Luokkahuoneeseen on asennettu kourut joissa maadoitetut pistorasiat. Katossa loisteputkivalaisimia, joita ei ole maadoitettu. Tilaan tulee muutama loisteputkivalaisin kattoon lisää. Pitäisikö ne maadoittaa vai ei? Jos maadoitettava, eikö kaikki muutkin valaisimet pitäis maadoittaa? Johdotukset vanhoja rättikaapeleita, joissa ei ole maajohdinta.
Maadoitetaanko vai ei
9
1675
Vastaukset
- frage
sähkömies tietää,älä ota moisia murheita
- Luokkahuone
oikeuksien kera. Mielipiteitä kaivattaisiin oikeilta sähkömiehiltä, miten tekisivät tällaisen kohteen. Löytyykö sellasia kavereita jotka lähtisivät maadoittamaan kaikki valaisimet (n. 15kpl, yli 3m korkeudella lattiasta). Miten määräysten mukaan pitäisi tehdä, saako jättää maadoittamatta?
- maksetaan
Luokkahuone kirjoitti:
oikeuksien kera. Mielipiteitä kaivattaisiin oikeilta sähkömiehiltä, miten tekisivät tällaisen kohteen. Löytyykö sellasia kavereita jotka lähtisivät maadoittamaan kaikki valaisimet (n. 15kpl, yli 3m korkeudella lattiasta). Miten määräysten mukaan pitäisi tehdä, saako jättää maadoittamatta?
oikealla tavalla eli maadoita ja anna vanhat olla silleen kuin on. Ne on jonkun muun vastuulla kun et koske niihin.
Ja voit mielestäni asiasta mainita tilaajalle ja jopa tehdä merkinnän tarkastuspöytäkirjaan jos sellainen tehdään. - Luokkahuone
maksetaan kirjoitti:
oikealla tavalla eli maadoita ja anna vanhat olla silleen kuin on. Ne on jonkun muun vastuulla kun et koske niihin.
Ja voit mielestäni asiasta mainita tilaajalle ja jopa tehdä merkinnän tarkastuspöytäkirjaan jos sellainen tehdään.jättää maadoittamatta myös uudet valaisimet? Ei tunnu hyvältä ajatukselta jos maadoitetun valaisimen vieressä maadoittamaton valaisin.
Asiakas ei maksa vanhojen valaisimien maadoituksia. - Sähkömies
Luokkahuone kirjoitti:
jättää maadoittamatta myös uudet valaisimet? Ei tunnu hyvältä ajatukselta jos maadoitetun valaisimen vieressä maadoittamaton valaisin.
Asiakas ei maksa vanhojen valaisimien maadoituksia.Tänä päivänä eletään uusien määräysten mukaan ja valo on maadoitettava. Vanhat saavat olla sen ajan mukaiset mikäli tilan käyttötarkoitus ei ole oleellisesti muuttunut. Valaisimet on yli 2.5m niin miksi edes huolestua.
Vastaavissa tiloissa olen kyllä nähnyt että itse valaisimen sisällä on nolla viety runkoon.
Vedätkö uudet ryhmät vai lisäätkö entisten perään? TN-C --> TN-S - Luokkahuone
Sähkömies kirjoitti:
Tänä päivänä eletään uusien määräysten mukaan ja valo on maadoitettava. Vanhat saavat olla sen ajan mukaiset mikäli tilan käyttötarkoitus ei ole oleellisesti muuttunut. Valaisimet on yli 2.5m niin miksi edes huolestua.
Vastaavissa tiloissa olen kyllä nähnyt että itse valaisimen sisällä on nolla viety runkoon.
Vedätkö uudet ryhmät vai lisäätkö entisten perään? TN-C --> TN-Sjatkoksi. Jos maadoitan, niin TN-C --> TN-S. Jos en, niin TN-C --> TN-C. Nämä "uudet valaisimet" ovat käytettyjä just samanlaisia kuin vanhat jo katossa olevat.
Itse olen nähnyt vastaavissa tilanteissa ettei uusia lisättyjä valaisimia ole maadoitettu. Samoin olen nähnyt nollauksia, jolloin kaikki valaisimet on nollattu tilassa.
Jotenkin tuntuisi selkeämmältä kun "uusia" valaisimia ei nytkään maadoitettais. Tilasta ei tietysti löydy mitään kuvia.
Jos maadoitan "uudet valaisimet", metrin päässä on sit samanlaisia laatikoita, joita ei olemaadoitettu.
Tästä aiheutuu esim. sellainen vaaratilanne, jos jostain syystä ei maadoitetun runko tulisi jännitteiseksi ja valaisin ei syttyisi. Joku menee vaihtamaan lamppuja. Vieressä vajaan metrin päässä on maadoitettu valaisin ja olisi hyvin mahdollista ilman työkaluja koskea molempien valaisimien runkoon yhtaikaa. Siinä tilanteessa on hengen lähtö lähellä.
Jatkossakin voi tulla erehtymisen mahdollisuutta tilan valaistuksen maadoitusten suhteen. Satutaan katsoon just näitä maadoitettuja valaisimia ja tulkitaan niistä että huoneen kaikki valaisimet on maadoitettu. - Sähkömies
Luokkahuone kirjoitti:
jatkoksi. Jos maadoitan, niin TN-C --> TN-S. Jos en, niin TN-C --> TN-C. Nämä "uudet valaisimet" ovat käytettyjä just samanlaisia kuin vanhat jo katossa olevat.
Itse olen nähnyt vastaavissa tilanteissa ettei uusia lisättyjä valaisimia ole maadoitettu. Samoin olen nähnyt nollauksia, jolloin kaikki valaisimet on nollattu tilassa.
Jotenkin tuntuisi selkeämmältä kun "uusia" valaisimia ei nytkään maadoitettais. Tilasta ei tietysti löydy mitään kuvia.
Jos maadoitan "uudet valaisimet", metrin päässä on sit samanlaisia laatikoita, joita ei olemaadoitettu.
Tästä aiheutuu esim. sellainen vaaratilanne, jos jostain syystä ei maadoitetun runko tulisi jännitteiseksi ja valaisin ei syttyisi. Joku menee vaihtamaan lamppuja. Vieressä vajaan metrin päässä on maadoitettu valaisin ja olisi hyvin mahdollista ilman työkaluja koskea molempien valaisimien runkoon yhtaikaa. Siinä tilanteessa on hengen lähtö lähellä.
Jatkossakin voi tulla erehtymisen mahdollisuutta tilan valaistuksen maadoitusten suhteen. Satutaan katsoon just näitä maadoitettuja valaisimia ja tulkitaan niistä että huoneen kaikki valaisimet on maadoitettu.Tiedetään tuo vaaran mahdollisuus, joka on kyllä varsin pieni. Ihan mielenkiinnosta olisi syytä konsultoida tukesilta miten tuossa tilanteessa toimitaan?
Olet varma että noissa muissa lampuissa ei ole jumppeja?
Mikäli huoneessa ei ole montaa valaisinta niin nollaisin nekin.
- kata pee
Nykyisissä voimassaolevissa ohjeissa kehoitetaan jatkamaan saneerauskohteessa 'vanhojen säännösten' mukaan.
Valaisinta ei tarvitse kosketella käyttötilanteessa eli sen maadoittamattomuus ei ole (kuten ei ole ollut tähänkään asti) mikään ongelma.
Ohjeiden mukaanhan se tehdään ensin jännitteettömäksi, ennen kuin siihen aletaan vaihtamaan putkia. (tikkailla seisten johtamattomalla lattiapinnalla)
Ennenhän nimenomaan kiellettiin tekemästä tilasta käyttövaarallista tilaa maadoittamalla esim. valaisimet.- Luokkahuone
itekin olen ajatellu. Jättäisin ne maadoittamatta ilman tunnontuskia jos sinne ei olisi asennettu johtokourua johon laitettu maadoitetut pistorasiat.
Huoneessa on eristävä lattia, ainoastaan seinäpatterit maissa. Entisaikoihin olis luokiteltu vaarattomiin käyttöolosuhteisiin.
Johdonmukaisuuden vuoksi jätän valaisimet maadoittamatta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan824206Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan303191- 1672566
- 141925
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281482Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631366Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131150- 741009
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää38960Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13862