Käyttis levyvarastoon

Pekka***

Hei kaikille!

Olen hankkimassa uutta pöytäkonetta työkäyttöön kotiin. Vanhasta koneesta on takoitus tehdä kotiverkon kautta "levyvarasto" ts. pelkkiä kovoja sisällä, koska tarvitsen paljon levytilaa.

Mikä käyttis olisi sopiva kakkoskoneeseen, jonka tehtävänä ei ole muuta, kuin siirtää dataa kotiverkon yli pöytäkoneelle? Tietty joku Windows toimisi, mutta onko Linuxilla pientä ja yksinkertaista versiota tähän tarkoitukseen? Mihinkään virittelyyn ei olisi aikaa...

Kiitos jo etukäteen ja sori ristiinpostituksesta

Pekka

11

751

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pekka***

      ...niin ja xp pöytäkoneessa jos sillä nyt mitään merkitystä on...

    • puusilima_

      suse 9:n ja samban jakamaan niitä levyjä äkspeelle. dsl on sitten "pienempi" vaihtoehto.
      tai mikä tahansa muukin distro..riippuen konetehoista..ehkä?

      "Mihinkään virittelyyn ei ollut aikaa?"

      jos olet uusi linuxin kans niin voit varautua siihen että menee hetki opetellessa joitakin asioita(mut sitä ei tarvii buutttia sen asentelun jälkeen, ja se toimii!).

    • vois olla..

      xubuntu on ubuntusta kevennetty versio.
      siinä saat graafisin työkaluin säädettyä jaot kohdalleen. sen jälkeenhän graafista työpöytää ei enää mihinkään tarvita, vaan kone raksuttelee omia aikojaan.

      mitään viiden rompun susea ei todella kannata alkaa latailemaan noin simppeliin hommaan!

      • Turhuuksien turhuus...

        "xubuntu on ubuntusta kevennetty versio."

        Kaikissa jakeluissa on mahdollisuus ns. server-asennukseen, jossa ei edes mitään X:ää tarvita.
        Tiedostopalvelin ei nimenomaa kaipaa mitään turhia potentiaalisia reikiä. Oli sitten käyttöjärjestelmä mikä hyvänsä.


      • voi olla vaikea
        Turhuuksien turhuus... kirjoitti:

        "xubuntu on ubuntusta kevennetty versio."

        Kaikissa jakeluissa on mahdollisuus ns. server-asennukseen, jossa ei edes mitään X:ää tarvita.
        Tiedostopalvelin ei nimenomaa kaipaa mitään turhia potentiaalisia reikiä. Oli sitten käyttöjärjestelmä mikä hyvänsä.

        aloittelijan voi olla vaikea saada asennusta tehtyä ilman graafista liittymää, siksi sellaista ehdotin. kun kaikki on asennettu, oletusajotasoa voidaan muuttaa niin ettei äksä turhaan käynnisty.


      • puusilima_

        "mitään viiden rompun susea ei todella kannata alkaa latailemaan noin simppeliin hommaan!"

        enpä tuota edes miettinyt...

        mutta elä ota upuntia.. ota zenwalk :P hih..
        tai slackware :D


    • ftpd?
      • Pekka***

        Toi naslite voiskin olla hyvä...tosin tää menee nyt tähän virittelyyn mihin ei olisi resursseja, mutta kiinnostuksesta on pakko kysyä, että mites tossa Xubuntussa ajetaan toi käsky:

        gunzip NASLite.img.gz
        fdformat /dev/fd0u1722
        dd if=NASLite.img of=/dev/fd0u1722

        Sillä pitäis saada käsittääkseni tehtyä 3"5 korpulle toimiva palikka. Tää nyt on vähän tätä...Xubuntu toista päivää koneessa ja aikaisempi kokemus on...sitä ei ole. Sais nyt vaan levyt niin, että ne näkyis XP:lle.

        Paljon kiitosta kaikille vastanneille


      • näin:
        Pekka*** kirjoitti:

        Toi naslite voiskin olla hyvä...tosin tää menee nyt tähän virittelyyn mihin ei olisi resursseja, mutta kiinnostuksesta on pakko kysyä, että mites tossa Xubuntussa ajetaan toi käsky:

        gunzip NASLite.img.gz
        fdformat /dev/fd0u1722
        dd if=NASLite.img of=/dev/fd0u1722

        Sillä pitäis saada käsittääkseni tehtyä 3"5 korpulle toimiva palikka. Tää nyt on vähän tätä...Xubuntu toista päivää koneessa ja aikaisempi kokemus on...sitä ei ole. Sais nyt vaan levyt niin, että ne näkyis XP:lle.

        Paljon kiitosta kaikille vastanneille

        Justiinsa tekemässä levyä Ubuntulla, joten kopioin tässä samalla ohjeet korjattuna:

        1) kopioi NASLite-SMB.img.gz vepistä omaan kotihakemistoosi
        2.) gunzip NASLite-SMB.img.gz
        3.) sudo mknod /dev/fd0u1722 b 2 60
        3.) sudo fdformat /dev/fd0u1722
        4.) sudo dd if=NASLite-SMB.img of=/dev/fd0u1722

        Herjaa että

        3444 0 records in
        3444 0 records out
        Muistialueen ylitys

        mutta ainakin naapuriläppäri lähti käyntiin, BTW oletustunnus on sitten "admin", salasana on "nas".


      • Pekka***
        näin: kirjoitti:

        Justiinsa tekemässä levyä Ubuntulla, joten kopioin tässä samalla ohjeet korjattuna:

        1) kopioi NASLite-SMB.img.gz vepistä omaan kotihakemistoosi
        2.) gunzip NASLite-SMB.img.gz
        3.) sudo mknod /dev/fd0u1722 b 2 60
        3.) sudo fdformat /dev/fd0u1722
        4.) sudo dd if=NASLite-SMB.img of=/dev/fd0u1722

        Herjaa että

        3444 0 records in
        3444 0 records out
        Muistialueen ylitys

        mutta ainakin naapuriläppäri lähti käyntiin, BTW oletustunnus on sitten "admin", salasana on "nas".

        ...yes eli muuten varmaan onnistuis, mutta ei Ubuntu löydä koko fuckin levyasemaa vaikke se on ihan ok. Ei tää niin näppärä ollutkaan tää Linux, mutta lämmin kiitos kaikille yrittäneille ja vastanneille!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      126
      1288
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      98
      963
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      934
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      897
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      294
      781
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      95
      748
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      648
    9. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      140
      589
    10. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      581
    Aihe