Jj-2000 vai Hokuto ryu

Modern-jujutsu

Olen harjoitellut vanhoja tyylejä Daito ryuta kaksi vuotta ja hontai-Yoshin-ryuta kaki vuotta, sekä päälajina aikidoa visi vuotta, jotenkin tuntuu että näissä lajeissa ei kehity itsepuolustustaito, treenataan liikaa vanhan perinteen mukaisesti ja epätoimivia tekniikoita, olenkin ajatellut modernin jujutsutyylin harjoittelun alkamista ja myöskin olen ajatellut Krav mgaa vaihtoehtona, mutta kuitenkin haluaisin harjoitella japanilais-peräistä lajia, siksi moderni jutsu sopisi minulle, kuin nyrkki silmään, mutta kumpi olisi toimivampi Hohuto ryu vai jujutsu-2000?

Olen ihan vakavissani, sain pienen selkäsaunan kadulla ja huomasin, että harjoittelemani lajit eivät sovellu oikein itsepuolustukseen, kavereita tunnen molemmista moderneista tyyleistä ja maga-puoleltakin ja kaikki kehuvat omaa lajiaa, ovat näyttäneet minulle tekniikoitaan ja minusta ne toimivat oikeasti.

Valinta on tehtävä nyt!

22

4225

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ex-Aikidoka

      Kehoittaisin sinua menemään Krav magaa jos itsepuolustustaito on pääasia, sitten hyvänä kakkosena tulevat nämä modernit jujutsu tyylit.

      Harjoittelin Aikidoa yli kymmenen vuotta aloitin jo silloin kun Igarashi sensei opetti Suomessa, suoritin lajissa 1.danin ja voin sanoa ,että itsepuolustusta en oppinut osasin vain Aikidoa, kyky soveltaa asioita kadulle tulee kyllä lajista joka keskittyy asian opettamiseen , olen aloittanut Krav magan harjoittelun viime vuonna ja olen lajin suhteen positiivisella mielellä, magassa harjoitellaan oikeita asioita ,oikealla tavalla.

      Perinteiset budolajit ovat hieno harrastus, mutta eivät välttämättä toimi oikeassa tilanteessa.

      • killet

        Mikä olet arvostelemaan jujutsu jos et ole sitä harrastanut. En väitä että Maga olisi huono laji, mutta ota selvää asioista. Tunnen monia poliisia ja vartioita jotka harrastavat jujutsua ja luulen että heillä on siihen syynsä.


      • viipula vaapula
        killet kirjoitti:

        Mikä olet arvostelemaan jujutsu jos et ole sitä harrastanut. En väitä että Maga olisi huono laji, mutta ota selvää asioista. Tunnen monia poliisia ja vartioita jotka harrastavat jujutsua ja luulen että heillä on siihen syynsä.

        muuten poliiseista, että esim. MM-kisoissa mukana ollut suomalainen naisottelija (en nyt muista nimeä enkä jaksa lähteä Fighterista tarkistamaan) harrastaa HIPPAkaratea, eli poliisille täysin toimimatonta "ip-lajia".

        Tämähän ei silti tarkoita etteikö hän myös itsepuolustusta hallitsisi, sillä poliisit jotka ovat kentällä harjoittelevat säännöllisesti keskenään erilaisia uhkatilanteita pystysparria mattosparria mitä ikinä huvittaa ja missä tuntee olevan parantamisen varaa.

        Toisin sanoen on aika sama mitä poliisit "harrastaa", oli se sitten kick-ass-ultimate fightingia tai vaikka veneilyä. Harrastukset on nimenomaan harrastuksia, joilla pyritään saamaan ajatukset irti työasioista.


      • Markiisi5

        Jos sul on musta vyö aikidossa niin kai sun pitäis osata soveltaa niitä tekniikoita myös tositilanteeseen? Itsellä on 3.kyu ja tiedän kyllä että ne ei ehkä samalla tavalla toimi salilla ku kadulla... mutta toisaalta salilla kukaan ei tuukkaan tosissaan päälle, etkä varmaan salilla tosissaan yritä murtaa kaverin rannetta nikyolla tai sankyolla? En SULLE osaa neuvoa mitään jos omaat jo mustan vyön etkä osaa soveltaa... mutta alkuperäiselle kysyjälle suosittelisin Hokutoryu-jujutsua.


