Alkaa taas olla öljynvaihdon aika. Huomasin viimeksi epähuomiossa laittaneeni 10w-40 Mobilit, kun yleensä käytän 5w-40. Kesän ajan ajelin noilla öljyillä eikä huvennut öljy koneesta yhtään, toimikin hyvin.
Arvelin nyt talveksi kuitenkin laittaa Mobilin 5w-40 taas koneeseen. Kysyisinkin Teiltä asiaa tuntevilta onko tuosta n. 15 tkm ajosta erilaisilla öljyillä mitään haittaa?
Autoni on Renault Megane 1,6 vuosimallia -96.
5w vs 10w
12
10942
Vastaukset
- tapahtunut
Mitään, voi olla että kesällä on parempaa kuin se kalliimpi kun ajaa normaalisti.
- Velkavolvo
Ei siitä haittaa ole, kunhan muistat ottaa vanhat öljyt pois ennen uusien laittoa.
Itse olen aina pitänyt tapanani käyttää erilaisia öljyjä vuodenaikojen mukaan. Kesällä paksumpaa, puolisynteettistä, halvempaa. Talvella ohuempaa, täyssynteettistä, kalliimpaa. Olosuhteissa on sentään melkoinen ero ja parhaiden öljyjen käyttäminen kesällä on tarpeetonta tuhlausta.
Tällä viikolla on öljynvaihto ja Mobil 10W-40 vaihtuu Teboilin Diamondiin 5W-40. Jälkimmäinen olisi aivan yhtä hyvin voinut olla Mobilin vastaavaa, mutta sepä oli piru kaksi euroa kalliimpaa.- paks.... hah hah
eli hieman öljyoppia
ensimmäinen lukema (0W / 5W / 10W jne) kertoo miten juoksevaa öljy on kylmänä eli mitä pienempi lukema sen ns. notkeampaa se on kylmänä
jälkimmäinen lukema ( 30 / 40 / 50 jne ) puolestaan kertoo mitenkä ns. juoksevaa öljy on kuumana eli mitä pienempi lukema sen "voitelevampaa" se on kuumana
rautalanka esimerkki :
0W-30 öljyt ovat parasta mitä autoillesi voidaan valmistaa
10W-50 öljyt ovat vanhoille autoille ns. välttäviä öljyjä , näitä EI uusiin autoihin SAA LAITTAA MISSÄÄN NIMESSÄ - Seppo_Suola
paks.... hah hah kirjoitti:
eli hieman öljyoppia
ensimmäinen lukema (0W / 5W / 10W jne) kertoo miten juoksevaa öljy on kylmänä eli mitä pienempi lukema sen ns. notkeampaa se on kylmänä
jälkimmäinen lukema ( 30 / 40 / 50 jne ) puolestaan kertoo mitenkä ns. juoksevaa öljy on kuumana eli mitä pienempi lukema sen "voitelevampaa" se on kuumana
rautalanka esimerkki :
0W-30 öljyt ovat parasta mitä autoillesi voidaan valmistaa
10W-50 öljyt ovat vanhoille autoille ns. välttäviä öljyjä , näitä EI uusiin autoihin SAA LAITTAA MISSÄÄN NIMESSÄKiitos kaikille asiallisista vastauksista!
Eli uudet öljyt moottoriin ja ajua vuan! =) Laitan nyt sit ne 5w-40, kun on siis juoksevampaa kylmällä. Kaikkea sitä tyhmäkin oppii, kun elää saa.
