auttakaa

apua apua

Hankin pari viikkoa sitten kaksi ihanaa kultakalaa,ja alussa kaikki oli hyvin. Nyt toinen kaloista,joka alussa oli pullea ei osaa enää syödä ruokaa jota annan sille. Se päästää ruuan koko ajan suustaan pois,ja lopuksi kyllästyy yrittämään. Pienempi kaloista on sitten syönyt toisenki ruuat,ja se on tullut pulleaksi. Nyt mua pelottaa,että toinen syö itsensä kuoliaaksi,ja toinen kuolee kun ei syö. Mitä ihmettä teen? Yritän vahtia koko ajan kuka syö mitäkin,mutta ei näytä auttavan. ja mitä meinaa kun ne hinkuttaa toisiaan,kutittaako niitä vai tappeleeko ne vai mitä? auttakaa tietämätöntä!

12

1071

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • UniQue88

      Akvaarion koko, vesiarvot ja hoitorutiinit olis hyvä tietää ennen kun pystyy auttamaan.

      • apua apua

        akvaarion koko on 30l,ph arvoja en kyllä tiedä,veden lämpö vaihtelee 23-25c..onko liian lämmintä? vaihdan veden kerran viikossa,olen laittanu veteen vedenparannusaineita,mutta pitäiskö sinne laittaa jotain bakteerientappaja aineita? kalat ovat kyllä iloisia muuten ja leikkiväisiä,käyvät usein kyllä veden pinnalla kääntymässä,mitä se meinaa? ruokaa annan aamulla ja illalla..


      • UniQue88
        apua apua kirjoitti:

        akvaarion koko on 30l,ph arvoja en kyllä tiedä,veden lämpö vaihtelee 23-25c..onko liian lämmintä? vaihdan veden kerran viikossa,olen laittanu veteen vedenparannusaineita,mutta pitäiskö sinne laittaa jotain bakteerientappaja aineita? kalat ovat kyllä iloisia muuten ja leikkiväisiä,käyvät usein kyllä veden pinnalla kääntymässä,mitä se meinaa? ruokaa annan aamulla ja illalla..

        Vie nyt samantien nuo kalat takasin kauppaan. Suomen lakien mukaan alle 40 litraisessa akvaariossa ei saa pitää kaloja. Kultakala on parvikala ja vaatii vähintään 6 yksilöä seurakseen. Tämmönen porukka taas vaatii sellasen 500 litran akvaarion ellei jopa isomman.


    • apua apua

      Mulle sanottiin että tuon kokoiseen akvaarioon voi laittaa 2 kultakalaa,että ne ei edes kasva isoiksi tuossa. Kaverillani myös ollut pari kultakalaa lasikipossa..mitä ne oikein eläinkaupassa meinaa? ei tietämätön voi edes tietää tommosia!

      • UniQue88

        Eläinkauppiaiden mielessä ei pyöri yhtään mikään muu kuin raha. Niitä ei kiinnosta tippaakaan mitä sä akvaarioos tunget. Tiedätkö että noista voi tulla about 50 senttisiä jötkäleitä? Ei taida akvaarion pituus riittää.
        Kultakaloja ei todellakaan pidetä alle 500 litrassa.


      • UniQue88
        UniQue88 kirjoitti:

        Eläinkauppiaiden mielessä ei pyöri yhtään mikään muu kuin raha. Niitä ei kiinnosta tippaakaan mitä sä akvaarioos tunget. Tiedätkö että noista voi tulla about 50 senttisiä jötkäleitä? Ei taida akvaarion pituus riittää.
        Kultakaloja ei todellakaan pidetä alle 500 litrassa.

        Täs ois vielä kuva täysikasvuisesta kultakalasta http://kuvablogi.com/nayta/29877/ Eihän tuollainen mahdu edes kääntymään siellä?


      • apua apua
        UniQue88 kirjoitti:

        Täs ois vielä kuva täysikasvuisesta kultakalasta http://kuvablogi.com/nayta/29877/ Eihän tuollainen mahdu edes kääntymään siellä?

        no herranjestas!! siis voiko ne kasvaa ton kokoisesa akvaariossa tommosiks? jos ne olis yksin 100l akvaariossa,niin niillä olis tilaa liikkua enemmän ja kasvaa,mutta eihän ne tuolla voi,vai voiko? jos ne rupee kasvaa uhkaavaa vauhtia niin vaihdan kyllä niiden akvaarion..ihmeellistä porukkaa eläinkaupoissa :(


      • fish KING
        apua apua kirjoitti:

        no herranjestas!! siis voiko ne kasvaa ton kokoisesa akvaariossa tommosiks? jos ne olis yksin 100l akvaariossa,niin niillä olis tilaa liikkua enemmän ja kasvaa,mutta eihän ne tuolla voi,vai voiko? jos ne rupee kasvaa uhkaavaa vauhtia niin vaihdan kyllä niiden akvaarion..ihmeellistä porukkaa eläinkaupoissa :(

        Kaloille on määritelty niiden vesi olosuhteet ja vaatimukset, eikä ne jutut ole ihan huvikseen kirjoitettuja, kannattaisi kertoa tuo akvaario liike niin ilmoitan asiasta viran omaisille, ihan rohkeasti vaan, sulle siitä ei tule mitään seurauksia, palauta tuo kippo sekä kalat nyt takaisin ja keksitään jotain muuta akvaario harrastusta sulle.

        lue tämä .. http://www.leka-airsoft.fi//laura/kalat.php?nayta=21


      • UniQue88
        apua apua kirjoitti:

        no herranjestas!! siis voiko ne kasvaa ton kokoisesa akvaariossa tommosiks? jos ne olis yksin 100l akvaariossa,niin niillä olis tilaa liikkua enemmän ja kasvaa,mutta eihän ne tuolla voi,vai voiko? jos ne rupee kasvaa uhkaavaa vauhtia niin vaihdan kyllä niiden akvaarion..ihmeellistä porukkaa eläinkaupoissa :(

        Ei se sata litraakaan noille riitä. Kuten sanoin kultakala on parvikala ja tarvitsee kavereita. Parvi muodostuu yleensä kuudesta tai useammasta yksilöstä. 500 litraa tai enemmän nuo vaatii.

        Ei ne tuolla niin isoiksi ehtisi kasvaa, kituisivat pois. Se on selvä, ettei ne tuolla hengissä kyllä pysy.


      • minä..
        UniQue88 kirjoitti:

        Ei se sata litraakaan noille riitä. Kuten sanoin kultakala on parvikala ja tarvitsee kavereita. Parvi muodostuu yleensä kuudesta tai useammasta yksilöstä. 500 litraa tai enemmän nuo vaatii.

        Ei ne tuolla niin isoiksi ehtisi kasvaa, kituisivat pois. Se on selvä, ettei ne tuolla hengissä kyllä pysy.

        itseänikin huojattiin monta vuotta sitten kun oli vielä pieni innokas uusi akvaristi ja myivät mulle sitten 80l akvaarioon 2 kultakalaa. Eihän siitä mitään tullut ja siellä oli muutenkin melkoinen kalasoppa. Kalat sairastuivat ja kuolivat yksi kerrallaan poies ja harrastus meinasi lopahtaa. Sitten lainasin kirjastosta kirjan ja aloin ymmärtää akvaarion hoitoa ja virheeni ynm. Myin vanha akvani ja ostin isomman ja aloitin kaikki alusta. Nyt pyörii 180l akva hienosti tuolla omassa huoneessa. Ja haaveena olisi nostaa litramäärä johonkin 300 tai ylikin. :)
        Kannattaa lukea netistä je kirjoista tietoa ennenkuin ottaa mitään lemmikkiä! Vähän sama kuin ottaisi vaikka Berhandilaisen joltain joka uskottelee sen jäävän jonkun Labbiksen kokoiseksi...


    • kannattais

      lue AINA ensin kirjasta tai netistä mikä sopii millekkin tai kuka kellekkin. Säästyy turhat ostot ja pahat mielet.MUA on kanssa huijattu ostamaan joskus kauan sitten ,mutta nyttemmin on jo oppinut kun on lukenut ensin ja mennyt sitten vasta akvaariokaupoille.Meillä lahdessa on plack bull niminen eläink. siellä on akvaarioissa tiedot kaloista.ja minim.koot akvaarioille ja ph arvot yms. tosi hyvä as.palv. jos haluaa itse ensin vähän katsella ja lueskella.

      • Akvaaristiö

        JA toinen luotettavampi vaihtoehto on suomen suuri akvaarifoorumi sillä siellä ei ole vanhentunutta tietoa toisin kuin (joissakin) kirjoissa on. http://www.aqua-web.org


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      4
      1589
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      22
      1269
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1069
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      5
      1051
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1048
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      1
      938
    7. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      4
      936
    8. SOSIALI DEMOKRATIA

      AATE , JOKA ETENEE.
      4
      932
    9. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      1
      922
    10. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      6
      914
    Aihe