    • Nyrkki silmään

      Et ole harjoitellut koskaan etkä ikinä mitään kanppailulajeja. Huono trolli.

    • Kouluttaja JKL

      Kokemuksen rintaäänellä, työni puolesta olen tuttustunut useiden eri maiden lähitaistelujärjestelmiin ja mielestäni Krav maga/defendo edustavat sitä korkeinta aatelia lajeissa, myöskin sotilaskäyttöön keskitetty jiu-jitsu on vallan hyvä. esim Jim short opettaa toimivaa sotilas-jitsua.

      Oma lajitaustani on judo 1.kyu suoritettu 17. vuotiaana ja wado-ryu karate 1.dan myöntäjänä sensei Ogata, Hokuto ryu jujutsussa 1.kyu myöntäjä Auvo Niiniketo, Krav maga graduate 5 myöntäjä Eal Yanilov ja taso neljä myöntäjä Richad Douieb.

      Krav maga on alkuperäinen sotilaslaji jota on helppo soveltaa siviilikäyttöön tehokas itsepuolustusjärjestelmä, kaikki mitä tehdään toimii ja Defendo vieläkin pelkistetympi, Defendoon olen tutustunut vain yhden seminaarin verran, mutta jatkossa siihenkin lajiin panostan enemmän..

      • tsei kei el boi

        Opetatko joitain noista lajeista jyväskylässä? Jos niin missä?
        Olisin kiinnostunut harrastamaan mitä tahansa niistä. Olisi kiva päästä osaavan kaverin valmennukseen...


    • Hapki

      Ite vaihdoin Hapkidon Krav magaa, kun tossu ei nouse tarpeeksi korkealle ja rupes risomaan, magassa on kyllä ytyä, tuolla Potku.Netissä kirjoittelee joku ammattisotilas Mjölnir nimimerkki, sillä on kovia juttuja magasta ja defendosta, laji on kyllä RAUTAINEN

    • jj2000...

      Pääset nauttimaan nykyaikaisen jujutsun tarjoamasta monipuolisuudesta ilman hrjj:n synkkyyttä.

      • hokuto harrastaja

        Mitä on tämä paljon mainostettu hrjj synkkyys. Itse olen lajia harrastanut n. 8 vuotta ja enkä ole siihen vielä törmännyt.


      • taida treenata
        hokuto harrastaja kirjoitti:

        Mitä on tämä paljon mainostettu hrjj synkkyys. Itse olen lajia harrastanut n. 8 vuotta ja enkä ole siihen vielä törmännyt.

        kaapelilla. Muualla kuin hq:ssa homma on hivenen terveempää.


    • Jussi_25..................

      ..tässä viestiketjussa, joten tahdon nyt myös tuoda omani tässä esille.

      Noista lajeista: maga, jujutsu (hokuto / 2000), defendo jne. = valitsipa minkä tahansa edellä mainituista lajeista, olet tehnyt hyvän valinnan! Ei sillä ole merkitystä, koska lajien peruskonsepti on kohdillaan = kaikki turha pyöriminen ja höpöhöpö on jätetty pois. Lisäksi harjoituskonseptiin kuuluu ns. mentaali-tilanne harjoittelu.

      Sillä ei ole mitään merkitystä kuinka suoraviivaisen tai "rajun" lajin reenaamisen aloitat! Sillä on merkitystä kuinka intensiivisesti harjoittelet ja kuinka paljon keskityt siihen olennaiseen = tekniikka ja stressi tilanteet.

      Olen ammattini puolesta nähnyt niin monta kertaa sen tilanteen kun kokenut reenaaja on ns. jäätynyt stressitilanteessa vähäisen tositilanne harjoittelun takia. Potkia voi kuka tahansa ilmaan ja pullistella peilin edessä, mutta jos et harjoittele tekniikan todellista soveltamista oikeassa ympäristössä (ulkona, ahtaassa tilassa, tilassa josta et pääse karkuun muuta kuin itseäsi puolustamalla jne.) ja realistisessa harjoituksesa maalimiestä vastaan, et todennäköisesti kykene soveltamaan oppimaasi asiaa tehokkaimmalla mahdollisella tavalla aidossa tilanteessa. Fyysinen laji harjoittelu on toki tärkeää ja olennainen osa kokonaisuutta, mutta todellinen "kamppailu" tapahtuu kumminkin meidän jokaisen oman pään sisällä, kun se todellinen tilanne sattuu kohdalle (..jos sattuu).

