölle varmasti on paikkansa ja syynsä, siinä missä perinteisemmän remminkin. Mielipiteitä on puolesta ja vastaan.. voisi jopa sanoa sen olevan maku ja tottumuskysymys. Omalla koirallani on sekä flexi että hihna, tarpeen mukaan valitsen niistä sopivamman. Myös flexissä SEKAROTUINEN koirani kulkee nätisti rinnallani eikä hypi puolelta toiselle. Välillä käy haistelemassa muutaman metrin edelläni/sivullepäin mutta tekee senkin riehaantumatta.

hmm... kuten sanoin riippuu koirasta! onko koulutettu vai "koulutettu" kaikki on totta mitä oon sanonu... se fleksi taitaa kyll olla kuten sanoit niin tottumis kysymys.... kyll mäkin tykkään käyttää fleksii joissain tapauksissa.. kyll mullakin on hihna ja fleksi....

• Ronja
        laura & koissut kirjoitti:

hmm... kuten sanoin riippuu koirasta! onko koulutettu vai "koulutettu" kaikki on totta mitä oon sanonu... se fleksi taitaa kyll olla kuten sanoit niin tottumis kysymys.... kyll mäkin tykkään käyttää fleksii joissain tapauksissa.. kyll mullakin on hihna ja fleksi....

Mä käytin edellisellä koirallani lenkillä aina fleksiä.Olin siihen tottunut ja se oli mukavempi senkin takia että jos koira jäi haistelemaan jotain niin minun ei tarvinnut välittömästi jäädä seisomaan ja odottamaan koiraa.mielestäni on kumminkin liikaa vaadittu koiralta että se koko ajan kävelisi vieressä lenkilläkin jonne se on kumminkin lähtenyt rentoutumaan sekin.Tietysti on pätkiä joilloin koiran täytyi kävellä sivulla.
        Koirani osasi kävellä rauhallisesti myös hihnassa koska oli myös siihen opetettu.
        Nykyiselle koiralleni on fleksi kyllä hommattu mutta vielä ei ole käytetty koska koira on ihan pentu,opetellaan siis ensin vähän tavoille ja sen jälkeen voi käyttää fleksiä aivan normaalisti.

Yleensä se riippuu ihmisestä että haluaako/tykkääkö käyttää vai ei.on tottumus kysymys tämäkin ja jokaisella on oma mielipide.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      72
      2698
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      2672
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      107
      2322
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      34
      1619
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      239
      1553
    6. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1537
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      40
      1475
    8. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1270
    9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1216
    10. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1181
    Aihe