5w vs 10w

Seppo_Suola

Alkaa taas olla öljynvaihdon aika. Huomasin viimeksi epähuomiossa laittaneeni 10w-40 Mobilit, kun yleensä käytän 5w-40. Kesän ajan ajelin noilla öljyillä eikä huvennut öljy koneesta yhtään, toimikin hyvin.

Arvelin nyt talveksi kuitenkin laittaa Mobilin 5w-40 taas koneeseen. Kysyisinkin Teiltä asiaa tuntevilta onko tuosta n. 15 tkm ajosta erilaisilla öljyillä mitään haittaa?

Autoni on Renault Megane 1,6 vuosimallia -96.

12

11092

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tapahtunut

      Mitään, voi olla että kesällä on parempaa kuin se kalliimpi kun ajaa normaalisti.

    • Velkavolvo

      Ei siitä haittaa ole, kunhan muistat ottaa vanhat öljyt pois ennen uusien laittoa.

      Itse olen aina pitänyt tapanani käyttää erilaisia öljyjä vuodenaikojen mukaan. Kesällä paksumpaa, puolisynteettistä, halvempaa. Talvella ohuempaa, täyssynteettistä, kalliimpaa. Olosuhteissa on sentään melkoinen ero ja parhaiden öljyjen käyttäminen kesällä on tarpeetonta tuhlausta.
      Tällä viikolla on öljynvaihto ja Mobil 10W-40 vaihtuu Teboilin Diamondiin 5W-40. Jälkimmäinen olisi aivan yhtä hyvin voinut olla Mobilin vastaavaa, mutta sepä oli piru kaksi euroa kalliimpaa.

      • paks.... hah hah

        eli hieman öljyoppia

        ensimmäinen lukema (0W / 5W / 10W jne) kertoo miten juoksevaa öljy on kylmänä eli mitä pienempi lukema sen ns. notkeampaa se on kylmänä

        jälkimmäinen lukema ( 30 / 40 / 50 jne ) puolestaan kertoo mitenkä ns. juoksevaa öljy on kuumana eli mitä pienempi lukema sen "voitelevampaa" se on kuumana

        rautalanka esimerkki :

        0W-30 öljyt ovat parasta mitä autoillesi voidaan valmistaa

        10W-50 öljyt ovat vanhoille autoille ns. välttäviä öljyjä , näitä EI uusiin autoihin SAA LAITTAA MISSÄÄN NIMESSÄ


      • Seppo_Suola
        paks.... hah hah kirjoitti:

        eli hieman öljyoppia

        ensimmäinen lukema (0W / 5W / 10W jne) kertoo miten juoksevaa öljy on kylmänä eli mitä pienempi lukema sen ns. notkeampaa se on kylmänä

        jälkimmäinen lukema ( 30 / 40 / 50 jne ) puolestaan kertoo mitenkä ns. juoksevaa öljy on kuumana eli mitä pienempi lukema sen "voitelevampaa" se on kuumana

        rautalanka esimerkki :

        0W-30 öljyt ovat parasta mitä autoillesi voidaan valmistaa

        10W-50 öljyt ovat vanhoille autoille ns. välttäviä öljyjä , näitä EI uusiin autoihin SAA LAITTAA MISSÄÄN NIMESSÄ

        Kiitos kaikille asiallisista vastauksista!
        Eli uudet öljyt moottoriin ja ajua vuan! =) Laitan nyt sit ne 5w-40, kun on siis juoksevampaa kylmällä. Kaikkea sitä tyhmäkin oppii, kun elää saa.

        Turvallisia kilometrejä teille!