      Ihmisen mieli on kummallinen asia... Se kun tahtoo eriskummallisessa ja yllättävässä tilanteessa tehdä mitä tahtoo, jopa asioita joita se ei ole koskaan elämäsi aikana tehnyt, jos mahdollisemman realistisia harjoitteita ei ole ns. "alla".

      Eli kun valitset lajiasi ja rupeat sitten jotain noista reenaamaan, älä unohda koskaan harjoituksen toista tärkeää osa-aluetta; stressi- ja paineensieto tilanne harjoittelua.

      " Tekniikan oppii jokainen, todellinen kamppailu kysyy mieltä ".
      Enkä nyt tarkoita mitään kynttilöiden asettelua tai mietiskelyä ringissä.... Toki nämäkin ovat ihan kivoja illan vietto tapoja, mutta jokainen varmaan hoksasi sen pää pointin tuosta minun tekstistä.

      • Esarikari

        ei välttämättä aina ole se ratkaisevin juttu jos tarkoitus on pärjätä käytännössä. Krav magassa käytyäni tuntui kuin harrastajat eivät ymmärtäisi perusjuttuja joten kaikki asiat väännetään rautalangasta. Tuntui kuin älykkyyttäni aliarvioitaisiin. Olen harrastanut enemmän judoa ja hapkidoa, eikä niissä ollut tätä ongelmaa.
        Minulle tietyt perusasiat ovat itsestään selvyyksiä joten valitsen haastavamman lajin. Olen tähän asti pärjännyt kentällä yli 15 vuotta ilman krav magaa joten uskon pärjääväni tästä eteen päinkin. Krav maga ohjaajat väittävät ja perustelevat asioita joihin eivät itse pysty eli vain puheita. Judotaustallani krav maga ohjaajalla ei juurikaan ollut mahdollisuuksia kanssani lähikamppailusssa joten uskottavuus kärsi pahan kolauksen. Hapkidossa oppimani likaiset temput paikkasivat judossa olevat puutteet hyvin. Ei ole ylivertaista lajia, eikä maga ole mitenkään ylivertainen.


      • Jussi_25...............
        Esarikari kirjoitti:

        ei välttämättä aina ole se ratkaisevin juttu jos tarkoitus on pärjätä käytännössä. Krav magassa käytyäni tuntui kuin harrastajat eivät ymmärtäisi perusjuttuja joten kaikki asiat väännetään rautalangasta. Tuntui kuin älykkyyttäni aliarvioitaisiin. Olen harrastanut enemmän judoa ja hapkidoa, eikä niissä ollut tätä ongelmaa.
        Minulle tietyt perusasiat ovat itsestään selvyyksiä joten valitsen haastavamman lajin. Olen tähän asti pärjännyt kentällä yli 15 vuotta ilman krav magaa joten uskon pärjääväni tästä eteen päinkin. Krav maga ohjaajat väittävät ja perustelevat asioita joihin eivät itse pysty eli vain puheita. Judotaustallani krav maga ohjaajalla ei juurikaan ollut mahdollisuuksia kanssani lähikamppailusssa joten uskottavuus kärsi pahan kolauksen. Hapkidossa oppimani likaiset temput paikkasivat judossa olevat puutteet hyvin. Ei ole ylivertaista lajia, eikä maga ole mitenkään ylivertainen.

        ..tämä ei ollutkaan magan, jujutsun tai minkään muunkaan lajin "mainospuhe" ja en todellakaan väitä, että joku laji tai sen harrastaja olisi voittamaton / ylivertainen. En ole missään näin todennut. Ketjun aloittaja kysyi mitä "näistä" hänen kannattaisi aloittaa harjoittelemaan joten vastasin siihen.

        Tarkoitukseni oli ilmaista se asia (ja vastaus ketjun aloittajalle) jonka monet unohtavat, kun lajeja ITSEPUOLUSTUS-tarkoituksella harjoittelevat. Fyysisyys ei ole itsepuolustuksen perusta. Se on kulma kivi, mutta se ei ole kokonaisuus. Se pitää paljon muutakin sisällään. Perinteisiä lajeja harjoittelleena tiedän sen aivan varmasti. Ainakin jos harjoittelija haluaa oppia muutakin kuin tekniikoita ja kehittää kuntoaan.

        Moni perinteinen laji toimii aivan varmasti, tiedän sen itse. Enkä myöskään toisin väitä.
        En ole harjoitellut krav magaa joten en osaa komentoida tuota sinun esittämääsi asiaa suorasti, mutta hyvinkin mahdollista, että näin on. Tosin tähän asiaan törmää kyllä muissakin lajeissa.. ja kyllä; ilmiö on havaittavissa myös sinun reenaamissasi judo-ja hapkidopiireissä. Se on niin opettaja ja seura kohtaista. Ihmiset ja tapa opettaa ovat erilaisia. Toisille sopii toinen ja toisille toinen tyyli. Valitettavasti opetustapa(-vat) ei aina palvele kaikkia harjoittelijoita.

        Itselläni taustat ovat perinteisissä lajeissa yhdeksänkymmen luvun alusta ja sittenmin viimeisen 5 vuoden ajalta moderneista lajeista. Lähinnä edellä mainitut jujutsun tyylisuunnat.


    • 2xdan

      Valitessasi lajia, tarkeää olisi löytää se oikea (laji)tyyli ja koulu, jossa asiaa osataan opettaa oikealla tavalla. Itsepuolustustaito kun on paljon enemmän kuin pelkkiä näyttäviä temppuja joita on joka lajissa ja tyylissä, niin Hokuto ryu jujutsussa kuin muissakin, KAIKISSA! Tosiasia on, että tietyissä lajeissa ja tyyleissä suoranaistaa paskaa on enemmän kuin toisissa. Lajit kuten Aikido, tai'chi jne. eivät missään nimessä ole "itsepuolustuslajeja" vaan niiden tekniikat perustuvat vanhoihin taitoihin joita aikoinaan on käytetty todellisissa kamppailutilanteissa.
      Muista myös yksi erittäin tärkeä asia, laji/tyyli ei tee vielä kenestäkään selviytyjää, tarvitaan se tekijä joka osaa ja ennen kaikkea kykenee käyttämään oppimiaan asioita edukseen.
      Itse olen kahdessa lajissa mustavyö ja harrastanut kaiken kaikkiaan 21 vuotta erilaisia kamppailulajeja, näiden vuosien aikana olen nähnyt koviakin tekijöitä lajien ja tyylien edustajissa joita ei yleisesti pidetä realistisina lajeina ja sitten taas toisin päin. Hyvänä esimerkkinä raumalainen Hokuto ryu jujutsu ja karate mustavyö (nykyisin 4 dan Hokuto ryu) sai aikanaan ottelussa turpiinsa vihreävyöläiseltä, ei edes ne vyöt ja kovat lajit tee vielä kenestäkään varmuudella pärjääjää.

      • another jujutsuka

        "Hyvänä esimerkkinä raumalainen Hokuto ryu jujutsu ja karate mustavyö (nykyisin 4 dan Hokuto ryu) sai aikanaan ottelussa turpiinsa vihreävyöläiseltä..."

        Muistat pikkasen väärin eli kyseessähän olivat ju-jutsun sm-kilpailut, jossa keltaisen vyön ju-jutsuka mutta vahvan kilpapainitaustan omaava kaveri pystyi silloisilla säännöillä painitekniikoita käyttäen voittamaan sen mustan vyön kaverin. Silloinhan ei mm. saanut lyödä ja potkia vastustajan pitäessä kiinni ja kontakti piti muutenkin olla kevyttä, ei lyöntejä päähän, jne.


      • mustis
        another jujutsuka kirjoitti:

        "Hyvänä esimerkkinä raumalainen Hokuto ryu jujutsu ja karate mustavyö (nykyisin 4 dan Hokuto ryu) sai aikanaan ottelussa turpiinsa vihreävyöläiseltä..."