Turvallisia kilometrejä teille! - näihin viskositeetteihin
paks.... hah hah kirjoitti:
eli hieman öljyoppia
ensimmäinen lukema (0W / 5W / 10W jne) kertoo miten juoksevaa öljy on kylmänä eli mitä pienempi lukema sen ns. notkeampaa se on kylmänä
jälkimmäinen lukema ( 30 / 40 / 50 jne ) puolestaan kertoo mitenkä ns. juoksevaa öljy on kuumana eli mitä pienempi lukema sen "voitelevampaa" se on kuumana
rautalanka esimerkki :
0W-30 öljyt ovat parasta mitä autoillesi voidaan valmistaa
10W-50 öljyt ovat vanhoille autoille ns. välttäviä öljyjä , näitä EI uusiin autoihin SAA LAITTAA MISSÄÄN NIMESSÄlähinnä W (winter) luokituksiin
täytyy muistaa että nämä w avot mitataan -20 C :ssa ja osasynteettinen 5W öljy saattaa olla paksumpaa -40C:ssa kuin 10W täyssynteettinen.
Öljyn valmistajien sivuilta löytyy lämpötila/viskositeetti käyriä,
ja eaim 5W 30 verrattuna 5w40
100 C 5w40 öljy on n 14 mm2/s
kun 5w30 öljyn vastaava on luokkaa 10
ja vastaavasti 14 noin 90-95 C :ssa
joten jos kesällä ajaa 5W40 öljyllä
on jopa 0w30 talvella paksumpaa koko ajan
koska moottori on varmasti 10C- 15C kylmempi
usein ero saattaa olla jopa 50C kesä-talvi - sdassasdasda
paks.... hah hah kirjoitti:
eli hieman öljyoppia
ensimmäinen lukema (0W / 5W / 10W jne) kertoo miten juoksevaa öljy on kylmänä eli mitä pienempi lukema sen ns. notkeampaa se on kylmänä
jälkimmäinen lukema ( 30 / 40 / 50 jne ) puolestaan kertoo mitenkä ns. juoksevaa öljy on kuumana eli mitä pienempi lukema sen "voitelevampaa" se on kuumana
rautalanka esimerkki :
0W-30 öljyt ovat parasta mitä autoillesi voidaan valmistaa
10W-50 öljyt ovat vanhoille autoille ns. välttäviä öljyjä , näitä EI uusiin autoihin SAA LAITTAA MISSÄÄN NIMESSÄEka luku on juoksevuus kylmänä -> pienempi parempi. Toinen luku on paksuus lämpimänä -> ISOMPI parempi!
Kuumissa olosuhteissa 0W-30 menee liian ohueksi, eli öljykalvo repeää ja voitelu pettää. Esim. Rata-ajossa suositellaan käytettäväksi 10W-60 öljyjä! - Jamppa1
sdassasdasda kirjoitti:
Eka luku on juoksevuus kylmänä -> pienempi parempi. Toinen luku on paksuus lämpimänä -> ISOMPI parempi!
Kuumissa olosuhteissa 0W-30 menee liian ohueksi, eli öljykalvo repeää ja voitelu pettää. Esim. Rata-ajossa suositellaan käytettäväksi 10W-60 öljyjä!taas meni väärin. 30 ei ole parempi kuin 60 tai päinvastoin, ainoastaan paksumpi. Se ei siis ole laadun, vaan viskositeetin määre.
Autosta sitten riippuu mitä siinä kannattaa käyttää.
Esimerkkeinä Audin ja Bemarin useampi sataheppaiset koneet, audista löytyy 0w-30 ja bemarista 10w-60. Koneita rakennetaan eri tavalla ja vaatii eri öljyt. Aina noudatetaan valmistajan suositusta. - Jamppa1
näihin viskositeetteihin kirjoitti:
lähinnä W (winter) luokituksiin
täytyy muistaa että nämä w avot mitataan -20 C :ssa ja osasynteettinen 5W öljy saattaa olla paksumpaa -40C:ssa kuin 10W täyssynteettinen.
Öljyn valmistajien sivuilta löytyy lämpötila/viskositeetti käyriä,
ja eaim 5W 30 verrattuna 5w40
100 C 5w40 öljy on n 14 mm2/s
kun 5w30 öljyn vastaava on luokkaa 10
ja vastaavasti 14 noin 90-95 C :ssa
joten jos kesällä ajaa 5W40 öljyllä
on jopa 0w30 talvella paksumpaa koko ajan
koska moottori on varmasti 10C- 15C kylmempi
usein ero saattaa olla jopa 50C kesä-talviihan näinkään. W-viskositeetit mitataan eri lämpötiloissa. Mitä pienempi luokka, sitä kylmemmässä.
"osasynteettinen 5W öljy saattaa olla paksumpaa -40C:ssa kuin 10W täyssynteettinen."
-Käytännössä ei ole näin, em. syystä. - esimerkkejä Jampalle
Jamppa1 kirjoitti:
ihan näinkään. W-viskositeetit mitataan eri lämpötiloissa. Mitä pienempi luokka, sitä kylmemmässä.
"osasynteettinen 5W öljy saattaa olla paksumpaa -40C:ssa kuin 10W täyssynteettinen."
-Käytännössä ei ole näin, em. syystä.ihan näinkään. W-viskositeetit mitataan eri lämpötiloissa. Mitä pienempi luokka, sitä kylmemmässä.
nesteen 15w40 täysynteettinen Neste turbo s
vastaan neste diesel 10w30 mineraali
Neste turbos 15w40 jähmepiste -42 C
neste diesel 10w30 jähmepiste -36 C
tästä nähdään että talvella on täyssynteettinen parempi kuin mineraali vaikka Sae mittaulämpötilat näyttäisivätkin toista
10w öljy määritys lämpötila on -25 C
ja 15W öljyn -20 C
muitakin vastaavia löytyy vaikka kuinka paljon kun selaa valmistajien sivuja. - Jamppa1
esimerkkejä Jampalle kirjoitti:
ihan näinkään. W-viskositeetit mitataan eri lämpötiloissa. Mitä pienempi luokka, sitä kylmemmässä.
nesteen 15w40 täysynteettinen Neste turbo s
vastaan neste diesel 10w30 mineraali
Neste turbos 15w40 jähmepiste -42 C
neste diesel 10w30 jähmepiste -36 C
tästä nähdään että talvella on täyssynteettinen parempi kuin mineraali vaikka Sae mittaulämpötilat näyttäisivätkin toista
10w öljy määritys lämpötila on -25 C
ja 15W öljyn -20 C
muitakin vastaavia löytyy vaikka kuinka paljon kun selaa valmistajien sivuja.sitä äkkiä luulisi. Kuitenkin jähmepistettä oleellisempaa on alin pumpattavuuden lämpötila. Tässä on se juju että jähmepiste ei kerro kaikkea.
- pumpattavuuden rajaarvot
Jamppa1 kirjoitti:
sitä äkkiä luulisi. Kuitenkin jähmepistettä oleellisempaa on alin pumpattavuuden lämpötila. Tässä on se juju että jähmepiste ei kerro kaikkea.
pumpattavuuden rajaarvot:
neste turbo s 15w40 täyssynt. -33C
neste diesel 10w30 -30 C
http://www.neste.fi/artikkeli.aspx?path=2589;2655;2698;2706
oikeasta reunasta avautuu pdf - parempi
Jamppa1 kirjoitti:
taas meni väärin. 30 ei ole parempi kuin 60 tai päinvastoin, ainoastaan paksumpi. Se ei siis ole laadun, vaan viskositeetin määre.
Autosta sitten riippuu mitä siinä kannattaa käyttää.
Esimerkkeinä Audin ja Bemarin useampi sataheppaiset koneet, audista löytyy 0w-30 ja bemarista 10w-60. Koneita rakennetaan eri tavalla ja vaatii eri öljyt. Aina noudatetaan valmistajan suositusta.on ottaa todesta kaikki mitä TM:n kaikkitietävät sedät kirjoittaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1908637
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264808- 504268
- 623837
- 513236
- 503020
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262696- 432501
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.452419Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382233