      • näihin viskositeetteihin
        paks.... hah hah kirjoitti:

        eli hieman öljyoppia

        ensimmäinen lukema (0W / 5W / 10W jne) kertoo miten juoksevaa öljy on kylmänä eli mitä pienempi lukema sen ns. notkeampaa se on kylmänä

        jälkimmäinen lukema ( 30 / 40 / 50 jne ) puolestaan kertoo mitenkä ns. juoksevaa öljy on kuumana eli mitä pienempi lukema sen "voitelevampaa" se on kuumana

        rautalanka esimerkki :

        0W-30 öljyt ovat parasta mitä autoillesi voidaan valmistaa

        10W-50 öljyt ovat vanhoille autoille ns. välttäviä öljyjä , näitä EI uusiin autoihin SAA LAITTAA MISSÄÄN NIMESSÄ

        lähinnä W (winter) luokituksiin
        täytyy muistaa että nämä w avot mitataan -20 C :ssa ja osasynteettinen 5W öljy saattaa olla paksumpaa -40C:ssa kuin 10W täyssynteettinen.
        Öljyn valmistajien sivuilta löytyy lämpötila/viskositeetti käyriä,

        ja eaim 5W 30 verrattuna 5w40

        100 C 5w40 öljy on n 14 mm2/s
        kun 5w30 öljyn vastaava on luokkaa 10

        ja vastaavasti 14 noin 90-95 C :ssa
        joten jos kesällä ajaa 5W40 öljyllä
        on jopa 0w30 talvella paksumpaa koko ajan
        koska moottori on varmasti 10C- 15C kylmempi
        usein ero saattaa olla jopa 50C kesä-talvi


      • sdassasdasda
        paks.... hah hah kirjoitti:

        eli hieman öljyoppia

        ensimmäinen lukema (0W / 5W / 10W jne) kertoo miten juoksevaa öljy on kylmänä eli mitä pienempi lukema sen ns. notkeampaa se on kylmänä

        jälkimmäinen lukema ( 30 / 40 / 50 jne ) puolestaan kertoo mitenkä ns. juoksevaa öljy on kuumana eli mitä pienempi lukema sen "voitelevampaa" se on kuumana

        rautalanka esimerkki :

        0W-30 öljyt ovat parasta mitä autoillesi voidaan valmistaa

        10W-50 öljyt ovat vanhoille autoille ns. välttäviä öljyjä , näitä EI uusiin autoihin SAA LAITTAA MISSÄÄN NIMESSÄ

        Eka luku on juoksevuus kylmänä -> pienempi parempi. Toinen luku on paksuus lämpimänä -> ISOMPI parempi!

        Kuumissa olosuhteissa 0W-30 menee liian ohueksi, eli öljykalvo repeää ja voitelu pettää. Esim. Rata-ajossa suositellaan käytettäväksi 10W-60 öljyjä!


      • Jamppa1
        sdassasdasda kirjoitti:

        Eka luku on juoksevuus kylmänä -> pienempi parempi. Toinen luku on paksuus lämpimänä -> ISOMPI parempi!

        Kuumissa olosuhteissa 0W-30 menee liian ohueksi, eli öljykalvo repeää ja voitelu pettää. Esim. Rata-ajossa suositellaan käytettäväksi 10W-60 öljyjä!

        taas meni väärin. 30 ei ole parempi kuin 60 tai päinvastoin, ainoastaan paksumpi. Se ei siis ole laadun, vaan viskositeetin määre.

        Autosta sitten riippuu mitä siinä kannattaa käyttää.

        Esimerkkeinä Audin ja Bemarin useampi sataheppaiset koneet, audista löytyy 0w-30 ja bemarista 10w-60. Koneita rakennetaan eri tavalla ja vaatii eri öljyt. Aina noudatetaan valmistajan suositusta.


      • Jamppa1
        näihin viskositeetteihin kirjoitti:

        lähinnä W (winter) luokituksiin
        täytyy muistaa että nämä w avot mitataan -20 C :ssa ja osasynteettinen 5W öljy saattaa olla paksumpaa -40C:ssa kuin 10W täyssynteettinen.
        Öljyn valmistajien sivuilta löytyy lämpötila/viskositeetti käyriä,

        ja eaim 5W 30 verrattuna 5w40

        100 C 5w40 öljy on n 14 mm2/s
        kun 5w30 öljyn vastaava on luokkaa 10

        ja vastaavasti 14 noin 90-95 C :ssa
        joten jos kesällä ajaa 5W40 öljyllä
        on jopa 0w30 talvella paksumpaa koko ajan
        koska moottori on varmasti 10C- 15C kylmempi
        usein ero saattaa olla jopa 50C kesä-talvi

        ihan näinkään. W-viskositeetit mitataan eri lämpötiloissa. Mitä pienempi luokka, sitä kylmemmässä.