        Muistat pikkasen väärin eli kyseessähän olivat ju-jutsun sm-kilpailut, jossa keltaisen vyön ju-jutsuka mutta vahvan kilpapainitaustan omaava kaveri pystyi silloisilla säännöillä painitekniikoita käyttäen voittamaan sen mustan vyön kaverin. Silloinhan ei mm. saanut lyödä ja potkia vastustajan pitäessä kiinni ja kontakti piti muutenkin olla kevyttä, ei lyöntejä päähän, jne.

        olin itse seuraamassa näitä kilpailuja ja tosiaan näin kävi .raumanblaci vastaan keltavöinen vahva paini junttura ja ton hetkisten sääntöjen mukaan blaci hävisi säännöt olivat siihen aikaan ei niin ,jos nätisti voi sanoa niin hyvät.tämä raumalainen ju-jutsuka on vielä tällä hetkellä yksi suomem teknisimmistä blaceistä ja todellisessa ottelussa olisi käynyt hyvin suurella varmuudella täysin toisin


      • entinen jujutsuka
        mustis kirjoitti:

        olin itse seuraamassa näitä kilpailuja ja tosiaan näin kävi .raumanblaci vastaan keltavöinen vahva paini junttura ja ton hetkisten sääntöjen mukaan blaci hävisi säännöt olivat siihen aikaan ei niin ,jos nätisti voi sanoa niin hyvät.tämä raumalainen ju-jutsuka on vielä tällä hetkellä yksi suomem teknisimmistä blaceistä ja todellisessa ottelussa olisi käynyt hyvin suurella varmuudella täysin toisin

        kuulin, että Mustis on 26. treenivuoden jälkeen lopettanut Aven salilla treenaamisen, mitäs nyt touhuat?

        Kunnioituksella Mustis on kova jujutsuka, samoin kuin toinen lopettanut J. seppänen.

        Moderni jujutsu kyllä kaipaa kaltaisianne ohjaajia, joten älkää nyt kokonaan lopettako, minäkin olin mukana alkuaikojen jujutsussa, silloin treenattiin Juko-ryuta ja kovaa ja 90-luvun alussa Ave loi Hokuto-ryu tyylin.


      • mitään ole
        entinen jujutsuka kirjoitti:

        kuulin, että Mustis on 26. treenivuoden jälkeen lopettanut Aven salilla treenaamisen, mitäs nyt touhuat?

        Kunnioituksella Mustis on kova jujutsuka, samoin kuin toinen lopettanut J. seppänen.

        Moderni jujutsu kyllä kaipaa kaltaisianne ohjaajia, joten älkää nyt kokonaan lopettako, minäkin olin mukana alkuaikojen jujutsussa, silloin treenattiin Juko-ryuta ja kovaa ja 90-luvun alussa Ave loi Hokuto-ryu tyylin.

        lopettaneet. Eivät vaan treenaa Kaapelilla.


      • Modernia jujutsua
        mitään ole kirjoitti:

        lopettaneet. Eivät vaan treenaa Kaapelilla.

        Missä ne sitten treenaa,ei noita hokuto-saleja ole muualla stadissa ja se vanha perinteinen daito ryu on enmmänkin aikidoa, se vanha tapa ei ole sama kuin uusi ja nykypäivänä on eri systeemit.

        Harjoittelin itse ruskeaan vyöhön asti Hokutossa ja Mustiksen kanssa oltiin samoilla leireillä, lujaa se löi ja kuristi, sen tiedän.


      • tunnet...
        Modernia jujutsua kirjoitti:

        Missä ne sitten treenaa,ei noita hokuto-saleja ole muualla stadissa ja se vanha perinteinen daito ryu on enmmänkin aikidoa, se vanha tapa ei ole sama kuin uusi ja nykypäivänä on eri systeemit.

        Harjoittelin itse ruskeaan vyöhön asti Hokutossa ja Mustiksen kanssa oltiin samoilla leireillä, lujaa se löi ja kuristi, sen tiedän.

        kaverit, soita ja kysy. Ei siihen treenaamiseen tarvita Kaapelin salia, saati hokutoryuta. Mitäs turhaan täällä huutelet. Siksi toisekseen noihin sun turhiin kysymyksiin löytyy joitakin vastauksia näiltäkin palstoilta. Etsi.


    • kuli

      suosittelen jj2000 käyppä tapanilan erän tai kerava/vantaan sivuilla siellä on infoa.
      molemmissa opetus on huippuluokkaa.
      keravalla painotetaan paljon mattotek. sekä vapaa-otteluun mutta myös vyökoetek.jj2000 on maino valinta itse tykkään kun tekniikat ei ole sidottu mihinkään kaavaan tai tiettyihin tekniikoihin,asetekniikoita unohtamatta.jj2000 on tämän päivä itsepuolustuslaji.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2670
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      93
      1987
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1518
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      272
      1048
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      68
      946
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      891
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      870
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      864
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      775
    Aihe