        "osasynteettinen 5W öljy saattaa olla paksumpaa -40C:ssa kuin 10W täyssynteettinen."

        -Käytännössä ei ole näin, em. syystä.


      • esimerkkejä Jampalle
        Jamppa1 kirjoitti:

        ihan näinkään. W-viskositeetit mitataan eri lämpötiloissa. Mitä pienempi luokka, sitä kylmemmässä.

        "osasynteettinen 5W öljy saattaa olla paksumpaa -40C:ssa kuin 10W täyssynteettinen."

        -Käytännössä ei ole näin, em. syystä.

        ihan näinkään. W-viskositeetit mitataan eri lämpötiloissa. Mitä pienempi luokka, sitä kylmemmässä.
        nesteen 15w40 täysynteettinen Neste turbo s
        vastaan neste diesel 10w30 mineraali

        Neste turbos 15w40 jähmepiste -42 C
        neste diesel 10w30 jähmepiste -36 C
        tästä nähdään että talvella on täyssynteettinen parempi kuin mineraali vaikka Sae mittaulämpötilat näyttäisivätkin toista
        10w öljy määritys lämpötila on -25 C
        ja 15W öljyn -20 C
        muitakin vastaavia löytyy vaikka kuinka paljon kun selaa valmistajien sivuja.


      • Jamppa1
        esimerkkejä Jampalle kirjoitti:

        ihan näinkään. W-viskositeetit mitataan eri lämpötiloissa. Mitä pienempi luokka, sitä kylmemmässä.
        nesteen 15w40 täysynteettinen Neste turbo s
        vastaan neste diesel 10w30 mineraali

        Neste turbos 15w40 jähmepiste -42 C
        neste diesel 10w30 jähmepiste -36 C
        tästä nähdään että talvella on täyssynteettinen parempi kuin mineraali vaikka Sae mittaulämpötilat näyttäisivätkin toista
        10w öljy määritys lämpötila on -25 C
        ja 15W öljyn -20 C
        muitakin vastaavia löytyy vaikka kuinka paljon kun selaa valmistajien sivuja.

        sitä äkkiä luulisi. Kuitenkin jähmepistettä oleellisempaa on alin pumpattavuuden lämpötila. Tässä on se juju että jähmepiste ei kerro kaikkea.


      • pumpattavuuden rajaarvot
        Jamppa1 kirjoitti:

        sitä äkkiä luulisi. Kuitenkin jähmepistettä oleellisempaa on alin pumpattavuuden lämpötila. Tässä on se juju että jähmepiste ei kerro kaikkea.

        pumpattavuuden rajaarvot:
        neste turbo s 15w40 täyssynt. -33C
        neste diesel 10w30 -30 C

        http://www.neste.fi/artikkeli.aspx?path=2589;2655;2698;2706
        oikeasta reunasta avautuu pdf


      • parempi
        Jamppa1 kirjoitti:

        taas meni väärin. 30 ei ole parempi kuin 60 tai päinvastoin, ainoastaan paksumpi. Se ei siis ole laadun, vaan viskositeetin määre.

        Autosta sitten riippuu mitä siinä kannattaa käyttää.

        Esimerkkeinä Audin ja Bemarin useampi sataheppaiset koneet, audista löytyy 0w-30 ja bemarista 10w-60. Koneita rakennetaan eri tavalla ja vaatii eri öljyt. Aina noudatetaan valmistajan suositusta.

        on ottaa todesta kaikki mitä TM:n kaikkitietävät sedät kirjoittaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      974
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      812
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe